Myyntityö

Myyntimies

Hellou kaikille myyntityöstä kiinnostuneille!

Ajattelin kokeilla onko mahdollista keskustella myyntityöstä objektiivisesti? Ilman provoja, ilman haukkumista ja syyttelyä. Tiedän että palstalla on paljon ihan oikeasti kiinnostuneita jotka kaipaavat tietoa ja vinkkejä. Ongelma on perinteinen, huutelijat ovat kovaäänisiä ja oikea tieto uppoaa ääneen.

Vastailen ja keskustelen myymisestä ja myyntityöstä mielelläni. Provoihin en ota kantaa milläänlailla, enkä lähde arvioimaan eri yritysten tapaa toimia.

Olen hieman alle viisikymppinen myynnin ammattilainen jolla on kokemusta hyvin laajalti myynnin eri osa-alueilta. Olen toiminut yritys - ja kotitalousmyynnissä. Kotimaassa sekä ulkomailla. Nykyään toimin myyntipäällikkönä valtakunnallisessa organisaatiossa. Huolehdin myyjistä ja myynnistä sekä koulutan. Koulutan myös puhelinmyyjiä joten sekin osa-alue on tuttu ja turvallinen.

30

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jees2

      minä toinkin esiin tärkän epäkohdan jotka täytyy korjata,myynti ei saa olla myyjän ja asiakkaan huijaamista.nuorille täytyy informoida epäkohdista.itse myös pidän myynti työstä.niin kun huomaat kun puhutaan oikeasta asiasta niin hiljennytään.ei siinä mitään pahaa ole jos vie tilinauhat ja pakkilistat työsuojelupiiriin.saadaan ala puhtaaksi ja kaikki ammattilaiset on tyytyväisiä.

    • jees2

      kun on sattunut semmoinen vahinko että noi täällä esiintyvät firmat rikkoo sopuksia niin niiden on hyvä muistaa että itse ovat valinneet pelisäännöt.

    • myyntimies67

      Myynti on aina luottamusta kaikin puolin. Aivan kuten on työelämän kaikilla osa-alueilla. Asiakasta ei tietenkään voi huijata, sillä on aina lyhyet jäljet. Ja huonosti kohdeltu myyjä on taas motivaatioltaan heikko jolloin kauppaa ei synny.

    • jees2

      eli oletko samaa mieltä että määrättyjen firmojen pitää laittaa asiat kuntoon.

    • myyntimies67

      Kaikilla firmoilla pitää olla asiat kunnossa mutta valitettavasti näin ei aina ole. Kuten ei aina ole myöskään työtekijällä. Yrityksillä on omat vastuut ja työntekijällä omansa, kun molemmat ymmärtävät tämän niin yhteistyö tuo hyvää tulosta kaikille osapuolille. Edellinen koskee kaikkia työnantajia sekä kaikkia työntekijöitä alasta riippumatta.

    • jees2

      sitä tarkoitan että pelataan samoilla säännöillä.eli jos työnantaja ei pelaa sääntöjen ja lakien mukaan niin myöskään toisella puolella ei ole velvotteita.edelleen otan esiin noi pakit ja jos firma pelaa niiden kanssa on yksi iso perusasia vialla ja se osoittaa miten yritys pelaa enkä voi suositella sellaista firmaa kenellekkään.helpointa on asiat hoitaa viranomaisten kanssa.(se ei kuulu tähän asiaan miten noita soittoliostoja jaetaan olen itsekkin muokannut niitä että tiedän mistä puhun)

      • myyntimies67

        Aloittelevalle myyjälle sopii hyväksi neuvoksi että tutustu aina tarkkaan työsopimukseen. Pyydä selventämään palkkaus jos sitä et täysin ymmärrä. Älä kirjoita sopimusta jos on jotakin epäselvää tai tuntuu jokin asia epäoikeudenmukaiselta.

        Ja jos sopimuksen kirjoittamisen jälkeen tulee tunne ettei työnantaja noudata sovittuja pelisääntöjä, niin keskustele ensin työnantajan kanssa. Jos keskustelu työnantajan kanssa ei tuo selvyyttä niin hae apua ulkopuolelta. Ensin kuitenkin tarkista työsopimuksesi palkkausta koskevine liitteinen, jotta olet varmasti ymmärtänyt oikein provisiota koskevat kohdat.

        Sen voin varmasti sanoa että täältä keskustelupalstoilta et saa apua. Täällä on liian paljon roskaa ja seasta on vaikeata tottumattoman erottaa juuri se itselleen sopiva neuvo.


    • jees2

      asiat on jo keskusteltu jos sieltä löytyy pakkilistat ja muuta,eli mielipiteeni on että AINA viranomaisiinyhteyttä koska näissä firmoissa tämä leikki on jatkunut pitkään.älä missään vaiheessa jää odottelemaan vaan suoraan papereiden kanssa työsuojelupiiriin.muista että kyseisillä firmoilla on siellä paljon juttuja jonossa ei siinä juttelu auta saat vain uhkailuja.näissä firmoissa on jo työnantaja valinnut oman tiensä.sitä paitsi saat siitä vielä korvauksetkin.myista aina että kyseiset firmat on tehneet tätä kauan siitä on ollut tietoa mediassakin.luulisin että ensi kesänä noita firmoja jää kiinni aika monta.mikä hätä noilla firmoilla on jos asiat on " kunnossa".korostan että tämä on kaikkien eduksi kun saadaan rosvot pois alalta.korostan että itse työ on mukavaa.ihmettelen aina kun puhutaan asioista oikeilla nimillä ja asiallisesti niin selittely loppuu.älkää vaan alkako itse neuvottelemaan ilman äänitysten käyttöä ettette häviä.

      • 20+2

        Eihän tuossa ole päätä eikä häntää, että jos palkka tulee ja se on työsopimuksen mukainen niin sitten mennään ja riitautetaan tilanne?

        Jos palkassa on jotain häikkää ja se ei ole oikean suuruinen niin täytyy asia keskustella esimiesten kanssa. Mikäli asia ei selviäisi niin sitten tietty muihin kanaviin yhteyttä.


    • Kyllästynytnytjo

      Taas kävi näin. Yksi elämäänsä pettynyt meuhkaa samaa paskaa mitä on täällä jauhanut joka keskustelussa ja pilaa hyvän yrityksen aloittaa järkevää keskustelua. Tuo edellä oleva sonta ei liity mitenkään myyntityöhön, joten pysyisi omalla puolellaan itkemässä.

      • myyntimies67

        Kuten jo aloituksessa kirjoitin en tule ottamaan kantaa yritysten tapaan toimia. Tämän palstan tarkoitus on puhua myyntityöstä ei ihmetellä maailman menoa surkimusten silmin. Joten annetaan hänen meuhkata pettymystään, mutta ei meidän muiden kannata enää jatkaa aiheesta tällä palstalla.


    • jees2

      siis lyhennettynä.jos siellä on pakkilistoja,monimutkanen palkka niin se on vastapuolelta tietoinen valinta ja sen mukaan pelataan.ainoa joka sinua voi auttaa on ulkopuolinen.kannattaa olla rekrytessä tarkkana.

    • jees2

      liittyy nimen omaan.ennen kun menee töihin on selvitettävä millainen on firma ja sinä kyllästynytnyt jo varmaan selvität pakkilistojen laillisuuden.asiaata on ennakkoja.totta kai minä opastan nuoria mihkä kannattaa mennä.esim.goexelentti toimii lain mukaan

      • mistä löytyy

        Laita viittaus lakiin laittomista pakkilistoista ja ketä ne koskee. Muuten puheillasi ei ole mitään perää.


    • jees2

      arvoisa Kyllästynytnytjo jos viitsisit katsoa omaa tekstiäsi niin huomaisit että siinä ei ollut asian tynkääkään eli ota asiaan kantaa.

    • jees2

      lisää vinkkejä.kun saatte vaikka team leaderiltä spiikkimallin niin ottakaa se säilöön jaa säilyttäkää se niin että se on tarvittaessa sinulla itsellä turvassa ja jos tulee kinaa niin se spiiki on sinulla itsellä turvana äläkä missään nimessä luovu siitä paperista.se on turvana kun aina on näitä jotka menee sieltä missä aita on matalin.tällä turvaat itsesi ja voit sanoa että tämä on firman linja.

      • jeppisjee32

        Erinomainen keskustelun aloitus viestiketjun käynnistäneeltä henkilöltä. Mutta onko tällä jees2:lla jokin erityinen syy pilata tämä? Kenties jokin henkilökohtainen kokemus, jossa koet tulleesi kohdellusti epäoikeudenmukaisesti?


      • PyhjaHyh

        Noita samoja vinkkejä ja samaa itkemistä on koko sivusto täynnä. Ei kukaan kysynyt sinulta vinkkejä joita on muutenkin vaikka kuinka paljon täällä saatavissa.

        Jos et tiedä myymisestä mitään niin miksi kirjoitat tälläiseen palstaan. Ei palstan tarkoitus ollut etsiä epäkohtia joita koko maailma on täynnä.

        Säälittää tollanen pelle...


    • myyntimies67

      pilalle meni tämäkin...uusi yritys ylempänä.

    • jees2

      onko se pelle joka koittaa korjata vääryyksiä.olen tehnyt myyntityötä liki 17 vuotta puhelimessa eli tiedän mistä puhun.haloo missä viipyy ne selitykset pakkilistoista eli pysy asiassa vai onko oma lehmä ojassa.jokunen nuori tuttu lähtee kesälomilla töihin kyseisiin firmoihin,lopun arvaatte.nuoria TÄYTYY neuvoa.siis PyhjaHyh asiallista kommenttia ja takaan että että tämä pakki keskustelu EI lopu vaan jatkuu myös muissa medioissa.tätä on jo käsitelty myös teeveessä.nyt loppuu nuorten huijaaminen

      • Joujoujouh

        Pelle oot ja pahimman luokan vielä. En usko että olet tehnyt muuta myyntityötä kuin koeajan. Ja kun jouduit pihalle epäonnistuneena niin aloit kiusata muita mielipiteilläsi jotka ei edes kiinnosta muita.


    • jees2

      kannattaa lukea asiat kokonaan minä PIDÄN myyntityöstäni mutta täytyy minun puolustaa laillisia ja rehellisiä firmoja koska nämä eräät firmat syö rehellisten firmojen pöydästä,olisin odottanut asiallisia selityksiä mutta paha niitä on antaa kun tietää miten retuperällä eräissä isoissa firmoissa.on

      • Kyllästynytpelleihin

        Sinun tekstiäsi on hankala lukea koska kirjoitat niin epäselvästi.


    • jees2

      miksi on niin vaikeata keskustella esimerkiksi noista pakkilistoista asiallisesti.?

      • Jjjjjhhhhgggfff

        Sinä ja sinun pakkilista :-) säälittävä otus oot...sullahan on oma keskustelu jo sille. Älä sotke muiden keskusteluja omilla traumoillasi


      • mitä nuo on

        näistä pakkilistoista ei varmaan kovin moni tiedä mitään ja mitä ne koskee. löytyykö netistä joku lähde mistä voi lukea.


    • jees2

      anteeksi en muistanut että ruskeakielet ei kuuntele mitään muuta kun mikä tulee ylhäältä mutta muistakaa että myös teamleaderit on vastuussa laittomuuksista.toivottavasti saavat siitä riskistä kunnon korvauksen.

      • myyntimies67

        Ongelma kohdallasi on varmaankin se että kerrot asiasi niin heikosti ja sekavasti ettet saa asiaasi kuuluvaksi. Sinusta tulee häirikön vaikutelma...


    • jees2

      esitän anteeksi pyyntöni.koitan kirjoittaa ihan asiaa.asia on onnistunut koska eivät voi kumota tosi asiaa pelkällä huutelulla.tarkoitu ei ole olla häirikkö vaan nuo jokunen puolustaja ilman selittelyjä.

    • EnOleHuoltajasi

      Onpa ollut taas jännät keskustelut täällä.
      Harvoin edes jaksan kommentoida tänne mitään, mutta antaapa mennä.

      Toimin esimies asemassa erään suurimman telemarkkinointiyrityksen toimistossa. Tulen lukemaan tänne Suomi24:n ihmisten kirjoittamia kommenteja josko toimistostamme kirjoitettaisiin jotain myyjän toimesta tai muun henkilön toimesta. Tämä siis siksi, että täällä käydään hyvin avointa ja kärkästäkin sananvaihtoa asiasta kuin asiasta, ja haluan kehittää itseäni esimiehenä kuuntelemalla niin myyjien, kuin asiakkaidenkin mielipiteitä toiminnastamme ja yrityksestämme, niin suoraan käytävien kehityskeskusteluiden kautta, kuin myös hyödyntäen tätä sosiaalisen median ihmeellistä maailmaa.

      Jees2 on ilmeisen huolissaan nyt nuorisostamme ja heidän "riistostaan" myyntialalla. Pahoittelen huonoja kokemuksiasi. Mutta meidän toimistossamme ei nuorisoa riistetä, vaan nuoriso kiikuttaa nätisti työsopimuksensa kotiinsa myös huoltajansa allekirjoitettavaksi ja palauttaa sen ensimmäisenä työpäivänään. Jo haastattelussa alaikäisiä kehoitetaan vielä tutustua yritykseen ja työpaikkaan yhdessä huoltajansa kanssa esim. nettisivujen kautta, ja pohtimaan onko nuorella ylipäätään aikaa ryhtyä osa-aika- ja/tai kesätöihin.
      Työsopimukset käydään aina täsmällisesti läpi sanasta sanaan koulutuksessa. Selitetään "vaikeat" termit, kuten vuosilomalaki tai mitä työsopimuslaki käytännössä ja heidän arjessaan tässä työssä tarkoittaa ja asettaa. Varmistetaan jäikö ksyttävää, vastataan kysymyksiin. Alaikäiset vievät päivän päätteeksi työsopimuksensa huoltajilleen, jolloin heillä on sama oikeus olla yhteydessä toimistomme esimiehiin ja kysyä/varmistua asiasta kuin asiasta. Onhan se meidän työtämme, jota teemme aina parhaan mahdollisen kykymme mukaan.

      Omasta puolestani esimiehen näkökulmasta puhutttuna, kristallipalloa en kuitenkaan omista. Elili en pysty lukemaan kenenkään ajatuksia. Jos jotakin asiaa ei ole sisäistetty/ymmärretty - en voi tietää sitä jos kukaan ei asiasta minulle mitään mainitse. Jos oma huoltaja ei ole edes viitsinyt vilkaista huollettavansa työsopimusta, en itse asialle pysty tekemään mitään.

      Tiivistettynä; lukekaa/sisäistäkää/ymmärtäkää aina allekirjoittamanne sopimukset! Muistakaa aina myös kysyä suoraan esimiehiltänne mieltänne askartavat asiat. Heillä on velvollisuus selvittää ja kertoa asiat joko käyttäen omaa tieto-taitoaan tai heidän tulee konsultoida ylempää tahoa, tai tahoa jota kysymys koskee. Esimerkiksi palkkaukseen tai työehtoihin liittyvät kysymykset kohdistetaan enimmäkseen henkilöstöhallinnon puolelle.

      Toivottavasti Jees2 voi nyt viimeinkin huokaista helpotuksesta riistettävän nuorison puolesta, ottaa pari viikkoa lungisti ja vetää supersankarin viittansa selkään ja matkustaa vaikka jäätelömyyjiä puolustamaan. Siellä kun ei todellakaan noudateta TES:siä tai työsopimuslakia, vai oletteko törmänneet jäätelökiskaan joka on enemmän kuin 5min. suljettu?

      Loppuun haluan vielä muistuttaa kaikkia: työnantajasi ei ole kasvattajasi. Hän tukee, opastaa, selvittää, selventää, kouluttaa, ohjaa ja kuuntelee sinua työasioissa.. Mutta sinä itse (ja alaikäisten huoltajat) olette täysin vastuussa omista valinnoistanne, tekemisistänne ja reaktioistanne. Nämä eivät ole työnantajan vastuulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe