Mulla on kolme pyörää kerääntynyt nurkkiin. Yksi vanha retkipyörä, alumiinimaasturi ja nyt alumiini hybridi.
Maastopyörässä on joustokeulaperuspomppukeppi ja nää muut on jäykkiä.
Suomen kadut ja tiet on mitä on ja kyllä tekee kipeää jysäyttää 3 bar paineilla kuoppiin ja poikittaisiin routasaumoihin ihan taajama-ajossa. Maasturissa keula tasoittaa kaikki em. ikävät heitot. Ja yli 10 c. pakkasilla se "lukittuu" (jäätyy) ja kyllä on epämukava.
Ja poluilla ja maastossa mukavuus se vaan korostuu.
Miksei joustokeulaa?
15
465
Vastaukset
- LZ 127
3 baaria maastopyörän eturenkaassa on melko hurjasti.
- Perustelkaa
Ei ole kyllä kadulla yhtään liikaa.
15 vuotta sitten ajelin paljonkin maastossa kaverin kanssa ja omaksi iloksi.
Pahoissa paikoissa 1,5-20 bar.
Meni siitä sitten ihan kisat vierestä joita siinä pällisteltiin ja kysyin joltain kaverilta mitä paineita käyttävät, niin sanoi että 3 bar. Kuulosti aika hurjalta poluilla ja märissä juurakoissa...
Kadulla ei rullaa ensinkään alle 3 bar paineilla 185 cm/100kg. Taakse pistän 3,5. - LZ 127
Perustelkaa kirjoitti:
Ei ole kyllä kadulla yhtään liikaa.
15 vuotta sitten ajelin paljonkin maastossa kaverin kanssa ja omaksi iloksi.
Pahoissa paikoissa 1,5-20 bar.
Meni siitä sitten ihan kisat vierestä joita siinä pällisteltiin ja kysyin joltain kaverilta mitä paineita käyttävät, niin sanoi että 3 bar. Kuulosti aika hurjalta poluilla ja märissä juurakoissa...
Kadulla ei rullaa ensinkään alle 3 bar paineilla 185 cm/100kg. Taakse pistän 3,5.Ja kuka edes on vastustanut joustokeulojen käyttöä maastopyörissä?
- Perustelkaa
LZ 127 kirjoitti:
Ja kuka edes on vastustanut joustokeulojen käyttöä maastopyörissä?
Niin, kyllä toi hybridi olis paljon mukavampi joustokeulalla. Senverta paskassa kunnossa on noi kadut, että välillä hirvittää.
Pitää ottaa monesti hyvä vauhti pois, kun pitää katsoa sopivaa kohtaa, mistä kärsii ajaa ilman isompia ryminöitä.
Kuoppia riittää joka lähtöön...On poikittaisrailoja, pitkittäisrailoja, koko kadun leveydeltä syviä ja äkkinäisiä painautumia, reikiä yms. - Alkup. Maantiepyöräi
Perustelkaa kirjoitti:
Niin, kyllä toi hybridi olis paljon mukavampi joustokeulalla. Senverta paskassa kunnossa on noi kadut, että välillä hirvittää.
Pitää ottaa monesti hyvä vauhti pois, kun pitää katsoa sopivaa kohtaa, mistä kärsii ajaa ilman isompia ryminöitä.
Kuoppia riittää joka lähtöön...On poikittaisrailoja, pitkittäisrailoja, koko kadun leveydeltä syviä ja äkkinäisiä painautumia, reikiä yms.Perus pomppukeppi on pintakovempi kuin hyvä teräs- tai kuituhaarukka. Eli se lyö pahemmin käsille. Alukepit, varsinkin huonosti muotoillut, ovat sitten vielä pomppukeppiäkin kovempia.
Kun tuohon lisätään, että huono pomppukeppi ja hyvä teräs- tai kuitukeula on samoissa hinnoissa, niin pomppukepilke ei oikein ole teknisiä saati taloudellisia perusteita.
Oikeat joustokeulat, joiden hinta on useita satoja euroja, ovat sitten oma lukunsa. Kun pinossa on yli 500€, niin keula on säädettävissä täysin. Silloin se voidaan säätää niin, ettei se ole pintakova. Puhutaan progressiivisesta valmennuksesta. - Perustelkaa
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Perus pomppukeppi on pintakovempi kuin hyvä teräs- tai kuituhaarukka. Eli se lyö pahemmin käsille. Alukepit, varsinkin huonosti muotoillut, ovat sitten vielä pomppukeppiäkin kovempia.
Kun tuohon lisätään, että huono pomppukeppi ja hyvä teräs- tai kuitukeula on samoissa hinnoissa, niin pomppukepilke ei oikein ole teknisiä saati taloudellisia perusteita.
Oikeat joustokeulat, joiden hinta on useita satoja euroja, ovat sitten oma lukunsa. Kun pinossa on yli 500€, niin keula on säädettävissä täysin. Silloin se voidaan säätää niin, ettei se ole pintakova. Puhutaan progressiivisesta valmennuksesta.Ei kyllä pidä ensinkään paikkaansa. Mulla on 15 vuotta vanha 24.v alumaasturi ja siinä on etupään pomppukeppi ns. "kura-sarjaa" joka toimii ja ajaa asiansa ihan helkkarin hyvin. Älä ny helvatti jauha skeidaa!
Eihän noissa routaheitoissa ja railoissa tarvita kuin vaimennusta, ei mitää hyppyjen/downhill alastulovaimennusta ja liikeratoja.
Seuraavaksi varmaan väität että nimetön joustokeula painaa liikaa...
Miten jousitettu auto voi olla pintakovempi, kuin auto jossa ei ole jousitusta ollenkaan?
Näitäkin näkee teinien keskuudessa...paikat putoaa hampaista, kun ajavat hidastetöyssyjen yli ja koko auto nytkähtää epämiellyttävästi silminnähden. - Alkup. Maantiepyöräi
Perustelkaa kirjoitti:
Ei kyllä pidä ensinkään paikkaansa. Mulla on 15 vuotta vanha 24.v alumaasturi ja siinä on etupään pomppukeppi ns. "kura-sarjaa" joka toimii ja ajaa asiansa ihan helkkarin hyvin. Älä ny helvatti jauha skeidaa!
Eihän noissa routaheitoissa ja railoissa tarvita kuin vaimennusta, ei mitää hyppyjen/downhill alastulovaimennusta ja liikeratoja.
Seuraavaksi varmaan väität että nimetön joustokeula painaa liikaa...
Miten jousitettu auto voi olla pintakovempi, kuin auto jossa ei ole jousitusta ollenkaan?
Näitäkin näkee teinien keskuudessa...paikat putoaa hampaista, kun ajavat hidastetöyssyjen yli ja koko auto nytkähtää epämiellyttävästi silminnähden.Vähän kokemusta, niin sinäkin ymmärrät. :D :D :D Edullisin etuhaarukka, joka on siedettävä ajaa, on teräksinen. Kelvolliset kuituhaarukat ovat kalliimpia.
Pomppukepit ovat yhtä pintakovia kuin alumiinihaarukatkin. Täräyttävät jokaisen kuopan käsille. - llllll
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Vähän kokemusta, niin sinäkin ymmärrät. :D :D :D Edullisin etuhaarukka, joka on siedettävä ajaa, on teräksinen. Kelvolliset kuituhaarukat ovat kalliimpia.
Pomppukepit ovat yhtä pintakovia kuin alumiinihaarukatkin. Täräyttävät jokaisen kuopan käsille.Kuinka paljon Sinulla on kokemusta maastopyöräilystä?
- jxldjföd
llllll kirjoitti:
Kuinka paljon Sinulla on kokemusta maastopyöräilystä?
Alkuperäinen on pihalla kuin lumiukko. Kuitenkin itse tykkään hybridistä joka on jäykällä keulalla. Lähinnä taloudellisista syistä. Halvat keulat ovat ainakin itselläni olleet palan matkaa ihan ok mutta kun niihin on sitä vikaa ilmaantunut, niin korjaaminen ei ole varaosien puutteen vuoksi onnannut. Kalliimmissa ja paremmin maastossa toimivien keulojen osalta on selvinnyt loppujen lopuksi halvalla. Mutta siis itse tykkään että nämä kuopat pyöräteillä on väistettävissä tai että sitä iskua on kohtuu helppo lievittää keventämällä kuten aina ennenvanhaankin tehtiin enkä näinollen ole raaskinut tuhlata rahaa joustohaarukkaan. Aluhaarukan tosin skippasin hybridistäkin melkoosen nopeesti ja vaihdoin tilalle teräshaarukan koska se vaimentaa sen tärinän mitä aluhaarukka ei. Maastopyörässä minulla on kohtuuhintainen mutta hyvä joustokeula.
- saaLainataMuttaEi..
Meil päin rymäytetääki porukal, senverta on kadut heikos hapes...
- Alkup. Maantiepyöräi
"...Suomen kadut ja tiet on mitä on ja kyllä tekee kipeää jysäyttää 3 bar paineilla kuoppiin ja poikittaisiin routasaumoihin ihan taajama-ajossa..."
Ihan perus sasioita:
Huonolaatuinen pomppukeppi on pintakovempi kuin kuitu- tai teräshaarukka. Se lyö paljon pahemmin käsille yllämainitussa tilanteessa. Pyörän mukavuus lähtee hyvälaatuisesta rungosta ja haarukasta, ei renkaista.
Omistan sekä pomppukeppi maastopyörän että kuituhaarukkaisen cyclocrossarin, joten tiedän eron. Olen myös ajanut maastopyörälllä, jossa on hyvä haarukka, joten tiedän myös eron sen ja pomppukeppini välillä.
Maastopyöräilykokemusta on vähän, koska en viitsi ajaa huonolla tonnin pyörälläni kovin pitkiä lenkkejä. Se oli virhehankinta aikoinaan. Minulla ei ole ylimääräistä 2500€ laitettavaksi kelvolliseen maastopyörään. Saman laatuisen, kelvollisen maantiekaluston saa 1500€:lla ja ajankin pääosan lenkeistä maantiellä. Mastopyörää olen käyttänyt lähinnä talvisin ja joskus mökillä.- WilsonKurwa
Jos maastokokemusta on vain vähän sen takia että pystyy ajamaan vasta 2500e pyörällä niin silloin kyse on ensisijaisesti omasta asenteesta.
- HeyDu
WilsonKurwa kirjoitti:
Jos maastokokemusta on vain vähän sen takia että pystyy ajamaan vasta 2500e pyörällä niin silloin kyse on ensisijaisesti omasta asenteesta.
Niin ja pitääkö kaikesta olla niin valtavasti kommentoitavaa. Olisi uskottavampaa keskittyä maantiepyöräilyyn, jos kokemus on lähinnä siitä. Itse pyrin kommentoimaan vain " perustavishalpis" pyöräilyä.
- kokemus-k
"Huonolaatuinen pomppukeppi on pintakovempi kuin kuitu- tai teräshaarukka."
Noita "pomppukeppejä" on kyllä melkein yhtä monta erilaista kun on pyörääkin. Osa on toivottoman kovia, osa jopa löysiä ja loput jostain siitä väliltä. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä "huonolaatuinen pomppukeppi" joustokeulaa. Jotkut niistä toimivat ihan pyörälehtien testienkin mukaan kohtuullisesti, osa taas ei.
Ja aivan samoin on olemassa parempia ja huonompia kuitu- ja teräshaarukoita. Niiden mukavuuteen vaikuttaa materiaalin lisäksi myös esim. muotoilu/taivutus, materiaalivahvuudet ja monet muut pienet tekijät. En minä kaikkia niitä mitenkään kauhean mukaviksi kutsuisi. Moni saattaa kyllä pettyä jos niitä niin kutsuu. Mukavampia niistä useimmat toki ovat kuin aluhaarukat mutta ei se vielä kauhean paljon ole. Renkaiden vaihtaminen hieman leveämpiin ja paineiden pieni lasku tasoittaa kulua usein paljoin enemmän kuin pelkkä haarukan materiaali.
- Finn Lotion
Mulla on ihan perus alumiinimaasturi perus pomppiksella ja kyllä se pehmentää ratkaisevasti noita katujen kuoppia ja roiloja vs. jäykkä teräs- tai alumiinihaarukka.
Omistan nuo kaikki kolme eri tyyppistä rimpulaa.
Miksi pitää inttää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462