HOI! NOKIA VAI SAMSUNG? HELP!

Heyhouletsgo

Mitä mieltä, kummalta valmistajalta kannattaisi hankkia älypuhelin?
Mulla on ollut aina nokialainen... mut toisaalta ois kiva vaihtaa välillä.
Oon harkinnu ekaa LUMIAANI (mallista en vielä oo varma) ja sit kiinnostais myös SAMSUNGIN galaxyt (esim. S 2) tai muut.. Tiedä sitten kummalta valmistajalta sitä ensin päättäisi ostaa seuraavan kapulan.

NYT plussia ja miinuksia---, auttakaa ystävää hädässä ja kertokaa miksi minun pitäisi hankkia
1) NOKIA (lumia)
2) SAMSUNG

46

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa ensin miettiä ja testata että kumpi käyttis soveltuu käyttöösi paremmin. Android vai WP8. Nämä eroavat paljon toisistaan.

      • Mutta itselläni on S3 malli ja olen ollut siihen kyllä tyytyväinen.


    • ehdottaja.

      mieti myös itse rauhassa mitä ITSE tarvitset....kai sullakin on jotain tarpeita, vai ostatko ihan sen mukaan mitä muut pitävät tärkeänä.

    • auttaja.

      kurkkaapa lompakkoon. Paljonko on rahaa käytettävissä? 50€? 1000€?

    • Ehdottomasti Samsung. Saat mukavemman käyttöjärjestelmän jota voi muokata paremmin.

      • kokemustaOn(S3);)

        ...ja joudut kestämään jatkuvaa sekoilua ja lagailua!!!.. Hanki lumia 720 nii saat hinta-laatu suhteeltaan parhaan kännykän, joka toimii varmasti!!.!


      • ajan tasalla
        kokemustaOn(S3);) kirjoitti:

        ...ja joudut kestämään jatkuvaa sekoilua ja lagailua!!!.. Hanki lumia 720 nii saat hinta-laatu suhteeltaan parhaan kännykän, joka toimii varmasti!!.!

        "Hanki lumia 720"

        ja saat olla varovainen mm. lasin kanssa, ei todella kestä taskussa.

        meillä muuten on kaikki puhelimet toimineet moitteettomasti jo 16 vuotta, toiset vaan ovat monimutkaisempia ja hitaampia, kuin toiset.

        Nokioita on aina perheessä, kun lapset lastenlapset (8) saavat niitä työpaikalsta 1-2 kertaa vuodessa työsyhde-etuna.

        Nokioissa ärsyttävintä turhat kaupalliset päivitykset, kysyy, sellaisien kaupallisten päivityksiä joita emme koskaan käytä.

        On puhelimia joissa turhia voi siivota pois näytöltä ja yksinkertaistaa päivittäistä käyttöä, Nokiasa ei paljoa voi.
        em. suurta etua ainakin valoisassa ulkona puhelinta käytäessä.

        Jos on 3 erilaista, erimerkkistä päivittäisessä käytössä, kyllä nokia on sellainen jota joutuu aina vähän miettimään, muut ovat helpompia


    • gertrudd

      Kaikki lähtee omista tarpeista..mieti ne tarkkaan,Oletko riippuvainen netistä?Kumpikin riittää(nopeus,käytettävyys) useimmille netin osalta.Haluatko hyvän kameran?Kumpikin on hyvä kamerassa.Pelaatko paljon?Silloin Sgs2 plus on parempi mutta ei sekään mikään huippu ole peleissä.Mitä sovelluksia haluaisit ja tai olet tottunut käyttämään?Kummassakin hyvät sovellukset,lumiassa Nokian omat ovat suuri etu,androidin sosiaaliset(Face,Instagram,Google ym) sovellukset ovat parempia.Tosin Lumian vastaavat sovelluksetkin ok...Myös puhelimien ja käyttisten tekniset ominaisuudet tulee ottaa tarkkaan selville ennen ostopäätöksiä,kiinnitä huomiota rajoituksiin.Androidilla rajoituksia ei juuri ole joten keskity enemmän WP8 rajoitteisiin.

      Loppu päätelmä: Kummankin ostoa puoltaa moni seikka,jos itse lähtisin nolla tilanteesta eli tietämättä kummastakaan käyttiksestä yht.mitään kysyisin täällä,Kumpi on helpompi käyttää,mikä sopii minulle jolla ei ole ollut älypuhelinta jne.? Vastaus on: Lumia wp8

      • Perussääntönä kannattaa tavan Samsungissa pitää sitä että ei osta alle 4 versiollista Android laitetta päälaitteeksi.
        Toiseksi ja kolmanneksi tavan päälaitteeksi kelpaa alle Android 4 käyttis.


    • Lumia & Tietoturva

      Mikäli tietoturva ja yksityisyyden suoja merkitsevät, niin kannustan lukemaan ensin mm. oheiset artikkelit.

      "Alkuvuosi poiki 149 mobiililaitteiden haittaohjelmaperhettä, joista 136 on tehty Androidille, kertoo F-Secure." 16.5.2013

      - http://www.digitoday.fi/tietoturva/2013/05/16/tahan-asti-en-ole-ollut-huolissani-aitini-androidin-kaytosta/20136957/66


      "F-Secure huolissaan: Android-haittaohjelmat leviävät sähköpostista" 14.5.2013

      "Suurin osa mobiililaitteiden haittaohjelmista tehdään edelleen Android-käyttöjärjestelmälle."

      - http://www.iltalehti.fi/digi/2013051417013951_du.shtml


      "Tietoturvayhtiö F-Securen Mikko Hyppösen mukaan Microsoftin mobiilialusta on kaikkein turvallisin käyttöjärjestelmä." 19.11.2012

      "Windows Phone on turvallinen, emme ole vielä nähneet yhtään haittaohjelmaa tällä alustalla, Hyppönen sanoo verkkolehti Inquirerissa."

      "Sen sijaan Android-käyttöjärjestelmä on Hyppösen mielestä verkkorikollisten taivas."

      - http://www.digitoday.fi/tietoturva/2012/11/19/hypponen-windows-phone-turvallisempi-kuin-android/201242281/66

      • Eipä tuo ole niin vakavaa kuin luulisi.


      • Lumia & Tietoturva
        vapunen kirjoitti:

        Eipä tuo ole niin vakavaa kuin luulisi.

        >> Eipä tuo ole niin vakavaa kuin luulisi.

        Kertoisitko hieman lähemmin miksi vakava tietoturvan puute kaikkine mahdollisine seurauksineen ei olekaan vakavaa?


      • Lumia & Tietoturva kirjoitti:

        >> Eipä tuo ole niin vakavaa kuin luulisi.

        Kertoisitko hieman lähemmin miksi vakava tietoturvan puute kaikkine mahdollisine seurauksineen ei olekaan vakavaa?

        Kahteen vuoteen ei ole tullut kuin yksi mainosohjelmaa omaan Android kännykkään vaikka olen lataillut pelejä/sovelluksia.

        Ja kun muistaa ladata vain tunnettuja, ladatuimpia, kommentoituja (positiivisia) sovelluksia niin suurta hätään ei ole.


      • Lumia & Tietoturva
        vapunen kirjoitti:

        Kahteen vuoteen ei ole tullut kuin yksi mainosohjelmaa omaan Android kännykkään vaikka olen lataillut pelejä/sovelluksia.

        Ja kun muistaa ladata vain tunnettuja, ladatuimpia, kommentoituja (positiivisia) sovelluksia niin suurta hätään ei ole.

        Nykyisiä älypuhelimia käytetään pitkälti tietokoneiden tavalla ja nillä monikin hoitaa myös pankkiasioita ja muita erityisen korkeaa tieturvaa vaativia asioita.

        On edesvastuutonta vähätellä tietoturvan merkitystä, joka on kaiken informatiikan yksi keskeisin vaatimus. Pelkät speksit ja appsit ilman korkeatasoista tietoturvaa ovat nollan arvoisia.

        Tautipesien käyttäjät ovat myös toisten laitteiden aktiivisia saastuttajia, tautien levittäjiä.

        "Tutkijat löysivät kehittyneimmän Android-haitakkeen - käyttää aiemmin tuntematonta haavoittuvuutta"

        "Backdoor.AndroidOS.Obad.a-troijalainen kykenee lähettämään tekstiviestejä maksunumeroihin, lataamaan muita haittaohjelmia ja asentamaan ne laitteelle. Se pystyy myös lähettämään haitakkeita eteenpäin bluetooth-yhteyden välityksellä ja suorittamaan komentoja laitteen konsolissa."

        "Backdoor.AndroidOS.Obad.a käyttää myös kolmatta aiemmin tuntematonta Android-haavoittuvuutta, jonka avulla sovellus saa laitteen pääkäyttäjän oikeudet, mutta ei näy pääkäyttäjän oikeudet omaavien sovellusten listassa."

        - http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/tutkijat loysivat kehittyneimman androidhaitakkeen kayttaa aiemmin tuntematonta haavoittuvuutta/a907594


      • Konkari4444

        Toisaalta jokainen joka käyttä Windowsia PC:ssä altistuu joka hetki monta kertaa kovemmalle uhkalle. Jos on tietoturvaasioista kiinnostunut ja ollut paljon ongelmia tietoturman ja haittaohjelmien kanssa, kannattaa vaihtaa ensimmäisenä Linux Windowsin tilalle PC:hen.

        Ottakaa lisäksi huomioon, että F-securen toimitusjohtaja ja suurin omistaja on Nokian halllituksen puheenjohtaja (Siilasmaa). Ei ole todellakaan riippumaton taho. F-securen lausumat on nykyään valjastettu tehokkaasti Windows Phonen markkinointiin. Lähes sama kuin kysyisi Volvo-myyjältä mikä on paras auto omaan käyttöön :-)


    • vertikko

      Nokia Lumia 720 vai Samsung Galaxy S2 ?

    • Kamera mies

      Kuten jo tuossa aikaisemmin laitoin plussia ja miinuksia niin tässä vielä jotain.
      Lumia 920 on hyvää paras kamera ja optinen kuvanvakain, huonoa on kiinteä akku ja mono äänet kamerassa.
      Galaxy 3 on hyvää irrotettava akku, ok kamera, huonoa ei kuvanvakainta optisena ja äänet on kuin mikkihiiri puhuisi, (diskanttinen ja bassoton)
      Galaxy 4 on hyvää irrotettava akku, ok. kamera ja on bassollisemmat äänet. kuin galaxy 3 mallissa.
      Huonoa ei optista kuvanvakainta.

    • fqdwqd

      Kameraa tarvitseville ootelkaa EOS Lumiaa

      • HakaFinlandia

        Noista Sanoisin Samsung. Itselläni on Nokia Lumia 920 ja Samsung Galaxy S3. (Tosin SGS3 käytössä lumia varapuhelimena.

        Mutta olen ostamassa Sony Xperia Z Puhelinta.

        Suosittelen Sonya hyvin lämpimästi.

        Eli:

        Samsung Galaxy Puhelimet:
        Irroitettava takakuori kaikissa malleissa.
        Android ( Hyvin muokattava ja hyviä sovelluksia GooglePlayssa myös ilmaiseksi)
        Jotkut Mallit kuten 'Galaxy Xcover 1&2 ja tuleva 'Galaxy S4 Active' Ovat Suhteellisen kestäviä malleja.
        Lähes kaikissa puhelimissa muistikortti tuki.

        *= Oma mielipiteeni.

        - Halvemmat puhelimet (eli kaikki paitsi "S-sarjan puhelimet") ovat täyttä pask**. *
        - Ei kestäviä puhelimia paitsi yllämainitut mallit.

        Nokian Lumia WP8 Puhelimet:

        Kestäviä ja "stabiileja" älypuhelimia.
        Kamera.
        Nopeita
        Ulkonäkö *oma mielipide*

        - WP8 *oma mielipide*
        - Sovelluskaupassa suuri osa Sovelluksista maksullisia.


        Tuossa jotain.

        Suosittelen silti miettimään Sonyn Xperioita.


      • vastauksia kaipailen
        HakaFinlandia kirjoitti:

        Noista Sanoisin Samsung. Itselläni on Nokia Lumia 920 ja Samsung Galaxy S3. (Tosin SGS3 käytössä lumia varapuhelimena.

        Mutta olen ostamassa Sony Xperia Z Puhelinta.

        Suosittelen Sonya hyvin lämpimästi.

        Eli:

        Samsung Galaxy Puhelimet:
        Irroitettava takakuori kaikissa malleissa.
        Android ( Hyvin muokattava ja hyviä sovelluksia GooglePlayssa myös ilmaiseksi)
        Jotkut Mallit kuten 'Galaxy Xcover 1&2 ja tuleva 'Galaxy S4 Active' Ovat Suhteellisen kestäviä malleja.
        Lähes kaikissa puhelimissa muistikortti tuki.

        *= Oma mielipiteeni.

        - Halvemmat puhelimet (eli kaikki paitsi "S-sarjan puhelimet") ovat täyttä pask**. *
        - Ei kestäviä puhelimia paitsi yllämainitut mallit.

        Nokian Lumia WP8 Puhelimet:

        Kestäviä ja "stabiileja" älypuhelimia.
        Kamera.
        Nopeita
        Ulkonäkö *oma mielipide*

        - WP8 *oma mielipide*
        - Sovelluskaupassa suuri osa Sovelluksista maksullisia.


        Tuossa jotain.

        Suosittelen silti miettimään Sonyn Xperioita.

        heippa!

        miksi sonyn xperioit olisivat hyviä?? osaatko sanoa plussat ja miinukset tästä puhelin sarjasta. ja vielä mikä noista kaikista vaihtoehdoista olisi hyvä sellaisiin käyttöön, jossa varsinkin netin kautta toimimia keskustelu sovelluksia (whatsapp ja kik) tulee käytettyä päivittäin monta kertaa.


    • Olen suomalainen

      Lumia. Ehdottomasti. Minulla on myös Samsung Galaxy, iPhone ja Lumia. Nämä muut tuntuvat aivan lapsellisilta, kun ottaa ne käteen Lumian jälkeen.

    • Lumia on paskaa

      Hanki Samsung! et kadu!

    • Ei koskaan enää

      Samsungin ostoa kadut, kun näyttö menee rikki ja maksat korjauksesta 260e. Näyttö menee rikki helposti. Meillä meni 4 rikki ja sitten loppu sen Aasianroskan ostaminen.

      • Ostaja ehkä

        Ihanko totta puhut, missä mallissa?


    • Kun pitää hyvää huolta kännykästä niin sen kestää useita vuosia ilman näytön rikkoutumista.

      • omistaja vai haamut?

        Kukahan ne näytöt oikein rikkoo


    • inka9

      Suiosittelen samsungia.
      itsellä ollut pari kuukautta nokia lumia 820.
      en ole paskenpaan systeemiin törmännyt.
      kamera tarkentelee, android otti heti kuvan.
      Sim kortti ja muistikortti vaikeasti sisällä. ei saa vaihettua ilman tuskaa.
      Ja miksi sen pitää olla microsim..? se ei sovi välttämättä varakännyyn.

      ennen minä kirjoitin blogia aina liikkeessä ollessani. nyt se loppu kuin seinään. Win8 ei toimi.
      Puhelinluettelo ihan ihme räpellys.
      Musiikkia ei voi ladata kuin kannettavasta etkä voi käyttää lataamaasi musiikkia soittoäänenä.
      vaikea puhelin, raakile. pitäisi olla kannettavaan kytkettynä aina ja siinä win8 myös.

      Minä ostan anroidkännyn ja tää menee piironginlaatikkoon.

    • Kumpi vai kampi

      En ole aloittaja, mutta muakin kiinnostais, että lumia 720 vai samsung galaxy s2 (plus)? Saako lumiaan esim sports trackeria tms sovellusta ilmaiseksi? Kummassa on parempi kamera, jos haluu kuvata välillä myös hämärässä tai liikkuvaa kohdetta? Kummassa akku kestää paremmin, jos käyttää jonkun verran selainta, kameraa, yms? Kummassa on kuuluvammat soittoäänet?

      • Jos Sports tracker kiinnostaa, niin älä osta Lumiaa. Siinä Sports tracker ei toimi taustalla. Ei välttämättä iso haitta urheilussa, mutta jos sitä kyttää muuhun voi siitä olla haittaa. Sykevyö ei myöskään toimi.


      • kumpi vai kampi

        kiitos vastauksista sports trackeriin liittyen1

        mites, kuinka häiritsevä tuo lumian hitaampi kameran tarkennus on? 720 vai s2 - kummassa parempi kamera hämärässä/liikkuvaa kohdetta kuvatessa?


    • Heyhouletsgo

      Alottajana täs oon mietiskelly ja lukenu teidän kommentteja tullu siihen tulokseen et taidan käydä ihan liikkeessä vertailemassa Lumiaa ja Samsungia .. päätän sit kumpi on parempi. Tarviin perushyvän ja kestävän puhelimen, en pelaa paljoa, mutta toivoisin kameran olevan melko hyvä. Tärkeintä on, että toimisi näppärästi, kestäisi ja ei tarvitsisi heti olla ostamassa uutta.
      Yksityisyydensuoja on kyllä tärkee juttu, ja jos Android päästää läpi pask** niin se ei oo hyvä juttu. Ja sitä vielä, että ajattelen, että näissä puhelimissa olis varmaan sopivat ominaisuudet omaan käyttööni, en sitä onko ne suosittuja "trendipuhelimia" vai eivät. Ja jos ne mallit myy niin miksi en olisi kiinnostunut Lumioista/Samsungin S-sarjasta?

      Budjetti välillä 300-350 e.

      Mietin mietin... lisää vaan mielipiteitä ja kokemuksia!

      • joguvaan

        Anroid päästää läpi PASKAA,osta lumia kestävä ja hyvä


    • jyrdjyrsyk

      Osta Lumia.
      Minulla on Lumia 900 ja puhelimeeni olen tyytyväinen kaikkien päivitusten jälkeen ja siinä on hyviä juttuja kuten SKy driver ja kun asetukset ovat oikein, niin tietokone ja puhelin työskentelee hienosti.
      Lopetin lehtien ostamisenkin ja toimii kaikilla jutuilla hienosti, kuten kartat
      ja WhatsApp Vlan ja muut jutut.
      Hintakin on kodallaan.

    • Käytännössä melkein kaikki älypuhelimet lähettävät eri tietoja.

      • samsung käyttäjä

        Alle 400e samsungia ei kannata ostaa, sgs3 ja 4 sekä note 2 ovat samalla tasolla kuin 920, 820, 720


    • Esim S2 plus on hyvä luuri vaikka sen hinta jää alle 300 euroon.

      • gdghkkj

        no joo poikkeuksina sgs2 ja sgs2


    • GoodAdvice

      Suosittelen Android-puhelinta. Saa ohjelmia ja Android nyt vaan on käytännön standardi mobiilimaailmassa.
      Jos tykkäät tiilistä, niin lataat vaan "Launcher 8" ohjelman siihen puhelimeesi niin saat ne tiilet, mutta myös ohjelmat.

      Ainut mikä puoltaa esim. Nokian Lumioiden ostamista on että niitä myydään nykyään todella suurella alella (tappioksi), koska normaalihintaisina ne eivät menisi juurikaan kaupaksi. Voit siis hyvästä alesta saada halvalla puhelimen jos hyväksyt Windows Phonen haittapuolet.

    • ...

      No sanotaanko vaikka näin, että jos tahdot viruksia ja muita tietoturvaongelmia puhelimeesi ja koet että ne lisäävät käytön nautinnollisuutta, etkä välitä siitä että ohjelmisto joko toimii tai ei toimi, vähän miten milloinkin sattuu, niin osta Samsung.

    • 2+7

      Näkis vaan ne virukset (vaikka vaara on todellinen ei ole tullut)

    • Eipä tuo haittaohjelmaongelma ole niin vakava.. Itselleni on kahden vuoden aikana tullut vain yksi mainosohjelma ja sekin oman tyhmyyteni takia.

      • ...

        Niin, terve ja järkevä asenne on vähätellä vakavia ongelmia...Ei teitä ainakaan vastuullisuudesta tai ammattitaidon määrästä voi kiitellä. Älkää kirjoitelko ollenkaan jos ette ymmärrä ohjelmistotekniikasta mitään. Kiitos.


    • Lumia & Tietoturva

      On edesvastuutonta vähätellä tietoturvan merkitystä, joka on kaiken informatiikan yksi keskeisin vaatimus. Pelkät speksit ja appsit ilman korkeatasoista tietoturvaa ovat nollan arvoisia.

      Tautipesien käyttäjät ovat myös toisten laitteiden aktiivisia saastuttajia, tautien levittäjiä.


      Android-alustaa koskevita uusista tietoturvaongelmista saa lukea uutisi lähes viikottain.

      "Android-yleisavain vaarantaa 99 prosenttia Googlen käyttöjärjestelmää käyttävistä laitteista, tietoturvayhtiö Bluebox väittää." 4.7.2013

      - http://www.digitoday.fi/tietoturva/2013/07/04/pitaisiko-huolestua-android-yleisavain-murtaa-99-prosenttia-laitteista/20139321/66

    • laatu ratkaisee

      Jos haluaa nykyaikaan mukaan niin se on WP -Lumia. Jos taas elää taantumuksellista elämää niin ongelmavyyhti android on paikallaan, siinä saa tietotekniikan alkuajoilta peräisin olevat kuolleet kuvakkeetkin ja muut sisäiset ristiriidat mukana. Kyllä WP on nykyaikaa.

    • Nuorille töitä

      Suomipojan pitää ostaa sellaista, mikä tuo eniten töitä Suomeen... Hmm kumpikohan tuo enemmän, Samsung vai Nokia? Kaipa se on Nokia!

      Minulla Nokia 808 Pureview, viimeinen Belle puhelin, minulle tärkeää hämmästyttävät kameraominaisuudet! Toiseksi osta jonkun Lumian... Valitettavasti tablet on vielä korealainen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1306
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      52
      874
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      74
      789
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      752
    7. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      740
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      737
    9. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe