Vanhat hevoset ?

vanhusko?

Mitä mieltä ootte vanhoista hevosista ? (17-27 vuotiaat) Kuuluuko ne jo makkaraksi, vai onko niillä oikeus iloon ?
Pohdin, että jos esimerkiksi oma hevosenne käy jo vanhaksi, ostatko heti uuden vai annatko sille viimeisiksi vuosiksi hyvän kodin ? Entä he jotka omistatte vanhemman puoleisen hevosen, oletteko jo lopettaneet sen liikuttamisen vai ratsastatteko sillä vielä säännöllisesti ? Minkä ikäsenä pidätte vanhaa hevosta ?
Rupesin pohtimaan tätä luettuani yhden blogin postauksen vanhoista hevosista. Itse omistan 20 vuotiaan ihanan tamman, joka oli tavallaan vahinko ostos. Mutta en ole koskaan vakavissani ajatellut luopua siitä vanhuuden vuoksi. Hepallani mennään vielä normaalisti, koulua, maastot, ja esteet (70 cm).
Noniin, nyt haluaisin kuulla teidän mielipiteet ? Jos on oma kauramummo tai pappa, miten liikutatte ym. ? Entä onko sillä mitään sairauksia, vammoja ja niin edelleen ?

Aattelin tehdä tästä aiheen, nyt kaikki suut puhtaaksi ! :D

3

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun hevoseni oli kolmenkymmenen kun jouduin luopumaan siitä. Ratsastin sillä normaalisti parikymppiseen asti, sitten aloin keventää liikutusta, ja viimeisen viiden vuoden aikana en ratsastanut enää ollenkaan. Se oli puhtaasti lemmikkinä, kunnes sen hampaat kuluivat niin ettei se enää pystynyt syömään normaalia heinää ja jouduin sen takia lähettämään sen vihreämmille laitumille. Muutoin se oli täysin terve ja hyväkuntoinen. Selkä ei ollut painunut, jalat eivät vaivanneet ja turkki oli sileä ja kiiltävä. Liikkuminen oli sulavaa ja pehmeää eikä lainkaan kankeaa tai hidasta kuten monella sen ikäisellä hevosella on. Hampaat olivat ainoa vanhuuden merkki, ja ainoa syy siihen, että emme pitäneet sitä enää kauempaa.

      Minusta kolmekymppinen hevonen on vanha, mutta periaatteessa määrittelen ikää enemmänkin kunnon mukaan kuin ikävuosien. Jotkut hevoset ovat raihnaisia alle kaksikymppisinä, toiset kirmailevat kuin varsat vielä kolmekymppisinä, kuten omani teki.

    • Kasiro

      Minäkin laskisin enemmän kunnon kuin ikävuosien mukaan. Olen tuntenut muutaman pirteän 30:sen ja jokusen raihnaisen 20:sen.

    • ponityttö53

      Samaa mieltä kuin Kasiro. Hevosen kunto vaikuttaa eniten.

      Ja tärkeetä on muistaa, että hevoset ei välttämättä arvosta "eläkeläisen elämää" samalla tavalla kuin ihmiset. Jos hevonen on tottunut liikkumaan paljon, äkillinen lomailu voi vaan stressata hevosta. Eläkeläisetkin kaipaa tekemistä jatkuvasti ja jos ei voi enää ratsastaa, pitää tehdä jotain muuta. Usein varsinkin käyttöhevosille voikin lopetus olla parempi vaihtoehto kuin joku oloneuvoksena olo. Toki jos liikuntaa vähennetään vähitellen, hevonenkin ehtii siihen tottua.

      Mutta toisaalta hevonen on saaliseläin ja sille on luontaista että aina pitää olla valmis pakenemaan ja vaivat peitetään. Jos hevonen on jo niin raihnainen, ettei kestä kevyttäkään ratsastusta, todennäköisesti se alkaa olemaan jo varsin kipeä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2102
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      171
      1630
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1557
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1312
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1172
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      134
      1058
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1013
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      882
    Aihe