Puoliso kuoli - talosta velkaa ja rahat vähissä

Yksinainen leski

Puolisoni kuoli muutama viikko sitten.
Meillä on vanha omakotitalo, jonka omistimme puoliksi ja pankille on lainaa vielä kymmeniä tuhansia.
Saan vain eläkkeen ja mieheltä ei rahaa juuri jäänyt kuin hautauskuluihin eikä edes kaikkiin niihin. Pystyn ehkä juuri ja juuri kitiutellen maksamaan lainan jotta voisin jäädä tähän asumaan. miten on, voiko yhteisen lainan siirtää minun nimiini vai miten se menee? Miehen tytär edellisestä avioliitosta on jo kysellyt minun lapsiltani koska on perinnönjako että hän saa rahaa! Eikö minulla ole oikeus asua tässä talossa lopun ikääni ilman että se myydään ja jaetaan, jos saan pankin kanssa sovittua että pystyn maksamaan lainan pois? Voiko tytär jollain keinolla ajaa minut pois kodistani ja laittaa sen myyntiin??

12

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+16

Olet oikeassa, eli kipinkapin keskustelemaan lainoittaneen pankin kanssa tulevista järjestelyistä. Kun otat puolisosi lainaosuuden hoitoosi, niin sitä vastaan saat oikeuden myös omistukseen. Mene edes pankin lakimiehen puheille, että oikeutesi toteutuu ja asiapaperit tulevat oikein laadituksi..

• >>Kun otat puolisosi lainaosuuden hoitoosi, niin sitä vastaan saat oikeuden myös omistukseen.

• Yksinainen leski
        nix_nax kirjoitti:

>>Kun otat puolisosi lainaosuuden hoitoosi, niin sitä vastaan saat oikeuden myös omistukseen.

Kiitos vastauksesta. Haluaisin vielä tarkentaa ja saada varman tiedon siihen, ettei mieheni tyttärellä ole mahdollisuutta saada minua pois tästä, JOS pystyn maksamaan pankille lainat.
        Eli kun hän jo uhkaa käräjillä että tekee pesän jakamiseksi syytteen sinne, voiko sellainen mennä läpi? Huoli on kova..

• ----------
        Yksinainen leski kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Haluaisin vielä tarkentaa ja saada varman tiedon siihen, ettei mieheni tyttärellä ole mahdollisuutta saada minua pois tästä, JOS pystyn maksamaan pankille lainat.
        Eli kun hän jo uhkaa käräjillä että tekee pesän jakamiseksi syytteen sinne, voiko sellainen mennä läpi? Huoli on kova..

Koska ilmeisesti olet todella siviilisäädyltäsi leski, eli olitte miehesi kanssa naimisissa, niin silloin tytär ei pysty ajamaan sinua minnekään. Eri asia voisi olla, jos olisitte olleet vain avoliitossa. Leskellä on kuitenkin hallintaoikeus siihen, missä yhdessä on asunut edesmenneen puolison kanssa.

• Yksinainen leski kirjoitti:

Perintökaaren 3 luvun 1 a §:n 2 momentti:
        "Rintaperillisen jakovaatimuksen ja testamentinsaajan oikeuden estämättä eloonjäänyt puoliso saa pitää jakamattomana hallinnassaan puolisoiden yhteisenä kotina käytetyn tai muun jäämistöön kuuluvan eloonjääneen puolison kodiksi sopivan asunnon, jollei kodiksi sopivaa asuntoa sisälly eloonjääneen puolison varallisuuteen. Yhteisessä kodissa oleva tavanmukainen asuntoirtaimisto on aina jätettävä jakamattomana eloonjääneen puolison hallintaan."

Miehen tytär voi hakea käräjäoikeudesta pesänjakajan toimittamaan omaisuuden osituksen. Ositus itsessään ei kuitenkaan heikennä lesken hallintaoikeutta. Mutta kipin kapin nyt sinne pankkiin asiaa selvittämään! Kyllä siellä tämäkin asia tunnetaan.

• Kovaa on maailma.

Kylläpäs on häijy tytär. Isä kuollut muutama viikko sitten ja nyt jo kinuamassa perintöä. Ei ole tunteilla sijaa nyky maailmassa. Kuolleita sieluja elävissä vartaloissa. Pidä huoli, jotta tytär ei saa latiakaan. Kun vainajalta ei jäänyt kuin velkaa, ei ole mitään jakamistakaan.
      Tai. Luovu asunnosta ja jätä velat tyttärelle. Pankki kyllä ottaa omansa. Etsi itsellesi edullinen vuokra-asunto.

• Ahneuden valtakuntaa

Kukaan ei ole niin ahne kuin ihminen. Sukulaiset pahimpia. Minullekkin kävi nii, että veljeni kysyi minulta tarvitseeko siniun olla perukirjoituksessa jaossa.

Jäin suu auki ja kysin leikitkö tyhmää vai oletko sitä? Hänellä on omaisuutta, asuntoja ja erilaisia sijoituksia jne eli rahaa ja maallista mammonaa on.

Kyllä sisarukset on useinkin ahneita, julmia ja toisilla on ahneuden paskainen loppu.

Mikä tekee ihmisestä ahneen, röyhkeän ja vain omaa napaa tuijottajan.

Mutta kävi niin, että tuon lausuman jälkeen emme ole missään tekemisissä.
        Näinhän niissä perintöasioissa sitten viimein käy eli sukulaisuus päättyi siihen.
        Huomasin myös sen, että ei niitä vanhempai sitten osata arvostaa kun saadaan ne haudan lepoon.

• 912
        Ahneuden valtakuntaa kirjoitti:

Kukaan ei ole niin ahne kuin ihminen. Sukulaiset pahimpia. Minullekkin kävi nii, että veljeni kysyi minulta tarvitseeko siniun olla perukirjoituksessa jaossa.

Jäin suu auki ja kysin leikitkö tyhmää vai oletko sitä? Hänellä on omaisuutta, asuntoja ja erilaisia sijoituksia jne eli rahaa ja maallista mammonaa on.

Kyllä sisarukset on useinkin ahneita, julmia ja toisilla on ahneuden paskainen loppu.

Mikä tekee ihmisestä ahneen, röyhkeän ja vain omaa napaa tuijottajan.

Mutta kävi niin, että tuon lausuman jälkeen emme ole missään tekemisissä.
        Näinhän niissä perintöasioissa sitten viimein käy eli sukulaisuus päättyi siihen.
        Huomasin myös sen, että ei niitä vanhempai sitten osata arvostaa kun saadaan ne haudan lepoon.

Ei perunkirjoituksessa mitään jaeta, eikä siellä tarvitse olla paikalla. Eikä paikalla oleminen vaikuta mahdolliseen perintöön mitään. Onko kysynyt "tuletko perunkirjoitukseen" ja olet massiivisesti ylireagoinut?

• titittyyyt

miten voi tytär olla noin sydämetön ? luulen että hänellä on kuitenkin oikeus lakiosaansa heti kerta hän ei ole teidän yhteinen lapsi.

• >>Luulen että hänellä on kuitenkin oikeus lakiosaansa heti>... kerta hän ei ole teidän yhteinen lapsi.

• Ei häijy vaan viisas

Olen myös "häijy" tytär. Perimisasiat ovat vaikeita. Kaikkien pitäisi ymmärtää toisiaan. Nuoret tarvitsevat rahaa, lesket voivat itsepintaisesti jäädä asumaan suureen kotiin/taloon, jonka arvo laskee hoidon puutteessa. Itsepäisyyttään asuvat kituuttavat, vaikka palvelujen läheisyydessä olisi heillekin parempi.

Tässä yllä olevassa jutussa vaikuttaisi, että kyseessä on avopari. Jolloin leskellä ei ole asumisoikeutta kuten leskellä. Neuvottelemalla asia varmaan ratkeaa! Kun aloin seurustella ja asua yhdessä nykyisen mieheni kanssa, ilmoitimme heti aikuisille lapsillemme, että emme mene naimisiin. Suhde ei vaikuta perintöihin. Olemme myös koko ajan antaneet ennakkoperintöä lapsille. Nuoret tarvitsee rahaa, turha sitä on pankkiin laittaa homehtumaan. Puhukaa asiat selviksi.

• 11+16

Asialliset mielipiteet nuorien puolesta, mutta liitosta väärä arvio. .Arvioin maininnan leskeydestä ja edellisestä avioliitosta osoittavan, että kysyjä on avioleski ja vastasin 13.6. sen mukaisesti ja niin teki myös vastaustani parsinut nim. nix_nax.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      80
      1965
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1270
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe