1.6

kyrsiintynyt

No moro.

Kuka muu tulee pilkkaamaan lukiolaisia kyseisenä päivänä? Minä ainakin nauran maha kippurassa kun uudet ylioppilaat paukuttelee henkseleitä typerä lakki päässä. OLIKO NYT SEN ARVOISTA OPISKELLA SE LUKIO ETTÄ SAA JONKUN TYPERÄN LAKIN?????

11

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirkku67890

Näinpä...

• hyvätodistus

Lakkeja saa ostaa kaupasta. Mutta se todistus on kallisarvoinen. Oikeasti.

• kyrsiintynyt

kuuleppa skidi kohta huomaat kuinka kallisarvoinen se todistus onkaan kun työtä ei löydy. Oikeesti ketä vois vähempää kiinnostaa onko sulla todarissa esim. Ruotsista tai äikästä 10 vai 5. Ei siellä töissä sulle tuoda ruotsin pistokokeita tai äikän esseitä ratkottavaksi. OIKEAN ELÄMÄN REALITEETIT HALTUUN KIITOS!

• hyvätodistus
        kyrsiintynyt kirjoitti:

kuuleppa skidi kohta huomaat kuinka kallisarvoinen se todistus onkaan kun työtä ei löydy. Oikeesti ketä vois vähempää kiinnostaa onko sulla todarissa esim. Ruotsista tai äikästä 10 vai 5. Ei siellä töissä sulle tuoda ruotsin pistokokeita tai äikän esseitä ratkottavaksi. OIKEAN ELÄMÄN REALITEETIT HALTUUN KIITOS!

Skidi olet sinä. Minä pääsin yliopistoon ja valmistuin ruotsin opettajaksi. Töitä on piisannut.

Toki tarvitaan kadunsiivoojiakin ja jäteautonkuljettajia. Onhan sekin elämää. Ei tarvitse osata ruotsia.

Jos vielä joskus kuitenkin kaipaisit jotain vielä parempaa, aikuislukiot kenties ovat avoinna sinullekin.

• Kohta ylioppilas

Kummallista, että jotkut amikset jaksavat käyttää noin paljon energiaa uusien ylioppilaiden haukkumiseen vuodesta toiseen. Jos kerran ylioppilaaksi valmistuminen on tosiaan jonkun mielestä niin merkityksetöntä, voisi koko asian sitten varmaan myös jättää omaan arvoonsa.

Onnea kuitenkin kaikille ylioppilaille ja ammattiin valmistuville!

• Parempi paikka

Kannattaisi ehkä kysyä tätä tuolla ammattioppilaitosten palstalla ;)

• amis äiti

Itse äitinä olen VAIN amiksen käynyt ( teen nyt alipalkattua ja raskasta työtä) ja nyt tyttäreni suoritti lukion hyvin paperein. Olen ylpeä hänestä koska viereltä näin miten paljon lukio vaati keskittymistä opiskeluun, eikä esim. juhlimiseen ja tyttärelläni on selkeä tavoite: yliopisto.
      En ole koskaan ymmärtänyt tuota, että ylioppilaita pilkataan. Ainakin minun kohdalla oli huono opintomenestys syynä etten lähtenyt lukioon (eikä paljon 7 keskiarvolla niin vaan mennä lukioon). Jos olisin ylioppilas kantaisin lakkia ylpeydellä, ei se ilmaiseksi kenellekään tule, on sen eteen tehtävä töitä jos mielii eteen päin elämässä!
      Me perheenä ainakin juhlimme hyvillä mielin tyttäremme saavutusta.

Eikä tähän viestin vastaamiseen kannata kenenkään lukio-vastaisen käyttää energiaa ja vastata.

• ik.op.

Paljon onnea teille koko perheelle! :) Itse tein aikoinani päätöksen, että en mennyt lukioon vaan hankin ammattitutkinnon. Myöhemmin olen puurtanut sekä AMK-tutkinnon että akateemisen tutkinnon yliopistossa. Peruskoulupohjalla esim. kieltenopiskelu oli työlästä, mutta selviydyin. :) Nyt olen päättänyt lukea vielä ylioppilaaksi aikuislukiossa, koska sen tutkinnon puuttuminen on häirinnyt minua koko aikuisikäni. Olen vapaa nainen tekemään vielä senkin. Toki haaveilen siitä, miten hienoa on painaa joskus valkolakki päähän, mutta vielä hienompaa on saada pääomaa itselle ja se on se pointti, miksi olen ikuinen opiskelija :) Pilkkaajien ja yo-tutkinnon mitätöijien ei kannata tähänkään vastaamiseen käyttää aikaansa :)

Tsemppiä kaikille opiskelijoille:)

• abiiiis-10

No niin, lakkihan on vain vanha symboli lukion oppimäärän ja ylioppilastutkinnon suorittamisesta. Perinne elää. Ylioppilas voi olla ilman lakkiakin, jos se lakki siinä nyt ärsyttää. Ylioppilastodistus (ja lukio) suoritetaan useimmiten (ja perinteisesti) siksi, että lukio valmistaa yliopisto-opintoihin ja ylioppilastutkinto antaa oikeuden pyrkiä yliopistoon opiskelemaan. Toki nykyään voi amispohjaltakin pyrkiä yliopistoon, mutta yleisempi väylä on lukion kautta. Siinä on monet alat sitten avoimina helpostikin.

Joillain tutuu olevan käsitys, että lukio valmistaisi "ei mihinkään ammattiin". No tavallaan oikein, mutta lukiossa ei edes olla opiskelemassa ammattiin (toisin kuin nimensä mukaisesti ammatillisessa koulutuksessa), vaan lukio on VÄLIVAIHE matkalla akateemiseen koulutukseen ja ammatteihin. Tietenkään kaikki lukion suorittaneet eivät hakeudu yliopistoon, mutta tämä on se alkuperäinen ajatus.

Onnea kaikille tasapuolisesti! :)

• 181

Ja ylioppillaat kierii lattialla sina paivana kun sina paatat lahtea vaikka USAaan toihin tai asumaan ja tajuat etta minivaatimus siihen onkin se halveksimasi ylioppilastutkinto. Hahhaaa!

• 112111

Amisten typeriin aivoihin ei vissiin mene ikinä se fakta, että ei kukaan lukion käynyt aio lopettaa koulujansa siihen. Lukio käydään JATKO-OPINTOJA silmälläpitäen, ei kukaan sieltä töihin ole menossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe