Kastamatta jättäminen

Sanktiot?

Tämän poimin toisesti ketjusta:

"Kirkkojärjestyksen 2:15 mukaan Kirkkoon kuuluvien vanhempien lapsi on kastettava ilman tarpeetonta viivytystä."

Jos on näin, miten toimitaan, kun vanhempi jättää lapsensa kastamatta? Vai onko niin, ettei kirkkojärjestyksellä ole oikeastaan niin väliä?

34

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä vastaus

      Kirkkojärjestyksellä ei ole väliä.

      • näin on

        Juuri noin, koska vauvakasteella ei ole muuta merkitystä, kuin liittää kirkkoon uusia veronmaksajia.


    • vai miten sit

      No muistuttaako kirkko vanhempia, jos vanhemmat jää viivyttelemään. Lähetetäänkö joku uhkakirje tai jotain.

    • kastetaan

      Ei kirkko mitään uhkakirjeitä lähetä eikä sanktioita tule - mutta monissa seurakunnissa kyllä otetaan yhteyttä kastamattoman pienen lapsen vanhempiin. Yhteydenotto voi olla kirje puhelu, jossa kenties tiedustellaan vanhempien aikeita tuoda lapsensa kastelle ja/tai kerrotaan kasteen merkityksestä. Joissakin seurakunnissa järjestetään nykyään yhteisiä kastetilaisuuksia - sellaisestakin voidaan kertoa.

      Itse asiassa jokaisen seurakunnan pitäisi ottaa yhteyttä, jos kirkkoon kuuluvan vanhemman lapsi on jätetty kastamatta, mutta kaikki eivät taida yhteyttä ottaa.

    • Vanhemmat päättävät

      Ei siitä mitään sanktioita seuraa. Kirkkojärjestyksen mukaan voidaan tosiaan ottaa yhteyttä, mutta ei siinä muuta. Jos vanhemmat sanovat, etteivät aio kastaa lastaan, se on siinä.

      • Alakapee

        Pidän yhteydenottoa uhkauksena.


    • 775-1

      Kasteasiassa pappien on pakko valehdella henkensä edestä ja esimiestensä käskystä, tai oikeastaan palkkansa edestä.

    • Hei Sanktiot?

      Jos vanhemmat eivät kasta lastaan , kirkkoherra tai seurakunnan kanslisti/toimistosihteeri tms ottaa yhteyttä perheeseen ja kysyy kasteensuorittamisesta. Syynä voi olla lapsen sairaalassaolo tai vanhempien ajattelemattomuuskin kastaa. Olen itsekin pappina saanut tällaisia pyyntöjä kastaa. Vanhemmat ovat vain unohtaneet uuden ihmeensä äärellä järjestää kastejuhlat. Tosin on niitäkin, jotka tietoisesti jättävät lapsensa kastamatta.

      Kirkkoherrat tai seurakunnat eivät voi pakottaa vanhempiaan kastattamaan lapsiaan. Ratkaisuvalta on kuitenkin vanhemmilla. Mitään sanktioita ei langeteta.
      Kirkkojärjestys on eri asia kuin kirkkolaki.

      t. Maarit-pappi

      • Balttis

        Nykymaailmassa lainsäädäntö suojelee ihmisiä kirkkojen väkivaltakoneistoja vastaankin, ja esim. vapaus kastaa on tämän yhteiskunnallisen valveutumisen seurausta, eikä kikkojen oppien muutosten tulosta.

        Esim. ns. uskopuhdistuksen jälkeen lasten kastattamatta jättäminen oli kuolemantuomion ansaitseva rikos, uskonpuhdistusajan Euroopassa.

        Silloin vauvakasteesta kieltäytyneet, vai heidän suojelijansankin poltettiin roviolla, hukutettin, tai vihittiin miekan terille, mutta kuten Luther sanoi tätä nähdessää käytännössä, "ikävähän sitä on katsella, mutta se on vättämätöntä; sillä mitä siitä tulisi jos lapsia ei enää kastettaisiin," - piruvieköön siis ne kasteelle kuolemantuomioden uhalla että: kirkkojen jäsenmäärät ja kirkkoherrakuntien asukasluvut täsmäävät kirkonkirjoissa, uskontofasistisella tarkkuudella kirjattuna.


      • Uskonnot pois!
        Balttis kirjoitti:

        Nykymaailmassa lainsäädäntö suojelee ihmisiä kirkkojen väkivaltakoneistoja vastaankin, ja esim. vapaus kastaa on tämän yhteiskunnallisen valveutumisen seurausta, eikä kikkojen oppien muutosten tulosta.

        Esim. ns. uskopuhdistuksen jälkeen lasten kastattamatta jättäminen oli kuolemantuomion ansaitseva rikos, uskonpuhdistusajan Euroopassa.

        Silloin vauvakasteesta kieltäytyneet, vai heidän suojelijansankin poltettiin roviolla, hukutettin, tai vihittiin miekan terille, mutta kuten Luther sanoi tätä nähdessää käytännössä, "ikävähän sitä on katsella, mutta se on vättämätöntä; sillä mitä siitä tulisi jos lapsia ei enää kastettaisiin," - piruvieköön siis ne kasteelle kuolemantuomioden uhalla että: kirkkojen jäsenmäärät ja kirkkoherrakuntien asukasluvut täsmäävät kirkonkirjoissa, uskontofasistisella tarkkuudella kirjattuna.

        Kaste oli keino saada ihmiset uskomaan, että Jumala on olemassa. Tästä olemme nyt pääsemässä eroon. Kastetta eikä kirkkoa pidetä tärkeinä. Samalla koko kristinuskon merkitys on kaventunut.


    • Maarit puhuu asiaa, joillakinhan voi unohtua, tuntuu oudolta jotta unohtus, mutta onhan se mahdollista, niikuin mikä muukin asia vaikka puhutaan maailman tärkeimmästä maallisesta asiasta, lapsesta.

      Mielestäni on sama kastetaanko vauvvana vai vaarina, kuhan jossain välissä niin tehdään.
      Niinhän Johanneskin kastoi vauvvasta vaariin, vai oliko näin ?

      Jos mulla olisi lapsia ( oneksi ei tässä pahassa maailmassa koska olen ylisuojelevainen kuulema, vaikka kaipaankin lapsia koska olen niin isekäs ).
      Niin kastaisin, mutta miettisin teinkö oikein koska pieni vauvva ei voi ilmaista tahtoaan kuin aikuinen.
      Ajattelen asian näin kasteelle veisin ja yittäsin opettaa mitä Raamattu saannoo ja sitten sais itse valita.
      Rakastaisin lastani sellaisena kuin hän olisi.

      Tiedän, tiedän nyt moni sanoo jooo lapsettomat ne on parhaitakin kasvattajia !
      Kestän kyllä kritiikin.

      • Hei arto.lohvansuu

        Jotkut äideistä sairastavat synnytysmasennusta eivätkä pysty huolehtimaan itsestään eivätkä vastasyntyneestä, saatikka sitten miettimään lapsensa kastetta. Helpompi vaihtoehto on lähettää lapsen rekisteröintipaperi vain maistrattiin. On myös perheitä, joissa on joku tragedia käynnissä vaikkapa lähiomaisen kuolema tai avioero ja kaste viivästyy tämäntakia. Tilastojen takana on aina pieni ihminen omassa tilanteessaan.

        Kaste on suurin lahja, jonka vanhemmat voivat lapselleen pyytää.

        t. Maarit-pappi


      • ylialipitkälyhyt
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei arto.lohvansuu

        Jotkut äideistä sairastavat synnytysmasennusta eivätkä pysty huolehtimaan itsestään eivätkä vastasyntyneestä, saatikka sitten miettimään lapsensa kastetta. Helpompi vaihtoehto on lähettää lapsen rekisteröintipaperi vain maistrattiin. On myös perheitä, joissa on joku tragedia käynnissä vaikkapa lähiomaisen kuolema tai avioero ja kaste viivästyy tämäntakia. Tilastojen takana on aina pieni ihminen omassa tilanteessaan.

        Kaste on suurin lahja, jonka vanhemmat voivat lapselleen pyytää.

        t. Maarit-pappi

        Voi, kuinka sokeat ovat sielusi silmät! Että vauvakaste on suurin lahja! Voisitko perustella tuota Jumalan sanalla?


      • ylialipitkälyhyt kirjoitti:

        Voi, kuinka sokeat ovat sielusi silmät! Että vauvakaste on suurin lahja! Voisitko perustella tuota Jumalan sanalla?

        Hei,

        Kaste on Jumalan lahja eli kastettavan ei itse tarvitse tehdä mitään tullakseen Jumalan lapseksi.
        Kasteessa kastettava tulee myös Jeesuksen opetuslapseksi. Jeesus on maailma valo, siksi kastettavalle sytytetään kastekynttilä. Hänen ylösnousemuksensa valaisee jokaisen kastetun elämän.
        Kasteessa Jumala kutsuu kastettavan nimeltä omakseen, kirjoittaa hänen nimensä huolehdittaviensa listoille. Antaa kastetulle oman suojelusenkelin, siunaa häntä. Kastetun puolesta myös rukoillaan.
        Kasteeseen liittyy myös kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona. Kasteesta alkaa uusi elämä Jumalan lapsena. Jumalan lapsen kasvua hoitaa Pyhä Henki, joka synnyttää ihmisessä uskon.
        Kasteessa Jumala lupaa pitää ikuisesti huolta kastetusta. Kaste on aina voimassa. Jumala ei petä lupauksiaan. Kaste on myös alku kristilliselle elämälle. Sen turviin voi aina palata, silloinkin, kun kristillinen elämä ei oikein ole onnistunut ja omat rikkomukset ahdistavat.
        Kasteen yhteydessä kastettava siunataan pyhällä ristinmerkillä. Se kertoo siitä, että kristitty kuuluu Jumalalle. Kasteessa Jumala ottaa ihmisen omaksi lapsekseen ja vapauttaa hänet synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Siitä merkkinä on risti.
        Kastemekon valkoinen väri ja muoto kuvaa sitä, miten Jumalan armo peittää meidät aivan kokonaan.

        Kaste on siis suurenmoinen lahja.

        t. Maarit-pappi

        Kasteessa kastettu liitetään seurakuntaan ja kristilliseen kirkkoon.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei arto.lohvansuu

        Jotkut äideistä sairastavat synnytysmasennusta eivätkä pysty huolehtimaan itsestään eivätkä vastasyntyneestä, saatikka sitten miettimään lapsensa kastetta. Helpompi vaihtoehto on lähettää lapsen rekisteröintipaperi vain maistrattiin. On myös perheitä, joissa on joku tragedia käynnissä vaikkapa lähiomaisen kuolema tai avioero ja kaste viivästyy tämäntakia. Tilastojen takana on aina pieni ihminen omassa tilanteessaan.

        Kaste on suurin lahja, jonka vanhemmat voivat lapselleen pyytää.

        t. Maarit-pappi

        Hei Maarit !
        Seurustelin aikannaan lääkärin kanssa 8-vuotta.
        Hän kertoi kuinka ainoa lapsensa ( poika ) aiheutti hälle masennusta .
        Huolehti pojasta, mutta kuukausia oli vain tehnyt välttämättömimmän.
        Poikansa on nykyään huippu-urheilija, vaikken minä paljoo urheilusta välitä.

        Kaste on Johanneksen tekemä upotus, jossa ihminen laittettaan umpisukkuloon ja se kuvaa jotta Jumala ottaa ihmisen synnit anteeksi, kaiken sen mitä ihminen toi paratiisistakin tullessaan, kaiken sen tottelemattumuuden.

        Kaste voidaan ajatella lahjana, mutta voisko sen ajatella myös tilanteena jossa Jumala ottaa ihmisen nuoren tai vanhan "siipiensä alle" ?

        En ossaa kirjoittaa hyvin kun olen vaan teknikonretku ja muutenkin elänyt ulkomailla,en ole kelvollinen väitteleen yliopistoporukoiden kanssa, mutta usko mulla on sitä ei vie pirukkaan.
        Olen ollutns pahoiissakin paikoissa.
        Etelä-Afrikakassa esim ammuttiin työkaveri viereeni kun alkoi se touhu siellä.
        Miksi ei minua, vaikka olisin ollut isompi maali !


      • ;:;
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Kaste on Jumalan lahja eli kastettavan ei itse tarvitse tehdä mitään tullakseen Jumalan lapseksi.
        Kasteessa kastettava tulee myös Jeesuksen opetuslapseksi. Jeesus on maailma valo, siksi kastettavalle sytytetään kastekynttilä. Hänen ylösnousemuksensa valaisee jokaisen kastetun elämän.
        Kasteessa Jumala kutsuu kastettavan nimeltä omakseen, kirjoittaa hänen nimensä huolehdittaviensa listoille. Antaa kastetulle oman suojelusenkelin, siunaa häntä. Kastetun puolesta myös rukoillaan.
        Kasteeseen liittyy myös kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona. Kasteesta alkaa uusi elämä Jumalan lapsena. Jumalan lapsen kasvua hoitaa Pyhä Henki, joka synnyttää ihmisessä uskon.
        Kasteessa Jumala lupaa pitää ikuisesti huolta kastetusta. Kaste on aina voimassa. Jumala ei petä lupauksiaan. Kaste on myös alku kristilliselle elämälle. Sen turviin voi aina palata, silloinkin, kun kristillinen elämä ei oikein ole onnistunut ja omat rikkomukset ahdistavat.
        Kasteen yhteydessä kastettava siunataan pyhällä ristinmerkillä. Se kertoo siitä, että kristitty kuuluu Jumalalle. Kasteessa Jumala ottaa ihmisen omaksi lapsekseen ja vapauttaa hänet synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Siitä merkkinä on risti.
        Kastemekon valkoinen väri ja muoto kuvaa sitä, miten Jumalan armo peittää meidät aivan kokonaan.

        Kaste on siis suurenmoinen lahja.

        t. Maarit-pappi

        Kasteessa kastettu liitetään seurakuntaan ja kristilliseen kirkkoon.

        "Jumalan lapsen kasvua hoitaa Pyhä Henki, joka synnyttää ihmisessä uskon. Kasteessa Jumala lupaa pitää ikuisesti huolta kastetusta."

        Miksi sitten jotkut vauvana kastetut eivät usko Jumalan olevan olemassakaan? Eikö pelastuksen kriteerinä ole se, että se joka uskoo (eli tunnustaa Jumalan luojakseen ja Kristuksen Jumalan Pojaksi, joka ottaa pois hänen syntinsä) ja kastetaan pelastuu?

        Missä kohti Raamattua sanotaan, että ihminen voi pelastua ilman uskoa pelkästään sen avulla jos joku kastaa?


      • Balttis Maaritista
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Kaste on Jumalan lahja eli kastettavan ei itse tarvitse tehdä mitään tullakseen Jumalan lapseksi.
        Kasteessa kastettava tulee myös Jeesuksen opetuslapseksi. Jeesus on maailma valo, siksi kastettavalle sytytetään kastekynttilä. Hänen ylösnousemuksensa valaisee jokaisen kastetun elämän.
        Kasteessa Jumala kutsuu kastettavan nimeltä omakseen, kirjoittaa hänen nimensä huolehdittaviensa listoille. Antaa kastetulle oman suojelusenkelin, siunaa häntä. Kastetun puolesta myös rukoillaan.
        Kasteeseen liittyy myös kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona. Kasteesta alkaa uusi elämä Jumalan lapsena. Jumalan lapsen kasvua hoitaa Pyhä Henki, joka synnyttää ihmisessä uskon.
        Kasteessa Jumala lupaa pitää ikuisesti huolta kastetusta. Kaste on aina voimassa. Jumala ei petä lupauksiaan. Kaste on myös alku kristilliselle elämälle. Sen turviin voi aina palata, silloinkin, kun kristillinen elämä ei oikein ole onnistunut ja omat rikkomukset ahdistavat.
        Kasteen yhteydessä kastettava siunataan pyhällä ristinmerkillä. Se kertoo siitä, että kristitty kuuluu Jumalalle. Kasteessa Jumala ottaa ihmisen omaksi lapsekseen ja vapauttaa hänet synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Siitä merkkinä on risti.
        Kastemekon valkoinen väri ja muoto kuvaa sitä, miten Jumalan armo peittää meidät aivan kokonaan.

        Kaste on siis suurenmoinen lahja.

        t. Maarit-pappi

        Kasteessa kastettu liitetään seurakuntaan ja kristilliseen kirkkoon.

        Maarit-pappi ei selvästikää kirjoita tässä yllä Raamatun tuntemasta kasteesta, kirjoittaessaan näin:

        >> Kaste on Jumalan lahja, ja kastettavan ei tarvitse tehdä mitään Jumalan lapseksi. > Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet veljet, MITÄ MEIDÄN PITÄÄ TEKEMÄN?"

        Niin Pietari sanoi heille: TEKÄÄ PARANNUS (metanoia = mielenmuutos) JA OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi.


      • Balttis Maaritista
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Kaste on Jumalan lahja eli kastettavan ei itse tarvitse tehdä mitään tullakseen Jumalan lapseksi.
        Kasteessa kastettava tulee myös Jeesuksen opetuslapseksi. Jeesus on maailma valo, siksi kastettavalle sytytetään kastekynttilä. Hänen ylösnousemuksensa valaisee jokaisen kastetun elämän.
        Kasteessa Jumala kutsuu kastettavan nimeltä omakseen, kirjoittaa hänen nimensä huolehdittaviensa listoille. Antaa kastetulle oman suojelusenkelin, siunaa häntä. Kastetun puolesta myös rukoillaan.
        Kasteeseen liittyy myös kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona. Kasteesta alkaa uusi elämä Jumalan lapsena. Jumalan lapsen kasvua hoitaa Pyhä Henki, joka synnyttää ihmisessä uskon.
        Kasteessa Jumala lupaa pitää ikuisesti huolta kastetusta. Kaste on aina voimassa. Jumala ei petä lupauksiaan. Kaste on myös alku kristilliselle elämälle. Sen turviin voi aina palata, silloinkin, kun kristillinen elämä ei oikein ole onnistunut ja omat rikkomukset ahdistavat.
        Kasteen yhteydessä kastettava siunataan pyhällä ristinmerkillä. Se kertoo siitä, että kristitty kuuluu Jumalalle. Kasteessa Jumala ottaa ihmisen omaksi lapsekseen ja vapauttaa hänet synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Siitä merkkinä on risti.
        Kastemekon valkoinen väri ja muoto kuvaa sitä, miten Jumalan armo peittää meidät aivan kokonaan.

        Kaste on siis suurenmoinen lahja.

        t. Maarit-pappi

        Kasteessa kastettu liitetään seurakuntaan ja kristilliseen kirkkoon.

        Lisäksi Maarit bluffaa puhuen kirkonkirjoista ja taivasten kirjoista ikäänkuin identtisinä Jumalan tallentamina dokumentteina, mikä on antikristillinen EMÄSIKAVALE.


      • Balttis
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Kaste on Jumalan lahja eli kastettavan ei itse tarvitse tehdä mitään tullakseen Jumalan lapseksi.
        Kasteessa kastettava tulee myös Jeesuksen opetuslapseksi. Jeesus on maailma valo, siksi kastettavalle sytytetään kastekynttilä. Hänen ylösnousemuksensa valaisee jokaisen kastetun elämän.
        Kasteessa Jumala kutsuu kastettavan nimeltä omakseen, kirjoittaa hänen nimensä huolehdittaviensa listoille. Antaa kastetulle oman suojelusenkelin, siunaa häntä. Kastetun puolesta myös rukoillaan.
        Kasteeseen liittyy myös kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona. Kasteesta alkaa uusi elämä Jumalan lapsena. Jumalan lapsen kasvua hoitaa Pyhä Henki, joka synnyttää ihmisessä uskon.
        Kasteessa Jumala lupaa pitää ikuisesti huolta kastetusta. Kaste on aina voimassa. Jumala ei petä lupauksiaan. Kaste on myös alku kristilliselle elämälle. Sen turviin voi aina palata, silloinkin, kun kristillinen elämä ei oikein ole onnistunut ja omat rikkomukset ahdistavat.
        Kasteen yhteydessä kastettava siunataan pyhällä ristinmerkillä. Se kertoo siitä, että kristitty kuuluu Jumalalle. Kasteessa Jumala ottaa ihmisen omaksi lapsekseen ja vapauttaa hänet synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Siitä merkkinä on risti.
        Kastemekon valkoinen väri ja muoto kuvaa sitä, miten Jumalan armo peittää meidät aivan kokonaan.

        Kaste on siis suurenmoinen lahja.

        t. Maarit-pappi

        Kasteessa kastettu liitetään seurakuntaan ja kristilliseen kirkkoon.

        Jumala ei ole sanansa mukaan Maaritin esittämän kasteen asettaja eikä myöskään siis sen takuumies. Miten Jumala voisi sitoutua kirkkojen "pirunkasteisiin" joita hän ei ole asettanut antikristillisiä erityispapisto toimittamaan, ja joiden aseman puolustamiseksi, - kirkkojen jäsenahankinnan pakkoperusteena ihmisiä on säätäen uskontofasistisia lakeja joukkotuhottu?

        Eihän oikea Jumala ole se kirkkojen palvelema joukkomurhaaja, jonka tuhotöiden seurauksena on teurastettu vähintää 50 000 000 ihmistä, ja osa vasta systemattisen kiduttamisen jälkeen, - siihe kirkkojen toimesta kehtettyjen kidutuskoneiden välityksellä.

        Minne katosivat jalkapuut kirkonmäeltä.

        Väitän: jos eivät olisi kadonneet, moni kirkko olisi palanut historian saatossa poroksi.


      • Balttis Maaritista kirjoitti:

        Maarit-pappi ei selvästikää kirjoita tässä yllä Raamatun tuntemasta kasteesta, kirjoittaessaan näin:

        >> Kaste on Jumalan lahja, ja kastettavan ei tarvitse tehdä mitään Jumalan lapseksi. > Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet veljet, MITÄ MEIDÄN PITÄÄ TEKEMÄN?"

        Niin Pietari sanoi heille: TEKÄÄ PARANNUS (metanoia = mielenmuutos) JA OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi.

        Hei Balttis,

        Nikean uskontunnustuksen sanoin: Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi.

        Muuta en enää osaa sinulle sanoa, väität kuitenkin minua harhaoppiseksi ja raamatunvastaiseksi.

        t. Maarit-pappi


      • Balttis Maaritille
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Balttis,

        Nikean uskontunnustuksen sanoin: Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi.

        Muuta en enää osaa sinulle sanoa, väität kuitenkin minua harhaoppiseksi ja raamatunvastaiseksi.

        t. Maarit-pappi

        Suppealla Konstantinus ensimmäisen masinoimalla kirkolliskokouksella ja sen uskontunnustuksella ei ole mitään todistusvoimaa koskien kristinuskon sisältöä, vaan kyseessä on lähinnä erilaisten dogimien filosofinen kokoamisyritys, joka sekin sai saattteekseen lukemattomia muita kokouksia ja kokousten kokouksia, aurinkokultin palvelijan pyrkiessä muuntamaan valtionuskonnoksi, jo vuonna 274 Rooman valtakunnassa valtionuskonnoksi nimettyä Sol Invictus kultiia, josta vääneettiin siten katolinen valekristinusko valtionuskonnoksi. Siis uuspakanuutta jossa: ikään kuin pakanuuden "päälle teipattiin" kristillisiä nimikkeitä, täyspakanuuden jatkuessa sellaisenaan kuten kuvassa, jossa öylättiä uhrtaan edelleen auringonjumalle kohottaen:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tridentiininen_messu

        Mihin ihmeeseen sinä Maarit tarvitset Nikean kirkolliskokouksen laatimia uskontunnustuksia, Raamatulle vieraina ja sen ulkopuolisina lähteinä, - kun Raamattu esittää itse ja selkeästi VAIN YHDEN KASTEEN SYNTIEN ANTEEKSI SAAMISEKSI, - SELLAISEN JONKA JOKAISEN SYNTISEN TULEE ITSE OTTAA: Apt.2:38-40. -?

        Jos et pysty perustelemaan asiota ja näkemyksiäsi Jumalan sanan pohjalta, ja osoittamaan käsitystensi perustuvan Raamattuun, olet pahasti tuuliajolla. Parasta siis koettaa paikantaa itsensä, todellisen aseman perusteella, vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta, sillä jos et ankkurio elämääsi Jumalan sanaan ja todelliseen ainoaan kallioon: Kristuskallioon olet kaikkien opintuulien heiteltävänä, - ja mukana ihmisten loputtomissa arpapeleissä: Ef.4:11-16.


      • Balttis Maaritille
        Balttis Maaritille kirjoitti:

        Suppealla Konstantinus ensimmäisen masinoimalla kirkolliskokouksella ja sen uskontunnustuksella ei ole mitään todistusvoimaa koskien kristinuskon sisältöä, vaan kyseessä on lähinnä erilaisten dogimien filosofinen kokoamisyritys, joka sekin sai saattteekseen lukemattomia muita kokouksia ja kokousten kokouksia, aurinkokultin palvelijan pyrkiessä muuntamaan valtionuskonnoksi, jo vuonna 274 Rooman valtakunnassa valtionuskonnoksi nimettyä Sol Invictus kultiia, josta vääneettiin siten katolinen valekristinusko valtionuskonnoksi. Siis uuspakanuutta jossa: ikään kuin pakanuuden "päälle teipattiin" kristillisiä nimikkeitä, täyspakanuuden jatkuessa sellaisenaan kuten kuvassa, jossa öylättiä uhrtaan edelleen auringonjumalle kohottaen:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tridentiininen_messu

        Mihin ihmeeseen sinä Maarit tarvitset Nikean kirkolliskokouksen laatimia uskontunnustuksia, Raamatulle vieraina ja sen ulkopuolisina lähteinä, - kun Raamattu esittää itse ja selkeästi VAIN YHDEN KASTEEN SYNTIEN ANTEEKSI SAAMISEKSI, - SELLAISEN JONKA JOKAISEN SYNTISEN TULEE ITSE OTTAA: Apt.2:38-40. -?

        Jos et pysty perustelemaan asiota ja näkemyksiäsi Jumalan sanan pohjalta, ja osoittamaan käsitystensi perustuvan Raamattuun, olet pahasti tuuliajolla. Parasta siis koettaa paikantaa itsensä, todellisen aseman perusteella, vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta, sillä jos et ankkurio elämääsi Jumalan sanaan ja todelliseen ainoaan kallioon: Kristuskallioon olet kaikkien opintuulien heiteltävänä, - ja mukana ihmisten loputtomissa arpapeleissä: Ef.4:11-16.

        En minä vain pidä sinua Maarit harhaoppisena, vaan minä osoitan sinut harhaoppiseksi, - niin että sinun evääsi näyttävät olevan loppuunsyödyt, - mutta sehän voi olla vain uuden alkua, - vai mitä. Revitää pois kaikki se mitä Raamatun Jumala ja Isämme ei ole istuttanut, ja sitten uutta ja ikuiseen elämään hedelmääkantavaa hyvää siementä tilalle, suoraan ja ainoastaan siitä RAAMATUSTA, - josko se kelpaa ja riittää?


      • Muista tämä!
        Balttis Maaritille kirjoitti:

        En minä vain pidä sinua Maarit harhaoppisena, vaan minä osoitan sinut harhaoppiseksi, - niin että sinun evääsi näyttävät olevan loppuunsyödyt, - mutta sehän voi olla vain uuden alkua, - vai mitä. Revitää pois kaikki se mitä Raamatun Jumala ja Isämme ei ole istuttanut, ja sitten uutta ja ikuiseen elämään hedelmääkantavaa hyvää siementä tilalle, suoraan ja ainoastaan siitä RAAMATUSTA, - josko se kelpaa ja riittää?

        Balttis: olisit hiukan nöyrempi niille kirkolliskokouksille, jotka kristinuskon keksivät. Et sinäkään olisi ilman niitä edes kuullut rakkaasta Jeesuksestasi.


      • Balttis kuittaa...
        Muista tämä! kirjoitti:

        Balttis: olisit hiukan nöyrempi niille kirkolliskokouksille, jotka kristinuskon keksivät. Et sinäkään olisi ilman niitä edes kuullut rakkaasta Jeesuksestasi.

        Ne kirkolliskokoukset joita auringonjumalan inkarnaatio, Konstantinus I järjesteli, eiävät edusta kristinuskon historiaa, vaan ovat oleellnen osa kristinuskon tuhoamisen historiaa, alkaen kirkon "arkkitehdista" Augustinuksesta, - joten tuuliko huulias heilutaa, - mutta ei ainakaan historian tuntemus.


      • Älynvälä
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Kaste on Jumalan lahja eli kastettavan ei itse tarvitse tehdä mitään tullakseen Jumalan lapseksi.
        Kasteessa kastettava tulee myös Jeesuksen opetuslapseksi. Jeesus on maailma valo, siksi kastettavalle sytytetään kastekynttilä. Hänen ylösnousemuksensa valaisee jokaisen kastetun elämän.
        Kasteessa Jumala kutsuu kastettavan nimeltä omakseen, kirjoittaa hänen nimensä huolehdittaviensa listoille. Antaa kastetulle oman suojelusenkelin, siunaa häntä. Kastetun puolesta myös rukoillaan.
        Kasteeseen liittyy myös kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona. Kasteesta alkaa uusi elämä Jumalan lapsena. Jumalan lapsen kasvua hoitaa Pyhä Henki, joka synnyttää ihmisessä uskon.
        Kasteessa Jumala lupaa pitää ikuisesti huolta kastetusta. Kaste on aina voimassa. Jumala ei petä lupauksiaan. Kaste on myös alku kristilliselle elämälle. Sen turviin voi aina palata, silloinkin, kun kristillinen elämä ei oikein ole onnistunut ja omat rikkomukset ahdistavat.
        Kasteen yhteydessä kastettava siunataan pyhällä ristinmerkillä. Se kertoo siitä, että kristitty kuuluu Jumalalle. Kasteessa Jumala ottaa ihmisen omaksi lapsekseen ja vapauttaa hänet synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Siitä merkkinä on risti.
        Kastemekon valkoinen väri ja muoto kuvaa sitä, miten Jumalan armo peittää meidät aivan kokonaan.

        Kaste on siis suurenmoinen lahja.

        t. Maarit-pappi

        Kasteessa kastettu liitetään seurakuntaan ja kristilliseen kirkkoon.

        "Antaa kastetulle oman suojelusenkelin, siunaa häntä..."

        Siis kenellekän kastetulle ei voi tapahtua mitään vanhinko-pahaa,kun hänellä on ikioma Suojelusenkeli? EPÄILEN!


      • Huh helletttä
        Älynvälä kirjoitti:

        "Antaa kastetulle oman suojelusenkelin, siunaa häntä..."

        Siis kenellekän kastetulle ei voi tapahtua mitään vanhinko-pahaa,kun hänellä on ikioma Suojelusenkeli? EPÄILEN!

        Taas on verokarhu ottanut luterilaisuudessa enkelin muodon: 2 Kor.11:13-16.


      • MAAGIKKO MAARIT
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Kaste on Jumalan lahja eli kastettavan ei itse tarvitse tehdä mitään tullakseen Jumalan lapseksi.
        Kasteessa kastettava tulee myös Jeesuksen opetuslapseksi. Jeesus on maailma valo, siksi kastettavalle sytytetään kastekynttilä. Hänen ylösnousemuksensa valaisee jokaisen kastetun elämän.
        Kasteessa Jumala kutsuu kastettavan nimeltä omakseen, kirjoittaa hänen nimensä huolehdittaviensa listoille. Antaa kastetulle oman suojelusenkelin, siunaa häntä. Kastetun puolesta myös rukoillaan.
        Kasteeseen liittyy myös kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona. Kasteesta alkaa uusi elämä Jumalan lapsena. Jumalan lapsen kasvua hoitaa Pyhä Henki, joka synnyttää ihmisessä uskon.
        Kasteessa Jumala lupaa pitää ikuisesti huolta kastetusta. Kaste on aina voimassa. Jumala ei petä lupauksiaan. Kaste on myös alku kristilliselle elämälle. Sen turviin voi aina palata, silloinkin, kun kristillinen elämä ei oikein ole onnistunut ja omat rikkomukset ahdistavat.
        Kasteen yhteydessä kastettava siunataan pyhällä ristinmerkillä. Se kertoo siitä, että kristitty kuuluu Jumalalle. Kasteessa Jumala ottaa ihmisen omaksi lapsekseen ja vapauttaa hänet synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Siitä merkkinä on risti.
        Kastemekon valkoinen väri ja muoto kuvaa sitä, miten Jumalan armo peittää meidät aivan kokonaan.

        Kaste on siis suurenmoinen lahja.

        t. Maarit-pappi

        Kasteessa kastettu liitetään seurakuntaan ja kristilliseen kirkkoon.

        MAAGISIA TEMPPUJA MAARITILTA.


      • Balttis Maaritille
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Balttis,

        Nikean uskontunnustuksen sanoin: Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi.

        Muuta en enää osaa sinulle sanoa, väität kuitenkin minua harhaoppiseksi ja raamatunvastaiseksi.

        t. Maarit-pappi

        JOS TARKOITAT MAARIT: "yhdellä kasteella" valtouskonnollisten maailmankirkkojen myötä 600-luvulla käytetöönotettua vauvakastetta, puhut jostakin muusta kuin siitä kasteesta, joka itse kunkin syntisen on itse otettava: kaikkina aikoina ja kaikkalla: Apt.2:38-40; ja tämä uskovien kaste on sekä ensimmäinen kaste, ja jo Jeesuksen ja hänen opetuslatensa käytöönottama: Joh.3:22-4:2, ja sinun omaksumasi "kirkkojen pirunkaste", on sitä todellista uskonnolista "anabaptismia".


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei arto.lohvansuu

        Jotkut äideistä sairastavat synnytysmasennusta eivätkä pysty huolehtimaan itsestään eivätkä vastasyntyneestä, saatikka sitten miettimään lapsensa kastetta. Helpompi vaihtoehto on lähettää lapsen rekisteröintipaperi vain maistrattiin. On myös perheitä, joissa on joku tragedia käynnissä vaikkapa lähiomaisen kuolema tai avioero ja kaste viivästyy tämäntakia. Tilastojen takana on aina pieni ihminen omassa tilanteessaan.

        Kaste on suurin lahja, jonka vanhemmat voivat lapselleen pyytää.

        t. Maarit-pappi

        Kyllä ne vanhemmat pyytää tervettä lasta :D Kertoo arvoistasi sun väite.


      • Näin on!
        ylialipitkälyhyt kirjoitti:

        Voi, kuinka sokeat ovat sielusi silmät! Että vauvakaste on suurin lahja! Voisitko perustella tuota Jumalan sanalla?

        Voihan Vauvakaste,ei sellasta ole olemassakaan,kun Kirkko opissa,mutta Raamattu ei sitä tunne,eikä siinä ole mitää teki sen tai ei !


      • todella toivotonta
        Balttis kirjoitti:

        Jumala ei ole sanansa mukaan Maaritin esittämän kasteen asettaja eikä myöskään siis sen takuumies. Miten Jumala voisi sitoutua kirkkojen "pirunkasteisiin" joita hän ei ole asettanut antikristillisiä erityispapisto toimittamaan, ja joiden aseman puolustamiseksi, - kirkkojen jäsenahankinnan pakkoperusteena ihmisiä on säätäen uskontofasistisia lakeja joukkotuhottu?

        Eihän oikea Jumala ole se kirkkojen palvelema joukkomurhaaja, jonka tuhotöiden seurauksena on teurastettu vähintää 50 000 000 ihmistä, ja osa vasta systemattisen kiduttamisen jälkeen, - siihe kirkkojen toimesta kehtettyjen kidutuskoneiden välityksellä.

        Minne katosivat jalkapuut kirkonmäeltä.

        Väitän: jos eivät olisi kadonneet, moni kirkko olisi palanut historian saatossa poroksi.

        Nämä ovat sitten huvittavia, nämä kun joku "uskovainen" puhuu kuin pahinkin aggressiivinen ateisti. Ja ihan samoilla meiningeillä. Elää yhä 1500-lukua, vaikka nyt ollaan 2000-luvulla. Syyttää samalla kirkkoa keskiajalla elämisestä. (1500-luku oli muuten renesanssia, tietämättömille tiedoksi.)

        Keskiaikaa kyllä saadaan pian, arvelen, että lopulta nuo väkivaltaohjelmat eivät riitä, vaan villiintynyt väkijoukko haluaa tositoimintaa. Toisinaan näkeekin jo mm. YouTubessa mm. syrjäytyneiden kadulla asujien rääkkäämistä, nuorten toimesta. Länsimaat ovat yleisesti ottaen vinksahtamassa ja täällä joku "uskovainen" katsoo asiakseen rähistä, kun ei uskota hänen omituisen yhden miehen uskonlahkonsa mukaan. Ilmeisesti puuttuu suhteellisuudentajua.

        Lapsen kastamisessa ei ole mitään vikaa, pääsyy on se, ettei lasta kasvateta sen jälkeen mitenkään kristinuskoon. Mitään suurta majesteettirikosta Jumalaa vastaan ei tehdä. Raamattua ei olisi mitä siteerata, jos tuota kirkkolaitosta ei olisi koskaan ollut, vaikka se ei mikään täydellinen ole koskaan ollutkaan.


      • Luther oli murhaaja
        todella toivotonta kirjoitti:

        Nämä ovat sitten huvittavia, nämä kun joku "uskovainen" puhuu kuin pahinkin aggressiivinen ateisti. Ja ihan samoilla meiningeillä. Elää yhä 1500-lukua, vaikka nyt ollaan 2000-luvulla. Syyttää samalla kirkkoa keskiajalla elämisestä. (1500-luku oli muuten renesanssia, tietämättömille tiedoksi.)

        Keskiaikaa kyllä saadaan pian, arvelen, että lopulta nuo väkivaltaohjelmat eivät riitä, vaan villiintynyt väkijoukko haluaa tositoimintaa. Toisinaan näkeekin jo mm. YouTubessa mm. syrjäytyneiden kadulla asujien rääkkäämistä, nuorten toimesta. Länsimaat ovat yleisesti ottaen vinksahtamassa ja täällä joku "uskovainen" katsoo asiakseen rähistä, kun ei uskota hänen omituisen yhden miehen uskonlahkonsa mukaan. Ilmeisesti puuttuu suhteellisuudentajua.

        Lapsen kastamisessa ei ole mitään vikaa, pääsyy on se, ettei lasta kasvateta sen jälkeen mitenkään kristinuskoon. Mitään suurta majesteettirikosta Jumalaa vastaan ei tehdä. Raamattua ei olisi mitä siteerata, jos tuota kirkkolaitosta ei olisi koskaan ollut, vaikka se ei mikään täydellinen ole koskaan ollutkaan.

        Kirkot ovat tapattaneet kiduttaen ihmisiä, yli 50 000 000 ja tällainen uskotofasistinen instituutio, nauttii vieläkin arvonantoa nimikristillisen eurooppalaisen kultuurimme keskellä ja se osoittaa kuinka sisäänrakennettua tämä joukkomurhaamisen vähättely, ja siitä vaikeneminen näistä asiosta on keskuudessamme. Hiljainen hyväksyntä ja vaikeneminen ovat uskontofasismin vaarallisimpia aseita.


    • aiik1

      Alkuseurakunnasta tiedetään, että kastattavan tuli olla kasteluokalla noin 1,5 vuotta ennen kuin hänet voitiin kastaa, jotta nähtäisiin onko hän todella kääntynyt vai ei.

      Kun valtion suosimaan kirkkoon varhaisella keskiajalla liitettiin pakanoita ilman minkäänlaista kääntymistä tai uudestisyntymistä, sai pakanuus kirkossa vallan ja todellinen Jumalan kansa jäi oppositioasemaan.

      Pakanoiden mukana tulleille harhaopeille alettiin antaa kristillisiä nimiä sylilasten vedellävirpomisrituaalille joka pakanuudessa oli ollut käytössä jo ammoisista" lapsikaste". Sapatti muutettiin Sunnuntaille auringonjumalan päivälle ja se nimettiin "Herran päiväksi" vastoin Jumalan käskyjä. Jeesus ei antanut lupaa tehdä niihin muutosta edes pientä piirtoa.

      Jumalan omat tietysti vastustivat kirkon tekemiä vääryyksiä koska tiesivät niiden olevan lähtöisin paholaisesta. Uskovat joutuivat siitä syystä kirkonkiroukseen ja maanpakoon. Kun aikaa kului eikä imisillä ollut saatuvilla Jumalan sanaa koska se oli kahlehdittu luostarien seiniin, näistä harhaopeista alkoi kansan keskuudessa tulla pyhiä asioita.

      Ei edes kuudennetoistavuosisadan uskonpuhdistuksessa, niin hyvä kuin se olikin saatu näitä kaikkia harhaoppeja poistettua.

      Jos Jeesuksen toinen tuleminen ja Jumalan tuomiot eivät pian kohtaisi maailmaa homoseksistä ja kaikesta muustakin iljettävyydestä alettaisiin tehdä pyhiä asioita.

    • Luterilaisen opin mukaisesti kastamaton henkilö on Hlvetissä ikuisesti kidutettavana. Tämän säännön on hihhulit itse määritellyt. Kastamaton henkilö ei saa tässä maailmassa muuta rangaistusta kuin luterilaisten henkisen väkivallan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1560
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      117
      1261
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1186
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1054
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      862
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      792
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      785
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      383
      769
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      127
      728
    Aihe