Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Windows 98 Asennus

fsxsim

Eli mulla ei oo windows 98 asennuslevyä, enkä aio hankkiakkaan. Eli mistä voi ladata windows 98:in semmosena, että sen voi polttaa levylle ja asentaa?

24

805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Lizenz

        Oman käsitykseni mukaan se lisenssi on se mikä sen laillisuuden ratkaisee. Hyvin usein jos ostat käytetyn koneen, varsinkin projektiksi, niin asennuslevyä ei tule mukana mutta koodi sentäs on jätetty repimättä. Netistä sitten latailet median ja asennat koneessa olevalla lisenssitarralla.

        Eli jos aloittajalla on lisenssi niin silloin kaikki on kunnossa mediaa lukuunottamatta, lisenssi = käyttöoikeus. Sitten taas jos lisenssitarraa ei ole ja se katellaan netistä niin silloinhan kyseessä on puhdas piraatti.


    • Microsoftilta tietysti. Muualta saa lähinnä jotain laittomia ja haittaohjelmia täynnä olevia versioita.

      Eri asia sitten, mitä hemmettiä tälläisellä oikein tekee enää? Ja onko se sen arvoinen kun maksaa varmaan 700€/vuosi ?

    • ysivitonen

      Miksi se muka maksaisi 700 ekee per vuosi?

      Itseasiassa 9x-käyttis taitaisi nykyään olla turvallinen haitakkeiden kannalta, sillä kaikki on tehty xp:lle tai seiskalle. Ei taitaisi nykyiset viirukset toimia 9x-ympäristössä saati sitten nykyiset sovellukset.

      Noin muuten olet oikeassa - käyttistä ei kannata ladata mistään muualta kuin valmistajan levyiltä.

      • Koska Microsoft rajoittanut vanhojen järjestelmien saatavuutta eikä noita oikein muuten myydä kuin MSDN tilauksella tai vastaavalla joka maksaa sitten jotain tuon suuntaisia summia.

        Eli vähän kiinnostaa mikä tässä Windows 98:ssa oikein on ideana kun uudempia ja parempiakin kerran on?


      • M-Kar kirjoitti:

        Koska Microsoft rajoittanut vanhojen järjestelmien saatavuutta eikä noita oikein muuten myydä kuin MSDN tilauksella tai vastaavalla joka maksaa sitten jotain tuon suuntaisia summia.

        Eli vähän kiinnostaa mikä tässä Windows 98:ssa oikein on ideana kun uudempia ja parempiakin kerran on?

        Varmaankin testaukseen että minkälainen tuo Windows versio oli.


      • vapunen kirjoitti:

        Varmaankin testaukseen että minkälainen tuo Windows versio oli.

        Eiköhän sitä löydy vähän fiksumpiakin järjestelmiä testattavaksi. Kuten esim. ISS avaruusasemalla käytettävä Debian, tai NSA:n käyttämä Red Hat Enterprise, josta löytyy maksutta toisella brändillä ilman tukea CentOS niminen versio.

        Löytyy siis vähän korkeamman profiilin järjestelmiä kuin rupinen susikasi.


      • kimiriko
        M-Kar kirjoitti:

        Eiköhän sitä löydy vähän fiksumpiakin järjestelmiä testattavaksi. Kuten esim. ISS avaruusasemalla käytettävä Debian, tai NSA:n käyttämä Red Hat Enterprise, josta löytyy maksutta toisella brändillä ilman tukea CentOS niminen versio.

        Löytyy siis vähän korkeamman profiilin järjestelmiä kuin rupinen susikasi.

        "Eiköhän sitä löydy vähän fiksumpiakin järjestelmiä testattavaksi. Kuten esim. ISS avaruusasemalla käytettävä Debian, tai NSA:n käyttämä Red Hat Enterprise".
        "Varmaankin testaukseen että minkälainen tuo Windows versio oli".
        Jos olisit tietokoneliikkeessä töissä ja asiakas haluaisi testata esim windows 98 ohjelman toimivuutta koneeltaan sanoisitko että otetaanpa testiin nyt kuitenkin debian, tai NSA:n käyttämä Red Hat Enterprise.


      • dijdiasjdi
        kimiriko kirjoitti:

        "Eiköhän sitä löydy vähän fiksumpiakin järjestelmiä testattavaksi. Kuten esim. ISS avaruusasemalla käytettävä Debian, tai NSA:n käyttämä Red Hat Enterprise".
        "Varmaankin testaukseen että minkälainen tuo Windows versio oli".
        Jos olisit tietokoneliikkeessä töissä ja asiakas haluaisi testata esim windows 98 ohjelman toimivuutta koneeltaan sanoisitko että otetaanpa testiin nyt kuitenkin debian, tai NSA:n käyttämä Red Hat Enterprise.

        Ei kannata yrittää opettaa M-Karia, ei se mitään opi. Jauhaa noita omia mantrojaan hautaan saakka.


      • kimiriko kirjoitti:

        "Eiköhän sitä löydy vähän fiksumpiakin järjestelmiä testattavaksi. Kuten esim. ISS avaruusasemalla käytettävä Debian, tai NSA:n käyttämä Red Hat Enterprise".
        "Varmaankin testaukseen että minkälainen tuo Windows versio oli".
        Jos olisit tietokoneliikkeessä töissä ja asiakas haluaisi testata esim windows 98 ohjelman toimivuutta koneeltaan sanoisitko että otetaanpa testiin nyt kuitenkin debian, tai NSA:n käyttämä Red Hat Enterprise.

        No siis, minä työskentelen IT-alalla ja teen asiakaspalvelutyötä. Homma menee tietysti niin, että asiakas kertoo mitä haluaa tehdä. Tekninen diipadaa on yleensä epäoleellista. Se on oleellista, että mitä on tarkoitus tehdä.

        Sitten asiakkaalle toimitetaan tietojärjestelmä laitteet ohjelmistot avaimet käteen periaatteella, että kaikki toimii ja pelaa ilman säätämisiä.

        Windows 98:sta osaan suoraan sanoa, että ei oikein toimi yhteen oheislaitteiden kanssa eikä nykyisten Windowsohjelmien kanssa, eikä sillä ole asiaa julkiseen verkkoon kuin raskaasti rajoitetusti. Eli IP rajaus tehty vaikka pankin sivustolle.

        Asiakas ei yleensä halua maksaa testaamisesta ja kaikenlaisesta leikkimisestä, mutta minulle se kyllä sopii ihan hyvin. Asiakas vaan tietysti maksaa Microsoftille asiaankuuluvat maksut ja meillä sitten laskutus tuntitaksalla, mahdollinen tietokone myös lisäksi. Hinta riippuu siitä onko yritysasiakas vaiko yksityinen mutta he1vetin kallista se on vain testata jotain Windows 98:a.

        Mutta, ei mikään ongelma. Jos haluaa ostaa tietokoneen, käyttöoikeuden Windows 98:n ja maksaa kaikista työtunneista, ja ymmärtää sen että sillä ei voi tehdä oikein mitään niin ok. Asiakas on aina oikeassa. Tälläisiä asiakkaita ei vaan oikein ole.

        Yleensä asiakkaat haluaa järjestelmän joka tekee asiat joita haluavat, käytännössä käyttöjärjestelmävaihtoehdot ovat Android 4.x, Red Hat Enterprise/CentOS 6, Debian 7, Mac OS 10.8, Ubuntu 12.04 LTS ja Windows 7 ja Windows 8.

        Asiakkailta löytyy ihan kaikkia näistä.Vanhimmat järjestelmät ovat Windows XP ja Windows Server 2003 järjestelmiä joita vaihdetaan pois. Seuraavaksi vanhimmat ovat CentOS 5:sta ja Windows Vistaa, joista niinikään myös vaihdetaan pois joskaan ei ole niin kiire.


      • On kuultu, joo
        M-Kar kirjoitti:

        No siis, minä työskentelen IT-alalla ja teen asiakaspalvelutyötä. Homma menee tietysti niin, että asiakas kertoo mitä haluaa tehdä. Tekninen diipadaa on yleensä epäoleellista. Se on oleellista, että mitä on tarkoitus tehdä.

        Sitten asiakkaalle toimitetaan tietojärjestelmä laitteet ohjelmistot avaimet käteen periaatteella, että kaikki toimii ja pelaa ilman säätämisiä.

        Windows 98:sta osaan suoraan sanoa, että ei oikein toimi yhteen oheislaitteiden kanssa eikä nykyisten Windowsohjelmien kanssa, eikä sillä ole asiaa julkiseen verkkoon kuin raskaasti rajoitetusti. Eli IP rajaus tehty vaikka pankin sivustolle.

        Asiakas ei yleensä halua maksaa testaamisesta ja kaikenlaisesta leikkimisestä, mutta minulle se kyllä sopii ihan hyvin. Asiakas vaan tietysti maksaa Microsoftille asiaankuuluvat maksut ja meillä sitten laskutus tuntitaksalla, mahdollinen tietokone myös lisäksi. Hinta riippuu siitä onko yritysasiakas vaiko yksityinen mutta he1vetin kallista se on vain testata jotain Windows 98:a.

        Mutta, ei mikään ongelma. Jos haluaa ostaa tietokoneen, käyttöoikeuden Windows 98:n ja maksaa kaikista työtunneista, ja ymmärtää sen että sillä ei voi tehdä oikein mitään niin ok. Asiakas on aina oikeassa. Tälläisiä asiakkaita ei vaan oikein ole.

        Yleensä asiakkaat haluaa järjestelmän joka tekee asiat joita haluavat, käytännössä käyttöjärjestelmävaihtoehdot ovat Android 4.x, Red Hat Enterprise/CentOS 6, Debian 7, Mac OS 10.8, Ubuntu 12.04 LTS ja Windows 7 ja Windows 8.

        Asiakkailta löytyy ihan kaikkia näistä.Vanhimmat järjestelmät ovat Windows XP ja Windows Server 2003 järjestelmiä joita vaihdetaan pois. Seuraavaksi vanhimmat ovat CentOS 5:sta ja Windows Vistaa, joista niinikään myös vaihdetaan pois joskaan ei ole niin kiire.

        "No siis, minä työskentelen IT-alalla ja teen asiakaspalvelutyötä."

        Sehän nyt ei kerro tietoteknisistä taidoista yhtään mitään, tiedän minäkin monta toimistovirkailijaa jotka ei tiedä puolialkaan tietokoneista minkä minä tiedän.


      • On kuultu, joo kirjoitti:

        "No siis, minä työskentelen IT-alalla ja teen asiakaspalvelutyötä."

        Sehän nyt ei kerro tietoteknisistä taidoista yhtään mitään, tiedän minäkin monta toimistovirkailijaa jotka ei tiedä puolialkaan tietokoneista minkä minä tiedän.

        Minä taas olen laittanut konesalijärjestelmän tuotantoon ja ylläpidän sellaista (sisältää mm. postijärjestelmän) ja lisäksi teen tietokoneohjelmistoja, eli en siis pelkästään asentele valmisohjelmia. Tuolla konesalissa on melkoinen määrä servereitä mitä ylläpidän, asiakkaiden paikallisten palvelimien lisäksi.

        Henkilö joka tietää ja osaa edes puolet siitä mitä minä, on jo aika kova juttu työmarkkinoilla.


      • M-Karvaperseelle
        M-Kar kirjoitti:

        Minä taas olen laittanut konesalijärjestelmän tuotantoon ja ylläpidän sellaista (sisältää mm. postijärjestelmän) ja lisäksi teen tietokoneohjelmistoja, eli en siis pelkästään asentele valmisohjelmia. Tuolla konesalissa on melkoinen määrä servereitä mitä ylläpidän, asiakkaiden paikallisten palvelimien lisäksi.

        Henkilö joka tietää ja osaa edes puolet siitä mitä minä, on jo aika kova juttu työmarkkinoilla.

        Kerrohan sen yrityksen nimi missä työskentelet että osaa välttää sitä. Täällä selittelemiesi tarinoiden perusteella osaamisesi ei todellakaan vakuuta.

        "Henkilö joka tietää ja osaa edes puolet siitä mitä minä, on jo aika kova juttu työmarkkinoilla."

        Kuukauden vitsi. Vai esitätkö vain täällä tyhmää ?


      • M-Karvaperseelle kirjoitti:

        Kerrohan sen yrityksen nimi missä työskentelet että osaa välttää sitä. Täällä selittelemiesi tarinoiden perusteella osaamisesi ei todellakaan vakuuta.

        "Henkilö joka tietää ja osaa edes puolet siitä mitä minä, on jo aika kova juttu työmarkkinoilla."

        Kuukauden vitsi. Vai esitätkö vain täällä tyhmää ?

        Mainostaminen on palstalla kielletty. Tiedän osaamiseni olevan korkealla tasolla, ei minun tarvitse jonkun amatöörin piiperryksistä välittää. Eikä minua myöskään kiinnosta persaukisten laittomuudet kun tällä palstalla niin paljon kysytään neuvoa tuotteiden väärinkäyttöön.


      • Miksiköhän mikkis:+?

        .

        Miksiköhän mikkis pyrkii sulkemaan näitä josta saa ladata pelkkiä asennusmedioita, kun eihän monessa koneessa edes tule mukana asennusmedioita, ja se laillinen asennusavainhan on koneen pohjassa

        .


      • Siksi ei
        Miksiköhän mikkis:+? kirjoitti:

        .

        Miksiköhän mikkis pyrkii sulkemaan näitä josta saa ladata pelkkiä asennusmedioita, kun eihän monessa koneessa edes tule mukana asennusmedioita, ja se laillinen asennusavainhan on koneen pohjassa

        .

        No kun ei pyri sulkemaan. Toi Digitalriver on iahana laillinen ja ms:n hyväksymä saitti.


      • 3434534534545
        Miksiköhän mikkis:+? kirjoitti:

        .

        Miksiköhän mikkis pyrkii sulkemaan näitä josta saa ladata pelkkiä asennusmedioita, kun eihän monessa koneessa edes tule mukana asennusmedioita, ja se laillinen asennusavainhan on koneen pohjassa

        .

        Siksi kun digitalriver on firma jolta Microsoft ostaa näitä palveluita


    • rogerit
    • Mites on?

      Mietin tässä sitä vaan,että mites se oikein on, kun eikös Microsoft ole monta vuotta sitten jo lopettanut Windows 98 päivitysten tukemisen.Joten mitenkäs sillä uskaltaa enää nettiin mennä sitten surffailemaan?Meillä oli Windows 98 joskus vuonna 2006 ja jouduttiin sitten vaihtaa toiseen juuri siksi,kun ne päivitystuet sitten loppuivat,ihan samalla lailla,niin kuin käy nyt ens vuonna Windows XP:kin kanssa myös.

    • Eri asia miksi...

      Kyllä Windows 98:lla voi nettiin mennä jos luotat sivustoihin ja jos vaikka ajat selaimen hiekkalaatikossa. Eri asia sitten, toimivatko sivut kaikilla tuonaikaisen Winukan selaimilla... ja toisekseen, miksi haluaisit mennä 98:lla nettiin?

      Itse en Windows 98:a käytä netissä vierailuun, koska koko käyttis ei ole kytkettynä mihinkään julkiseen verkkoon. NAT:in takana tosin ei olisi huolta jos on passiivinen vaikka nettiyhteys olisikin päällä.

      VirtualBoxissa tuota käytän lähinnä vanhoja pelejä ja ohjelmia varten. Kiihdytystä tukevat 3D-räiskinnät sitten harvoin toimivat kunnolla virtualisoituna, että tarkoitan wieläkin wanhempia pelejä.

      Onnistuin muuten asentamaan Windows 98:n myös DOSBoxiin neuvojen avulla, mutta hidashan se on kuin mikä ja asennusvaiheessa tuli jatkuvalla syötöllä virheitä kun virtuaalirautani ei oikein ollut sieltä yhteensopivimmasta päästä. Sellainen hauska rautalankaviritys se oli joka tapauksessa... että jos aikaa on tuhlattavana.

      • Eri asia miksi...

        Lisäänpä vielä, että en oikein luottaisi siihen, että Windows 98 edes asentuisi oikeseen moderniin rautaan. Taitaa olla niin, että ainoa mahdollisuutesi on joko ostaa huutokaupasta vanha kone tai sitten käyttää virtualisointia.


      • virtsualisti
        Eri asia miksi... kirjoitti:

        Lisäänpä vielä, että en oikein luottaisi siihen, että Windows 98 edes asentuisi oikeseen moderniin rautaan. Taitaa olla niin, että ainoa mahdollisuutesi on joko ostaa huutokaupasta vanha kone tai sitten käyttää virtualisointia.

        Näinhän se on - ei vanhasta käyttiksestä voikaan mitenkään löytyä tukea uudelle raudalle. Jos 9x-käyttistä haluaa jostain syystä käyttää niin paras tapa on virtualisointi.

        9x-käyttisten käyttö taas on juuri niin turvallista kuin minkä tahansa käyttiksen - jos käytät niitä oletusasetuksilla niin imutat pelkkiä ongelmia. Kaikki käyttikset pitäisi aina muokata oletuksia tiukemmiksi - vain näin voi estää haitakkeiden ja muun liiallisen utelun ongelmat.

        Kokeilin tossa pari vuotta sitten, että miten vanha 95 toimii ja ihan hyvin aukenivat sivustot - toki tietty jotkin ominaisuudet eivät olleet käytössä, mutta selaaminen IE2.0:lla toimi silti. Ei ne perusasiat silti ole muuttuneet kovinkaan paljon.


    • Itse yritin asentaa W98 SE versiota Dellin koneeseen mutta näemmä usb hiireni ja näppäimistöni ei ollut riittävän hyvin tuettu eli en päässyt asennuksessa eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe