Löydetyt rahat

ja taas

Itse löydän tuon tuostakin ihmisten tiputtelemia kolikoita, seteleitä ja lompakoita.

Synnin pelolla kasvatettuna olen ojentamassa löytöni suunnilleen ensimmäiselle vastaantulijalle ettei minua pidettäisi varkaana.

Mitä laki sanoo rahojen omistusoikeudesta, jos rahojen löytöpaikka on a) kaupassa ennen kassoja b) kaupassa kassojen jälkeen c) kaupan pihassa?

Olisi mukava saada joskus löytöpalkkiokin, mutta koskaan en saa, kun kuvittelen, että jokaisessa em. tapauksessa laki velvoittaa minut toimittamaan löytöni kauppaan eikä poliisille.

6

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+4000

Näin se menee lain mukaan.

Vähäarvoisen löytötavaran (alle 20 euroa), jonka omistajaa ei tiedetä saa löytäjä pitää, ellei sitä ole löydetty virastosta, kaupasta, julkisesta kulkuvälineestä, työpaikalta, koulusta, sairaalasta, teatterista jne. Jos löytötavara on löydetty em. paikasta, niin se on toimitettava paikan omistajalle/haltijalle, eikä silloin ole oikeus löytöpalkkioon.
      Muutoin, jos löytäjä tietää löytötavaran omistajan, esim. lompakossa kortteja, joissa on nimi on hänen ilmoitettava löydöstä poliisille, tai omistajalle. Löytäjällä on oikeus em. löytöpailkkioon, joka poliisille toimitettavissa löydöissä on 10 %. Jos löytäjälle on löydöstä aiheutunut kuluja on ne myös oikeus periä.

Jos löytäjä ei ilmoita/toimita löytöään poliisille, tai omistajalle, vaan pitää löytämänsä, niin hän syyllistyy kavallus -nimiseen rikokseen.

• ja taas

Eli kaupan pihakin lasketaan kaupaksi?

• 15+4000

Ja vielä. Jos poliisille toimitettua löytötavaraa ei noudeta 3 kk:n kuluttua, niin löytäjällä on oikeus saada löytö itselleen. Halusta on ilmoitettava silloin, kun löydön toimittaa poliisille. On myös olemassa tavaroita, johin ei saa omistusoikeutta, esim. polkupyörät jne. Ne huutokaupataan ja varat menevät valtion kassaan.

• Kokkola*
        15+4000 kirjoitti:

Ja vielä. Jos poliisille toimitettua löytötavaraa ei noudeta 3 kk:n kuluttua, niin löytäjällä on oikeus saada löytö itselleen. Halusta on ilmoitettava silloin, kun löydön toimittaa poliisille. On myös olemassa tavaroita, johin ei saa omistusoikeutta, esim. polkupyörät jne. Ne huutokaupataan ja varat menevät valtion kassaan.

Huhtikuussa toimitin pyörän poliisin löytötavaratoimistoon. Siellä sanottiin, että jos omistaja ei ilmaannu, pyörä pidetään siellä ainakin kolme kuukautta, kunnes se myydään (huutokaupalla?) ja minä saan yhden kolmasosan myyntihinnasta.

En huomannut kysyä löytöpalkkiosta, jos omistaja löytyisikin, en tosin paljon haluaisi, muutama euro vaivannäöstä ja bensakuluista riittäisi.

• 1+19
        Kokkola* kirjoitti:

Huhtikuussa toimitin pyörän poliisin löytötavaratoimistoon. Siellä sanottiin, että jos omistaja ei ilmaannu, pyörä pidetään siellä ainakin kolme kuukautta, kunnes se myydään (huutokaupalla?) ja minä saan yhden kolmasosan myyntihinnasta.

En huomannut kysyä löytöpalkkiosta, jos omistaja löytyisikin, en tosin paljon haluaisi, muutama euro vaivannäöstä ja bensakuluista riittäisi.

Teillä onkin siellä Kokkolassa ihan eri säännöt, kuin muualla Suomessa sellaista ei makseta.
        Asetuksen mukaankin löytäjällä on oikeus löytöpalkkioon ja kuluihin, mitä hänelle on löydöstä mahdollisesti aiheutunut.

• ........

Jos löytäisit vaikka minun lompakkoni, ilmoita suoraan kun löydät sieltä puh.numeron saisit löytöpalkkion. Ainahan sanotaan, pidä rahat mutta palauta muu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe