Viime kesän palkassa laskentavirhe -> vähennetään nyt palkasta

Työntekijä_hämillään

Olen hämmentynyt. Olen opiskelija ja tuntisopimuksella töissä. Olen nyt kolmatta kesää kyseisessä yrityksessä töissä ja opiskelujen oheella olen tehnyt töitä epäsäännöllisen säännöllisesti (0-5 päivää viikossa).

Olin tämän kevään vaihdossa ulkomailla ja sovimme esimieheni kanssa että aloitan kesätyöt heti vaihdon jälkeen, 10.6.2013. Sain ensimmäisen työpäivän aikana tietää että viime vuonna oli maksettu lomakorvauksia minulle liikaa, ja että nämä perittäisiin ensimmäisestä palkastani.

Nyt kysynkin teiltä että onko tämä laillista toimintaa? Periä työntekijältä rahaa takaisin viime vuoden laskuvirheen takia? Moka oli siis heidän, ei minun..

En tiedä miten lähtisin selvittämään asiaa. Opiskelen kauppakorkeassa enkä ole omatoimisesti liittynyt mihinkään ammattiliittoon vielä..

5

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäätietää

Työnantajalla on oikeus tietyn ajan kuluessa takautuvasti periä liikaa maksettua palkkaa pois. Alasta ja työpaikan käytännöistä riippuen suoja-aika on yleensä 2 vuotta, mutta voi olla enemmänkin. Työnantajan tulee osoittaa virhe ja todistaa se työntekijälle pyydettäessä joko suullisesti tai kirjallisesti. Työnantajalla olisi oikeus periä myös korkoa liikaa maksetulta osuudelta mutta yleensä se jätetään tekemättä etenkin, kun kyseessä on työnantajan virhe. Takaisinperintää ei voi välttää sillä syyllä, että virhe on työnantajan, mitä perustetta yritit viestissäsi tuoda esille.
      Mitä tulee ammattiliiton jäsenyyteen, niin varmaankin voit olla alan liitossa opiskelijajäsenenä niin kauan kuin teet vain satunnaisia töitä firmassa. Mutta tässä tapauksessa liiton jäsenyys ei vaikuta tilanteeseesi.

• pimpelipom2

Kyllä, työnantajalla on oikeus periä takaisin liikaa maksettuja palkkoja. Aivan kuten sinullakin olisi oikeus saada takautuvasti korjaus palkkaasi, jos sinulle olisi maksettu liian vähän.

Kukaan ei ole täydellinen, ei edes palkanlaskija.

• llkkm
    • leväperäistä!

Olet siis röyhkeästi pitänyt työnantajasi rahoja vuoden itselläsi ilman että olet edes vaivautunut tarkistamaan onko maksu suoritettu oikein (jokaisen työntekijän perusvelvollisuus). Täten työnantajasi on oikeutettu perimään korkoa saatavista, täten mielestäni reiluinta on että jalosti kieltäydyt koko kesätyöajan palkastasi ja otat kaiken sen työkokemuksen irti, mitä työpaikasta saat. Siinä on palkkaa aivan kylliksi!

• Työntekijä_hämillään

Kiitos vastauksista. Ihmettelen hieman tätä viimeistä katkeraa vastausta. Olet ilmeisesti itse loinen joka elää joko vanhempien nurkissa tai jonkun muun elättämänä? Miten ihmeessä maksaisin vuoden opinnot korkeakoulussa, asumisen, ruokani ja muun elämisen. Sitä paitsi olin puoli vuotta ulkomailla ja maksoin sinä aikana kahden asunnon kulut. Järki käteen.

Ja vielä viimeiseksi. Palkkani koostuu tuntipalkasta ja myyntipalkkioista. Tuossa viime vuoden puolella palkkanauhasta otettiin pois kohta missä näkyi tarkalleen kenelle olet myynyt ja mitä. Eli kuinka ihmeessä voisin tarkistaa että palkkani on oikein laskettu? Kerroppa se.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      803
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      742
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      616
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      42
      532
    Aihe