Minua on alkanut nyt toden teolla ihmetyttämään että miksi toiset lihovat vaihdevuosien alkaessa ja toiset eivät? Mikä siihen voi olla syynä?
Jotenkin tuntuu niin pahuksen katkeralta että miksi minulle, joka olen aina ollut hoikka, urheilen melko rankastikin ja teen fyysistä liikkuvaa työtä (personal trainer) voi käydä näin että vaakalukema on noussut jopa 10 kg?! Kesäksi sain siitä 2 kg pois mutta nyt se taas lähti nousuun. Painoni nousi n. vuosi ennen kuukautisten pois jääntiä.
Menkat siis loppuivat 3 v sitten joten postmenokausi on ilmeisesti menossa.
Uimahallissa tulee kateellisena ja surullisena katsottua itseäni vanhempia naisia, joiden vartalot ovat paremman näköisiä kuin omani. En tarkoita nyt laihtuneita ja lintumaisen hoikkia naisia, vaan ihan sellaisia reippaanoloisia 60
Onko tälle paisumiselle mitään tehtävissä ilman että ryhtyisin niin rankalle pudotukselle että lihaksista lähtisi paino?
Mikä on noiden hoikkina pysyneiden salaisuus?
Miksi jotkut lihoo, toiset ei?
26
808
Vastaukset
- epätoivoinen
joku aineenvainhdunta- ja hormonijuttu se on pakko olla. Ite oon samassa tilanteesa. Minäkin olen hieroja ja liikun samaan tyyliin kuin ennenkin. En ole aiemmin ollut lihava, mutta nyt varsinkin tuossa navan ympärillä älkaa pian löllyä joku ihme rinkula, vaikka kuinka treenaa. Oon miettinyt sitäkin, että tämän päivän työelämä vetää kropan niin tiukille, että elimistö on stressitilassa ja silloin kortisolitasot kohoaa ja läski alkaa kertyä. On tosiaan aivan älyttömän vaikee saada kiloja pois. Välillä saan viisikin kiloa tippumaan hitaasti ja varmasti, mutta yhtä hitaasti ja salakavalasti se sama tulee takaisin - onneksi ei sentään korkojen kanssa.
- vaihteluvirkistää
Ruokavalion koostumusta tulisi muuttaa aikaisemmasta, jolloin ei tarvitse edes laihduttaa ja liika rasva lähtee keskivartalosta kuormittamasta sisäelimiä.
- ehei53
Mulla ei ainakaan auta ruokavalion muutos. Se autaa, jos pienentää annokset tosi pieniksi, mutta sitten on nälkä hetikohta. En laihdu kuin tosi vähäkalorisella dieetillä. Minäkin luulen, että joku aineenvaihduntahomma se on. Melkein kaikilla vanhemmilla naisilla on vatsarinkula, se ei tosiaankaan lähde ruokavaliomuutoksilla. Aina laihtuessa lähtee ensin kasvoista, sitten muualta ja viimeisenä mahasta.
Ne on noi luonnostaan hoikat ihmiset, jotka noita ns. helppoja konsteja tuputtaa.- vaihteluvirkistää
MInkälaisia ruokavalion muutoksia olet kokeillut?
Mielestäni ruokavalion koostumus muuttuu vasta sitten kun hylkää tämän meidän länsimaisen perinteisen ruokakulttuurin ja aloittaa tyystin erilaiselta pohjalta. Vaihtoehtoja löytyy kyllä. - mervi t
vaihteluvirkistää kirjoitti:
MInkälaisia ruokavalion muutoksia olet kokeillut?
Mielestäni ruokavalion koostumus muuttuu vasta sitten kun hylkää tämän meidän länsimaisen perinteisen ruokakulttuurin ja aloittaa tyystin erilaiselta pohjalta. Vaihtoehtoja löytyy kyllä.Varmasti paino putoaa ruokavalioilla mutta ongelmahan onkin se, että jos ei halua painon lähtevän lihaksista, treenaa edelleen kovalla temmolla ja syö protskua.
Lihaskunnosta huolehtiminen on vanhemmiten erittäin tärkeää koska niiden jalkojen on kestettävä loppuelämä ja käsin on kyettävä suorittamaan yhä moninaisiatehtäviä jos ei halua laitoshoidokiksi.
Se vain on niin ettei kasvikunnan antama protsku riitä kovaa treenaavalle. Oletan sun siihen viittaavan. Soijasta en saanut riittävästi protskua. - vaihteluvirkistää
mervi t kirjoitti:
Varmasti paino putoaa ruokavalioilla mutta ongelmahan onkin se, että jos ei halua painon lähtevän lihaksista, treenaa edelleen kovalla temmolla ja syö protskua.
Lihaskunnosta huolehtiminen on vanhemmiten erittäin tärkeää koska niiden jalkojen on kestettävä loppuelämä ja käsin on kyettävä suorittamaan yhä moninaisiatehtäviä jos ei halua laitoshoidokiksi.
Se vain on niin ettei kasvikunnan antama protsku riitä kovaa treenaavalle. Oletan sun siihen viittaavan. Soijasta en saanut riittävästi protskua.Onhan niitä, ei sen tarvitse olla nimenomaan kasvisruokaa, vaan riitävän erilaista, esimerkiksi jokin kaukoidän keittiöistä tai vaikka paleo, jotta elimistö oppisi tunnistamaan kylläisyyden ja nälän ja pääsisi eroon siitä noidankehästä mikä tulee rutiinisyömisestä.
- askuhfusfhsdufhsuhf
Mä kokeilen linkittää tän tuonne ikäryhmiin, vaikka 60 palstalle ja pyydän että sieltä joku nainen tulisi kommentoimaan. Ne varmaan tietää mutta kun tää vaihtarijuttu ei oo niille ajankohtainen, niin ei taida täällä käydä.
- *ihmettelen*
Minä en lihonut ja minulla todettiin samaan aikaan vaihdevuosien alettua kilpirauhasen liikatoiminta ja keliakia. Lääkäri "lupasi" minun tulevan lihomaan silloisesta 54 kilosta (aiemmin painoin 57 kiloa, olin siis laihtunut 3 kiloa...) keskimäärin 15 kiloa 2 vuodessa. Lisäksi lopetin raskaan työuran, otin avioeron ja lopetin tupakoinnin. Nyt viisi vuotta myöhemmin painan 56 kiloa ja olen fyysesti hyväkuntoinen. Käyn salilla monta kertaa viikossa, pyöräilen mm. työmatkojani, hölkkään, teen monen tunnin kävelylenkkejä... kilpirauhasarvoni ovat normaalit ja keliakia hoidossa gluteenittomalla ruokavaliolla.
Olen pyrkinyt pitämään runsasproteiinista ja vähärasvaista runsaasti maitotuotteita sisältävää dieettiä liikunnan ohessa, kun päätin ettei minulle luvattu kauhukuva lihomisesta toteutuisi... Toinen lääkäri taas sanoi minulla itsesäätelyn toimivan ja siksi painoni pysyy samana ja että kyseessä on sisäärakennettu ominaisuus. Tarkoittaako se että itse asiassa painoni vakaana pysymisen salaisuus on että minulla on nälkä tarpeeni mukaan ja liikkumisen ja syömäni energiamäärän suhde pysyy tästä syystä sopivana vaihdevuosista ja aineenvaihduntasairauksista huolimatta. Olemme siis vain ominaisuuksiltamme kaikki erilaisia.
Minulla ei ole vatsamakkaraa, kylkiluut peittävä tasainen ihonalainen rasvakerros kyllä ja naisellisia muotoja enemmän kuin teinillä. Kehonkoostumusmittausten ja kuntotestien mukaan olen erinomaisessa kunnossa tietty omassa ikäluokassani.
Onko tämä aloitus provo, kun mielestäni personal trainerille nämä asiat ovat itsestäänselviä? Kilpirauhasen vajaatoiminta kuulema saattaisi lihottaa eli kannattaisiko mennä lääkäriin ihmettelemään asiaa?- mervi t
Aloitus ei ollut mikään provo, vaan kauhistuttavalla tavalla (painonnousu) ilmennyt. Mainitsin ammattini kun halusin lukijoiden huomaavan, että edes ammatin kautta saadut tiedot ja taidot eivät ole auttaneet.
Kiinnitin huomioita sanoihisi "monta kertaa viikossa salilla." Etko pidä suositeltuja lepopäiviä?
"Monen tunnin kävelylenkit" kuulostavat kyllä mahdottomilta jos on työssäkäyvä ja omaa perhettä.... Ei onnistuisi itseltäni vaikkei pienokaisia enää ole vaan ainoastaan mies ja pari teiniä. - *ihmettelen*
mervi t kirjoitti:
Aloitus ei ollut mikään provo, vaan kauhistuttavalla tavalla (painonnousu) ilmennyt. Mainitsin ammattini kun halusin lukijoiden huomaavan, että edes ammatin kautta saadut tiedot ja taidot eivät ole auttaneet.
Kiinnitin huomioita sanoihisi "monta kertaa viikossa salilla." Etko pidä suositeltuja lepopäiviä?
"Monen tunnin kävelylenkit" kuulostavat kyllä mahdottomilta jos on työssäkäyvä ja omaa perhettä.... Ei onnistuisi itseltäni vaikkei pienokaisia enää ole vaan ainoastaan mies ja pari teiniä.Ehkä vähän liioittelin... Me kai vaan ollaan sitten erilaisia. "Monta kertaa" on omalla kohdallani hyvin vaihtelevaa ilmaisu. Jonain viikkona kerran, toisena 4. Joskus jää väliinkin. Noudatan kuitenkin salilla itselleni laadittua ohjelmaa ja keskimäärin pyrin käymään salilla 3 kertaa viikossa. Pyrin hyvillä keleillä työmatkapyöräilemään 3 kertaa viikossa, kilometrejä kertyy niinä päivinä reilut 20. Säästän samalla auton bensakuluissa. Jos ehdin teen myös hölkkälenkkejä, mutta nekin kohtuullisesti 3 - 4 km, ei enempää. Kävelylenkkejä taas teen metsissä ja poluilla miesystäväni kanssa, se on hänen harrastuksensa ja tullut sitten lisänä omaan ohjelmaani. Tosin asumme eri paikkakunnilla joten tapailemme vain kun vapaamme sattuvat yksiin. En ole himokuntoilija enkä rääkkää itseäni "hengiltä". Olen yksinhuoltaja, minulla on vielä yksi alaikäinen teini ja yksi parikymppinen. Kyllä tähän vapaapäiviäkin sekaan tulee. Lisäksi asun omakotitalossa... joten ihan huoletonta ei asumisenikaan ole. Liikuntaa harrastan jaksaakseni pyörittää arkeani...en uuvuttaakseni itseäni puolikuolleeksi.
Minä edelleen epäilen sinulla olevan jotain häikkää aineenvaihdunnassa, ei kukaan liho itsestään. Kilpihauhasen vajaatoiminta voisi aiheuttaa lihomista? Ei kai vaihdevuodet sinänsä lihota. Onhan naisten elämässä useita kohtia joissa väitettään lihomista tapahtruvan, lasten saaminen mm. Minusta estrogeeni on se hormoni joka lihottaa ja sen määrä vähenee vaihdevuosien aikana. Testosteronin määrä puolestaan saattaa meillä naisilla nousta, joten vaihdevuosilla voi olla muitakin kuin lihottavia vaikutuksia - Tuon viimeisen puolesta luulisi liikunnan nimenomaan kannattavan jos haluaa pitää itsensä timminä.
Vähän mua arvelutti vastata tähän alunalakenkaan, kun vaihdevuodet eivät ole itselleni olleet mikään iso juttu. Liikuntaa harrastavilla naisilla kun kuulema yleensäkin hikoilut jäävät lenkkipoluille eivätkä vaivaa öisin. - mervi t
*ihmettelen* kirjoitti:
Ehkä vähän liioittelin... Me kai vaan ollaan sitten erilaisia. "Monta kertaa" on omalla kohdallani hyvin vaihtelevaa ilmaisu. Jonain viikkona kerran, toisena 4. Joskus jää väliinkin. Noudatan kuitenkin salilla itselleni laadittua ohjelmaa ja keskimäärin pyrin käymään salilla 3 kertaa viikossa. Pyrin hyvillä keleillä työmatkapyöräilemään 3 kertaa viikossa, kilometrejä kertyy niinä päivinä reilut 20. Säästän samalla auton bensakuluissa. Jos ehdin teen myös hölkkälenkkejä, mutta nekin kohtuullisesti 3 - 4 km, ei enempää. Kävelylenkkejä taas teen metsissä ja poluilla miesystäväni kanssa, se on hänen harrastuksensa ja tullut sitten lisänä omaan ohjelmaani. Tosin asumme eri paikkakunnilla joten tapailemme vain kun vapaamme sattuvat yksiin. En ole himokuntoilija enkä rääkkää itseäni "hengiltä". Olen yksinhuoltaja, minulla on vielä yksi alaikäinen teini ja yksi parikymppinen. Kyllä tähän vapaapäiviäkin sekaan tulee. Lisäksi asun omakotitalossa... joten ihan huoletonta ei asumisenikaan ole. Liikuntaa harrastan jaksaakseni pyörittää arkeani...en uuvuttaakseni itseäni puolikuolleeksi.
Minä edelleen epäilen sinulla olevan jotain häikkää aineenvaihdunnassa, ei kukaan liho itsestään. Kilpihauhasen vajaatoiminta voisi aiheuttaa lihomista? Ei kai vaihdevuodet sinänsä lihota. Onhan naisten elämässä useita kohtia joissa väitettään lihomista tapahtruvan, lasten saaminen mm. Minusta estrogeeni on se hormoni joka lihottaa ja sen määrä vähenee vaihdevuosien aikana. Testosteronin määrä puolestaan saattaa meillä naisilla nousta, joten vaihdevuosilla voi olla muitakin kuin lihottavia vaikutuksia - Tuon viimeisen puolesta luulisi liikunnan nimenomaan kannattavan jos haluaa pitää itsensä timminä.
Vähän mua arvelutti vastata tähän alunalakenkaan, kun vaihdevuodet eivät ole itselleni olleet mikään iso juttu. Liikuntaa harrastavilla naisilla kun kuulema yleensäkin hikoilut jäävät lenkkipoluille eivätkä vaivaa öisin.Ahaa, kiitos selvennyksistä.
Kun vaihtarit alkoivat ja paino nousi nopealla temmolla, kävin kilpparikokeissa. Se rauhanen on mulla suuri, koskettaa mm. molempia äänihuulia mutta aina vaan verikokeet kertovat tilanteen olevan ok. Viimeisin testi otettiin viime vuonna.
Hikoiluja on jonkin verran ollut öisin mutta selvästi on urheilu auttanut ettei niitä ole paljonkaan ollut, edes päivisin! Joskus tulee kesken toimistotöiden aikaan sellainen pistävä aaltomainen kuumuuden tunne ja kainalot kostuu mutta se menee onneksi suht´nopeasti ohi.
Henk.koht. tämä on muuttunut mulle "isoksi asiaksi" kun pelkään menettäväni uskottavuuteni omalla alallani jos kehon ympärysmitta on liian iso.
Voisi kai verrata siihen, että laihtumista haluava hakee ravitsemusterapeutin neuvoja ja huomaa esni tapaamisella tämän olevan - ylipainoinen!
- Orvokki Turvokki
Miksi toiset lihoo ja toiset. Siihen on monia tekijöitä. Kaikkia näitä tekijöitä ei edes tunneta sanoo Kirsi Pietiläinen.
Yksi syy siihen on se, että toisilla nouse insuliini herkemmin kuin toisilla. Hiilihydraatit (sokeri) nostattaa insuliinia ja ihminen ei liho ilman insuliinin läsnäoloa. Jos insuliini nousee herkästi, niin se tietää näläntunnetta. Sitten meillä on toinen hormooni nimeltään leptiini, joka säätelee lihavuuden ja myös nälän tunnetta. Jos näihin hormoneihin tulee vikaa, niin systeemi on sekaisin. Vielä jos tähän lisätään liikuntaa niin näläntunne on kestämätön.
Ainoa konsti millä saadaan asiat järjestykseen on vähähiilihydraattinen ruokavaliota.- Miiru
Jep,olen 47v. Käyn salilla pari kertaa viikossa,teen raskailla painoilla reippaasti tunti -puolitoista. Pyöräilen työmatkat 10km yhteen suuntaan. Käyn tanssitreeneissä kerta/viikko, teen pitkän kävelylenkin viikossa ja lyhyempiä pari.Jos vointi sallii niin saatanpa hölkätäkin sen kympin. Mutta jatkuvaa taistelua näkyy olevan tuon vyötärön umpeutumisen kanssa...........
Oikeasti, ei sais syödä juuri mitään. Viime keväänä sain kiloja pois ankaralla dieetillä ja luopumalla kokonaan alkosta. Sillä Jutan go fat go dieetillä. Se tuntui sopivan, eli kaikki sokerit,karkit,keksit,pullat,potut,pastat ja riisit pois.
No sitten kun niitä alkaa taas syödä niin läski hiipii takasi.- Mervi t
Kohtalotoveri. Ihan selvästi. Tsemppiä! :-)
- ehei53
Mervi t kirjoitti:
Samoin! :)
- lähteevyötäröltä
Jätä jauhot ja pidä sokerit, potut ja riisit.
- viiskytvee4
Mervi t kirjoitti:
Sama täällä , vaihtarit meneillään ja hoikalta näytän mutta vyötäröön tuntuu koko ajan hiipivän ja nestettä kertyy välillä tosi paljon. Inhottavaa. Mikä kumma siinä on että tuohon vyötärön seutuun kertyy ekana. Tai ainakin siltä tuntuu..
- lähteevyötäröltä
lähteevyötäröltä kirjoitti:
Jätä jauhot ja pidä sokerit, potut ja riisit.
Olen ollut syyskuun puolestavälistä omaehtoisesti maidottomalla-gluteenittomalla dieetillä ihan muista syistä, mutta tämä tullut tässä kylkiäisenä, ja vyötärö oli kun äsken mittasin 74, aiemmin hyvä kun 42-kokoa olevat housut on mahtuneet kunnolla kiinni. Olen edelleen sitä mieltä, että oikealla dieetillä lähtee vyötäröltä ja luultavasti samalla sisäelinten ympäriltä, mikä terveyden kannalta ensiarvoisen tärkeää.
- Miiru
Jos olen oikein tulkinnut, niin johtuu siitä että kun estrogeenitasot laskee, niin vartalomme "miehistyy". Toisin sanoen, reidet ei enää paksune ja sellua ei pitäisi kerääntyä reisiin, vaan kasvaa outokumpu niinkuin miehilläkin. No saas kattoo..jos omaa äitiä katson niin kyllä sillä on reidet paksut kuin tukit ja olkavarret ihan hirveät, kaikki rasva ja selluliitti näkyy äidillä olevan käsivarsissa ja reisissä.Ei se kyllä vatsasta niin lihava ole.
Oikeasti luulen ettei ole muuta mahdollisuutta kuin todellakin yrittää välttää syömistä enemmän kuin kuluttaa JA muuttaa ruokavaliota hiukan karpimmaksi. Ja kyllä mulla ainakin vaikutta tuo sokerin syönti, ihan samaa töhnää se on kuin jauhotkin.Sitäpaitsi mun suolisto ei oikein tykkää viljoista,turvottaa...
Ainut kiva juttu olisi tässä - jos olisi- että tissit kasvais. Sais kerrankin eläissään ihan oikeat tissit :) Mutta tasan ei näytä menevän nallekarkit tässäkään asiassa kun ei näytä mitään tapahtuvan. Raha menee rahan luokse, ja ne keillä on ennestään hyvän kokoiset rinnat niin he taitavat saada sitä "iloa" vaihtareissa lisääkin....ei silti että haluaisin mitää jättikokoisia, mutta edes kuppikoon kasvu olis ihan kiva....mulle taitaa vaan maha kasvaa kun olen vartalotyypiltäni lähes suora, tai suoran ja tiimalasin ja Y:n välimuoto.
Mites teillä muilla, onko "tytöt" kasvaneet? Oletko siitä iloissasi vai harmissasi? - epätoivoinen
tällä tiimalasilla on tullut tasainen läskikerros joka paikkaan lisänä vielä se maharinkula. Tää on tosi masentavaa.
- Salli K
Vaihdevuosissa aineenvaihdunta hidastuu ja hormonimuutoksista johtuen rasvaa kertyy vatsan päälle. Sitä ei voi lukemani mukaan estää. Sitä en itsekkään tiedä, miksi silti osa naisista on hoikkia läpi elämänsä. Ehkäpä heillä on luontaisesti korkeat serotoniini pitoisuudet estrogeenitasoista riippumatta? Estrogeenin määrä vaikuttaa serotoniinin määrään ja sitä kautta myös ruokahaluun. Kun estrogeeni vähenee, myös serotoniini vähenee ja se lisää ruokahalua. Tämä näkyy hyvin jo kuukautisten aikaan. Silloin tekee mieli hemmotella itseä herkuilla.
- Hoikis-tu-va aina
Minun kävi niin, että paino on kokoajan laskusuuntainen. Teroja määräsi lääkäri, söin ja kirosin villiintyvän jo aiemminkin olleen aknen kanssa. myoomakivut kyllä ja vuodot vähin asettui...
Mutta se painokin? Minä, SYÖN. Fyysinen työ kyllä, mut mitään tästä puoli kg vko laihtumisesta se ei selitä, kun kaloreita pitäs tulla yli normaalin minun kokoiseni naisen, eli jotain 2700 kilokalorii pv.
Ja akne riivaa yhä, vaikka terokuuri loppui. On hauska jolloinkin, kun ihmiset arjessa katsoo pitkään. Näkee minut. ja sen, että syön jotain rasvaista isoo lihistä, tai roiskeläppäpitsaa, ja piakkoin otankin sokeroitua kahvia ja imellosta. illasta vielä tukevan normiaterian, missä ihan raaka-aineitakin, kuten ne mitä nyt ihiminen tarttee- juuresta/kasvista, lihaa/kalaa, jne...
Kertokaa muut vastaavat painonhankintavinkkiä. Painoni oli viime viikolla 53,2 ja punnitsen yhden kohteen vaakalla kerta viikkoon. Aloin tehdä niin, kun mitkään entiset housut ei meinaa pysyy ilman vyötä ylhäällä.- kääntöpuoli
Selittämätön laihtuminen == lääkäriin.
- Salli K
Laihduin kuluneena kesänä 10 kg laihduttamatta, kun toinen munasarja poistettiin. Sen jälkeen ei ole ollut syöpöttelyä. Ei vain tee mieli syöpötellä niinkuin ennen. Syömiset katson kellon mukaan, että ei unohdu kokonaan syödä tai ruokailu välit mene liian pitkiksi. Muitakin oireita on ja minulle määrättiin keltarauhashormonia, Terolut, sen puutteeseen. Vasta muutaman olen ottanut, joten katsotaan nyt miten homma lähtee etenemään. Ikää on 38.
- hdfhnddbh
Salli K kirjoitti:
Laihduin kuluneena kesänä 10 kg laihduttamatta, kun toinen munasarja poistettiin. Sen jälkeen ei ole ollut syöpöttelyä. Ei vain tee mieli syöpötellä niinkuin ennen. Syömiset katson kellon mukaan, että ei unohdu kokonaan syödä tai ruokailu välit mene liian pitkiksi. Muitakin oireita on ja minulle määrättiin keltarauhashormonia, Terolut, sen puutteeseen. Vasta muutaman olen ottanut, joten katsotaan nyt miten homma lähtee etenemään. Ikää on 38.
Muista Salli hyvä, että meidän ikäisiltä lähtee melko pelottavan paljon lihasta ja se näkyy painon putoamisena! Sun pitää ruveta treenaamaan että jaksat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1061126
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt611082Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61830Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa144818- 66708
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel104611Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto89591- 53557
- 78551
- 39528