apua ensikertalaiselle?

rv 5+?

Moikka. Eli hiukan apua tai oikeestaan mielenrauhaakin kaipailisin. Mulla siis raskausviikkoja 5 jotain, kotitesti näyttänyt plussaa ja eka neuvola vasta rv 8, eli toi rv5 on vaan noin arvio. Eli onko normaalia että tässä vaiheessa ei vielä oo mitäänoireita,tai mahan turvotusta on mutta ei mitään muuta, vai onko syytä pelätä pahinta?:/ itselläni alkuvuodesta oli kohdun ulkoinen raskaus.. ois vaan kivasaada mielenrauha.. eli onko normaalia et tässä vaiheessa ei vielä oo minkään näköstä pahoinvointia, mahakipuja, rintojen arkuutta ym..? Ja sitten tupakoitsijoille vielä yksi kysymys, milloin lopetitte tai lopetitteko tupakoinnin kun saitte tietää olevanne raskaana? Kiitos vastauksista etukäteen!:)

29

583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nappula3

Eiköhän tuo ihan normaalia ole :) Itse en olisi edes osannut epäillä raskauttani, ellei menkat olis olleet myöhässä. Testin tein kun olin 5 viikolla, sen jälkeen tuli tuo rintojen arkuus, jota ollut koko raskauden ajan. Muita oireita ei oikeastaan ole ollutkaan. Tupakointi loppu siihen, kun tein positiivisen testin.

• ninnulinööö

Mullakaan ei mitään oireita ja samoilla viikoilla mennään.stressaa että onkohan siellä oikeesti mitään? Useamman testin olen kylläkin tehnyt, joten jotain pakko siellä olla.mutta onko elävää? En usko ennenkun näen ultrassa jotain :D miten ihmisillä pää kestää tän alkuraskauden epätietoisuuden kanssa? Sain itse jo ultran vkolle kahdeksan, koska neuvolan mukaan menkoista laskettuna vkoja olisi jo sitten 10.eli siis kolmen viikon päähän. Itse uskon tuohon kahdeksaan. Kaippa nyt seiska viikolla jo jotain pitäisi tuntua??

• rv5+?

Huojentavaa kyllä tietää ettei ihan vielä ainakaan tartte pahinta pelätä:)
      Mulla sama asia, stressaan siitä et onkohan siel mitään elävää, kumpa pääsis jo neuvolaan ja ultraan:) itse tosiaan eka raskaus nii ei kyllä mitään hajuu koska pitäis tuntua.. :D toivon vaan et kaikki ois täl kertaa hyvin, eikä taas ois joku kohdunulkonen tai keskenmeno.. mutta toivotaan parasta:) ja saas nähdä koska muut oireet alkaa, niitä odotellessa:D

• lopetus :)

mulla alko vasta raskaus oireet 8rv lähtien, sitä ennen ei ollut mitään.. ja tupakan polton lopetin 11rv:kolla.. vähensin kyllä plussan jälkeen tosi paljon, mut en kerralla saanu lopetettua..

• rv5+?

Okei hyvä kuulla:) itsekkin olen vähentänyt mutta tuntuu että ei sitä ihan niin vaan lopeteta, tarvis vaan ite päättää joku päivä että nyt loppu eikä osta enää tupakkaa..

• minä vain

Ite sain tietää olevani raskaana 4 3, heti loppui tupakanpoltto kuin seinään eikä ole tehnyt mielikään sen jälkee kun tietää miksi on polttamatta :)
      itelläni oli kans kauhee stressi et onko sielä mitään elävää, mutta kyllä kyyneleet tulvi kun näin pikkuiseni siellä venyttelemässä :) Kyllä kaikki menee hyvin! Itselläni rinnat olivat olleet pari päivää arat ennenkuin tein testin :)

• rv5+?

No kaipa tämä kuuluu sitten asiaan, alkustressaus meinaan:) itselläni tosiaan eka neuvola viikolla 8, niin osaatteko sanoa milloin se eka ultra sitten on? Eli milloin näkisi että siellä tosiaan on jotain ja kaikki olisi hyvin? Se on kyllä varmaan elämän suurin helpotus kun huomaa että kaikki on siellä hyvin:) täytyy kyllä nyt itse skarpata tuon tupakoinnin kanssa että sais kokonaan loppumaan, neuvolaan kunsoitin niin suositeltiin inhalaattoria tai muita nicorette tuotteita miueluummin kuin tupakka, mutta tiedä sitä sitten auttaako ne mitään..

• Nappula3

Onhan se sikiölle tietysti parempi, että äiti ei polta :)
      Itse pääsin ensimmäiseen ultraan 6 viikolla. Neuvola oli sitten muutaman viikon myöhemmin. Eiköhän siellä kaikki hyvin ole, aina niitä oireita ei vain kauheasti ole.

• rv5+?

Totta, olis kyllä hyvä syy olla polttamatta, ja enköhän mä siihen pystykkin..:) nii eli noinkin aikasin voi päästä ultraan, eiköhän ne sielt neuvolasta sit anna ultra ajan.. ja tarvis nyt siigen asti jaksaa toivoo et kaikki on hyvin ja lopettaa stressaaminen :)

• minä vain

Ainakin mulla oli silleen että eka neuvola 9 2, ja sitten ultra 12 2.. :) Se on varmaan kaupunkikohtaista, en itse tiedä kun olen vain asunut täällä pk-seudulla kokoikäni. Mutta täällä pääsee aikasemmin ultraan jos on epäsäännölliset kuukautiset ollu, jos säännölliset nii sitte varaavat rv10-13 välille ajan.. Täällä tänään toinen neuvola, jännittää iha hirveesti et kuuluuko sydänääniä, ja rakenneulta onki sitte tasan kuukauden päästä :)

• raskaana minäkin

Ultraan pääsee alussa yksityiselle kun maksaa itse. Eka kunnallinen ultra on vasta rv 11-12. Eikä neuvolassakaan vielä tehdä mitään ihmeellistä tuolloin, koska ei voi vielä tehdä mitään! Doplerilla kuunneellaan myöhemmin.
      Suosittelisin lopettamaan tupakanpolton keskenmenoriskin vuoksi. Mene yksityiselle ultraan jos mietityttää, mutta kannattaa mennä vasta viikon parin päästä.

• VihdoinkinTotta

Kyllä meillä kunnallisessa oli eka ultra muistaakseni 9 viikolla ja eka neuvolassa hoitaja kyllä kuunteli sydänäänet dopplerilla.
        Nyt on sitten nt-ultra viikolla 12 1.
        Eli taitaa olla kunnasta kiinni mitenkä tehdään.

• fisutt

Ennemminkin on epätavallista jos noin aikaisin kovasti jo oireita olisi. Pahoinvointi alkaa tavallisesti rv7-8 ja noihin aikoihin se alkoi itsellänikin molemmissa raskauksissa. Rintojen aristusta ei ole minulla raskauksissa ollut ollenkaan, eikä mahakipuja tms. kuulu ollakaan! Eikä toisilla tosiaan raskauksissa muita oireita tule kuin vatsan kasvu sitten aikanaan.

Yksiäkään savuja en enää ottanut plussan jälkeen, tietenkään!!

• rv5+?

Kaippa se ultra sitten siel rv12 tienoil on jos neuvola on rv8 :) täytyy koittaa sin asti odottaa, en nyt turhaan viitteis maksaa yksityisel menemisest ko kuitenki se ultra sieltä tulee :) täytyy vaan luottaa et kaikki ois hyvin, itse kuitenki aina ollu pessimisti luonteeltani, varsinki kun tuo kohdunulkoinen raskaus just ollut niin ei vaan jaksa uskoa että kaikki ois hyvin ennen ko se siellä ultrassa sanotaan..:) pitkältä tää odotus vaan tuntuu..:)

• 22+1

Ku:n läpikäyneenä kävisin yksityisellä jo nyt, varmistamassa että alkio on oikeassa paikassa.

Onnea odotukseesi!

• toukka

Käykääs lukemassa tuolla ja katsokaa nuo linkit tupakoinnin vaikutuksista sikiöön.
        www.vauva.fi/keskustelu/1251188/ketju/kaivakaas_nyt_se_videomissa_sikio_reagoi_tupakkaan

Itse plussasin ekan raskauden rv 4 , yökkäilin ja tissit oli kipeet yms, mutta kesken meni silti joskus rv 8.. :( Tupakoinnin lopetin heti, kun plussan sain, ihan kokonaan. En ehtinyt käydä neuvolassa, enkä ultrassa.

Seuraava raskaus meni onneksi paremmin, plussan sain, kun menkat oli myöhässä pari päivää ja siitä raskaudesta syntyi meidän esikoinen. Silloin kävin alkuraskauden ultrassa menkoista laskettuna 8 6 mut sikiön koko oli n.4 pv pienempi.. Pahoinvointi olintosi lievää koko raskausajan, 2krt oksensin, muistaakseni rv9 jälkeen. Mutta siis lapsi syntyi rv 42 0 käynnistyksellä. :)

Nyt oon taas raskaana :) menkoista laskettuna rv 7 ja kyllä kans huolettaa, onko kaikki ok ym, mut niinhän se on, että vaikka nyt kävisi alkuraskauden ultrassa ja kaikki olis ok, olis silti riski keskenmenoon. Oksennus on lentäny pari kertaa aamulla.

Täytyy vaan yrittää jaksaa odotella ekaa ultraa, joka täällä päin on ekan kerran rv 10-13.. Jos aiemmin haluaa ultrassa käydä, niin yksityisellä voi käydä, mut menisin aikaisintaan rv 8, jos raskaus ei olekaan niin pitkälle edennyt, mitä menkoista laskettuna olisi.

Toivottavasti kaikilla raskaana olevilla kaikki sujuisi hyvin ♥

• rv5+?

Eli vois olla syytä käydä, täytyypi ottaa selvää paljonko tääl meillä päin siit pyydetään ku ilmeisesti hinnat on satasen molemmin puolin.. kiitti, samoin sinne!:)

• Voit päästä..

ihan kunnalliselle puolellekin varhaisultraan kunhan kerrot neuvolassa, että sinulla on ollut aiemmin kohdunulkoinen. Ainakin pari tuttuani on keskenmenon jälkeen päässyt neuvolan kautta ylimääräiseen ultraan seuraavissa raskauksissa.

• rv5+?

Neuvolasta mulle sanottiin että ei ois välttämättä tarvetta mennä varhaisultraan ku sano et suuremmalla todennäkösyydellä mä huomaan helpommin kohdunulkoisen raskauden oireet kuin sellanen joka ei ole sitä läpikäynyt, rv12 mulla oiseka ultra et siihen nyt kestää aika pitkä tovi mut jos ei mitään oireita tuu mitkä viittais ku ni taidan odotellatonne viikolle 12 asti ja kuulemma kunnaliseen mulla ei oo mitään syytä mennä ultraan ku ei mitään oireita oo mitkä viittais ku..

Joo niin mullekkin neuvolassa sanottiin että ei ennen rv8 ainaka kannata varhaisultraan mennä et jos siellä ei mitään vielä näy tai kuulu niin rahat menee ihan hukkaan..

Osaatteko sanoa että millä viikoilla lapsen sydänäänet pitäisi kuulua? Ja jos menen ultraan rv12 niin näkyykö siellä kohdussa kunnolla jo että jotain siellä on?

• nappula3

Mulla se eka ultra oli ihan kunnallisella puolella, siis viikolla 6 . Neuvola oli myöhemmin. Mutta voithan sä mennä yksityisellekin ultrattavaksi, jos et tuohon ultraan jaksa odottaa? :)
      Kyllä mulla näkyi tuolla 6 viikolla oikein selvästi se pieni sikiö, ja sydän sillä löi. Neuvolassa sydänääniä kuunneltiin viikolla 10 , jos oikein muistan.

• rv5+?

Joo täällä päin ilmeisesti se yksityinen ainakin maksaa sen 150e ni en kyllä niin paljoo viitti maksaa, et jos kaikki ei oo hyvi niin eiköhän se sillon rv12 huomaa kun eka ultra on..:/ tietty jos jotain oireit tulee et vois taas olla se kohdunulk. Ni sit tietty heti kattoo et mikä vikana:) toivottavast itel jo sillon rv8 ku meen neuvolaan ni kuuluis jo sydänäänet ni helpottais vähä:)

• djdhjj

En halua masentaa, mutta hyvin epätodennäköistä, että neuvolassa suostuttaisiin edes yrittämään sydänäänten kuuntelua rv8. Kyllä, joskus harvoin niin tehdään, mutta useimmiten ei, koska monella ei ääniä vielä löydy tuolloin ja äiti huolestuu turhaan. Monessa neuvolassa kuunnellaan vasta rv 12 eteenpäin. Ja tokihan siinä rv 12 ultrassa näkyy sikiö, silloin katsotaan jo kaikenlaista ultran avulla ja mitataan se niskaturvotus. Pää-perä -mittakin on sikiöllä tuolloin jo viitisen senttiä.

• rv5+?

Niin no tottahan tuokin että jos niitä ääniä ei kuulu ni huolestuu entistä enemmän.. pakkohan se sit on sinne rv12 oottaa :) niin eli sillon se sikiö näkyy jo niinkin selvästi jos siellä vaan jotain on.. hyvä tietää!

• Ei kuulu..

neuvolan välineillä sydänäänet noin aikaisin. Siitä syystä ei edes kokeilla ennen kuin rv 12 jälkeen.

Mutta tosiaan itse olen samaa mieltä, että kannattaa rauhassa luottaa siihen, että kaikki menee hyvin ja mennä sitten siihen niskapoimu-ultraan siellä rv 12 tienoilla. Ja siellä tosiaan näkyy se vauva jo tosi hyvin, kädet, jalat, sydämen lyönnit jne. ihan oikea vauva sieltä näkyy, tosi pienihän se tietysti silloin vielä on. Turha murehtia etukäteen asioita, jotka todennäköisesti tulee kuitenkin menemään hyvin.

• nappula3

Kaikki on varmasti hyvin! :)
      Mulla näkyi viikolla 7 oikein selvästi, että pieni sikiö siellä masussa on, joten kyllä, hyvin sen sieltä näkee viikolla 12. Sydänääniä ei yritetä neuvolassa katsoa vielä tuolloin, koska silloin ne ei vielä kuulu. Mulle ehdotettiin neuvolassa viikolla 10 tai 11, että kokeillaan jos äänet kuuluisi. Hoikemmilla saattavat kuulua aikaisemmin. Ja hyvin ne sieltä löytyi :) Mutta tavallisesti tuokin tehdään muutaman viikon myöhemmin.

• rv5+?

No nyt on hyvä jäädä odotteleen sitä rv12 ja luottaa että kaikki on hyvin, en kyllä tiennyt et siel sillon jo niin selväst näkyy se pikkunen:) ja kyl sen sit tuol neuvolas näkee kuunteleeko se siel ne sydänäänet vai käskeekö oottaa sin rv12..:) viittittekö hiukan viel valasta et mikä siis tuo niskapoimu-ultra on? Onko se ihan perusultra vai mitä siel katsotaan? Entäs osaatteko sanoo et millon sukupuolen vois saada tietää?:)

• Niskapoimu-ultrassa

vauvalta mitataan niskassa oleva "turvotus", joka antaa aika selkeästi osviittaa siitä, onko vauva terve. Juuri tuon niskapoimun vuoksi vauva ultrataan tuolloin rv 12 paikkeilla. Tuohon turvotuksen koon lisäksi voit osallistua verikokeeseen jonka tulos yhdistettynä tuohon turvotuksen kokoon antaa todennäköisyyden, millä lapsella voi olla jokin vammaisuus tms. Rv 20 paikkeilla tehdään sitten rakenne-ultra jossa vauvasta katsotaan vauvan kaikki rakenteet läpi ja tarkistetaan että kaikki on kunnossa. Tuolloin on jo nähtävissä aivojen eri osat, sydämestä lähtevät isot verisuonet ym. Rakenneultrassa on mahdollisuus kysyä vauvan sukupuolta. Sitä ei yleensä kerrota, jos et itse sitä kysy.

Nämä kaksi ultraa on ns. perusultrat. Jos vauvalla on kaikki hyvin, ei muita ultria välttämättä ole. Ihan loppuraskaudessa on synnytystapa-arvio jossa yleensä ultrataan, mutta ei aina.

• hshh
        Niskapoimu-ultrassa kirjoitti:

vauvalta mitataan niskassa oleva "turvotus", joka antaa aika selkeästi osviittaa siitä, onko vauva terve. Juuri tuon niskapoimun vuoksi vauva ultrataan tuolloin rv 12 paikkeilla. Tuohon turvotuksen koon lisäksi voit osallistua verikokeeseen jonka tulos yhdistettynä tuohon turvotuksen kokoon antaa todennäköisyyden, millä lapsella voi olla jokin vammaisuus tms. Rv 20 paikkeilla tehdään sitten rakenne-ultra jossa vauvasta katsotaan vauvan kaikki rakenteet läpi ja tarkistetaan että kaikki on kunnossa. Tuolloin on jo nähtävissä aivojen eri osat, sydämestä lähtevät isot verisuonet ym. Rakenneultrassa on mahdollisuus kysyä vauvan sukupuolta. Sitä ei yleensä kerrota, jos et itse sitä kysy.

Nämä kaksi ultraa on ns. perusultrat. Jos vauvalla on kaikki hyvin, ei muita ultria välttämättä ole. Ihan loppuraskaudessa on synnytystapa-arvio jossa yleensä ultrataan, mutta ei aina.

Hyvä vastaus, mutta pieni tarkennus: kaikissa kunnissa ei ole automaattisesti synnytystapa-arviota edes ensisynnyttäjille. Esimerkiksi omassa kunnassani ei ole.

• rv5+?

Okei, kiitos vastauksesta, taas olen vähän fiksunpi!:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      108
      3895
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2415
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      72
      2383
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2292
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      40
      2048
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      78
      1620
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1517
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      10
      1245
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1087
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1081
    Aihe