Renkaat kannattaa vaihtaa liikkeessä

Autoammattilainen

Talvirenkaiden vaihto kannattaa suosiolla jättää ammattiasentajan tehtäväksi. Syyt ovat hyvin yksinkertaisia. Jos asut kerrostalossa, niin missä säilytät renkaidenvaihtoon tarvittavia välineitä ja työkaluja? Et missään ja taloyhtiön parkkipaikalla et renkaita saa vaihtaa. Renkaidenvaihtoa varten tarvitaan kunnon nostin, autopukkeja, metalliharja, kompressori, mutterinväännin ja vaseliinia. Kun ammattilainen tekee työn 20 eurolla 5 minuutissa rikkomatta auton alustaa ja antaa työlleen takuun, mitä järkeä on itse vaihtaa renkaita? Itse vaihtamalla renkaat on myös itse vastuussa jos renkaat irtoavat ajon aikana ja aiheuttavat onnettomuuden.

105

6476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lifemocker

      "Talvirenkaiden vaihto kannattaa suosiolla jättää ammattiasentajan tehtäväksi. "

      ei todellakaan kannata

      "Jos asut kerrostalossa, niin missä säilytät renkaidenvaihtoon tarvittavia välineitä ja työkaluja? "

      varastossa

      "taloyhtiön parkkipaikalla et renkaita saa vaihtaa"

      saat vaihtaa

      "Renkaidenvaihtoa varten tarvitaan kunnon nostin, autopukkeja, metalliharja, kompressori, mutterinväännin ja vaseliinia."

      ei tarvita kuin hallitunkki ja avain millä avaat pultit

      "Kun ammattilainen tekee työn 20 eurolla 5 minuutissa rikkomatta auton alustaa ja antaa työlleen takuun"

      20 eurolla saat motonetistä tms hallitunkin joka maksaa itsensä takaisin jo ensimmäisellä renkaiden vaihdolla. työlle ei tarvita mitään takuuta kun laitat itse renkaat oikeinpäin ja kiristät kunnolla. alustaa ei ole mikään pakko rikkoa kun nostat auton oikeasta kohdasta.

      "mitä järkeä on itse vaihtaa renkaita?"

      säästät rahaa, eikä kukaan muu rusikoi autoasi

      "Itse vaihtamalla renkaat on myös itse vastuussa jos renkaat irtoavat ajon aikana ja aiheuttavat onnettomuuden"

      tai sitten voit tehdä työn itse myös KUNNOLLA?

      • Oyjee.

        20 euron tunkki on aika vempula. Ehkä sillä johonkin kevyeen kippoon vaihtaa vielä renkaat, mut ei ainakaan mun Mondeoon =)


      • lifemocker
        Oyjee. kirjoitti:

        20 euron tunkki on aika vempula. Ehkä sillä johonkin kevyeen kippoon vaihtaa vielä renkaat, mut ei ainakaan mun Mondeoon =)

        taitaa sun mondeos olla aika vempula jos ei normaalilla tunkilla nouse


      • Autoilija3

        Minulle ei tullut uuteen autoon edes tunkkia saati sitten varapyörää eli rangasrikossa pitää ottaa yhteyttä tiepalveluun jos on reikä isompi.

        En ole hankkinut hallitunkkia, kun ei ole paikkaa missä säilyttää. Renkaan vaihto on meidän kaupungissa halvin 25€ jotta tunkin hinnalla vaihtaa kyllä muutaman kerran.


      • Autoilija3
        Oyjee. kirjoitti:

        20 euron tunkki on aika vempula. Ehkä sillä johonkin kevyeen kippoon vaihtaa vielä renkaat, mut ei ainakaan mun Mondeoon =)

        En menisi auton alle vielä 100€ nosturillakaan enkä edes renkaita vaihtaisi


    • lgvjxfchgvjbknl

      Jos sulla on niin kuiva iho että tarvit sitä rasvata vaseliinillä niin tosiaan kannattaa jättää homma ammattilaiselle, mutta muuten kannattaa vaihtaa kyllä itse.

      Vaseliiniähän ei itse vaihtotapahtumaan tarvita.

    • hei kädetön

      Taidat vain olla kaveri joka ei osaa kaivaa edes omaa nenäänsä. Mutta kuka autosi tankkaa?

      • Autoammattilainen

        Mä käytän Shell-palvelutankkausta. Suosittelen muillekin! Ei tarvitse liata käsiään pistoolissa, esim. diesel-pistooli on monasti rasvainen.


      • aikuiset kyllä osaa
        Autoammattilainen kirjoitti:

        Mä käytän Shell-palvelutankkausta. Suosittelen muillekin! Ei tarvitse liata käsiään pistoolissa, esim. diesel-pistooli on monasti rasvainen.

        Rasvaisia ovat vaan otsassasi olevat finnit.


    • Autoammattilainen

      Kun viet renkaat vaihdettavaksi ammattilaiselle, kannattaa renkaat pesettää samalla eikä se maksa paljon enempää kuin pelkkä renkaidenvaihto. Renkaat kannattaa myös jättää säilytykseen rengashotelliin, koska kerrostalossa jos asuu, renkaita ei saa säilyttää sisätiloissa palovaaran takia. Näin toimien säästää paljon aikaa ja vaivaa.

      • lifemocker

        kyllä meillä kaikilla on renkaat sisällä säilytyksessä varastossa


      • säästyy rahaa
        lifemocker kirjoitti:

        kyllä meillä kaikilla on renkaat sisällä säilytyksessä varastossa

        Itsellä verkkokellarissa.


      • pal0mies

        ei rengas palovaara aiheuta pösilö. Jos syttyy tulipalo, renkaat aiheuttavat mustaa myrkyllistä savua, siinä syy.


      • sitroen.
        säästyy rahaa kirjoitti:

        Itsellä verkkokellarissa.

        Eikä paloturvallisuusohjeissakaan rajoiteta muuta kuin palavien nesteitten ja kaasujen määrää.


      • Anonyymi
        sitroen. kirjoitti:

        Eikä paloturvallisuusohjeissakaan rajoiteta muuta kuin palavien nesteitten ja kaasujen määrää.

        Tähän asti asumissani asunto-osakeyhtiöissä renkaiden säilytys on ollut kiellettyä häkkivarastoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän asti asumissani asunto-osakeyhtiöissä renkaiden säilytys on ollut kiellettyä häkkivarastoissa.

        Joissain on joissain ei. Arvelluttavissa asuinpaikoissa polkupyörät säilytetään parvekkeilla ja auton renkaat vaatehuoneessa. Häkkivarastoissa vain täysin arvottomat tavarat.


    • Pultin vetäjä

      Mulla on kesämökki, josta löytyy kaikki yllä mainitut vempeleet ja vaihdan siellä renkaani (itse rakentamassani autotallissa).

    • Kuka käskee

      Kuka käskee asua kerrostalossa? Minä vaihdan renkaat omassa lämpimässä tallissani, jossa on kunnon valot, tunkit, kompurat jne. Pultit kiristän huolellisesti oikeaan momenttiin. Vanteet pesen tietenkin huolellisesti ennen siirtoa autotallin yhteydessä olevaan lämpimään varastoon.

      En todellakaan antaisi sesonkiajaksi palkattujen, kadulta repäistyjen, tumpeloiden koskea autooni.

      • lifemocker

        ei vaikuta kerrostaloasuminen mitään renkaitten vaihtoon


      • ei voi asua sellaisessa
        lifemocker kirjoitti:

        ei vaikuta kerrostaloasuminen mitään renkaitten vaihtoon

        Kerrostalo ei ole koti.se on betoni kuutio jossa asukkaat tietää paremmin naapurin asiat kuin omat.


      • uusi ja outo asia?
        ei voi asua sellaisessa kirjoitti:

        Kerrostalo ei ole koti.se on betoni kuutio jossa asukkaat tietää paremmin naapurin asiat kuin omat.

        suurin osa kuitenkin asuu, mitenkähän tuonkin selittää?


      • uusi ja outo asia? kirjoitti:

        suurin osa kuitenkin asuu, mitenkähän tuonkin selittää?

        Hinta ja/tai sijainti.


    • ite vaihdan tietty

      kukin tehköön kuinka haluaa ja mitkä ovat puitteet. Tärkeintähän on, että alla on kunnon renkaat.
      ps. en ole ikinä nähnyt, että rengasliikkeessä laitettaisiin vaseliiniä tai yleensä mitään rasvaa muuta kuin kun vedetään kumit vanteelle. Eikä metallihajaakaan näy ikinä missään vaiheessa.

    • rahaasiat kunossa

      Vain köyhä vähävarainen vaihtaa renkaansa itse. Miksi liata käsiään, kun 40 eurolla joku tekee sen.

      • lifemocker

        ja siinäpähän köyhdyt ;)


      • raha-asiat kunnossa

        no ei tuo ole kovinkaan hyvä mittari varakkuudesta, ehkä paremminkin laiskuudesta.
        Itse vaihdan omassa pihassa renkaat rauhassa ja tarkastelen samalla auton ja renkaiden kuntoa, pesen ne huolella. Ja mikä parasta voin tehdä sen silloin kuin itselle sopii eikä tarvise jonottaa kuin leipää muiden rikkaiden kanssa tunti kaupalla.
        Sitten joku kausiapulainen hosuu ja survoo renkaat alle paukutttaa pulttimopolla pultit soikeaksi. Valinta kysymyshän tuo on, ei siinä rahalla ole työssä käyvälle mitääån merkitystä, kuin tosi harvalle.


      • Valintoja...

        Ymmärrän pyörien vaihdattamisen liikkeessä, jos samalla alta pois otetut pyörät jätetään pesuun ja säilytykseen samaan liikkeeseen jossa vaihtotyö on tehty. Vielä jos on sen verran säntillinen persoona, että huolehtii talvirenkaat alle hyvissä ajoin ennen talven tuloa niin mikäs siinä.

        Sen sijaan tämä tapa perinteinen suomalainen tapa tuntuu vähän työläältä: Ensimmäisen reippaamman lumipyryn jälkeen aletaan soitella rengasliikkeisiin että mistä löytyy aika vaihtoon ja saadaan se aika jonnekin viikon päähän, roudataan renkaat omasta varastosta auton tavaratilaan, ajetaan rengasliikkeeseen, vahdatetaan pyörät, ajetaan kotiin ja kannetaan taas renkaat omaan varastoon.

        Siinä sitten luistellaan ensimmäiset liukkaat kesärenkailla ja luonnollisesti se ensimmäinen vapaa vaihtoaika on vielä keskellä päivää, niin että pitää kesken työpäivän ajella toiselle puolelle kaupunkia renkaiden vaihtoon. Tai sitten voi mennä rengasliikkeen ovelle jonottamaan puoleksi päiväksi, jolloin saattaa saada talvirenkaat alle jo samana päivänä.

        Sehän ei ole vaihtoehto, että sijoittaisi satasen hallitunkkiin ja ristikkoavaimeen ja vaihtaisi pyörät itse, siinähän saattaa vaikka kädet sotkeentua...


      • rengashotellilainen
        Valintoja... kirjoitti:

        Ymmärrän pyörien vaihdattamisen liikkeessä, jos samalla alta pois otetut pyörät jätetään pesuun ja säilytykseen samaan liikkeeseen jossa vaihtotyö on tehty. Vielä jos on sen verran säntillinen persoona, että huolehtii talvirenkaat alle hyvissä ajoin ennen talven tuloa niin mikäs siinä.

        Sen sijaan tämä tapa perinteinen suomalainen tapa tuntuu vähän työläältä: Ensimmäisen reippaamman lumipyryn jälkeen aletaan soitella rengasliikkeisiin että mistä löytyy aika vaihtoon ja saadaan se aika jonnekin viikon päähän, roudataan renkaat omasta varastosta auton tavaratilaan, ajetaan rengasliikkeeseen, vahdatetaan pyörät, ajetaan kotiin ja kannetaan taas renkaat omaan varastoon.

        Siinä sitten luistellaan ensimmäiset liukkaat kesärenkailla ja luonnollisesti se ensimmäinen vapaa vaihtoaika on vielä keskellä päivää, niin että pitää kesken työpäivän ajella toiselle puolelle kaupunkia renkaiden vaihtoon. Tai sitten voi mennä rengasliikkeen ovelle jonottamaan puoleksi päiväksi, jolloin saattaa saada talvirenkaat alle jo samana päivänä.

        Sehän ei ole vaihtoehto, että sijoittaisi satasen hallitunkkiin ja ristikkoavaimeen ja vaihtaisi pyörät itse, siinähän saattaa vaikka kädet sotkeentua...

        Ihan sama se on meillä rengashotellilaisilla. Kun renkaita tarvitaan, on monen päivän jono ja kesärenkailla on mentävä se aika. Tottahan minäkin vaihtaisin renkaani itse jos osaisin.


    • ite halavemmalla

      Kalliiksi tulee ammattiasentajalla vaihdattaa, 240 euroa tunti, itse vaihdettuna ei kärsi ottaa kuin 30 euroa tunti, jos sitäkään.

      • ....,,,,

        Palveluammatit ovat sitä varten, että niitä palveluja voivat ostaa ne, joilla on siihen halu, (ja varaa).


    • AMG2

      Nykyajan uusavuttomat ei osaa edes renkaita vaihtaa itse.

      • avuttomuus kasvaa

        Mutta ovat näppäriä näpräämään luuria ja sillä meriitillä mennään korkealle ja lujaa työelämän huipulle.


    • Laiskan sutjakka

      Joo noin 1½h siinä menee renkaat vaihtaa ja pesee ,hyvän tuntipalkan siinä tienaa.Rahamiehet ne makselee niistä palveluista ei tavallinen TYÖMIES.

    • Itä-Suomen Gumi

      Rengasliikkeiden työnlaadussa on kyllä usein toivomisen varaa, kun rengasliikkeeissä on sesonki päällä. Siäl on kaikenmaailman kiireapulaisia sähläämässä, joten ei kannata rummuttaa sitä ammattitaitoa liian äänekkäästi.

      • osssss

        Lapissa renkaan vaihtoa ei alle 50e saa.
        Saahan sitä maksaa joka haluaa.Pyytää voi 10min työstä mitä vaan.
        Isse kun vaihtaa niin voi samalla silmäillä jarrupalat,suojakumit ym..


    • hrts

      > Renkaidenvaihtoa varten tarvitaan kunnon nostin, autopukkeja, metalliharja, kompressori, mutterinväännin ja vaseliinia.

      Lisäksi vielä rengaskone, muutenhan sitä rengasta ei saa väännettyä paikalleen eikä tasapainotettua pyörää. Eikä tuota tosiaan kannata itse tehdä jos vähänkin epäilee taitojaan. Renkaan jalan saa helposti rikki, minkä jälkeen se ei enää tiivisty. Pyörien säilytys maksaa 90 euroa vuodessa.

    • ref ref

      Jos on talvi- ja kesärenkaille omat vanteet, ei vaihtaminen ole juuri minkäännäköinen homma itse...


      Mutta on vain yhdet vantee, niin silloin ei tietenkään kesä- ja talvirenkaita kannata vaihtaa itse, koska siine menee helpolla hajalle A vanne B kroppa C kumi

    • mishlään

      "Renkaat kannattaa vaihtaa liikkeessä"

      Pyörät kannattaa vaihtaa pysähdyksissä.

      • Anonyymi

        Nimenomaan näin.


    • sxasxxxxax121

      Ei ole kyllä vaseliini näkynyt vielä kertaakaan, ei duuniautojen eikä
      oman autoni renkaan vaihdoissa, euromaster. Hinta oman autoni renkaan
      vaihdossa on muistaakseni ollut 37 euron luokkaa..

      Kyllähän renkaat kellarissa mahtuu olemaan omassa häkissään.

    • järkeläinen

      Talvirenkaiden vaihto kannattaa suosiolla tehdä itse. Kerrostalossakin renkaat mahtuu vallan hyvin häkkikellariin, tarvittavat työkalut kulkee auton perässä jatkuvasti. Taloyhtiön parkkipaikalla ei kukaan tule valittamaan renkaiden vaihdosta.
      Kunnon nostin on pikkujuttu, mitään pukkeja tai mutterinvääntimiä ei tarvita. "Kompressori" on jokaisella omasta takaa, pumppu kuuluu pakolliseen kalustoon.
      Miten renkaiden vaihdossa voi rikkoa auton alustaa? Kukaan ammattilainen ei tee työtä 20 eurolla 5 minuutissa. Takuu? Itsevaihtajalla varmasti parempi, jos jokin jostain kumman syystä näinkin yksinkertaisessa asiassa on pielessä, korjaus on automaattinen, eikä edes tarvitse lähteä kotipihaa kauemmas takuuasioista tappelemaan. Ja mitä se "takuu" hyödyttää esim. rengasrikon sattuessa, kun ei tien päällä normaalivehkeillä saa rengasta irti, kun ammattiasentaja liikkeessä on käyttänyt niitä hienoja ja kalliita kompressoreja ja mutterinvääntimiä ilman asiaankuuluvaa ammattitaitoa, ja järkeä.

    • eipä kannata

      Eipä välttämättä. Kerrankin olivat vetäneet aluissa mutterit niin tiukkaan momenttiin, etttä vain yhden mutterin 20:sta sain irt ristikkoavaimellai - ja penkkitulos on reilu 120 kg, joten momentit olivat kyllä aika kaukana siitä n. 100 Nm:sta.

      Itse kun vaihtaa ja vielä momenttiavaimen kanssa niin tietää, että tarvittaessa tien päälläkin saa pyörän vaihdettua.

      Lisäksi kun itsellä on piha ja säilytystilat niin vaihtovaiva ei ole oleellisesti suurempi kuin renkaiden kärräily ja ajan varaaminen.

      • hei ! osaan itse

        Olen vaihtanut kesä/talvipyörät jo 37 vuotta itse. Olenko syönyt monen rengasammattilaisen leivän. En anna ammattilaisen murjoa autoni pohjaa nortureiden karraroilla enkä anna niiden vääntää pyöränpultteja järjettömiin momentteihin, sillä haluan myös tien päällä vaihtaa itse vararenkaan alle jos tarve tulee.
        Ristikkoavaimella kepeästi kiinni, niin on hyvässä momentissa ilman mitään mittareita ja aina on pysyneet pultit öljyttyinäkin kiinni pompottavillakin teillä. Osaan myös säilöä renkaat viileään ja kuivaan tilaan. Mihin tarvisin ruuhka-apulaisia ?


      • 4 + 13

      • helposti lähtee
        4 + 13 kirjoitti:

        Ei ristikkoavaimella mitään irti saa. Käytä pyöränmutteriavainta kuten esim. tätä mitä clasussa myydään:

        http://www.clasohlson.com/fi/Teleskooppivarsi/40-7383

        Biltemassa myydään myös aivan vastaavaa mikä itseläni on.

        Aikuinen mies avaa ristikolla, nassikat tarvii muita apuvälineitä.


    • Meidän perheessä kolme autoa ja niihin tietysti vaihdetaan itse ja lisäksi vielä yleensä parin tuttavan autoonkin.
      Asun kyllä omakotitalossa mutta vaihtaisin itse vaikka asuisin kerrostalossa.
      Jos liikkeen laittaa vaihtamaan niin pitää ennakoida ja vaihtaa hyvissä ajoin ennen ruuhkia ettei sitten joudu pyryssä huruttelee kesäkumeilla.
      Liikkeet lisäksi laittavat aina etusijalle ne jotka heiltä renkaat ostavat samalla.
      Tästä hyvä esimerkki vianor Tampereella.Pomo kyseli firman autojen renkaitten vaihtoa viime syksynä sesonkiaikana ja lähes viikko olis mennyt ennen kun ehtivät vaihtamaan.Minä marssin samana päivänä kyseiseen liikkeeseen tekemään rengaskauppoja omaan autooni vaikka alla olikin jo vanhat talvikumit eikä minulla kiire olisi asian kanssa ollutkaan.Yllätykseksi aika löytyi heti koska ostin renkaat heiltä.

    • Kannatti kiistää

      "Itse vaihtamalla renkaat on myös itse vastuussa jos renkaat irtoavat ajon aikana ja aiheuttavat onnettomuuden. "

      Ja sekö jotenkin lohduttaa onnettomuustilanteessa, että onneksi irronneen renkaan kiinnitti ammattilainen?

      Parempi tehdä itse niin tietää, että on tehty kunnolla.

      Asiat on pienistä tapahtumista kiinni, itselleni alkoi riittämään täkäläiset rengasliikkeet, kun jouduin selvittämään runkoviallisten renkaitteni virhevastuuta. Vika todettiin liikeen työntekijän toimesta, mutta omistaja oli toista mieltä, tietenkin :) Eli seuraavat renkaat tilaan Sakasasta ja sanomattakin on selvä etten ala tällaisille liikeille maksamaan mistään talvirengasvaihdoista mitään.

    • -pyöränvaihtaja-

      Kaikkihan vaihdattavat renkaansa liikkeessä. Renkaanvaihdossa tarvitaan rengaskone sekä tasapainoituskone joita harvalla on, ainakaan kerrostaloasukkaalla.
      Rengasliike ottaa vastaan vanhat loppuunajetut renkaat ja hoitaa kaiken valmiiksi.

      Pyörien vaihto on sitten jo niin helppo juttu että siihen ei tarvita kuin tunkki ja ristikkoavain. Sen voi tehdä kotipihallakin.

      Termistöt kuntoon.

      • Itsehän ne vaihdetaa

        Jos vaihtaa renkaat, siis uudet kumit kuluneiden tilalle, niin tottakai rengasliikkeessä. Siellä on renkaanvaihtokone, tasapainotus, uudet renkaat ja vanhojen vastaanotto sekä toki homman osaava henkilökunta. Renkaiden paneminen vanteille omin voimin rengasraudoilla on 1960-lukua.

        Pyörien vaihto (siis renkaat jo ovat vanteilla) kesä/talvi/kesä totta kai itse. Voi tehdä omalla pihalla, omalla parkkipaikalla, huoltoaseman parkkipaikalla. Vaikka vaihto ei rengasliikkeessä ottaisi paljoa aikaa eikä maksaisi paljon, niin ajan löytäminen ja varaaminen tai jonottaminen ja liikkeeseen ajaminen 10 - 100 km päähän edestakaisin vie aivan liian paljon aikaa ja vaivaa. Siihen tarvitsee jo ottaa puolikkaan lomapäivän työnantajalta, joka pitää tehdä takaisin ylitöinä tai on pois palkasta.

        Tunkin ja momenttiavaimen käyttö onnistuu lähes keneltä tahansa eli teknisesti suoritus ei ole vaikea. Jos on hentoinen tai selkävikainen, renkaiden paino voi tosin olla syy vaihdattaa rengasliikkeesssä.


      • -pyöränvaihtaja-
        Itsehän ne vaihdetaa kirjoitti:

        Jos vaihtaa renkaat, siis uudet kumit kuluneiden tilalle, niin tottakai rengasliikkeessä. Siellä on renkaanvaihtokone, tasapainotus, uudet renkaat ja vanhojen vastaanotto sekä toki homman osaava henkilökunta. Renkaiden paneminen vanteille omin voimin rengasraudoilla on 1960-lukua.

        Pyörien vaihto (siis renkaat jo ovat vanteilla) kesä/talvi/kesä totta kai itse. Voi tehdä omalla pihalla, omalla parkkipaikalla, huoltoaseman parkkipaikalla. Vaikka vaihto ei rengasliikkeessä ottaisi paljoa aikaa eikä maksaisi paljon, niin ajan löytäminen ja varaaminen tai jonottaminen ja liikkeeseen ajaminen 10 - 100 km päähän edestakaisin vie aivan liian paljon aikaa ja vaivaa. Siihen tarvitsee jo ottaa puolikkaan lomapäivän työnantajalta, joka pitää tehdä takaisin ylitöinä tai on pois palkasta.

        Tunkin ja momenttiavaimen käyttö onnistuu lähes keneltä tahansa eli teknisesti suoritus ei ole vaikea. Jos on hentoinen tai selkävikainen, renkaiden paino voi tosin olla syy vaihdattaa rengasliikkeesssä.

        Niinpä niin.
        Renkaanvaihto ja pyöränvaihto ovat ihan eri asioita.


      • tunturi'
        -pyöränvaihtaja- kirjoitti:

        Niinpä niin.
        Renkaanvaihto ja pyöränvaihto ovat ihan eri asioita.

        meinasitko vaihtaa helkaman jopoon ?


    • Ei likaannu

      Tuolla joku mainitsi käsien likaantumisesta. Se riski on olemassa, jos ei käytä työhanskoja.

    • hiljaa hyvää ...

      Aina olen vaihtanut niin renkaat kuin pyörätkin paikallaan, vaikka autokatoksessa.
      Liikkeessä en ole koskaan edes yrittänyt, kuulostaa kyllä aika hankalalta, varsinkin jos on itse samalla ratin ääressä.

    • Autoja on

      Meillä ei joka syksy vaihdeta renkaita,vaan auto jolla ajetaan, auto jossa on talvirenkaat seisoo tallissa kesällä,kesärenkaat omaava taas talvella,että näin meillä..

    • Autoammattilainen

      Nyt on sitten talvirengaskeli ja muistutan kaikkia, tuokaa renkaanne ammattilaisten vaihdettavaksi. Ammattilaiset ovat pitkän linjan automiehiä jotka osaavat renkaiden vaihdon yhteydessä tarkastaa samalla jarruletkut ja muut elintärkeät osat autossa. Sanomattakin pitäisi olla selvää ettei 20 euron säästön takia kannata vaihtoa tehdä itse.

      • lie and truth

        Rengasliikkeen "ammattilaiset", "pitkän linjan automiehiä" :D

        Todellisuudessa "asentaja" on vuokratyöfirmasta viikoksi palkattu autoton ja ajokortiton sekä muutenkin kouluttamaton ongelmanuori joka osaa vain rikkoa kaiken minkä käsiinsä saa. Autoista on kokemusta vain pienenä patterin välissä olleista leikkiautoista ja pelikonsolipeleistä.


    • Olipa vaikeeta

      Renkaat ja hallitunkki mahtuu varastoon.
      Renkaat voi ja saa vaihtaa pihalla tai parkkiruudussa.

      Mihin tarvitaan mm. kompressoria ja mutterinväännintä renkaiden kausivaihdossa? 40 v aikana en ole tarvinut vielä kertaakaan.
      Nyt kun renkaantäyttökompurat ovay vakiona tai pikkukompurat ovat halpoja, niin renkaiden paineentarkastus ja paineenlisäys käy samalla eikä tarvitse lähteä etsimään huoltsia missä on ehjät laitteet ja lyhyt jono.

      • von r.

        en ole koskaan nähnyt että joku vaihtaisi jossain parkkipaikalla itse renkaat.


      • nfglkdbnfgk
        von r. kirjoitti:

        en ole koskaan nähnyt että joku vaihtaisi jossain parkkipaikalla itse renkaat.

        Harva itsevaihtajakaan kotipihassa vaihtaa, jos asuu kerrostalossa. En minäkään ole usein nähnyt enkä itsekään siinä vaihtanut.


    • Autoammattilainen

      Kohta suutun. Vaikka yritän asiallisesti kertoa miksi renkaat kannattaa vaihtaa rengasliikkeessä, ette usko mitään. Olen nähnyt miten tee-se-itse-miehet tekevät renkaanvaihdot itse ja vääntyneitä vanteita ja katkenneita pultteja on ollut kun eivät ihmiset ole osanneet irrottaa pyöriä auton alta oikealla tavalla kun ovat keskiöt ruostuneet kiinni. Kaveri joka ei ole ammattilainen ja jolla oli keskiö ruostunut kiinni, avasi pyörän pultit ja lähti ajelemaan niin että keskiö napsahti irti ruosteesta.

      Samalla vanne vääntyi ja pultit menivät poikki! Se parin kympin säästö joka tuli omatoimisesta renkaanvaihdosta tuli kalliiksi kun sai tarkistuttaa pyöränripustuksen ja hankkia uuden vanteen. Joten kannattaa säästää 20 euroa renkaidenvaihdosta ja rikkoa samalla kiinnitykset ja pahimmassa tapauksessa menee käsi murskaksi kun jää auton alle kun tippuu maahan!

      • huuhaahö

        No ei todellakaan ole ammattilainen, eikä taida olla edes täysjärkinen.

        Kyllä itse olen vaihtanut itse renkaat aina ilman ongelmia. Viimeks eilen vaihdoin ihan perus ristikkoa-avaimella harrasteauton renkaat.

        Yhtään vannetta ei kyllä olla vääntynyt tai pulttia katkennut vuosien aikana vaikka tallilla vaihdetaan vähän syksystä/ keväästä ja muuten autotilanteesta riippuen 4-6 auton renkaat. Tallilta löytyy kompura, pyssyt, pelit ja vehkeet. Nosturi vaan puuttuu. Myös muut remontit on tullut pääsääntöisesti tehtyä itse. Vaaratilanteet edes ole olleet lähelläkään kun vähän tajuaa ettei pelkän tunkin varassa olevan auton alle mennä.

        Näin itse tehtynä säästöä on nykyisen auton kanssa tullut arviolta 3 tuhatta euroa 5 vuodessa (yksi isompi remppa ja normaalien kuluvien osien vaihtoa perushuollot. Tuollakin rahalla kun saa ostettua jo niin paljon jotain muuta kuin yliverotettuun peltikarjaan liittyvää.

        Loppujen lopuks tunkki ei maksa paljoa. Halpakin toimii vaikka monet muuta väittää, 20€ tunkki tallilla remontti käytössä ollut jo 5 vuotta, että vain renkaat itse vaihtavalla kestää varmaan 10-15 vuotta heittämällä. Ristikko avain ei ole kallis. Vaseliini tai kuparitahna ei ole kallista ja pieni purkki kestää varmasti 6 vuottakin helposti kun ei sohlaa sen kanssa. Järkeä meille kaikille on annettu ilmaiseksi, joillekkin kauhalla toisille lusikalla mutta sen lusikallisenkin kun käyttää oikein niin ei katkea pultit, hajoa pohja, katkea käsi aivan kuten ei tule kakkoshätäkään housuun (jos tätä esiintyy niin sitten kannattaa käyttää renhasliikkeitä tai vielä mielummin myydä auto ja kävellä). Renkaat, tunkki ja tarpeet vie varastosta tilaa noin 1x1x1,5 kokoisen alueen ja ainenkin itsellä on jo asuntoon kerrostaloissa kuulunut vähintään tuollainen varastotila.

        Ja vielä muistutus, vaikka käytät liikkeessä autosi renkaan vaihdossa, pitää sinun itse huolehtia että pyörän pulttien kireys tarkistetaan 150-500km renkaan vaihdosta ja tarvittaessa jälkikiristetään. Liike siis ei vastaa siitä että renkaat ovat tiukasti kiinni autossasi seuraavaan renkaiden vaihtoon.


      • Vai ammattilainen
        huuhaahö kirjoitti:

        No ei todellakaan ole ammattilainen, eikä taida olla edes täysjärkinen.

        Kyllä itse olen vaihtanut itse renkaat aina ilman ongelmia. Viimeks eilen vaihdoin ihan perus ristikkoa-avaimella harrasteauton renkaat.

        Yhtään vannetta ei kyllä olla vääntynyt tai pulttia katkennut vuosien aikana vaikka tallilla vaihdetaan vähän syksystä/ keväästä ja muuten autotilanteesta riippuen 4-6 auton renkaat. Tallilta löytyy kompura, pyssyt, pelit ja vehkeet. Nosturi vaan puuttuu. Myös muut remontit on tullut pääsääntöisesti tehtyä itse. Vaaratilanteet edes ole olleet lähelläkään kun vähän tajuaa ettei pelkän tunkin varassa olevan auton alle mennä.

        Näin itse tehtynä säästöä on nykyisen auton kanssa tullut arviolta 3 tuhatta euroa 5 vuodessa (yksi isompi remppa ja normaalien kuluvien osien vaihtoa perushuollot. Tuollakin rahalla kun saa ostettua jo niin paljon jotain muuta kuin yliverotettuun peltikarjaan liittyvää.

        Loppujen lopuks tunkki ei maksa paljoa. Halpakin toimii vaikka monet muuta väittää, 20€ tunkki tallilla remontti käytössä ollut jo 5 vuotta, että vain renkaat itse vaihtavalla kestää varmaan 10-15 vuotta heittämällä. Ristikko avain ei ole kallis. Vaseliini tai kuparitahna ei ole kallista ja pieni purkki kestää varmasti 6 vuottakin helposti kun ei sohlaa sen kanssa. Järkeä meille kaikille on annettu ilmaiseksi, joillekkin kauhalla toisille lusikalla mutta sen lusikallisenkin kun käyttää oikein niin ei katkea pultit, hajoa pohja, katkea käsi aivan kuten ei tule kakkoshätäkään housuun (jos tätä esiintyy niin sitten kannattaa käyttää renhasliikkeitä tai vielä mielummin myydä auto ja kävellä). Renkaat, tunkki ja tarpeet vie varastosta tilaa noin 1x1x1,5 kokoisen alueen ja ainenkin itsellä on jo asuntoon kerrostaloissa kuulunut vähintään tuollainen varastotila.

        Ja vielä muistutus, vaikka käytät liikkeessä autosi renkaan vaihdossa, pitää sinun itse huolehtia että pyörän pulttien kireys tarkistetaan 150-500km renkaan vaihdosta ja tarvittaessa jälkikiristetään. Liike siis ei vastaa siitä että renkaat ovat tiukasti kiinni autossasi seuraavaan renkaiden vaihtoon.

        Itse olen vaihtanut aina. Työkalut ovat (tietenkin) autossa aina mukana.

        Ainoa kerta kun renkaanvaihdosta on tullut ongelma oli rengasliikekäynnin jälkeen. Auton alle oli kokeiltu vannetta sillä seurauksella että sen renkaan kaikki pultit oli vedetty paineilmaräikällä pilalle.

        Siinä autoammattilaiselle mietittävää.

        Tietysti jokainen oikea ammattilainen käyttää kaiken mahdollisen ilmaisen mainostilan. Yleensä he kuitenkin pysyvät totuudessa ja kertovat rehellisesti ketä edustavat.


      • "autoammattilaiset"

        Itsellä on kerran mennyt pultti poikki kausivaihdossa.

        Tällöin kyseessä oli uuden auton eka kausivaihto, jossa nämä "autoammattilaiset" olivat talvirenkaat Suomessa alle asentaneet.

        Aluvanteiden pultit olivat kiristetty sellaiseen momenttiin, että 20:sta pultista 2 irtosi ristikkoavaimella omilla voimillani (125 kg penkki /200 kg mave).

        Jatkovarsien yms. kanssa sai sitten mutterit irti. Yksi katkesi, mutta autoliikkeen takuu korjasi.

        Onneksi ei mitään muuta vahinkoa tuolla kerralla tullut. Ja enää ei tule kun kausivaihdot hoidan itse ja kiristys siihen 100 Nm tuntumaan momenttiavaimella.


    • Vaihtoon

      Autoissa on selkeästi ohjekirjassa mainitut paikat, joista sen voi nostaa hallitunkilla turvallisesti ylös. Pikkuisen painavampaan autoon tarkoitetut nostokykyisemmät hallitunkit maksaa muutaman kympin enemmän kun tuollainen parinkympin halpistunkki, joka on palvellut moitteettomasti jo useamman vuoden. Joidenkin rengasliikkeiden tumpeloasentajat vetää mutterit ilman momenttia niin tiukalle kun pulttipyssystä lähtee ja sitten, jos niitä tarvii alkaa itse aukomaan niin siitä ei kotikonstein tule mitään. Sitäpaitsi napojen pinnapultteihin sivellään kuparitahnaa eikä mitään vaseliinia.

    • Rahaa palaa

      Harvassa hommassa tienaa yhtä hyvin kuin vaihtamalla renkaat itse. 20-25 e säästöä noin pienestä ja yksinkertaisesta työstä.

      Tietysti ihmisen, joka tienaa enemmän 60 e /h, voi olla järkevää teettää moinen pikkuhomma jossakin puulaakissa.

    • vaihtokumi

      Mittee työ uusavuttomat horajatta?

    • tarkistakaa mutterit

      Vaihdatin kun oli tarjous 15€ ihan rengasliikkeessä.Kun tarkistiin rengasavaimella mutterien kiristyksiä jokainen pyöri kuin olisi sormilla laitettu vaikka koneella veti kun katselin.Kannattaa aiina itse tarkistaa jotta on pyörät kiinni sillä ei ne todellakaan aina ole kun rengasliikkeessä laittaa eikä ne joudu edes vastuuseen jos fillari irtoaa jonkin ajan päästä.

    • Gummi6

      "Autoammattilainen". Mihin vittuun ne renkaat irtoo ajon aikana? Olet sä täysin dorka kun tulet tänne tollasta paskaa väittämään. Ikinä en ole kuullut että rengas irtoaa ajon aikana. Yleensä jos jotain irtoo niin se on koko pyörä eikä pelkkä rengas.

    • 235623562
    • Autoammattilainen

      Tervehdys kaikki Suomi24:n lukijat!

      Talvi on taas täällä ja kohta Etelä-Suomessakin on liukkaat kelit. Kesäkumeista on nyt aika luopua ja aika ottaa talvikumit käyttöön. Ja en nyt puhu kondomeista ;)

      Mutta älkää hyvät ihmiset viitsikö räveltää itse kumeja auton alle. Työskentelen osa-aikaisena katsastajana Konalassa Motonetin lähellä ja olen virassanikin nähnyt miten pultit ovat löysällä pyörissä. Ihmiset eivät vain osaa edes kiristää pultteja kiinni.

      Kehotan edelleen teitä hyvät autoilijat käyttämään vain ammattilaisia renkaanvaihdossa. Ammattilaiset osaavat hoitaa asian kerralla kuntoon ja jos pyörän keskiö sattuisi olemaan ruosteessa, ei ruostunutta pyörää saa kotikonstein turvallisesti irti. 20 euron takia ei varmasti kannata menettää kättään jos auto tipahtaa käden päälle? Sen verran maksaa ammattilaisen suorittama renkaanvaihto.

      • pyörien vaihtaja

        Talvirenkaat ovat omilla vanteilla, eli ei tarvii vaihtaa renkaita. Vaihdetaan vaan talvipyörät (renkaat vanteet) alle. Myös kesärenkaat ovat omilla vanteilla.


    • Autoammattilainen

      Parikymmentä euroa renkaidenvaihdosta on myös mitätön pikkusumma kun työn tekee autoinsinööri. Miten usein luulette saavanne siihen hintaan ammattilaista mihinkään työhön? Tulen ajamaan lakialoitetta www.kansalaisaloite.fi palvelussa että auton huollot, korjaukset ja renkaidenvaihdot saisi jatkossa tehdä ainoastaan ammattitaitoiset tutkinnon suorittaneet ihmiset. Ei omakotitaloakaan saa rakentaa ilman osaamista tai ilman vastaavaa mestaria. Ainoa poikkeus olisi vararenkaan vaihto maantiellä kaukana asutuksesta, mutta muuten siinäkin pitäisi tilata ammattilainen paikalle korjaamaan rengas. Sitä paitsi autoissa olevat vararenkaat painavat 10-15 kg kappale ja ovat yksi syy autojen polttoainekulutukseen. Mitä enemmän massaa, sitä enemmän kulutusta.

    • Autoammattilainen

      Ja sen verran vielä kerron vakituisesta työstäni katsastajan työn ohessa että työskentelen nuorempana asiantuntijana Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa. Joten ammattitaitoni epäilijät voivat pitää sen mielessä.

      • kelly springfiield

        Kun on 40 vuotta vaihtanut omia sekä vieraita renkaita autojen alle, niin sitä on tullut itsekin ammattilaiseksi. Kun on vielä koneisiin liittyvä tutkinto, niin ymmärtääkin mitä tekee miten tekee tarvittavat toimenpiteet. Eipä siis tarvita mitään rengasalan kyseenalaisia ammattilaisia tuohon puuhaan, sillä ne sujuu varmimmin ihan itse.


      • DoItYourselfMan

        Avainsana "nuorempana". Kasvahan nulikka vielä muutama vuosi ennenkuin alat pullistella. Taidan itse rueta ajamaan kansalaisaloitetta että tuollaiset kaikkien asioiden "vain ammattilaisille" -pakottamiset pitää kieltää koska aiheuttavat turhia kustannuksia kansalaisille kun itsekin voi tehdä esim. renkaanvaihdot, se ei ole mitään rakettitiedettä.

        Ei voi ymmärtää virkamiesten asennetta että kansalaisia pidetään ihan tyhminä joiden ei pitäisi saada antaa tehdä itse enää mitään muuta kuin vain sen minkä viranomainen käskee. Emme ole robotteja saati orjia, olemme oma-aloitteisuuteen kykeneviä ihmisiä. Emme ole myöskään mitään laboratoriorottia joilla voisi tehdä mitään ihmiskokeita, esim. RFID sirutuksia ihon alle tms. mikä on varmasti illuminaatin unelma...


    • Höpö löiskis

      Hei millä ne renkaiden kiinnityspulttien päissä olevat "mutterisuojukset" saa pois?
      Qacqai 2014

      • rikkeli

        Jos ei muuten niin leka on hyvä työkalu moneen hommaan


    • selällä se menee

      En ole koskaan vianorilla enkä euromasterilla vielä nähnyt vaseliinia käytettävän enkä myöskään teräsharjaa, kymmeniä kertoa asiakkaana ollut työ auton kanssa oman auton kanssa.

      Mutta käytän yleensä jotain renkaanvaihtopalvelua, renkaita säilytän kellarissa mutta kai jatkossa parvikkeella kun taitaa tuo kellarisäilytys olla kiellettyä mahdollisen palokuorma takia.

      • against illuminati

        palokuorma, bullshittiä! Eihän silloin häkkivarastossaan saisi pitää mitää tavaraa!
        Älkää nyt ihan kaikkea pa8kaa nielkö mitä illuminaatin edustajat teille syöttävät! Se on pelkkää kiusaamista jota ei tarvitse sietää!


    • kuivat jengat

      ."" Ei omakotitaloakaan saa rakentaa ilman osaamista tai ilman vastaavaa mestaria."" Minä ainakin rakensin. Kukaan ei kysynyt vastaavaa, kukaan ei kysynyt putkimiestä. Sähköihin otin sähkärin kytkemään keskukseen. Toiset tekee mitä tykkää ,toiset, mitä osaa.
      Vaseliiniä ei saa käyttää, koska mutterit tai pultit saattavat aueta itsestään.
      Onpa eräissä jenkeissä sen estämiseksi, käytetty eri kätisiä kierteitä, toisella puolella autoa .

      • Alvania R 2

        Vaikka on putsannut jengat ja laittanut niihin tipan öljyä ja kiristänyt mutterit ristikolla kevyesti, niin ei ole ollut mitään ongelmia tuon aukeamisen kanssa ainakaan 40 vuoteen. Alan ammattilaisten jälkeen on saanut avata muttereita oikein paukkuen pitkien jatkovarsien kanssa, joten rengasliikkeiden käyttämät momentit taitaa olla siellä 200 Nm tasolla.
        Eihän noita pysty auton omilla välineillä avaamaan kukaan tien päällä, jos vaikka rengas sattuu puhkeamaan.


      • joku tolkku
        Alvania R 2 kirjoitti:

        Vaikka on putsannut jengat ja laittanut niihin tipan öljyä ja kiristänyt mutterit ristikolla kevyesti, niin ei ole ollut mitään ongelmia tuon aukeamisen kanssa ainakaan 40 vuoteen. Alan ammattilaisten jälkeen on saanut avata muttereita oikein paukkuen pitkien jatkovarsien kanssa, joten rengasliikkeiden käyttämät momentit taitaa olla siellä 200 Nm tasolla.
        Eihän noita pysty auton omilla välineillä avaamaan kukaan tien päällä, jos vaikka rengas sattuu puhkeamaan.

        Ei pysty ei. 15 vuotta sitten viimeeksi uusia renkaita hakiessa vaihdatin ne samantien rengasliikkeessä alle. Seuraavana keväänä renkaita vaihtaessa alkoi ristikkoavain jatkovarren kanssa vain kiertymään ja pyörän pultit pysyi kiinni. Piti käydä ostamassa laadukkaampi ristikkoavain ja lopulta reilun jatkovarren kanssa paukahti pultit auki.

        Sen jälkeen olen vain vaihdattanut uudet renkaat vanteille ja vaihtanut ne itse alle, eikä ole ollut ongelmia pulttien avaamisen kanssa.


    • Patet

      Perhostenkerääjät vie ammattilaiselle,äijä vaihtaa itse.

      • Alvania-R2

        Tosiäijä on tehnyt kausivaihdot itse jo 41 vuotta. Kun ei käytä ammattilaisia, niin saa pultit/mutterit myös auki taivaanvanhalla ristikkoavaimella ilman jatkoja.


    • jippanen

      Kerran laitatutin liikkeessä kun ostin uudet renkaat mutta enään en sitä tee.Olivat vetäneet pulttipyssyllä muutamat kierteet väärille jengoille joten olipahan homma niitä aukoa ja ei niihin enään oikein kunnolla kiinni edes saanut.

      • Autoammattilainen

        Eipä pultteja tai muttereita väärille kierteille saa jos ei ole todella lahjaton. Tai sitten kierteet ovat olleet valmiiksi kuluneita. Hyvin hienot kierteet voivat mennä väärille urille, mutta auton pyörien kierteet ovat sen verran karkeita ettei niin voi käydä.


    • NoOil

      Vaseliinia? Ei pultteja/muttereita voidella, menettävät kitkan. Jos ruostuvat, niin ne vaihdetaan uusiin.

      • kiinni.huolella

        Aina ole laittanut kannusta tipan öljyä pultin kierteeseen, niin on paljon keveämpää kiertää kiinni. Kartiopultin vastinpintaan vanteessa ei ole syytä laittaa öljyä.
        Ristikkoavaimella kevyesti kiinni ja hyvin ovat pysyneet seuraavaan vaihtoon asti.
        Pitää olla aivan valtava epätasapaino renkaassa, jos pultit tai mutterit aukeavat tärinän voimasta. Normaalikäytössä eivät aukea........paitsi esson baarissa.


    • Tunkki_86

      Asian vierestä eli suoraan alkuperäisestä asiasta:

      Onko hyviä vinkkejä/kokemuksia missä voisi käydä vaihtamassa renkaat omatoimisesti, kuivassa ja suojaisessa tilassa?

    • jälkilöysäys

      Taas ammattilaisten jäljiltä oli vetetty mutterit pulttikoneella niin tiukkaan että sai vääntää tosissaan auki. Huvittavaa kun muistuttavat jälkikiristyksestä, ikinä en ole kiristänyt kun löysääminen olisi enemmön tarpeen. Kerran kun puhkesi rengas ja oli vararengas alla, liikkeessä vaihtoivat ja laittoivat samat peltivanteen mutterit kevytmetallivanteeseen kun en huomannut sanoa. Pienemmillä autokorjaamoilla tekevät paljon muitakin virheitä, unohtuu pultteja auki jne, merkkikorjaamoissa varmaan luotettavampaa, mutta vanteet kiristävät liian tiukkaan niissäkin.

    • diippaadaii

      Kyllä sitä rasvaa kannattaa käyttää. Joko kupari- tai ihan tavallista vaseliinia.

    • Ihokinpilalla

      Johan siinä voidellut kätösetkin tuhriintuu ja haisee, ei oikein kehtaa salille mennä kädet rasvassa ja liassa. Vähän sama jos sattuu ikävä pakollinen tankkauspäivä, bensiinin haju on paha.

    • joeejura

      Kiitos kaikille jotka ovat tänne kirjoittanut puolesta tai vastaan kyseistä renkaanvaihtohommaa. Itse ainakin sain hyvät naurut muutamasta kommentista.

      Kun olen rengasliikkeessä käynyt ostamassa uudet kumit vanteiden päälle niin nämä perkeleen tunarit onnistuvat tekemään ikäviä vekkejä ja jälkiä kalliisiin alumiinivanteisiin.

      Koskaan ne ei putsaa jarrulevyn ja vanteen laippaa jotka tulevat toisiaan vasten ja renkaat on tällöin kierosti kiinni.

      Aina kiristävät liian kireälle pultit.

      Aina saan jokaisen käynnin jälkeen kotona irroittaa kaikki pultit ja renkaat ja putsata kaikki pinnat ja laittaa huolellisesti kaikki takaisin kiinni ja oikeaan momenttiin.

      sen jälkeen saan jopa yöllä nukuttua kunnolla. 20-30€ ei olisi hinta eikä mikään jos ne tekisivät hommansa kunnolla, mutta kun ei tee ja joutuu itse tekemään uudelleen niin koko tuo raha on täysin hukkaan heitettyä.

    • 3423423

      Osaakohan jannut rengasliikkeissä nykyään kiristää momenttini yhtään mitään?
      Jokusen kerran kun olen päässyt näkemään tapahtuman niin ei ole taitoa pojilla ollut. ensin on vedetty pyssyllä tiukkaan ja sitten vain todettu momenttiavaimella että naksahtaa ja sillä selvä.
      Jos momenttiavain naksahtaa ennen kuin pultti yhtään pyörähtää, on pultit liian kireällä ja pultti pitää avata uudelleen kiristettäväksi.

      Tätä ei taideta amiksessa opettaa.

      Yleensä saavat kojelaudan ja autonlokasuojan kaarista öljyisiksi. tietysti pistävät valotkin pois automaatti asennosta ja jättävät silleen. Niinpä sitä sitten ajellaan viikon verran ilman valoja. Xitun kusipäistä ja osaamatonta sakkia. Jos valot pannaan pois, pannaan takaisin samaan asentoon operaation jälkeen.
      Eipä silti samanlaisia sähläreitä on BMW ja Audihuollossakin. No amis on amis, vaikka voissa paistaisi. Suomalainen työ nyt on sellaista hällävälitouhua ja sitten iteketään ettei makseta kunnolla.

    • kkj9ij

      en tiedä kuin avuton aloittaja on jos pitää renkaan vaihto suorittaa liikkeessä, itse olen vaihtanut kaikkiin autoihin mitä mulla on ollut kesä ja talvirenkaat itse.

      • omin.avuin

        Vasta 42 vuotta olen tehnyt tuota samaa eli vaihtanut ne keväällä ja syksyllä. Luonnollisesti omistamissani autoissa on AINA ollut kahdet vanteet sekä vararengas vaihtovälineet.


    • E220_CDI

      Itse tekeminen on vaan niin paljon nopeampaa ja helpompaa, että kokisin rasitteeksi riippuvuuden muualta ruuhka-aikaan varattavista ajoista ja auton käyttämistä virka-aikana jossain muualla kuin minne olen menossa.

      Rengasammattilainen ei myöskään tee työtä yhtä hyvin kuin minä sen teen. Amnattilaisella jää aina hammastangon suojakumit ja iskunvaimentimet tarkistamatta ja jarrut herkistämättä ja kuluneisuus tarkistamatta. Ammattilaisella jää myös joskus oikea kiristysmomentti tarkistamatta.

      Lämpimässä ja valoisassa kotitallissa on mukava nostaa kunnollisella hallitunkilla auto ylös ja pyöräyttää pulttipyssyllä pyörä irti ja toinen tilalle 90 Nm momenttivarrella. Sen jälkeen ei momenttiavainta tarvi pyöritellä kuin suunnilleen varttikierros ennen naksahdusta.

      Paljon nopeampi tapa kuin rengasliikkeessä jonottaminen ja toimii tarvittaessa myös yllättävän lumimyrskyn jälkeisenä aamuna.

    • Anonyymi

      Jos osaa ja voi tehdä itse, kannattaa tehdä itse.

      Kestää yleensä 20 - 30 minuuttia eli omaksi tuntihinnaksi tulee 40 - 60€/h.

      • Anonyymi

        ja ite vaihtaen turvallisesti ,,,,,,,,,,, niin voi painaa oikeasta paikasta jarrupaloja "taaksepäin" syvemmälle eivät ryydy koskaan. Kaikissa ei mene taaksepäin. Meillä on pidetty 12-18 v autoja, koskaan ei ole jarrunestettä vaihdettu, hyvin on toimineet .

        muistakaan toki turvallisuus, eräs kaveri pudotti auton, oli seinän lähellä, ei jäänyt alle, mutta oli niin ahdas että ei pystynyt nousemaan, onneksi oli puhelin lähellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja ite vaihtaen turvallisesti ,,,,,,,,,,, niin voi painaa oikeasta paikasta jarrupaloja "taaksepäin" syvemmälle eivät ryydy koskaan. Kaikissa ei mene taaksepäin. Meillä on pidetty 12-18 v autoja, koskaan ei ole jarrunestettä vaihdettu, hyvin on toimineet .

        muistakaan toki turvallisuus, eräs kaveri pudotti auton, oli seinän lähellä, ei jäänyt alle, mutta oli niin ahdas että ei pystynyt nousemaan, onneksi oli puhelin lähellä.

        Yksi ihminen meni auton alle ja pudotti auton itsensä päälle. Mitä järkeä siitä oli, jos pää on puristuksissa asfaltin ja pakoputken välissä?

        Ellei osaa tai pysty, kannattaa teettää jossakin tai pyytää neuvoja ja apua. Jarrunestettäkään ei pidä juoda.


    • Anonyymi

      senkin takia on hyvä opetella vaihtamaan, jos vaikak maantiellä tarvii vaihtaa.

      ite ainakin otan varsinkin pitkille matkoille oikein kevyen hallitunkin , varsinkin jos matkustan yöllä.

      vaikka auton ja samoin vakuutuksen kautta tullaan korjaamaan ilmaiseksi, se kestää joskus Hesankin seudulla lähes 2 tuntia ja johonkin keskisuomessa eivät lähde lainkaan. Erään piti soittaa hätäkeskuksen kautta apua, kun eivät lähteneet 80 km päähän kun kaveri viluisena ja tärisevänä soitteli

      itellä ei kyllä ole kuin liikennevakuutus, vaikka jokaisen auton ostan tuliteränä, eipä ole kolhittu -60 luvun jälkeen kun silloin opin.

    • Anonyymi

      Säilyttäisin renkaidenvaihtovälineet (jos asuisin kerrostalossa) mm... Säilytyslipastossa ,johon ei kukaan pääse, tai vaa omassa peilikaapissa.

      • Anonyymi

        Peilikaapissa tai miksipä ei televisiotasolla. Yksi säilytyspaikka voisi olla keittiön pöydällä, aterinlaatikossa tai patjan alla. Ellei tilaa ole, niin taloyhtiön katolla.


    • Anonyymi

      kaikkea sitä kuulee

    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      346
      3895
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1719
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      1480
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe