Olen ihan hukassa ja tarvitsen apua. Eräs lähipiiristäni juo ja sanoo ettei jaksaisi enää. Henkilö on juonut niin monta vuotta kuin vain muistan. Elämä on hänellä ollut yhtä myrskyä ja tuhoa on ehtinyt tulla monella eri osa-alueella. Tarvitsen apua siltä osin,että miten teidän mielestänne tulisi toimia kun juoppo ei halua apua,vaikka sanoo että haluaisi juomisen lopettaa ja uhkaa itsemurhallakin? Henkilö on täysi-ikäinen joten valtuuksia siltä osin ei ole ilmoittaa mihinkään. Olen seurannut sivusta pitkän tovin tuhoisaa toimintaa,nyt en enää pysty. Romahdan kohta tyystin itse tämän paineen kanssa. Olen ainoa joka tietää asioita hänestä,edes omat vanhempansa ei tiedä sitä kaikkea mitä mä tiedän. Niin ja tämä henkilö on arvaamaton viinahöyryissään,selvinpäin silloinkuin harvoin sitä on,hän on mitä ihanin ihminen...
Tulisiko mun olla puuttumatta ja seurata kuitenkin omankin jaksamisen uhalla seurata vain vierestä? En kyllä anna itselleni koskaan anteeksi jos hän uhkauksensa täyttää. Vai puutunko ja aiheutan mahdollisesti pahempaa tuhoa,jos sellaista pahempaa on enää..? Pyydänkö vain apua jostain suljetulta alkoholistien osastolta vai mitä teen? Vaikka tämä henkilö on sanonut ettei lähde semmoiseen mukaan.
Anteeksi jos teksti on sekavaa,ajatukseni ovat niin sekaisin.
Asiallisia vastauksia kiitos!
44
476
Vastaukset
- sepa se
ainoa hyvä mitä voit tehdä, on pitää juoppo kokonaan pois elämästäsi.
juoppoa et voi auttaa ja mitä enemmän "autat" sitä enemmän itseasiassa tuet juopon juomista ja ongelmakäytöstä. ennen kaikkea väsytät itsesi ja lopulta huomaat että voimasi ovat loppu ja elämäsi ohi.
älä hyvä ihminen ole itsetuhoinen, vaan pysy kaukana juoposta. - sepä se
miten se on sinun vastuullasi, että juoppo juo tai toteuttaa itsemurhauhkauksensa?
olet valinnut hyvin itsetuhoisen ja täysin vääristyneen ajattelutavan. - romahdankohta
Olen kyllä koettanut sivuuttaa koko ihmisen,mutta se on vaikeaa kun on mun elämässä ollut mukana tavalla tai toisella koko mun elämän. Sen myötä hän on mulle todella tärkeä ja rakas. Kyllä mä tiedän,että tää tuhoaa lopulta minutkin tai on jo osittain tuhonnut. Teidän mielestä siis pitäisi siis sanoa vain kiitos ja näkemiin? ja odottaa kutsua hautajaisiin. Kyllä tiedän että kaikki lähtee juoposta itsestään,mutta..en tiedä..
- sepä se
rakkaudella tai muulla välittämisellä ei valitettavasti auteta juoppoa, vaan tuhotaan myös itsensä.
- sepä se
kyllä se on niin, että vain juoppo itse voi auttaa itseään. muut eivät voi kuin toivoa juopon heräämistä henkilökohtaiselle pohjalleen tömähtäessä ja pysyä kaukana juoposta oman hyvinvointinsa ja turvallisuutensa turvaksi.
ammattiapua on saatavilla, mutta. siihen on juopon itse hakeuduttava ja sen onnistuminen on sataprosenttisesti juopon omien valintojen varassa.
parhaiten muut voivat auttaa juoppoa heräämään kun eivät tarjoa juoppoa "auttamalla" juopolle hyviä olosuhteita juopotteluun ja eivät jää juopon lähelle itseään tuhoamaan. - romahdankohta
Monet ovatkin hänet hylännyt. Ehkä itse olen jo niin turtunut tähän etten jaksa lähteä tilanteesta pois. Hänen valintansa tuo on,väärä valinta niin on itsekin sanonut.
Hänen juomisensa saati itsemurhansa tai mikään muukaan tekemänsä asia ei ole minun vastuullani,mutta koen epäonnistuneeni tukipylväänä,siskona,ihmisenä kun en ymmärrä hänen tuskaansa ja tapaansa käsitellä sitä. Koen siis velvoitetta ehkä sitten kuitenkin perhesiteistä johtuen.
Joskus kuulin radiosta,että entinen juoppo sanoikin tuota että kaikkien pitäisi hylätä että heräisi todellisuuteen. Että tämän kohdalla se oli auttanut herättämään. Mutta tässä on se,mä tiedän että jos kaikki se mitä veljelläni vielä on katoaa hänen elämästään..hän luovuttaa..ei kestäisi sitä.. se ei herättäisi äntä muuten kuin ajattelemaan ettei kukaan välitä.
Ehkä tämä on joidenkin mielestä naurettavaa,tiedän. se on välillä omastakin mielestä sitä mtta silti vaan tässä pysyn...- tarviit apuu
Mene jo huomenna al anonin palaveriin tai ainakin soita jollekin juopon läheiselle.
- ====
Et ole vastuussa toisen täysi-ikäisen tekemisistä, vaikka sukulainen onkin.
Etkä kykene toista raitistamaan, vaikka mitä tekisit.
Raittius alkaa vain juoposta itsestään, jos alkaa.
Olet ilmiselvästi jo nyt hänen talutusnuorassaan, jota hän pitää itsemurhauhkauksillaan jne. saadakseen palvelua ja apua lähinnä jatkaakseen juomista.
Olet vammauttamassa itsesikin.
Juovalle juopolle paras apu on olla auttamatta yhtään mitenkään. - Että näin..
Mun veli on juoppo,ollut yli 25vuotta sitä.Yritetty auttaa ja pelastaa ongelmista.Vuoden vaihteessa tuli piste.Oli pakko kun uhkailut kohdistuivat läheisiin.Pelastimme itsemme viime tipassa.
Tosiasia on ettet sinä voi väkisin auttaa veljeäsi.Vielä pääset helpommalla kun nyt katkaiset välit.
Älä tee niinkuin me teimme koska se kaikki oli turhaa..
Voimia sulle! - romahdankohta
Kiitos asiallisiallisista vastauksista. Päätin nyt tosissani yrittää irtautua hänestä,vaikka se sattuukin. Pyrin juttelemaan myös muiden läheisten kanssa ratkaisustani ja saada heidät tukemaan päätöstäni ja saamaan heidät tekemään samoin. Aika näyttää sitten mitä tapahtuu.
Tuota virhettä en ole tehnyt että kantanut hänelle alkoholia tai mitään muutakaan. Ehkä saanut mut jonkinsortin taulutusnuoraansa juurikin noilla uhkailuillaan,pakko vaan koettaa ajatella niin että se on hänen valintansa jos elämänsä päättää,mä tein mitä pystyin.- saat apuu
Mene jo huomenna al anonin palaveriin tai ainakin soita jollekin juopon läheiselle, joka on löytänyt avun al anonista.
www.al-anon.fi/.
- raitis stina
Toisen elämää ei voi elää,vain kulkea rinnalla jos se mahdollista :(.Olen itse kokenut saman monta kertaa.Kaikkea hyvää AP:lle ja ilmoittele miten jakselet!
"miten teidän mielestänne tulisi toimia kun juoppo ei halua apua,vaikka sanoo että haluaisi juomisen lopettaa ja uhkaa itsemurhallakin?"
Kirjoita hänelle viesti, että olet valmis auttamaan kun hän haluaa hoitoa tai kyydin hoitoon.
Ehkä ajattelet että hän todella saattaa tappaa itsensä mutta se on hänen valintansa.
Pääasia on että olet tarjonnut apua hoitoon pääsyssä ja jos se ei mene perille olet tehnyt kaikkesi.- romahdankohta
Kiitos,eiköhän tämä tästä helpota edes hiukan kun pääsen irrottautumaan hänen tekemästään nuorasta. Olen hänelle kirjoittanut kirjeen,kertonut kasvotusten,soittanut asioiden tiimoilta mutta ei näköjään ota kuuleviin korviin. Tai saattaa olla parin päivän ajan juomatta ja sitten korkki aukeaa taas. Hänellä on niin monta syytä lopettaa juominen,mutta ei itse vain tunnu sitä tajuavan.
Vain teot merkitsee ja edelleen auta häntä vain hoitoon ohjauksessa ei mitään muuta.
Tietystikään hän ei ota kuuleviin korviinsa me alkkikset ollaan aika ammattilaisia virittämään kaikenlaista nuorajuttua.
Hän ei ehkä näe, kuule, välitä mitä olet sanonut mutta nyt ratkaisee teot hän huomaa NE.
Valmistaudu jos hän on "pro-alkkis" hän käyttää kaikki keinot saadakseen sinut nuoraan takaisin.
Haluatko takaisin?
- raitis stina
Olet jo tehnyt voitavasi ja valinta on hänen.Sen henkilökohtaisen pohjan hän kohtaa ihan yksin.Silloin kun hän sen kohtaa ja ottaa sinuun rehellisesti yhteyttä niin silloin ssinun taas valittava mitä teet.
Alkoholismi on loppuelämän sairaus eikä riippuvuus alkoholiin häviä kokonaan koskaan vaikka raitistuisikin.
Raskasta on läheisillä.Itsekkin olen alkoholistiperheestä ja olen toipuva alkoholisti lopun ikääni.
Mäkin olen joutunut tekemään isoja ratkaisuja pakon edessä.Omalta kohdaltani huomasin sen että oli jopa loppujen lopuksi hieman helpompi hengittää kun yksinkertaisesti hyväksyi tosiasiat ja lopetti taistelun faktoja vastaan.
Mene sinäkin eteenpäin hetki kerrallaan :). - romahdankohta
Yritän pysyä päätöksessäni vaikka uhkaisi millä. Tämä helvettiä saa loppua mun osalta,niin syvälle on mut mukanaan vetänyt. Niin monet itkut olen itkenyt hänen takiaan,monet unettomat yöt ja muut ongelmat mitkä on hänen toilailuistaan tullut minulle. Hän itse ei edes tajua mitä ongelmia on mulle aiheuttanut,vaikka olen kertonut. Mm. kouluaikoinani minua kiusattiin hänen tolailujen takia,minut leimattiin samanlaiseksi hänen kanssaan ym.
Aion hänelle itselleen kertoa päätöksestäni ja annan sen avun haku vaihtoehdon...
Tuntuu ihan hirveältä jo ajatellakin tätä,mutta pakkotilanne tämä taitaa olla. Monet teistä on sen sanonut,kai se on uskottava..:)- Toipuva myös..
Uskon että alkoholistilla on aina käsitys siitä, mitä hän aiheuttaa läheisilleen. Alkoholisti on myös taitava sivuuttamaan epämiellyttäviä asioita, vaikka viinan voimalla. Jonakin päivänä onkin sitten pää vetävän kädessä.
Jos hän toipuu niin ei häntä hylätä tarvitse.
Tosin toipuminen ja toipuminen...?
Itse sanoisin että: Pidetään yhteyttä kun olet selvänä.
- romahdankohta
Jos toipuu,tuen häntä. Nyt siirryn taka-alalle ja odotan mitä hän päättää tehdä. Lopullista hylkäämistä en siis aio tehdä,jos näyttää sen että haluaa oikeasti irti kierteestä.
- raitis stina
Ei muakaan kukaan muu saanut lopettamaan.Ihan loppuun jutun venytin,huh.En ole kellekkään katkera kun muka hylkäsivät mut,minähän läheiseni pois ajoin.Se vain harmittaa kun en aikaisemmin tajunnut lopetaa,jäi syyttömille ikuisia traumoja.Sulla täysi oikeus suojella itseäsi.
- Sadett
Tiedän että koko aihe ja kysymys saattaa vaikuttaa melko oudolta mutta kysympä nyt kuitenki josko joku asiasta paremmin perillä oleva osaisi vastata..:) Eli kun ihmisellähän on siis kehossa noita monenlaisia lihassoluja ja noihin sileisiin lihassoluihin (autonomisen hermoston säätelemä) liittyen mietin sellasta että voiko kyseisetkin lihassolut periaatteessa vähän käytettynä "surkastua" ja näin heikentyä eli toisinsanoen tiettyjen elinten heikkeneminen jos elimistö ei käytä niitä erityistilanteesta riippuen niin paljoa kuin normaalisti eli siis päämietteenä että onko sileiden lihassolujen koko täysin riippuvainen niiden käyttömäärästä kuten poikkijuovaisilla jota liikuntalihakset pääasiassa sisältävät vai kasvavatko ne vain johonkin tiettyyn kokoon ihmisen lihaksessa ja ovat ulkoisista seikoista huolimatta aina yhtä hyvässä "kunnossa"..:s Toivottavasti joku nyt otti edes jotain selvää tuosta..:D
- fghjfgh
Joku ilmoittanut tämänkin ketjun ylläpidolle?
