Munuais asiaa :(

amelieamande8886

Epäilen lisämunuaisuupumusta tai jonkinlaista vajaa toimintaa.
Olen jo aika loppu oireideni kanssa myös henkisesti. Aldosteroni arvoni oli 93, onko se teidän mielestä alhainen? Ja mitä muita arvoja minulta pitäisi ottaa, jotta asia selviäisi? Suolahormoni oli normaali, mutta en tiedä vaikuttaako se kun olen mättänyt viime aikoina suolaa älyttömästi?? sen tarve on normaalia (paljonkin) suurempi.
Tuntuu etten saa mistään vastauksia. Eilen kävin yksityisellä lääkärillä, ja en nyt tiedä mihinpäin lähtisin.
Jos viitsitte lukea, tässä on kertomaa tästä. (kilpirauhasasiaani selvitelty mutta kaikki oireet eivät selity sillä)

http://www.kilpirauhanen.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=1886&p=19623#p19623

Oireet:

-Jatkuva uupumus, johon uni ei auta, jo aamusta.
-stressinsietokyky olematon/nollissa
-ylhäällä ollessa heikotus/huimaus
-Kroppa ei kestä rasitusta, rasituksen sietokyky olematon/nollissa
-Suolan tarve kova
-Ajatus ja ymmärrys pätkii, jatkuvaa "aivosumua"
-Haluttomuus ja mielenkiinnonpuute yleisesti
-Libido voimakas, aistit olleet TURTANA kauan (Tunto ja maku)
-Huonohko ruokahalu
-Ummetus, turvotus
-Masennus, yliherkkyys, ylireagointi
-Mielialamuutokset, itkuisuutta, voimakasta ärtyneisyyttä, jopa raivoon asti.
-valoarkuus/silmäoireet voimakkaat
-unensaantivaikeudet, nukahtamisen jälkeen herääminen tunneiksi (4-7h) yö-valvomista. (tätä kesällä ollut pahimmillaan tunteja) Ylivirittyneisyys
-kropassa ylikuormituksen tunne, jäykkyys, pulssi pyrkii nousemaan, ikäänkuin ahdistavaan oloon verratavissa (ei ole "normi"ahdistusta)
-ärsyke/ääniyliherkkyys kova
-Yleistä huteruutta, tasapaino-ongelmia ja huimausta, kompurointia ja törmäilyä (esim hissin oveen)
-tavarat tipahtelee käsistä.
-Lisäksi ääneni on mennyt möreäksi (liitin kilpirauhaseen, vähän helpottanut)

Voimakkaimpia ovat silmäoireet ja jatkuva känniolo /sumeus, huimaus ylhäällä ollessa. Niinkun jonkinlainen voimakas humala-tila, ja niinkun ei välillä tajuais asioita, muistikatkot, jne. Oireet pahenee rasituksessa.

Alan olemaan jo aika epätoivoinen. Asiaa hankaloittaa se, että en tahdo saada yleiseltä puolelta apua, koska olen kerryttänyt mielenterveyshistoriaa, ja sitä tuijotetaan ensimmäisenä lähes poikkeuksetta (syynsä tällekin varmasti, masennukselle yms ) Paitsi tämä tiheä virtaaamisen tarve on puuttunut oireilistastani, ja en muista olenko maininnut epänormaalista suolan tarpeesta, joka on aika tärkeää sekin. Tuo tiheä vessaaminen on ollut piilossa suolan ja sokerin käytön alla, niin en ole aikaisemmin "tajunnut" sitä. Olen myös miettinyt miten stressi vaikuttaa siihen , mutta eihän mulla ole elämässäni mitään muuta stressiä kuin että mikä mulla on.

Olen miettinyt keräänkö kaikki paperit, ja marssin vielä oysiin, mulla on kuitenkin jo enemmän tietoa/varmistusta siitä mikä mättää, ja luulen siis liittyvän munuaisiin.
Aikaisemmin olen käynyt jo, laukkonut terveyskeskuksessa ja oysissa kävin, no siitä on kyllä aikaa jo pari vuotta varmaan, siis samanlaisessa "känniolossa" kuin nyt olen sinne joskus mennyt, mutta tulos on ollut nolla. Kerran lähdin pois itse parin tunnin makoilun jälkeen, koska olin unohtanut oirelapun kotiin, ja oli niin sekava olo etten olisi tiennyt mitä kerron tai mistä aloitan lääkärin vastaanotolla. Ja kerran ainakin, ellei pari, olen vaan itkenyt siellä ja oirelappu mukanani, ja aina sama kaava toistuu että tutkitaan lihasvoima, huimaus laitetaan niskojen piikkiin, ja voimattomuus masennukseksi ja tätä rataa. En ole tajunnut pyytää sisätautilääkärille, eikä kukaan ole tajunnut mua sinne laittaa.

Kaikki asialliset kommentit/tarinat ovat tervetulleita. Apua ja vinkkejä kaivataan, ja kysymyksiä saa esittää... en haluaisi vastaanottaa epäilyjä ja kyseenalaistamista, sitäkin on tullut jo ihan riittämiin.
En tiedä kuinkahan sekasotku tästä viestistä mahtoi tulla, mutta voin sanoa että en jaksaisi enää olla tämän olotilan kanssa.

Help.

Sisätautilääkäri meinasi silmäoireideni johtuvat thyroxinista (kilpirauhaslääke) mutta ne eivät johtuneet siitä. y

26

967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valon arka

Sulla on hyvin paljon samanlaisia oireita, mitä mulla on ollut. Hajuärsytys ja ylivirittyneisyys oli voimakkaana. Silmiä särki valossa jne. Mulla auttoi Thyroxine tosin noihin oireisiin, koska kilppariarvot oli pielessä. Tuo virtsaamisen tarve vaikuttaa stressiltä. Onko sulla jotain masennuslääkitystä päällä nyt?

• Ihanaa... Heips.. en siis ole yksin.
      Kun stressi lisääntyy, lisääntyy kaikki oireetkin.
      Mä mietin par aikaa pitäiskö tilata mdd:stä se sylkitesti jossa mitataan koko päivän kortisolin tuotanto. Musta tuntuu että mun hormoonitoiminnassa ei kaikki ole kohdallaan, mä en tiedä miksi mun stressinsietokyky on niin olematon.
      Voiko pelkkä stressi aiheuttaa lisää virtsaamisen tarvetta?

Tämä on aikamoista sekamelskaa. Olen itkenyt koko hereillä olon ajan (4h). normaalisti minulla on hyvä vuorokausirytmi, tai olen yrittänyt pitää siitä kiinni, mutta joku ihme ylivirittäytyminen iltaa kohden ja uniongelmat pilaa kaiken.

Ei,, En syö (enää) mitään mieliala lääkettä.

• Ongelmaksi on muodostunut mulla fyysiset oireet, ja olen huolestunut sen vuoksi kun liikkuminen tulee työläämmäksi vuosi toisensa perään. Nyt en pysty käymään juuri missään, kaupassa käynnit känni olossa, ja heti kotona istumaan tai maaten. Mua on tutkittu ettei ole ms-tautia tai muuta. Ei se ole hermostollista ainakaan, tiedän. Olen helpottunut muuton jälkeen kun edellisessä piti kävellä kahdet portaat ylös ja se tuotti ongelmia.

Tällä hetkellä on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta, vaikea masennus, ja kroonisen väsymysoireyhtymän oireilu, lukee noissa mtt papereissa. Mä en kuitenkaan hyväksy sitä enää että masennus olis syy kaikkeen, koska ei ole, vaan olen aika varma että se on oire jostakin.

Alkukesästä hain tietoa kroonisen väsymysoireyhtymän hoitoon, mutta mulla on sellanen tunne että voin päästä myös tuosta "maininnasta" eroon, koska mä en jotenki enää usko että mulla on se loppujen lopuksi. Sitten muistin että jaa, mullahan on aikoja sitten todettu kilpirauhasen vt. Ja lähdin sitten selvittämään sitä asiaa. Nyt siis syön Erfa thyroidia, olen nostanut ehkä liian nopeaa, mietin, reilu viikossa kolmeen tablettiin (60mg) Ja nyt mietin että söisin vaikka viikon 2. Hankala antaa aikaa tällasen olotilan kanssa. Pahinta on se, että olen jäänyt yksin. Mutta se on myös osa oma valintani, koska en oikein jaksa ärsykkeitä tai toisenihmisen läsnäoloa tällä hetkellä.

Kaikki oireet eivät kuitenkaan selity vajaatoiminnalla, mun oireet oli tuohon lismunuaisuupumukseen aika selvät.
        No, mä koluan nettiä kokoajan lisää ja lisää, ja onhan se tulosta tuottanutkin.

Sulla siis loppui silmäoireet thyroxinella? Onko sekin eläinperäinen kr lääke. Paljon syöt sitä?

• amelieamande8886 kirjoitti:

Ongelmaksi on muodostunut mulla fyysiset oireet, ja olen huolestunut sen vuoksi kun liikkuminen tulee työläämmäksi vuosi toisensa perään. Nyt en pysty käymään juuri missään, kaupassa käynnit känni olossa, ja heti kotona istumaan tai maaten. Mua on tutkittu ettei ole ms-tautia tai muuta. Ei se ole hermostollista ainakaan, tiedän. Olen helpottunut muuton jälkeen kun edellisessä piti kävellä kahdet portaat ylös ja se tuotti ongelmia.

Tällä hetkellä on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta, vaikea masennus, ja kroonisen väsymysoireyhtymän oireilu, lukee noissa mtt papereissa. Mä en kuitenkaan hyväksy sitä enää että masennus olis syy kaikkeen, koska ei ole, vaan olen aika varma että se on oire jostakin.

Alkukesästä hain tietoa kroonisen väsymysoireyhtymän hoitoon, mutta mulla on sellanen tunne että voin päästä myös tuosta "maininnasta" eroon, koska mä en jotenki enää usko että mulla on se loppujen lopuksi. Sitten muistin että jaa, mullahan on aikoja sitten todettu kilpirauhasen vt. Ja lähdin sitten selvittämään sitä asiaa. Nyt siis syön Erfa thyroidia, olen nostanut ehkä liian nopeaa, mietin, reilu viikossa kolmeen tablettiin (60mg) Ja nyt mietin että söisin vaikka viikon 2. Hankala antaa aikaa tällasen olotilan kanssa. Pahinta on se, että olen jäänyt yksin. Mutta se on myös osa oma valintani, koska en oikein jaksa ärsykkeitä tai toisenihmisen läsnäoloa tällä hetkellä.

Kaikki oireet eivät kuitenkaan selity vajaatoiminnalla, mun oireet oli tuohon lismunuaisuupumukseen aika selvät.
        No, mä koluan nettiä kokoajan lisää ja lisää, ja onhan se tulosta tuottanutkin.

Sulla siis loppui silmäoireet thyroxinella? Onko sekin eläinperäinen kr lääke. Paljon syöt sitä?

Ja kuinka kauan söit em.lääkettä, kunnes sun silmäoireet helpottivat?

• valon arka
        amelieamande8886 kirjoitti:

Ja kuinka kauan söit em.lääkettä, kunnes sun silmäoireet helpottivat?

Syön 0,0875 mg thyroxinea tällä hetkellä. Ei ole eläinperäinen. Meni muistaakseni yli puoli vuotta ennen kuin silmäoireet helpottivat. Annosta on nostettu pikkuhiljaa. Varmaan taas joudutaan nostamaan seuraavan kontrollin jälkeen.

• maij-lisa MH

Amelialle ..Lue viestiketju Addisonin tauti . Oireesi viittaavat vajaaseen korsol eli lisämunuaisen kuorikerroksen hormoonituotantoon . Verikokeella pitää määrittää aamuinen S-Korsol , sitten muita tutkimuksia.Masennus on myös vajaatoiminnan eräs oire. Pyydä mukaan suljettuun Apeced ja Addison ryhmään, saat vertaistukea ja neuvoja,sanoo avun saanut :)

• Voi ei.............. teksti pyyhkiyty pois. Vastailen myöhemmin..

• amelieamande

Luulen että kärsin lisämunuaisongelmista. Addissonista ei varmaankaan ole kyse, luulen.. Mutta kävin tuolla sivuilla, tai olen siellä par aikaa.
      Tuppaa vaan stressaamaan nämä asiat. Kiitos vinkistä.
      Asioiden selvittely jatkuu...

• amelieamande

Mitä arvoja minulta pitäisi ottaa? Olisko tuo addison tauti näkynyt tuossa aldosteroni arvossa jos se olis ollut. Se oli siis 93, eli viitteissä kuitenkin.
      Multa on kesäkuussa otettu normi verikokeet, ja tuon yksityislääkärin jälkeen muutama muu, esim tuo aldos.

• Tutk.historiani

Muutama vuosi sitten Porissa minulla väitettiin olevan addisonintauti, mutta kortisolissa oli liikatuotanto, mikä varmistui MDD:n sylkitestillä. Lisäksi otettiin ACTH yksityisellä. Aamukortisoli (verestä) oli normaali.

• amelieamande

Ok th kiitos vastauksesta.
      Minulta lähti juuri mdd sylkitesti tänään postiin. Eihän nämä asiat selviä ikinä jos jää terveyskeskuksen armoille. Toivottavasti se testi kertoo jotain. Minullakin oli verestä otettu aamu kortisoli normaali. Muistan vaan lukeneeni jostain, ettei sen tekeminen riitä, vaan täytyy mittauttaa päivän kortisoni tuotanto.
      Puuuhh. Alan olemaan aika poikki näiden asioiden kanssa.

Törmäsin juuri toisenkin henkilön kirjoitukseen joka epäili itsellä lisämunuaisongelmia, mutta sitten olikin paljastunut liikaeritys kortisonista. Kortisoli vai kortisoni? Jotkut puhuvat myös kortisolista... En tiedä onko sama asia..

Tuo ACTH on outo käsite vielä.

• amelieamande

Ei minun silmäoireet ja valonarkuus johtuneet thyroxiinista. Se on ihan selvää.

• amelieamande

Miten sulla hoidettiin tuota liikatuotantoa?

• amelieamande

Näitä yksittäisiä lisäyksiä tulee nyt tipoteltain, pahoittelut.
      Tietääkö kukaan voiko veren natrium arvo kohota runsaan suolan käytön seurauksena? Se oli minulla normaali myös 139 (viite 137-144)

Olen joutunut mättäämään suolaa viime aikoina epänormaalin paljon.

• Na Korsol

Yleensä natrium (samoin kalium) nostaa verenpainetta ja suolassahan on natriumia. Minulla natrium oli 135, mutta endokrinologi ei reagoinut siihen. Pyörryttävä olo on ollut silloin tällöin. Aloitin suolatablettien käytön verinäytetuloksen jälkeen.

Kortisolin liikatuotantoa ei hoidettu minulla lainkaan. Veikkaan, että mittauspäivän kävely nosti kortisolintuotantoa (fyysinen rasitus). Samana vuonna otettiin aamukortisoli verestä, niin se oli normaali. Aivolisäkkeen MRI otettiin, mutta kasvainta ei löytynyt, vaikka kasvaimelta tuntuvaa kipua oli (ja edelleen satunnaisesti on) vasemmalla.

• Hopohessunen

Tässä viestiketjussa tulee aika hyvin ilmi miksi ihmisten ei kannata ruveta itseään diagnosoimaan googlen avulla ja varsinkaan jos ei ole siunattu suurilla järjenlahjoilla. Viestiketjun aloittaja ravaa ympyrää terveysaseman ja yksityisen lääkäriaseman välillä otattamassa ties mitä älyttömiä ja turhia kokeita.

• amelieamande

Sinulle Hopohessunen, onko sinulla kenties itsellä kaikki hyvin?
      kukaan ei tässä diagnosoi itseään googlen avulla, vaan yrittää etsiä vastauksia ja tiputella sitä mukaan pois juttuja. Se on nääs vähän pakko, lukuisat muut tekee samaa, ja on löytänyt paljon vastauksia oireisiinsa.
      Ilman googlea tällä hetkellä uskoisin vieläkin sokeasti terveyskeskuslääkäriä kilpirauhasasioiden arvoista, ja thyroxinia, joka ei ole koskaan apua tuonut, ei olisi vaihdettu tätä nykyä eläinperäiseen valmisteeseen joka on tuonut monelle avun. Siinä yksi esimerkki sulle miten asiat voi edetä hakemalla tietoa.
      En ole lääkäri, ja yleensä normaali ihmisellä pukkaa huoli, kun vointi on huono.
      Onko siinä sinun mielestäsi jotain ihmeellistä? Tiedoksesi myös se, että lääkäri määrää minulle laboratosiot, en minä.
      No, minun puolesta tämä keskustelu voi päättyä. Sana on vapaa, ja kommentoida voi ihan vapaasti. (Toisesta sisään ja ja toisesta ulos).

Na korsol, kai se vaan on niin että vaivojen kanssa pitää oppia elämään. Eikö tuo natrium 135 ole kuitenkin normaali? Mulla se oli kanssa tuota luokkaa. Tiedän myös että suola auttaa minunkin vointiini. Pitää nyt vaan hakea oikea muoto sille. Jodin syömminen on helpottanut oloa. Täytyy vaan todeta että itse täytyy aika pitkälle selvittää asioita. Kukaan emme ole jumalia, eivät edes lääkärit. Ihmiset on vain ihmisiä. Ja ei voi olettaa (en oleta) enää että kaikkeen välttämättä löytyisi edes vastaus.

Odottelen sylkitestin tuloksia, vasta 4 vkon päästä. Ja tällä välin yritän heittää narikkaan kaiken miettimisen. (Helpommin sanottu kuin tehty).

• amelieamande

Se yks korsol arvo ei välttämättä kyllä kerro läheskään koko totuutta. Mulla oli kanssa niin että labra oli kaukana, ja sitä ennen täytyi roudata/liikkua paljon. Olin myös valvonut, ja on sellanen tunne että se kortisoli arvo voi periaatteessa hypätä mihin vaan.
        Miksi sitä ei hoidettu mitenkään? Eikö yleensä kuuluis? Hyvä ettei löytynyt kasvainta, vaikka varmaan sinäkin odotit vastauksia vaivoille (?)

• manta vaan
        amelieamande kirjoitti:

Se yks korsol arvo ei välttämättä kyllä kerro läheskään koko totuutta. Mulla oli kanssa niin että labra oli kaukana, ja sitä ennen täytyi roudata/liikkua paljon. Olin myös valvonut, ja on sellanen tunne että se kortisoli arvo voi periaatteessa hypätä mihin vaan.
        Miksi sitä ei hoidettu mitenkään? Eikö yleensä kuuluis? Hyvä ettei löytynyt kasvainta, vaikka varmaan sinäkin odotit vastauksia vaivoille (?)

Oireesi ovat täsmälleen samat kuin homesiin altistuneilla.

• mantalle

• amelieamande

Kiitos manta viestistäsi.
      Olen vasta muuttanut aika uuteenkin kerrostaloasuntoon, joten en usko että on kyse home oirelusta. Mielenkiinnon vuoksi käyn kuitenkin läpi tuota juttua. Kiitos siitä.

• amelieamande

Tai vasta ja vasta, vuosi sitten. Aika menee siivillä.

• toinensairas

Hei! Löytyikö diagnoosi sun oireille? Mulla ihan samanlaista.

• vaikeudet_voitettu

amelieamandella menee vihdoinkin hyvin eikä enää ole foorumeilla. Lueskele "saattaapi kiinnostaa" ketjunsa loppuosaa tuolta kilpirauhanen.com'ista (kaikkiaan 822 viestiä)

• kyypakkausostoksille

Kortisoni tuntuu olevan samanlaisen endovainon kohteena kuin T3. Aniharvakseen mitataan ja jos on joskus kohdallaan, vaaditaan lopettamaan olivatpa oireet miten pahat tahansa. Ystävättärellä heittelee ja nyt endo vihainen kun eräät stressit tulivat ja aamulla herää kylmässä hiessä. Olo normalisoituu kortisonilla, mutta endo ei suostu uusimaan reseptiä

• kortisolit_kuntoon

Oikea kortisolipitoisuus on edellytys vajaatoiminnan lääkityksen toimivuudelle. Sanottu lääkepurkin kyljessäkin. Potilas kertoi asian tv-ohjelmassakin. Tunnettu "circadian method" hyödyntää kortisolin ja T3-hormonin yhteistoimintaa, lääke otetaan aamuyöstä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      110
      1681
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      171
      1618
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      169
      1538
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      23
      1318
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      90
      1194
    6. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      146
      963
    7. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      70
      961
    8. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      97
      902
    9. Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr
      Maailman menoa
      187
      825
    10. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      211
      791
    Aihe