Tarkkana Optikolla käsitteissä.

vai 2- tehot?

Asioidessa Optikoilla kannattaa huolella tutustua käsitteisiin, mikä on esim. 2-teholasit?. On useita tulkintoja mitä asiakas ..saa. Koska asiakas ei ymmärrä nimityksiä voidaan hänelle myydä 2-teholasien nimikkeellä mitä vaan.

On meinaan kokemusta.

9

419

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • been there done that

No tuskimpa sentään... Kyllä optikkoliikkeessä selvitetään, haluaako asiakas oikeasti luukulliset kaksiteholasit (kaukoalue linssin yläosassa ja selkeästi näkyvä luukullinen lukualue alaosassa) vai moniteholasit, joissa karkeasti kuvattuna: yläosassa kaukoalue, keskellä välialue ja alaosassa lukualue, mutta eri 'tasoja' ei ole huomattavissa.

Jos näitä asioita ei liikkeessä selvitetä, ei ole kyllä kyseessä juuri minkäänmoinen optikkoliike. Johan nämä perusasiat osaa myyjäkin (tai ainakin pitäisi osata!!!)

• sairas vanhus

Silmälääkäri kirjoitti reseptin progressiivisille linsseille minulta kysymättä vastaanotolla vaikka olen käyttänyt tähän asti vain rajallisia vahvoja 2-teholinsseja joille edellinen silmälääkärini oli reseptin kirjoittanut.Pidin selvänä asiana,että samanlaisilla laseilla jatkan.Huomasin sanan progress! paperissa vasta vast.otto käynnin jälkeen.Silmäni likitaitto,eri vahvuus ollut aina ja nyt uusi lääkäri teki törkeän tempun.En usko,että pystyn rajattomia monitehoja käyttämään,joissa ei ole erill lukualuetta.Luottamus lääkäreihin mennyt täysin!Olen loukattu ja

• Monitehopettynyt

Älä suostu lääkäreiden ja optikkojen salaliittorahastukseen. Voit ihan hyvin pyytää optikkoa tekemään lasit sellaisiksi kuin itse haluat. Lääkärin luona käynnistä suurin hyöty on siinä, että heidän pitäisi nähdä alkavat silmäsairaudet, jos nyt näkevät.

Itse en suostu enää toista kertaa päähäni panemaan monitehoja. Ne kun eivät sovi kaikille. Toiset kun haluavat nähdä kunnolla.

• you killed JFK?

Noin 90 % pitää monitehoja parhaana ratkaisuna. Älä kuvittele olevasi maailman napa ja Totuus.

• 14+13

Minä olen aina ihmetellyt sitä, kun jotkut optikotkin sanovat rajattomia linssejä kaksitehoiksi. Kaksitehossahan on selvästi kaksi erilaista voimakkuutta: kaukovoimakkuus ja lähivoimakkuussa linssin alalaidassa näkyvässä ruudussa.

Monitehoissa on sen sijaan useita eri voimakkuuksia, sillä linssin voimakkuus muuttuu portaattomasti kauko voimakkuudesta lähivoimakkuuteen.

On olemassa myös kolmiteholaseja, jotka ovat nykyisin todella harvinaisia. Kolmiteholaseissa on '' kolmas ruutu'' kauko- ja lähialueen välissä. Tämän ''väliruudun voimakkuus on noin 50 % lähiosan voimakkuudesta. Välialueen tarkoitus on mahdollistaa näkeminen väli-etäisyydelle, mikä ei ole mahdollista kaksitehoilla.

Kaksi- ja kolmiteholinssien ongelma on kuvahyppy, joka syntyy siirrettäessä katse kaukaa lähelle ja päinvastoin. Moniteholinssissä tätä ongelmaa ei ole, kun voimakkuus vaihtuu portaattomasti. Monitehojen ongelmia ovat vääristymät linssin reuna-alueilla. Kaksi- ja kolmitehoissa näitä vääristymiä ei ole, vaan koko lähialueella nähdään tarkasti.

Kaksi- ja kolmitehot ovat hyvä yleislasiratkaisu, varsinkin jos monitehoihin tottuminen tuottaa vaikeuksia. kuvahyppyjen takia em. linssit eivät toimi päätetyöskentelyssä, mutta ovat monitehoja paremmat normaalissa lukukäytössä. Moni hylkää rajalliset rasit, koska pitää näkyvää rajaa vanhentava ja rumana. Todellisuudessa juuri kukaan ulkopuolinen ei kiinnitä huomiota näkyvään ruutuun, vaan pokien ulkonäköön.

Vaikka moniteholasit ovatkin suosittu yleisratkaisu, eivät ne korjaa kaikkia ikänäkövaikeuksia, niin kuin jotkin optikot väittävät.

• toimivuus tärkeintä

Rajallisia 2-teholasien rajaa ei edes huomaa kuin aivan läheltä katsottuna.Tärkeää ja vaikeaakin on löytää oikeanlainen kehys jos on likinäköinen.Etuja on selkeä vääristymätön kuva.Valitkaa laadukkaat kehykset ja korkeataitteiset 1.6 linssit.

• Huhhuh!

Kerran kun menin optikolle niin hän ensiksi antoi minulle lukulasit , sellaiset joissa koko linssi oli yhtä ja samaa lähilasia. Hän antoi vielä lehden minulle luettavakseni ja kysyi näenkö niillä hyvin? Sanoin että tosi hyvin. Koko lasit oli samaa hyvää tasoa. Nillä näki sekä alas hyvin ja ylös hyvin ja sivuille. Sitten optikko antoi minulle kaukolasit. Sellaiset joissa koko linssi oli yhtä samaa kaukolasia. Ja taas näin kauas hyvin. Sovittiin että minulle tehdään sekä lahi että kaukolasit samoilla kehyksillä??

Ihmettelin kyllä vähän että kuinkas se toimii??? No jouduin maksamaan lasit ennakkoon. Ja kalliit oli. Optikko sanoi että ne tulee 2-3 viikon kuluttua postissa.

Aikanaan hain lasit postista ja ??? Mitä kummaa??

Kaukolaseilla näin kauas hyvin mutta lähilasit oli aivan pikku riikkiset kapeat ja matalat kohdat linssin alareunassa??

Lehteä kun luki niin lehti pysyi paikallaan mutta pää seurasi koko ajan testiä-.
      Ja päätä piti liikuttaa koko ajan.??

Soitin optikolleni. Hän muistutti että mehän sovittiin että laseja täytyy sitten vaan pitää että tottuu??

En halunnut katsoa maailmaa aidan raosta. Sain onnekseni peruttua kaupat.

• toimivuus tärkeintä

Laseihin tottuneelle likinäköiselle ei rajalliset 2-tehot ole mikään ongelma.Lukeminen makuulla,tv katselu ovat helppoa toisin kuin rajattomilla monitehoilla.Edell kaltainen kokemus johtui: Hyppivä lukutyyli ylös alas,laseihin tottumaton,lukualueen väärä korkeus,huono kehysvalinta.Jos asiakas ei osaa ilmaista itseään voi tulos olla tuonlainen.

• huhhuh!

Ei nykyään asiakkaan tarvitsekkaan ymmärtää yhtään mistään mitään. Riittää kun kuuntelee optikkoa ja sanoo kyllä, kyllä,juu,joo,aivan.Justiinsa niin. Eläs muuta sano.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      93
      2225
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      156
      1828
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      175
      1370
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      233
      836
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      764
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      759
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      751
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      607
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      591
    Aihe