melatoni

unipiika

Oletteko kokeilleet melatonia nukkumisongelmiin,minkälaisia kokemuksia?Onko auttanut?

25

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Expimot

Olen käyttänyt lääkärin määräyksestä unen laadun parantamiseen 3mg Melatoniinia. Määräsi 1-2 tablettia tunti ennen nukkumaan menoa. Tämä ei auttanut joten nostin 4 tablettiin ja alkoi toimia hyvin. Lekuri sanoi että omatoiminen annoksen nostaminen oli ok. Joillain kuulemma vain isompi annos toimii.

Nämä uudet reseptivapaat Melatoniini-valmisteet näyttäisivät olevan 1mg, joten joutuisin syömään 12kpl kerralla saadakseni saman tehon.

Melatoniini kuulemma vaikuttaa lähinnä unen laatua kohottavasti, mutta minulla se kyllä nopeuttaa nukahtamistakin. Lääkärini mukaan ei aiheuta riippuvuutta, toisin kuin nukahtamislääkkeet (liian pitkään käytettynä)

Minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa Melatoniinista.

• unupiika

Minäki sain tuon 3 mg,pitääpä nostaa tuota määrää jos ei auta.Eilen vasta aloitin.

• Expimot

Toivottavasti saat avun.

• ääääääääää

Ei mitään vaikutusta.
      Lekurin reseptillä ostettua.

• sitroen.

Sama minulla. Ei mitään vaikutusta. Oli myös lekurin reseptillä ostettua. Ja tyyristä, euron pilleri.
        Tai sitten minua on huijattu.

• Expimot
        sitroen. kirjoitti:

Sama minulla. Ei mitään vaikutusta. Oli myös lekurin reseptillä ostettua. Ja tyyristä, euron pilleri.
        Tai sitten minua on huijattu.

Sua on huijattu.

Kävin juuri ostamassa 100 kpl 10,92€ eli 11 senttiä/kpl.

• sitroen.
        Expimot kirjoitti:

Sua on huijattu.

Kävin juuri ostamassa 100 kpl 10,92€ eli 11 senttiä/kpl.

Niinpä sitten. Entinen tyttöystävä huijasi. Hänen reseptimelatoniineja söin ja maksoin mitä maksoin... Näin minulle aina "ystävät" tekee...
        Muunlaisia "ystäviä" sitten ei olekaan. Eikä tätäkään enää, löysi taas uuden kohteen...
        Tätähän tämä aina on.

• tiinaex...

kokeillaan 5 mg ei vaikuttanu millään otanpa tänään kaks pilleriä...

• ja sit vielä kolmas

Ja kahvia päälle niin ei vaikuta sekään.

• tiinaex...
        ja sit vielä kolmas kirjoitti:

ei muuten vaikuttanu kakskaan pilleriä mutta viime yönä oli täysikuu oiskohan tuo vaikuttanu rupesin nukkumaan jo yhdeksältä mutta valvoin vielä kahden aikaan =(((((

• Expimot
        tiinaex... kirjoitti:

ei muuten vaikuttanu kakskaan pilleriä mutta viime yönä oli täysikuu oiskohan tuo vaikuttanu rupesin nukkumaan jo yhdeksältä mutta valvoin vielä kahden aikaan =(((((

En kehota ketään ylittämään annostusohjeita, mutta minulla toimi ekan kerran vasta sitten kun otin 6 kpl eli 18mg.

• tiinaex...
        Expimot kirjoitti:

En kehota ketään ylittämään annostusohjeita, mutta minulla toimi ekan kerran vasta sitten kun otin 6 kpl eli 18mg.

ja periaateessahan ne ei toimi jos unettomuuden syynä ei ole sen hormoonin puute vaan jos se johtuu ihan muusta syystä...

• Expimot
        tiinaex... kirjoitti:

ja periaateessahan ne ei toimi jos unettomuuden syynä ei ole sen hormoonin puute vaan jos se johtuu ihan muusta syystä...

Tai sitten alkaa nukuttaa kun saa ylisuuren annoksen, vaikka ei alunperin puutetta ollutkaan.

• Hulluko olet?
        ja sit vielä kolmas kirjoitti:

"Kahvia päälle"! - Älä nyt hyvä ihminen silloin kahvia juo, jos unen päästä kiinni haluat päästä, - juo kahvia aamulla!

Äläkä juo mitää alkoholi%-pitoista, se vie unen ja heikentää sen laadun, se myös herättää pätkän jälkeen.

• En ole kokeillut, ei ole tarvetta, luultavasti. Nukkumisongelmia kyllä on, mutta ne ei ole sitä, mitä sinä tarkoitat, luultavasti. Kun pään laittaa tyynyyn, uni tulee minuutissa, parissa. Ongelmat alkaa siinä vaiheessa, kun pitäisi herätä. Työaamuina useimmiten tajuaa, että nyt on pakko nousta ja pommiinnukkumisia tulee sentään harvemmin. Mutta vapaapäivinä torkkuherätyksen käyttö on sääntö eikä poikkeus. Kuitenkin haluaisi hyödyntää kesäiset vapaapäivät täysimääräisesti, kun vaan jaksaisi herätä, vaikka ei nyt ennen sianpierua, mutta ainakin ihmisten aikaan. Kuitenkin keskimäärin se kahdeksan tuntia tulee nukuttua.

Mutta vähän itse asiaankin. Toki meikäläiselläkin joskus on nukahtamisvaikeuksia. Ja kun niitä on, niitä on kesällä hellekausina, kun makuuhuoneen lämpötila on liian korkea. Ja niitä myös oli ennen, kerrostaloissa asuessa, jolloin huoneen lämpötilaan ei juuri pystynyt vaikuttamaan. Nykyään, omakotitalossa, makuuhuoneen lämpötila on 17 - 18 astetta niin kauan, kuin sääolot ei sitä korkeammaksi nosta. Ja silloin myös uni maittaa.

Jos vaikka googlettaa unettomuutta, niin aika useasti saa lukea, että makuuhuone olisi hyvä olla viileähkö. Mites se puoli sinulla?

• sitroen.

Makuuhuoneen mittari näyttää nyt 25 astetta täällä Oulussa vaikka parvekkeen ovet ym ovat olleet auki koko päivän. Ulkona jotain 21 kahta puolta. Ja aurinko paistaa romottaa toisen kerrostalon takaa...
        Ei tarvitse peiton alle mennä tarkenemisen takia...

• Viileä makuuhuone

Olisi hyvä pitää makuuhuoneen verhot koko ajan kiinni helteisinä päivinä. Tuuletusikkuna kiinni ja vasta nukkumaan mennessä auki.
      Kokeile!

• univalmiutta

Oivallinen aine, jonka vaikutukset eivät perustu rauhoittamiseen, kuten 'oikeiden' nukahtamislääkkeiden. Olen jostain lukenut sellaisen määritelmän, että lisää univalmiutta. Itse käytän melatoniinia mm silloin, kun vuorokausirytmi on venähtänyt niin, että uni tulee vasta puolenyön jälkeen. Kun muutamana yönä nukahtaa aikaisemmin, niin elimistö oppii valmistautumaan yöpuulle uuden tottumuksen mukaan. Melatoniinia käytetään myös paljon aikaerorasituksessa uuden unirytmin hakemiseen.

Joskus melatoniinia suositeltiin vain yli 55 vuotiaille, mutta nykyään sitä käytetään muissakin ikäluokissa. Melatoniinia erittävä käpyrauhanen kutistuu iän myötä. Varmaan siitä syystä vanhemmiten moni, vaikka illalla helposti nukahtaisikin, alkaa heräillä aamulla entistä aikaisemmin, jopa 4-5 aikaan, kun taas nuoret nukkuvat sujuvasti kellon ympäri, jos kukaan ei hätyytä hereille. Valo vaikuttaa käpyrauhasen kokoon ja melatoniinin eritykseen. Pohjois-Eurooppalaisilla on havaittu olevan suurempi käpyrauhanen kuin Etelä-Eurooppalaisilla. Talvisin käpyrauhanen suurenee. Kesäisin se pienenee runsaan valon vaikutuksesta. Kirkas valo/päivänvalo lopettaa melatoniinin erityksen, sininen valo erityisen tehokkaasti. Ei siis sinisiä jouluvaloja illalla, mutta aamulla kyllä.

• qq8

Tuttuja pillereitä, auttaa itselläni ainakin. sivuoireena yölliset heräämiset hirveään suun kuivuuteen ja janoon, kellään muulaa tätä ongelmaa?

• valvoja

Valitettavasti melatoni ei auttanut minua. Vain unilääke auttaa. Melkein joka toinen yö otan pillerin että saa kunnon unet.

• rentona unille

iltasella on orgasmi paras unilääke

• Mela?

Se ei ole melatoni vaan "mela Toniini". Homoa mutta totta.

• Expimot

Ihan sama jos se vaan auttaa nukahtamaan.

• tosi kuin vesi

Kun mela tönii ni nukahdan

• kiinnostaa kovin

Ostitko? Onko auttanut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      80
      1965
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1270
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe