Kääntyneet muslimiksi...

chawakm

Miksi monet naiset kääntyvät muslimiksi, kun alkavat seurustelemaan tai menevät naimisiin jonkun muslimi miehen kanssa? Olen melko yllättänyty, että HYVIN monien kurdienkin naiset ovat kääntyneet. Miksi?

Itsekin olen kurdin kanssa ollut jo vuosia, mutta en kyllä kääntyisi muslimiksi. Miksi pitäisi? Eikä mieheni ole koskaan sitä edes ehdottanut minulle...

101

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomalainenmuslimi1

      en kyllä ymmärrä ihmisiä jotka haluavat tulla muslimeiksi vain miellyttääkseen puolisoansa. itse tulin muslimiksi vähän yli neljä vuotta sitten, 15-vuotiaana ilman poikaystävää tai kenenkään muslimin ehdottelua, ja ihan vilpittömästi halusin tehdä sen Jumalalle enkä kenellekään luodulle.

      mutta kukapa tietää, ehkä nainen tekee sen puolisoa miellyttääkseen tai sitten yksinkertaisesti vaan kiinnostui islamista ja halusi tulla muslimiksi. kannattaa varmaan kysyä naisilta itseltään syytä. kyllä multakin on ventovieraat tulleet kysymään ja ihan mielelläni vastaan :)

      • Minä myös

        olen kääntynyt islamiin (tiedän, että kuuluisi sanoa 'palannut islamiin', mutta se tuntuu särähtävän niin kovin monen korvaan) paljon ennen kuin edes olin tavannut tulevan puolisoni. Omalla kohdallani tapaus osui aikaan kohta jälkeen rippikoulun. Se herätti mielessäni paljon kysymyksiä joihin kristinusko ei tarjonnut minua tyydyttäviä vastauksia. En suinkaan suinpäin heittäytynyt muslimiksi, vaan prosessi kesti kaikkineen useita vuosia. Tutustuin eri uskontoihin, ja lopputulema oli se, että minusta tuli muslimi. Olen ollut jo reilut parikymmentä vuotta. En ole sen sortin muslimi, joka pukeutuisi burkhaan tai edes peittäisi päätään huivilla. Usko on sydämessäni ja sielussani, ei minun tarvitse 'huutaa' sitä julki kenellekään jollain ulkokultaisilla jutuilla kuin vaikka esim. pukeutuminen. Enpä tosin koskaan olekaan ollut tyyppiä tissit tyrkyllä ja napa paljaana julkisilla paikoilla :)

        Toista mielyttääkseni en voisi ikinä kuvitella vaihtavani uskontoani. Jos nyt esim. olisin sattunut rakastumaan kristittyyn mieheen, olisin siltikin säilyttänyt oman uskoni. Uskonto on jotain niin henkilökohtaista ettei sitä pysty kukaan muu toiselle ihmiselle sanelemaan. Ja ainakin paineenalla tehty uskontokunnan vaihtaminen eimielestäni vaikuttaisi kovin vakaudenmukaiselta kääntymiseltä.


    • mieheni ei hyväksy

      Mieheni meni kanssani naimisiin, kun olin kristitty. Ja olen kristitty edelleen, mutta hän ei enää näytä hyväksyvän asiaa.

      • mieheni ei hyväksy

        Voi kun joskus kaipaisin kristittyä tukea. Mutta olen yksin enkä tunne yhtään kristittyä ihmistä. Miehelleni kaikki ulkoinen uskonto on tosi tärkeää ja hän jatkuvasti tuo esiin esim tulevan ramadanin hurjia koitoksia (jotka hän tietysti hyvänä uskovana läpäisee). Kristus käski tehdä hyvät teot salassa, että kiitos tulisi Jumalalta eikä ihmisiltä. Tämä mieheni oman uskonnollisuuden korostaminen on minulle kovin vierasta.


      • Habibti
        mieheni ei hyväksy kirjoitti:

        Voi kun joskus kaipaisin kristittyä tukea. Mutta olen yksin enkä tunne yhtään kristittyä ihmistä. Miehelleni kaikki ulkoinen uskonto on tosi tärkeää ja hän jatkuvasti tuo esiin esim tulevan ramadanin hurjia koitoksia (jotka hän tietysti hyvänä uskovana läpäisee). Kristus käski tehdä hyvät teot salassa, että kiitos tulisi Jumalalta eikä ihmisiltä. Tämä mieheni oman uskonnollisuuden korostaminen on minulle kovin vierasta.

        Itse asiassa ei ole islamissakaan hyväksi näyttää hyviä tekojaan vaan ne pitää jättää itsensä ja Jumalan väliseksi. Jos esim kärsii tehdessään ramadania, sitä ei saisi näyttää muille ihmisille. Tai jos teet jotain muuta hyvää, ei sillä saa ylpeillä. Ties vaikka Jumala ei sitä silloin edes hyväksyisi... Jumala tietää parhaiten..


    • HaciHanim

      Itse kiinnostuin Islamista seurustellessani pitkään muslimin kanssa. Mies ei koskaan ehdottanut kääntymistä, eikä uskonnollani ollut hänelle mitään merkitystä. Hänen sukulaisistaan muutamat olivat kyllä sitä mieltä ettei avioliitto voi toimia jos puolisot ovat eri uskonnosta. Parisuhde päättyi ennen virallistamista, mutta kiinnostus uskontoon pysyi.

      Monet ihmiset luulevat minun kääntyneen Islamiin nykyisen aviomieheni vuoksi, joka on siis myös muslimi, mutta kiinnostus uskontoon alkoi vuosia ennen tapaamistamme eikä hänellä ollut mitään vaikutusta päätökseeni.

      • se on se syy

        Niin, mutta käännyit tulevaisuutta ajatellen, koska toivoit jo silloin itsellesi omaa koraaninpaukuttajaa. Päätit siis hyvissä ajoin alkaa kouluttautua kunnon muslimivaimoksi


      • HaciHanim
        se on se syy kirjoitti:

        Niin, mutta käännyit tulevaisuutta ajatellen, koska toivoit jo silloin itsellesi omaa koraaninpaukuttajaa. Päätit siis hyvissä ajoin alkaa kouluttautua kunnon muslimivaimoksi

        Kun tein päätökseni kääntyä Islamiin seurustelin ihan tavallisen suomalaisen miehen kanssa. Minulle mieheni uskonnolla ei ole merkitystä, enkä olisi vaihtanut uskontoani minkään miehen takia. Kristinusko vaan ei ollut minulle se oikea.


      • Mikä vaikutti?
        HaciHanim kirjoitti:

        Kun tein päätökseni kääntyä Islamiin seurustelin ihan tavallisen suomalaisen miehen kanssa. Minulle mieheni uskonnolla ei ole merkitystä, enkä olisi vaihtanut uskontoani minkään miehen takia. Kristinusko vaan ei ollut minulle se oikea.

        Mikä siinä islamissa oli kristinuskoa parempaa? Mielenkiinnosta kysyn, itse olen uskonnoton.


      • HaciHanim
        Mikä vaikutti? kirjoitti:

        Mikä siinä islamissa oli kristinuskoa parempaa? Mielenkiinnosta kysyn, itse olen uskonnoton.

        En sano, että Islam olisi jotenkin kristinuskoa tai mitään muutakaan uskontoa parempi. Kristinusko ei koskaan tuntunut minulle läheiseltä, enkä ymmärtänyt siitä monia asioita. Islam oli minulle paljon ymmärrettävämpää ja löysin siitä vastauksia moniin minua askarruttaneisiin asioihin.

        En mainosta uskontoani mitenkään, ja monille tuttaville se on tullut yllätyksenä 'kun vaikutan ihan tavalliselta vaikka olenkin muslimi'.


      • ....
        HaciHanim kirjoitti:

        En sano, että Islam olisi jotenkin kristinuskoa tai mitään muutakaan uskontoa parempi. Kristinusko ei koskaan tuntunut minulle läheiseltä, enkä ymmärtänyt siitä monia asioita. Islam oli minulle paljon ymmärrettävämpää ja löysin siitä vastauksia moniin minua askarruttaneisiin asioihin.

        En mainosta uskontoani mitenkään, ja monille tuttaville se on tullut yllätyksenä 'kun vaikutan ihan tavalliselta vaikka olenkin muslimi'.

        "Islam oli minulle paljon ymmärrettävämpää ja löysin siitä vastauksia moniin minua askarruttaneisiin asioihin."

        Toinen täällä kysyy ihan aidosta mielenkiinnosta, ei piruillakseen: millaisiin asioihin löysit vastauksia islamista paremmin kuin kristinuskosta? Minä en ole kristitty, joten en kysy tätä vastakkainasettelumielessä.


      • Mikä vaikutti?
        HaciHanim kirjoitti:

        En sano, että Islam olisi jotenkin kristinuskoa tai mitään muutakaan uskontoa parempi. Kristinusko ei koskaan tuntunut minulle läheiseltä, enkä ymmärtänyt siitä monia asioita. Islam oli minulle paljon ymmärrettävämpää ja löysin siitä vastauksia moniin minua askarruttaneisiin asioihin.

        En mainosta uskontoani mitenkään, ja monille tuttaville se on tullut yllätyksenä 'kun vaikutan ihan tavalliselta vaikka olenkin muslimi'.

        Olihan se islam jollain lailla parempi, kun sinä kerran siihen vaihdoit. Pitää kysyä nyt konkreettisesti uudestaan, kun vastasit tuolla lailla vastaamatta: mitkä asiat sinua askarruttivat ja mitä vastauksia sinä niihin sait?


      • HaciHanim
        Mikä vaikutti? kirjoitti:

        Olihan se islam jollain lailla parempi, kun sinä kerran siihen vaihdoit. Pitää kysyä nyt konkreettisesti uudestaan, kun vastasit tuolla lailla vastaamatta: mitkä asiat sinua askarruttivat ja mitä vastauksia sinä niihin sait?

        En ota kantaa uskontojen paremmuuteen yleisesti, mutta MINULLE Islam oli paras vaihtoehto. Onko luetun ymmärtämisessä puutteita vai miksi se ei mene perille?

        Olen käynyt rippikoulun Suomessa. Silloin minulle heräsi monia kysymyksiä luomisteoriasta, oikeanlaisesta elämästä, kuoleman jälkeisestä elämästä jne. Riparin nuoriso-ohjaaja ja pappi eivät niihin osanneet vastata minua tyydyttävästi. Myöskään Raamatusta en löytänyt vastauksia, ainakaan riittävän tyhjentäviä. Lähinnä keskustelut papin kanssa ja Raamatun lukeminen herättivät lisää kysymyksiä. Tämän vaiheen jälkeen elin vuosia pohtien uskoa, elämän merkitystä ja sitä mihin kaikki tämä johtaa. Äitini on aina ollut uskovainen, mutta perheessämme uskonto ei missään vaiheessa ollut näkyvää. Tämä vain lisäsi ihmetystäni. Jos äitini oli uskovainen, miksei se näkynyt missään? Lisäksi Suomen uskonnottomuus (siis se ettei uskonto näy suurimman osan elämissä millään tavalla) vain lisäsi etääntymistäni kristinuskosta.

        Nuorena aikuisena sitten seurustelin 7 vuotta muslimin kanssa ja suurimman osan ajasta asuin hänen perheensä kanssa. Pääsin siis seuraamaan muslimien arkea läheltä ja onnekseni kyseisen kylän Imaami puhui kiitettävää englantia, joten pystyin esittämään kysymyksiäni hänelle. Tässä vaiheessa olin vielä täysin tapakristitty suomalainen, mutta kiinnostus Islamia kohtaan oli jo muodostunut. Poikaystäväni perheen tavoilla oli uskonnollinen merkitys, ja kaikki uskonnollinen liittyi edelleen uskontoon (pyhät olivat uskonnollisia, ei niin kuin joulu = lahjat, pääsiäinen = suklaamunat).

        Imaamin kanssa käytyjen keskustelujen myötä huomasin, että Islam vastaa juuri niihin minua mietityttäneisiin kysymyksiin paremmin kuin kristinusko, ja Koraania lukiessani löysin vielä laajempia vastauksia. Siitä huolimatta, että olin löytänyt vastaukset minua mietityttäneisiin asioihin, meni vielä 10 vuotta ennen kuin käännyin/palasin Islamiin. Tämän ajan kuluessa keskustelin oman kirkkokuntani pappien kanssa, eivätkä he edelleenkään pystyneet vastaamaan minua askarruttaneisiin asioihin. Kotikaupunkini Imaamilta taas sain kaipaamaani tukea. Lopulta suurin syy viivyttelyyni oli suomalaisten negatiivinen asenne muslimeja kohtaan.

        En voi kertoa konkreettisia kysymyksiä joihin kaipasin vastauksia, koska siihen menisi koko palstan kapasiteetti. Jokaisella kuitenkin on ne omat kysymykset joihin vastauksia elämässä etsii. Toiset löytävät ne uskonnosta (oli se sitten mikä tahansa), toiset omasta maailmastaan ja jotkut puiden halailusta. En tuputa Islamia muille, enkä väitä sen sopivan kaikille. Minulle se vain sattuu olemaan se oikea uskonto.


      • tytryt
        HaciHanim kirjoitti:

        En ota kantaa uskontojen paremmuuteen yleisesti, mutta MINULLE Islam oli paras vaihtoehto. Onko luetun ymmärtämisessä puutteita vai miksi se ei mene perille?

        Olen käynyt rippikoulun Suomessa. Silloin minulle heräsi monia kysymyksiä luomisteoriasta, oikeanlaisesta elämästä, kuoleman jälkeisestä elämästä jne. Riparin nuoriso-ohjaaja ja pappi eivät niihin osanneet vastata minua tyydyttävästi. Myöskään Raamatusta en löytänyt vastauksia, ainakaan riittävän tyhjentäviä. Lähinnä keskustelut papin kanssa ja Raamatun lukeminen herättivät lisää kysymyksiä. Tämän vaiheen jälkeen elin vuosia pohtien uskoa, elämän merkitystä ja sitä mihin kaikki tämä johtaa. Äitini on aina ollut uskovainen, mutta perheessämme uskonto ei missään vaiheessa ollut näkyvää. Tämä vain lisäsi ihmetystäni. Jos äitini oli uskovainen, miksei se näkynyt missään? Lisäksi Suomen uskonnottomuus (siis se ettei uskonto näy suurimman osan elämissä millään tavalla) vain lisäsi etääntymistäni kristinuskosta.

        Nuorena aikuisena sitten seurustelin 7 vuotta muslimin kanssa ja suurimman osan ajasta asuin hänen perheensä kanssa. Pääsin siis seuraamaan muslimien arkea läheltä ja onnekseni kyseisen kylän Imaami puhui kiitettävää englantia, joten pystyin esittämään kysymyksiäni hänelle. Tässä vaiheessa olin vielä täysin tapakristitty suomalainen, mutta kiinnostus Islamia kohtaan oli jo muodostunut. Poikaystäväni perheen tavoilla oli uskonnollinen merkitys, ja kaikki uskonnollinen liittyi edelleen uskontoon (pyhät olivat uskonnollisia, ei niin kuin joulu = lahjat, pääsiäinen = suklaamunat).

        Imaamin kanssa käytyjen keskustelujen myötä huomasin, että Islam vastaa juuri niihin minua mietityttäneisiin kysymyksiin paremmin kuin kristinusko, ja Koraania lukiessani löysin vielä laajempia vastauksia. Siitä huolimatta, että olin löytänyt vastaukset minua mietityttäneisiin asioihin, meni vielä 10 vuotta ennen kuin käännyin/palasin Islamiin. Tämän ajan kuluessa keskustelin oman kirkkokuntani pappien kanssa, eivätkä he edelleenkään pystyneet vastaamaan minua askarruttaneisiin asioihin. Kotikaupunkini Imaamilta taas sain kaipaamaani tukea. Lopulta suurin syy viivyttelyyni oli suomalaisten negatiivinen asenne muslimeja kohtaan.

        En voi kertoa konkreettisia kysymyksiä joihin kaipasin vastauksia, koska siihen menisi koko palstan kapasiteetti. Jokaisella kuitenkin on ne omat kysymykset joihin vastauksia elämässä etsii. Toiset löytävät ne uskonnosta (oli se sitten mikä tahansa), toiset omasta maailmastaan ja jotkut puiden halailusta. En tuputa Islamia muille, enkä väitä sen sopivan kaikille. Minulle se vain sattuu olemaan se oikea uskonto.

        Käsittämätöntä, että joku valitsee vapaaehtoisesti epätasa-arvoisen uskonnon, joka on täynnä merkityksettömiä sääntöjä ja rituaaleja. Islamhan nimenomaan on pelkkä rituaaliuskonto, joten turha arvostella "tapauskovaisia".

        Olet varmaan epävarma ihminen, joka tarvitsee muiden ohjausta selvitäksesi elämästä. Et osaa itse tehdä valintoja asioissa, vaan tarvitsen jonkun auktoriteetin päättämään puolestasi.


      • Mikä vaikutti?
        HaciHanim kirjoitti:

        En ota kantaa uskontojen paremmuuteen yleisesti, mutta MINULLE Islam oli paras vaihtoehto. Onko luetun ymmärtämisessä puutteita vai miksi se ei mene perille?

        Olen käynyt rippikoulun Suomessa. Silloin minulle heräsi monia kysymyksiä luomisteoriasta, oikeanlaisesta elämästä, kuoleman jälkeisestä elämästä jne. Riparin nuoriso-ohjaaja ja pappi eivät niihin osanneet vastata minua tyydyttävästi. Myöskään Raamatusta en löytänyt vastauksia, ainakaan riittävän tyhjentäviä. Lähinnä keskustelut papin kanssa ja Raamatun lukeminen herättivät lisää kysymyksiä. Tämän vaiheen jälkeen elin vuosia pohtien uskoa, elämän merkitystä ja sitä mihin kaikki tämä johtaa. Äitini on aina ollut uskovainen, mutta perheessämme uskonto ei missään vaiheessa ollut näkyvää. Tämä vain lisäsi ihmetystäni. Jos äitini oli uskovainen, miksei se näkynyt missään? Lisäksi Suomen uskonnottomuus (siis se ettei uskonto näy suurimman osan elämissä millään tavalla) vain lisäsi etääntymistäni kristinuskosta.

        Nuorena aikuisena sitten seurustelin 7 vuotta muslimin kanssa ja suurimman osan ajasta asuin hänen perheensä kanssa. Pääsin siis seuraamaan muslimien arkea läheltä ja onnekseni kyseisen kylän Imaami puhui kiitettävää englantia, joten pystyin esittämään kysymyksiäni hänelle. Tässä vaiheessa olin vielä täysin tapakristitty suomalainen, mutta kiinnostus Islamia kohtaan oli jo muodostunut. Poikaystäväni perheen tavoilla oli uskonnollinen merkitys, ja kaikki uskonnollinen liittyi edelleen uskontoon (pyhät olivat uskonnollisia, ei niin kuin joulu = lahjat, pääsiäinen = suklaamunat).

        Imaamin kanssa käytyjen keskustelujen myötä huomasin, että Islam vastaa juuri niihin minua mietityttäneisiin kysymyksiin paremmin kuin kristinusko, ja Koraania lukiessani löysin vielä laajempia vastauksia. Siitä huolimatta, että olin löytänyt vastaukset minua mietityttäneisiin asioihin, meni vielä 10 vuotta ennen kuin käännyin/palasin Islamiin. Tämän ajan kuluessa keskustelin oman kirkkokuntani pappien kanssa, eivätkä he edelleenkään pystyneet vastaamaan minua askarruttaneisiin asioihin. Kotikaupunkini Imaamilta taas sain kaipaamaani tukea. Lopulta suurin syy viivyttelyyni oli suomalaisten negatiivinen asenne muslimeja kohtaan.

        En voi kertoa konkreettisia kysymyksiä joihin kaipasin vastauksia, koska siihen menisi koko palstan kapasiteetti. Jokaisella kuitenkin on ne omat kysymykset joihin vastauksia elämässä etsii. Toiset löytävät ne uskonnosta (oli se sitten mikä tahansa), toiset omasta maailmastaan ja jotkut puiden halailusta. En tuputa Islamia muille, enkä väitä sen sopivan kaikille. Minulle se vain sattuu olemaan se oikea uskonto.


      • no höh
        Mikä vaikutti? kirjoitti:

        Harmi ettei näihin tullut vastausta. Minuakin ois kiinnostanut.


      • Kizilay
        Mikä vaikutti? kirjoitti:

        Mikä tuossa yhteisasumisessa on niin erikoista? Asuin poikaystäväni perheen kanssa 2 vuotta ja sitten asuimme keskenämme reilun vuoden ennen häitämme, eikä se ollut ongelma kenellekään. Ja mieheni on muslimi, minä kristitty.
        Ystävistämme monet elävät avoliitossa, osa muslimi-kristitty-pareja, osa muslimeita. Ei se avoliitto ole tuntematon käsite muslimeillekaan, ainakaan vähän modernimmissa maissa.


      • Tämä on erikoista
        Kizilay kirjoitti:

        Mikä tuossa yhteisasumisessa on niin erikoista? Asuin poikaystäväni perheen kanssa 2 vuotta ja sitten asuimme keskenämme reilun vuoden ennen häitämme, eikä se ollut ongelma kenellekään. Ja mieheni on muslimi, minä kristitty.
        Ystävistämme monet elävät avoliitossa, osa muslimi-kristitty-pareja, osa muslimeita. Ei se avoliitto ole tuntematon käsite muslimeillekaan, ainakaan vähän modernimmissa maissa.

        Hän sanoo asuneensa poikaystävän hyvin uskonnollisessa muslimiperheessä. Joko hän valehtelee taiei se perhe sitten niin uskonnollinen ollutkaan.


      • Kizilay
        Tämä on erikoista kirjoitti:

        Hän sanoo asuneensa poikaystävän hyvin uskonnollisessa muslimiperheessä. Joko hän valehtelee taiei se perhe sitten niin uskonnollinen ollutkaan.

        Missä hän niin sanoo? Itse en löydä sellaista kohtaa.

        Ja oman mieheni perhe on uskovainen, appiukko käy moskeijassa päivittäin, muut rukoilevat kotona. Eikä se heille kuitenkaan ollut ongelma, että asuimme yhdessä.


      • Mutua mutua
        Kizilay kirjoitti:

        Missä hän niin sanoo? Itse en löydä sellaista kohtaa.

        Ja oman mieheni perhe on uskovainen, appiukko käy moskeijassa päivittäin, muut rukoilevat kotona. Eikä se heille kuitenkaan ollut ongelma, että asuimme yhdessä.

        Tämä: Nuorena aikuisena sitten seurustelin 7 vuotta muslimin kanssa ja suurimman osan ajasta asuin hänen perheensä kanssa.

        Ja tämä: Poikaystäväni perheen tavoilla oli uskonnollinen merkitys, ja kaikki uskonnollinen liittyi edelleen uskontoon

        Siinäpä onkin pyhiä kirjoituksia ja vanhoja tapoja kunnioitettu, eikös vain?

        Uskovaisilla on ilmeisesti tapana myös lukea ihan miten sattuu. Tässä ketjussa on jo esitelty laveasti tapaa myös ymmärtää miten sattuu ja puhua miten sattuu. Kysymyksiä ei haluta ymmärtää ja kaikkea hallitsee jumala nimeltään MuTu.


      • Kizilay
        Mutua mutua kirjoitti:

        Tämä: Nuorena aikuisena sitten seurustelin 7 vuotta muslimin kanssa ja suurimman osan ajasta asuin hänen perheensä kanssa.

        Ja tämä: Poikaystäväni perheen tavoilla oli uskonnollinen merkitys, ja kaikki uskonnollinen liittyi edelleen uskontoon

        Siinäpä onkin pyhiä kirjoituksia ja vanhoja tapoja kunnioitettu, eikös vain?

        Uskovaisilla on ilmeisesti tapana myös lukea ihan miten sattuu. Tässä ketjussa on jo esitelty laveasti tapaa myös ymmärtää miten sattuu ja puhua miten sattuu. Kysymyksiä ei haluta ymmärtää ja kaikkea hallitsee jumala nimeltään MuTu.

        Ei tuo mielestäni tarkoita hyvin uskonnollista perhettä, vaan ihan tavallista uskovaista muslimiperhettä.
        Nimimerkistä päätellen HaciHanimin mies on samasta maasta kuin omani. Täällä kyllä lähestulkoon kaikki tavat vetävät uskonnosta (kuten Suomessakin), mutta täällä yhä muistetaan ja tiedostetaan mistä ne perinteet tulevat.


      • vieras3
        Kizilay kirjoitti:

        Mikä tuossa yhteisasumisessa on niin erikoista? Asuin poikaystäväni perheen kanssa 2 vuotta ja sitten asuimme keskenämme reilun vuoden ennen häitämme, eikä se ollut ongelma kenellekään. Ja mieheni on muslimi, minä kristitty.
        Ystävistämme monet elävät avoliitossa, osa muslimi-kristitty-pareja, osa muslimeita. Ei se avoliitto ole tuntematon käsite muslimeillekaan, ainakaan vähän modernimmissa maissa.

        Mieheni perhe on hyvinkin islamin uskoisia. Heidän kotonansa "tyttöystävä" ei voi kyläillä ja näin myös heidän muulla suvulla tapana eli vasta kun olet naimisissa olet tervetullut heidän kotiinsa. Perhettä voit kyllä tavata kodin ulkopuolella.


      • Selma741
        HaciHanim kirjoitti:

        En ota kantaa uskontojen paremmuuteen yleisesti, mutta MINULLE Islam oli paras vaihtoehto. Onko luetun ymmärtämisessä puutteita vai miksi se ei mene perille?

        Olen käynyt rippikoulun Suomessa. Silloin minulle heräsi monia kysymyksiä luomisteoriasta, oikeanlaisesta elämästä, kuoleman jälkeisestä elämästä jne. Riparin nuoriso-ohjaaja ja pappi eivät niihin osanneet vastata minua tyydyttävästi. Myöskään Raamatusta en löytänyt vastauksia, ainakaan riittävän tyhjentäviä. Lähinnä keskustelut papin kanssa ja Raamatun lukeminen herättivät lisää kysymyksiä. Tämän vaiheen jälkeen elin vuosia pohtien uskoa, elämän merkitystä ja sitä mihin kaikki tämä johtaa. Äitini on aina ollut uskovainen, mutta perheessämme uskonto ei missään vaiheessa ollut näkyvää. Tämä vain lisäsi ihmetystäni. Jos äitini oli uskovainen, miksei se näkynyt missään? Lisäksi Suomen uskonnottomuus (siis se ettei uskonto näy suurimman osan elämissä millään tavalla) vain lisäsi etääntymistäni kristinuskosta.

        Nuorena aikuisena sitten seurustelin 7 vuotta muslimin kanssa ja suurimman osan ajasta asuin hänen perheensä kanssa. Pääsin siis seuraamaan muslimien arkea läheltä ja onnekseni kyseisen kylän Imaami puhui kiitettävää englantia, joten pystyin esittämään kysymyksiäni hänelle. Tässä vaiheessa olin vielä täysin tapakristitty suomalainen, mutta kiinnostus Islamia kohtaan oli jo muodostunut. Poikaystäväni perheen tavoilla oli uskonnollinen merkitys, ja kaikki uskonnollinen liittyi edelleen uskontoon (pyhät olivat uskonnollisia, ei niin kuin joulu = lahjat, pääsiäinen = suklaamunat).

        Imaamin kanssa käytyjen keskustelujen myötä huomasin, että Islam vastaa juuri niihin minua mietityttäneisiin kysymyksiin paremmin kuin kristinusko, ja Koraania lukiessani löysin vielä laajempia vastauksia. Siitä huolimatta, että olin löytänyt vastaukset minua mietityttäneisiin asioihin, meni vielä 10 vuotta ennen kuin käännyin/palasin Islamiin. Tämän ajan kuluessa keskustelin oman kirkkokuntani pappien kanssa, eivätkä he edelleenkään pystyneet vastaamaan minua askarruttaneisiin asioihin. Kotikaupunkini Imaamilta taas sain kaipaamaani tukea. Lopulta suurin syy viivyttelyyni oli suomalaisten negatiivinen asenne muslimeja kohtaan.

        En voi kertoa konkreettisia kysymyksiä joihin kaipasin vastauksia, koska siihen menisi koko palstan kapasiteetti. Jokaisella kuitenkin on ne omat kysymykset joihin vastauksia elämässä etsii. Toiset löytävät ne uskonnosta (oli se sitten mikä tahansa), toiset omasta maailmastaan ja jotkut puiden halailusta. En tuputa Islamia muille, enkä väitä sen sopivan kaikille. Minulle se vain sattuu olemaan se oikea uskonto.

        Aivan ihana vastaus....selkeää....Itse olen vuosia "etsinyt" vastauksia. En ole muslimi (ainakaan vielä), vaan tapakristitty ja löydän koko ajan Koraanista itselleni sopivia vastauksia eri kysymyksiin mitä minulla on elämää kohtaan. Eniten minua kiinnostaa Islamin selkeys; yksi Jumala, eikä mitään muuta. Kristinuskon kolminaisuusoppi herättää minussa hämmennystä, en ymmärrä miksi Jeesus nostetaan Jumalan ainoaksi pojaksi? Eikö me kaikki olla Jumalan lapsia? Ja mihinkä Jumala tarvitsee Pyhän hengen arvoisekseen? Jumala on yksi ja ainoa. Selkeää...


      • Lue.
        Mikä vaikutti? kirjoitti:

        En ole tämä sama henkilö, jonka kanssa juttelit aikasemmin, mutta taidanpa kommentoida asiaan.
        1) Jos sinulla on aikaa elämäsi aikanasi tehdä kaikkea muuta huvittavaa ja hauskaa ja yms, niin miksi ei käyttäisi silti esimerkiksi tunnin. per päivän etsimiseen noihin vastauksiin koraanin kautta, tai edes puol' tuntia?
        2)Löydät kaikki vastaukset koraanista, jos sinulla on tunnin aikaa käyttää aikaasi vaikka koraanin lukemiseen, tee se.
        3) Koraaniahan ei tietenkään tunnissa voi kokonaan lukea, mutta jos luet yhdenkin sivun saat jo vastauksia todella moneen kysymykseen, joita ei ehkä ole vielä ehtinyt tulla edes mieleesi.
        4)Lue.
        5) Mikä on elämän tarkoitus? Tässä pieni linkki sinulle: https://www.youtube.com/watch?v=dfW9HYDenG0 ...


    • Chom chom

      Voihan olla kyse puolison miellyttämisestä, mutta varmasti enemmän siitä, että läheisten ihmissuhteiden kautta tulee tutustuttua uskontoon paremmin ja alkaa pohtia, ehkä kyseenalaistaakin, omia uskonnollisia näkemyksiään.

      En ole mieheni myötä muuttanut vakaumustani, mutta varmasti olen miettinyt uskonasioita ja tutustunut hänen uskontoonsa enemmän kuin muuten olisin.

    • chawakm

      Kiva jos se on oma päätös. Olen kuullut kyllä sitäkin, että mies on kiristänyt naisen kääntymään tai yrittänyt mainipuloida. Esim. en mene sun kanssa ikinä naimisiin jos et ole muslimi. Tai en voi olla sun kanssa jos et ole muslimi. Se on jotenkin törkeetä. Ihan kuin se uskonto jotenkin ihmistä sinänsä muuttaisi.

      Mutta no en muutenkaan YHTÄÄN ymmärrä naisia jotka kääntyy muslimiksi oli sitten omasta tahdosta tai jostain...

      • (-_-)b

        Seurustelet siis muslimin kanssa, mutta et ymmärrä miksi kukaan nainen haluaisi olla muslimi? Onnea vaan teillekin...


      • chawakm
        (-_-)b kirjoitti:

        Seurustelet siis muslimin kanssa, mutta et ymmärrä miksi kukaan nainen haluaisi olla muslimi? Onnea vaan teillekin...

        Minun mieheni on uskoltaan muslimi, mutta ei ole uskonnollinen eli ei harjoita uskoaan. Jos on ollut muslimi syntymästä asti niin ei siinä, mutta en ymmärrä sitä, että joku suomalainen nainen kääntyy yhtäkkiä muslimiksi ja yleensä miehen takia loppujenlopuksi.


      • (-_-)b
        chawakm kirjoitti:

        Minun mieheni on uskoltaan muslimi, mutta ei ole uskonnollinen eli ei harjoita uskoaan. Jos on ollut muslimi syntymästä asti niin ei siinä, mutta en ymmärrä sitä, että joku suomalainen nainen kääntyy yhtäkkiä muslimiksi ja yleensä miehen takia loppujenlopuksi.

        Oletan ettet itsekään ole kovin uskonnollinen. Millä perusteella siis tuomitset toisten uskoon tulemisen?

        Itse olin uskovainen Kristitty, nyt olen uskovainen Muslimi. Ero on lopulta hiuksen hieno, kuten jokainen molempia uskontoja tutkinut tietää. Mutta jos ei ole lukenut Raamattua ja Koraania niin on kyllä turha tuomita, epäillä tai valittaa muiden valintoja.


      • chawakm
        (-_-)b kirjoitti:

        Oletan ettet itsekään ole kovin uskonnollinen. Millä perusteella siis tuomitset toisten uskoon tulemisen?

        Itse olin uskovainen Kristitty, nyt olen uskovainen Muslimi. Ero on lopulta hiuksen hieno, kuten jokainen molempia uskontoja tutkinut tietää. Mutta jos ei ole lukenut Raamattua ja Koraania niin on kyllä turha tuomita, epäillä tai valittaa muiden valintoja.

        No en todellakaan ole uskonnollinen, mutta olen hyvin kiinnostunut uskonnoista. Olen myös lukenut Raamattau ja Koraania. Huvittavaa tekstiä kummassakin...


      • tutkiva löytää
        (-_-)b kirjoitti:

        Oletan ettet itsekään ole kovin uskonnollinen. Millä perusteella siis tuomitset toisten uskoon tulemisen?

        Itse olin uskovainen Kristitty, nyt olen uskovainen Muslimi. Ero on lopulta hiuksen hieno, kuten jokainen molempia uskontoja tutkinut tietää. Mutta jos ei ole lukenut Raamattua ja Koraania niin on kyllä turha tuomita, epäillä tai valittaa muiden valintoja.

        Kerropas toki minulle minkälainen tämä hiukkasen hieno ero on islamilla ja kristinopilla? Itse kumpaakin kirjoituksia tutkineena väitän näiden uskontojen erot olevan valtava.


    • Habibti

      Omalla kohdalla en oijeastaan tiennyt mitään islamista ennen avioliittoa. Ainoa kuva oli lähinnä vääristynyt ja rajoittui median syöttämään kuvaan terroristeista. Mieheni kautta opin tuntemaan islamin ja tajusin sen olevan totuus. Näin varmaan muillakin. Eikö se juuri todista islamin oikeellisuutta? Ei kukaan pysty olemaan muslimi ilman uskoa, näin väittäisin. Toki voi teeskennellä, mutta ei silloin voi itseään muslimiksi kutsua.

      • chawakm

        Ehkä miehesi syötti sinulle vain hyvät asiat islamista? Ja suljit silmäsi sitten kaikelta siltä pahalta mitä on islamissa.


      • Habibti
        chawakm kirjoitti:

        Ehkä miehesi syötti sinulle vain hyvät asiat islamista? Ja suljit silmäsi sitten kaikelta siltä pahalta mitä on islamissa.

        Mitähän nämä pahat asiat sitten ovat? Islamista en löydä mitään pahaa, muslimeissa sitä sitten saattaakin olla. Mutta Jumalan luoma uskonto onkin täydellinen, ihminen taas ei ole sillä Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon ja järjen, jota ei sitten välttämättä käytetä oikein.


      • Mielenkiintoista.
        Habibti kirjoitti:

        Mitähän nämä pahat asiat sitten ovat? Islamista en löydä mitään pahaa, muslimeissa sitä sitten saattaakin olla. Mutta Jumalan luoma uskonto onkin täydellinen, ihminen taas ei ole sillä Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon ja järjen, jota ei sitten välttämättä käytetä oikein.

        Jos jumala tietää kaiken jo ennalta - siis on suunnitellut kaiken - miten ihmisellä voi olla vapaa tahto?


      • chawakmn
        Habibti kirjoitti:

        Mitähän nämä pahat asiat sitten ovat? Islamista en löydä mitään pahaa, muslimeissa sitä sitten saattaakin olla. Mutta Jumalan luoma uskonto onkin täydellinen, ihminen taas ei ole sillä Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon ja järjen, jota ei sitten välttämättä käytetä oikein.

        Islamissa naista kehotetaan alistumaan miehelle ja olemaan orjatar ja käsketään kurittaa naista jos on tottelematon ja Muhammed... Te tiedätte kyllä minkälainen hän oli, jos olette hänen elämän historiaa seuranneet...


      • ei hjummarra

        "Mieheni kautta opin tuntemaan islamin ja tajusin sen olevan totuus. Näin varmaan muillakin. Eikö se juuri todista islamin oikeellisuutta?"

        Eeh, tota noin... Minkä planeetan logiikalla se, että tutustuit islamiin miehesi kautta ja äkkäsit sitten sen olevan "totuus" todistaa islamin "oikeellisuutta"?


      • Habibti
        chawakmn kirjoitti:

        Islamissa naista kehotetaan alistumaan miehelle ja olemaan orjatar ja käsketään kurittaa naista jos on tottelematon ja Muhammed... Te tiedätte kyllä minkälainen hän oli, jos olette hänen elämän historiaa seuranneet...

        Ja miehen kuuluu olla naiselle hyvä ja kohdella tätä rakastavasti ja oikeudenmukaisesti. Naisella on täydet oikeudet ja mahdollisuudet erota huonosta avioliitosta islamin mukaan. Eipäs sekoiteta islamia ja muslimia keskenään.

        Tuo on juuri tuota suppeaa tietämustä islamista, jota itsellänikin oli aikanaan. Poimitaan vaan tietyt osat ja ei edes jakseta ottaa selvää laajemmasta kokonaisuudesta. Ei naisen todellakaan pidä olla mikään orjatar! arabien kulttuurissa nainen hoitaa kodin, mutta tämä säädös ei tule uskonnosta ja ainakin minun mieheni auttaa minua kotihommissa, koska kuitenkin käyn myös työssä.

        Minusta se todistaa, koska miehen kautta vaimot näkevät ja oppivat selvät merkit ja tulevat uskoon. Itse olin kristitty ja uskoin jo pienestä pitäen Jumalaan. Jopa vastustin islamia, ajattelin juurikin, että en edes koskaan voisi seurustella muslimin kanssa. Mutta never say never Jumala tekee niin kuin tahtoo ja nyt tarkemmin ajatellen vastasi kaikkiin rukouksiini, joita esitin ollessani kristitty. Jumalan kiitos!


      • Habibti
        chawakmn kirjoitti:

        Islamissa naista kehotetaan alistumaan miehelle ja olemaan orjatar ja käsketään kurittaa naista jos on tottelematon ja Muhammed... Te tiedätte kyllä minkälainen hän oli, jos olette hänen elämän historiaa seuranneet...

        Mielenkiinnosta kysyn, että mitähän pahaa profeetta Mohammed rauha ja Jumalan siunaukset hänelle on tehnyt? Minä en nimittäin tiedä.

        Hän oli hyvä mies ja kohteli vaimojaan mitä parhaiten. Oli Jumalalle kuuliainen ja auttoi ja opetti ihmisiä. Olen varma, että vedät Aisha-kortin esiin. Ja rehellisesti sanottuna se oli minullekin vaikea asia ymmärtää. Aisha tosiaan oli nuori tyttö, mutta ei häntä pakotettu Mohammedille, vaan häneltä kysyttiin haluaako hän, Jumala tietää parhaiten. Siihen aikaan nuoruus oli eri juttu kuin nykyään. Nykyään määritellään laissa, että 18 vuotias on valmis naimsiiin menemiseen. Kirkon mukaan 14-15 vuotiaana rippikoulun jälkeen.

        En usko, että Mohammed (saas) olisi nainut Aishaa, jos siitä olisi ollut hänelle haittaa tai vahingoittanut tätä. Ei Jumala olisi niin sallinut. Aisa oli Mohammedin lempi vaimo ja tämä kohteli häntä erittäin hyvin ja lopuksi jopa kuoli tämän käsivarsille.


      • thetruthh
        Habibti kirjoitti:

        Mielenkiinnosta kysyn, että mitähän pahaa profeetta Mohammed rauha ja Jumalan siunaukset hänelle on tehnyt? Minä en nimittäin tiedä.

        Hän oli hyvä mies ja kohteli vaimojaan mitä parhaiten. Oli Jumalalle kuuliainen ja auttoi ja opetti ihmisiä. Olen varma, että vedät Aisha-kortin esiin. Ja rehellisesti sanottuna se oli minullekin vaikea asia ymmärtää. Aisha tosiaan oli nuori tyttö, mutta ei häntä pakotettu Mohammedille, vaan häneltä kysyttiin haluaako hän, Jumala tietää parhaiten. Siihen aikaan nuoruus oli eri juttu kuin nykyään. Nykyään määritellään laissa, että 18 vuotias on valmis naimsiiin menemiseen. Kirkon mukaan 14-15 vuotiaana rippikoulun jälkeen.

        En usko, että Mohammed (saas) olisi nainut Aishaa, jos siitä olisi ollut hänelle haittaa tai vahingoittanut tätä. Ei Jumala olisi niin sallinut. Aisa oli Mohammedin lempi vaimo ja tämä kohteli häntä erittäin hyvin ja lopuksi jopa kuoli tämän käsivarsille.

        Eikös Koraanissa sanota suoraan että naisten tulee olla alistuvaisia miehille?

        Mitä Aisha oli joku 6v. Jos sen ikäiseltä kysytään haluatko mennä naimisiin vanhan ukon kanssa niin eihän 6v edes tiedä mitä se tarkoittaa! Joo ja oli yhdynnässä Aishan kanssa jotain 8 vuotiaanako? Tästä aina väitellään, kun ei tiedetä, mutta suunnilleen. Kyllä se taitaa olla aika haitallista lapselle ja lapsen kehitykselle!! Kai ymmärrät miksi Aisha oli Muhammedin lempivaimo?

        Muhammed myös mm. oli sotaherra ja levitti miekalla uskoa. Muslimihan saa tappaa myös vääräuskoisen. Mutta ehkä olet yhtä raaka ja kannatat pedofiliaa. Sittenhän tämä uskonto on kuin sinulle tehty,

        http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=PlayList&index=0&playnext=1&list=PL3C7052B7ADA587B6

        Katso tuo video niin tiedät TOTUUDEN.


      • Luin itse
        Habibti kirjoitti:

        Ja miehen kuuluu olla naiselle hyvä ja kohdella tätä rakastavasti ja oikeudenmukaisesti. Naisella on täydet oikeudet ja mahdollisuudet erota huonosta avioliitosta islamin mukaan. Eipäs sekoiteta islamia ja muslimia keskenään.

        Tuo on juuri tuota suppeaa tietämustä islamista, jota itsellänikin oli aikanaan. Poimitaan vaan tietyt osat ja ei edes jakseta ottaa selvää laajemmasta kokonaisuudesta. Ei naisen todellakaan pidä olla mikään orjatar! arabien kulttuurissa nainen hoitaa kodin, mutta tämä säädös ei tule uskonnosta ja ainakin minun mieheni auttaa minua kotihommissa, koska kuitenkin käyn myös työssä.

        Minusta se todistaa, koska miehen kautta vaimot näkevät ja oppivat selvät merkit ja tulevat uskoon. Itse olin kristitty ja uskoin jo pienestä pitäen Jumalaan. Jopa vastustin islamia, ajattelin juurikin, että en edes koskaan voisi seurustella muslimin kanssa. Mutta never say never Jumala tekee niin kuin tahtoo ja nyt tarkemmin ajatellen vastasi kaikkiin rukouksiini, joita esitin ollessani kristitty. Jumalan kiitos!

        Vaimo ei koraanin mukaan saa kieltäytyä seksistä tai enkelit itkevät kunnes hän taas suostuu.
        Onko tuo millään tavalla kohtuullinen vaatimus?


      • Luin itse
        Habibti kirjoitti:

        Mielenkiinnosta kysyn, että mitähän pahaa profeetta Mohammed rauha ja Jumalan siunaukset hänelle on tehnyt? Minä en nimittäin tiedä.

        Hän oli hyvä mies ja kohteli vaimojaan mitä parhaiten. Oli Jumalalle kuuliainen ja auttoi ja opetti ihmisiä. Olen varma, että vedät Aisha-kortin esiin. Ja rehellisesti sanottuna se oli minullekin vaikea asia ymmärtää. Aisha tosiaan oli nuori tyttö, mutta ei häntä pakotettu Mohammedille, vaan häneltä kysyttiin haluaako hän, Jumala tietää parhaiten. Siihen aikaan nuoruus oli eri juttu kuin nykyään. Nykyään määritellään laissa, että 18 vuotias on valmis naimsiiin menemiseen. Kirkon mukaan 14-15 vuotiaana rippikoulun jälkeen.

        En usko, että Mohammed (saas) olisi nainut Aishaa, jos siitä olisi ollut hänelle haittaa tai vahingoittanut tätä. Ei Jumala olisi niin sallinut. Aisa oli Mohammedin lempi vaimo ja tämä kohteli häntä erittäin hyvin ja lopuksi jopa kuoli tämän käsivarsille.

        Muhammed tappoi paljon ihmisä.
        Tapatti ihmisiä pyhäpäivänä, mikä oli ankarasti kiellettyä.
        Ryösti ihmisä ja pakotti heidät kääntymään islamiin tai tappoi heidät.
        Tapettujen vaimot pakkonaitettiin omien joukkojen miehille.

        Mikä tuossa on hyvää ja miksi muhammedia sanotaan hyväksi ?????


      • Habibti
        thetruthh kirjoitti:

        Eikös Koraanissa sanota suoraan että naisten tulee olla alistuvaisia miehille?

        Mitä Aisha oli joku 6v. Jos sen ikäiseltä kysytään haluatko mennä naimisiin vanhan ukon kanssa niin eihän 6v edes tiedä mitä se tarkoittaa! Joo ja oli yhdynnässä Aishan kanssa jotain 8 vuotiaanako? Tästä aina väitellään, kun ei tiedetä, mutta suunnilleen. Kyllä se taitaa olla aika haitallista lapselle ja lapsen kehitykselle!! Kai ymmärrät miksi Aisha oli Muhammedin lempivaimo?

        Muhammed myös mm. oli sotaherra ja levitti miekalla uskoa. Muslimihan saa tappaa myös vääräuskoisen. Mutta ehkä olet yhtä raaka ja kannatat pedofiliaa. Sittenhän tämä uskonto on kuin sinulle tehty,

        http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=PlayList&index=0&playnext=1&list=PL3C7052B7ADA587B6

        Katso tuo video niin tiedät TOTUUDEN.

        Varmuudella ei mitään voi tietää, koska se ei ole koraanissa. Ainoastaan tieto perustuu perimätietoon, eikä Aishan lapsuudesta paljon muutenkaan tiedetä. Luotettavimman lähteen mukaan hän olisi ollut 6v ja töytäntöön pantessa 9vuotias. Jumala tietää parhaiten. Kyllähän se hurjalta kuulostaa, mutta asiasta ei tosiaankaan voida olla varmoja ka kuten sanoin siihen aikaan lapsuus ja nuoruus olivat erilaista kuin nykyään.

        Mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitä "muuta" pahaa Mohammedissa (saas) oli tämän Aisha-kortin jälkeen, josta siis ei edes voida olla varmoja.

        Selitin itseni mielestä aika selkeästi tuon alistuvuus jutun. Ketään ei kuulu alistaa eikä kenenkään kuulu olla alistettu vaan islamin mukaan molemmilla puolisoilla on omat roolinsa avioliitossa, jonka myötä avioliitosta sitten voi tulla paras mahdollinen molempien osapuolien kannalta. Selitin tarkemmin ylempänä.


      • ........
        Habibti kirjoitti:

        Varmuudella ei mitään voi tietää, koska se ei ole koraanissa. Ainoastaan tieto perustuu perimätietoon, eikä Aishan lapsuudesta paljon muutenkaan tiedetä. Luotettavimman lähteen mukaan hän olisi ollut 6v ja töytäntöön pantessa 9vuotias. Jumala tietää parhaiten. Kyllähän se hurjalta kuulostaa, mutta asiasta ei tosiaankaan voida olla varmoja ka kuten sanoin siihen aikaan lapsuus ja nuoruus olivat erilaista kuin nykyään.

        Mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitä "muuta" pahaa Mohammedissa (saas) oli tämän Aisha-kortin jälkeen, josta siis ei edes voida olla varmoja.

        Selitin itseni mielestä aika selkeästi tuon alistuvuus jutun. Ketään ei kuulu alistaa eikä kenenkään kuulu olla alistettu vaan islamin mukaan molemmilla puolisoilla on omat roolinsa avioliitossa, jonka myötä avioliitosta sitten voi tulla paras mahdollinen molempien osapuolien kannalta. Selitin tarkemmin ylempänä.

        "Varmuudella ei mitään voi tietää, koska se ei ole koraanissa. Ainoastaan tieto perustuu perimätietoon"

        Mitä ihmettä sä tolla tarkoitat?
        Vai kuvitteletko että koraani olisi taivaasta pudonnut valmis kirja?

        Alunperin koraanin tekstit ovat olleet vain suullisena perimätietona jotka on sitten myöhemmin kirjattu ylös ja koottu koraaniksi, eli aivan samoin kuin esimerkiksi meidän Kalevala jonka Lönnrot kasasi matkoillaan.

        Koraanin kasausvaiheessa löydettiin myös paljon toisistaan poikkeavia "alkuperäisiä tekstejä" joista joku versio on valittu mukaan ja loput tuhottu.
        On myös huomioitava että alkuperäiset tekstit eivät suinkaan olleet edes kirjoitettu arabiaksi vaan arameaksi. Käännöstyön ja puutteellisen arameankielen kirjoitusasun vuoksi tekstissä on myös paljon tulkintavirheitä.


      • 234324234
        Habibti kirjoitti:

        Varmuudella ei mitään voi tietää, koska se ei ole koraanissa. Ainoastaan tieto perustuu perimätietoon, eikä Aishan lapsuudesta paljon muutenkaan tiedetä. Luotettavimman lähteen mukaan hän olisi ollut 6v ja töytäntöön pantessa 9vuotias. Jumala tietää parhaiten. Kyllähän se hurjalta kuulostaa, mutta asiasta ei tosiaankaan voida olla varmoja ka kuten sanoin siihen aikaan lapsuus ja nuoruus olivat erilaista kuin nykyään.

        Mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitä "muuta" pahaa Mohammedissa (saas) oli tämän Aisha-kortin jälkeen, josta siis ei edes voida olla varmoja.

        Selitin itseni mielestä aika selkeästi tuon alistuvuus jutun. Ketään ei kuulu alistaa eikä kenenkään kuulu olla alistettu vaan islamin mukaan molemmilla puolisoilla on omat roolinsa avioliitossa, jonka myötä avioliitosta sitten voi tulla paras mahdollinen molempien osapuolien kannalta. Selitin tarkemmin ylempänä.

        "siihen aikaan lapsuus ja nuoruus olivat erilaista kuin nykyään. "

        Ei 9-vuotias ollut valmis aloittamaan sukupuolielämää sen enempää silloin kuin nytkään. Jos tarkoitat sitä, että elämä oli tuolloin paljon julmempaa ja raadollisempaa, niin miten se käy puolustukseksi sellaisen kaverin teoille, jonka toiminnan pitäisi olla esikuvallista myös nykyihmisille? Vai olisiko islamissa tilausta uudelle profeetalle? Jollekin paremmin nykyaikaan soveltuvalle.


      • trgytr
        Habibti kirjoitti:

        Varmuudella ei mitään voi tietää, koska se ei ole koraanissa. Ainoastaan tieto perustuu perimätietoon, eikä Aishan lapsuudesta paljon muutenkaan tiedetä. Luotettavimman lähteen mukaan hän olisi ollut 6v ja töytäntöön pantessa 9vuotias. Jumala tietää parhaiten. Kyllähän se hurjalta kuulostaa, mutta asiasta ei tosiaankaan voida olla varmoja ka kuten sanoin siihen aikaan lapsuus ja nuoruus olivat erilaista kuin nykyään.

        Mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitä "muuta" pahaa Mohammedissa (saas) oli tämän Aisha-kortin jälkeen, josta siis ei edes voida olla varmoja.

        Selitin itseni mielestä aika selkeästi tuon alistuvuus jutun. Ketään ei kuulu alistaa eikä kenenkään kuulu olla alistettu vaan islamin mukaan molemmilla puolisoilla on omat roolinsa avioliitossa, jonka myötä avioliitosta sitten voi tulla paras mahdollinen molempien osapuolien kannalta. Selitin tarkemmin ylempänä.

        Minusta sinä häpäiset jumalan puhuessasi kaikesta, että se on jumalan tahtoa. Paskanmarjat. Koraani on ihmisen kirjoittama kirja ja islamia TULKITAAN. Mitään perimmäistä jumalan tahtoa tai totuutta ei ole olemassakaan. Ihme selittelyä kaikille epäoikeudenmukaisuuksille selitetään sillä, että kun se on jumalan tahto ja sukupuolilla on eri roolit. Pah. Vain tyhmät ja yksinkertaiset ja aivopestyt alistetut uskovat, normaalijärkiset käyttävät omaa järkeään.t


      • kale12
        thetruthh kirjoitti:

        Eikös Koraanissa sanota suoraan että naisten tulee olla alistuvaisia miehille?

        Mitä Aisha oli joku 6v. Jos sen ikäiseltä kysytään haluatko mennä naimisiin vanhan ukon kanssa niin eihän 6v edes tiedä mitä se tarkoittaa! Joo ja oli yhdynnässä Aishan kanssa jotain 8 vuotiaanako? Tästä aina väitellään, kun ei tiedetä, mutta suunnilleen. Kyllä se taitaa olla aika haitallista lapselle ja lapsen kehitykselle!! Kai ymmärrät miksi Aisha oli Muhammedin lempivaimo?

        Muhammed myös mm. oli sotaherra ja levitti miekalla uskoa. Muslimihan saa tappaa myös vääräuskoisen. Mutta ehkä olet yhtä raaka ja kannatat pedofiliaa. Sittenhän tämä uskonto on kuin sinulle tehty,

        http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=PlayList&index=0&playnext=1&list=PL3C7052B7ADA587B6

        Katso tuo video niin tiedät TOTUUDEN.

        Järjettömin asia mitä maailmassa voi tehdä on alkaa kinaamaan uskovaisten kanssa.


      • 3+7
        kale12 kirjoitti:

        Järjettömin asia mitä maailmassa voi tehdä on alkaa kinaamaan uskovaisten kanssa.

        Niin totta.


      • selitystäää
        Mielenkiintoista. kirjoitti:

        Jos jumala tietää kaiken jo ennalta - siis on suunnitellut kaiken - miten ihmisellä voi olla vapaa tahto?

        Ennaltatietämine ja ennaltamääräminen eivät ole yksi ja sama asia.
        Onko liian vaikee ymmärtää?
        No, väännän rautalangasta.
        Jumala johdattaa/sallii elämääsi jonkun asian, esim. jonkun mahdollisuuden, koettelemuksen tms. Hän tietää mikä olisi siinä tilanteessa parhaaksesi mutta itse sinä päätät kuinka reagoit asiaan. Jumala tietää sen miten tulet reagoimaan, mutta Hän ei päätä asiaa puolestasi. Eli sinulla on vapaa tahto.


      • kysynpähänvaan
        selitystäää kirjoitti:

        Ennaltatietämine ja ennaltamääräminen eivät ole yksi ja sama asia.
        Onko liian vaikee ymmärtää?
        No, väännän rautalangasta.
        Jumala johdattaa/sallii elämääsi jonkun asian, esim. jonkun mahdollisuuden, koettelemuksen tms. Hän tietää mikä olisi siinä tilanteessa parhaaksesi mutta itse sinä päätät kuinka reagoit asiaan. Jumala tietää sen miten tulet reagoimaan, mutta Hän ei päätä asiaa puolestasi. Eli sinulla on vapaa tahto.

        Miksi Jumala ei salli hyvää elämää köyhille Afrikna lapsille?


      • vbncnbcnn

        On kyllä jännää että naiset löytävät "totuuden" islamista seurustelujensa kautta, kun taas miehet eivät moiseen bullshit-höpsötyksiin lankea..

        Miehet täyttävät naisen pään, eikä toisin päin siis kuuluu teesi..


    • China Dragon

      Uskotteko oikeasti Jumalaan, Allahiin, Budhaan jne.?

      Ovatko nuo kaverit veljeksiä keskenään, vai ovatko he siskoksia keskenään?
      Onko Jumalan oltava AINA kuvitettu mieheksi?

      Kumartakaahan naiset meitä miehiä, olemmehan jumalallisia olentoja:)

      Uskonto on tapa hallita, ohjeistaa elämää tiettyyn suuntaan.
      Itse en usko Jumaliin, uskon pyhään oikeuden mukaisuuteen. Ja se on meidän jokaisen sisällä, tai sitten ei ole.

      Aivan sama, 60-vuoden kuluttua olemme kuolleita kaikki!

      • Habibti

        Tiedoksesi Allah on Jumala, Jumala on Allah. Ei ole kahta eri jumalaa kuin Allah ja Jumala, kuten ei ole kahta eri jumalaa kuin God ja Jumala. Allah on siis arabiaa ja tarkoittaa yksinkertaistesi se ainoa Jumala.

        Buddha ei edes ole jumala vaan hän oli ihminen, mies, eikä buddhistit usko mihinkään jumalaan, eivät edes siihen, että ihmisellä olisi sielu.

        Ja kyölä juutalaisilla ja kristityillä ja muslimeilla on sama Jumala ja ainakin me muslimit uskomme, että nämä kolme ovat jatkumo ieskenään, joista islam on se oikea puhdistrttu versio edeltävästä kristin uskosta.


      • Habibti

        Tiedoksesi Allah on Jumala, Jumala on Allah. Ei ole kahta eri jumalaa kuin Allah ja Jumala, kuten ei ole kahta eri jumalaa kuin God ja Jumala. Allah on siis arabiaa ja tarkoittaa yksinkertaistesi se ainoa Jumala.

        Buddha ei edes ole jumala vaan hän oli ihminen, mies, eikä buddhistit usko mihinkään jumalaan, eivät edes siihen, että ihmisellä olisi sielu.

        Ja kyllä juutalaisilla ja kristityillä ja muslimeilla on sama Jumala ja ainakin me muslimit uskomme, että nämä kolme ovat jatkumo keskenään, joista islam on se oikea puhdistettu versio edeltävästä kristinuskosta.


      • China Dragon
        Habibti kirjoitti:

        Tiedoksesi Allah on Jumala, Jumala on Allah. Ei ole kahta eri jumalaa kuin Allah ja Jumala, kuten ei ole kahta eri jumalaa kuin God ja Jumala. Allah on siis arabiaa ja tarkoittaa yksinkertaistesi se ainoa Jumala.

        Buddha ei edes ole jumala vaan hän oli ihminen, mies, eikä buddhistit usko mihinkään jumalaan, eivät edes siihen, että ihmisellä olisi sielu.

        Ja kyllä juutalaisilla ja kristityillä ja muslimeilla on sama Jumala ja ainakin me muslimit uskomme, että nämä kolme ovat jatkumo keskenään, joista islam on se oikea puhdistettu versio edeltävästä kristinuskosta.

        Eli, mielestäsi saman Jumalan lapset tappavat toisiaan koska haluavat todistaa oman ja saman Jumalan olevan se OIKEA Jumala?
        Onko hölmömpää kuultu?
        Selitä miksi se todistaminen on mennyt yli Jumalallisen sanan:)

        Oitoa olisi jos luvattaisiin 40 neitsyttä jos kuolee sodassa väärä uskoisia vastaan, kuka on muuten kysynyt mitään näiltä neitsyeiltä mitä mieltä he kyseisestä miehestä ovat? Olisihan se kauheaa jos mies huomaisi elämänsä tuhlattuaan asialle ettei neitsyet pidä häntä edes miehenä. Ole siinä sitten 40 tyytymättömän naisen seurana iäisyys..ihan kauhea homma. Voisi kysyä et voisiko sitä jotenkin luopua moisesta kunniasta?

        Ihmisillä on sielu joka ei kuole koskaan. Näin Buddistit uskovat. Olen poltellut tupakkaa vaimoni kuolleen isän kanssa joten kyllä he uskovat ihmisen siirtymiseen uuteen ulottuvuuteen ja sen että kuolleet katsovat miten jälkeläisillä elämässä menee.

        Ihan ok.

        Tarkoitukseni ei ole kyseenalaistaa uskontoja vaan ihmisiä jotka tulkitsevat uskontoaan Jumalallisen opin vastaisesti. Kirjoitetut teokset ovat ihmisen kirjoittamia, niillä on yleensä jokin tarkoitus kuten eri maiden lakiteksteillä.

        Ihminen tarvitsee ylempää voimaa heikkoudessaan, ei kai tuossa ole mitään muuta ajatusta moraalin lisäksi.

        Ihminen on ihminen, jätetäänkö ne Jumalat hiukan vähemmälle?
        Eikös juu?
        Jos ei niin ihmisten tulisi mennä naimisiin Jumaliensa kanssa kuten munkit ja nunnat tekevät?


      • Habibti
        China Dragon kirjoitti:

        Eli, mielestäsi saman Jumalan lapset tappavat toisiaan koska haluavat todistaa oman ja saman Jumalan olevan se OIKEA Jumala?
        Onko hölmömpää kuultu?
        Selitä miksi se todistaminen on mennyt yli Jumalallisen sanan:)

        Oitoa olisi jos luvattaisiin 40 neitsyttä jos kuolee sodassa väärä uskoisia vastaan, kuka on muuten kysynyt mitään näiltä neitsyeiltä mitä mieltä he kyseisestä miehestä ovat? Olisihan se kauheaa jos mies huomaisi elämänsä tuhlattuaan asialle ettei neitsyet pidä häntä edes miehenä. Ole siinä sitten 40 tyytymättömän naisen seurana iäisyys..ihan kauhea homma. Voisi kysyä et voisiko sitä jotenkin luopua moisesta kunniasta?

        Ihmisillä on sielu joka ei kuole koskaan. Näin Buddistit uskovat. Olen poltellut tupakkaa vaimoni kuolleen isän kanssa joten kyllä he uskovat ihmisen siirtymiseen uuteen ulottuvuuteen ja sen että kuolleet katsovat miten jälkeläisillä elämässä menee.

        Ihan ok.

        Tarkoitukseni ei ole kyseenalaistaa uskontoja vaan ihmisiä jotka tulkitsevat uskontoaan Jumalallisen opin vastaisesti. Kirjoitetut teokset ovat ihmisen kirjoittamia, niillä on yleensä jokin tarkoitus kuten eri maiden lakiteksteillä.

        Ihminen tarvitsee ylempää voimaa heikkoudessaan, ei kai tuossa ole mitään muuta ajatusta moraalin lisäksi.

        Ihminen on ihminen, jätetäänkö ne Jumalat hiukan vähemmälle?
        Eikös juu?
        Jos ei niin ihmisten tulisi mennä naimisiin Jumaliensa kanssa kuten munkit ja nunnat tekevät?

        Ei kukaan yritä todistaa omaa Jumalaansa oikeaksi, he yrittävät todistaa uskontonsa oikeaksi. Että heidän tapansa toimia Jumalan hyväksi on oikein. Eikä tämä tappelu rajoitu eri uskontojen välille vaan myös uskonnon sisällä on riitaa siitä, mikä on oikein. Todelliset merkit ovat kuitenkin luettavissa, mikäli niille avaa silmänsä ja sydämensä.


      • Habibti
        China Dragon kirjoitti:

        Eli, mielestäsi saman Jumalan lapset tappavat toisiaan koska haluavat todistaa oman ja saman Jumalan olevan se OIKEA Jumala?
        Onko hölmömpää kuultu?
        Selitä miksi se todistaminen on mennyt yli Jumalallisen sanan:)

        Oitoa olisi jos luvattaisiin 40 neitsyttä jos kuolee sodassa väärä uskoisia vastaan, kuka on muuten kysynyt mitään näiltä neitsyeiltä mitä mieltä he kyseisestä miehestä ovat? Olisihan se kauheaa jos mies huomaisi elämänsä tuhlattuaan asialle ettei neitsyet pidä häntä edes miehenä. Ole siinä sitten 40 tyytymättömän naisen seurana iäisyys..ihan kauhea homma. Voisi kysyä et voisiko sitä jotenkin luopua moisesta kunniasta?

        Ihmisillä on sielu joka ei kuole koskaan. Näin Buddistit uskovat. Olen poltellut tupakkaa vaimoni kuolleen isän kanssa joten kyllä he uskovat ihmisen siirtymiseen uuteen ulottuvuuteen ja sen että kuolleet katsovat miten jälkeläisillä elämässä menee.

        Ihan ok.

        Tarkoitukseni ei ole kyseenalaistaa uskontoja vaan ihmisiä jotka tulkitsevat uskontoaan Jumalallisen opin vastaisesti. Kirjoitetut teokset ovat ihmisen kirjoittamia, niillä on yleensä jokin tarkoitus kuten eri maiden lakiteksteillä.

        Ihminen tarvitsee ylempää voimaa heikkoudessaan, ei kai tuossa ole mitään muuta ajatusta moraalin lisäksi.

        Ihminen on ihminen, jätetäänkö ne Jumalat hiukan vähemmälle?
        Eikös juu?
        Jos ei niin ihmisten tulisi mennä naimisiin Jumaliensa kanssa kuten munkit ja nunnat tekevät?

        Buddhistit eivät usko sieluun. Siihen he uskovat juu, että ihminen siirtyy kuten selitit, mutta ei se ole sielu, jotain muuta en nyt jaksa muistaa.

        Kirjoituksesi 40 neitsyestä on naurettava. Kukaan ei tiedä, mikä on palkkio taivaissa ja jos se on neitsyet, niin eivät he ole ihmisiä maan päältä. Taivas on paikka, joka on jokaiselle mieluinen. Huomaan kuitenkin, että kuvasi on niin samanlainen kuin itsellä aikoinaan.


      • Habibti
        Habibti kirjoitti:

        Buddhistit eivät usko sieluun. Siihen he uskovat juu, että ihminen siirtyy kuten selitit, mutta ei se ole sielu, jotain muuta en nyt jaksa muistaa.

        Kirjoituksesi 40 neitsyestä on naurettava. Kukaan ei tiedä, mikä on palkkio taivaissa ja jos se on neitsyet, niin eivät he ole ihmisiä maan päältä. Taivas on paikka, joka on jokaiselle mieluinen. Huomaan kuitenkin, että kuvasi on niin samanlainen kuin itsellä aikoinaan.

        Sori, että joudun näin pätkissä vastaamaan. Kirjoitan kännykällä ja j ohean jo puolet asioista, mitä kirjoitit. Kuitenkin. Koraani on toki ihmisen kirjoittama, mutta sanat ovat suoraan Jumalalta, siinä ei ole mitään ihmisen suusta tai ajatuksista. Jumala lähetti suurat maanpäälle ja ihmset sitten kokosivat ne yhdeksi kirjaksi, jotta jälkipolvetkin voivat harjoittaa uskontoa täydellisesti. Luojan kiitos.

        Ihminen on ihminen joo ja kaikki mitä meillä on on Jumalalta ja Jumalalle meidän pitää olla kiitollisia ja häneltä meidän pitää pyytää apua. Jumala loi avioliiton miehen ja naisen väliseksi liitoksi, jotta mies ja nainen voivat elää yhdessä turvallisesti rakastaen toisiaan, ja Jumala heitä varjelkoon.


      • Hyvä, tyttö!
        Habibti kirjoitti:

        Sori, että joudun näin pätkissä vastaamaan. Kirjoitan kännykällä ja j ohean jo puolet asioista, mitä kirjoitit. Kuitenkin. Koraani on toki ihmisen kirjoittama, mutta sanat ovat suoraan Jumalalta, siinä ei ole mitään ihmisen suusta tai ajatuksista. Jumala lähetti suurat maanpäälle ja ihmset sitten kokosivat ne yhdeksi kirjaksi, jotta jälkipolvetkin voivat harjoittaa uskontoa täydellisesti. Luojan kiitos.

        Ihminen on ihminen joo ja kaikki mitä meillä on on Jumalalta ja Jumalalle meidän pitää olla kiitollisia ja häneltä meidän pitää pyytää apua. Jumala loi avioliiton miehen ja naisen väliseksi liitoksi, jotta mies ja nainen voivat elää yhdessä turvallisesti rakastaen toisiaan, ja Jumala heitä varjelkoon.

        Voi kun kiva. Voit kertoa sitten miehellesi ylpeänä, että valistit ihmisiä islamin ihanuudesta Suomi24 palstalla ja ihan kännykän kautta! Ehkä hän jopa silittää sinun päätäsi tuosta hyvästä.


      • 1232121
        Habibti kirjoitti:

        Sori, että joudun näin pätkissä vastaamaan. Kirjoitan kännykällä ja j ohean jo puolet asioista, mitä kirjoitit. Kuitenkin. Koraani on toki ihmisen kirjoittama, mutta sanat ovat suoraan Jumalalta, siinä ei ole mitään ihmisen suusta tai ajatuksista. Jumala lähetti suurat maanpäälle ja ihmset sitten kokosivat ne yhdeksi kirjaksi, jotta jälkipolvetkin voivat harjoittaa uskontoa täydellisesti. Luojan kiitos.

        Ihminen on ihminen joo ja kaikki mitä meillä on on Jumalalta ja Jumalalle meidän pitää olla kiitollisia ja häneltä meidän pitää pyytää apua. Jumala loi avioliiton miehen ja naisen väliseksi liitoksi, jotta mies ja nainen voivat elää yhdessä turvallisesti rakastaen toisiaan, ja Jumala heitä varjelkoon.

        "Jumala lähetti suurat maanpäälle ja ihmset sitten kokosivat ne yhdeksi kirjaksi, jotta jälkipolvetkin voivat harjoittaa uskontoa täydellisesti. Luojan kiitos."

        Joo, luojan kiitos todellakin. Mahtavasti nimittäin näyttää toimivan. Olisi pikkuhiljaa korkea aika uudelle taivaalliselle interventiolle, mutta taitaa jumala torkkua. Nokkaunet vanhukselle toki suotakoon.


      • Luin itse
        Habibti kirjoitti:

        Tiedoksesi Allah on Jumala, Jumala on Allah. Ei ole kahta eri jumalaa kuin Allah ja Jumala, kuten ei ole kahta eri jumalaa kuin God ja Jumala. Allah on siis arabiaa ja tarkoittaa yksinkertaistesi se ainoa Jumala.

        Buddha ei edes ole jumala vaan hän oli ihminen, mies, eikä buddhistit usko mihinkään jumalaan, eivät edes siihen, että ihmisellä olisi sielu.

        Ja kyölä juutalaisilla ja kristityillä ja muslimeilla on sama Jumala ja ainakin me muslimit uskomme, että nämä kolme ovat jatkumo ieskenään, joista islam on se oikea puhdistrttu versio edeltävästä kristin uskosta.

        Miksi muslimit eivät lue raamattua vaikka jeesus on heidän profeettansa?


      • Luin itse
        Habibti kirjoitti:

        Buddhistit eivät usko sieluun. Siihen he uskovat juu, että ihminen siirtyy kuten selitit, mutta ei se ole sielu, jotain muuta en nyt jaksa muistaa.

        Kirjoituksesi 40 neitsyestä on naurettava. Kukaan ei tiedä, mikä on palkkio taivaissa ja jos se on neitsyet, niin eivät he ole ihmisiä maan päältä. Taivas on paikka, joka on jokaiselle mieluinen. Huomaan kuitenkin, että kuvasi on niin samanlainen kuin itsellä aikoinaan.

        Oikeasti koraanissa on alunperin lukenut että enkelit tarjoilevat siellä kylmiä viinirypäleitä, mutta koska koraani on käännös syyroarameasta, niin käännösvirheet ovat muuttaneet asioita aika paljon.

        Eikä siellä vaadita huntuakaan, vaan käsketään naisten pitää siveyden osoittavaa vyötä, mutta sekin on käännetty ihan pieleen.


      • Etkö ymmärrä eroa?
        Luin itse kirjoitti:

        Miksi muslimit eivät lue raamattua vaikka jeesus on heidän profeettansa?

        Siksi, että Raamatussa Jeesus on Jumalan poika, ei profeetta.E


      • ei jatkumo
        Habibti kirjoitti:

        Tiedoksesi Allah on Jumala, Jumala on Allah. Ei ole kahta eri jumalaa kuin Allah ja Jumala, kuten ei ole kahta eri jumalaa kuin God ja Jumala. Allah on siis arabiaa ja tarkoittaa yksinkertaistesi se ainoa Jumala.

        Buddha ei edes ole jumala vaan hän oli ihminen, mies, eikä buddhistit usko mihinkään jumalaan, eivät edes siihen, että ihmisellä olisi sielu.

        Ja kyölä juutalaisilla ja kristityillä ja muslimeilla on sama Jumala ja ainakin me muslimit uskomme, että nämä kolme ovat jatkumo ieskenään, joista islam on se oikea puhdistrttu versio edeltävästä kristin uskosta.

        Ei juutalaisuus ja kristinusko ja islam ole mikään "jatkumo". Jos jatkumoon uskot, niin sinun pitäisi kääntyä bahai'ismiin. Kristinuskon jälkeen ei voi olla mitään uutta uskontoa, koska Kristus on lopullinen vastaus ihmisen etsintään. Jatkumoa ei ole, koska kristyille Kristus on Jumala, ei profeetta. Myöskään ei voida sanoa, että kristityillä ja muslimeilla olisi sama Jumala. Meillä kristityillä on Jumala jolla on kolme persoonaa, muslimeilla on jumala jolla on yksi persoona. Miten tuo voisi olla sama Jumala?


      • ei jatkumo
        ei jatkumo kirjoitti:

        Ei juutalaisuus ja kristinusko ja islam ole mikään "jatkumo". Jos jatkumoon uskot, niin sinun pitäisi kääntyä bahai'ismiin. Kristinuskon jälkeen ei voi olla mitään uutta uskontoa, koska Kristus on lopullinen vastaus ihmisen etsintään. Jatkumoa ei ole, koska kristyille Kristus on Jumala, ei profeetta. Myöskään ei voida sanoa, että kristityillä ja muslimeilla olisi sama Jumala. Meillä kristityillä on Jumala jolla on kolme persoonaa, muslimeilla on jumala jolla on yksi persoona. Miten tuo voisi olla sama Jumala?

        Nyt joku varmaan loukkaantuu, kun vahingossa laitoin pienen kirjaimen. Minun piti kirjoittaa: "kristityillä on Jumala...ja mulimeilla on Jumala..."


      • eri mieltä
        Habibti kirjoitti:

        Tiedoksesi Allah on Jumala, Jumala on Allah. Ei ole kahta eri jumalaa kuin Allah ja Jumala, kuten ei ole kahta eri jumalaa kuin God ja Jumala. Allah on siis arabiaa ja tarkoittaa yksinkertaistesi se ainoa Jumala.

        Buddha ei edes ole jumala vaan hän oli ihminen, mies, eikä buddhistit usko mihinkään jumalaan, eivät edes siihen, että ihmisellä olisi sielu.

        Ja kyllä juutalaisilla ja kristityillä ja muslimeilla on sama Jumala ja ainakin me muslimit uskomme, että nämä kolme ovat jatkumo keskenään, joista islam on se oikea puhdistettu versio edeltävästä kristinuskosta.

        Kyllä, minun mieheni selittää samaa juttua. Mutta on olemassa harhaoppeja, ei "jatkumoita" eikä "puhdistettuja versioita".


    • JS-

      Eikös se muslimiksi kääntyminen ole vähän niinkuin pakollinen/pakotettu juttu, kun sellaisen kanssa alkaa seurustelemaan?

      • Tuollainen

        Yllä on kirjoitettu aivan muuta, mutta sinä et luovu ennakkoluuloistasi.


      • Kizilay

        Naisten ei ole pakko kääntyä, saa olla kristitty. Miehille on ns. pakollinen, koska muslimien mukaan uskonto tulee isältä. Siksi musliminainen ei voi(si) hankkia lapsia ei-muslimin kanssa.


      • Luin itse
        Tuollainen kirjoitti:

        Yllä on kirjoitettu aivan muuta, mutta sinä et luovu ennakkoluuloistasi.

        Islamissa on oletus että nainen lopulta kääntyy muslimiksi ja vain tällä oletuksella on mahdollista että mies menee kristityn tai juutalaisen kanssa naimisiin.
        Samasta oletuksesta johtuu että musliminaisia kielletään menemästä naimisiin muiden kuin muslimien kanssa.


      • Luin itse
        Kizilay kirjoitti:

        Naisten ei ole pakko kääntyä, saa olla kristitty. Miehille on ns. pakollinen, koska muslimien mukaan uskonto tulee isältä. Siksi musliminainen ei voi(si) hankkia lapsia ei-muslimin kanssa.

        Voihan hän kääntyä toiseen uskoon ;)

        Ai niin mutta siitähän koraani määrää tapettavaksi.
        No voi harmi.


      • -_-
        Luin itse kirjoitti:

        Voihan hän kääntyä toiseen uskoon ;)

        Ai niin mutta siitähän koraani määrää tapettavaksi.
        No voi harmi.

        Luehan tarkemmin.


      • Luin itse

      • Luin itse

    • China Dragon

      Mielestäni Allah, Jumala ja Budha ovat sama hahmo eri kulttuureissa. Ihmiset ovat halunneet tulkita asioita omalla tavallaan oman kansakunnan etua vaalien.

      Parisuhteissa ei tulisi mennä noiden uskomusten taakse vaan elää ihminen ihmisenä toisiaan arvostaen lähes yli Jumalallisina olentoina.

      Jos nainen ei voi mennä miehen kanssa naimisiin uskonto erimielisyyksien vuoksi tai hän päättäisi myöhemmin aviopuolison uskontokunnasta niin tuohon on yksi hyvä ohje...lemppaa emätä pellolle, ei sellaista mies tarvitse. Samoin on toisinpäin, uskonto ei saa olla rakasta ihmistä tärkeämpi asia. Jos on et ole mitään aviopuolisollesi ja saat tuhat selitystä miksi asiat menevät kuten menevät.
      Kuka tyytyy moiseen? Ajattelemattomat ja heikot?

    • omaymaummAli

      Aloittajalle:
      Minä olen naimisissa muslimin kanssa ja itse olen myös kääntynyt muslimiksi.
      Päätös ei kyllä johtunut lainkaan miehestäni, eikä mieheni edes ollut se joka minut sai islamista kiinnostumaan. Yksi kaverini oli kääntynyt muslimiksi, ja hän puhui minulle paljon asioista mistä en tiennyt ja suositteli tilaamaan suomenkielisen käännös Koraanin. Tilasin sen ja luin ja muutenkin otin islamista selvää, luin islamista netistä ja islamilaista kirjallisuutta, sillä olin kiinnostunut tietämää mihin mieheni uskoi :) ja lopulta tulin siihen tulokseen että islam on oikea usko Jumalan edessä. Kun vaikka kuinka asioita vääntelin ja kääntelin, niin aina tulin siihen pisteeseen että kaikki päätyy lopulta Allahin luo :)

    • Miksi islamiin

      kääntyminen ylipäätään aiheuttaa ulkopuolisissa niin paljon kuohuntaa ja kysymyksiä? Lisäksi kysymykset ovat usein kovin henkilökohtaisia, jopa törkeitä? Mikseivät muut uskoontulot tai uskononvaihtamiset rassaa kanssaihmisiä ollenkaan samalla tavalla? Onko kysymys ennakkoluuloista ja yleisestä tiedonpuutteesta? Siltä ainakin vaikuttaa, kun lukee näitäkin kirjoituksia.

      Ja lopuksi, mitä se kenellekään kuuluu miten tai mihin kukakin uskoo? Harvempi muslimi on uskontoaan kenellekään kotiovella tuputtamassa, kuten nyt vaikka jehovat, jotka ainakin minun mielestäni toiminallaan häiritsevät kotirauhaani.

      • Luin itse

        No se on nyt hiukan sama kuin tunnustautuisi uusnatsiksi ja kohtelu on tietysti sen mukaista.


      • vbncvncvnvc

        Koska se on niin paksua paskaa - pahempaa kuin mitkään horoskoopit ja energiavirtaukset ja sielunvaellushöpötykset, koska islam aina vaikuttaa yhteiskuntaan niin vahvasti, ja taannuttavalla tavalla..


    • Mrs Helsinki

      Itse uskon että on yksi Jumala, sama kaikille . Minun uskoni kumpuaa sydämestä, ja kaikkea toimintaani ohjaa niin järki kuin sydämeen ääni, omatunto kolkuttaa , jos meinaan lipsua harha-poluille. Minä uskon Jumalaan, en uskontoihin. Jumala on luonut naisen ja miehen tasavertaiseksi. Jumala haluaa että hyväksymme toinen toisemme, ja autamme toisiamme, emme halveksi, kadehdi emmekä kohtele väärin. Olkaamme ystävällisiä ja suvaitsevaisia toisiamme kohtaan ja autetaan vanhoja, sairaita ja heikkoja ihmisiä, ja kaikkia jotka apua tarvitsevat. Kohdellaan toisiamme hyvin. Jumala on meidät kaikki luonut erilaisiksi . Jumala asuu meidän kaikkien sydämissä .

    • kale12

      Kauan ei tarvitse muslimien käännytystyötä suomessa harjoittaa, sillä kohta olemme kaikki mulsumaaneja.
      Siitä tuntuvat pitävän huolen suomalaisnaiset.

      • oikeasssa olet

        Minulle on kaksi islaminuskoon kasvatettua miestä kertonut tästä, miten tavoite on vähitellen käännyttää vääräuskoisia kansoja uskoon kahdella tavalla. Toinen näistä miehistä oli islaminuskoinen, toinen oli kääntynyt pois islaminuskosta. Ensimmäinen keino on juuri se, että miehet naivat kristittyjä naisia jotka kääntyvät uskoon tai vähintään sallivat lasten kasvatettavan isänsä uskoon ja toinen on tietysti se, että perhekoot ovat mahdollisimman suuria. Ei tarvitse paljon matematiikkaa huomatakseen, että tämä on todella kannattava tapa. Kreikassa kristitty nainen ei saa naida muslimimiestä tai jos hän avioituu muslimimiehen kanssa, niin hänet erotetaan seurakunnasta. Näin Kreikka todennäköisesti säilyy pitempään kristittynä. Itse avioiduin muslimimiehen kanssa vastoin kristinuskon määräyksiä. En olisi tehnyt niin, jos olisin jostain näiden vuosien kuluessa löytänyt kristityn miehen, joka olisi huolinut minut vaimokseen. Isäni suurin pelko avioituessani muslimimiehen kanssa oli, että minä joudun mieheni kanssa riitoihin juuri uskonasioissa ja täytyy sanoa, että suurimmat riitamme ovat olleet juuri uskonnossa ja välillä olemme olleet eroamassa pohjimmaisena syynä juuri uskonnolliset erimielisyydet.


      • Opetuslapset12345
        oikeasssa olet kirjoitti:

        Minulle on kaksi islaminuskoon kasvatettua miestä kertonut tästä, miten tavoite on vähitellen käännyttää vääräuskoisia kansoja uskoon kahdella tavalla. Toinen näistä miehistä oli islaminuskoinen, toinen oli kääntynyt pois islaminuskosta. Ensimmäinen keino on juuri se, että miehet naivat kristittyjä naisia jotka kääntyvät uskoon tai vähintään sallivat lasten kasvatettavan isänsä uskoon ja toinen on tietysti se, että perhekoot ovat mahdollisimman suuria. Ei tarvitse paljon matematiikkaa huomatakseen, että tämä on todella kannattava tapa. Kreikassa kristitty nainen ei saa naida muslimimiestä tai jos hän avioituu muslimimiehen kanssa, niin hänet erotetaan seurakunnasta. Näin Kreikka todennäköisesti säilyy pitempään kristittynä. Itse avioiduin muslimimiehen kanssa vastoin kristinuskon määräyksiä. En olisi tehnyt niin, jos olisin jostain näiden vuosien kuluessa löytänyt kristityn miehen, joka olisi huolinut minut vaimokseen. Isäni suurin pelko avioituessani muslimimiehen kanssa oli, että minä joudun mieheni kanssa riitoihin juuri uskonasioissa ja täytyy sanoa, että suurimmat riitamme ovat olleet juuri uskonnossa ja välillä olemme olleet eroamassa pohjimmaisena syynä juuri uskonnolliset erimielisyydet.

        En ymmärrä tätä hirveää pakokauhua että kaikista tulis äkkiä muslimeita ja sitä miten aina jaksetaan paasata että muslimit vaan yrittää käännyttää toisia.

        Onhan kristin uskossakin tarkotus saada aina vaan lisää kannattajia "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni."

        Ja ei en ole muslimi, enkä seurustele muslimin kanssa.

        Tuntuu vain niin hullulta kun jotkut tuntuvat pelkäävän että kohta heistäkin tulee muslimeita, vaikka eivät ole edes mitenkään läheisissä tekemisissä yhdenkään muslimin kanssa.


      • -aatoksia-
        Opetuslapset12345 kirjoitti:

        En ymmärrä tätä hirveää pakokauhua että kaikista tulis äkkiä muslimeita ja sitä miten aina jaksetaan paasata että muslimit vaan yrittää käännyttää toisia.

        Onhan kristin uskossakin tarkotus saada aina vaan lisää kannattajia "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni."

        Ja ei en ole muslimi, enkä seurustele muslimin kanssa.

        Tuntuu vain niin hullulta kun jotkut tuntuvat pelkäävän että kohta heistäkin tulee muslimeita, vaikka eivät ole edes mitenkään läheisissä tekemisissä yhdenkään muslimin kanssa.

        Etkö mieti, että jos väestöstä enemmistö on islaminuskoisia, niin islamilainen laki voidaan ottaa käyttöön?


      • Opetuslapset12345
        -aatoksia- kirjoitti:

        Etkö mieti, että jos väestöstä enemmistö on islaminuskoisia, niin islamilainen laki voidaan ottaa käyttöön?

        Epäilen hyvin vahvasti että niin tulee koskaan käymään. Islamin usko kun ei oikein länsimaalaiseen elämän tyyliin sovellu.

        Sitä paitsi onhan se nähty ennenkin että pienikin osa väestöä voi pitää valtaa hyppisissään. Rikkaat, jotka ovat olleet pieni osa väestöä ovat onnistuneet pompottamaan köyhiä mielensä mukaan ja kun laivalla rahdattiin orjia Amerikkaan kaukasialaiset kyllä estivät kaikki pienetkin kapinat ja pitivät huolen siitä että orjat pysyivät kurissa.

        Lisäksi kaikki muslimit eivät edes harjoita uskontoaan eivätkä ole mitään hulluja terroristeja. En usko että muslimeilla on menossa tällä hetkellä jokin maailman kaappaus yritys.


      • kale11
        oikeasssa olet kirjoitti:

        Minulle on kaksi islaminuskoon kasvatettua miestä kertonut tästä, miten tavoite on vähitellen käännyttää vääräuskoisia kansoja uskoon kahdella tavalla. Toinen näistä miehistä oli islaminuskoinen, toinen oli kääntynyt pois islaminuskosta. Ensimmäinen keino on juuri se, että miehet naivat kristittyjä naisia jotka kääntyvät uskoon tai vähintään sallivat lasten kasvatettavan isänsä uskoon ja toinen on tietysti se, että perhekoot ovat mahdollisimman suuria. Ei tarvitse paljon matematiikkaa huomatakseen, että tämä on todella kannattava tapa. Kreikassa kristitty nainen ei saa naida muslimimiestä tai jos hän avioituu muslimimiehen kanssa, niin hänet erotetaan seurakunnasta. Näin Kreikka todennäköisesti säilyy pitempään kristittynä. Itse avioiduin muslimimiehen kanssa vastoin kristinuskon määräyksiä. En olisi tehnyt niin, jos olisin jostain näiden vuosien kuluessa löytänyt kristityn miehen, joka olisi huolinut minut vaimokseen. Isäni suurin pelko avioituessani muslimimiehen kanssa oli, että minä joudun mieheni kanssa riitoihin juuri uskonasioissa ja täytyy sanoa, että suurimmat riitamme ovat olleet juuri uskonnossa ja välillä olemme olleet eroamassa pohjimmaisena syynä juuri uskonnolliset erimielisyydet.

        Kun lukee näitä päästään sekaisin olevien naisten juttuja, tietää, että peli on lopullisesti menetetty.
        Muslimit ovat päässeet siihen johon ovat pyrkineetkin.


    • kale12

      Miksiköhän muslimit aloittavat käännytystyönsä juuri naisista, mutta jättävät miehet rauhaan. Osaako joku vastata?

      • Ehkäpä näin?

        Koska esimerkiksi meillä niin harva mies menee naimisiin musliminaisen kanssa.


      • bncnbv

        Kristityt miehet eivät muutu hörhöiksi naisen takia. Sitäpaitsi kyseisen kultin sääntöihin kuuluu ettei nainen saa ottaa kristittyä puolisoa, mutta mies saa.
        Näin varmistetaan kultin tehokkaampi leviäminen.


    • tsyby

      Miksi naiset alkavat käyttää kamalia kaapuja islamiin käännyttyään? Kyllähän monilla nuorilla muslimeilla näkyy olevan pitkät ja värikkäät hameet, itseasiassa vaikuttavat hyvin muotitietoisilta. Toista se on nämä suomimusut jotka ovat löytäneet sen mahd. muumimörkömäisen teltan päälleen. Valaiskaa mua?

      • Omasta mielestäni

        tuo edustaa ulkokultaisuutta, tarpeetonta uskonnon ja uskoontulon alleviivaamista. Se ei ainakaan uskonopin näkökulmasta ole mikään vaatimus muslimille, riittää kun pukeutuu siveellisesti, eli suomeksi sanottuna ei tarvitse ihan kaikkia sulojaan tuoda julki, muttei myöskään ole tarvetta mihinkään silmänreijilä varustettuun soputelttaankaan sonnustautua.

        Tällä kaapuilulla käännynnäiset kai hakevat yhteisön hyväksyntää vakaumusellisellisen valintansa alkumetreillä. Itse en ole ikinä kokenut tarpeelliseksi julistaa kääntymistäni sen enempää suusanallisesti kuin vaatetuksellanikaan. Riittää kun itse tiedän mikä olen, ja ennen kaikkea minun on hyvä olla sellaisena kuin olen. Jumalani kyllä kuulee minua riippumatta siitä minkälaisiin vaatteisiin pukeudun.


      • muslimitnäkymättömiä
        Omasta mielestäni kirjoitti:

        tuo edustaa ulkokultaisuutta, tarpeetonta uskonnon ja uskoontulon alleviivaamista. Se ei ainakaan uskonopin näkökulmasta ole mikään vaatimus muslimille, riittää kun pukeutuu siveellisesti, eli suomeksi sanottuna ei tarvitse ihan kaikkia sulojaan tuoda julki, muttei myöskään ole tarvetta mihinkään silmänreijilä varustettuun soputelttaankaan sonnustautua.

        Tällä kaapuilulla käännynnäiset kai hakevat yhteisön hyväksyntää vakaumusellisellisen valintansa alkumetreillä. Itse en ole ikinä kokenut tarpeelliseksi julistaa kääntymistäni sen enempää suusanallisesti kuin vaatetuksellanikaan. Riittää kun itse tiedän mikä olen, ja ennen kaikkea minun on hyvä olla sellaisena kuin olen. Jumalani kyllä kuulee minua riippumatta siitä minkälaisiin vaatteisiin pukeudun.

        Musliminaisen täytyy herättää mahdollisimman vähän huomiota, mutta kyllähän he herättävät täällä huomiota aika paljonkin.

        Kyllä minusta OIKEAN musliminaisen täytyisi pukeutua niinkuin naiset Iranissa. Ja hajuvesiä ja meikkiäkään ei saisi oikeasti käyttää. Hajuvesi on paha. Se herättää miehessä seksuaalisia ajatuksia. LOL.


      • Ja kelläköhän
        muslimitnäkymättömiä kirjoitti:

        Musliminaisen täytyy herättää mahdollisimman vähän huomiota, mutta kyllähän he herättävät täällä huomiota aika paljonkin.

        Kyllä minusta OIKEAN musliminaisen täytyisi pukeutua niinkuin naiset Iranissa. Ja hajuvesiä ja meikkiäkään ei saisi oikeasti käyttää. Hajuvesi on paha. Se herättää miehessä seksuaalisia ajatuksia. LOL.

        kuolevaisella on valta määrittää se minkälainen on OIKEA musliminainen - tai mies sen puoleen?

        'Hajuvesi on paha'. Mistä sinä tämän repäisit? Ei ainakaan islam sitä kiellä. Moskeijoiden yhteydessä on monin paikoin kauppoja joissa myydään huumaavantuoksuisia eteerisiä öljyjä. Se mitä nuo tuoksut sitten kenessäkin herättävät, ei ole käyttäjän vastuulla, vaan sen toisen osapuolen. Ja näitä tuoksujanhan käyttävät niin naiset kuin miehetkin.


      • etkömukatiedä
        Ja kelläköhän kirjoitti:

        kuolevaisella on valta määrittää se minkälainen on OIKEA musliminainen - tai mies sen puoleen?

        'Hajuvesi on paha'. Mistä sinä tämän repäisit? Ei ainakaan islam sitä kiellä. Moskeijoiden yhteydessä on monin paikoin kauppoja joissa myydään huumaavantuoksuisia eteerisiä öljyjä. Se mitä nuo tuoksut sitten kenessäkin herättävät, ei ole käyttäjän vastuulla, vaan sen toisen osapuolen. Ja näitä tuoksujanhan käyttävät niin naiset kuin miehetkin.

        Miksei sitten pukeutumisessa ole näin, että ei ole käyttäjän vastuulla vaan toisen?

        Musiikki on myös kiellettyä. Kakikkihan nämä asiat tietää. Muslimin ainakin pitäisi tietää!


      • Aivan uskomattoman
        etkömukatiedä kirjoitti:

        Miksei sitten pukeutumisessa ole näin, että ei ole käyttäjän vastuulla vaan toisen?

        Musiikki on myös kiellettyä. Kakikkihan nämä asiat tietää. Muslimin ainakin pitäisi tietää!

        ihmeellisiä käsityksiä islamista! Musiikki ei tosiaankaan ole kiellettyä :)

        Koraani ei määrää naista käyttämään burkhaa, se kehottaa niin naisia kuin miehiäkin pukeutumaan säädyllisesti. Sen sijaan joissakin kulttuureissa on kehitelty kaiken valtakunnan pukeutumiskoodeja, joita sitten jotkut fanaatikot väittävät islamin sanelemiksi.

        Esim. Shiat kieltävät ihmisten kuvaamisen taiteessa, sunnien mielestä se on ihan hömppää. Tiukimmat kieltävät jopa ihmisten valokuvaamisen. Mutta ei näillekään kielloille löydy mitään pohjaa Koraanista. Ihmiset ovat omilla tulkinnoillaan luoneet turhia painolasteja uskonnolleen.

        Sellaisen joka on ihan aidosti kiinnostunut islamista, kannattaisi keskustella uskonoppineiden kanssa. Eikä vaan yhden, vaan useammankin. Saattaisi poistua monta harha- ja ennakkoluuloa. Ja muutenkin, vaikka vain rauhallisen rinnakkaiselon edistämisen nimessä, voisi joskus keskittyä miettimään kuinka paljon yhteistä eri uskonnoilla loppujen lopuksi onkaan keskenään.


    • tämmöinenstoori

      Eräs tuttuni ilmeisesti on aikeissa kääntyä, koska hänen mies kiristää... Mies sanoo, että otttaa tämän takaisin jos kääntyy muslimiksi. Sitten kuulemma kaikki mitä tämä on tehnyt väärin pyyhkiytyy pois ja hänestä tulee täydellinen ihminen. Ja tämä kyseinen henkilö ei varmasti kyllä Jumalaan tule koskaan uskomaan, joten koko homma ei olisi aitoa. Mies ei rakasta tätä henkilöä pätkääkään, kun ei voi hyväksyä häntä omana itsenään! Ja miestä ei ilmeisesti sitten haittaa ollenkaan, jos tämä kyseinen henkilö ei käännykkään ja häipyy tämän elämästä.

      Minun mieheni ei ole koskaan edes ehdottanut, että kääntyisin muslimiksi, mutta ei se ole peruste sille, että olisi minun kanssa tai rakastaisia minua. Hän rakastaa minua juuri näin. En edes pidä islamista tai uskonnoista muutenkaan ja hän kyllä tietää sen, mutta se ei vaikuta meidän suhteeseen.

      Surullista, että naiset alistuu tuollain miesten tahtoon. Kun itse eivät edes halua olla muslimeita...

      • oh hohh

        Minä en nyt ymmärrä. Mies sanoo, että ottaa naisen takaisin, jos nainen kääntyy muslimiksi...ja nainen kääntyy tuollaisen takia? Onko se viimeinen mies maailmassa? Eikös nainen voisi etsiä itselleen toisen miehen, vaikka sitten samasta maasta, jos tykkää sen näköisistä...mutta sellaisen miehen, joka ei vaadi tuollaisia vaan rakastaa naista ihan naisena itsenään.
        Minun mies ei tykkää, että olen kristitty enkä käänny muslimiksi, mutta silti rakastaa minua eikä ole sen takia jättänyt. Se kääntyminen ei ole ollut ehto suhteelleemme ja avioliitollemme. Tiedän, että mieheni tulisi todella onnelliseksi, jos kääntyisin, mutta minä en voi. Minä en voi kieltää Kristusta. En vain voi. Eli se on vähän niin kuin ota tai jätä -tilanne ja kyllä se mieheni on vielä sillä ota-kannalla huolimatta tästä "puutteestani" että en ole muslimi. En tiedä, mitä hän miettii katsoessaan perheitä, joissa miehellä on muslimivaimo. Haikaileeko, harmitteleeko, en tiedä. Mieheni on hyvin uskovainen/uskonnollinen.


      • fermesk
        oh hohh kirjoitti:

        Minä en nyt ymmärrä. Mies sanoo, että ottaa naisen takaisin, jos nainen kääntyy muslimiksi...ja nainen kääntyy tuollaisen takia? Onko se viimeinen mies maailmassa? Eikös nainen voisi etsiä itselleen toisen miehen, vaikka sitten samasta maasta, jos tykkää sen näköisistä...mutta sellaisen miehen, joka ei vaadi tuollaisia vaan rakastaa naista ihan naisena itsenään.
        Minun mies ei tykkää, että olen kristitty enkä käänny muslimiksi, mutta silti rakastaa minua eikä ole sen takia jättänyt. Se kääntyminen ei ole ollut ehto suhteelleemme ja avioliitollemme. Tiedän, että mieheni tulisi todella onnelliseksi, jos kääntyisin, mutta minä en voi. Minä en voi kieltää Kristusta. En vain voi. Eli se on vähän niin kuin ota tai jätä -tilanne ja kyllä se mieheni on vielä sillä ota-kannalla huolimatta tästä "puutteestani" että en ole muslimi. En tiedä, mitä hän miettii katsoessaan perheitä, joissa miehellä on muslimivaimo. Haikaileeko, harmitteleeko, en tiedä. Mieheni on hyvin uskovainen/uskonnollinen.

        No sanopa muuta. On maailmassa muitakin miehiä ja varmasti parempia vaihtoehtoja kyseiselle henkilölle. Varmasti minunkin mies olisi iloinen jos minusta tulisi muslimi, mutta tuskin silti edes sinänsä sitä toivoo. Hän ei nimittäin itsekään ole kovin uskovainen ja minäkin ateisti.


    • On muslim

      Jos kääntyy muslimiksi jonkun takia, silloin et ole muslim.
      Seurustelen suomalais kanss, on nyt senk jo 2v en koskaan sanonut ett halun se käänty enk aio sanoo, ja rakastan hänet

    • kale13

      En ymmärrä tätä uutta tapaa typistää viestit minimiin.

    • ihan muuten vaan

      Hauskinta koko palstalla on, että kyseenalaistetaan muslimien hyvyys ja koko islam-uskonnon hyvyys kun samalla aika moni muiden uskontojen edustaja ja epäuskovainen käyttäytyy tuolla tavalla tällä palstalla? En ala nyt kirjoittamaan uudestaan heidän solvauksiaan lukekoon ken haluaa tuolta viesteistä.

    Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe