koskien siis sitä et saako sosiaalityöntekijä udella pankista tietoja että montako tiliä on asiakkaalla yms?mulla on semmonen juttu et ei mitään salattavaa mutta toisesta tilistä ei tarttes kyl minun mielestä kertoilla koska joskus saan sinne pieniä lainoja jotka maksan takas.sossu kattoo ne tuloiks ja vähentää tuista.
eli saako pankki kertoa sosiaalityöntekijäille että onko asiaalla muita tilejä?
onko pankeilla vaitiolo velvollisuus?
5
287
Vastaukset
- s s
Enpä tiedä mutta sinulla on ainakin velvollisuus ilmoittaa tilisi sossuun
- Ei kannata..
Laki sanoo näin:
"20 §
Velvollisuus antaa sosiaalihuollon viranomaiselle salassapidettäviä tietoja
Valtion ja kunnan viranomainen sekä muu julkisoikeudellinen yhteisö, kansaneläkelaitos, eläketurvakeskus, eläkesäätiö ja muu eläkelaitos, vakuutuslaitos, koulutuksen järjestäjä, sosiaalipalvelun tuottaja, terveyden- ja sairaudenhoitotoimintaa harjoittava yhteisö tai toimintayksikkö sekä terveydenhuollon ammattihenkilö ovat velvollisia antamaan sosiaalihuollon viranomaiselle sen pyynnöstä maksutta ja salassapitosäännösten estämättä hallussaan olevat sosiaalihuollon asiakassuhteeseen olennaisesti vaikuttavat tiedot ja selvitykset, jotka viranomaiselle laissa säädetyn tehtävän vuoksi ovat välttämättömiä asiakkaan sosiaalihuollon tarpeen selvittämiseksi, sosiaalihuollon järjestämiseksi ja siihen liittyvien toimenpiteiden toteuttamiseksi sekä viranomaiselle annettujen tietojen tarkistamista varten.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu velvollisuus koskee myös rahalaitosta, jos sosiaalihuollon viranomainen ei saa riittäviä tietoja ja selvityksiä edellä mainituilta tahoilta ja jos on perusteltua syytä epäillä asiakkaan tai hänen laillisen edustajansa antamien tietojen riittävyyttä tai luotettavuutta. Pyyntö tulee esittää kirjallisena rahalaitokselle ja pyynnön esittämistä koskevan päätöksen on oikeutettu tekemään sosiaalihuoltolain 6 §:ssä tarkoitetun toimielimen määräämä sosiaalihuollon viranhaltija. Ennen kuin pyyntö tehdään rahalaitokselle, on asiakkaalle annettava siitä tieto."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
Ja jos salaat tilisi, niin se on petos, ja johtaa kaikkien tukien takaisinperintään, ja mahdollisesti syytteeseen. - tuen saaja
Periaatteessa pankilla on tiedonsaanti velvlollisuus.
Itselle kävi näin, että oli kerran veronpalautusten maksun aika, ja oma soppalatäti kysyy onko tulossa veronpalautuksia. En kertonut, hän sanoo, että hän saa ne esiin. Kyllä mä sitten sanoin ympäripyöreesti ne määrät ja asia oli siinä.
Toinen oma tapaus oli kelassa, kun hain etuutta, nii puuttui yksi kuitti. Sanoin, että pyytäkää ne pankilta. Virkailija joka nyt ei ymmärrettävästikkään ollut tuttu, niin sanoi ettei rehelliseltä ihmiseltä haeta papereita pankista. Hän jatkoi vielä, että yhden peperi takia ei aleta maksamaan kymmeniä euroja.
Ja kolmas tapaus liittyen samaan oli se, että Kelan hakemuksessa oli selvä osoitus siitä, että heillä on tietoa, kun jatko hakemusksessa luki suoraa, että onko viimeisen verotuksen yhteydessä oleviin asioihin tullut muutoksia.
Eli kyllä pankit ja verottaja on yhteydessä kuntiin ja kansaneläkelaitokseen, eikä niiden kanssa kannata alkaa pelaamaan, voi pian hävitä aika paljon, jos jemmaa jotain takanaan. Kunnalla ne hyväksyttävät säästöt on alhaisia, mutta kela hyväksyy isojakin säästöjä.
Itse olen saanut niin paljon elämän aikaan yhteiskunnan tukia ja raivonnut niin paljon hyyssäämisestä, että haluaisin mielelläni eroon koko tuki helvetistä. Keinottelu on syvältä sieltä itsestään kaikissa tilanteissa.
Aina vaan itse ei pysty vaikuttamaan. - sdökäfk
Jos kunta (=sosiaalityöntekijä) pyytää pankilta tiedot sinun asioinnitasi siinä pankissa, niin pankki on velvollinen antamaan kaikki tiedot ja myös antaa ne eli yhtään tiliä ei jää ilmoittamatta. Ne kertovat myös ne tilit, jotka eivät ole sinun, mutta joihin sinulla on käyttöoikeus.
- tuen saaja
Se on kaikkien etu, että asiat on läpinäkyviä. ei tähän ole mitää lisättävää.
Mua käy sääliksi tuo, että joku yrittäjä maksaa miljoona tolkulla veroja ja puhuu myös huomossa asemassa olevien puolesta, niin hänenkin joka ainut penni sitten on kaiken kansan edessä, mistä se on tullut.
Jossakin nuo julkisuuden rajat on. Ja yks raja on se, että jos joku tekee asian ja onnistuu, niin ei hän ole velvollinen siitä kertomaan niille jotka ei ole nimeään antaneet siihen paperiin lailttaneet. Ulkopuolisille ei vuodeta asioita kuin sisältä.
Epärehellisyys on syy vakoamiselle, jos hyvä ei auta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731930Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471217
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462