Olen pohtinut asiaa pari-kolme vuotta ja tullut siihen lopputulokseen, että maanviljelijät ovat yhteiskuntamme suurimpia neroja.
Asia on loppuunkäsitelty.
Viljelijät ovat neroja !
35
340
Vastaukset
- näin se niinku on
Viljelijää ei voi oikein mitenkään määritellä neroksi, ehkä jonkinlaiseksi sisupussiksi, mutta älynjättiläistä siitä ei saa tekemälläkään.
Nokkela ihminen selviytyy vaikeista tilanteista nokkeluutensa ansiosta, mutta älykäs ei niihin tilanteisiin joudu, joista nokkela selviytyy.
Maajussit ei ole koskaan yhteiskunnassa itse päättäneet asioistaan.- oikeessa ovat
muut kuin maajussit ovat siis viisaina päättäneet , että maataloustuilla saadaan halpaa ja terveellsitä suomalaista ruokaa????
- joo-paaa
mielenkiintoista ???
eikös kepu ja maajussit olekaan järjestäneet itselleen maataloustukia ???? - Ei tietenkään,
joo-paaa kirjoitti:
mielenkiintoista ???
eikös kepu ja maajussit olekaan järjestäneet itselleen maataloustukia ????siitähän äänestettiinkin kansanäänestyksessä ja tukien kannattajat voittivat !
- eisk nii ?
Ei tietenkään, kirjoitti:
siitähän äänestettiinkin kansanäänestyksessä ja tukien kannattajat voittivat !
jopa_vain ja pilkkumies on siis SUURIA VALEPUKKEJA
- Sanoisin,
eisk nii ? kirjoitti:
jopa_vain ja pilkkumies on siis SUURIA VALEPUKKEJA
provoilijoita !
- trollitrollitrolli
Sanoisin, kirjoitti:
provoilijoita !
No ei nyt sentään trolli, vai oliko ?????
- Tarkoittavat,
trollitrollitrolli kirjoitti:
No ei nyt sentään trolli, vai oliko ?????
samaa !
- johto päätös
Elikkä! koska viljeliä aina perii maatilan niin nerous on periytyvää!
- Muamuija
Ei viljelijät juuri koskaan peri maatilaa. Periminen tapahtuu omistajan kuoleman jälkeen, maatila taas useimmiten ostetaan edelliseltä sukupolvelta. Siinä on melko perustavanlaatuinen ero.
- Ja voi
Muamuija kirjoitti:
Ei viljelijät juuri koskaan peri maatilaa. Periminen tapahtuu omistajan kuoleman jälkeen, maatila taas useimmiten ostetaan edelliseltä sukupolvelta. Siinä on melko perustavanlaatuinen ero.
lisätä että kalliilla !
- johto päätös
Ja voi kirjoitti:
lisätä että kalliilla !
Kuitenkin! tila on valmiina olemassa. Kuin apteekin hyllyltä ottaisi! Voi kun ammatin valinta olisi aina NUIN helppoa!
- niiimpäniiin
johto päätös kirjoitti:
Kuitenkin! tila on valmiina olemassa. Kuin apteekin hyllyltä ottaisi! Voi kun ammatin valinta olisi aina NUIN helppoa!
Niinhän se on muillakin vanhoilla perheyrityksillä, yritys on valmiina, senku ostaa pois sen vanhemmilta tai sisaruksilta, jos sattuvat vanhemmat kuoleen ennenkuin päätös jatkajasta on tehty.
Mikä ihmeen kommentti toi oli ???? - Eräs emäntä
johto päätös kirjoitti:
Kyllä sitä tilaa yleensä täytyy heti oston jälkeen alkaa kehittää reippaasti, tai sitten yrittäjä on kasvanut pitkään tilalle sisään ja kehitetty yhdessä jo aiemmin. Eikös moni muukin yrittäjä hanki perhe-tai muun yrityksen nimenomaan oltuaan siinä jo vuosia toiminnassa mukana?
- johto päätös
Eräs emäntä kirjoitti:
Kyllä sitä tilaa yleensä täytyy heti oston jälkeen alkaa kehittää reippaasti, tai sitten yrittäjä on kasvanut pitkään tilalle sisään ja kehitetty yhdessä jo aiemmin. Eikös moni muukin yrittäjä hanki perhe-tai muun yrityksen nimenomaan oltuaan siinä jo vuosia toiminnassa mukana?
Ei siinä hankkimisesta! voida puhua. Pikemminkin se yritys TIPAHTAA syliin. Kaikki aineellinen on jo olemassa! Ruutia ei tarvitse keksiä toistamiseen!
- johto päätös
niiimpäniiin kirjoitti:
Niinhän se on muillakin vanhoilla perheyrityksillä, yritys on valmiina, senku ostaa pois sen vanhemmilta tai sisaruksilta, jos sattuvat vanhemmat kuoleen ennenkuin päätös jatkajasta on tehty.
Mikä ihmeen kommentti toi oli ????Ostaa, ostaa, kun on takaajat valmiina. Jossei ole takaajia eikä takuita niin sitten ei osteta vaikka! olisi kykyjä.
- Mikään ei ole
johto päätös kirjoitti:
Ei siinä hankkimisesta! voida puhua. Pikemminkin se yritys TIPAHTAA syliin. Kaikki aineellinen on jo olemassa! Ruutia ei tarvitse keksiä toistamiseen!
valmiina, tila on ostettava ja kehitettävä jatkuvasti..
- näintämäasiaon
johto päätös kirjoitti:
Ostaa, ostaa, kun on takaajat valmiina. Jossei ole takaajia eikä takuita niin sitten ei osteta vaikka! olisi kykyjä.
Ei yrityksen tai maatilan ostaja tarvitse mitään takaajia. Yritys tai maatila on lainan takuuna ja näinollen pankki on käytännössä omistaja kunnes laina on korkoineen maksettu takaisin.
- johto päätös
näintämäasiaon kirjoitti:
Ei yrityksen tai maatilan ostaja tarvitse mitään takaajia. Yritys tai maatila on lainan takuuna ja näinollen pankki on käytännössä omistaja kunnes laina on korkoineen maksettu takaisin.
Kuuleppa ko äitis kertoo: aina tarttoo takaajat, jos vaikka omakotitalon pykäät ni tarttoo siihinki!
- johto päätös
Mikään ei ole kirjoitti:
valmiina, tila on ostettava ja kehitettävä jatkuvasti..
Tuuppa sylliin ja kerro! mitä pittää kehittää! Oon pelkkänä! korvana!
- niiimpäniiin
johto päätös kirjoitti:
Jos totta puhutaan, niin tilaahan ei ole pakko kehittää, jos ei nää sitä tarpeelliseksi.
Tiedän montakin tilaa, jota ei ole kehitetty olleenkaan uuden isännän aikana, mutta käytännössä se tarkoittaa sitten sitä, että se on sitten sen tilan viimeinen isäntä hyvin todennäköisesti.
Tila jota kukaan ei kehitä, vanhenee auttamattomasti ja tämmöselle tilalle ei sitten löydy jatkajaa, koska siitä ei enää saa elinkelpoista, ihan helposti.
Se on tietenkin sitten kirjoittajasta kiinni, minkä oikein ymmärtää kehittämiseksi, joku pitää kehittämisenä ennenmuuta investoimista uuteen tekniikkaan ja uusiin rakennuksiin, ne on kyllä tilan kehittämistä, mutta tilan laajentaminen on myös tilan kehittämistä.
Tilaa voi kehittää monella tavalla, voi investoida uuteen tekniikaan, rakennuksiin tai laajentaa sitä ostamalla lisää esim. peltoja, kehittämistä on myös tuotantosuunnan muutos tai sivuelinkeinojen kehittäminen jne...
Jos ajattelee vain itseään ja sitä, että itse pärjää, niin se ettei kehitä tilaa mitenkään, voi olla ihan perusteltua, meneehän se niinkin ja jos on paljon vanhoja perämettiä, niin sieltäkin tulee lisää, kun pistää vaan hakkuut käyntiin, siinä yksi mies syö useamman sukupolven säästöt ja työt, yhden miehen elinaikana, mutta jos ajattelee niin, että ei sillä niin väliä oo, miten talon sitten käy kun ei itse ole enää täällä tallomassa polkuja, niin mikäs siinä, sehän on jokaisen oma valinta. - johto päätös
niiimpäniiin kirjoitti:
Jos totta puhutaan, niin tilaahan ei ole pakko kehittää, jos ei nää sitä tarpeelliseksi.
Tiedän montakin tilaa, jota ei ole kehitetty olleenkaan uuden isännän aikana, mutta käytännössä se tarkoittaa sitten sitä, että se on sitten sen tilan viimeinen isäntä hyvin todennäköisesti.
Tila jota kukaan ei kehitä, vanhenee auttamattomasti ja tämmöselle tilalle ei sitten löydy jatkajaa, koska siitä ei enää saa elinkelpoista, ihan helposti.
Se on tietenkin sitten kirjoittajasta kiinni, minkä oikein ymmärtää kehittämiseksi, joku pitää kehittämisenä ennenmuuta investoimista uuteen tekniikkaan ja uusiin rakennuksiin, ne on kyllä tilan kehittämistä, mutta tilan laajentaminen on myös tilan kehittämistä.
Tilaa voi kehittää monella tavalla, voi investoida uuteen tekniikaan, rakennuksiin tai laajentaa sitä ostamalla lisää esim. peltoja, kehittämistä on myös tuotantosuunnan muutos tai sivuelinkeinojen kehittäminen jne...
Jos ajattelee vain itseään ja sitä, että itse pärjää, niin se ettei kehitä tilaa mitenkään, voi olla ihan perusteltua, meneehän se niinkin ja jos on paljon vanhoja perämettiä, niin sieltäkin tulee lisää, kun pistää vaan hakkuut käyntiin, siinä yksi mies syö useamman sukupolven säästöt ja työt, yhden miehen elinaikana, mutta jos ajattelee niin, että ei sillä niin väliä oo, miten talon sitten käy kun ei itse ole enää täällä tallomassa polkuja, niin mikäs siinä, sehän on jokaisen oma valinta.Vanha tulee aina uuestaan muotiin. Jossei kehitä niin kolmenkymmen vuuen päästä oot silti muodin kärjessä!
- johto päätös
niiimpäniiin kirjoitti:
Jos ajattelee vain itseään ja sitä, että itse pärjää, niin se ettei kehitä tilaa mitenkään, voi olla ihan perusteltua, meneehän se niinkin ja jos on paljon vanhoja perämettiä, niin sieltäkin tulee lisää, kun pistää vaan hakkuut käyntiin, siinä yksi mies syö useamman sukupolven säästöt ja työt, yhden miehen elinaikana, mutta jos ajattelee niin, että ei sillä niin väliä oo, miten talon sitten käy kun ei itse ole enää täällä tallomassa polkuja, niin mikäs siinä, sehän on jokaisen oma valinta.http://www.youtube.com/watch?v=2MEs6uRpqBc
muotitietonen! - niiimpäniiin
johto päätös kirjoitti:
Vanha tulee aina uuestaan muotiin. Jossei kehitä niin kolmenkymmen vuuen päästä oot silti muodin kärjessä!
Noo ei se kyllä niin mee, maatalous muuttuu yhä tehokkaamaksi ja siitä tulee yhä enempi pisnestä, muiden bisneksien rinnalla.
Menneisyyteen ei ole paluuta, eikä historia toista koskaan itseään.
Ei ole pakko kehittää, mutta jos et kehitä, niin se tarkoittaa sitä, että tila loppuu sun luopuessa toiminnasta, tai tuotantosuunta muuttu ihan toiseksi, esim. metsänkasvatukseksi, eli siitä maatilasta tulee metsätila. - Kuinkahan lienee
niiimpäniiin kirjoitti:
Jos ajattelee vain itseään ja sitä, että itse pärjää, niin se ettei kehitä tilaa mitenkään, voi olla ihan perusteltua, meneehän se niinkin ja jos on paljon vanhoja perämettiä, niin sieltäkin tulee lisää, kun pistää vaan hakkuut käyntiin, siinä yksi mies syö useamman sukupolven säästöt ja työt, yhden miehen elinaikana, mutta jos ajattelee niin, että ei sillä niin väliä oo, miten talon sitten käy kun ei itse ole enää täällä tallomassa polkuja, niin mikäs siinä, sehän on jokaisen oma valinta.Jos tilan kehittämisellä tarkoitetaan sitä ,että ostetaan järjettömän kalliit raktorit ja muut vermeet jotka seisoo ison osan vuotta tai rakennetaan iso betonikolossi jossa voi orjailla teurastamoille niin siitä vaan.
Sitten on näitä jotka vuokrailevat kaikki mitä irti lähtee sadan kilometrin sisältä ja ajelevat päiväkausia ympäri kyliä.
Itse en näe vuokrapeltoiluissa mitään mieltä ,ennemmin olen omaksi ostamisen kannalla (hinnat vähän huonot tuohon,mutta pidemmällä aikavälillä =seuraava sukupolvi> homma tasoittuu )tai sitten uuden pellon raivaamisen kautta.Metsästähän ei mitään oikeita tuottoja ole aikoihin tullut kun verotuksen huomioi.
Elukoiden kanssa rypeminen on raaka-aineiden ostajien hinnoittelupolitiikan vuoksi melko mieletöntä varsinkin etelä-Suomessa.
Siihenkin olisi hyvä saada vastaus,että onko ehdottomasti pakko kehittää jos ei itsekään meinaa pärjätä.Miksi maanviljelijän olisi tyydyttävä alhaisempaan elin tasoon kuin audeillevaan palkansaajaan verrattuna,kun se on elintaso on usein jo nyt paljonkin alhaisempi.
Velattomalla pienemmällä tilalla on helpompi hengittää kuin ylisuuriin investointeihin houkutelluilla.Noilla kun jälkimmäisllä kun työtä tehdään jollekin muulle kuin itselle. - Sävellät,
Kuinkahan lienee kirjoitti:
Jos tilan kehittämisellä tarkoitetaan sitä ,että ostetaan järjettömän kalliit raktorit ja muut vermeet jotka seisoo ison osan vuotta tai rakennetaan iso betonikolossi jossa voi orjailla teurastamoille niin siitä vaan.
Sitten on näitä jotka vuokrailevat kaikki mitä irti lähtee sadan kilometrin sisältä ja ajelevat päiväkausia ympäri kyliä.
Itse en näe vuokrapeltoiluissa mitään mieltä ,ennemmin olen omaksi ostamisen kannalla (hinnat vähän huonot tuohon,mutta pidemmällä aikavälillä =seuraava sukupolvi> homma tasoittuu )tai sitten uuden pellon raivaamisen kautta.Metsästähän ei mitään oikeita tuottoja ole aikoihin tullut kun verotuksen huomioi.
Elukoiden kanssa rypeminen on raaka-aineiden ostajien hinnoittelupolitiikan vuoksi melko mieletöntä varsinkin etelä-Suomessa.
Siihenkin olisi hyvä saada vastaus,että onko ehdottomasti pakko kehittää jos ei itsekään meinaa pärjätä.Miksi maanviljelijän olisi tyydyttävä alhaisempaan elin tasoon kuin audeillevaan palkansaajaan verrattuna,kun se on elintaso on usein jo nyt paljonkin alhaisempi.
Velattomalla pienemmällä tilalla on helpompi hengittää kuin ylisuuriin investointeihin houkutelluilla.Noilla kun jälkimmäisllä kun työtä tehdään jollekin muulle kuin itselle.liikaa, miksi myt kukaan ostaisi kalliita traktoreita seisomaan jne..
- niiimpäniiin
Kuinkahan lienee kirjoitti:
Jos tilan kehittämisellä tarkoitetaan sitä ,että ostetaan järjettömän kalliit raktorit ja muut vermeet jotka seisoo ison osan vuotta tai rakennetaan iso betonikolossi jossa voi orjailla teurastamoille niin siitä vaan.
Velattomalla pienemmällä tilalla on helpompi hengittää kuin ylisuuriin investointeihin houkutelluilla.Noilla kun jälkimmäisllä kun työtä tehdään jollekin muulle kuin itselle.Tämä vuokrapeltoilu, kuten asian ilmaiset, ei ole noin, juttu menee yksinkertaistettuna niin talouselämän lakien mukaan, että jos vuokra on kovempi kuin pellon ostohinnan lainan korkokulu, niin pelto kannattaa ostaa itselle, mutta jos se on matalampi, kuin ostohinnan lainan korko, niin pelto kannattaa pitää vuokrattuna.
Se on sitten toinen juttu, jos ideologisista syistä haluaa viljellä vain omistamiaan peltoja.
Toi järjettömän kalliiden koneiden ostaminen, minä en oikein ymmärrä mitä sillä oikein tarkoitat, kai sinä itse osaat laskea milloin kannattaa kone ostaa omaksi ja missä hommissa kannattaa käyttää urakoitsijaa tai vuokrata kone.
Laskukoneella ne noikin asiat setvitään.
- Muaukko
En tiedä, ovatko maanviljelijät todella suurimpia neroja, mutta maanviljelyksen ja siihen läheisesti liittyvän karjanhoidon lanseeraamiset ovat olleet ihmiskunnan suurin neronleimaus.
Maanviljelyn myötä syntyi kulttuuri, sivistys ja järjestäytyneet yhteiskunnat.- niiimpäniiin
Sitä en tiedä syntyikö juuri noita, mutta senverran syntyi kumminkin ylijäämää elintarvikepuolelle, että noiden ammattien edustajia on sitten pystytty elättämään kautta maailman historian.
- Varsinaisia neroja!
täytyy olla kun katsoo tuota touhua. Peltoa vuokrataan 750 ekee hehtaari ja ostetaan 15000 ekee hehtaari. En vain ole vielä keksinyt millä tuon yhtälön sa kannattavaksi. Ehkä en kuulukaan niiden neroimpien joukkoon. Niin se täytyy olla.
- Kannattavia,
sijoituksia, maata ei valmisteta enää, arvo tulevaisuudessa huikea !
- niiimpäniiin
Maata ei oikeastaan tarvitse kuolettaa koskaan, sillä myytäessä saa aina anempi kuin itse on maksanut, eli maksoi se mitä tahansa, niin raha on siinä vain sijoitettuna siksi aikaa kun itse sitä viljelet, kun lopetat viljelyn niin saat sijoituksesi takaisin.
No pankeissahan tämä ei tietenkään mene läpi, mutta kyse olikin periaatteesta, eli pellon hintaa ei sinänsä kannata voivotella, se on vain sijoitus jonka realisoit kun myyt tilasi seuraavalle. - Varsinaisia neroja
niiimpäniiin kirjoitti:
Maata ei oikeastaan tarvitse kuolettaa koskaan, sillä myytäessä saa aina anempi kuin itse on maksanut, eli maksoi se mitä tahansa, niin raha on siinä vain sijoitettuna siksi aikaa kun itse sitä viljelet, kun lopetat viljelyn niin saat sijoituksesi takaisin.
No pankeissahan tämä ei tietenkään mene läpi, mutta kyse olikin periaatteesta, eli pellon hintaa ei sinänsä kannata voivotella, se on vain sijoitus jonka realisoit kun myyt tilasi seuraavalle.Niin että turhaa ruikutat jos oot niin persaukinen ettei oo rahaa maksaa. ok. Näin vähän epäilinkin.
- Talo pitäisi
Varsinaisia neroja kirjoitti:
Niin että turhaa ruikutat jos oot niin persaukinen ettei oo rahaa maksaa. ok. Näin vähän epäilinkin.
ostaa mutta kun ei ole torpankaan hintaa..
- Asia on
Talo pitäisi kirjoitti:
ostaa mutta kun ei ole torpankaan hintaa..
loppuun käsitelty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1366579Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745792361Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk461630Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1141371Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna891212- 661048
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481045Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll631042Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.271018- 63956