Milloin kirjoitettiin Jeesuksen elämää koskevat

Questionmark

Raamatun kirjoitukset raamattuun? Nehän käsittäkseeni kirjoitettiin hänen kuoleman jälkeen mutta milloin..

19

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jortsi44

      Eikö herra johtaja tiedä, että apostolien elinaikana ja/tai hyvin pian senjälkeen.

    • Täsmällisempiäkin vuosilukuja varmaan googlettamalla lötyyy, mutta muistelen arvion olevan noin 60-200 vuotta. Tosin tuo vanhin on kai aika epäilyttävä...

      Joka tapauksessa valinta kilpailevien (ja pahasti ristiriitaisten) tekstien välillä tehtiin vasta 400-luvulla.

    • Epäjumalienkieltäjä

      Kysymyksesi taustalla on monta kysymystä.

      Ensinnäkin on eri asia koska evankeliumien alkuperäiset versiot kirjoitettiin ja koska niiden editointi lopetettiin? Toinen oleellinen kysymys on, montako evankeliumia on ollut ja millä perusteella juuri nykyiset neljä on valittu Raamattuun. Me tiedämme että tuo valinta tehtiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 sen aikaisten uskonnollisten kiistojen ja Itä-Rooman poliittisten tarpeiden mukaisesti.

      Kolmas ja ehkä oleellisin kysymys on, että miltä osin ne ovat dokumentteja ja miltä osin "propagandaa", jolla yritettiin todistaa Jeesuksen jumalallisuus.

      • "Me tiedämme että tuo valinta tehtiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 sen aikaisten uskonnollisten kiistojen ja Itä-Rooman poliittisten tarpeiden mukaisesti."

        Näin juttu menee Da Vinchi-Koodin mukaan, mutta kannattaa ottaa huomioon, että se viihderomaani, ei kirkkohistoriallinen teos.
        Varhaisten kristillisten kirjailijoiden perusteella tiedetään, että nykyisin Raamatussa olevat neljä evankeliumia olivat saavuttaneet johtoasemansa jo 100-200-lukujen taitteessa. 300-luvulle tultaessa se kokonaisuus, mikä muodostaa UT:n, oli melko lailla vakiintunut, tosin muutamasta kirjeen ja Ilmestyskirjan kuulumisesta tärkeimpien kristillisten teosten joukkoon kiisteltiin teologien piirissä.
        Vastoin yleistä harhaluuloa, Nikeassa ei luotu Uuden Testamentin kokoonpanoa. Ensimmäisen kerran se tavataan tismalleen nykyisenkaltaisena eräässä Aleksandrian piista Athanasioksen 360-luvulta olevassa kirjoituksessa, missä hän luettelee kristityille luettavaksi sopivat teokset.
        UT ilmeisesti kanonisoitiin Hippo Regiuksen kirkolliskokouksessa 390-luvulla, mutta sekin oli vain vakiintuneen käytännön siunaaminen, ei tiettyjen tekstien tietoinen valinta.


      • tositieteilijä
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Me tiedämme että tuo valinta tehtiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 sen aikaisten uskonnollisten kiistojen ja Itä-Rooman poliittisten tarpeiden mukaisesti."

        Näin juttu menee Da Vinchi-Koodin mukaan, mutta kannattaa ottaa huomioon, että se viihderomaani, ei kirkkohistoriallinen teos.
        Varhaisten kristillisten kirjailijoiden perusteella tiedetään, että nykyisin Raamatussa olevat neljä evankeliumia olivat saavuttaneet johtoasemansa jo 100-200-lukujen taitteessa. 300-luvulle tultaessa se kokonaisuus, mikä muodostaa UT:n, oli melko lailla vakiintunut, tosin muutamasta kirjeen ja Ilmestyskirjan kuulumisesta tärkeimpien kristillisten teosten joukkoon kiisteltiin teologien piirissä.
        Vastoin yleistä harhaluuloa, Nikeassa ei luotu Uuden Testamentin kokoonpanoa. Ensimmäisen kerran se tavataan tismalleen nykyisenkaltaisena eräässä Aleksandrian piista Athanasioksen 360-luvulta olevassa kirjoituksessa, missä hän luettelee kristityille luettavaksi sopivat teokset.
        UT ilmeisesti kanonisoitiin Hippo Regiuksen kirkolliskokouksessa 390-luvulla, mutta sekin oli vain vakiintuneen käytännön siunaaminen, ei tiettyjen tekstien tietoinen valinta.

        Näinhän se on: aito tiede todistaa, että Raamattu on erehtymätöntä Jumalan sanaa.


      • tieteenharrastaja
        tositieteilijä kirjoitti:

        Näinhän se on: aito tiede todistaa, että Raamattu on erehtymätöntä Jumalan sanaa.

        Mikään tiede ei tuota todista; et pysty esittelemään niin kertovaa tieteellistä raporttia.

        Vain vähemmistö Suomen kristityistäkin ajattelee noin.


      • Epäjumalienkieltäjä
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Me tiedämme että tuo valinta tehtiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 sen aikaisten uskonnollisten kiistojen ja Itä-Rooman poliittisten tarpeiden mukaisesti."

        Näin juttu menee Da Vinchi-Koodin mukaan, mutta kannattaa ottaa huomioon, että se viihderomaani, ei kirkkohistoriallinen teos.
        Varhaisten kristillisten kirjailijoiden perusteella tiedetään, että nykyisin Raamatussa olevat neljä evankeliumia olivat saavuttaneet johtoasemansa jo 100-200-lukujen taitteessa. 300-luvulle tultaessa se kokonaisuus, mikä muodostaa UT:n, oli melko lailla vakiintunut, tosin muutamasta kirjeen ja Ilmestyskirjan kuulumisesta tärkeimpien kristillisten teosten joukkoon kiisteltiin teologien piirissä.
        Vastoin yleistä harhaluuloa, Nikeassa ei luotu Uuden Testamentin kokoonpanoa. Ensimmäisen kerran se tavataan tismalleen nykyisenkaltaisena eräässä Aleksandrian piista Athanasioksen 360-luvulta olevassa kirjoituksessa, missä hän luettelee kristityille luettavaksi sopivat teokset.
        UT ilmeisesti kanonisoitiin Hippo Regiuksen kirkolliskokouksessa 390-luvulla, mutta sekin oli vain vakiintuneen käytännön siunaaminen, ei tiettyjen tekstien tietoinen valinta.

        "Näin juttu menee Da Vinchi-Koodin mukaan, mutta kannattaa ottaa huomioon, että se viihderomaani, ei kirkkohistoriallinen teos."

        Kyllä se menee näin ihan historiankirjoitustenkin mukaan. Kristityt olivat (silloinkin - kuinkas muuten) keskenään riitaisaa porukkaa ja erityisesti ns. areiolaisuus oli saanut paljon kannatusta erityisesti Länsi-Euroopassa ja germaanien keskuudessa.

        Kirkolliskokous päätti, että Jeesus on Jumalan "inkarnaatio" eikä vain profeetta, kuten suuri osa kristityistä oli siihen saakka uskonut.

        "Varhaisten kristillisten kirjailijoiden perusteella tiedetään, että nykyisin Raamatussa olevat neljä evankeliumia olivat saavuttaneet johtoasemansa jo 100-200-lukujen taitteessa."

        Laitapa viite, joka kertoo, että evankeliumit jaettiin kahteen jo 100-luvulla. Juudaksen evankeliumin vanhin versio on vanhempi kuin Johanneksen evankeliumin vanhin säilynyt versio, lisäksi on Egyptiläisten, Filippuksen, Marian, Nikodeemuksen, Pietarin ja Tuomaan evankeliumit.

        "UT ilmeisesti kanonisoitiin Hippo Regiuksen kirkolliskokouksessa 390-luvulla, mutta sekin oli vain vakiintuneen käytännön siunaaminen, ei tiettyjen tekstien tietoinen valinta."

        Tämä pitää paikkansa, mutta Nikeassa päätettiin uskontunnustus, jossa Jeesus on "Jumala Jumalasta" ja näin rajattiin mitkä kirjoitukset ja evankeliumit edustavat "oikeaa uskoa" ja mitkä ovat harhaoppia. Sen jälkeenkin on toki harhaoppisia kristittyjen joukosta löytynyt, mutta jossain vaiheessa maallinen valta rajoitti kristittyjen oikeutta hoitaa oppiriitoja tappamalla, kiduttamalla ja maasta karkoittamalla. Kummalliseksi on maailma mennyt.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Näin juttu menee Da Vinchi-Koodin mukaan, mutta kannattaa ottaa huomioon, että se viihderomaani, ei kirkkohistoriallinen teos."

        Kyllä se menee näin ihan historiankirjoitustenkin mukaan. Kristityt olivat (silloinkin - kuinkas muuten) keskenään riitaisaa porukkaa ja erityisesti ns. areiolaisuus oli saanut paljon kannatusta erityisesti Länsi-Euroopassa ja germaanien keskuudessa.

        Kirkolliskokous päätti, että Jeesus on Jumalan "inkarnaatio" eikä vain profeetta, kuten suuri osa kristityistä oli siihen saakka uskonut.

        "Varhaisten kristillisten kirjailijoiden perusteella tiedetään, että nykyisin Raamatussa olevat neljä evankeliumia olivat saavuttaneet johtoasemansa jo 100-200-lukujen taitteessa."

        Laitapa viite, joka kertoo, että evankeliumit jaettiin kahteen jo 100-luvulla. Juudaksen evankeliumin vanhin versio on vanhempi kuin Johanneksen evankeliumin vanhin säilynyt versio, lisäksi on Egyptiläisten, Filippuksen, Marian, Nikodeemuksen, Pietarin ja Tuomaan evankeliumit.

        "UT ilmeisesti kanonisoitiin Hippo Regiuksen kirkolliskokouksessa 390-luvulla, mutta sekin oli vain vakiintuneen käytännön siunaaminen, ei tiettyjen tekstien tietoinen valinta."

        Tämä pitää paikkansa, mutta Nikeassa päätettiin uskontunnustus, jossa Jeesus on "Jumala Jumalasta" ja näin rajattiin mitkä kirjoitukset ja evankeliumit edustavat "oikeaa uskoa" ja mitkä ovat harhaoppia. Sen jälkeenkin on toki harhaoppisia kristittyjen joukosta löytynyt, mutta jossain vaiheessa maallinen valta rajoitti kristittyjen oikeutta hoitaa oppiriitoja tappamalla, kiduttamalla ja maasta karkoittamalla. Kummalliseksi on maailma mennyt.

        "Kyllä se menee näin ihan historiankirjoitustenkin mukaan."

        No sitten voitkin varmaan helposti antaa viitteen historiatutkimukseen, missä niin väitetään. Oletko lukenut Wikipedian artikkelia aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea (vaikka Wikipedia aina ole ihan paras lähde, niin kyseinen artikkeli on luokiteltu hyväksi, mikä todistanee jonkintasoisesta luotettavuudesta), siinä väite UT:n tekstien valinnasta kyseisessä konsiilissa on otsikon "Misconceptions" alla...

        Miten tekstisi välillä "Kristityt olivat (silloinkin - kuinkas muuten) keskenään riitaisaa porukkaa [...] oli siihen saakka uskonut." nyt liittyy siihen, valittiinki UT:n tekstit Nikeassa vai ei.

        "Laitapa viite, joka kertoo, että evankeliumit jaettiin kahteen jo 100-luvulla"

        http://en.wikipedia.org/wiki/Development_of_the_New_Testament_canon#Early_Christianity_.28c.30-325.29

        100-luvulla eläneet Ireneus, Justinianus Marttyyri, Tertullianus ja Klemens Aleksandrialainen kaikki pitivät nykyisen UT:n evankeliumeja muita parempina (tosin Klemens hyväksyi myös Egyptiläisten Evankeliumin, joskaan ei pitänyt sitä yhtä hyvänä kuin muita). Samaten ns. Muratorin Fragmentti, noin vuonna 170 laadittu luettelo kirkoissa käytetyista teksteista, luettelee nykyiset evankeliumit, ei apokryfievankeliumeja, ja siinä mainitut kirjoitukset ovat muutenkin joitain poikkeuksia lukuun ottamatta melkein samat kuin nykyisessä UT:ssa.

        "Nikeassa päätettiin uskontunnustus, jossa Jeesus on "Jumala Jumalasta" ja näin rajattiin mitkä kirjoitukset ja evankeliumit edustavat "oikeaa uskoa" ja mitkä ovat harhaoppia"

        Jossain määrin, mutta ei se olisi mitenkään estänyt ottamasta kaanoniin mukaan, mm. Tuomaan Evankeliumia, Egyptiläisten Evankeliumia tai Nikodeuksen Evankeliumia (mikä tunnettiin myöhemminkin ja mihin Dante viittaa Jumalaisen Näytelmän Helvetti-osiossa) tai muita tekstejä, esim. Muratorin fragmentissa mainittuja Pietarin Ilmestystä ja Viisauden kirjaa.
        Ja sitä paitsi tässähän on puhe siitä, valittiinko UT:n neljä evankeliumia Nikeassa vai ei. Ne olivat jo yli sata vuotta aimemmin vakiinnuttaneet asemansa tärkeimpinä evankelimeina.


      • Michelarkangelo kirjoitti:

        "Kyllä se menee näin ihan historiankirjoitustenkin mukaan."

        No sitten voitkin varmaan helposti antaa viitteen historiatutkimukseen, missä niin väitetään. Oletko lukenut Wikipedian artikkelia aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea (vaikka Wikipedia aina ole ihan paras lähde, niin kyseinen artikkeli on luokiteltu hyväksi, mikä todistanee jonkintasoisesta luotettavuudesta), siinä väite UT:n tekstien valinnasta kyseisessä konsiilissa on otsikon "Misconceptions" alla...

        Miten tekstisi välillä "Kristityt olivat (silloinkin - kuinkas muuten) keskenään riitaisaa porukkaa [...] oli siihen saakka uskonut." nyt liittyy siihen, valittiinki UT:n tekstit Nikeassa vai ei.

        "Laitapa viite, joka kertoo, että evankeliumit jaettiin kahteen jo 100-luvulla"

        http://en.wikipedia.org/wiki/Development_of_the_New_Testament_canon#Early_Christianity_.28c.30-325.29

        100-luvulla eläneet Ireneus, Justinianus Marttyyri, Tertullianus ja Klemens Aleksandrialainen kaikki pitivät nykyisen UT:n evankeliumeja muita parempina (tosin Klemens hyväksyi myös Egyptiläisten Evankeliumin, joskaan ei pitänyt sitä yhtä hyvänä kuin muita). Samaten ns. Muratorin Fragmentti, noin vuonna 170 laadittu luettelo kirkoissa käytetyista teksteista, luettelee nykyiset evankeliumit, ei apokryfievankeliumeja, ja siinä mainitut kirjoitukset ovat muutenkin joitain poikkeuksia lukuun ottamatta melkein samat kuin nykyisessä UT:ssa.

        "Nikeassa päätettiin uskontunnustus, jossa Jeesus on "Jumala Jumalasta" ja näin rajattiin mitkä kirjoitukset ja evankeliumit edustavat "oikeaa uskoa" ja mitkä ovat harhaoppia"

        Jossain määrin, mutta ei se olisi mitenkään estänyt ottamasta kaanoniin mukaan, mm. Tuomaan Evankeliumia, Egyptiläisten Evankeliumia tai Nikodeuksen Evankeliumia (mikä tunnettiin myöhemminkin ja mihin Dante viittaa Jumalaisen Näytelmän Helvetti-osiossa) tai muita tekstejä, esim. Muratorin fragmentissa mainittuja Pietarin Ilmestystä ja Viisauden kirjaa.
        Ja sitä paitsi tässähän on puhe siitä, valittiinko UT:n neljä evankeliumia Nikeassa vai ei. Ne olivat jo yli sata vuotta aimemmin vakiinnuttaneet asemansa tärkeimpinä evankelimeina.

        Korjaus, kohdassa "vaikka Wikipedia aina ole..." pitäisi tietenkin lukea "vaikka Wikipedia EI aina ole..."


      • jyr
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Me tiedämme että tuo valinta tehtiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 sen aikaisten uskonnollisten kiistojen ja Itä-Rooman poliittisten tarpeiden mukaisesti."

        Näin juttu menee Da Vinchi-Koodin mukaan, mutta kannattaa ottaa huomioon, että se viihderomaani, ei kirkkohistoriallinen teos.
        Varhaisten kristillisten kirjailijoiden perusteella tiedetään, että nykyisin Raamatussa olevat neljä evankeliumia olivat saavuttaneet johtoasemansa jo 100-200-lukujen taitteessa. 300-luvulle tultaessa se kokonaisuus, mikä muodostaa UT:n, oli melko lailla vakiintunut, tosin muutamasta kirjeen ja Ilmestyskirjan kuulumisesta tärkeimpien kristillisten teosten joukkoon kiisteltiin teologien piirissä.
        Vastoin yleistä harhaluuloa, Nikeassa ei luotu Uuden Testamentin kokoonpanoa. Ensimmäisen kerran se tavataan tismalleen nykyisenkaltaisena eräässä Aleksandrian piista Athanasioksen 360-luvulta olevassa kirjoituksessa, missä hän luettelee kristityille luettavaksi sopivat teokset.
        UT ilmeisesti kanonisoitiin Hippo Regiuksen kirkolliskokouksessa 390-luvulla, mutta sekin oli vain vakiintuneen käytännön siunaaminen, ei tiettyjen tekstien tietoinen valinta.

        Michel on lähellä todellisuutta.

        100-200 välinen aika on oikea.
        Aivan ilmeisesti lähempänä 100 kuin 200 v.

        200-luvun loppupuolelle tultaessa korkko oli ennustusten mukaisesti turmeltunut siinä määrin että sen johto oli lipsunut kauaksi alkuperäisestä.
        Ja kun sitten alettiin kutsua koolle kirkolliskokouksia niin ei niihin tilaisuuksiin todellisia kristittyjä mennyt.
        Tämä näkyy mm. siinä että kokoukset olivat hyvin riitaisia, väkivaltaisiakin, eivätkä tehdyt oppipäätökset perustuneet suinkaan Raamattuun vaan ne seurasivat Rooman poliittis-uskonnollista ilmapiiriä ja joskus koollekutsujina jopa toimi pakanoita.Konstantinus yhtenä näistä, ja hän, pakanakeisari sitten päätti ankaran kiistelyn jälkeen että kirkonkin Jumaluuden on oltava kolmiyhteinen koska hänen pakanajumajumaluutensa oli sellainen.
        Tilanne oli hyvin samankaltainen kuin Suomen valtiokirkon nykytilanne sen palvellessa valtiota ennemmin kuin häntä jota väittävät edustavansa.
        --Tällaisessa ilmapiirissä jossa Raamattua ei kunnioitettu, ei kenellekään ollut suurtakaan intressiä muuttaa sitä jo kauan aikaa ollutta käsitystä siitä mitä Raamattuun kuului ja mitä ei. Se että silloin tällöin kirkolliskokous vahvisti olemassaolevan Raamatun, ei tarkoittanut sitä että kokoelmaa olisi muuteltu.
        Jotkut ilmeisen ylpistyneet piispat olisivat halunneet tehdä siihen omia lisäyksiään tullakseen kuuluisiksi, mutta eihän se koskaan sopinut muille piispoille. Ja näin Raamattu säilyi alkuperäisenä halki vuosisatojen.

        Nykyään finnteologit Thuren etuneässä vastaavatkin hyvin näitä ylpistyneitä piispoja jotka haluaisivat väkisin esiintyä Raamattua oikein kirjoittavina viisaina.
        He tulevat palkkansa saamaan kertoo ilmestyskirjan viimeinen sivu.
        Tämän palstan evokkienkin kannattaisi olla varovaisia Raamattua väännellessään.

        Lue jakeet 18-19. Nämä ovat Jeesuksen terveiset Thurenille ja muille hengenheimolaisilleen.

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm. 22:1&rnd=1383026443240


    • gfhghbvhvvbbvbb

      Tuli mieleen että jopa hetkessä juoru muuttuu ihan toisenlaiseksi kun se kulkee suusta suuhun..Olisiko jessessäkin kyse tästä?

    • jyr

      Ooppium-luolat oli Raamatun sepittämisen aiikaan suosiossa, j'otem ei ihme että se on niin sekava.. -ihankuin Sepä Se! haha ehehhee hihihi hohoho

    • Jaahas, joku älykääpiö poistatti sekä jyrin että minun viestit ketjusta. Ja ylläpidon älykääpiö poisti.

      Vai olisiko ollut itse jyr, joka, käyttääkseni vastapuolen puhetapaa, joutui nöyrtymään ylivoimaisen viisauteni edessä?

      • jyr

        Sinäkö muka viisas ?????


        Kysyin samaa ylläpidolta ja kaik'viestit lähti :D hahah evokkipellen viestit meni ja se kannatti...


      • jyr

        Se poistattaja on tuo sekopää tekojyr.

        Ilmeisesti joku aivovammainen joka ei osaa muuta tehdä kuin vahinkoa joka suuntaan.


      • jyr kirjoitti:

        Se poistattaja on tuo sekopää tekojyr.

        Ilmeisesti joku aivovammainen joka ei osaa muuta tehdä kuin vahinkoa joka suuntaan.

        Itsehän lahjoitat eväät kun et rekisteröidy.


      • saiskos ruutia
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Itsehän lahjoitat eväät kun et rekisteröidy.

        Mistä se kertoo, että suurimmat hömelöt ovat kuitenkin evoluutioteorian kannattajien puolella?
        Ollakseen evokki ei tarvitse näet ymmärtää mistään asiasta yhtään mitään.


      • saiskos ruutia kirjoitti:

        Mistä se kertoo, että suurimmat hömelöt ovat kuitenkin evoluutioteorian kannattajien puolella?
        Ollakseen evokki ei tarvitse näet ymmärtää mistään asiasta yhtään mitään.

        Niin neitiseni. Varmaan juuri siksi reilusti yli 90 % akateemisen sivistyksen saaneista ihmisistä on evokkeja, kun ei tarvitse ymmärtää mistään mitään.

        Pelastus tieteenvastaiselta typeryydeltä on monien kreationistien ulottuvilla, mutta ei enää sinun. Tee siis sitä mitä parhaiten osaat eli jatka viihdyttämistämme päättömyyksillä.


      • jyr

        En Repe koskaan ole poistattanut mitään. En edes tuon terroristijyrin tölväisyjä.

        Ja toki olet evokiksi ihan fiksu, joskus tuntuu siltä että jopa äly hiukan pilkahtaisi, mutta sitten piilotat sen hyvin nopeasti evokliseiden taakse ettei vain kaverit sitä huomaisi. Tässä kohdassa oletkin sitte vähän neitiä, tai paremminkin akkamaista hameväkeä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      982
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe