Mikä on tuo tietojenvaihtamislupa

tieto kaipaan

josta noissa typ keskusteluissa puhutaan ja jota ei kannata allekirjoittaa työkkärissä?? Onko se joku paperi jolla pyydetää suostumusta johonkin, mutta mihin sillä pyritään ja mihin sen allekirjoittaminen voi johtaa?

10

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummissaan

Säilyykö tiedot ihmisestä työkkärissä miten kauan, kun on ttyöllistynyt vapaille markkinoille?Pidän kummana, että eviran kortin, ajoluvan, terveydentilan, ja muiden rekisterien ym. tiedot siis voi olla työkkärillä vuosikausia.
      Pitääkö osa-aikatyönkin aikana olla koko ajan varauksessa joihinkin "palveluihin"? Minulle ainakaan keikkatyötä tehdessä ole tarjottu yhtään mitään, mutta tietoni on työkkärillä.

• paperisotaa

Taitaapi aikalailla ikuisesti säilyä;minusta on kaikki tiedot ammattiin valmistumisen jälkeen(16v sitten) vieläkin työkkärin tietokannassa vaikka olen ollut vuosiakin työttömänä. Ei ne niitä tietoja roskiin heitä..
        Onko osa-aikatyössä ollessa oltava työkkärin kirjoilla että saa soviteltua päivärahaa? En tiedä mutta jos ei,niin en näe muuta syytä olla työnhakijana.

• DeleteAll

" Ei ne niitä tietoja roskiin heitä.."
      Todellankin noin on. Siis jos tiedot vanhenevat esim. sen takia, että ei ole enään TYPissä, niin kyllä tiedot säilyvät varmuuskopiossa ja ajankohtaisessakin tietokannassa. Mutta tietoja ei vaan enäään esitetä kaikille tietokannan (=ohjelmalle mikä käyttää TYPPI-tietokantaa) käyttäjille. Mutta sellainen saa vanhatkin tiedot (ns. hävitetyt tiedot) näkyviin, kunhan vaan tietokantaan löytyy käyttöoikeuksia riittävästi.

• cvhbcvnbvxnv

Se ei ole 'enäään', eikä edes 'enään', vaan enää. Onko se tosiaan noin vaikea 'sanaan?

• työköö

Kyllä tiedot työkkärissä pysyvät varmaan ikuisesti. Jos joku kuolee, poistuko ne sittenkään? 90-luvulla ilmoittelin kaiken työkkäriin ja siell ne sitt oli valmiina, kun jäin työttömäksi pari vuotta sitten. Jos haet sovilteltua, Sun pitää olla hakemassa kokoaikatyötä, muuten et saa soviteltua! 90-luvulla ei kai voinu katella niitä pankkitunnuksilla, nyt voi.

• kummissaan

Eli olen työllistynyt pari vuotta sitten keikkahommiin, joita on noin 70-160 tuntia per kk, tilauskannasta riippuen. Minulle mol ole tarjonnut hiljaisempina aikoina mitään "palveluita", edes kokoaikatyötäkään. Tietoni säilyvät siis kaikkien viranomaisyhteistyöjuttujen käytettävissä mollilla ikuisesti, vaikken enään pääsisi ennen eläkettä sen kirjoihin kokoaikaisesti? Oudolle tuntuu se homma. Mitä työkkäri esim. näin tilanteeni ollen tekee tiedoillani?Sesonkiaikoina kun minua ei voi kopata työnantajaltani kuitenkaan yhtikäs mihinkään.
      Hiljaisina kausina (kevättalvi) haen soviteltuna ansiopäivärahaa.

• lipsunlapsun

Minusta tuo rekisteri saisi vanheta ja poistua aina 5 vuoden välein. Minusta on merkintä 1993, että keskeytin työvoimakoulutuksen (osin terveydellisistä syistä). Vuonna 2010 rekrytointikoulutus keskeytyi, koska minulle ei 6 viikon sisään löydetty yritystä harjoittelupaikaksi. Kun hain 2012 uuteen työvoimakoulutukseen, niin valitsija soitti minulle kotiin ja haastatteli. Lopuksi mainitsi, että rekisterin mukaan olen tälläinen "keskeyttäjä" ja periaatteessa uusia kursseja ei silloin hyväksytä, kun on vaarana, että keskeytän sen taas.

Kun nämä tiedot ovat myös työnantajien näkyvillä, ei ole pelkoa, että työllistyisin TE-toimiston kautta. Työsuhteet tuossa välissä ovat kuitenkin kestäneet 12 vuotta pisimmillään :) että tämmöinen epävarma työntekijä täällä siis on.

• lipsunlapsun

"Suostumuksen antaminen on aina asiakkaan harkinnassa ja vapaaehtoista, eikä sen
      antamatta jättämisestä aiheudu seuraamuksia. Suostumus on kuitenkin edellytys sille,että työvoiman palvelukeskus voi tarjota Sinulle palveluitaan."

Eli siis ei ole pakko antaa lupaa, mutta palveluitakaan ei anneta.
      Vähän tuo on kiristämistä. Eikö se onnistu, että asikkalla on kaikki omat paperinsa ja kuljettaa niitä mukana noissa palveluissa?

• muna vai kana

"Eli siis ei ole pakko antaa lupaa, mutta palveluitakaan ei anneta"

Niihin "palveluihin" joutuminen on se syy miksi tietojen vaihtamislupaa ei haluta allekirjoittaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe