Museorekisterin edellytykset?

tsib

Ihan uunona täällä kyselen, että mitä museoautolta vaaditaan? Minulla on vuoden 84 Saab 99 joka tammikuussa siis "täyttää" 30 vuotta :)

Autoa on korjailtu luonnollisesti useita kertoja mutta koska olen kolmas omistaja, en tiedä kuinka paljon autossa on alkuperäisosia. Mitään isompia moottoriremontteja ei ole kuitenkaan tehty. Bensapumppu ja virtalukko on vaihdettu, hitsattu pohjaa ja tietty kuluvia osia (puslia yms) vaihdettu.. Kytkimen remppasin viime vuonna.

Punainen maali on haalistunut hieman, pitäisikö myllyttää?

En tiedä siis aiheesta mitään joten jos joku osaisi neuvoa suoraan täällä tai vinkata aiheeseen liittyvän sivuston, olisin kiitollinen :)

29

6061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähisairaanhoitaja

      Itse museokatsastin harrasteautoni tänään.

      Vaatimuksena on, että auto on siisti kaikin puolin ja alkuperäisen näköinen. Maalipinta hyvä ja virheetön. Sisätilat siistit eli verhoilut ehjät ja puhtaat. Konehuone ja tavaratila puhdas ja siisti. Ikkunoiden lasit naarmuttomat. Ruostetta ei saa olla missään.

      Autossa olevien varusteiden tulee olla alkuperäisiä tai alkuperäisen kaltaisia. Eli sellaisia, joita autoon on ollut saatavissa vuonna 84. CD soitin ei ole hyväksytty.

      Museoautoon hyväksytään kuitenkin nykyaikaisia varusteita, jotka parantavat turvallisuutta, vaikka niitä ei olisi alunperin ollut. Uudenaikaiset vilkut, jarruvalot, jarrut, turvavyöt, paremmat alustan osat hyväksytään.

      • Väristä

        Pitääkö maalin olla juuri tässä yksilössä se mikä tehtaasta on uutena tullut, vai voiko käyttää muita juuri tässä mallissa käytettyjä värejä.


    • 5+8

      Katso mallia tuolta nettiauton museoautosivulta - huomaat varsin pian, että melkein mikä tahansa kelpaa....

    • Ruskeat kuoretko £

      Juuri näin eli omaan pesään päästetään tarpeet kun kaikenmoiset, ei edes sinnepäin tekeleet menee MR tarkistuksista läpi.
      Tuntuu että läpimenokriteerit on ihan pärstästä kiinni,muuta en keksi..
      Lopputuloksenahan on lopulta täysin arvoton paperi jolla suuri osa "harrastajista"kiertää vain ja ainoastaan veroja maksuja, autosta nyt niin väliä..
      Lopulta Jutta Jykä kavereineen kyllä puuttuu tähänkin kun rupeaa noita "museoautoja"olemaan turhan paljon liikenteessä kesää talvea...
      Valitettavasti juurikin tällaiset 99/900,Volvo 240,japanilaiset esim Corolla jne kuolinpesien vähänajetut löydöt ovat niitä pahimpia koska uutta osaa löytyy,ovat ihan oivia käyttiksiä eikä minkään arvoisia nyt eikä tulevaisuudessa eli säästellä ei tarvi.
      Moinen 99 on niin tavallinen auto että väitän vahvasti kuvia,esitteitä,kirjoja,hyvin säilyneitä alkuperäisiä MR autoja sekä ihan automuseoyksilöitä löytyvän helposti ja lisään että ihminen joka oikeasti on MR asialla tietää kyllä vaatimuksista eikä kysele täältä...
      Todelliset harvinaisuudet on ihan eri asia ja ymmärrän että niissä rimaa ei voi pitää liian korkealla koska osia ei saa ja jos saakin niin siihen voi mennä vuosia tai sitten menee ihan teettämiseksi lähes samanlaisesta vehkeestä soveltamiseksi.
      Riippuu niin autosta,valmistusmaasta ja mallista eikä yleensä koske massamalleja/kansanautoja tämä vaikeus entisöinnissä jos vaan tahtoa pakka kunnossa...
      Helpointa on pyytää MR tarkastaja visiitille ja näyttää autoa ellei itse jaksa perehtyä tämän vertaa.

      • tsib

        Ilmeisesti museorekisteriautoilijat on aika sisäänpäin lämpiävää porukkaa...?

        Enhän väittänytkään tietäväni asiasta mitään, juuri siksi kyselin O.o

        Minä arvostan tuota Saabiani, joka edelleenkin on toimiva ja luotettava ja mielestäni siinä on valtavasti luonnetta. Lisäksi olen valmis näkemään vaivaa sen kunnostamisen/entisöinnin eteen. Varaosia alkaa olla itseasiassa jo aika vaikea löytää...

        Pointtini olisi nimenomaan tehdä suht tavallisesta (poloisesta 80-luvun muotopuolesta :D ) oman aikansa huippuyksilö. Miksi museorekisterissä olevan auton pitäisi olla harvinainen tai huippuunsa puleerattu?


      • mistöauto

        "eikä minkään arvoisia nyt eikä tulevaisuudessa eli säästellä ei tarvi."

        Siinä vaiheessa kun jonkin mallin autot on lähes kaikki ajettu loppuun ja paalattu niin kyllä niiden arvo kasvaa, ajattele esim. vanhoja itäautoja tai Kupla-Volkkareita. Siinä vaiheessa sitten koetetaan etsiä edes korjauskelpoista yksilöä kissojen ja koirien kanssa entisöitäväksi.


      • Ennen ja Nyt
        mistöauto kirjoitti:

        "eikä minkään arvoisia nyt eikä tulevaisuudessa eli säästellä ei tarvi."

        Siinä vaiheessa kun jonkin mallin autot on lähes kaikki ajettu loppuun ja paalattu niin kyllä niiden arvo kasvaa, ajattele esim. vanhoja itäautoja tai Kupla-Volkkareita. Siinä vaiheessa sitten koetetaan etsiä edes korjauskelpoista yksilöä kissojen ja koirien kanssa entisöitäväksi.

        No joo,teoriassa näin ja käytännössäkin ennenvanhaan.
        Kuplat tehokäytetty Jokkiskisoissa,missä suurin osa tuhoutunut pellehermannien rallikisailuissa.
        Löytyy niitä kuule Suomesta aivan mahottomasti vieläkin,valitset vain vm värin ja nettiautoon.
        Itäautot taasen eivät ole juurikaan saavuttaneet minkäänlaista suurempaa mielenkiintoa kun ne ei oikein anna mitään muuta kuin kärsimystä.
        Mikäli Mosseja,Ladoja(jotka parhaita ja hyviäkin harrasteita),Skoodia,Pobedoita tai Warreja halajat niin Venäjältä löytyy kilohintaan ja Itä-Saksan tuotoksia nykySaksasta,Puolasta,Tsekeistä....ja Suomesta.
        Volgat jaTsaikat, isot Tatrat ym "paremmat"merkit enempi keräilytavaraa,eikä niitä pahemmin Suomessa olekkaan tuossa mittakaavassa kuin noita kansanmalleja.
        Enempi kannattanee satsata harvinaisempiin malleihin,merkkeihin ja niiden avo,farmari,coupe tai lava-versioihin,jotka enempi katoavaa kansanperinnettä pienillä valmistusmäärilläänkin.
        Myös ajat ovat muuttuneet,eikä vanhat autot enää nykynuoria sytytä suuremmin,uutta se olla pitää.
        Tarkoittaa sitä että kalustoa on enemmän kuin harrastajia ja johtopäätös on helppo jos vaakakupissa on Mosse tai Musse....


      • de ville -62
        mistöauto kirjoitti:

        "eikä minkään arvoisia nyt eikä tulevaisuudessa eli säästellä ei tarvi."

        Siinä vaiheessa kun jonkin mallin autot on lähes kaikki ajettu loppuun ja paalattu niin kyllä niiden arvo kasvaa, ajattele esim. vanhoja itäautoja tai Kupla-Volkkareita. Siinä vaiheessa sitten koetetaan etsiä edes korjauskelpoista yksilöä kissojen ja koirien kanssa entisöitäväksi.

        Tuossa kehä3,n ympäristössä häkissä seisoskelee yksi MR rekisterissä oleva kupla sitä en tiedä kuka "puusilmä" katsastanut kun maalit kesii lokasuojista irti ja toinen jopa lasikuitua kopauttamalla selvitetty.

        Joitain vuosia sitten pakastavedetty caddy oli katsurilla ja hylky sen takia kun maalipinta halkeillut muuten original ensiapulaukkua ja vara-avainkoteloa myöten eli katsastukset pienen sisäpiirin näpertelyä ja hyväveli verkosto pahimmillaan.

        Ei nämä "vanhemmat" autot säily tuolla kyykyttämis asenteella pitkääkään liikenteessä ja uudemmat pilataan käyttöautoinna kun halvallla saa ajella.


      • Yleiset katoaa !
        mistöauto kirjoitti:

        "eikä minkään arvoisia nyt eikä tulevaisuudessa eli säästellä ei tarvi."

        Siinä vaiheessa kun jonkin mallin autot on lähes kaikki ajettu loppuun ja paalattu niin kyllä niiden arvo kasvaa, ajattele esim. vanhoja itäautoja tai Kupla-Volkkareita. Siinä vaiheessa sitten koetetaan etsiä edes korjauskelpoista yksilöä kissojen ja koirien kanssa entisöitäväksi.

        Museot ovat kiinnostuneita tavallisista käyttöautoista, koska ne viehättävät nostagiaa hakevia asiakkaita. Mutta nämä eivät säily, kuten erikoismallit joita vaalitaan harvinaisuuden takia.

        On vaikea löytää museoista lapsuudenajan käyttöautoja.


      • käyttikset kunniaan
        Ennen ja Nyt kirjoitti:

        No joo,teoriassa näin ja käytännössäkin ennenvanhaan.
        Kuplat tehokäytetty Jokkiskisoissa,missä suurin osa tuhoutunut pellehermannien rallikisailuissa.
        Löytyy niitä kuule Suomesta aivan mahottomasti vieläkin,valitset vain vm värin ja nettiautoon.
        Itäautot taasen eivät ole juurikaan saavuttaneet minkäänlaista suurempaa mielenkiintoa kun ne ei oikein anna mitään muuta kuin kärsimystä.
        Mikäli Mosseja,Ladoja(jotka parhaita ja hyviäkin harrasteita),Skoodia,Pobedoita tai Warreja halajat niin Venäjältä löytyy kilohintaan ja Itä-Saksan tuotoksia nykySaksasta,Puolasta,Tsekeistä....ja Suomesta.
        Volgat jaTsaikat, isot Tatrat ym "paremmat"merkit enempi keräilytavaraa,eikä niitä pahemmin Suomessa olekkaan tuossa mittakaavassa kuin noita kansanmalleja.
        Enempi kannattanee satsata harvinaisempiin malleihin,merkkeihin ja niiden avo,farmari,coupe tai lava-versioihin,jotka enempi katoavaa kansanperinnettä pienillä valmistusmäärilläänkin.
        Myös ajat ovat muuttuneet,eikä vanhat autot enää nykynuoria sytytä suuremmin,uutta se olla pitää.
        Tarkoittaa sitä että kalustoa on enemmän kuin harrastajia ja johtopäätös on helppo jos vaakakupissa on Mosse tai Musse....

        Mikäs lisäarvo on harvinaisessa coupe sport mallissa? Sitä on todennäköisesti pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja se on paljon helpompi museoprojekti kuin Datsun Violet..


      • Anonyymi
        mistöauto kirjoitti:

        "eikä minkään arvoisia nyt eikä tulevaisuudessa eli säästellä ei tarvi."

        Siinä vaiheessa kun jonkin mallin autot on lähes kaikki ajettu loppuun ja paalattu niin kyllä niiden arvo kasvaa, ajattele esim. vanhoja itäautoja tai Kupla-Volkkareita. Siinä vaiheessa sitten koetetaan etsiä edes korjauskelpoista yksilöä kissojen ja koirien kanssa entisöitäväksi.

        Entäs jos ei omista yhtään kissaa eikä koiraa?


    • auton väri?

      Entäs auton väri? Saako olla erivärinen kuin uutena?

      Joku aiempi omistaja on maalannut autoni ja mistään ei edes selviä minkävärinen se on ollut alunperin, ei edes valmistenumerosta, eikä oikein selvinnyt siitäkään kun hinkkasi yhdestä osasta maalikerroksen poies, oli meinaan niin monta eri maalikerrosta päällekkäin, hopeaa, oranssia, punaista, vihreää ja vielä nykyinenkin keltainen väri.

      Samanvärisiä niitä on toki ollut uutenakin, mutta ei tuonna valmistusvuonna. Tämä keltainen vain on ko mallin halutuin ja harvinaisin väri, joten joku on sen maalannut jälkikäteen.

    • Vaihda edes vm

      Edelleenkin kuule sanoisin kuten tuossa aiemmin joku että kovin huonokuntoiseen ja puutteelliseen 99:iin juurikaan kannata investoida kun ehjiä,valmiita löytyy pilahinnalla ihan Suomesta ja todella upeita halvalla Ruotsista(jopa lisävarustein)
      Tuolle väitteelle että varaosia on jo aika vaikea löytää niin enempi hymyilyttää..
      Niitä saa sentään ihan 99% kotimaasta ja ellei finlandiasta mitenkään kotimaisen saapin osia löydy niin Ruotsista 150% varmuudella=)
      Museorekisteröitävät autot nyt yleensä pakkaavat olemaan hyvin säilyneitä vähän ajettuja orkkisyksilöitä tuon ikäluokkaisissa kansanmalleissa.
      Valitettavasti se on kuin Kreikan rahoittamista investointina ja ellei juuri ko yksilöllä ole valtavaa tunnearvoa,täysin hyödytöntä kas kun ikinä ei saa edes puolia siihen uhratuista rahoista takaisin myytäessä,malli on läpitylsä,tehoton ja aivan liian yleinen.
      Mikäli olisi kyse jostain Turbosta,70-alkupuolen EMS tai Triumph sukuisella koneella olevasta ihan alkupään yksilöstä tms niin ehkä sitten jotain ideaa.
      Kyllä se samanvärinen pitäisi olla kuin uutena ja enpä usko että on niin tarkasti maalattu etteikö konehuoneesta,ovienreunoista,takaluukun sisältä tai ovipaneelien sisäpuolelle kurkkaamalla väri selviäisi tai ihan siitä tyyppikilvestä mikä lie konehuoneessa.

      • ..........

        Ei tarvitse olla samanvärinen kuin alunperin, mutta toki sen värinen, mitä on kyseistä automallia kyseisenä vuonna ollut saatavana. Eli saat halutessasi maalata p*skan rusekan Saabisi oikean sävyiseksi punaiseksi. Ja se on tosiaan maalattava kokonaa, eli konehuonetta ja luukkujen sisäpuolia myöten.


      • tsib

        Sanoinko muka että oma autoni olisi huonokuntoinen?

        Ja todellakin oli vaikeaa löytää kytkinsarja, olin tosiaan jo Ruotsiin lähdössä mutta pitkän etsinnän jälkeen löytyi kotimaastakin.

        Annoinkin jo ymmärtää että autolla on minulle tunnearvoa, eikä museorekisteröinnin tarkoitus olisi "sijoitus".

        Niin tai näin, vastaukset ovat kyllä saaneet minut jo uskomaan ettei museorekisteröinti kannata. Kiitos neuvoistanne.


      • punainenEMS

        Laitoin muuten paaliin ruosteettoman EMS-saabin . Meni sinne 7 muutakin autoa, piti tyhjentää kotitilan pihat.


    • Infformaatijota

      Kyllä tuossa ihan asiaa puhuttiin siitä minkäkuntoisesta kannattaa lähteä taltioimaan museoautoa itselleen kun näin yleisestä kulkineesta on kyse.
      Hyviä,ehjiä ja orkkismaalissa olevia löytyy vähänajettuja yksilöitä.
      Tuohon luetteloon voi lisätä kait vielä orkkis Petro pidennetyn Finlandia mallin tai sen Compi Coupenkin oivana taltioimiskohteena.
      Vaikka hintaa ja sitä mitä siitä saisi myytäessä ei saisi tuumia,laskea tai päätään vaivata niin kyllä se käytännössä näin on että tuumi tarkasti ja jos vielä Saabia ajattelet niin hommaa mahdollisimman hieno yksilö(kun eivät hinnalla ole pilattu)ja mieluusti joku erikoismalli jossa jotain mielenkiintoa itselle ja meille muillekkin.
      Noita 70-lukuisia voi olla jo hankalampia löytää mutta sehän se juttu just onkin!

    • tapsa.

      On hieno asia et on Ihmisiä, jotka näkee vaivaa,ja pitää hyvää huolta juuri niistä tavallisista autoista.

    • laske ja tuumi

      Nythän ei ollut kysymys ollenkaan siitä eli voisiko sanoa että lukemisen ymmärrys ei ihan 10.
      Mitä tavallisempi,arvottomampi ja helpompi "entisöintikohde"kyseessä,siis niinkuin 96,99,900,90 tai joku 140,142,144,242,244,245...740,760...jne näistä Ruotsin ylpeyksistä,niin sen järkevämpää on aloittaa alkuperäisestä ja hyvästä yksilöstä.
      Arvaappa miksi?
      Saab tai Volvo puolelta vanhat 96/99 60-luvulta/-70 alusta tai PV,Amazon,Pyhimys ainoat joihin nyt kannattaa "panostaa"huonompaankin aihioon kun osia vielä löytyy ja niitä hyviä ei enää kovin helposti löydä.
      Rahallista arvoa edes täysin entisöitynä ei noillakaan mainittavasti ole paitsi Pyhimyksellä,GT Amazonilla,262 Volvolla,ihan alkupään 99:llä tai kromipuskuri 96:lla joko 2t tai 4t koneella, PV alkupään malleilla.

    • 17+14
    • Laskin+tuumin

      Mitä tuolla viitteellä tuonne nettiautoon tarkoitatkin niin ihan siisti Matsonihan siellä ja onko jopa ..hmmm..oma lehmä ojassa..?
      näyttää olevan ja MR tarkastaja hyväksynyt ihan asiallisen laitteen.
      Mikäli viittaat 4 tonnin hintaan niin halpahan tuo on valmiista autosta eli miettikääpäs jos ostatte tonnilla-kahdella jonkun muunnellun,ruosteisen tai muuten puutteellisen aihion rakenneltavaksi paljonko pitää laittaa rahaa palamaan että siitä saa tuonkuntoisen tai ehkä joku tahtoo vieläkin hienomman?
      Tonnilla ei saa juuri mitään loppupeleissä jos menee maalaushommiksi pohjatöineen,kromiosien vaihtamiseksi,sisustukseen,kone laatikkoremppaan,jarrut uusiksi ym ym.
      Eikä siinä 2-3 tonniakaan kauaa vanhene niinkuin kaikki tietää jotka vanhoja autoja entisöinyt vaikka olisi tälläinen helppo kansanmerkki mallikin kyseessä.
      Ostakaa siis valmis,ehjä auto tai erittäin räpeltämätön originaali ruosteeton helmi.

    • 9-10

      Niinpä, kuvien mukaan toinen kylki lommoilla, uudemman vuosimallin kaasari ja ilmanputsari, sisällä paikat rikki ja aikakauteen kuulumattomia lisävaruisteita yms yms mitä löytyisikään jos pääsisi läheltä katsomaan...

    • Laske allesi

      Lähinnä tarkoitin että tämähän on harvinaisen hyvä siinä mielessä että edes sinnepäin nuo varusteet,sisä ulko-osat ym.
      Kuka harva nyt sitten kaasarin tyyppiä katsookaan tai tietää just oikeaa putsarin muotoa kun pitkä mallisarja Amazonillakin ja on niin Amerikan mallia,Ruotsin mallia ja mitälie Suomen evoluutiomallia...
      Ideahan kuitenkin käyttää saman aikakauden tuotteita ja voi ne naamioida näyttämään eri ikäisiltä monin tavoin,niinkuin tiedätte.
      Museoajoneuvon ei ole tarkoitus näyttää uudelta koska se on museoajoneuvo eli vanha!
      Ajanpatina pikku lommoineen kuuluu siihen kuten pienet kulumatkin,ihan kuin vanhalla kuskillakin.
      Minkä auton tahansa voi rahalla tehdä uudenveroiseksi,se vaan ei ole enää kaikkien ulottuvilla ja näitä Trailer Queeneja näemme autonäyttelyissä joilla monillakaan palkintojen kerääjillä ei ikinä ajeta,eivät kilvissä eikä välttämättä edes teknisesti toimivia kun ei edes käynnistetä öljyjen ym puutteessa...
      Se on helppo arvostella ja silloin pitää itse näyttää mihin on miestä ja pistää hanskat heilumaan eikä leuat...
      Itse ajoneuvoharrastajana ja rajallisen budjetin omaavana(niinkuin moni muukin) olen näitä arvostelijoita nähnyt jotka toki tekisivät paljon hienomman,paremman ja kunnolla rahalla jos:olisi talli,säilytyspaikka,vaimo antaisi luvan,aikaa,liikaa harrastuksia jo nyt,huono selkä,sitten eläkkeellä,bensa liian kallista,huonot tiet,vakuutusmaksut kovat,lyhyt ajokausi,ei löydy sitä just sopivaa keltaista GT mallia....

    • Zaab

      Edellisen perusteella mikä tahansa auto kelpaa museorekisteriin kunhan vain täyttää ikävaatimuksen !

      • 12+20

        Se on se museoajoneuvokatsastaja joka päättää että kelpaako... Ja tunnetusti katsastusmiehet ovat kovin yksilöllisiä.


      • 2+17
        12+20 kirjoitti:

        Se on se museoajoneuvokatsastaja joka päättää että kelpaako... Ja tunnetusti katsastusmiehet ovat kovin yksilöllisiä.

        Joo, ja kun vielä raottaa lompsaa sopivasti, niin jo leimat lentää.....


    • Vedä henkevä

      Eipä niinkään jos luet ja mietit mitä tuossa kirjoitettiin sekä sisäistätkin lukemasi!
      Museoauto tai mp:n ei ole tarkoituskaan olla uudenveroinen,siis niinkuin "pakasta vedetty"vaan iän ja käytön jäljet saa näkyä.
      Ruostetta ei saa näkyä,maalipinta on oltava ehjä ja väri ajoneuvon ajan mukainen eli joko alkuperäinen,sen kaltaiseksi uudelleen maalattu tai ihan joku muunvärinen mikä värikartalla malliin ollut saatavilla.
      Tätä ei kukaan voi valvoa ja vertailla värikarttojen pieniä sävyeroja todellisuudessa eikä ketään lie kiinnostakkaan,ainakaan MR tarkastajaa joka uskoo pitkälti mitä sanotaan ja jos suurinpiirtein esitteen tms värit niin ok.
      Lommot kuuluvat elämään eikä pienet haittaa mitään.
      Kromiosat oltava pinnaltaan oikeanlaiset ehjät=Ei siis kromimaalilla nuukuuksissa ylimaalattuja ruosteisia ex-kromipuskureita.
      Näitä näkee valitettavan usein koska kromaus on kallista,vaan harvalla niin harvinainen kärry etteikö edes hyvää käytettyä kromiosaa maailmalta löytyisi...tai saisi sitä vanhaa/toista parempaa uuskromattua jos vaan asialla tosissaan.
      Sisustus oltava ehjä ja voi olla penkinsuojatkin jos auton iän huomioiden oikeanikäiset tarvikesuojat.
      Sama juttu lähes kaikissa osissa vanteista lisävaloihin tai ratista vaihdekepin-nuppiin,autostereoihin,takalasinritilään tai vaikka lisämittareihin,tuplakaasareihin,ylivaihdelaatikkoon-automaattiin jne.
      Osia voi piilottaa katseelta jos ne ovat vääränlaisia ja se on ihan ok.
      Tarkoittaa että kaasutin voi olla "vääränlainen"putsarin alla,putsari voi olla joku toinen jos näyttää sointuvan kokonaisuuteen ja johtoliitokset-johdot voi kutistesukalla naamioida,laturin ottaa uudemmasta jos suht samanlainen,imusarjan voi maalata orkkiksen väreihin ym ym,maalilla ja järjellä ynnä tietotaidolla pystyy tekemään ihmeitä jos tietää mitä tekee!
      Koko joukon juttuja pystyy tekemään niin ettei edes kaikki MR tarkastajat epäilisi mitään ellet sanoisi mitä on muutettu(kaikki eivät edes tietty sano tai edes itse tiedä jos joku osa ollut jo ostettaessa)
      Mitä erikoisempi auto sen enempi MR tarkastajakin "pihalla"kun lie ikään edes nähnyt moista kulkinetta ja mitä harvinaisempi vanhempi sen enemmän ymmärrettävästi annetaan pelivaraa.
      Amerikkalaiset autot on hyvä esimerkki siitä että tarkastaja ei tiedä yhtään mitään laitteista,moottorin koosta tyypistä,malliversioiden eroista,lisävarusteista ym jutuista,kas kun niitä on jos jonkinmoisia jo saman vuosimallin sisällä ja kun mennään tuonne 50-60-70 luvuille niin pitää aika fakiiri olla koska suurinta osaa paremmista malleista ei ole edes tuotu ikinä tänne...

    • Järkihintakin

      Uudessa Mobilistissa oli alkuperäinen ,alkupään tuotantoa 1969 mallinen Saab 99 myynnissä ,hyväkuntoinen,siisti,ajettu reilu 200tkm,orkkisväri,2ovinen,huoltokirja ym ja hintaa 3990e.
      Mikäli 99 kiinnostaa ja jotain kiinnostavaa 99 haet niin siinähän se olisi!

    • Anonyymi

      Mites jos auton ikkunoissa on tummenuskalvot?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe