Työntekijän irtisanominen

Auree-77

Hei
Olen lopettamassa tämän hetkisessä työssäni syksyllä. Haluaisin lähteä omasta halustani koska en jaksa asiakas palvelua enää. Minulla ei ole vielä muuta työtä odottamassa mutta aijon sitten hakea. Saisin liitolta työttömyys päivärahaa ansio-sidonaisena, mutta jos irtisanoudun itse niin eikös tule joku karenssi? Voiko työnantaja irtisanoa minut ja millaisella perusteella, jos pomon kanssa sovin tämän että hän irtisanoo.
Pitääkö olla minkälainen syy irtisanomiseen, että saan liiton rahat? Voiko työnantajani joutua johonkin vaikeuksiin jos irtisanoo minut, oikeaa syytä firman puolelta kun ei ole irtisanoa, vain minun tahtoni. Voiko liitto (JHL) puuttua jotenkin irrtisanomiseeni tai sen syyhyn?
Itse haluaisin vaan lopettaa työt muta en tahdo työn antajani joutuvan vaikeuksiin jos ystävällisyydestä minua kohtaan jopa suostuu tällaiseen järjestelyyn.

5

437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karenssi varma...

Jos irtisanoudut itse, niin siitä seuraa automaattisesti 90:n päivän karenssi.

Jos taas työnantaja irtisanoo sinut, niin siihen pitää olla jokin syy.
      Jos syy "naamioidaan" tuotannollisista tai taloudellisista syistä johtuvaksi, niin silloin työnantaja ei voi palkata ketään sinun sijallesi. Ja jos yrityksessä on yli 20 työntekijää, niin työnantaja ei voi ko syyllä irtisanoa ilman YT-neuvotteluja.

Jos taas työnantaja purkaa työsopimuksesi, niin silloin työttömyyskorvauksen maksaja katsoo, että purkamisen syy on työntekijän, ja siitäkin seuraa automaattinen karenssi.

Joten jos irtisanoudut, tai työsopimuksesi puretaan, niin käytännössä et voi välttää karenssia.

Eli joka tapauksessa joudut liiton kassalle selvittämään työsuhteen loppumisen syyn.

• Auree-77

Kiitos vastauksista. Kysyisin vielä, minkälainen syy voi kelvata jos työnantaja irtisanoo? Muu kuin tuotannollinen ja taloudellinen? Valvooko joku sitä että ottaako työn antaja tilalleni jonkun muun vai mistä sen saa tietää jos joku palkataankin?
        Luulen että he jonkun tarttevat tilalleni. Onko joku aika minä aikana ei saa palkata uutta, eikai se voi ikuisesti olla?

• Työpaikka
        Auree-77 kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Kysyisin vielä, minkälainen syy voi kelvata jos työnantaja irtisanoo? Muu kuin tuotannollinen ja taloudellinen? Valvooko joku sitä että ottaako työn antaja tilalleni jonkun muun vai mistä sen saa tietää jos joku palkataankin?
        Luulen että he jonkun tarttevat tilalleni. Onko joku aika minä aikana ei saa palkata uutta, eikai se voi ikuisesti olla?

Työnantaja tuskin lähtee tuollaiseen "valeirtisanomiseen". He ottaisivat siinä riskin, että riitauttaisit asian myöhemmin, jolloin he joutuisivat maksamaan korvauksia. Samoin he tuskin haluavat kirjoittaa väärää todistusta työvoimaviranomaisille täydessä harhauttamistarkoituksessa (saattaisi olla jopa rikos, koska tarkoituksena olisi selvästi taloudellisen hyödyn saaminen sinulle).

Ei sitä palkkaamista kukaan muu valvo, kuin työpaikan muut työntekijät ja ammattiliitot.

• Hakijatar

Etsi ensin se uusi työ. Työnantajat palkkaavat PALJON mieluummin työssäkäyviä kuin työttömiä. Varaudu työtä hakiessasi kertomaan, miksi vaihdat paikkaa.

• Määräaikainen työ

Jos sinulla on määräaikainen työsopimus ei pomon tarvitse sinua irtisanoa, ainoastaan sinun kannattaa sopia, ettei pomo kirjoita uutta työsopimusta kanssasi tai sitten sinun toivoa, ettei pomo halua jatkaa sitä. Silloin ei tule karenssia sinulle, mutta ei myöskään työnantajalle tule mitään velvollisuuksia sinua kohtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      13
      2817
    2. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      223
      2658
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      17
      2074
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      26
      2028
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      59
      1881
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      71
      1652
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      14
      1259
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      99
      1245
    9. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      23
      1192
    10. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      90
      1082
    Aihe