Kopsaan koko ketjun varmuuden vuoksi ja vaadin palautusta jos poistetaan.
Hullut yrittää epätoivoissaan kiusata. - raitis stina
Siis tämän ketjun poistamista joku vaatinut?Terveyspalstallekko tämä muka kuuluisi??No mitä kummaa nämä löylykauhat ja perseen hajut kuuluvat tälle tai yleensä millekkään palstalle?
AP mitä kuuluu? - romahdankohta
Siis mitä ihmettä? Mitähän asiatonta tässäkin nyt on,että tulisi poistaa?
Kaikki on tällä hetkellä samalailla levällään. Etäyttä otin,ja näillä mennään. Hänelle sanoin että ottaa apua vastaan kun sitä hänelle on tarjottu monet kerrat,mm.alkaisi käymään vaikka a-klinikalla ja sitäkautta hakeutuisi muualle. Itse myöntää että kaikki on karannut käsistä ja todella oli sitä mieltä että haluaa apua,saa nähdä jääkö taaskin vain puheeksi.
Tässä mennään,päivä kerrallaan..kunpa helpottaisi pikkuhiljaa..- Toipuva myös..
Ei ole mitään asiatonta tämän ketjun aiheessa. Päinvastoin.. Jotakin palstan törkyjuoppoa asia tosin voi hieman sohaista arkaan paikkaan.
Jos myöntää että kaikki on karannut käsistä ja todella oli sitä mieltä että haluaa apua, niin hieman on valoa näkyvissä. Nyt vaan toivotaan, että läheisesi astuu seuraavan, ehkä korkeakin, kynnyksen yli. Ja pian.
Voimia. - tukea ja helpotusta?
Aiotko hakea jotain helpotusta tai tukea itsellesi? Jos, niin mitä?
- romahdankohta
Aion hakeutua tuollaiseen vertaistuki tapaamisiin mahdollisesti. Olen vähän luonteeltani sellainen yksinpärjääjä niin voi myös olla että koetan itse nousta takaisin elämään..vaikka tiedän ettei välttämättä ole järkevin ratkaisu.
- tukea ja helpotusta?
On hyvä, että tiedät, mikä ei välttämättä ole järkevin ratkaisu.
Tyyneyttä hyväksyä mitä en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitkä voin ja järkeä erottaa ne toisistansa!
- raitis stina
AP huomenta!Juu tuttua tuo yksin pärjääminen,mä samanlainen juntti vieläkin :).Mä olen huomannut että mulle sopii parhaiten se oma tapa hoitaa itseäni.Kyllä mä huomaan kun vertaistuen tarve on ja silloin otan ns.kuurin.
Sulle mä kuitenkin suosittelisin sen avun kokeilua ihan nyt mahdollisimman pian.Tämä tilanne ollut paha jo pitkään ja nyt olet tehnyt sen kipeän ratkaisun.Olisi hyvä vähän niitä solmuja availla.Saisit lisää tietoa miten voit tilanteesta selvitä ja kuulisit muilta ihmisiltä kokemuksia.Ne kokemukset yhdistää pirun paljon ja huomaisit että niistä selviää.
Eikä al-anonissa itse tarvitse mitään puhua.Voi halutessaan olla hiljaa ja vain kuunnella.Sinne olet aina tervetullut.
Tsemppiä tiistaille sulle! - romahdankohta
Ajattelin nyt käydä katsomassa nuo vertaisryhmät,kun en mitään niissä ainakaan menetä.
Ihailen ihmisiä jotka uskaltaa pyytää apua koska se ei ole heikkoutta vaan vahvuutta.
Miksi tiedän tuon?- tukea ja helpotusta?
Onnitteluni päätöksestäsi! Oikein ajateltu, että ei niissä mitään menetä.
Niinpä katsele, kuuntele ja mene toinenkin kerta, ja sitten vielä eri ryhmään, jos sellaisia on siedettävän matkan päässä. Ehkä pystyt puhumaankin. Pyydä kotiin jotain lukemista mukaasi. ex-tissuttaja4 kirjoitti:
Ihailen ihmisiä jotka uskaltaa pyytää apua koska se ei ole heikkoutta vaan vahvuutta.
Miksi tiedän tuon?Vastaan itselleni,
En tiedä, kai olen joutunut liikaa olemaan omillaan.
- romahdankohta
Välillä on vain pakko myöntää jopa itselleen,ettei oikeasti pysty yksin auttamaan itseään jaloilleen.
- romahdankohta
Se sitten alkoi matka kohti parempaa,toivottavasti. Kävin kattelemassa tuollaisessa vertaisryhmässä,oli hyvä huomata että joku muukin käy läpi samaa kanssani. Ehkä erilaisin lähtökohdin ym,mutta siitä huolimatta samanlaisen aiheen takia.
En vielä uskalla uskoa tuon tuomaan apuun sen kummemin,seurailen tilannetta. Myös veljeni on ottanut itseään kiinni niskasta ja pyrkii raitistumaan,näin minulle on kerrottu.. Tästäkään en vielä uskalla iloita,ettei joudu pettymään,aika näyttää kauanko kestää kun ratkeaa taas. - k.k.k.64
Onnea matkaan. Vertaistukiryhmästä on hyvä aloittaa. Voimia ja jaksamisia teille molemmille. Toivotan teille hyvää kesää. (anteeksi monikko muoto, mutta molemmathan te yritätte omilla tahoillanne)
- raitis stina
Ei juomisesta koskaan toivu..aloittamisen voi ehkäistä vain hoitamalla itseään.Muista sinä hoitaa ja helliä itseäsi.Yritä nauttia ihan pienistäkin hetkistä ja asioista.Mene hetki kerrallaan.Tsemppiä paljon.
- romahdankohta
Kiitos teille. Keskityn nyt vain itseeni,veljeni saa kulkea oman kamppailunsa siinä sivussa. Itseäni en anna romuttaa yhtään enempää! :)
- Pankin asiakas
Menethän sinne vertaisryhmään uudelleen? Huomasit kai, että siellä oli sellaisia, jotka oli olleet aikaisemminkin. Keittivät kahvit ja aukaisivat oven sinunkin tulla.
- romahdankohta
Kyllä aion käydä ryhmässä säännöllisesti. Ensiksi kuulostelen ja kun tästä vielä rohkenen,ehkä uskallan kertoa omaa tarinaani hiukan enemmin.
- Pankin asiakas
Sulla on hyvää aikaa odottaa, kyllä se rohkeus tulee aikanaan. Ehkä jo silloin, kun ryhmään tulee uusi ihminen ensimmäistä kertaa elämässään. Sinulla on silloin jo kokemusta, mitä voit kertoa.
- Pullomorsianon
En itse jaksanut kun viikonloput meni piloille.En mene yksityiskohtiin enempää, mutta mikähän lienee, että kun toinen tekee iloisia normaaleja asioita, esim. puutarhahommia, toisella on kiirus hakea juomaa lisää...jne.
Raivareita, minun moittimistani. (olen sitä taituota, en ole kuten pitäisi, jne...) Asumme erillämme, minä käyn duunissa- jossa on nyt sesonki eli kiirein aika vuoteen päällä. Viime vkl jälkeen paloi varapäre, panin aikalisän ensikuun puoleenväliin asti.
En tiedä riittääkö. Mutta jos ei saa aikaa heinäkuun loppuun, ja sittenpä se hänen osaltaan loppuu, minulla on tämä yksi ainoa elämä- kuten hänelläkin luulisi olevan.
Aloittaja, pysy erossa alkkiksesta, äläkä paapo. en itse tee niin, ja sentakia kiukkuuaa, mutta mikä muu tahansa on oikeesti hauskempaa, kuin joutua kts. vierestä niitä vaiheita, juomista. Kuuntelemaan sitä--- ja näkemässä vielä ne oireilut, kuten krampit, ja kun toisen muisti ei pelaa, ja persoonallisuus on muuttunut.
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 891007
- 55722
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35604Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39536- 31459
Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...48458- 34437
Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi41429Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14421Dina on valittu virkaan Rovaniemelle
Kemijärven kaupunginjohtaja on pyrkinyt pois Kemijärveltä ja näyttää että näin tulee käymään.25418