Forecan tuuli ennusteessa oli tälle päivälle tuo 4 M/S mutta taisi olla 8- 10 m/s.Olin jo kahden vaiheilla,että vaihdan ykkosreiviin....onkohan nuo ennusteet joku keskituuli ilmatieteenlaitoksen pölkupyöräkellarista?Ei voi tajuta,että ne on aina pielessä??
4 m/s
9
393
Vastaukset
- olipa ongelma!
http://ilmatieteenlaitos.fi/rannikkosaa
Tästä löydät viimeisten kahden vrk:n tuulitiedot.
Niistä huomaat, että tuulen nopeus vaihteli saman vrk:n aikana.- tarkat lukemat
Myös paikallista tuulen nopeuden vaihtelua tietenkin esiintyy kuten tästä linkistä voi eilisistä tuulista todeta:
http://testbed.fmi.fi/history_browser.php?imgtype=windspeed&t=180&n=10
- paha paha
Olihan se ennuste pahasti pielessä, 4 m/s luvattiin ja keskimäärin yli 5 m/s saatiin. Pari pilven reunaa ja varsinkin ne ukkossolut sitten enemmänkin. Mun kohdalla TWS pyöri hetkittäin silloin liki kympissä, mikä ei taivaalle katsomalla ollut pieninkään yllätys. Tuulen seuranta oli niin aktiivista aamuyhdeksästä iltaviiteen, kuin se vain kilpaa purjehtiessa voi olla. Suunta meni koko lailla ennusteen mukaan.
- oiuy1
Joo...nuo tuuliennusteet on vähän kun ämpärillä heittäis.Esimerkiksi Windgurussa on paljon enemmän tietoa...purjehtii sitä kilpaa tai muuten vaan!Ja kilpaahan me purjehditaan kaikki!
- se on gfs
Ongelma on siinä, että windgurussa on niin paljon näennäistietoa. Se laskee koko maailman sään yleisesti käytetyllä gfs-mallilla, mutta paljon isommalla solukoolla kuin vaikkapa Foreca tarjoaa Venenetissä. Paikallisen sään windguru sitten interpoloi solun nurkista. Samaa säämallia käyttää kai Forecakin, mutta pilkkoo sitten datan hienojakoisemmin. Saman tiedon kuin windgurussa, saa myös esim. weatheronlinessa, josta saa sen melkoisen monessa muodossa, esimerkiksi Skandinavian synoptisina ennustekarttoina. Kolmas lähde samalle tiedolle on Varsovan yliopiston sääsivut.
- adgjläoihu
Ha haaa ...taita herra Pouta selitellä töppäilyjään!
- gh34
Hra. Föhr kirjoittaa ennustevirheistä valaisevasti tässä: http://blogi.foreca.fi/2013/07/ennustevirheet-haltuun/
- Bossu
Foreca on eri firma kuin ilmaustieteenlaitos. Ilmateiteenlaitoksen tuuliennusteet on mun mielestä nykyisin hämmästyttävän tarkkoja sanotaan päivän-kaksi etukäteen. 5 päivää etukäteen annettavat ennusteet jätän suosiolla lukematta. Tuskin mikään muu instanssi maailmassa käyttää niin paljon laskentatehoa Suomen sään ennustamiseen kuin ilmatieteenlaitos, eli sen arviot on myös tarkimpia. Olen joskus testannut Forecaa tulostamalla sieltä ja ilmatieteenlaitokselta muutaman päivän ennusteet ja tutkimalla päivä päivältä niiden osumista. Foreca on ollut huonompi joka kerta.
- tai sitten toisin
Minulla taas toinen näkemys Ilmatieteen laitoksen ja Forecan osumista. Forecan suurin etu on kuitenkin se hienojakoisempi ennusteverkko. Kun siihen laittaa päälle hieman omaa ajatusta, osuu vielä paremmin lähituntien ennusteessa. Laskentatehoa taitaa molemmilla puljuilla olla samaa tasoa oleva määrä. Osumistarkkuutta pitäisi seurata useampi kuukausi säännöllisesti, jotta paremmuus ratkeaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa762221Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2611820Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi58827- 70798
Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �48797- 68759
- 54744
- 65737
- 71735
IL - Tulitauko Ukrainassa - Hyvä Trump!!
Ukraina hyväksyy välittömän tulitauon Ukraina hyväksyi välittömän tulitauon Ukraina on hyväksynyt Yhdysvaltojen kanss177713