Seinärakenteen toimivuus?

432424

Onko olemassa mitattua tietoa miten nykyaikaisen talon seinärakenne toimii? Eli esimerkiksi seuraavanlainen rakenne sisätäpäin katsottuna: kipsilevy (koolaus) 50mm eristys mineraalivillaeristys OSB-puukuitelevy höyrynsulku (seinärunkorakenne) 270mm mineraalivillaeristys tuulensuojakangas (koolaus) ulkovuoraus.

Missä kohtaa on eri lämpötiloissa kastepiste tai miten lämpötila yleensäkin käyttäytyy kyseisellä rakenteella?

16

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keep it simple

      Pykätkää seinät lammiharkoista.

    • Kosteeta villaa

      Kastepiste pysyy höyrynsulun ulkopuolella. Sisäpuolen kosteus jää hyörynsulun sisäpuoliseen villaan.

      ts. sekä ulkopuolinen, että sisäpuolinen kosteus on villassa.

      • Mutta hyvänä puolena, jos kastepiste on kuvaamassasi paikassa, ei kosteus tiivisty vedeksi. Ei siis ongelmaa.

        Jos höyrysulku vuotaa, niin tilanne on kehnompi. Mutta niinhän se on riippumatta siitä, missä tuo höyrysulku rakenteessa on...


    • markatpois

      Ei ole.

      • 21412412

        Eipä yhtään ihmetyttä.


    • fyffefyysikko

      Nykyiset paksut seinärakenteet toimivat vain jos höyrynsulun siirtää kesäksi ulkopintaan ja taas syksyllä takaisin sisäpintaan.

    • t3tt43t3t

      Eli siis Jukkatalon, Kastellin yms. seinärakenne on 100% riski?

      • 100rosenttisesti

        Samalla tavalla kuin 70, 80-luvun valesokkelitalot.


      • valesokkelimies
        100rosenttisesti kirjoitti:

        Samalla tavalla kuin 70, 80-luvun valesokkelitalot.

        Mites valesokkeli tähän liittyy. Valesokkeli oikein tehtynä ja ennen kaikkea oikeaoppisella ulkotäytöllä on ihan toimiva ratkaisu. Maanpinta 15-20cm allle alajuoksun niin toimii ihan varmasti ja eristeitä on niin ohuesti että varmasti kuivuu kuivina aikoina.


      • Siks kun
        valesokkelimies kirjoitti:

        Mites valesokkeli tähän liittyy. Valesokkeli oikein tehtynä ja ennen kaikkea oikeaoppisella ulkotäytöllä on ihan toimiva ratkaisu. Maanpinta 15-20cm allle alajuoksun niin toimii ihan varmasti ja eristeitä on niin ohuesti että varmasti kuivuu kuivina aikoina.

        Joo, mutku se maanpinta on pääsääntöisesti 30 cm alajuoksun yläpuolella ja täyttö tehty hiekkalaatikko hiesulla ja päällä kukkapenkit...


    • Kosteeta villaa

      hyörynsulku ei vain toimi, ei ole ikinä toiminut. Ennen (vuoteen -75 asti) se ei vaan haitannut kun talot vuotivat kuin harakanpesä.

      • 213123

        Mutta miten nuo 80- ja 90-luvun talot ovat kuitenkin selviytyneet ihan hyvin? Niissäkin on höyrynsulku eikä silloin edes puhuttu tiiveydestä. Aika monessa niistä on aika paksusti eristetäkin.


    • Kosteeta villaa

      Homeessa ovat 80- ja 90-luvun taloissa hälyttävä osa. Tosin kun ei ole rakennusvirheitä, niin hometta ei normaaliasukas todennäköisesti huomaa. Sama tulee käymään tämän päivän taloille, ilman virheitä rakentamisessa ja asumisessa home ei aiheuta isoja ongelmia.

    • tuulitakki

      Oikea rakenne harvenee ulospäin. Ihan toimiva rakenne, paitsi tuo tuulensuojakangas vähän epäilyttää. Läpäiseekö se ilmaa vai onko joku tiivis kalvo.

    • sisäpintaan....

      Onko tuo jonku talotehtaan käyttämä rakenne?

      Kyllä minä edelleen pistäisin sen höyrysulun eristeiden sisäpuolelle, enkä 50mm villan taakse.

      • 534535

        esim. lisäeristetty Jukkatalo. Ja eikös Kastelliakin tehdä noin...ja muitakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe