Loitsuista ja niiden toimivuudesta

Metsähinen

Hei kaikki,

Tällä palstalla törmää kokoajan ihmisiin, jotka tahtovat "oppia" wiccaa ja sitäkin enemmän loitsuja. On myös niitä, jotka tulevat tänne haukkumaan kaiken sortin noitia/ noituuttaa luullen sen olevan Pottermaista pelleilyä. Useilla on näistä loitsuista täysin vääränlainen kuva. Ajattelin nyt oikoa wiccasta (ja noituudesta yleensä) ja sen loitsuista syntyneitä harhakäsityksiä.

Wicca on siis uskonto. Se ei asemallaan poikkea millään tavalla esim. kristinuskosta. Wiccoilla on oma maailmankuva ja omat jumalattaret/jumalat. Wiccoilla ei ole mitään tarvetta näyttää uskontoaan ulkopuolisille, esim. hillua kaupungilla kaavut päällään. He ovat tavallisia ihmisiä, joilla on tietynlainen kuva maailmasta, elämästä ja kuolemasta, kuten kristityillä.

Sitten niistä loitsuista. Wiccoilla on vuodessa kahdeksan suurta pyhäpäivää eli aurinkojuhlaa ja kuunjuhla aina täyden- ja uudenkuun aikaan. Wiccat viettävät juhlinaan omia rituaalejaan, kuten kristityt esim. joulukirkkoa. Molempien rituaalit ovat täysin verrattavissa toisiinsa. Loitsuja ei yleensä suoriteta aurinkopyhien aikaan ainakaan niin paljon, kun kuupyhien aikaan.

Jokainen rituaali (sekä aurinko- että kuupyhien aikaan) alkaa maagisen kehän luomisella ja puhdistamisella. Rituaaliin kutsutaan myös neljän ilmansuunnan vartiotornien herrat(symboloivat myös elementtejä), sekä (useiden wiccojen jumala ja jumalatar) Kuun kolminkertainen Jumalatar ja Auringon sarvipäinen Jumala.

Loitsut tehdään tämän jälkeen. Loitsujen tarkoitus on siis suunnata rituaalin aikana kehään kerääntynyt energia johonkin tavoitteeseen. Loitsuissa on yleensä esineitä ja asioita symbolaimassa loitsun kohdetta. Taikasauvaa käytetään suuntaamaan energia. Wiccojen loitsuja voi verrata kristittyjen rukoukseen. Lotsuihin ei siis liity Harry Pottermaisia hölmöltä kuulostavia keksittyjä sanoja eikä loitsujen avulla ole mahdollista saada esineitä leijumaan tms.

Toivon että kaikki ymmärtäisivät sen, ettei loitsuja noin vain tehdä, eikä ole olemassa mitään kaikkiin uskontoihin ja muotteihin sopivia loitsuja. Wicca on wicca, kristinusko on kristinusko.

2

371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frater-perdurabo

Hyvä valaiseva asiateksti Harry Potterista päänsä sumentaneille.

• Kokemattomalle ja tietämättömälle loitsujen teko voi olla myös vaarallista ja vahingoittavaa. Ei siis suositella ns. Wiccasta kiinnostuneille "alokkaille", kuten esimerkiksi minulle :) Koitan tälläkin hetkellä löytää itselleni ohjausta parempaan tuntemukseen sisäisen itseni kanssa.
      Olen huomannut itselläni ainakin että aluksi riittää tiedon kerääminen tietenkin, sekä tutustuminen omaan elementtiinsä ja meditointi. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      69
      1537
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      114
      1004
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      48
      834
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      811
    5. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      750
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      746
    7. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      737
    8. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      72
      724
    9. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      26
      719
    10. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      697
    Aihe