One Way Mission -liikkeen Tapani Suonto kirjoitti Raportti 3/2009 lehtensä pääkirjoituksessaan ateistin epävarmuudesta. Tapani Suontoa oli puhutellut kovasti ateistien kesän julistekampanja jonka teksti kuului: ”Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä”. Kirjoituksessaan entisenä Kansan Raamattuseuran evankelistana ja nykyisenä oman uskonliikkeensä johtajana Suonto edustaa tyypillistä fundamentalistista uskonkäsitystä.
Tapani Suonto oli kiinnittänyt huomionsa sanaan ”tuskin” mikä kuvasi hänelle syvää epävarmuutta. Minun mielestäni ateistien mainos oli tyylikäs ja hienotunteinen. Sana ”tuskin” kuvasi mielestäni sitä etteivät ateistit halua väittää millään varmuudella sitä, etteikö jokin jumala voisi olla olemassa. Myös kristityn tuntoja kuvaa välillä epäilys ja epäusko. Minusta aitoa uskoa ei voi edes olla - ilman sen kääntöpuolta - epäuskoa. Epäily on kuulunut monen Raamatunkin henkilön tunnekuvaan. Jeesus jopa antaa tunnustuksen epäilijälle (Natanael Joh. 1:46,47). Myös itse hän joutuu huutamaan ristillä: ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut!?” Itse asiassa sanoja, ”uskonvarmuus” tai ”uskonratkaisu” Raamattu ei edes tunne.
Tapani Suonto edustaa tyypillistä fundamentalismia siinäkin että hän kuvittelee ateismin perustuvan uskoon. Hän ei voi ymmärtää ajattelun itsenäistä vapautta, vaan kuvittelee muidenkin olevan samalla tavalla manipuloituja niinkuin hän itsekin ilmeisesti on. Ateismi ei kuitenkaan perustu uskoon, vaan tosiasioiden hyväksymiseen. Taivaan Isän tai muidenkaan henkien olemassaoloa ei ole pystytty todistamaan millään lailla. Ja todistajanvastuu on tässä ehdottomasti niillä jotka näihin uskovat.
Suonto väittää myös että ateistille kuolema olisi vaikeampaa kuin uskovalle, mutta väite lienee täysin tuulesta temmattu. Päinvastoin olen nähnyt paljon niitä, jotka koko ikänsä ovat olleet uskovia mutta ovat kuolemassaan kauhean ahdistuneita. Ateisti on kuollut vieressäni rauhallisesti pelkäämättä mitään. Ateistille elämän tarkoituskaan ei ole ongelma vaikka Suonto niin väittää. Ateistille elämän tarkoitus on elämä itse. Ateistin kuin tieteentekijänkin elämään kuuluu kyllä tietty epävarmuus, koska elämä on todellisuudessakin epävarmaa, niinkuin jokainen meistä voi nähdä jos katsomme totuutta silmiin. Tässäkin totuus tekee vapaaksi, ei kouristuksenomainen tarrautuminen omiin illuusioihin.
Mielenkiintoinen on Suonnon vetämä raamatunkohta Paavalin Roomalaiskirjeestä 1:22. Paavali kertoo aikansa kulttihomoseksuaalisuudesta, ja Suonto mainitsee että ”ateismi johtaakin lopulta ihmisen moraalin rappioon. Suonto siis väittää omalla fundamentalistisella logiikallaan että ateistit ovat homoja ja moraaliltaan rappiossa ja homot ovat ateisteja. Nykytietämyksen mukaan homoseksuaalisuutta ei voi mitenkään rinnastaa moraaliseen rappioon, vaan väite on kiihotusta kansanryhmää vastaan, panettelua ja mustamaalausta ja täyttää jo rikoksenkin tunnusmerkit. Usko näyttääkin olevan Suonnon tulkinnan mukaan vain toisten ihmisten mustamaalausta että oma uskovaisuus näyttäisi vähän paremmalta, samalla tavalla kuin homojenkiusaaja -raukkiksetkin pönkittävät omaa heikkoa seksuaalista identiteettiään. Terve ihminen ja kristitty ei kaipaa tällaisia viholliskuvia eikä syntipukkeja syyttömistä lähimmäisistään.
Ateistien mainoskampanjoita siis tarvitaan, koska niille näyttää olevan kysyntää.
Mitä on One Way Mission?
6
70
Vastaukset
- luota kuolemaan
toivottavasti kukaan ei ryhdy ateistiksi mainostamisen takia. toivottavasti kukaan ei ryhdy uskovaksi evankelioinnin takia. suositeltavaa on ottaa ja selvittää itse onko jumala todennäköinen tai miksi uskontoja on niin paljon.
kertomasi epävarmuus on kaikkein tärkeintä. tosiasiassahan asiat on epävarmoja. uskovien ongelma onkin että he "tietävät" aivan liikaa ja liialla varmuudella. se sokaisee heidät. minä en tiedä varmuudella ettei jumalaa ole olemassa. pidän sitä vain häviävän pienenä mahdollisuutena jotenka usko jumalaan puuttuu.
elämässä juuri mikään ei ole varmaa. on turhaa yrittää uskotella itselleen että niin olisi. varmaa on se että ketä tahansa voi koska tahansa kohdata suuri suru, kuolema, sairaus jne, eikä toivoakaan aina ole olemassa. ihminen saattaa ensin kärsiä elämänsä ja sitten saa kuoleman jota on odottanut kieli pitkällä.
kuolema on paras toivomme. se ei ole epävarma. siksi sitä ei tarvitse opetella sietämään. kuolemaan voi luottaa - no hihhulismille
Asiallista tietoa OWM: sta. Kannattaa kiertää kaukaa kyseiset tilaisuudet.
- esther
Helluntailaisuutta lähellä.
- OWM
Ja Kansan Raamattuseuraa. Onhan Suonto entinen KRS:n saarnamies joka perusti oman lahkonsa rahastaakseen yksinkertaista nenästä vedettävää väkeä.
- 3 + 7
OWM kirjoitti:
Ja Kansan Raamattuseuraa. Onhan Suonto entinen KRS:n saarnamies joka perusti oman lahkonsa rahastaakseen yksinkertaista nenästä vedettävää väkeä.
Sä multinikki se jaksat jauhaa pa**aa jatkuvasti, Suonto ensinnäkään ei ole KRS entinen, eikä nykyinen saarnamies.
Suonnon taustat on vapaakirkollisia ja cospel vaikutteisia.
One Way Misson on nykyisin maailmanlaajuinen ja autettavat ovat poikkeuksetta vähempiosaisia, ota pelle selvää asioista, äläkä räksytä täällä, kuin kapinen piski.
- ...
Se tunnettiin aikoinaan 1980-luvulla nimellä Lähetysnuoret, yhteiskristillinen evankelioimisjärjestö, mukana Kräsän ja helluntailaisten väkeä. Tärkein yhdistävä tekijä ovat ihmeet ja merkit, erityisesti kieliiläpuhuminen. Oppikysymyksistä ei niin väliä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site645941Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers714795Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto474384SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun564151SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt953761SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het502473Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?352379Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat442108Persut pettävät ja valehtelevat aina
Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val41469En uskalla ees ajatella muru
Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha131239