Lissun tarina

-----

Vanha eukko asustaa yksinään, viettää päivät pitkät tietokoneen ääressä nettipalstoja terrorisoiden. Miehensä on lähtenyt, jo vuosia vuosia sitten, ja löytänyt uuden kumppanin rinnalleen. Eukko ei kykene päästämään irti, vaan velloo menneissä ja jauhaa ex-miehestään ja tämän uudesta kumppanista pakkomielteisesti.

Ex-mies on kadonnut kuin pieru saharaan, eikä hänestä ole kuulunut mitään kymmeneen vuoteen. Eukko hädin tuskin enää muistaa, miltä mies näytti, miltä hänen äänensä kuulosti. Mutta ihmismieli on kummallinen, kun ihminen traumatisoituu. Eukko ei kykene unohtamaan, kuinka suurta vääryyttä hän on joutunut kokemaan, kun hänet jätettiin. Hänen maailmansa mullistui, eikä mikään enää ollut ennallaan. Heidän liittonsa ei ollut onnellinen, mutta eukko ei siitä välitä. Mies rikkoi heidän ydinperheensä, ja eukko on siitä katkeroitunut. Mikään ei ole hänen mielestään ydinperhettä tärkeämpää. Vaikka perhe olisi onneton, ei sen väliä. Kulissit täytyy aina pitää pystyssä, muiden silmissä pitää näyttää täydelliseltä.

Eukolla on lapsia, nyt jo aikuisia. Aikanaan, kun mies halusi eron, eukko päätti katkeruudessaan, että se on sitten isyydenkin loppu. Hän alkoi asettaa lasten isälle ehtoja ja uhkailla tätä. Hän ei antanut lasten mennä isän uuteen kotiin isää tapaamaan, pelkäsi kuollakseen, että siellä olisi joku uusi nainen. Pelkäsi kuollakseen, että lapset alkaisivat pitää tästä uudesta naisesta, että heillä olisi joukolla hauskaa isän luona. Mustasukkaisuus, viha ja kateus sumensivat silmät niin, ettei järjelle ollut enää tilaa. Lasten suhde isään hiipui, hitaasti mutta varmasti. Mies taisteli, kunnes ei voinut muuta kuin luovuttaa. Ajatus siitä, ettei hänen enää koskaan tarvitsisi olla missään tekemisissä mielisairaan ex-vaimonsa kanssa, tuntui houkuttelevalta.

Lapset oppivat ajan myötä olemaan puhumatta isästä. Äiti suuttui ja tukisti, jos isästä puhuttiin tai isää kaivattiin. Äiti valehteli lapsille, että "teidän takianne isä lähti, isä ei halunnut enää teitä. Isä vaihtoi teidät vieraisiin naisiin". Lapset kuuntelivat järkyttyneinä, hämmentyneinä ja surullisina, ja koska pieni lapsi ei ymmärrä, he nielivät äidin kaikki valheet. Pikkuhiljaa hekin alkoivat vihata isää. Äiti oli taitava manipuloimaan ja kääntämään päitä. Äiti sai mitä halusi -koston. Koston siitä, että hänet jätettiin. Oman tuskansa vuoksi hän laittoi myös lapsensa kärsimään. Kaikki nämä puheet isän lähdöstä, lasten syyttäminen ja isästä vieroittaminen jätti jälkensä lasten sieluun.

Lapset kasvoivat kuunnellen, kuinka äiti puhui pahaa isästä ja tämän uudesta kumppanista. Äiti opetti lapsiakin nimittelemään ja puhumaan halveksivasti, puhui naakasta, sutturasta ja kotkasta. Lapset pelkäsivät äitiään, ja tämän reaktioita, jos isästä sanoi vahingossa jotain hyvää, tai jos isää muisteli hyvällä. Helpointa oli nyökkäillä, myönnellä ja mielistellä äitiä.Äiti pakotti olemaan kiitollinen, puhui pelastuksesta, siitä kuinka hän oli säästänyt lapset naakoilta. Lapset toistelivat äidin sanoja kuin papukaijat, puhuivat sutturoista, kiittelivät kilvan äitiään, etteivät joutuneet naakkojen kynsiin. Pienissä mielissään he kuitenkin surivat, kaipasivat isäänsä, eivät ymmärtäneet, miksi heidän piti haukkua ketään.

Kun lapsille alkoi tulla ikää, he alkoivat ymmärtää, ettei äiti ole aivan terve. Hän oli kovin erilainen kuin muiden äidit. Luokalla saattoi olla joku toinenkin erolapsi, mutta nämä lapset tapasivat isäänsä säännöllisesti. Kertoivat isästä, tämän vaimosta, uusista sisaruksista, yhdessä tehdyistä lomareissuista. Lapset olivat kummissaan; miten heillä on vielä isä? Mikseivät he pelkää naakkoja? Äidin pakkomielteisyys alkoi valjeta teini-ikäisille lapsille.

Tänä päivänä nuo lapset ovat aikuisia. Nyt he tietävät, ettei äiti oikeasti ole terve. Äidin mieli sairastui, kun isä lähti. Mutta äiti on aina äiti, vaikka olisikin sairas. Lapset vierailevat säännöllisesti äitinsä luona, vievät lastenlapsiaan mummolaan. Äiti viettää edelleenkin päivänsä ajatellen isää ja tämän uutta naista, ja on löytänyt kanavan purkaa vihaansa; internetin. Äidin ryhti alkaa olla kovin kumara kaikesta tietokoneella istumisesta.

Äiti keittää aina kahvit, tarjoaa pullat. Sitten istutaan pöytään, käydään läpi sama naakka-keskustelu, joka ollaan käyty jo vuosia. Lapset tietävät, että on väärin enää ruokkia vanhan äitiparan pakkomiellettä, mutta haluavat silti olla äidille mieliksi, eivätkä halua järkyttää tätä yhtään enempää. Keskustellaan, että miltäköhän se suttura näyttää, kuinka äiti pelasti, kuinka onnellisia ollaan, kun isä lähti. Että hyvä vaan kun lähti, eipä olla kaivattukkaan.

jatkuu...

77

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----

      ...jatkuu

      Kahvittelun jälkeen istutaan olohuoneessa. Kirjahyllyssä pölyttyy äidin ja isän hääkuva, muutama vanha perhepotrettikin on esillä. Äiti katsoo kuvia, sanoo, että on meillä vielä tämä ydinperheemme, kaikesta huolimatta. Että ”vaikka isää ei ole, olemme silti ydinperhe, muistakaa se. Ydinperheen tekevät äiti ja lapset, ei siihen isää tarvita. Me olemme silti edelleen se isän perhe. Isä elää tuolla jossain naakan ja tämän kakaroiden kanssa, mutta ne ovat vieraita. Me olemme aina isän perhe, minä olen aina isän vaimo, ei se ole miksikään muuttunut.” Lapset katsovat toisiaan kulmien alta. Vuodesta toiseen äiti selostaa samat asiat, hokee mantraansa, eikä hänen tarinoistaan tahdo löytyä sitä punaista lankaa ollenkaan.

      Äiti kaivaa piironginlaatikosta kaikki vanhat, lasten tekemät isänpäiväkortit. Joka vuosi äiti pakotti tekemään sellaiset. Siitä tuli jokavuotinen rituaali. Kortit tehtiin viimeisen päälle, sitten ne suljettiin piironginlaatikkoon. Äiti tasaisin väliajoin otti ne esille, mutisi niitä katsoessaan vihapuheitaan, sanoi, että olette te lapset onnekkaita, kun teillä on minun kaltaiseni äiti. Minä pelastin teidät kaikelta pahalta. Lapset kilvan nyökkäilivät, olet maailman paras äiti. Jos näin ei tehnyt, äiti suuttui.

      Nytkin äiti ottaa kortit esille, kysyy, tahdotteko viedä nämä kotiin. Lapset puistelevat päätään, ei kiitos. Sanovat, että olisi liian rankkaa muistella, kuinka isä hylkäsi meidät, että olemmepa me onnekkaita, että sinä olet meidän äitimme. Yksi lapsista tuntee aivan fyysistä pahoinvointia tästä vuodesta toiseen jatkuvasta esityksestä, mutta jatkaa silti. Sisarukset ovat pyytäneet häntä jatkamaan, äidin mieli ei ehkä kestäisi enää järkytyksiä.

      Äiti päättää soittaa anopille. Toisella puolen kaupunkia puhelimeen vastaa arvokas, yhdeksääkymmentä ikävuotta lähentelevä nainen. Toistelee papukaijamaisesti puhelimeen, ”kyllä, sinä olet aina se ykkösminiä, kultaseni. Totta kai olet tervetullut joskus taas kesämökillemme, olet aina tervetullut. Onpa hienoa, että voit hyvin. Totta kai olet miniäni edelleen”. Vanha nainen laskee puhelimen kädestään, katsoo pahoittelevasti kahvipöytään päin. Kaataa pojalleen ja tämän vaimolle lisää kahvia, pahoittelee keskeytystä. Kaikki tietävät, kuka soitti. Eikä pojan vaimo pahoita mieltään, hän tietää, että miehensä entinen vaimo on mielisairas, ja että hän soittelee vain kuullakseen aina samat asiat. Hän saa niistä sanoista mielenrauhan, vaikka ne eivät enää pitäisikään paikkaansa.

      Lähtiessään äitinsä luota lapset katsovat toisiaan kulmiaan kohottaen; äitiparka. Kunpa hän päästäisi jo irti.

      Kotona yksi lapsista soittaa isälleen, kertoo, että äiti on ihan kunnossa. Tosin höpöttää entiseen malliin, mutta fyysisesti ihan kunnossa. Ja sanoo, että nähdään isä taas ensi viikolla, tullaan lasten kanssa käymään.

      • Lauantaisauna

        Oliko tämä oikeasti "lissun" kirjoittama, kun jäin miettimään, kuka muu jaksaa uhrata lauantaipäivästään näinkin pitkän ajan pohtien yhden palstahäirikön menneisyyttä? Luin harppoen ja siinäkin urasin liian paljon aikaa "lissulle".


      • äitipuoli

        Mahtava kirjoitus!!! Ja varmasti osui todella lähellä totuutta. Tämmöisen kuvan lissusta on minullekin tullut.


      • Buenoa oli
        Lauantaisauna kirjoitti:

        Oliko tämä oikeasti "lissun" kirjoittama, kun jäin miettimään, kuka muu jaksaa uhrata lauantaipäivästään näinkin pitkän ajan pohtien yhden palstahäirikön menneisyyttä? Luin harppoen ja siinäkin urasin liian paljon aikaa "lissulle".

        Mahtava kirjoitus oli. Ja kun on sana hallussa, niin ei kait tuossa montaa minuuttia ole kirjoittajalta mennyt. Loistava analyysi "lissusta".


      • nuchuhuhuhuhu
        Buenoa oli kirjoitti:

        Mahtava kirjoitus oli. Ja kun on sana hallussa, niin ei kait tuossa montaa minuuttia ole kirjoittajalta mennyt. Loistava analyysi "lissusta".

        Samaa mieltä. taitava kirjoittaja, kirjoittaa varmaan muutenkin paljon.
        tosi osuva teksti.


    • kjdgljdsgl

      Voi Lissu parka, sääliksi käy sairasta ihmispoloa. On tämä vaan niin osuvasti kerrottu!

      ......ei lisättävää!

    • Arvostus tiessään

      En tiedä mitä kirjoituksella tavoitellaan, mutta karuudessaan on siinä jokin ydin.
      Siinä käy selville, miten haavoittavaa eroaminen uskottomuuden vuoksi on, toisen elämä voi mennä ihan kokonaan lopuksi elämää täysin rikki.

      Uskon tarinan olevan kuitenkin onkin satu ja se sadun kirjoittajankin mieli näköjään askartelee aika lailla harhaisissa asioissa.

      Miten tärkeää olisikaan hoitaa ne erot hienotunteisesti ja kunnioittanen sitä entistä puolisoa, jotta hänellekin jäisi mahdollisuus elää tasapainoisesti.
      Miksi ei mennä sinne pariterapiaan ja näin eron tuskaa saataisiin pienemmäksi. Ja toinen , sitä uutta suhdetta pitäisi lykätä mahdollisimman monta vuotta eteenpäin, jotta se entinen puoliso ehtii edes toiåua tuosta erosta.

      Mielisairairaaksi nimeäminen ilman lääkärin todistusta on hirvittävä loukkaus. Sinänsä psyykkinen sairaus on sairaus siinä missä syöpäkin ja on kaiken iäksi hoidettavissa lääkityksellä ja sairaajaksoilla.

      Paljon muutakin kirjoituksessa oli niin herjaavaa, että ko. kirjoittaja voisi todella nyt lopettaa nyt kirjoittelun kokonaan ja saasa mielenkiintonsa ihan muualle.
      M;itään Lissua kun ei ole olemassakaan, on vain erilaisia ja erilaisin ajatuksin olevia ihmisiä.

      • Buahahahahahahahahah

        olevan kuitenkin onkin satu
        kunnioittanen
        toiåua
        kaiken iäksi
        sairaajaksoilla
        todella nyt lopettaa nyt
        saasa
        M;itään
        Päivää lissulässy!


      • ...
        Buahahahahahahahahah kirjoitti:

        olevan kuitenkin onkin satu
        kunnioittanen
        toiåua
        kaiken iäksi
        sairaajaksoilla
        todella nyt lopettaa nyt
        saasa
        M;itään
        Päivää lissulässy!

        Pääsihän se "lissukin" laittamaan tähän oman kommenttinsa ketjuun tällä Buahahahahahahahahah nimimerkillä.


      • Etkö tajua?
        ... kirjoitti:

        Pääsihän se "lissukin" laittamaan tähän oman kommenttinsa ketjuun tällä Buahahahahahahahahah nimimerkillä.

        Ei buahahahahahaa ole lissu itse, vaan esim tuo "arvostus tiessään" on lissun multipersoona nimimerkki. Etkö sa mitään tajua?


      • ...
        Etkö tajua? kirjoitti:

        Ei buahahahahahaa ole lissu itse, vaan esim tuo "arvostus tiessään" on lissun multipersoona nimimerkki. Etkö sa mitään tajua?

        Eikö se nyt ole kuitenkin aika "lissumaista" etsiä näppäilyvirheitä?


      • Etkö tajua?
        ... kirjoitti:

        Eikö se nyt ole kuitenkin aika "lissumaista" etsiä näppäilyvirheitä?

        Ei, kun lissun teksteistä niitä virheitä etsitään. Lissumaista on tehdä niitä virheitä. Tai siis minä en ainakaan pidä tuota buahahahta lissuna itsenään.


      • -----

        "En tiedä mitä kirjoituksella tavoitellaan, mutta karuudessaan on siinä jokin ydin.
        Siinä käy selville, miten haavoittavaa eroaminen uskottomuuden vuoksi on, toisen elämä voi mennä ihan kokonaan lopuksi elämää täysin rikki."

        Tarinassani ei lue missään kohdin, että ero olisi tapahtunut uskottomuuden vuoksi. Tarinasta löytyy tällainen kohta: "Miehensä on lähtenyt, jo vuosia vuosia sitten, ja löytänyt uuden kumppanin rinnalleen." Mies on siis eronsa jälkeen löytänyt uuden kumppanin rinnalleen.

        "Uskon tarinan olevan kuitenkin onkin satu ja se sadun kirjoittajankin mieli näköjään askartelee aika lailla harhaisissa asioissa. "

        Tottakai tämä on satu. Minun mielestäni se ei kerro mitään. Kirjoitan työkseni, ja yhden novellinpätkän kirjoittaminen on jokapäiväistä. Kirjoitan paljon vaikeista ja vaietuistakin asioista, ihan arkipäiväisten asioiden lisäksi, mutta eivät ne kerro mitään minun mielenlaadustani. Kaikki on satua ja mielikuvituksen tuotetta, mutta osa faktaan perustuvaa fiktiota.

        Tämä satu syntyi mielikuvista, joita sinä "Lissu" minussa synnytät. Olen lukenut sinun kirjoituksiasi, ja näin minä sinut näen. Tämä on minun näkemykseni. Ja jos sinä kirjoitat tänne palstalle totta, niin osa tästä tarinastakin on totta.

        "Miten tärkeää olisikaan hoitaa ne erot hienotunteisesti ja kunnioittanen sitä entistä puolisoa, jotta hänellekin jäisi mahdollisuus elää tasapainoisesti.
        Miksi ei mennä sinne pariterapiaan ja näin eron tuskaa saataisiin pienemmäksi. Ja toinen , sitä uutta suhdetta pitäisi lykätä mahdollisimman monta vuotta eteenpäin, jotta se entinen puoliso ehtii edes toiåua tuosta erosta. "

        Tosiasia on, että kovin loputtomiin ei eron jälkeen pitäisi ex-puolisoa joutua kannattelemaan surussaan. Hienotunteisuus on toki hyvästä, ja miksei tuen antaminenkin joitakin kuukausia, mutta ei tarvitse lakata elämästä omaa elämäänsä vain sen vuoksi, että toinen elää vielä suruaikaa. Varsinkaan "moneksi vuodeksi eteenpäin", kuten kirjoitat. Jokaisen surutyö on henkilökohtaista, eikä toista voi velvoittaa pysymään enää vuosia rinnalla, kun yhteinen taival on päättynyt.

        "Mielisairairaaksi nimeäminen ilman lääkärin todistusta on hirvittävä loukkaus. Sinänsä psyykkinen sairaus on sairaus siinä missä syöpäkin ja on kaiken iäksi hoidettavissa lääkityksellä ja sairaajaksoilla."

        Minä en tarvitse lääkärintodistusta kuvitteellisille henkilöille tarinoissani :)
        Ja ethän sinä voi tietää, onko tarinan äiti saanut diagnoosin lääkäriltä. Miksi ei niinkin voisi olla?

        "Paljon muutakin kirjoituksessa oli niin herjaavaa, että ko. kirjoittaja voisi todella nyt lopettaa nyt kirjoittelun kokonaan ja saasa mielenkiintonsa ihan muualle.
        M;itään Lissua kun ei ole olemassakaan, on vain erilaisia ja erilaisin ajatuksin olevia ihmisiä. "

        Kirjoituksessani ei ole mitään herjaavaa. Tiedän kyllä, mikä on herjaavaa ja mikä ei. Jo otsikossani kerron kaikille, että kyseessä on tarina. Nimiä, paikkakuntia ei mainita, eikä mitään muutakaan, joiden perusteella tarinoiden henkilöt voisi rinnastaa todellisiin, olemassaoleviin henkilöihin.
        Herjaavaa on esim. nimitellä tietyn sosiaalisen statuksen omaavia ihmisiä "miehenkipeiksi, katkeriksi, epätoivoisiksi, kaljaa kittaaviksi ja siivellä eläviksi kantturoiksi/naakoiksi/kotkiksi/sutturoiksi". Tiedät kyllä, mitä tarkoitan.

        Ja ei, en aio lopettaa kirjoittamista. Teen sitä työkseni, kuten edellä mainitsin. Tämä tarinani oli minun kannanottoni. Aikani olen näitä juttuja täällä lueskellut, ja inspiraatio iski. Ei sen kummempaa. Voisinpa kehoittaa myös sinua lopettamaan kirjoittelun ja kohdistamaan mielenkiintosi jonnekin muualle. Olet kuitenkin kirjoittanut tänne huomattavasti enemmän kuin minä.

        En tiedä, onko Lissua olemassa. Mutta sinä olet, koska tänne kirjoittelet.


      • Upasti kirjoitettu
        ----- kirjoitti:

        "En tiedä mitä kirjoituksella tavoitellaan, mutta karuudessaan on siinä jokin ydin.
        Siinä käy selville, miten haavoittavaa eroaminen uskottomuuden vuoksi on, toisen elämä voi mennä ihan kokonaan lopuksi elämää täysin rikki."

        Tarinassani ei lue missään kohdin, että ero olisi tapahtunut uskottomuuden vuoksi. Tarinasta löytyy tällainen kohta: "Miehensä on lähtenyt, jo vuosia vuosia sitten, ja löytänyt uuden kumppanin rinnalleen." Mies on siis eronsa jälkeen löytänyt uuden kumppanin rinnalleen.

        "Uskon tarinan olevan kuitenkin onkin satu ja se sadun kirjoittajankin mieli näköjään askartelee aika lailla harhaisissa asioissa. "

        Tottakai tämä on satu. Minun mielestäni se ei kerro mitään. Kirjoitan työkseni, ja yhden novellinpätkän kirjoittaminen on jokapäiväistä. Kirjoitan paljon vaikeista ja vaietuistakin asioista, ihan arkipäiväisten asioiden lisäksi, mutta eivät ne kerro mitään minun mielenlaadustani. Kaikki on satua ja mielikuvituksen tuotetta, mutta osa faktaan perustuvaa fiktiota.

        Tämä satu syntyi mielikuvista, joita sinä "Lissu" minussa synnytät. Olen lukenut sinun kirjoituksiasi, ja näin minä sinut näen. Tämä on minun näkemykseni. Ja jos sinä kirjoitat tänne palstalle totta, niin osa tästä tarinastakin on totta.

        "Miten tärkeää olisikaan hoitaa ne erot hienotunteisesti ja kunnioittanen sitä entistä puolisoa, jotta hänellekin jäisi mahdollisuus elää tasapainoisesti.
        Miksi ei mennä sinne pariterapiaan ja näin eron tuskaa saataisiin pienemmäksi. Ja toinen , sitä uutta suhdetta pitäisi lykätä mahdollisimman monta vuotta eteenpäin, jotta se entinen puoliso ehtii edes toiåua tuosta erosta. "

        Tosiasia on, että kovin loputtomiin ei eron jälkeen pitäisi ex-puolisoa joutua kannattelemaan surussaan. Hienotunteisuus on toki hyvästä, ja miksei tuen antaminenkin joitakin kuukausia, mutta ei tarvitse lakata elämästä omaa elämäänsä vain sen vuoksi, että toinen elää vielä suruaikaa. Varsinkaan "moneksi vuodeksi eteenpäin", kuten kirjoitat. Jokaisen surutyö on henkilökohtaista, eikä toista voi velvoittaa pysymään enää vuosia rinnalla, kun yhteinen taival on päättynyt.

        "Mielisairairaaksi nimeäminen ilman lääkärin todistusta on hirvittävä loukkaus. Sinänsä psyykkinen sairaus on sairaus siinä missä syöpäkin ja on kaiken iäksi hoidettavissa lääkityksellä ja sairaajaksoilla."

        Minä en tarvitse lääkärintodistusta kuvitteellisille henkilöille tarinoissani :)
        Ja ethän sinä voi tietää, onko tarinan äiti saanut diagnoosin lääkäriltä. Miksi ei niinkin voisi olla?

        "Paljon muutakin kirjoituksessa oli niin herjaavaa, että ko. kirjoittaja voisi todella nyt lopettaa nyt kirjoittelun kokonaan ja saasa mielenkiintonsa ihan muualle.
        M;itään Lissua kun ei ole olemassakaan, on vain erilaisia ja erilaisin ajatuksin olevia ihmisiä. "

        Kirjoituksessani ei ole mitään herjaavaa. Tiedän kyllä, mikä on herjaavaa ja mikä ei. Jo otsikossani kerron kaikille, että kyseessä on tarina. Nimiä, paikkakuntia ei mainita, eikä mitään muutakaan, joiden perusteella tarinoiden henkilöt voisi rinnastaa todellisiin, olemassaoleviin henkilöihin.
        Herjaavaa on esim. nimitellä tietyn sosiaalisen statuksen omaavia ihmisiä "miehenkipeiksi, katkeriksi, epätoivoisiksi, kaljaa kittaaviksi ja siivellä eläviksi kantturoiksi/naakoiksi/kotkiksi/sutturoiksi". Tiedät kyllä, mitä tarkoitan.

        Ja ei, en aio lopettaa kirjoittamista. Teen sitä työkseni, kuten edellä mainitsin. Tämä tarinani oli minun kannanottoni. Aikani olen näitä juttuja täällä lueskellut, ja inspiraatio iski. Ei sen kummempaa. Voisinpa kehoittaa myös sinua lopettamaan kirjoittelun ja kohdistamaan mielenkiintosi jonnekin muualle. Olet kuitenkin kirjoittanut tänne huomattavasti enemmän kuin minä.

        En tiedä, onko Lissua olemassa. Mutta sinä olet, koska tänne kirjoittelet.

        Ihanaa kun olet täällä. Mikä taito sinulla on käyttää sanoja tuomaan itsesi ymmärräetyksi. Itse en kykene moiseen itseilmaisuun. Mutta nyt ei tarvitsekkaan, sinä olet sanonut juuri nekin asiat mitä minä olen ajatellut. Kiitos! Fanitan sinua!


      • Huikee kirjoitus
        ----- kirjoitti:

        "En tiedä mitä kirjoituksella tavoitellaan, mutta karuudessaan on siinä jokin ydin.
        Siinä käy selville, miten haavoittavaa eroaminen uskottomuuden vuoksi on, toisen elämä voi mennä ihan kokonaan lopuksi elämää täysin rikki."

        Tarinassani ei lue missään kohdin, että ero olisi tapahtunut uskottomuuden vuoksi. Tarinasta löytyy tällainen kohta: "Miehensä on lähtenyt, jo vuosia vuosia sitten, ja löytänyt uuden kumppanin rinnalleen." Mies on siis eronsa jälkeen löytänyt uuden kumppanin rinnalleen.

        "Uskon tarinan olevan kuitenkin onkin satu ja se sadun kirjoittajankin mieli näköjään askartelee aika lailla harhaisissa asioissa. "

        Tottakai tämä on satu. Minun mielestäni se ei kerro mitään. Kirjoitan työkseni, ja yhden novellinpätkän kirjoittaminen on jokapäiväistä. Kirjoitan paljon vaikeista ja vaietuistakin asioista, ihan arkipäiväisten asioiden lisäksi, mutta eivät ne kerro mitään minun mielenlaadustani. Kaikki on satua ja mielikuvituksen tuotetta, mutta osa faktaan perustuvaa fiktiota.

        Tämä satu syntyi mielikuvista, joita sinä "Lissu" minussa synnytät. Olen lukenut sinun kirjoituksiasi, ja näin minä sinut näen. Tämä on minun näkemykseni. Ja jos sinä kirjoitat tänne palstalle totta, niin osa tästä tarinastakin on totta.

        "Miten tärkeää olisikaan hoitaa ne erot hienotunteisesti ja kunnioittanen sitä entistä puolisoa, jotta hänellekin jäisi mahdollisuus elää tasapainoisesti.
        Miksi ei mennä sinne pariterapiaan ja näin eron tuskaa saataisiin pienemmäksi. Ja toinen , sitä uutta suhdetta pitäisi lykätä mahdollisimman monta vuotta eteenpäin, jotta se entinen puoliso ehtii edes toiåua tuosta erosta. "

        Tosiasia on, että kovin loputtomiin ei eron jälkeen pitäisi ex-puolisoa joutua kannattelemaan surussaan. Hienotunteisuus on toki hyvästä, ja miksei tuen antaminenkin joitakin kuukausia, mutta ei tarvitse lakata elämästä omaa elämäänsä vain sen vuoksi, että toinen elää vielä suruaikaa. Varsinkaan "moneksi vuodeksi eteenpäin", kuten kirjoitat. Jokaisen surutyö on henkilökohtaista, eikä toista voi velvoittaa pysymään enää vuosia rinnalla, kun yhteinen taival on päättynyt.

        "Mielisairairaaksi nimeäminen ilman lääkärin todistusta on hirvittävä loukkaus. Sinänsä psyykkinen sairaus on sairaus siinä missä syöpäkin ja on kaiken iäksi hoidettavissa lääkityksellä ja sairaajaksoilla."

        Minä en tarvitse lääkärintodistusta kuvitteellisille henkilöille tarinoissani :)
        Ja ethän sinä voi tietää, onko tarinan äiti saanut diagnoosin lääkäriltä. Miksi ei niinkin voisi olla?

        "Paljon muutakin kirjoituksessa oli niin herjaavaa, että ko. kirjoittaja voisi todella nyt lopettaa nyt kirjoittelun kokonaan ja saasa mielenkiintonsa ihan muualle.
        M;itään Lissua kun ei ole olemassakaan, on vain erilaisia ja erilaisin ajatuksin olevia ihmisiä. "

        Kirjoituksessani ei ole mitään herjaavaa. Tiedän kyllä, mikä on herjaavaa ja mikä ei. Jo otsikossani kerron kaikille, että kyseessä on tarina. Nimiä, paikkakuntia ei mainita, eikä mitään muutakaan, joiden perusteella tarinoiden henkilöt voisi rinnastaa todellisiin, olemassaoleviin henkilöihin.
        Herjaavaa on esim. nimitellä tietyn sosiaalisen statuksen omaavia ihmisiä "miehenkipeiksi, katkeriksi, epätoivoisiksi, kaljaa kittaaviksi ja siivellä eläviksi kantturoiksi/naakoiksi/kotkiksi/sutturoiksi". Tiedät kyllä, mitä tarkoitan.

        Ja ei, en aio lopettaa kirjoittamista. Teen sitä työkseni, kuten edellä mainitsin. Tämä tarinani oli minun kannanottoni. Aikani olen näitä juttuja täällä lueskellut, ja inspiraatio iski. Ei sen kummempaa. Voisinpa kehoittaa myös sinua lopettamaan kirjoittelun ja kohdistamaan mielenkiintosi jonnekin muualle. Olet kuitenkin kirjoittanut tänne huomattavasti enemmän kuin minä.

        En tiedä, onko Lissua olemassa. Mutta sinä olet, koska tänne kirjoittelet.

        Minäkin fanitan sua! Kirjoituksesi ilmaisee on juuri niin Lissua, kun olen hänet itse ymmärtänyt. Sinä osasit tuoda asian esiin juuri sellaisella tavalla, kuin Lissu itse on tänne kirjoittanut.

        Perustetaan sulle Fun Club :)


      • eijfieujfej
        ----- kirjoitti:

        "En tiedä mitä kirjoituksella tavoitellaan, mutta karuudessaan on siinä jokin ydin.
        Siinä käy selville, miten haavoittavaa eroaminen uskottomuuden vuoksi on, toisen elämä voi mennä ihan kokonaan lopuksi elämää täysin rikki."

        Tarinassani ei lue missään kohdin, että ero olisi tapahtunut uskottomuuden vuoksi. Tarinasta löytyy tällainen kohta: "Miehensä on lähtenyt, jo vuosia vuosia sitten, ja löytänyt uuden kumppanin rinnalleen." Mies on siis eronsa jälkeen löytänyt uuden kumppanin rinnalleen.

        "Uskon tarinan olevan kuitenkin onkin satu ja se sadun kirjoittajankin mieli näköjään askartelee aika lailla harhaisissa asioissa. "

        Tottakai tämä on satu. Minun mielestäni se ei kerro mitään. Kirjoitan työkseni, ja yhden novellinpätkän kirjoittaminen on jokapäiväistä. Kirjoitan paljon vaikeista ja vaietuistakin asioista, ihan arkipäiväisten asioiden lisäksi, mutta eivät ne kerro mitään minun mielenlaadustani. Kaikki on satua ja mielikuvituksen tuotetta, mutta osa faktaan perustuvaa fiktiota.

        Tämä satu syntyi mielikuvista, joita sinä "Lissu" minussa synnytät. Olen lukenut sinun kirjoituksiasi, ja näin minä sinut näen. Tämä on minun näkemykseni. Ja jos sinä kirjoitat tänne palstalle totta, niin osa tästä tarinastakin on totta.

        "Miten tärkeää olisikaan hoitaa ne erot hienotunteisesti ja kunnioittanen sitä entistä puolisoa, jotta hänellekin jäisi mahdollisuus elää tasapainoisesti.
        Miksi ei mennä sinne pariterapiaan ja näin eron tuskaa saataisiin pienemmäksi. Ja toinen , sitä uutta suhdetta pitäisi lykätä mahdollisimman monta vuotta eteenpäin, jotta se entinen puoliso ehtii edes toiåua tuosta erosta. "

        Tosiasia on, että kovin loputtomiin ei eron jälkeen pitäisi ex-puolisoa joutua kannattelemaan surussaan. Hienotunteisuus on toki hyvästä, ja miksei tuen antaminenkin joitakin kuukausia, mutta ei tarvitse lakata elämästä omaa elämäänsä vain sen vuoksi, että toinen elää vielä suruaikaa. Varsinkaan "moneksi vuodeksi eteenpäin", kuten kirjoitat. Jokaisen surutyö on henkilökohtaista, eikä toista voi velvoittaa pysymään enää vuosia rinnalla, kun yhteinen taival on päättynyt.

        "Mielisairairaaksi nimeäminen ilman lääkärin todistusta on hirvittävä loukkaus. Sinänsä psyykkinen sairaus on sairaus siinä missä syöpäkin ja on kaiken iäksi hoidettavissa lääkityksellä ja sairaajaksoilla."

        Minä en tarvitse lääkärintodistusta kuvitteellisille henkilöille tarinoissani :)
        Ja ethän sinä voi tietää, onko tarinan äiti saanut diagnoosin lääkäriltä. Miksi ei niinkin voisi olla?

        "Paljon muutakin kirjoituksessa oli niin herjaavaa, että ko. kirjoittaja voisi todella nyt lopettaa nyt kirjoittelun kokonaan ja saasa mielenkiintonsa ihan muualle.
        M;itään Lissua kun ei ole olemassakaan, on vain erilaisia ja erilaisin ajatuksin olevia ihmisiä. "

        Kirjoituksessani ei ole mitään herjaavaa. Tiedän kyllä, mikä on herjaavaa ja mikä ei. Jo otsikossani kerron kaikille, että kyseessä on tarina. Nimiä, paikkakuntia ei mainita, eikä mitään muutakaan, joiden perusteella tarinoiden henkilöt voisi rinnastaa todellisiin, olemassaoleviin henkilöihin.
        Herjaavaa on esim. nimitellä tietyn sosiaalisen statuksen omaavia ihmisiä "miehenkipeiksi, katkeriksi, epätoivoisiksi, kaljaa kittaaviksi ja siivellä eläviksi kantturoiksi/naakoiksi/kotkiksi/sutturoiksi". Tiedät kyllä, mitä tarkoitan.

        Ja ei, en aio lopettaa kirjoittamista. Teen sitä työkseni, kuten edellä mainitsin. Tämä tarinani oli minun kannanottoni. Aikani olen näitä juttuja täällä lueskellut, ja inspiraatio iski. Ei sen kummempaa. Voisinpa kehoittaa myös sinua lopettamaan kirjoittelun ja kohdistamaan mielenkiintosi jonnekin muualle. Olet kuitenkin kirjoittanut tänne huomattavasti enemmän kuin minä.

        En tiedä, onko Lissua olemassa. Mutta sinä olet, koska tänne kirjoittelet.

        Voi luoja miten joku voikin osata pukea sanoiksi kaikki ajatukseni. Ja varmasti monien muidenkin ajatukset täällä.

        kiitos tästä...


    • what about this?

      Loistavasti kiejoitettu kirjoitus. Tämä vaikka onkin fiktiivinen tarina, on osuva esimerkki miten inhimillistä on olla toipumatta erosta. Miten karuja tekoja se saa tässä tapauksessa äidin tekemään. Miten elämä voi mennä pieleen kun ei osata päästää irti.

      Joskus sitten käy niin että katkeroituneelle osapuolelle ei enään jää muuta kuin sabotoida muita palstoja, elää siellä pimeässä mielen syövereissä ja syyttää muita. Nostaa itsensä yli muiden.

      Huomaan tarinasta hienon otteen kirjoittamiseen ja miten jäin mielenkiinnolla lukemaan koko tarinan. Kiitos pienestä lukuelämyksestä.

    • Hienoa fanit!!!!

      Olen iloinen siitä että minusta kirjoitettiin hieno fiktiotarina. Kaikista suurihmisitä kirjoitetaan elämänkerta joko tositarinoina tai fiktioina.
      Odottelen koska ilmestyy oikea kirja. Nyt kaikki aivot raksuttamaan ja kirjoittamaan.

      Se on fanittamisen tärkein asia pitää fanittamisen kohde esillä.
      '
      Olen ylpeä teistä fanit!

      Haastattelujakin voin antaa, kysellä saa.

      • Olet Lissu kuvottava

        Olet lissu kuvottava! Minulle tuli ensimmäisenä mieleeni sinusta Norjan Breivik, ei siitä mitä hän teki, mutta siitä, että hänKIN luuli olevansa joku suurihminen. Mutta niin mieleltään vikaiset ihmiset luuleekin. Huom LUULEE! Breivik oli kuitenkin älykäs, kirjoitti monta vuotta manifestiä, mutta sinä lissu taas olet jotenkin säälittävä pilalle mennyt ihminen joka rypee menneisyydessä! Sinä vaan kirjoittelet tänne S24 samaa teksitä vuodesta toiseen ja monesti käytät jo kertaalleen ehkä useimmin jo julkastuja satujas käyttäen copy pastea. Hoet siis AINA samaa! En siis pidä tätä mitenkään älykkään suurihmisen toimintana :D LUULET väkisin, että sinua fanitetaan. Sinua Lussu inhotaan! Annan sinulle vinkin siitä miten voit punnita fanittamisesi määrän. Teetät Lissu T-paita jollakin sinun louganilla esim. "Sutturat veivät väkisin mieheni" ja katso kuinka moni ostaa ja käyttää T- paitaasi. TULE SITTEN SEN JÄLKEEN HUUTAMAAN TÄNNE KUINKA SINUA FANITETAAN KUN SINULLA ON EDES VÄHÄN SIITÄ NÄYTTÖÄ!


      • Rauhoituhan nyt!
        Olet Lissu kuvottava kirjoitti:

        Olet lissu kuvottava! Minulle tuli ensimmäisenä mieleeni sinusta Norjan Breivik, ei siitä mitä hän teki, mutta siitä, että hänKIN luuli olevansa joku suurihminen. Mutta niin mieleltään vikaiset ihmiset luuleekin. Huom LUULEE! Breivik oli kuitenkin älykäs, kirjoitti monta vuotta manifestiä, mutta sinä lissu taas olet jotenkin säälittävä pilalle mennyt ihminen joka rypee menneisyydessä! Sinä vaan kirjoittelet tänne S24 samaa teksitä vuodesta toiseen ja monesti käytät jo kertaalleen ehkä useimmin jo julkastuja satujas käyttäen copy pastea. Hoet siis AINA samaa! En siis pidä tätä mitenkään älykkään suurihmisen toimintana :D LUULET väkisin, että sinua fanitetaan. Sinua Lussu inhotaan! Annan sinulle vinkin siitä miten voit punnita fanittamisesi määrän. Teetät Lissu T-paita jollakin sinun louganilla esim. "Sutturat veivät väkisin mieheni" ja katso kuinka moni ostaa ja käyttää T- paitaasi. TULE SITTEN SEN JÄLKEEN HUUTAMAAN TÄNNE KUINKA SINUA FANITETAAN KUN SINULLA ON EDES VÄHÄN SIITÄ NÄYTTÖÄ!

        Psykologiaa lukeneena paljon, ymmärrän purkauksesi. Silloin kun suututtaa kannataa huutaa tuska ulos. Se helpottaa kummasti.

        En minä mitään kuvittele, omaa tarinaani kirjoitan, mutta noin tuskaisena ihmisenä kuin sinä, toutuus sattuu sinuun, ettei kaikkien elämä ole samanlaista. Asiat ne täällä riitelee, mutta ehkä tuossa mielentilassa, sinä et pysty sitä näkemään.
        Kun rauhoitut, niin kertaa asioita mielessäsi, ja muista että ihmisten purkaukset useimmiten, eivät ole tarinoita muista kuin itsestään. Hyvää päivänjatkoa.


      • -----

        "Kaikista suurihmisitä kirjoitetaan elämänkerta joko tositarinoina tai fiktioina."

        Ensinnäkin; elämänkerta ei ole fiktiota. Kannattaisi opetella termit "fakta ja fiktio", ennenkuin alkaa niitä käyttämään. Onhan sivistyssanat hienoja ja niitä käytettäessä saattaa tuntea olonsa älykkäämmäksi, mutta jos niiden merkitystä ei ymmärrä, ikävä kyllä vaikutus on päinvastainen.

        Toiseksi; suurihmisiä, kuten Adolf Hitler, niinkö? Hänestä on kirjoitettu lukuisia elämänkertoja, sekä paljon historiikkejä ja tietokirjoja. Onko hän suurihminen? Se on ainakin takuuvarmaa, että omasta mielestään oli. Varmasti myös natsien- ja uusnatsien mielestä, sekä muiden samoin ajattelevien mielestä. Omasta mielestäni Adolf Hitler oli säälittävä ihmisenkuvatus, ihmisen irvikuva, mutta kaukana ihmisyydestä. Tiedät varmasti, mitä hän sai aikaiseksi, ei minun varmaankaan tarvitse sitä sinulle erikseen kertoa.

        Pointtini on se, että kyllähän elämänkertoja on kirjoitettu. Mutta tarkoittaako se, että kyseinen ihminen olisi automaattisesti hieno suurihminen, jota "fanitetaan"?

        Joku oli jo kirjoittanut, että yleensä sellaiset ihmiset, joiden maailmankuva on pahoin vääristynyt ja joiden mieli ei pelaa keskivertoihmisten mielen lailla, kuvittelevat olevansa jotain suurta, ja että heitä ihaillaan. Näin kuvitteli myös Breivik, joka kuvitteli, että hänellä on valta karsia ja jalostaa ihmisrotua. Näin ajatteli myös Adolf Hitler. Valta on sekoittanut monien ihmisten päitä, ja se on samantekevää, onko vallan alla koko kansakunta vai pari pientä lasta.


      • thank U
        ----- kirjoitti:

        "Kaikista suurihmisitä kirjoitetaan elämänkerta joko tositarinoina tai fiktioina."

        Ensinnäkin; elämänkerta ei ole fiktiota. Kannattaisi opetella termit "fakta ja fiktio", ennenkuin alkaa niitä käyttämään. Onhan sivistyssanat hienoja ja niitä käytettäessä saattaa tuntea olonsa älykkäämmäksi, mutta jos niiden merkitystä ei ymmärrä, ikävä kyllä vaikutus on päinvastainen.

        Toiseksi; suurihmisiä, kuten Adolf Hitler, niinkö? Hänestä on kirjoitettu lukuisia elämänkertoja, sekä paljon historiikkejä ja tietokirjoja. Onko hän suurihminen? Se on ainakin takuuvarmaa, että omasta mielestään oli. Varmasti myös natsien- ja uusnatsien mielestä, sekä muiden samoin ajattelevien mielestä. Omasta mielestäni Adolf Hitler oli säälittävä ihmisenkuvatus, ihmisen irvikuva, mutta kaukana ihmisyydestä. Tiedät varmasti, mitä hän sai aikaiseksi, ei minun varmaankaan tarvitse sitä sinulle erikseen kertoa.

        Pointtini on se, että kyllähän elämänkertoja on kirjoitettu. Mutta tarkoittaako se, että kyseinen ihminen olisi automaattisesti hieno suurihminen, jota "fanitetaan"?

        Joku oli jo kirjoittanut, että yleensä sellaiset ihmiset, joiden maailmankuva on pahoin vääristynyt ja joiden mieli ei pelaa keskivertoihmisten mielen lailla, kuvittelevat olevansa jotain suurta, ja että heitä ihaillaan. Näin kuvitteli myös Breivik, joka kuvitteli, että hänellä on valta karsia ja jalostaa ihmisrotua. Näin ajatteli myös Adolf Hitler. Valta on sekoittanut monien ihmisten päitä, ja se on samantekevää, onko vallan alla koko kansakunta vai pari pientä lasta.

        Aivan. Ei mitään lisättävää.

        *nostaa hattua*


      • lässytykset pois
        Rauhoituhan nyt! kirjoitti:

        Psykologiaa lukeneena paljon, ymmärrän purkauksesi. Silloin kun suututtaa kannataa huutaa tuska ulos. Se helpottaa kummasti.

        En minä mitään kuvittele, omaa tarinaani kirjoitan, mutta noin tuskaisena ihmisenä kuin sinä, toutuus sattuu sinuun, ettei kaikkien elämä ole samanlaista. Asiat ne täällä riitelee, mutta ehkä tuossa mielentilassa, sinä et pysty sitä näkemään.
        Kun rauhoitut, niin kertaa asioita mielessäsi, ja muista että ihmisten purkaukset useimmiten, eivät ole tarinoita muista kuin itsestään. Hyvää päivänjatkoa.

        Älä jaksa lässyttää psykologian lukemisesta. Jos oisit lukenut oikeesti sulla ois paperit, eikä vaan haistellut kirjojen hajuja vähän käännellyt sen sivuja. Eli turha maisnostaa asiaa mitä sulla ei edes ole!

        Hah-haaa, ""Silloin kun suututtaa kannataa huutaa tuska ulos.""
        Neuvoisin, että sinä huudat sen tuskas, kun sulla sitä on kroppa täynnä monen vuoden ajalta! Ja täällä siitä on todisteita monen vuoden ajalta.

        Lopeta lässytys! Kiitos ja hei!


      • Satuja satuja
        Rauhoituhan nyt! kirjoitti:

        Psykologiaa lukeneena paljon, ymmärrän purkauksesi. Silloin kun suututtaa kannataa huutaa tuska ulos. Se helpottaa kummasti.

        En minä mitään kuvittele, omaa tarinaani kirjoitan, mutta noin tuskaisena ihmisenä kuin sinä, toutuus sattuu sinuun, ettei kaikkien elämä ole samanlaista. Asiat ne täällä riitelee, mutta ehkä tuossa mielentilassa, sinä et pysty sitä näkemään.
        Kun rauhoitut, niin kertaa asioita mielessäsi, ja muista että ihmisten purkaukset useimmiten, eivät ole tarinoita muista kuin itsestään. Hyvää päivänjatkoa.

        Et sinä mitään psykologiaa ole lukenut. Ethän osaa edes kirjoittaa. Luku-ja kirjoitustaito kulkevat käsikkäin. Tekstiesi lauserakenteet on ihan pielessä, puhumattakaan virheistä. Esim. psykologiaa lukeneena paljon kirjoitetaan oikean kieliopin mukaan paljon psykologiaa lukeneena.
        Joten ei mene läpi sinun "psykologiahapatuksesi". Jos jotain lukee paljon/harrastaa, niin kyllä se esiinkin henkilöstä tulee. Sinusta ei tule.


    • en fanita TOD

      Vai että suurihminen, elämänkerta, fanittamista ja haastatteluun lupautumista?! Siis mitäh??? Luuleeko tuo Lissu oikeesti tämmöstä?
      Kyllä täytyy myöntää, että sekasin sen on. Ei voi todellakaan muuta sanoa. Luulot hipoo jo huippuvuoria. Toivottavaasti edes joku tämän ihmisen tuttu edes tajuaa kuka tämän lissunimimerkin takana on ja veis sen johonkin jossa apua on tarjolla.
      Alkaa jo kuulostaa vaaralliselta tommoset luulot. Nämä "suurihmiset" pystyvät ääritekoihin....:-O

      • :S:S:S tsup :S:S:S

        Lissu on jo harhainen juoppphullu


    • Ilkeilijät pois

      Kun ero on tullut tavallaan "puskasta", toisen pettäminen tulee täytenä yllätyksenä. Luultavasti toinen on yrittänyt salatakin asiat, mutta aina jokin kanava huutaa sen ulos, jos ei muu niin se salasuhde.

      No tätä kannattaa jokaisen tällaisen kohtalon saaneen miettiä, mitä tapahtuu, varmasti siinä ajatukset harhailee ihan äärilaidoilla ja se on täysin oikeaakin, sillä ei ihminen ole mikään tunteeton robotti. Siltikään asia ei tee hänestä mitään Lissua ja mielisairasta.

      Mitä itse teitte, mistä etsitte edes jonkinlaista ulospääsyn tietä, ehkä kirjoitukset eivät tuossa tilassa ole ihan järkevän tuntuisia, mutta ainakin saa huutaa ulos pahaa oloaan.
      Ei kai se ole sen petturinkaan olotila ihan järjellinen, hänelläkin lienee sitä painetta pahaa oloa, ja puhuu harhaista eli tulee valkoisia valheita, tahallista valahtelua.
      Jossakin hänen pitää huutaa ulos se , sillä valhe painaa ja rikkoo ihmistä.

      Joten annetaan edes tämä kanava siihen, eihän kenenkään muun tarvitse samaistua asiaan muutoin kuin ehkä ottamalla osaa, välittäen, sanomalla että olet ihan hyvä ihminen , kohdallesi on tullut vaan liian raskaita asioita.

      Ne kavavat voi kertoa mistä autetaan, Lissuja ei ole, on vain hyvin kovasti lyötyjä ja loukattuja ihmisiä. Annetaan heidän kirjoittaa, sillä sekin auttaa, saa edes jonnekin huutaa pois sitä pahaa oloaan.

      • Hei haLOOOO

        Tämä Lissu, itse tituleerannut itsensä lissuksi, on YLI 10 vuotta huutanut täällä "pahaa oloaan"! Ja se ei enään ole normaalia mitenkään. Kyllä ihmisen pitäisi jo pystyä päästämää irti ja pystyä jatkamaan elämää ilman sysimustaa oloaan mikä osoittautuu tämän miehen uuteen vaimoon ja sitä myöten KAIKKIIN muihin uusiin vaimoihin. Ja sekin tekee tämän lissun sairaaksi on se, että jaksaa täällä paasata jokapäivä samaa sontaista tekstiä moneen kertaan...ei ketään normi ihmistä moinen kiinnoistaisi!
        Eli ei hänellä enään ole pahaa oloa, vaan pakonomainen päähän pinttymä, joka tarvitsee hoitoa!


      • SeliSeli

        Ihminen toipuu erosta muutamien vuosien kuluessa. Kellään päästään terveellä ihmisellä ei mene 10 v eroon, on sitten vaikka petetty tai jätetty. Turhaa puolustelua. Lissu on umpi seko.


    • kolmas rikkoo aina

      JOs joku rikkoo perheen, niin pitääkö se antaa anteeksi hymyissä suin että lapset jäivät ilman isää? Aika paljon vaadittu.
      Eri asia on jos suhde on kestämätön,, riitaa petturuutta, alkoholisimia ym.. ja ero tulee yhdessä tuumien.
      Mutta jos joku perheen rikkoo, ei sitä tarvi hyväksyä.Ei koskaan.

      • Lopeta vakehtelu

        Ainako? Siis TODELLAKIN joka ainoassa erossa on kyse kolmannesta? Oletko noin seköpää?
        Vai onko pakkomielteesi saanut sinusta ihan kokonaan otteen?
        Väität täällä asioita, jotka pitäisi itsesikinkin tietää vslheeksi.
        Perhe voi rikkoutua monista eri syistä,liitot päättyy muutenkin kuin oettämiseen.


      • SeliSeli

        Anteeksi antaminen on tervehdyttävää, sehän ei ole sama asia kuin unohtaminen. Sun "kokemuksesta" on jo NIIN monta vuotta, että luulisi päässeen sinun asiassa eteenpäin. Mene terapiaan tai johonkin, mutta jätä tämä palsta rauhaan.


      • kiusattu.
        SeliSeli kirjoitti:

        Anteeksi antaminen on tervehdyttävää, sehän ei ole sama asia kuin unohtaminen. Sun "kokemuksesta" on jo NIIN monta vuotta, että luulisi päässeen sinun asiassa eteenpäin. Mene terapiaan tai johonkin, mutta jätä tämä palsta rauhaan.

        "Anteeksi antaminen on tervehdyttävää, sehän ei ole sama asia kuin unohtaminen."

        Totta.
        Minua kiusattiin kun olin ala- ja yläasteella. Kiusaaminen jätti arvet, ja vielä toisinaan, vaikka ikä lähentelee jo neljääkymmentä, voin pahoin tuon kiusaamisen vuoksi. Ei sitä koskaan unohda.
        Mutta anteeksi olen antanut, kaikille niille kolmelle pääkiusaajalleni. Olen nyt aikuisiällä tavannut heidät kasvotusten ja kertonut, että olen antanut anteeksi, mutta koskaan en sitä asiaa unohda, en pystyisi vaikka yrittäisin, ja ne kiusaamisen arvet seuraavat mukanani hautaan saakka.
        Voitte vain kuvitella sitä katumuksen määrää näiden entisten kiusaajien kasvoilla. Veikkaan, että hekin tulevat kantamaan asiaa mukanaan elämänsä loppuun saakka, eivätkä saa siltä rauhaa. Ja hyvä niin.


      • Tee itsellesi hyvä elämä
        kiusattu. kirjoitti:

        "Anteeksi antaminen on tervehdyttävää, sehän ei ole sama asia kuin unohtaminen."

        Totta.
        Minua kiusattiin kun olin ala- ja yläasteella. Kiusaaminen jätti arvet, ja vielä toisinaan, vaikka ikä lähentelee jo neljääkymmentä, voin pahoin tuon kiusaamisen vuoksi. Ei sitä koskaan unohda.
        Mutta anteeksi olen antanut, kaikille niille kolmelle pääkiusaajalleni. Olen nyt aikuisiällä tavannut heidät kasvotusten ja kertonut, että olen antanut anteeksi, mutta koskaan en sitä asiaa unohda, en pystyisi vaikka yrittäisin, ja ne kiusaamisen arvet seuraavat mukanani hautaan saakka.
        Voitte vain kuvitella sitä katumuksen määrää näiden entisten kiusaajien kasvoilla. Veikkaan, että hekin tulevat kantamaan asiaa mukanaan elämänsä loppuun saakka, eivätkä saa siltä rauhaa. Ja hyvä niin.

        Tämän sinun tarinasi ymmärrän hyvin. Vaikka et unohda kiusaamista ikinä, niin et sinä varmaan tuosta lapsuudesta asti ole ja kirjoitellut tuhansia aloituksia s24 ja haukkunut tauotta pakonomaisella tavalla tiettyä ihmisryhmää yleistäen! Sinä kuitenkin vaikutat tasapinoiselta aikuiselta tosin kuin tämä lissu.
        Hyvää jatkoa sinulle ja onnea siitä, että olet jatkanut elämääsi ikuisita arvista huolimatta :)


      • Fisher

        Just juu, et sitä pitää vatvoa loppuelämä, ei saa-tana kyl siinä menee se loppuelämä pilalle, jos noin pitää toimia ,hulluksi siitä tulee ,niin sulle on käynyt.


      • meille ei tulla
        Lopeta vakehtelu kirjoitti:

        Ainako? Siis TODELLAKIN joka ainoassa erossa on kyse kolmannesta? Oletko noin seköpää?
        Vai onko pakkomielteesi saanut sinusta ihan kokonaan otteen?
        Väität täällä asioita, jotka pitäisi itsesikinkin tietää vslheeksi.
        Perhe voi rikkoutua monista eri syistä,liitot päättyy muutenkin kuin oettämiseen.

        Niinhän sinäkin ajattelet aina se vika on siinä äidissä, ei koskaan sinussa uusikossa.

        Mutta minä olen onnellinen, ettei miellä ole koskaan nähty oliota nimelta suttura, ei ex mies ex isä ole koskaan pakottanut meitä sutturoitaan näkemään, siksi olemme niin onnellisia ja elämämme on ollut ihanaa ja rauhallista, kun ei kukaan ole päässyt meitä haukkumaan.

        Olisi kauheeta jos mies oli pakottanut miedät näkemään sutturat. Miksi ihmeessä, kyllä mies on lapsilleen sen velkaa, ettei pakota heitä koskaan näkemään sutturoita.

        Eihän ne kuulu meidän elämään mitetnkään, perheenrikkojat ei tule meille eikä lasteni eteen ikinä.

        Perheet rikkoontuu kyllä, mutta ei pitäisi kenenkään päästä niitä rikkomaan, vaan puolisot yhdessä sopii.

        Itse se mies kärsii eniten kun lapset eivät missään nimessä halua nähdä sutturoita enkä minä, yksin saa olla kun vaihtoilapset naikkosiin.


      • Voi pylly sinua
        meille ei tulla kirjoitti:

        Niinhän sinäkin ajattelet aina se vika on siinä äidissä, ei koskaan sinussa uusikossa.

        Mutta minä olen onnellinen, ettei miellä ole koskaan nähty oliota nimelta suttura, ei ex mies ex isä ole koskaan pakottanut meitä sutturoitaan näkemään, siksi olemme niin onnellisia ja elämämme on ollut ihanaa ja rauhallista, kun ei kukaan ole päässyt meitä haukkumaan.

        Olisi kauheeta jos mies oli pakottanut miedät näkemään sutturat. Miksi ihmeessä, kyllä mies on lapsilleen sen velkaa, ettei pakota heitä koskaan näkemään sutturoita.

        Eihän ne kuulu meidän elämään mitetnkään, perheenrikkojat ei tule meille eikä lasteni eteen ikinä.

        Perheet rikkoontuu kyllä, mutta ei pitäisi kenenkään päästä niitä rikkomaan, vaan puolisot yhdessä sopii.

        Itse se mies kärsii eniten kun lapset eivät missään nimessä halua nähdä sutturoita enkä minä, yksin saa olla kun vaihtoilapset naikkosiin.

        Niinkö? Missä kohtaa kirjoitin noin? Kirjoitin että perheet hajoaa MONISTA eri syistä, liittoja päättyy MUUTENKIN kuin pettämiseen.....missä mainitsin ÄIDIN??


      • heh...
        meille ei tulla kirjoitti:

        Niinhän sinäkin ajattelet aina se vika on siinä äidissä, ei koskaan sinussa uusikossa.

        Mutta minä olen onnellinen, ettei miellä ole koskaan nähty oliota nimelta suttura, ei ex mies ex isä ole koskaan pakottanut meitä sutturoitaan näkemään, siksi olemme niin onnellisia ja elämämme on ollut ihanaa ja rauhallista, kun ei kukaan ole päässyt meitä haukkumaan.

        Olisi kauheeta jos mies oli pakottanut miedät näkemään sutturat. Miksi ihmeessä, kyllä mies on lapsilleen sen velkaa, ettei pakota heitä koskaan näkemään sutturoita.

        Eihän ne kuulu meidän elämään mitetnkään, perheenrikkojat ei tule meille eikä lasteni eteen ikinä.

        Perheet rikkoontuu kyllä, mutta ei pitäisi kenenkään päästä niitä rikkomaan, vaan puolisot yhdessä sopii.

        Itse se mies kärsii eniten kun lapset eivät missään nimessä halua nähdä sutturoita enkä minä, yksin saa olla kun vaihtoilapset naikkosiin.

        Miten niin yksin, onhan hänellä paljon arvokkaampaa, kun sinä, hänellä on oma rakas, mutta sinulla ei ole muuta, kun se pullo, ja se syö naista....


    • Unohda ei

      Niin se on todella on, että anteeksi voi antaa, mutta unohtaa ei voi.
      Kiusaamista se on avioerokin ja pettäminen, uskottomuus.
      Pystyy kyllä asian kanssa elämään, mutta unohda ei.

      Eikä todellakaan tarvitse vuositolkulla asiasta kirjoittaa tai puhua, jotkut asiat tuovat esille muistot enemmän ja niin on varmasti jokaisen elämässä.

      Muuttaahan tuollaiset tapahtumat elon epävarmaksi ja samalla tapaa ei osaa enää iloita mistään, se möykky kulkee mukana.

    • Terävä huomiokyky

      Kappas vain, tästä ketjusta on poistettu kommentti, jossa kerroin lissun olevan noin 30-vuotias mies, joka vihaa naisia ja nauttii siitä, kun saa akat tappelemaan.

      Se oli pelkkä arvaus, mutta osui näköjään aivan nappiin.

    • Kaikki vanhenemme

      Vanhat ämmät tahtovat kaikki olla katkeria oli sitten tausta mikä tahansa. Vanha ämmä on ruma ja hyödytön eikä miesten päät enään kääny. Kyllähän maan vetovoima alkaa vetään puoleensa ilman tietokonettakin meitä ihan kaikkia.

      Harvoin lapset uusista isä- tai äitipuolista pitävät mutta on pakko tulla toimeen. Sisaren lapsille kun tuli uusi äitipuoli niin kyllä siellä oli monenlaista kitkaa ja hammastenkiristelyä mutta koittivat sietää että isällään joku nainen pysyy. Lapset ovat jo aikuisia ja välit ovat viileän OK mutta eivät he ikinä kehuneet äitipuoltaan kuten eivät äitinsä puolelta isäpuoltakaan. Vieraat ovat aina vieraita.

      Ihmettelenkin uusperheellisten ihmeellisiä satuja lasten ja uusien isä- tai äitipuolien "rakkaus" suhdetta kun lapset vaan yrittävät sietää. Minäkin inhosin isäpuoltani mutta en äidin takia näyttänyt sitä. Lapset kuitenkin koittavat kaikkensa suojellakseen sitä vanhemman uusonnea ettei ainakaan itse aiheuta sen kariutumista. Kyllähän sitäkin kuulee että lapset ovat alkaneet niin hankaliksi ihan tahallaan että uusiokumppanin on pakko pakata matkalukkunsa ja häipyä. Olisikan tullut niin kovaa mustasukkaisuus draamaa tai kemiat eivät ole kohdanneet millään lailla tai lapsia ei ole kasvatettu millään lailla kun minut taas kasvatettiin kohtelemaan kaikkia vieraita ihmisiä asiallisesti vaikkei kaikista pitäsikään. Kyllä lapsillekkin pitää käytöstapoja opettaa sillä harvojen vanhempien suhde kestää. Eroperheen lapset kyllä kasvaa tai joutuu kasvamaan suvaitsevammiksi ja sosiaalisemmiksi kuin ydinperheissä.

      • -80 luvun teini

        Vanhat äijät ovat myös katkeria ja juoppoja, vanha äijä on ruma vetelä pas-kamahainen kuppe, joka luulee saavas vielä naisen kun naisen, mutta naiset nauraa tuolaaselle vätykselle.
        Mulla oli just tuolaanen viinan ja tupakin kanssa pelaava vit-tumainen isäpuoli, en tajuu mitä mutsi siinä näki. Onneksi olin jo teini, kun vanhemmat eros ja sohlasin mutsin ja faijan kodeissa kunnes lähdin omilleni.
        Faijan muija oli paljon kivampi, sen kanssa nyt jotenkin tulin toimeen.


    • lasten parhaaksi

      Kakaroista viis, kyllä niiden on pakko rakastaa sitä uutta äitiä. Entinen äiti voi mennä hakemaan uutta elämää vaikka inarista.
      Kyllä lapset sopeutuu kun ei anna periksi. Jos mies on läytänyt uuden vaimon niin hän vastaa nyt lapsista, sillä ne miehen lapset ovat myös hänen lapsia. Se on lapsille sanottava heti alkuunsa. Pois entinen elämä lapsiltakin.
      Kun lapsi omaksuu että uusi äiti on parempi niin pian hän unhtaa entisen äidin. Lapset ovat ihmeen sopeutuvaisia kun on pakko ja kun joku sanoo ja pakottaa. Uusi äiti määrää kaikesta, myös siitä tapaako he entistä äitiä vai ei. Useimmiten olisi parempi ettei, sillä katkeruus tarttuu.

    • pois meiltä!

      Antakaa lasten vinkua, jos ei kelpaa, niin huutakoot! Meillä ei kenenkään kakarat sano aikuisille vastaan, tai se on tulo kielto meille. Mies tietää että olen tarkka, ja meillä käyttäydytään kunnola. Tyytyy siihen mitä sanon.

    • Vieras12

      Olen seurannut tätä tarinaa ihan sen alkuajoista adti ja nyt huomaan, että täällä taitaa suurin osa olla niin uusia lukijoita, etteivät tiedä miten tämä tarina alkoi.

      Lissun ero ei tullut pettämisen takia. Syytä en muista, mutta kolmas pyörä ei ollut syy tässä kohden. Lissu ja exä erosivat, mies muutti pois. Erosta huolimatta mies oli lasten elämässä mukana ja he tekivät asioita sillä ydinperhekokoonpanolla jonkin aikaa eron jälkeen. Mutta sitten se mies löysi uuden naisen (tai naisia, lukumäärästä ei ole saanut selkoa, koska Lissu puhuu useimmiten naikkosista, siis monikossa. Oliko niitä yksi kerrallaan vai useampi, sitä ei ole tuotu ilmi useista kysymyksistä huolimatta).

      Sitten vasta alkoi tämä isästä eristäminen, koska Lissu koki vasta tässä vaiheessa, että naakat/kotkat/naikkoset/sutturat sen rikkoivat.

      • lissu kuvottaa

        Oikeesti?!
        Siis olen lukenut tätä UP-palstaa noin vuoden verran ja olen todellakin saanut sellaisen kuvan siitä, että mies petti lissua ja tämä tästä ikuisesti verisesti loukkaantuneena syyttää miestä ja sutturoita siitä, että tämä jätti kylmästi perheensä, Lissun ja kakrut!
        Eli mitään uutta naista ei ole ollut ennen eroa. Ero on tullut muista syistä. Syys eroon ovat olleet suhteessa itsessään, eikä uudessa naisessa. Ja tämän takia kun mies ei ole halunnut jatkaa suhdetta, niin Lissu eväsi isyyden mieheltään ja lapsiltaan isän?! Huh huh, oikein kuvottaa tämä hullulissu!

        Siis tämä tieto tekee minun silmissä lissusta vielä hulluman ihmisen ja vielä julmemman ja kylmemmän ja ennen kaikkea RAAEMMAN. Kamalaa! Telkien taakse tollanen julmuri!


      • Loistava tunne
        lissu kuvottaa kirjoitti:

        Oikeesti?!
        Siis olen lukenut tätä UP-palstaa noin vuoden verran ja olen todellakin saanut sellaisen kuvan siitä, että mies petti lissua ja tämä tästä ikuisesti verisesti loukkaantuneena syyttää miestä ja sutturoita siitä, että tämä jätti kylmästi perheensä, Lissun ja kakrut!
        Eli mitään uutta naista ei ole ollut ennen eroa. Ero on tullut muista syistä. Syys eroon ovat olleet suhteessa itsessään, eikä uudessa naisessa. Ja tämän takia kun mies ei ole halunnut jatkaa suhdetta, niin Lissu eväsi isyyden mieheltään ja lapsiltaan isän?! Huh huh, oikein kuvottaa tämä hullulissu!

        Siis tämä tieto tekee minun silmissä lissusta vielä hulluman ihmisen ja vielä julmemman ja kylmemmän ja ennen kaikkea RAAEMMAN. Kamalaa! Telkien taakse tollanen julmuri!

        WOW!!! Ihanaa että on näin monta tosi fania!!!! Kiva kuulla että seuraatte elämääni ja luette kirjoituksiani, vaikka osa noissta jutuistanne on täyttä potaskaa ja keksittyä... sillä itse tietää elämänsä kulun parhaiten.
        Mutta kiva kun tosi faneja riittää.;)) Ihan tuntuu olo julkkikselta, ja tärkeältä kun joskus ponnahtaa oikein oma keju, fanin alkuun laittamana! Kiva...
        Asia on vakava, ja mukava vaihtaa mielipiteitä.. jatkakaa vaan ihailemistani, sillä aioin pysyä ja krtoa täällä vielä paljon asioita ja kertoa kuulumisiani.

        En ikinä olisi uskonut, etttä saan näin paljon aktiivisia faneja!! Kiitos.. ei ole turhaan mun kirjoitukiset täällä olleet.. tuntuu tosi kivalta.


      • ei muuta sanottavaa.
        Loistava tunne kirjoitti:

        WOW!!! Ihanaa että on näin monta tosi fania!!!! Kiva kuulla että seuraatte elämääni ja luette kirjoituksiani, vaikka osa noissta jutuistanne on täyttä potaskaa ja keksittyä... sillä itse tietää elämänsä kulun parhaiten.
        Mutta kiva kun tosi faneja riittää.;)) Ihan tuntuu olo julkkikselta, ja tärkeältä kun joskus ponnahtaa oikein oma keju, fanin alkuun laittamana! Kiva...
        Asia on vakava, ja mukava vaihtaa mielipiteitä.. jatkakaa vaan ihailemistani, sillä aioin pysyä ja krtoa täällä vielä paljon asioita ja kertoa kuulumisiani.

        En ikinä olisi uskonut, etttä saan näin paljon aktiivisia faneja!! Kiitos.. ei ole turhaan mun kirjoitukiset täällä olleet.. tuntuu tosi kivalta.

        Voi sinua pientä ihmispoloa :)

        *silittää päätä ja tuntee myötätuntoa*


      • Heipskukkuu
        ei muuta sanottavaa. kirjoitti:

        Voi sinua pientä ihmispoloa :)

        *silittää päätä ja tuntee myötätuntoa*

        Kiitos fani! Kuule ihmiset tarvii jokainen aina päänsilitystä ja myötätuntoa! Sinäkin. Semmoista ihmistä ei olekkaan, joka pärjää omillaan ja ilman toisen ihmisenmyötätuntoa!
        Päänsislityskin on kiva.

        Sinä olet kiva fani.. olet varmasti yksi niistä jotka ovat fanittaneet jo vuosia.


      • ei muuta sanottavaa.
        Heipskukkuu kirjoitti:

        Kiitos fani! Kuule ihmiset tarvii jokainen aina päänsilitystä ja myötätuntoa! Sinäkin. Semmoista ihmistä ei olekkaan, joka pärjää omillaan ja ilman toisen ihmisenmyötätuntoa!
        Päänsislityskin on kiva.

        Sinä olet kiva fani.. olet varmasti yksi niistä jotka ovat fanittaneet jo vuosia.

        Jos se tekee sinut iloiseksi, niin sovitaan vaikka niin :)

        *ei muuta sanottavaa*


      • minä vain!
        ei muuta sanottavaa. kirjoitti:

        Jos se tekee sinut iloiseksi, niin sovitaan vaikka niin :)

        *ei muuta sanottavaa*

        No hyvä. Niin minä jo ajattelinkin.


      • jooooooooo((
        Loistava tunne kirjoitti:

        WOW!!! Ihanaa että on näin monta tosi fania!!!! Kiva kuulla että seuraatte elämääni ja luette kirjoituksiani, vaikka osa noissta jutuistanne on täyttä potaskaa ja keksittyä... sillä itse tietää elämänsä kulun parhaiten.
        Mutta kiva kun tosi faneja riittää.;)) Ihan tuntuu olo julkkikselta, ja tärkeältä kun joskus ponnahtaa oikein oma keju, fanin alkuun laittamana! Kiva...
        Asia on vakava, ja mukava vaihtaa mielipiteitä.. jatkakaa vaan ihailemistani, sillä aioin pysyä ja krtoa täällä vielä paljon asioita ja kertoa kuulumisiani.

        En ikinä olisi uskonut, etttä saan näin paljon aktiivisia faneja!! Kiitos.. ei ole turhaan mun kirjoitukiset täällä olleet.. tuntuu tosi kivalta.

        Hyvänen aika että sinä olet TYHMÄ........


      • heko,heko
        Loistava tunne kirjoitti:

        WOW!!! Ihanaa että on näin monta tosi fania!!!! Kiva kuulla että seuraatte elämääni ja luette kirjoituksiani, vaikka osa noissta jutuistanne on täyttä potaskaa ja keksittyä... sillä itse tietää elämänsä kulun parhaiten.
        Mutta kiva kun tosi faneja riittää.;)) Ihan tuntuu olo julkkikselta, ja tärkeältä kun joskus ponnahtaa oikein oma keju, fanin alkuun laittamana! Kiva...
        Asia on vakava, ja mukava vaihtaa mielipiteitä.. jatkakaa vaan ihailemistani, sillä aioin pysyä ja krtoa täällä vielä paljon asioita ja kertoa kuulumisiani.

        En ikinä olisi uskonut, etttä saan näin paljon aktiivisia faneja!! Kiitos.. ei ole turhaan mun kirjoitukiset täällä olleet.. tuntuu tosi kivalta.

        Oletko lissu Twitterissä ,siellä sinä varmaan saat aika lauman seuraajia tai facebookissa, et sinä täältä saa, kun halveksuntaa ja kuvotusta.
        Laita tänne facebook ja twitter tunnuksesi niin saat" faneja".


    • väärämielinen lissu

      Fanittamisesta tuskin on kyse! Ihmiset tuntee pahaa oloa tämän kaltaisista häiriköistä. Mutta toki sen voi itse kääntää ajatuksena poitiiviseksi jotta tulisi parempi mieli, niin kuin sinä lissu teet. Tosiasiassa asiat ovat toisin, olet pahasti sairas ihminen ja tarvitset mielisairaalan hoitoa. Ajatusmaailmasi on pahasti vinksallaan!
      Ei täällä kukaan susta pidä, olet inhokki ja varmasti tulet sitä olemaan kaikkine pahoinesi ajatuksesi.
      Herää tähän maailmaan ja todellisuuteen äläkä jankkaa pöpijuttujasi. Fanittaminen on yksi uusi niistä vääristynyt ajatuksesi.

      • Onnen ydin perhe

        Okei.. jos olen sinusta sairas, niin sitten olen, se on sinun mielipiteesi. Niin minäkin ajattelen sinusta. Tasoissa ollaan.

        Mitä muuta tuommonen lällättäminen voi olla kun fanittamista? Sanon mitä tahansa puolesta tai vastaan, niin vain minun mielipiteeni on sairasta, vaikka tusinoittain ihmisiä on samaa mieltä, mutta ei uskalla sanoa sitä, koska sinukaltaiset sairaat ihmiset luokittelevat äitien ja lsten puolustajat ja suoria sanoja sanovat ihmiset sairaiksi, hulluiski ja mielenvikaisiksi? Monet ei kestä sitä mustamaalaamista, mutta minä kestän. Ihan sama mitä sinun sairaassa päässä tapahtuu, viis veisaan, tärkeintä on oma perhe ja että lapset ovat onnellisia.

        Uskon sinun olevan kateellinen meille ja lapsilleni, jotka ovat säästyneet isän naikkosten pompotteluilta ja haukkumisilta. Siksi yrität "sairastuttaa" ja mustamaalata ihmisiä jotka ajattelee toisin eikä samoin kuin muut, ei tarvi olla samaa mieltä se on täysin hullua.

        Jos ei ole hyväksytty omana itsensään, sitten ei ole, me emme muutu siksi että sinusta me ollaan sairaita, siihen emme kyjene, elämme näin ja se riittää. Aivan sama mitä sairaita lausetia päästelet, ei haittaa.

        Olemme niin onnellisia siitä, että ex miehen ex isän naikkoset ei ole päässeet meitä haukkumaan eikä ole tarvinnut olla niiden sutturoiden kanssa missään tekemisissä.

        Herääppä sinä ja otat rohkeasti käyttöönomat mielipiteet äläkä asetu samaan massaan toisten kanssa siksi että olet hyväksytty. Se on erittäin sairasta.


      • AAA.
        Onnen ydin perhe kirjoitti:

        Okei.. jos olen sinusta sairas, niin sitten olen, se on sinun mielipiteesi. Niin minäkin ajattelen sinusta. Tasoissa ollaan.

        Mitä muuta tuommonen lällättäminen voi olla kun fanittamista? Sanon mitä tahansa puolesta tai vastaan, niin vain minun mielipiteeni on sairasta, vaikka tusinoittain ihmisiä on samaa mieltä, mutta ei uskalla sanoa sitä, koska sinukaltaiset sairaat ihmiset luokittelevat äitien ja lsten puolustajat ja suoria sanoja sanovat ihmiset sairaiksi, hulluiski ja mielenvikaisiksi? Monet ei kestä sitä mustamaalaamista, mutta minä kestän. Ihan sama mitä sinun sairaassa päässä tapahtuu, viis veisaan, tärkeintä on oma perhe ja että lapset ovat onnellisia.

        Uskon sinun olevan kateellinen meille ja lapsilleni, jotka ovat säästyneet isän naikkosten pompotteluilta ja haukkumisilta. Siksi yrität "sairastuttaa" ja mustamaalata ihmisiä jotka ajattelee toisin eikä samoin kuin muut, ei tarvi olla samaa mieltä se on täysin hullua.

        Jos ei ole hyväksytty omana itsensään, sitten ei ole, me emme muutu siksi että sinusta me ollaan sairaita, siihen emme kyjene, elämme näin ja se riittää. Aivan sama mitä sairaita lausetia päästelet, ei haittaa.

        Olemme niin onnellisia siitä, että ex miehen ex isän naikkoset ei ole päässeet meitä haukkumaan eikä ole tarvinnut olla niiden sutturoiden kanssa missään tekemisissä.

        Herääppä sinä ja otat rohkeasti käyttöönomat mielipiteet äläkä asetu samaan massaan toisten kanssa siksi että olet hyväksytty. Se on erittäin sairasta.

        Tästä juuri todistit, että olet tosi sairas, tuolla edellisellähän on oma näkemys asioista ja myös kaikilla muilla ketä täällä käy ja se näkemys on oikeudenmukainen ja rehellinen itseä ja läheisiä kohtaan ja myös yleinen mielipide ,ei tuhannet samaa mielipidettä omaavat ja myös suomen perusturvan mielipide voi olla väärässä ja vain sinun mielipiteesi oikein. Sairas olet, mutta sitä et itse huomaa ja petät jatkuvasti itseäsi.


    • Voi taivas naisia!

      Omituinen käytäntö täällä haukkua mielipiteiden kirjoittajat hulluiksi ja sairaiksi. Sitäkö ne kaikki ovat ketkä kirjoittavat lehtiin ja lausuvat niitä telkussakin ääneen? Kyllä näyttää kaikki eduskunnanihmisetkin olevan tällä kriteerillä hulluja sairaita ja mielenvikaisia! Ja sanomalehtien toimittajat vasta hulluja ovatkin ja sairaita.

      Vai onko se vain nettikeskustelussa ei siedetä sitä, että oma mielipide sanotaan ääneen, ja jos ei miellytä, on hullu ja sairas? Kuka sen määrittelee, että ihminen on hullu ja sairas häntä näkemättä? Eikä silloinkaan ole varaa tai oikeutta ketään niin haukkua.

      Jos jonkun juttu ei miellytä ei tarvi sitä lukea tai noteerata, olkaa hiljaa. Jollekin sillä on merkitystä, jollekin ei.
      Näitä ei tarvi ottaa henkilökohtaisesti, se on jokaisen omalla vastuulla, miten reagoi mihinkäkin juttuun.

      • HekoHeko

        Lissun sairaat ajatukset uusperheistä täällä jyrätään. Eduskunnan ihmiset ovat lukeneita ja viisaita, lissusta ei voida puhua samana päivänä heidän kanssa.


      • Lissu parka!

        Kysymyshän ei ole niinkään mielipiteestä! Oletko ollenkaan lukenut tätä palstaa ja eteenkin tämän kyseessä olevan ihmisen törkeyksiä? Oletettavasti ehkä et. Se miksi tätä ihmistä tituleerataan hulluksi ja sairaaksi tulee ihan hänen omista esille tuoduista sepityksistä, mitkä ei millään tasolla mene normaalia tyyliä, ja tätä on pakonomaisesti jatkunut jo yli 10 vuotta. Tämä ihminen teilaa toisia ihmisiä, yleistää ja haukkuu eikä todellakaan kunnioita toisten mielipiteitä!!!!! Syy miksi hän saa negatiivista kohtelua on nämä syyt ja se kuinka hän itsekkäästi on kohdellut omia penskojaan, exäänsä ja tämän uutta vaimoa ja dissaa automaattisesti jokaisen uuden vaimon kirjoitusta ala-arvoisesti!! Eikö se ole sitten törkeää?

        Niin metsä vastaa kun sinne huutaa....


      • hahhaaaaaa
        Lissu parka! kirjoitti:

        Kysymyshän ei ole niinkään mielipiteestä! Oletko ollenkaan lukenut tätä palstaa ja eteenkin tämän kyseessä olevan ihmisen törkeyksiä? Oletettavasti ehkä et. Se miksi tätä ihmistä tituleerataan hulluksi ja sairaaksi tulee ihan hänen omista esille tuoduista sepityksistä, mitkä ei millään tasolla mene normaalia tyyliä, ja tätä on pakonomaisesti jatkunut jo yli 10 vuotta. Tämä ihminen teilaa toisia ihmisiä, yleistää ja haukkuu eikä todellakaan kunnioita toisten mielipiteitä!!!!! Syy miksi hän saa negatiivista kohtelua on nämä syyt ja se kuinka hän itsekkäästi on kohdellut omia penskojaan, exäänsä ja tämän uutta vaimoa ja dissaa automaattisesti jokaisen uuden vaimon kirjoitusta ala-arvoisesti!! Eikö se ole sitten törkeää?

        Niin metsä vastaa kun sinne huutaa....

        Mene sitten hoitoon kun sanot olevasi sairas. Ruo sunkin sepustus on sun mielipide joten olet mielenvikainen ja sairas hullu.


      • tosi viisaita ovat
        HekoHeko kirjoitti:

        Lissun sairaat ajatukset uusperheistä täällä jyrätään. Eduskunnan ihmiset ovat lukeneita ja viisaita, lissusta ei voida puhua samana päivänä heidän kanssa.

        Niitä ne ovat. Köyhyys lisääntyy ja lasten sairaala ja koulut mätänevät.

        Kyllä se on viisaiden ihmisten tekosia. Kerroppa missä kirjoissa lukee tuomosia asioita, voisin minäkin lukea ja tehdä viisaita asioita.


      • Mieti nyt itse
        tosi viisaita ovat kirjoitti:

        Niitä ne ovat. Köyhyys lisääntyy ja lasten sairaala ja koulut mätänevät.

        Kyllä se on viisaiden ihmisten tekosia. Kerroppa missä kirjoissa lukee tuomosia asioita, voisin minäkin lukea ja tehdä viisaita asioita.

        Jokainen siellä on viisaampi kuin lissu. Ei eduskunta ole kouluja ja sairaaloita rakentanut. Firmat, laitokset, yritykset irtisanovat ihmisiä, ei eduskunta. Töitä ei ole, siksi on köyhyyttä. Eduskunnalla = suomella ei ole varaa enään tähän kalliseen tukiverkostoon. Etuuksia käytetään väärin, käräyttäkää huijareita, tuet oikeasti tarvitsrville.


      • jajflajfaöjf
        Mieti nyt itse kirjoitti:

        Jokainen siellä on viisaampi kuin lissu. Ei eduskunta ole kouluja ja sairaaloita rakentanut. Firmat, laitokset, yritykset irtisanovat ihmisiä, ei eduskunta. Töitä ei ole, siksi on köyhyyttä. Eduskunnalla = suomella ei ole varaa enään tähän kalliseen tukiverkostoon. Etuuksia käytetään väärin, käräyttäkää huijareita, tuet oikeasti tarvitsrville.

        Ja miksiköhän firmat asnoo ihmisiä irti??? Kyllä se on se eduskunta, joka tekee firmoille semmoisia ratkaisuja jotka aiheuttaa työttömyyttä ja kouyhyytt.

        Sinä et taida seurata yhtään politiikkaa, olet pihalla kuin lumiukko.

        Aina kaikelle on syy ja seuraus. Mikää asia ei tule ilmasta.

        Ja mitä tukihuijareihin tulee, niin sekint ulee malli sieltä eduskunnasta. Kun et seuraa politiikkaa, et edes näe, miten paljon ministerit ym edustajat huijaa tukiaisia ja luistaa maksuista... joten oeppa hiljaa kun et ole selvillä, mitä suomessa tapahtuu.


      • Viisas ihminen
        hahhaaaaaa kirjoitti:

        Mene sitten hoitoon kun sanot olevasi sairas. Ruo sunkin sepustus on sun mielipide joten olet mielenvikainen ja sairas hullu.

        Sinä taidat vaan olla tällä palstalla häirikkö, joka buhhaulee kaikki viestit huvikseen ja kiusaa. Mitä tarkoittaa Ruo... et osaa edes kirjottaa.


      • Lissu on vihainen
        hahhaaaaaa kirjoitti:

        Mene sitten hoitoon kun sanot olevasi sairas. Ruo sunkin sepustus on sun mielipide joten olet mielenvikainen ja sairas hullu.

        Lissu on nyt hyvin hyvin vihainen! Lissu suuttuu nyt ja nostaa soosoo-sormensa pystyyn ja sanoo kaikille lukijoille: sinä olet sairas kun minua haukut!

        V-ittu, oikeesti Lussulissu olet täys umpikaheli!!!!


      • hoida se pääsi
        hahhaaaaaa kirjoitti:

        Mene sitten hoitoon kun sanot olevasi sairas. Ruo sunkin sepustus on sun mielipide joten olet mielenvikainen ja sairas hullu.

        Älä lissu selitä , sinä sitä hoitoa tarviit ei kukaan muu täällä, sun juttusi ja lukuisat avauksesi ovat sairaita muita halveksivia ja esiinnyt täällä joko itsenäsi, uusrouvana, miehenä, teininä naapurin rouvana ja millon minäkin.


      • Mitäs jos joskus olisit
        jajflajfaöjf kirjoitti:

        Ja miksiköhän firmat asnoo ihmisiä irti??? Kyllä se on se eduskunta, joka tekee firmoille semmoisia ratkaisuja jotka aiheuttaa työttömyyttä ja kouyhyytt.

        Sinä et taida seurata yhtään politiikkaa, olet pihalla kuin lumiukko.

        Aina kaikelle on syy ja seuraus. Mikää asia ei tule ilmasta.

        Ja mitä tukihuijareihin tulee, niin sekint ulee malli sieltä eduskunnasta. Kun et seuraa politiikkaa, et edes näe, miten paljon ministerit ym edustajat huijaa tukiaisia ja luistaa maksuista... joten oeppa hiljaa kun et ole selvillä, mitä suomessa tapahtuu.

        Firmat irtisanoo ihmisiä, koska markkinat eivät vedä, koska suomalainen työvoima on maailman kalleinta ja aasian maat tekevät paljon halvemmalla. Seuraan politiikkaa aktiivisesti. Ja eduskunnan huijarit ovat jääneet kiinni, ja saaneet sanktionsa. (eivät varmaankaan jokainen huijari vielä, mutta heitä seurataan suurennuslasilla).Ethän voisi tietää heistä mitään muuten, eli valvonta on toiminut. Suomi menettää arvion mukaan joka vuosi miljardeja tukihuijauksiin. Niillä rahoilla voisi tehdä muutakin. Joten tiedän ja osaan sen myös kirjoittaa :-D.


      • Lissu pissaa linssiin
        Mitäs jos joskus olisit kirjoitti:

        Firmat irtisanoo ihmisiä, koska markkinat eivät vedä, koska suomalainen työvoima on maailman kalleinta ja aasian maat tekevät paljon halvemmalla. Seuraan politiikkaa aktiivisesti. Ja eduskunnan huijarit ovat jääneet kiinni, ja saaneet sanktionsa. (eivät varmaankaan jokainen huijari vielä, mutta heitä seurataan suurennuslasilla).Ethän voisi tietää heistä mitään muuten, eli valvonta on toiminut. Suomi menettää arvion mukaan joka vuosi miljardeja tukihuijauksiin. Niillä rahoilla voisi tehdä muutakin. Joten tiedän ja osaan sen myös kirjoittaa :-D.

        Juu ja yksi niistä tukihuijareista on Lissu itse. Hänhän täällä kovaan ääneen itse on huudellut miten ei kannata töihin mennä jne! Kyllä Lissu tietää miten Suomen valtiota ku-setetaan ;-)


      • Missä kohtaa??
        hahhaaaaaa kirjoitti:

        Mene sitten hoitoon kun sanot olevasi sairas. Ruo sunkin sepustus on sun mielipide joten olet mielenvikainen ja sairas hullu.

        Missä kohtaa viestiä hän "sanoo olevansa sairas"? Voitko kertoa? Luet ihan olemattomia asioita ja keksit asioita. Kukahan se hullu on kun näkee jo omiaan?


      • hirmupeikko
        hahhaaaaaa kirjoitti:

        Mene sitten hoitoon kun sanot olevasi sairas. Ruo sunkin sepustus on sun mielipide joten olet mielenvikainen ja sairas hullu.

        Missäs kohtaa kerron olevsni sairas? EN missään! Sinulla on luetun ymmärtämisessäKIN pahasti vikaa. Toivottavasti ex-anoppis edes huomaisi viedä sinut sinne mistä saisit apua, kun omat kakarat ei huomaa tai sit ne ei uskalla, kun on vastassa tollanen hirmu!


    • onnen yidn perhe

      Voi näitä hermoheikkoja possuja!!! Kyllä se tiedetään että totuuden kertominen sattuu, mutta ei siitä hermoja kannata menettää.
      Kiva lukee kun hermoheikkopossut vaahtoaa kun kolahtaa!!!

      Niin, missä kohtaa saoin tarvitsevani apua? Mutta riehu sinä vaan... mä en jaksa.. mutta puhua jaksan totuuksia.;)))

      Sekös sua myös näyttää harmittavan kun mun lapset sanoo että olen maailman paras äiti??? Heh... näyttää harmittavan sua!!!! Voi hyvänen aika, pieni on sunkin elämä ymprillä. Ehdottaisin että tekisit siitä oman näköisen ja ajattelisit omilla aivoilla, etkä ole perässähiihtäjä.

      Jos et ole hyväksytty omana itsenäsi, niin sitten et ole, ei kannata sulautua massaan. Puhu rohkeasti omista tutneista ja asioista, äläkä anna muiden vaikuttaa omaan elämään edes mielipiteilläkään. Niin mekin teemme. Sontaa näyttää tulevan, mutta mitä siitä, viis veisaamme mitä sinä huutelet, kyllä sä aikanaan väsyt kun olet meille täysi nolla!

      • Peukku alas

        Haista sä hullulehmä pask*! Et näköjään vieläkään ymmärrä luettua teksitäsi! Juurihan tämä edellinen ja sitä edellinen ihmettelee sitä mistä sä keksit toisen sanovan muuta vaikka edessäsi on mustaa valkoisella selkeää kirjoitusta!
        Vieläkin olet niin pihalla kuin lumiukko, mutta niinhän sä aina olet ja vähän enemmäkin, kun jauhat täällä pask** eli valehtelet!
        Olet kova muuten vielä valehtelemaankin...joku kertoi tässä ketjussa totuuden siitä miten erosi exäs kanssa meni. Ei siis ollut toista naista niin kuin väität ja miehesi jätti sinut kun olit niin pask* vaimo ja äiti..hehe!
        Hehe, olet niin monta vuotta täällä paasannut ettet enään muista mitä olet täällä aiemmin kertoillut....kyllä olet AASI!!!!


      • onnen ydin perhe
        Peukku alas kirjoitti:

        Haista sä hullulehmä pask*! Et näköjään vieläkään ymmärrä luettua teksitäsi! Juurihan tämä edellinen ja sitä edellinen ihmettelee sitä mistä sä keksit toisen sanovan muuta vaikka edessäsi on mustaa valkoisella selkeää kirjoitusta!
        Vieläkin olet niin pihalla kuin lumiukko, mutta niinhän sä aina olet ja vähän enemmäkin, kun jauhat täällä pask** eli valehtelet!
        Olet kova muuten vielä valehtelemaankin...joku kertoi tässä ketjussa totuuden siitä miten erosi exäs kanssa meni. Ei siis ollut toista naista niin kuin väität ja miehesi jätti sinut kun olit niin pask* vaimo ja äiti..hehe!
        Hehe, olet niin monta vuotta täällä paasannut ettet enään muista mitä olet täällä aiemmin kertoillut....kyllä olet AASI!!!!

        On hauska lukea kuinka kateellinen ja katkera ole meille.

        Olet niin kateellinen kun meillä on asiat hyvin, ja itse et ole huomannut että toisinkin asioita voi tehdä.

        Meillä ei hyväksytty ex isän sutturoita meille, jotta lapset saavat onnellisen lapsuuden ja nuoruuden, en halunnutnähdä miten lapset kärsii tai heitä haukkuuu täysin vieras ihmienen. Ja kuinka olisin voinut katsoa lapsiani silmiin, jos olisin antanut luvan sutturoiden tulla meille sotkemaan ja haukkumaan??? Hyvänen aika!

        Nyt kun lapet sanovat että olen maailman paras äiti, niin sehän sua riepoo.

        Mutta anna tulla sen pahan olon sydämestä pois... parempi että haukut täällä minua, psykologiaa lukenutta ihmistä, olen kyllin vahva ymmärtämään tuskasi.

        Anna tulla vaan... en minä loukkaanu, sehän puhdistaa sun sydämesi... ihminen on herkkä kaikelle mikä toisilla on hyvin ja itsellä ei, joten kun lapseni ovat onnellisia, niin se sinua harmittaa.


      • Jep jep
        onnen ydin perhe kirjoitti:

        On hauska lukea kuinka kateellinen ja katkera ole meille.

        Olet niin kateellinen kun meillä on asiat hyvin, ja itse et ole huomannut että toisinkin asioita voi tehdä.

        Meillä ei hyväksytty ex isän sutturoita meille, jotta lapset saavat onnellisen lapsuuden ja nuoruuden, en halunnutnähdä miten lapset kärsii tai heitä haukkuuu täysin vieras ihmienen. Ja kuinka olisin voinut katsoa lapsiani silmiin, jos olisin antanut luvan sutturoiden tulla meille sotkemaan ja haukkumaan??? Hyvänen aika!

        Nyt kun lapet sanovat että olen maailman paras äiti, niin sehän sua riepoo.

        Mutta anna tulla sen pahan olon sydämestä pois... parempi että haukut täällä minua, psykologiaa lukenutta ihmistä, olen kyllin vahva ymmärtämään tuskasi.

        Anna tulla vaan... en minä loukkaanu, sehän puhdistaa sun sydämesi... ihminen on herkkä kaikelle mikä toisilla on hyvin ja itsellä ei, joten kun lapseni ovat onnellisia, niin se sinua harmittaa.

        Olet kyllä taitava sivuuttamaan tosiasioita! Mutta niin totuus satuttaa...;))


      • elämä on.....
        Jep jep kirjoitti:

        Olet kyllä taitava sivuuttamaan tosiasioita! Mutta niin totuus satuttaa...;))

        Täällä ei todellakaan ole kukaan Lissun puolia. Jos tätäkin ketuja lukee, niin kaukana on ne Lissu ry.n immeiset. Jos niitä edes onkaan.
        Kyllä mun pokka ei kehtais enään kirjoitella ja esiintyä S24.ssa tämmöisen inhokkiryöpyn jälkeen. Ymmärtäisin olla jo hiljaa, väistyisin pois ja myöntäisin tappioni ajatusmaailmalleni!

        Jokin meni Lissulla pieleen..........


      • Todellakin sontaa saat

        """"sontaa näyttää tulevan""". Eli tajusit viimein ettei kukaan pidä sinusta, eikä kukaan halua sinua tänne. Se siitä fanituksestasi lissulässy. Parempi tajuta myöhään, kuin ei milloinkaan.


      • shaissee tulee
        Todellakin sontaa saat kirjoitti:

        """"sontaa näyttää tulevan""". Eli tajusit viimein ettei kukaan pidä sinusta, eikä kukaan halua sinua tänne. Se siitä fanituksestasi lissulässy. Parempi tajuta myöhään, kuin ei milloinkaan.

        Aivan! Sontaa näytää tulevan ihan olan takaa. Tommosen Lissunlässynlussuntussun juttuja halua kukaan lukea saatikka tukea. Toivottavasti ymmärtää täälätä lähteä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe