Olisko joku tietävä täällä, joka osaisi vastata oikein seuraavaan propleemaan ?
Sisareni on teettänyt (antanut isän lakimiehelle tiedot, miten isän tulee testamentti laatia) isän testamentin.
Testamentin sisältö on seuraavanlainen:
Meitä on 4 sisarusta. Testamentissa määrätään 1/4 kummallekkin veljelleni.
Sisareni osuuden 1/4 perii hänen 2 lastaan.
Minun osuuteni 1/4 menee minun lapsilleni.
Testamentissa on lisäksi määräys: Jos vaadin lakiosani, niin nämä minun lapseni eivät silloin saa mitään, elikkä menettävät perintönsä.
Sisareni on tämän suunnitellut siksi, että hän on itse ulosotossa ja ei halua minunkaan saavan mitään (kateutta). Elikkä tarkoitus tällä sisarellani on lisäksi saada minun ja lasteni välit poikki, koska hänellä itsellään on lapset, jotka eivät ole ns. normaaleja.
Taustalla lisäksi sellainen asia, että äitin, joka kuollut 2002 oli eläessään antanut omat perintömaansa ja rahansa näille kolmelle suosikkilapselleen.
Kotitila vain isäni nimissä (saanut tilan jo ollessaan 7-vuotias). Isä vetosi tasinkoprivilegiin, ja siten minä en saanut senttiäkään äitini perintöä (äidillä ei ollut testamenttia) Nyt sitten tarkoitus on, että en saisi myöskään isän perintöä lainkaan.
Onko tämä testamentti laillinen, ja jäänkö tosiaan osattomaksi kaikesta vanhempieni omaisuudesta ?
Eturistiriita testamentissa
27
586
Vastaukset
- ttppii
Eikös tuo nyt aika hyvä testamentti ole, voitetaan yksien perintöverojen maksu?
Vai oletko NIIN ahne, että et sallisi ko. omaisuuden menoa omille lapsillesi?- ttppii
nix_nax kirjoitti:
Olipa typerä kommentti ttppii:ltä!
Mikäs siinä niin typerää? Oman käsityskyvyn ylittää aivan täysin omien lapsien kadehtiminen, tai edes ajatus siitä, että välit menisivät poikki jos he saisivat perinnön minun "ohitseni". Itseasiassa vakaasti harkitsen aikanaan kieltäytymistä omasta perinnöstäni. Itse tuskin siinä vaiheessa tarvitsen hirveästi enää lisäomaisuutta, ja on oletettavaa että lapsi on juuri perheenperustus/talonhankkimis iässä kun omista vanhemmistani aika jättää.
ttppii kirjoitti:
Mikäs siinä niin typerää? Oman käsityskyvyn ylittää aivan täysin omien lapsien kadehtiminen, tai edes ajatus siitä, että välit menisivät poikki jos he saisivat perinnön minun "ohitseni". Itseasiassa vakaasti harkitsen aikanaan kieltäytymistä omasta perinnöstäni. Itse tuskin siinä vaiheessa tarvitsen hirveästi enää lisäomaisuutta, ja on oletettavaa että lapsi on juuri perheenperustus/talonhankkimis iässä kun omista vanhemmistani aika jättää.
Jos et ymmärrä edes siitä, mitä ap:lle vastasin, niin ole ymmärtämättä. Älä kuitenkaan muita ahneeksi nimittele, jos itsellesi perintö ei tarpeen ole.
- pöö,helle
Eikös isäsi omassa vallassa ole miten tekee, on tekemättä testamentin? Kellään ei pitäisi olla valtaa elävän omaisuuteen, ja ehtii sitä sitten kun jotain perittävää on, luopua vaikka pk-tilaisuuteen luopumisilmoituksen toimittaen, jos ITSE haluaa luopua perinnöstään.
Meillä isän kuoltua yksi sisarus soitteli pk-päivän iltana usealle, että "sinun pitää välittömästi aamulla luopua perinnöstä". Kaksi ei luopunut, ja ei oo välejä nyt sitten kys. sisarukselta luopumattomiin. Itse olen hyvin pahoillani, menetin tavallaan sisaruksen.
Äiti onneksi piti hallintaoikeutensa- ja, epäonneksi, kun kiinteistö rapistuu käyttämättömänä- kukaan oikein uskalla hoitotoimiakaan tehdä, kun kuuluisivat äidille nimetä ketkä saa paikassa käydä.
Aika kuluu, kolmatta vuotta tyhjillänsä. En edes tiedä, kuka hoitaa mitä kuluja on paikasta, niin ne- jos hoitaa. >>Testamentissa on lisäksi määräys: Jos vaadin lakiosani, niin nämä minun lapseni eivät silloin saa mitään, elikkä menettävät perintönsä.>Taustalla lisäksi sellainen asia, että äitin, joka kuollut 2002 oli eläessään antanut omat perintömaansa ja rahansa näille kolmelle suosikkilapselleen.
Kotitila vain isäni nimissä (saanut tilan jo ollessaan 7-vuotias). Isä vetosi tasinkoprivilegiin, ja siten minä en saanut senttiäkään äitini perintöä (äidillä ei ollut testamenttia)- äimänkäkenä
No olihan kommentteja !
Taustasta voin kertoa sen verran,että olen aina ollut perheen sorrettu mustalammas. Täytyykö minun kärsiä siitä, että olen ns. vahinkolapsi, eikä minua olisi äitini halunnut edes synnyttää.
Siis äitini oli eläessään antanut nuo mainitut lahjat sisaruksilleni.
Äitini perunkirjoituksen jälkeen jouduin hakemaan pesänselvittäjän juuri noiden ennakkoperintöjen vuoksi. Isäni sitten syytti minua niistä maksuista, joita tuosta pesänselvityksestä tuli. Elikkä on minun syy, että sisarukseni ovat saaneet ennakkoperintöjä. Siis hain ne ennakkoperinnöiksi, mutta kun äidiltäni ei jäänyt mitään omissa nimissään ollutta, niin en saanut senttiäkään. Äidilläni ja isälläni on molemmilla ollut avio-oikeus toistensa omaisuuteen.
Nytkö sitten minun olisi annettava kaikki minun lapsilleni...kun en ole ikinä mitään saanut toisin kuin toiset sisarukseni ?
Kuinkahan moni tuommoisen tekisi ? - Hoh Hoijakkaa
äimänkäkenä kirjoitti:
No olihan kommentteja !
Taustasta voin kertoa sen verran,että olen aina ollut perheen sorrettu mustalammas. Täytyykö minun kärsiä siitä, että olen ns. vahinkolapsi, eikä minua olisi äitini halunnut edes synnyttää.
Äitini perunkirjoituksen jälkeen jouduin hakemaan pesänselvittäjän juuri noiden ennakkoperintöjen vuoksi. Isäni sitten syytti minua niistä maksuista, joita tuosta pesänselvityksestä tuli. Elikkä on minun syy, että sisarukseni ovat saaneet ennakkoperintöjä. Siis hain ne ennakkoperinnöiksi, mutta kun äidiltäni ei jäänyt mitään omissa nimissään ollutta, niin en saanut senttiäkään. Äidilläni ja isälläni on molemmilla ollut avio-oikeus toistensa omaisuuteen.
Nytkö sitten minun olisi annettava kaikki minun lapsilleni...kun en ole ikinä mitään saanut toisin kuin toiset sisarukseni ?
Kuinkahan moni tuommoisen tekisi ?Vastasitkohan ihan oikeaan viestiin? Minusta nix_nax neuvoi sinua ihan asiallisesti eikä hän ehdottanut, että kaikki annettaisiin lapsillesi.
- 1234abcd
Eihän tuossa testamentissä, joka muuten mielestäni on hyvä, ole mitään lakiosavaatimuksen estämisestä. Siinähän sanotaan, että saa lakiosan.
Minkälainen äiti kysyjä on, kun ei omille lapsilleen soisi mitään?
Kyllä sisaresi on järkevä, kun luovuttaa osuutensa lapsilleen. Ilmeisesti testamentti on tehty juuri sen takia, että kysyjä ei riitelisi. Vaikuttaa täysin oikealta ja asialliselta testamentiltä. - 1234abcd
äimänkäkenä kirjoitti:
No olihan kommentteja !
Kuinkahan moni tuommoisen tekisi ?Käsittääkseni kysyjä on jo lähellä eläkeikää samoin kuin minä. Olen antanut lapsilleni kaikki perintöni, hieman metsää ja joutomaata. Heille se on ollut tarpeen. Minulla on kohtalainen eläke, jolla tulen hyvin toimeen. Mitä sitä enää vanhana omaisuutta keräämään? Annetaan nuorille, jotta pääsevät hyvin elämän alkuun!
1234abcd kirjoitti:
Eihän tuossa testamentissä, joka muuten mielestäni on hyvä, ole mitään lakiosavaatimuksen estämisestä. Siinähän sanotaan, että saa lakiosan.
Kyllä sisaresi on järkevä, kun luovuttaa osuutensa lapsilleen. Ilmeisesti testamentti on tehty juuri sen takia, että kysyjä ei riitelisi. Vaikuttaa täysin oikealta ja asialliselta testamentiltä.>>Eihän tuossa testamentissä, joka muuten mielestäni on hyvä, ole mitään lakiosavaatimuksen estämisestä. Siinähän sanotaan, että saa lakiosan.>Minkälainen äiti kysyjä on, kun ei omille lapsilleen soisi mitään?
- 1234abcd
nix_nax kirjoitti:
>>Eihän tuossa testamentissä, joka muuten mielestäni on hyvä, ole mitään lakiosavaatimuksen estämisestä. Siinähän sanotaan, että saa lakiosan.>Minkälainen äiti kysyjä on, kun ei omille lapsilleen soisi mitään?
Ehkä vastaus on tässä. Kysyjä kirjoittaa: Äitini perunkirjoituksen jälkeen jouduin hakemaan pesänselvittäjän juuri noiden ennakkoperintöjen vuoksi. Isäni sitten syytti minua niistä maksuista, joita tuosta pesänselvityksestä tuli.
Haluaako kysyjä 1/4 lapsilleen 1/8 itselleen? Vai toisinpäin? Eli enemmän kuin muut sisarukset.
Mielestäni isä tässä yrittää jakaa omaisuutensa oikeudenmukaisesti. Kysyjähän on aiheuttanut isälleen kuluja äitinsä pesänselvityksessä. Kysyjä on ilmeisesti loukannut isäänsä niin, että hän ei suoraan halua antaa hänelle omaisuuttaan. Kyllä minä kysyjänä olisin tyytyväinen, kun isä testamenttaa hänen lapsilleen 1/4.
Oliko äitinne omaisuus, jonka jakoi suosikkilapsilleen, huomattava? Jos ei, niin pienistä asioista ei kannata riidellä. 1234abcd kirjoitti:
Ehkä vastaus on tässä. Kysyjä kirjoittaa: Äitini perunkirjoituksen jälkeen jouduin hakemaan pesänselvittäjän juuri noiden ennakkoperintöjen vuoksi. Isäni sitten syytti minua niistä maksuista, joita tuosta pesänselvityksestä tuli.
Haluaako kysyjä 1/4 lapsilleen 1/8 itselleen? Vai toisinpäin? Eli enemmän kuin muut sisarukset.
Mielestäni isä tässä yrittää jakaa omaisuutensa oikeudenmukaisesti. Kysyjähän on aiheuttanut isälleen kuluja äitinsä pesänselvityksessä. Kysyjä on ilmeisesti loukannut isäänsä niin, että hän ei suoraan halua antaa hänelle omaisuuttaan. Kyllä minä kysyjänä olisin tyytyväinen, kun isä testamenttaa hänen lapsilleen 1/4.
Oliko äitinne omaisuus, jonka jakoi suosikkilapsilleen, huomattava? Jos ei, niin pienistä asioista ei kannata riidellä.>>Haluaako kysyjä 1/4 lapsilleen 1/8 itselleen? Vai toisinpäin? Eli enemmän kuin muut sisarukset.
- että näin
1234abcd kirjoitti:
Kyllä sisaresi on järkevä, kun luovuttaa osuutensa lapsilleen. Ilmeisesti testamentti on tehty juuri sen takia, että kysyjä ei riitelisi. Vaikuttaa täysin oikealta ja asialliselta testamentiltä.Tiedoksi sinulle... sisareni on itse ulosotossa, elikkä siksi näin tehnyt.
Ulosottomiesten välttelemiseksi siis.
Riitelystä... pyysin sisaruksiani ilmoittamaan saamansa ennakkoperinnöt perunkirjoitustilaisuudessa. He eivät antaneet mitään tietoja, ja siksi jouduin hakemaan pesänselvittäjän. Lisäksi isäni ilmoitus pidättäytyä luopumasta omasta omaisuudestaan äitini kuolinpesään olisi ollut tehoton, mikäli pesänselvitystä ei olisi tehty. Elikkä minua syytetään siitä, että tuli rahanmenoa, ja olen kuitenkin täysin syytön tuohon touhuun. - sielutonko
1234abcd kirjoitti:
Käsittääkseni kysyjä on jo lähellä eläkeikää samoin kuin minä. Olen antanut lapsilleni kaikki perintöni, hieman metsää ja joutomaata. Heille se on ollut tarpeen. Minulla on kohtalainen eläke, jolla tulen hyvin toimeen. Mitä sitä enää vanhana omaisuutta keräämään? Annetaan nuorille, jotta pääsevät hyvin elämän alkuun!
Olet toiminut oikein.
Meillä taas isä maksaa ennemmin veroja korkotuloista, kuin antaa niitä lapsilleen - Ap:n SISAR
että näin kirjoitti:
Tiedoksi sinulle... sisareni on itse ulosotossa, elikkä siksi näin tehnyt.
Riitelystä... pyysin sisaruksiani ilmoittamaan saamansa ennakkoperinnöt perunkirjoitustilaisuudessa. He eivät antaneet mitään tietoja, ja siksi jouduin hakemaan pesänselvittäjän. Lisäksi isäni ilmoitus pidättäytyä luopumasta omasta omaisuudestaan äitini kuolinpesään olisi ollut tehoton, mikäli pesänselvitystä ei olisi tehty. Elikkä minua syytetään siitä, että tuli rahanmenoa, ja olen kuitenkin täysin syytön tuohon touhuun.Sisar vastaa:
En ole enää ulosotossa!
Testamentti tehtiin, jotta sisareni ei jatkaisi riitelyä!
Ennakkoperintönä sain pienen saaren, jossa kasvaa 1 mänty Pohjois-Suomesta.Keskellä saarta vettä. Matala. Keväisin tulvan peitossa.
Saaren pinta-ala n. 400 m2 eli tosi pieni. Saareen ei saa rakennuslupaa.
Äitimme tarjosi sisarellemme pientä metsäpalstaa, joka on paljon arvokkaampi kuin minun saareni, mutta hän ei halunnut vastaanottaa sitä. Veljemme saivat myös pienehköt maa-alueet (metsää ja niittyä).
Sisareni haluaa vain riidellä!
Isämme sanoi, että ei haluaisi antaa sisarelleni mitään, äidin pesänselvitysriitojen jälkeen. Sanoin hänelle, että anna hänen lapsilleen 1/4, jos se tuntuu sinusta paremmalta.
Toivon, että isämme saisi elää terveenä ja hyvinvoivana vielä kauan!
Ikävää, että sisareni on jo alkanut riitelemään perinnöstä. - Ap:n SISAR
että näin kirjoitti:
Tiedoksi sinulle... sisareni on itse ulosotossa, elikkä siksi näin tehnyt.
Riitelystä... pyysin sisaruksiani ilmoittamaan saamansa ennakkoperinnöt perunkirjoitustilaisuudessa. He eivät antaneet mitään tietoja, ja siksi jouduin hakemaan pesänselvittäjän. Lisäksi isäni ilmoitus pidättäytyä luopumasta omasta omaisuudestaan äitini kuolinpesään olisi ollut tehoton, mikäli pesänselvitystä ei olisi tehty. Elikkä minua syytetään siitä, että tuli rahanmenoa, ja olen kuitenkin täysin syytön tuohon touhuun.Sinulla, Rakas sisareni, ovat kaikki tarvittavat tiedot ennakkoperinnöistä! Äidillämme oli 3 pientä maapalstaa ja pieni saari. Hän halusi antaa jokaiselle lapselleen - myös sinulle - jotakin. Sinä kieltäydyit vastaanottamasta sinulle tarkoitettua noin 3,5 ha:n metsäpalstaa.
Mitä sinä nyt riitelet, kun et halunnut mitään äidiltä, jota kohtaan olit tosi ilkeä.
Nyt olet kääntänyt katkeruutesi minua - sisartasi - kohtaan, koska et enää voi äitiä loukata.
Miksi riitelet? Kyseessä ei ole suuri omaisuus! Haluatko mieluummin, että se vähäkin, mitä isämme jälkeen jää, menee käräjäkuluihin sen sijaan, että menisi lapsillemme?
Ihmettelenpä minäkin, jos kommenttisi tosiaan oli minulle tarkoitettu!
>>Siis hain ne ennakkoperinnöiksi, mutta kun äidiltäni ei jäänyt mitään omissa nimissään ollutta, niin en saanut senttiäkään.- bh425
kuole pois niin kakki järjestyy, ahne
- äimänkäkenä1
Kiitos... koetan parhaani
- Ap:n SISAR
TESTAMENTTI on tällainen (minulla ja kysyjän tyttärellä ovat kopiot testamentistä)
Minä (isän nimi) määrään täten viimeisen tahtoni ja testamenttini olevan seuraava:
Omaisuuteni on jaettava seuraavasti:
neljäsosa tasajaollisesti tyttäreni (nimi) lapsille
neljäsosa pojalleni (nimi)
neljäsosa tasajaollisesti tyttäreni (nimi) lapselle (nimi) ja lapsenlapselle (nimi)
neljäsosa pojalleni (nimi)
Toivon, että lapseni, joiden lapsille ja lapsenlapselle olen määrännyt omaisuuttani, kunnioittavat tahtoani eivätkä vaadi lakiosaansa. Jos joku heistä kuitenkin vaatisi lakiosaansa, tuleekin hänen lapsilleen ja lapsenlapselle määrätty osuus lakiosalla vähennettynä muille testamentinsaajille edellä määrättyjen osuuksien suhteessa. Ts. lakiosaa vaativan lapsen lapset ja lapsenlapsi eivät saa perintöä, vaan vapaaosa tältä osin menee viimeistä tahtoani kunnioittavien lasteni lapsille ja lapsenlapselle sekä (vanhimman pojan nimi) ja (nuoremman pojan nimi) testamenttimääräyksen mukaisten osuuksien suhteessa.
Vielä määrään, että kuolinpesäni pesänhoitajana toimii vanhin elossa olevista lapsistani,
Paikkakunta ja päiväys
Allekirjoitus
Todistajat
Asianajotoimisto on tehnyt tämän testamentin.
Eli testamentti tehtiin sen takia, että sisareni ei riitelisi. Sillä silloin hän saisi vähemmän kuin veljensä ja vanhimman sisaren lapset.
Oma osuuteni menee sitten aikanaan suoraan lapsilleni.
Mikä tässä testamentissä on väärin? Mitä muuta isä voisi tehdä, jotta perintöriitoja ei tulisi? Sisareni ei halunnut äidiltämme metsäpalstaa ennakkoperintönä, sillä silloin häneltä olisi mennyt argumentti: " minä en ole saanut mitään".- Erkki vaan
Hyvä testamentti! Kopsasin malliksi. Samanlainen sisar.
>>Eli testamentti tehtiin sen takia, että sisareni ei riitelisi.
Vastaus nix-nax:ille
Ei lakiosan vaatiminen ole riitelyä, jos sen hoitaa asiallisesti.
Taustalla on paljon muuta, mikä on aiheuttanut mielipahaa isällemme ja äidillemme.
Sisareni saisi olla kiitollinen minulle, että pyysin isää testamenttaamaan 1/4 hänen lapsilleen. Näin hän välillisesti saa osuutensa. Vai olisiko minun pitänyt olla hiljaa, jolloin isämme olisi testamentannut omaisuutensa vain 3:lle lapselleen?
Itse luovutan kaiken lapsilleni.
- nix nax
Pyysitkö myös isää määräämään, että sisaren lapset menettävät perintönsä, jos sisar vaatii lakiosansa?
>>Itse luovutan kaiken lapsilleni. - Kaikenlaisia******
Kyllä on ahnetta porukkaa tämä ap:n sisar, täytyy sanoa. Ottaa oikeuden vieläpä tehdä päätöksiä toisten puolesta. Joutaisi jäämään ilman perintöä kokonaan tuollainen haaska! Ei edes häpeä täällä ahneuttaan. Odottaa nyt kärsimättömänä isänsä kuolemaa, että pääsee rahoihin käsiksi.
Oi, Oi ... Kaikenlaisia = ap
Jos olisin ahne, niin olisin kannustanut isää, että ei antaisi sisareni lapsillekaan mitään!
Itselleni en ole vailla mitään! Toivon, että sitten joskus monien vuosien päästä, lapseni saisivat 1/4 (vähennettynä saamani ennakkoperinnön eli saaren arvolla) isäni jälkeen.
Lapseni ovat vielä nuoria.
Sisareni kielenkäyttö on samanlaista kuin mitä nimimerkki "Kaikenlaisen". Täällä keskusteluissa hän on kuitenkin yrittänyt vähän hillitä itseään. Joten voitte kuvitella, minkälaista hänen kielenkäyttönsä isäämme ja äitiämme ja sisaruksiaan kohtaan on ollut jo yli 50 vuoden ajan. Ei ihme, että isäni haluaa sulkea sisareni pois testamentistään. Koska sisareni lapset ovat ihan toisenlaisia, niin siksi isäni suostui ehdotukseeni, että testamenttaa heille sisareni osuuden.
Eli jos olisin ahne, niin olisin pysynyt hiljaa ja antanut isäni testamentata lapsilleni 1/3 omaisuudestaan. 1/3 on suurempi kuin 1/4!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh952318Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1791913- 1791456
- 246900
- 79882
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11796- 62789
- 55702
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213643Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349611