Täydentäkää tai kommentoikaa listaa, kiitos.
Ärsyttää kun lääkärit määräävät lääkkeitä ottamatta huomioon potilaan kokonaistilannetta. Olen ehdottomasti lääkkeiden käytön kannattaja, mutta monet kääntyvät niitä vastaan sivuvaikutusten takia joista ei ole kerrottu. Ja sitten ei panosteta siihen että vaihtamalla ja kokeilemalla uusia lääkkeitä voidaan päästä hyvään lopputulokseen.
Itseäni vaivaa niiden lihottava vaikutus, kun olen tottunut olemaan sopusuhtainen. Se lisää muutenkin tuskaista oloa, kun muuttuu peilin edessä parikymmentä kiloa lihavammaksi. Omat kokemukseni ovat 10 vuoden ajalta ja olen sitä mieltä että lihottava vaikutus ei johdu vain siitä että söisi enemmän. Tässä siis omia kokemuksiani, jotka eivät tietenkään päde kaikkiin.
Lihottavat:
Mirtatsapiini
Seroquel/Ketipinor
Zyphrexa
Sepram
Nukahtamiseen vaikuttavat:
Melatoniini, Atarax.
Ja kipuun: Lyrica.
...lihottaa
10
195
Vastaukset
- En sitten lihonut
Lihottavuus johtuu siitä, että ruokahalu kasvaa. Mutta myös siitä, että olet vähän "hitaampi" noiden lääkkeiden vuoksi, jolloin energiankulutuksesi vähenee.
Söin Mirtazapiinia vielä viime vuonna, ja nälätti ihan sairaasti etenkin iltasella. Sitä ahmimista voi kompensoida runsaalla liikunnalla, silloin ei liho! Ei noi lääkkeet itsessään paranna, mutta niillä pääsee paranemisen alkuun. Kun olo vähänkin helpottaa, ulos ja lenkille, ja terapiaan hakemaan työkaluillesi käyttöohjeita! Paraneminen lähtee itsestä, pitää muuttaa ajattelutapojaan. - itsestä se on kiinni
Miksi ihmeessä aloittaja syö tuollaisia lääkkeitä? Minulle riitti se alle vuosi kokeilla kaikenlaisia rohtoja.. hyvin pian totesin, että jos jatkan lääkelinjalla voi heittää hyvästit elämälle.
Nimittäin lääkkeiden vaikutuksen alaisena tunteeni eivät olleet omiani, jotkin lääkkeet veivät muistin ja älykkyyden, toiset väsyttivät, toiset vetivät hitaalle.
Lääkittynä oloni oli niin kummallinen ja omituinen, olin itselleni täysin vieras.
Jo parani olo, kun lopetin KAIKKI lääkkeet. Lopetin myös käynnit mielenterveystoimistolla. Unohdin tietoisesti kaiken mielensairauksiin liittyvän ja lähdin töihin.
Elän taas pari vuoden hulluuskauden jälkeen normaalia työssäkäyvän arkea, eipä masenna eikä ahista.
Painokin palasi itsellään takaisin vanhoihin lukemiin. - Masennuslääkkeet
Täydennyksenä tuohon aloittamaani ketjuun: en ole tietenkään syönyt niitä yhtä aikaa vaan aina on yksi vaihdettu toiseen.
Ja mitä lääkkeiden tehoon tulee, niin vaikeassa ja pitkittyneessä masennuksessa niistä on yhdessä terapian kanssa tehoa.
nimimerkille itsestä se on kiinni: tuo kommenttisi on ihan tasoa "ryhdistäydy ja ota itseäsi niskasta kiinni" KUKAAN ei parane vaikeasta masennuksesta lopettamalla kaikki lääkkeet ja käynnit mielenterveystoimistolla ja menemällä töihin. Tai sitten olet erikoistapaus. Mutta ei aloiteta kinastelua, jotta keskustelu pysyisi asiallisena. - Mirtazapin 45 mg
Olen syönyt mirtatsapiinia nyt nelisen vuotta. Se aiheutti pitkään hillitöntä ruokahalua lääkkeen oton jälkeen. Se on väsyttävä, joten lääkkeen oton jälkeen kannattaa kömpiä nukkumaan, niin tulee vähemmän syötyä.
Ei se enää samalla tavalla syötätä. Olen onnistunut tänä keväänä pudottamaan painoa viitisen kiloa. (Ne hävisivät hyvin ankaralla dieetillä, joten olen varautunut siihen, että ne myös vähitellen tulevat takaisin, ellen lisää liikuntaa.)
Ottakaa huomioon, että nykyisellä energiankulutuksella normaalistikin syövä ihminen väistämättä pikkuhiljaa lihoo, ellei kävele rappuja, kävele tai pyöräile töihin, harrasta säännöllistä liikuntaa tai tee paljon fyysistä rasitusta sisältävää työtä kuten puutarhurin tms. hommia. Tähän kun vielä lisää, että nykysuomalaiset saavat hillittömästi turhia kaloreita alkoholista, ei kannata painon nousua ihmetellä, ellei tosi tiukkaa diettiä noudata, käyttipä lääkkeitä tai ei.
Jotta todella saisi selvän kuvan siitä, paljonko kaloreita kertyy, kannattaa pitää ruoka- ja juomapäiväkirjaa. Jää vähemmän sijaa jossittelulle. - Pelkopaksu
Lihottaako melatoniini oikeesti? Onko kukaan muu kuin aloittaja kokenut vastaavaa?
Mua on lihottanut Venlafaxin (efexor).- ...........
Jotenkin vaikea uskoa, että melatoniini lihottaisi. Ja Efexorista mulla on päinvastainen kokemus: se vei ruokahalun tai näläntunteen niin että söin tavan vuoksi pieniä määriä jotain.
Näissä lihomistarinoissa on aina se pikku mutta: ajallinen yhteys ei ole aina syy-yhteys. Vähän sama kuin jos joku valittaisi, että masennuslääkkeet aiheuttavat kariesta, jos on ollut lääkityksen aikana tivolissa töissä ja vetänyt kilon hattaraa päivässä.
- toivoa taas
Lääkkeet eivät vaikuta meihin ihmisiin samalla tavoin, vaan kokeilemalla löytyy jokaiselle se sopivin. Itse söin Venlafaxin-lääkettä puoli vuotta ja paino tippui muutaman kilon, Nyt kun lopetin sen kilot tulivat takaisin.
- depr.
Ei melatoniini lihota.
Efexorista ajateltiinkin alunperin laihdutuslääkettä (siis tuosta jossa vaikuttavana aineena venlaf.)
Itse laiduin Seronilin syöntiaikoihin liki 30 kiloa, joka oli todella hyvä asia sillä olin silloin runsaasti ylipainoinen. Poissa ovat kilot pysyneet nyt viitisen vuotta, Seronilin lopetin kolme vuotta sitten. - 8+3
Sertraliini lihottaa myös, ainakin minua se lihotti.
- Masennuslääkkeet
Jotenkin välttäisin käyttämästä ehdottomuuksia kun puhutaan lääkkeistä. Aivan kuten "toivoa taas" sanoo: Lääkkeet eivät vaikuta meihin ihmisiin samalla tavoin, vaan kokeilemalla löytyy jokaiselle se sopivin.
Itselleni tuo paino on tärkeä asia ja olen kiinnittänyt lääkkeisiin sen vuoksi niin paljon huomiota. Ja kokeillut monia yhdistelmiä, jotta saisin varmuuden mikä esimerkiksi lisää painoa ja estää laihtumisen. Tällä hetkellä menee aamulla Lamictalia 200 ja illalla 100. Nukahtamisvaikeuksia otan Stilnoctia. Paino on nyt palannut entiselleen. Melatoniinin aikoihin paino vain nousi vaikka ruokailu pysyi entisenlaisena ja liikuin 3-4 kertaa viikossa.
Ehkä tämänkin palstan idea on kertoa omista kokemuksista, joka sitten voi auttaa jotakin muuta henkilöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh811973Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1001695- 1801286
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6666- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472