Olenko joutunut petoksen uhriksi?

uhriko??

Tarvisin neuvoa kirvelevään ongelmaan!

Olin tapaamisessa erään isohkon puualan toimijan kanssa. Tilaisuudessa tarjosin hänelle/ hänen organisaatiolleen mahdollisuutta, josko tekisin aiheestamme oikein kunnon selvityksen: markkinatutkimuksen. (tämä oli samalla eräänlainen työhaastattelu) Tai ainakin näin minun annettiin ymmärtää..

Herra Johtaja kätteli asian ja ilmoitti että tee, mutta sellainen "karkea versio", että hän saa markkinatilanteesta/ mahdollisista asiakkaista riittävän yleiskuvan. Liiketoiminta-alue oli heille ihan uutta, mutta nykyliiketointa tukevaa.

Asia varmistettiin vielä toiseen kertaan ja vastaus oli sama: anna mennä vaan!

No tein työtä pyydettyä, Sain parissa kuukaudessa kasattua riittävän aineiston, mikä perustui asiakashaastattatteluihin ja tilitoimiston laskelmiin talousarvioesitykseen jne..

Kävin tulostuttamassa aineiston (40 sivua) painotalossa, muutamaksi kirjaseksi, laitoin kirjaset postiin ja liitteeksi vielä saman aineiston mm. cd:llä ja muistitikulla.

ONGELMA: pariviikkoa sitten soi puhelin, kyseisen yrityksen johtaja ilmoitti äänekkäästi, että ei ollut minua pyytänyt palaveriin, olin kuulemma vain tukkinut sinne ja hän ei ole tilannut minulta yhtään mitään. Hän ilmoitti laittavansa aineiston tulemaan takaisin postissa ja käski vetämään "vi..t p---hän" Ja olis saanut saman aineiston muutamalla puhelinsoitolla (mikä ei pidä paikkansa)

Dilema: Aineiston keräämisestä syntyi kuluja seuraavasti. asiakaskyselyn ajokilometrit 2200. tilintarkastajan/ kirjanpitäjän palkkio 800€. työpäiviä 20kpl:tta.
Aineistoa ei ole palautettu ja herra ei vastaa puhelimeen.

Onko suullinen sopimus pätevä? Voinko laittaa laskun suullisesta sovitusta tehtäväannosta? Onko kyseinen yrittäjä syyllistynyt petokseen tapauksessani? Suoria kuluja aiheesta synyti yli 2000€ (omasta massista) ja menetetty palkka ajanjaksolta.

Mitä tekisin? asia ihan pattitilanteessa ja olen silti vain yksityishenkilö (jolla on tutkimukseen kuuluva pätevyys) Koen tulleeni petetyksi ja harhaanjohdetuksi.

10

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulutko

Nämähän ovat ilmiselvästi ammattiliiton asioita. Liitosta kun joku soitteleepi kyseiselle 'työnantajalle', niin ensireaktio voi olla tyyliin rikosilmoitus sinusta, mutta seuraava reaktio voi olla laskun kiltisti maksaminen.

• kuulutko

Ensi kerralla pyytänet ennakkoa kulujen kattamiseksi? :S

• 6+6

Eihän kukaan jätä suullisen sopimuksen varaan tuollaisesta ja että oli tehty pari kuukautta hommia ilman minkäänlaista yhteydenpitoa tai paperia.... ja sen vuoksi se ei mene ainakaan työsopimukseksi, toimeksiannon osalta pitäisi pystyä näyttämään, että oli annettu hyväksyvä vastaus tehtyyn tarjoukseen. Rikoksia tuollaiset eivät ole kuin tahallisina. Aika hatusta vetäisty, vielä puuttuisi että olisi jonkun alan opiskelija.

• kuulutko

Entä aineiston omiminen itselle; eikö se ole rikos? Voihan se tyyppi palauttaa aineiston, jos poliisi ottaa yhteyttä, mutta lienee sitä ennen kopioinut kaikki tiedot itselleen ja hykertelee partaansa kun sai höynäytettyä vastavalmistunutta keltanokkaa.
        Missä ovat tekijänoikeudet nyt?

• 6+6
        kuulutko kirjoitti:

Entä aineiston omiminen itselle; eikö se ole rikos? Voihan se tyyppi palauttaa aineiston, jos poliisi ottaa yhteyttä, mutta lienee sitä ennen kopioinut kaikki tiedot itselleen ja hykertelee partaansa kun sai höynäytettyä vastavalmistunutta keltanokkaa.
        Missä ovat tekijänoikeudet nyt?

Palautatko sinä kaiken mikä tungetaan postilaatikosta sen pelossa, että lähettäjä alkaisi väittämään aineiston kuuluvan itselleen? Ei tarvitse alkaa palauttelemaan, jos ei ole hyväksynyt mitään tarjousta.

• kuulutko
        6+6 kirjoitti:

Palautatko sinä kaiken mikä tungetaan postilaatikosta sen pelossa, että lähettäjä alkaisi väittämään aineiston kuuluvan itselleen? Ei tarvitse alkaa palauttelemaan, jos ei ole hyväksynyt mitään tarjousta.

Pari kertaa olen saanut arpoja luonnonsuojeluliitosta (olin lapsena jäsen). Avasin ne ja katsoin, oliko voittoja. Oli niin huonot voitot etten niitä lunastanut enkä myöskään tilittänyt arpoja, koska en ollut niitä tilannut.

Aloittaja oli ollut oikein tapaamisessa ja sopinut asioista, joskin suullisesti.

Olen kerran liiton kautta saanut ex-ta:lta muutaman tonnin korvauksia laittomasta irtisanomisesta. 1. kirjallista työsopimusta ei ollut 2. työ ehti kestää vain jokusen viikon 3. ta kirjoitti vastineessaan liiton lakimiehelle itsensä pussiin.
        Ex-ta olisi mieluummin ottanut sitten minut takaisin töihin, mutta otin mieluummin rahat.

• kuulutko

Minulle tuli mieleen Punahilkka-satu. :) Nyt kun löytyisi se pelastava kirvesmies.

• Sopija Puoli

Kyllä se suullinen sopimus on myös ihan yhtä pätevä. Mutta ongelmaksi voi tulla, että pystytkö todistamaan sen? Oliko paikalla muita, jotka voisivat asian todistaa? Mitä sovitte tuon tehtävän hinnaksi?

• alkuperäinen kirj.

Joo.. Homma eteni seuraavanlaisesti:

Kyseisen tehtaan tuotanpäällikkö oli minuun yhtedessä muutamaan otteeseen, hän pyysi minua tulemaan kyseiselle tehtaalle ja juttelemaan kyseisen uuden liiketoiminnan markkinatilanteesta.

Tein työtä käsketty ja saavuin tehtaalle palaveriin ennalta sovittuun ajankohtaan (matkaa 200km)

Paikalla oli Johtaja, tuotantopäällikkö ja erään oppilaitoksen opettaja (työllistämiskoulutusjuttuja) pidimme palaverin neljästään. kahden tunnin jälkeen johtaja ilmoitti tuskastuneena, että kun asiaa on näinkin paljon ja liiketoiminnan yleiskuvasta on vaikea saada käsitystä, niin laatisnko jonkinmoisen markkinointisuunnitelman?

Ehdotin itse, että voin sen tehdä ja olen tehnyt vastaavia myös muille yrityksille aikoinaan ihan työkseni. palaverin lopuksi vielä asiaa varmistaakseni, kysyin kuuluvalla äänellä, että onhan asia sovittu ja teen kyseisen tutkimuksen, tähän hän sanoi että: anna palaa. Katsotaan sen jälkeen saataisko tästä myyntimiehen vakanssi samalla auki, koska jos liiketoiminta käynnistetään tarvitaan myös alalla kokemusta omaava henkilö luotsaamaan tulevaa tehdasta eteenpäin.

Tähän kahden todistajan läsnäollessa käytyyn keskusteluun luottaen, tein pyydetyn työn kahdessa kuukaudessa, ja hankin tarvittavan talousanalyysin, konetarjoukset, asiakaskunnan ja tukikelpoisuusluokituksen edullisesti yhteistyökumppaneitteni kautta.

Liiketoiminta osoittautui talousarvioesityksessä erittäin kannattavaksi ja kaikilta osin tukikelpoiseksi.

Aineiston laitoin postiin ja loppujen lopuksi sain tämän veret seisauttavan puhelinsoiton, missä lyötiin miestä maanrakoon ja suoraan haistateltiin...

Asian voi esittää monellakin tavalla, tämä on mielestäni malliesimerkki kuinka asioita ei voi kenellekkään esittää. Kaikki tutkimuksessa oleva tieto on faktaa ja asiayhteydet tarkistettu monelta taholta ja viranomaislausnnotkin otettu.

Ajatuksena hiertää tällä hetkellä, että kyseinen yrittäjä käyttää luultavasti tätä työni hedelmää tehtaan perustamisessa ja liiketoiminnan kulmakivenä, sillä tutkimus johti silti esim. estimaattien saantiin kyseisen käyttäjäryhmän tukkureille ja jne.

Olo on tällä hetkellä kuin katujyrän alle jääneellä, mielestäni minut viekkaudella houkuteltiin omalla kustannuksellani (taloudellista haittaa aiheuttaen) järjestämään kyseiselle yritykselle kaikki tarvittavat tiedot, asiakaskunnan ja raaka-aineiden hinnoittelun ym. liiketaloudelliset ratkaisut yritystoiminnan käynnistämiseen olemassa olevan liiketoiminnan lisukkeeksi.

Paskatilannetta nyt kurjistaa se, että hinnasta ei sovittu yhtään mitään, oletin että kulut ja vaivanpalkka tulevat hoidettua asiaankuuluvasti, ja olisi se työpaikkain riittänyt.

• kuulutko

"Paikalla oli Johtaja, tuotantopäällikkö ja erään oppilaitoksen opettaja (työllistämiskoulutusjuttuja)"

Eli olet työtön ja olisit ollut oikeutettu työnhakumatkan korvauksiin. Sitä olisi pitänyt hakea kuukauden kuluessa matkasta.
        http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/01_tyonhaku_suomessa/06_liikkuvuusavustus/index.jsp

Luulisi, että opettaja kertoo todistajan ominaisuudessa tapahtumien kulusta. Ellei sitten ko tapahtuma ole päässyt unohtumaan? Sinuna ottaisin häneen välittömästi yhteyttä ja pyytäisin kirjallisen lausunnon. - Ei kai opettaja ole niin korruptoitunut, että ei todistusta antaisi...

Itse lainasin kerran yrittäjälle rahaa ja sopimus tehtiin yrittäjän käyttämässä tilitoimistossa. Kun en rahojani saanutkaan takaisin, kysyin tilitoimiston johtajaa todistajaksi ja toki hän oli valmis todentamaan asioiden kulun. Rahojen takaisinsaannin esteeksi muodostuivat lakimiehet, jotka kieltäytyivät ottamasta asiaa hoitaakseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      81
      1973
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      100
      1695
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1286
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      666
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe