Ovatko aivoni pilalla?

methed

Olen jotenkin kyllästymiseen asti keskustellut asiasta lääkkeet ja henkinen hyvinvointi palstoilla, tiedän että suomi24 on ehkäpä maailman huonoin paikka kysellä tällaisia mutta kun ei lääkäriltäkään saa vastauksia.

Olen aiemmin syönyt 4 v. sepramia paniikkioireiluun. Sen jälkeen pari kk meni ja ahdistus tuli takaisin, vaihdoin eri lääkkeeseen, essitalopraamiin. Lopetin 2 vkon jälkeen.

Sen enempää ei nyt mielenterveydellisistä lääkkeen aloitusoireista, mutta lääkkeestä meni unet. Kun lopetin niin jatkoi vaan pahenemistaan, en nuku öisin. Univalverytmi on kääntynyt päälaelleen, olen virkeä yöllä ja väsynyt päivällä. Ton viimesimmän lääkkeen aikana tuli myös kognitiivisia ongelmia. Oli yhtä-äkkiä vaikea muodostaa puhetta, sanoa mitä ajattelee, saa ihan tosissaan keskittyä kaikin voimin että pystyy lukemaan tekstiä ja välillä sitä ei ymmärrä silti. Muisti on huono, jos pitäisi selittää jonkin ajan takaisia tapahtumia, se olisi erittäin vaikeaa. Keskittymiskyvyssä on suuria ongelmia. Apatia on vierailulla joka päivä. En tiedä johtuuko lääkkeestä vai unettomuudesta koska voi johtua ihan kummasta tahansa. Tunteet ovat huomattavasti latistuneet.

Nyt menee mirtatsapiinia iltaisin että saan nukuttua. Lääke aiheuttaa tokkuraisuutta ja kognitiiviset taidot tuntuvat vielä huonommilta. Yritin tänään selittää erästä tapahtumaa psykologilleni puoli tuntia, hänen ymmärtämättä siitä mitään.

Jos nämä asiat johtuvat nukkumattomuudesta, niin onko aivoissani tapahtunut muutoksia joita ei voi enää peruuttaa? Skitsofrenian pelko on mielessä myös koska kaikki ennakko-oireet löytyy ilman harha-aistimuksia tosin. Masennuttaa kun ei tiedä miten kauan tämä kestää, ja jos vaikka kestääkin ikuisesti. Poikaystävä on mun omaishoitaja joka tekee päivisin ruoat, siivoaa, ruokkii lemmikit yms kun itse en pysty. Psykiatrin mukaan johtuu nukkumattomuudesta mutta miten kauan kestää kun nämä oireet saattaisivat parantua?

Pelottaa olla tällainen haluton ihminen joka ei edes pysty enää ajattelemaan selkeästi. Jos kyse skitsofreniasta niin voidaanko oireita parantaa tai helpottaa? Kuitenkin psykoosilääkkeethän yleensä hätistää skitsofrenian positiiviset oireet mutta saattaa vain lisätä negatiivisia.

Onneksi on aiempi vertailukohde kun aivot on kerran tietokonekuvauksella kuvattu, että jos jotain peruuttamatonta on oikeasti tapahtunut niin vetäsen lääkeyhtiön oikeuteen. Eipä kyllä raha enää siinä vaiheessa auta jos elämä muuten pilalla.

10

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • medhed

      Ja nimenomaan on pelko hebefreenisestä skitsofreniasta koska oireet ovat pahentuneet aika paljon lyhyellä aikavälillä, ja sanoisin että mulla on paljon skitsofrenian negatiivisiä oireita, ei niinkään niitä positiivisia.

      Tarkennan vielä että puhe on siis osaltaan myös vaikeaa sen takia että vaikka tuleekin mieleen jotain mitä sanoa jos joku vaikka kysyy jotain niin en välttämättä jostain syystä halua vastata.

      Haluttomuus ja anhedonia ovat pahimpia, en siis haluaisi esim. pukea tai tehdä ruokaa vaikka onnistuisikin, näiden asioiden tekeminen tuntuu epämiellyttävältä. Mikään ei tuo mielihyvää enää, tuntuu että olen lopettanut rakastamisen, tai että en oikeastaan tunne oikein minkäännäköistä yhteyttä esim. poikaystävääni tai aiemmin niin rakkaisiin lemmikkeihin.

      • a.camus

        Oletko ajatellut, että oireesi voivat johtua altistumisesta homeelle?
        Homesairaat leimataan yleensä nopeasti psyykkisesti sairaiksi ja heidän sairauttaan pahennetaan psyykenlääkkeillä. Olen paria tällaista tapausta läheltä joutunut seuramaan. Ihminen olisi tarvinnut vain myrkytöntä sisäilmaa. Ja sai jotain ..keleen neuroleptejä. Pahimmassa tapauksessa pakkohoitoon otettuna.


    • methed

      En usko että kyse homeesta koska oireet alkoivat lääkkeestä.

      • a. camus

        Sinulla oli ensin ahdistus ja paniikkihäiriö?


      • methed
        a. camus kirjoitti:

        Sinulla oli ensin ahdistus ja paniikkihäiriö?

        Sos. Tilanteiden ja julkisten paikkojen pelko ja noista paniikkikohtaukset


    • Psyykeongelmiaehkäei

      Mun vaisto sanoo ettei oireet välttämättä ole psyykkisiä. Itsellä samankaltaisia, ja ikävä sanoa myös tämä, voipi olla että sinulla on lääkärirumba edessä jos haluatg tietää mikä sulla oikeasti on. Yleiseen terveyskeskukseen en vältämättä lähtis. Ne aukaisee sun paperit, ja apua ei varmasti tule kun näkevät sun mielenterveyshistorian. Veikkaan. Omalla kohdalla sama, vaikka musta tuntuu että minustakin on tehty tuolla mielenterveyspuolella "sairaampi" ja masentuneempi, mitä oikeasti olen. Yleislääkärit ja mielenterveystoimistot ovat enää tikku perseessäni kun siirryn yksityiselle puolelle selvittämään, mistä kenkä oikeasti puristaa. Selvitellään jo. Sinun vika voi mahdollisesti löytä myös hormonitoiminnasta. Aivojen MRI tilalta ottaisin mielummin verikokeita.
      Uni/psyyke Lääkkeet voi peittää sun varsinaiset oireet.

      Ihmisiä hoidetaan liikaa psyykepotilaina, vaikka vika voi löytyä jostain muualta. Yleensä sille on selitys, miksi ihminen menee huonoon kuntoon. Tätä mieltä olen.

      PALJON VOIMIA.

    • methed

      Kiitos tsempistä!

      Mä uskon että ahdistus ja sos. tilanteiden pelko on mulla psyykkinen ongelma ja tiedostan sen, sitä mun ei ole vaikea hyväksyä. Mut nyt ton lääkkeen aloittaminen (ja lopettaminen) toi mukanaan niin paljon uusia ongelmia että en usko niiden johtuvan omasta psyykeestä, korkeintaan siitä että nyt taitaa aivoissa olla välittäjäaineet "pikkuisen" sekaisin tuon lääkkeen jäljiltä. Oireet on tosi kummallisia, vaikea selittääkkin.

      Serotoniini kai liittyy jotenkin uni-valverytmiin ja kun söin essitalopraamia niin sitten se meni vinksalleen. Kun menen illalla nukkumaan (vaikka en unta saisikaan) niin olen kovin virkeä, samaten kuin illalla. Aamulla kun nousen ylös niin olen ihan tokkurassa. Aamuisin ahdistus on tosi kova, ja väsymys ei ehkä niinkään ole väsymystä vaan enemmänkin uupumusta, eikä helpota edes vaikka saisin nukuttua jonkin aikaa. En ennen lääkettä kuitenkaan omasta mielestäni ollut kovin masentunut. Toimintakyky on nollassa jonnekkin klo 19 asti kun olo alkaa helpottua.

      Huomenna toivon että jaksan ja kykenen ajamaan terveyskeskukselle kun älysin pyytää lähetteen verikokeisiin, mutta aivojen välittäjäaineita ei niistä pystytä katsomaan. Kilpirauhasen vajaatoimintaa voi olla, mutta se ei niinkään ehkä selittäisi sitä että miksi on tällainen olotila nimenomaan lääkkeen jäljiltä? Lisäksi en tiedä miten tuo hormonitoiminta toimii, kun kilpirauhaskokeeseenhan pitäisi mennä ennen klo 10 aamulla, mutta jos unirytmi on sekaisin ja keho ja aivot luulee että silloin on ilta niin vaikuttaakohan tulokseen?

      Itseäkin jo stressaa valmiiksi kaikki tutkimukset ja lääkekokeilut mitä pitäisi tehdä, mut ssri:lle sanon kyllä tulevaisuudessa että ei kiitos. Harmittaa vietävästi jo sekin että jos en saa uniongelmaa poistumaan ja kun ei unilääkkeetkään auta niin viimeinen vaihtoehto taitaa olla sitten neuroleptit. Pelottaa jo valmiiksi.

      Jos sulla on samankaltaisia oireita niin toivon että saat asiat kuntoon! Tämän v****maisempaa ei voi olla.

    • amelieamande

      Voiskohan sullakin vointi olla monen tekijän summa. Itse olen ajatellut samaa omalta kohdaltani. Kyllä on samankaltaista oloa, kongitiivisia ongelmia, ja aina sellanen olo niinkun olisin päissäni. Mulla on kanssa oma ketju aloitettu tuonne ja siellä on lisää oireita. Mulla tekee kilpirauhanen ja lisämunuaisuupumus nämä oireet. Olen kulkenut olossa jo yli 10 vuotta, ja olen nyt selvitellyt kilpirauhasasioita. Se voi aiheuttaa vaikka mitä oireilua. Tosin mä en tiedä onko sulla muita vajaatoiminnan oireita. Tuo sekava olo, muistiongelmat ja puheen hankaluus on mullakin. uupumus, ja mitä vielä. Myöskin valvon nyt, iltaa kohden ylivirittäytyminen aina kuten sinullakin. Niin jos otat kr arvot terveyskeskuksessa ja mahdollisesti samalla jotain muuta, jos siellä tulee vastaan arvoissa jotain, ja vaikka ei tulekaan, käy yksityisellä sisätautilääkärillä selvittämässä kr asia. Yleisellä puolella ne ei tiedä mitään muuta sen hoidosta kun tyyliin viitteet, ikävä sanoa näin mutta mä luotan enää itseeni, en terveyskeskuslääkäreihin ainakaan tuossa asiassa.

      Se vaan on että joskus täytyy hakea syitä vointiin pitkän tien kautta. Mulla meni noin kymmenisen vuotta. Tai oireilin lievemmin jo 15 vuotiaana, nyt 27.
      Enhän voi tietää mikä sulla on, ja onko kaiken "sekoitus", mutta toivon että löydät vastauksia.

      Oletko käynyt lääkärissä?

      • amelieamande

        Siis ei en halua missään nimessä pelotella että juup meni 10 vuotta, mulla on tausta se että oikeaa vaivaa ei vaan heti olla hoidettu kuntoon riittävän hyvin. Sinulla tilanne voi olla ihan eri.


    • 64321

      Kyllä sun tilanne johtuu todennäköisimmin käyttämästäsi SSRI-lääkityksestä., jos vielä näillä sivuilla palloilet!
      Itselläni on hyvin samankaltaisia kokemuksia, aivan samoja ongelmia ja alkuperäisiä vaikeuksia. Olen jo saanut pätevältä lääkäriltä vahivstuksen oirestoni aiheutuvan SSRI-lääkityksestä. Itsekin epäilin kaikenlaisten psykoosisairauksiek puhkeamista ihan tosissaan, mutta vaikka oireet viittaavatkin niihin, niin siitä ei ole kyse. Koko hermojärjestelmäsi on vain mennyt sekaisin lääkityksestä ja vie paljon aikaa, että elimistö korjaa itse itsensä. Näistä asioista tiedetään vielä hyvin vähän, lääkärit ovat tämän myöntäneet. Pidä varasi psykiatrien kanssa, he varmasti ehdottelevat kaikenlaisia psyykelääkkeitä, mutta sinuna en aloittaisi, ellet halua jatkaa samaa rataa loppuelämäsi. Yritä etsiä hyvä, kuunteleva lääkäri ja mahdollisesti psykofyysisiin menetelmiin perehtynyt terapeutti. Hermojärjestelmäsi pitää saada aktivoitua uudelleen! Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe