Ensi pyhänä 2.6. mietitään katoavia ja katoamattomia aarteita. Mitä ne sinusta vosivat olla?
Toinen lukukappale
1. Joh. 4: 16-21
Jumala on rakkaus. Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Jumalan rakkaus on saavuttanut meissä täyttymyksensä, kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin. Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin tässä maailmassa. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa.
Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä. Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt. Tämän käskyn me olemmekin häneltä saaneet: joka rakastaa Jumalaa, rakastakoon myös veljeään.
Evankeliumi
Luuk. 16: 19-31
Jeesus puhui tämän vertauksen:
"Oli rikas mies. Hänen vaatteensa olivat purppuraa ja hienointa pellavaa, ja päivästä päivään hänen elämänsä oli pelkkää ylellisyyttä ja juhlaa. Mutta hänen porttinsa pielessä virui köyhä Lasarus, täynnä paiseita. Köyhä olisi nälkäänsä halunnut syödä niitä ruokapaloja, joita rikkaan pöydältä putoili. Koiratkin tulivat siihen ja nuolivat hänen paiseitaan.
Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten. Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. Minulla on viisi veljeä - hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.' Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista."
Hyvää viikonloppua ja onnea kaikille valmistuville!
Merja Lampila-pappi
Ensi pyhänä katoavat ja katoamattomat aarteet!
26
107
Vastaukset
- no olkoon
Voi kun te joskus kertositte. Ettekä aina vaan kyselis.
En minä kuitenkaan viitti tänne mitään vastailla.- j-o-o-h
Mua kans ärsyttää etenkin tuolla Viikon teemassa se että ne avaukset on pelkkää kyselyä. Heitä pitäisi sitten passata ja vastailla, tehkööt kunnon avauksen senkin laiskamadot.
- ärsyttää .
j-o-o-h kirjoitti:
Mua kans ärsyttää etenkin tuolla Viikon teemassa se että ne avaukset on pelkkää kyselyä. Heitä pitäisi sitten passata ja vastailla, tehkööt kunnon avauksen senkin laiskamadot.
Näin juuri. papit heittää kuin luun rahvaalle ja jää odottelemaan latauslukuja, joita sitten voivat kehuskella palavereissaan.
Tämä on tarkoitettu keskustelupalstaksi, joten toivoisi pappienkin noudattavan palstalla Suomi24:n sääntöjä, jotka on itsekin ilmoittanut.
"Kirkko kuulolla-palsta on kaikille avoin keskustelupalsta"
Yksipuoliset, vuorovaikutteettomat saarnat tai plogit ei ole keskustelua.
Myös nuo laajat kopioinnit on kielletty säännöissä, kun ne rikkoo myös lakia ja se koskee myös Raamattua.
Kerrottua asiaa koskevat siteeraukset on sallittuja mutta ei kopioinnit.- 5+12
Pe.ku. PErjantaina KUulolla oleva atte.Pe.ku PElkkää KUraa palstalle.
Pieni Erkki Kaiketi Ulalla. - aikuinen nainen
Olen huomannut saman palstalla. He heittävät yhden opettajamaisen kommentin ja toivottavat hyvää kesää ja häipyvät kuin pieru saharaan.
Ei semmonen mitään keskustelua ole.
Kun he saavat vastauskia ja keskustelun yrityksiä he eivät paskaakaan välitä. Ärsyttävää.
- Kristinuskon kirja.
Merja Lampila-pappi
Katoamaton aarre on löytää Jeesuksesta kirjoitetuista 20 evakeliumista rehelliset, realistiset , Jeesuksen lausumat.
Katoava aarre on kaikki muut Jeesuksesta kirjoitetut kommentit.
Sinä Merja uskot ilmeisesti Raamattuun otettuihin evankeliumeihin, joka on aivan käsittämättömän ristiriitaista mm. eksegetikkojen tutkimustulosten kanssa.
Johanneksen evankeliumia pidetään täysin harhaanjohtavana. Entä sitten Markuksen evankeliumi, joka alkuperäisessä sisällössään ei kerro mitään neitseellisestä syntymästä, ylösnousemuksesta, ja jota ilmeisesti on muutenkin käsitelty paremmin sopivaksi muiden evankeliumien kanssa.
Markuksen alkuperäinen on ensimmäinen sanoma Jeesuksen toiminnasta Paavalin omien kirjeiden kanssa. Huom. Paavali ei ollut silminnäkijä, vaan kuulopuheiden varassa. Oli tavallinen ihminen kuten mekin.
Tämä riittäköön tällä kertaa. - puurim
14. Me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa
maailman Vapahtajaksi.
Joh. 1:14, 3:17, 12:47; 1. Joh. 1:1
15. Joka tunnustaa, että Jeesus on
Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy ja hän Jumalassa. 1. Joh. 2:23
16. Me olemme oppineet tuntemaan
sen rakkauden, joka Jumalalla on
meitä kohtaan, ja me uskomme siihen.
Jumala on rakkaus. Joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
17. Näin on rakkaus tullut meissä
täydelliseksi, niin että meillä on roh- - katoava aarre
pappien kaavut mätänee ja akateemiset tutkintopaperit haurastuneena murenee.
- aikuinen nainen
Katoamaton aarre Raamatussa: Luuk.12:33
Myykää kaikki mitä teillä on ja antakaa köyhille. Hankkikaa kukkarot, jotka eivät tyhjene, kootkaa taivaisiin aarre, joka ei ehdy. Siellä varas ei pääse siihen käsiksi eikä koi tee tuhojaan. - esther
Vastaajat ei ymmärtämäneet TAVOISTA mitään!
Ette kommentoi aloitusta, koska ette osaa..
- aikuinen nainen
Voisin kommentoida. Tuo minkä luin, että mooses ja profeetat jos ei saa ihmistä uskomaan niin ei myöskään kuolleet jotka ilmestyvät eläville.
Siis tuosta saarnasta.
Sehän ei ole ihan totta. Kyllä minä uskoisin ihan eri tavalla jos joku heräisi kuolleista minulle puhumaan. - bishop83
Uskoisin minäkin, jos joku sukulaiseni tulisi kuolleista tähän maailmaan..
- Pampila-lappi
Siteeramasi tekstit ovat yhtä hämäriä kuin nimimerkkisi! Ei kai kenenkään sukunimenä voi oikeasti olla Lampila-pappi? Koska sukunimen jälkimmäinen osa on kirjoitettu pienellä alkukirjaimella, kyseessä ei edes ole kaksoisnimi, jonka jälkimmäinen osa olisi peräisin Papp-nimiseltä aviomieheltä. Näin ollen tuon nimimerkkisi sukunimi pitäisi kirjoittaa tietenkin Lampilapappi.
- lapsen 12:sta ääni
Merja Lampila-pappi --> "Jeesus puhui tämän vertauksen"
Markus 4 --> "10 Ja kun hän oli jäänyt yksin, niin ne, jotka olivat hänen ympärillään, ynnä ne kaksitoista kysyivät häneltä näitä vertauksia.
11 Niin hän sanoi heille: "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa,
12 että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi".
13 Ja hän sanoi heille: "Ette käsitä tätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää kaikki muut vertaukset?"
Tuhannet eri uskontojen ja niitten lahkojen perustajat tai niitten lakeja ja oppeja noudattavat harhaan johdetut uskovaiset voivat kiistellä,riidellä,tapella ja jopa sotia keskenään siitä mitä yksi Jeesuksen vertsuskuva tarkoittaa -joka ei Jeesuksen mukaan tarkoita yhtään mitään.
Vertauskuvat ovat Jeesuksen mukaan sellaisille henkilöille,jotka osaavat lukea,mutta jotka eivät ymmärrä lukemaansa,sellaisille,joilla heidän oman tunnustuksensa mukaisesti "ei ole järkeä" ja "ei ole ymmärrystä" ja siksi "kaikki täekrä mitä uskovaisen täytyy tietää,jää uskovaiselle salaisuudeksi" (uskontunnustus). - lapsen 12:sta ääni
"Jumalan rakkaus on saavuttanut meissä täyttymyksensä, kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin. "
Jumalan rakkaus kumpuaa Jumalan sanasta,testamentista,evankeliumista, laista,ilmoituksesta,ensimmäisestä perustuslaista,ensimmäisestä raamatusta,10:stä käskystä,1§-§10 jotka Suomen perustuslaissa ovat 1§-10§. Jesuksen opit, testamentti, evankeliumi,laki,ilmoitus yhdistettynä Jumalan 1§-10§ on Suomen perustuslaissa 11§: alkuperäinen oikea uskonto. kaikki muut ovat vääriä.
TEIDÄN jotka julkisesti virassanne opetatte,armo ja tuomio on siinä,että noudatatte edellisiä sanantarkasti,johdonmukaisessa järjestyksessä opeissanne ja teoissanne piirtoakaan pois niistä jättämättä.Ellette te sitä tee,te pillkkatte Suomen kansaa, Jumalaa ja Jeesusta julkisesti. - puurim
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=9019
Saastanen saastukoon Kirkossa ei ole pyhääHei,
Onpa pyhän teksti ja postaamani aloitus herättänyt monenlaisia asioita. Ajattelen, niin, että kun kysyn tuon viime pyhän tekstin ja aiheen pohjalta, mitkä asiat teidän mielestä on katoamattomia ja mitkä katoavia, niin tarkoitukseni ei ollut heittää vain ajatusta, vaan synnyttää keskustelua. Olen pahoillani, jos tämä yritys tuntui teistä aivan muulta.
Ilmeisesti aina, kun joku kirjoittaa väärin, jotain niin siitä repee juttua, nyt tuli pilkun sijasta väliviiva pastorin nimeen :)
Siitä, että Raamatunteksti tuntuu vaikealta ja jopa joskus hämärältä olen ihan samaa mieltä. Raamatussa on kuitenkin tärkeää ymmärtää keskeinen ajatus, se että Jeesus on meille tärkein ja kaikki se mikä kertoo meille Jeesuksesta.
"Kristinuskonkirjan kirja". Minusta kaikki evankeliumit yhdessä valottavat Jeesuksen elämää ja hänen opetuslastensa kokemuksia hyvin. Toki eksegeetikkojen tutukimukset ovat mielenkiintoiisia ja antavat lisävalaistusta monille seikoille. Silti en koe uusien tutkimustulosten vievän evankeliumeilta arvopohjaa eikä merkitystä pois.
Itse ajattelen, että katoamattomat aarteet ovat sellaisia, joita ei voi mitata rahassa. Ne ovat niitä asioita, jotka kestävät kuoleman ja kaiken kärsimyksen. Mitä ne ovat sitten jokaisen omassa elämässä, niistä on varmaan monta mielipidettä. Tällä vertauksella Jeesus havahdutti kuuntelijoita miettimään varakkuutta ja sitä kuinka ihmiset siihen laittavat turvansa. Tuohon aikaan varakkuutta pidettiin merkkinä siitä, että on hyvissä väleissä Jumalan kanssa.
Merja Lampila, pappi- tuli nyt mieleeni
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei,
Onpa pyhän teksti ja postaamani aloitus herättänyt monenlaisia asioita. Ajattelen, niin, että kun kysyn tuon viime pyhän tekstin ja aiheen pohjalta, mitkä asiat teidän mielestä on katoamattomia ja mitkä katoavia, niin tarkoitukseni ei ollut heittää vain ajatusta, vaan synnyttää keskustelua. Olen pahoillani, jos tämä yritys tuntui teistä aivan muulta.
Ilmeisesti aina, kun joku kirjoittaa väärin, jotain niin siitä repee juttua, nyt tuli pilkun sijasta väliviiva pastorin nimeen :)
Siitä, että Raamatunteksti tuntuu vaikealta ja jopa joskus hämärältä olen ihan samaa mieltä. Raamatussa on kuitenkin tärkeää ymmärtää keskeinen ajatus, se että Jeesus on meille tärkein ja kaikki se mikä kertoo meille Jeesuksesta.
"Kristinuskonkirjan kirja". Minusta kaikki evankeliumit yhdessä valottavat Jeesuksen elämää ja hänen opetuslastensa kokemuksia hyvin. Toki eksegeetikkojen tutukimukset ovat mielenkiintoiisia ja antavat lisävalaistusta monille seikoille. Silti en koe uusien tutkimustulosten vievän evankeliumeilta arvopohjaa eikä merkitystä pois.
Itse ajattelen, että katoamattomat aarteet ovat sellaisia, joita ei voi mitata rahassa. Ne ovat niitä asioita, jotka kestävät kuoleman ja kaiken kärsimyksen. Mitä ne ovat sitten jokaisen omassa elämässä, niistä on varmaan monta mielipidettä. Tällä vertauksella Jeesus havahdutti kuuntelijoita miettimään varakkuutta ja sitä kuinka ihmiset siihen laittavat turvansa. Tuohon aikaan varakkuutta pidettiin merkkinä siitä, että on hyvissä väleissä Jumalan kanssa.
Merja Lampila, pappiNäin luterilaisena alkoi kiinnostaa miksi joskus ihmettelen niitä tekstikohtia, jotka on valittu siihen aiheeseen, tässä katoavat ja katoamattomat aarteet.
Miksi tässä ei esim. ole juuri sitä kohtaa, missä Jeesus niistä puhuu.
Vaikka tämä Luukkaan kohta siihen sopiikin, kuitenkaan ei ole sitä varsinaista kohtaa. Tai esim. edes: tänä yönä sinun sielusi otetaan pois, sille joka keräsi niitä aittoja varastoon. Esim. tuo rakkaus-kohta ei varsinaisesti käsittele aihetta. - Kristinuskon kirja.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei,
Merja Lampila, pappiMerja Lampilanlampila, pappi
Olen samaan mieltä kanssasi, että kaikki 20 Jeesuksesta kirjoitettua evankeliumia valaisevat Jeesuksen elämää, muutamat tosin aivan mielikuvituksellisesti.
Eksegetikkojen tutkimustulokset ovat hyvin arvokkaita ja totuutta eteenpäin vieviä Jeesuksen elämästä, toiminnasta ja sanomasta.
Nykyinen kirkon pyhä kirja Raamattu. Hyväksytkö Markuksen evankeliumin ? Oletko ajattelumaailmassasi kehittynyt jo ex-piispa Riekkisen tasolle ?
Jos hyväksyy Jeesuksen perimätiedon todennäköisyydellä uskottavat sanat, niin niistä ei voi olla kuin yhtä mieltä ! tuli nyt mieleeni kirjoitti:
Näin luterilaisena alkoi kiinnostaa miksi joskus ihmettelen niitä tekstikohtia, jotka on valittu siihen aiheeseen, tässä katoavat ja katoamattomat aarteet.
Miksi tässä ei esim. ole juuri sitä kohtaa, missä Jeesus niistä puhuu.
Vaikka tämä Luukkaan kohta siihen sopiikin, kuitenkaan ei ole sitä varsinaista kohtaa. Tai esim. edes: tänä yönä sinun sielusi otetaan pois, sille joka keräsi niitä aittoja varastoon. Esim. tuo rakkaus-kohta ei varsinaisesti käsittele aihetta.Hei,
Kirkkovuoden tekstit vaihtuvat aina vuosikerran mukaan. Vuosikertoja on 3. Nyt käytetään 1. vuosikertaa. Muiden vuosikertojen evankeliumitekstejä ovat mm. Lk 12:13-21 tai Mtt 13:44-46 tai Mtt 16:24-27.
Evl:n sivut kertovat tästä järjestelmästä seuraavaa:
"Evankeliumikirjassa olevat kirkkovuoden pyhien raamatuntekstit noudattavat niin sanottua perikooppijärjestelmää (kreikan perikope tarkoittaa rajattua tekstikokonaisuutta), eli ne ovat osia laajemmista tekstikokonaisuuksista. Perikooppijärjestelmä alkoi vakiintua jo varhaisella keskiajalla.
Suomen luterilaisen kirkon kirkkovuosikalenteri seuraa rakenteeltaan läntisen kristikunnan perinnettä. Sen keskus on pääsiäinen. Kirkkovuosi jakaantuu joulu-, pääsiäis- ja helluntaijaksoihin. Joulua ja pääsiäistä, jotka ovat suurimmat Kristus-juhlat, edeltää paastonaika."
Olen kanssasi samaa mieltä, että monet muuttkin Raamatun kohdat voisivat sopia hyvin tiettyihin aiheisiin. Niitähän saarnaaja voi toki saarnassaan käyttää tukena.
Merja Lampila, pappiKristinuskon kirja. kirjoitti:
Merja Lampilanlampila, pappi
Olen samaan mieltä kanssasi, että kaikki 20 Jeesuksesta kirjoitettua evankeliumia valaisevat Jeesuksen elämää, muutamat tosin aivan mielikuvituksellisesti.
Eksegetikkojen tutkimustulokset ovat hyvin arvokkaita ja totuutta eteenpäin vieviä Jeesuksen elämästä, toiminnasta ja sanomasta.
Nykyinen kirkon pyhä kirja Raamattu. Hyväksytkö Markuksen evankeliumin ? Oletko ajattelumaailmassasi kehittynyt jo ex-piispa Riekkisen tasolle ?
Jos hyväksyy Jeesuksen perimätiedon todennäköisyydellä uskottavat sanat, niin niistä ei voi olla kuin yhtä mieltä !Hyvä Kristinuskonkirja,
En varmaan edes ajattele pääseväni ex-piispan tasolle eksegetiikassa.
En näe mitään syytä miksi en voisi hyväksyä Markuksen evankeliumia.
Kiinnostaisi tietää, miksi itse ilmeisesti näin ajattelet?
Merja Lampila, pappi
- Kristinuskon kirja.
Merja Lampila pappi
Kiitos rehellisyydestäsi. Siis et hyväksy neitseellistä syntymää, etkä ylösnousemusta.
Pidän Jeesusta tavallisena ihmisenä, jonka Jumala hengessään pyysi sanansaattajakseen.
Ps. Ystävällisesti huomannet, että Kristinuskon kirja ei ole yhdyssana. Se on samalla kirjoittamani kirjan nimi. - Kristinuskon kirja
mummomuori
Tämä ! Kaikkine reformaatio tietoineen, joskin ajattelutapani on kolmen vuoden aikana selkiintynyt lisää ja täsmentynyt. Peruslähtökohta ehdottoman sama. Olen tässä purkanut vanhempieni kotia, koska äitikään ei enää isäni kuoltua voinut asua kotona. Olen käynyt läpi paljon lapsuuttani, nuoruuttani ja vanhempieni historiaa kaikkien noiden tavaroiden kautta. Mitä meistä jää, kun aika jättää? Mitä tapahtuu kaikelle sille mitä omistamme tai pidämme tärkeänä?
Olen myös seurannut muutamia asuntojen tyhjentämisiä kun kuollut on ollut yksinäinen tai hylätty. Mitä kaikelle sille käy, mikä oli meille arvokasta? Mitä me säilytimme muistoina, kaiken varalta, jos ehkä sitä tarvitaan tai perinnöksi jälkipolville. Kun yllättäen mikään ei kelvannut? Kun kukaan ei tarvinnutkaan? Kun kenelläkään ei ollut tilaa säilyttää?
Olen katsellut jälleen kerran aivan toisin silmin kaikkea tätä, mitä muka koen tarvitsevani. Mitenkä todennäköisesti aivan hyvää ja käyttökelpoista menee kaatopaikalle, jos nyt kuolisin. Kuinka suurimmalla osalla ei olisi kenellekään muulle mitään merkitystä kuin vain minulle!
Mutta mitä on jäänyt? Kyllä se on se henkinen perintö. Se mitä on tehty, mitä on puhuttu, mitä on tunnettu. Sillä on merkitystä. Sillä on jopa niin suurta merkitystä, että se säteilee muille. Se jatkuu kaikissa niissä joita kohtaa ja joiden kanssa on elämänsä jakanut. Rakkaudella on suurin merkitys, kaiken muun voi menettää ja hävittää.
Jumala on siinä kun kohtaamme toisen ihmisen tai luonnon. Ei siinä kun itseksemme hehkuttelemme tai siinä kun suollamme uskonnollista jargonia jota kukaan ei oikeastaan ymmärrä. Ei tavaroissa, ei seinissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod171961Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2251630Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021127- 65919
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53865- 39804
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53775J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e30666Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273653Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33602