Mitä oikeastaan tapahtui?

Seniorimummo

Minulla on gmail-sähköposti. Tämä on niin noloa ja harmittavaista mitä minulle tapahtui. Yhdellä klikkauksella on lähtenyt minun sähköpostistani englanninkielinen viesti kaikille noin 130:lle henkilölle, joiden osoitteet on koneellani. Mistä oikeastaan on kysymys? En tarkalleen tiedä, mutta alan saada tarpeekseni tästä gmail- sähköpostista, joka on jatkuvassa muutostilassa. Olen jo iäkäs ihminen enkä tarvitse missään nimessä näin monimutkaisia toimintoja. Tietääkö joku sanoa yksinkertaisen, toimivan sähköpostin?

Mitä sitten edelsi ennen tuota äskeistä mokaani? No sain sähköpostiini viestin tunnetulta henkilöltä ja siinä kehoitettiin katsomaan kyseisen henkilön Websites ja pyydettiin hyväksymään kaveripyyntö. Kun hyväksyin sen en käsittänyt, että tämä hyväksyntä aiheutti englanninkielisen sähköpostiviestin lähtemisen minun nimelläni kaikille 130:lle henkilölle, jotka ovat sähköpostissani. Tuon viestin avaamalla ja hyväksymällä ehdot pääsisi siis tämän henkilön Websiteen, joka lähetti ensin minulle kaveripyynnön. Flipora-sana esiintyi sivuilla.

On tietysti oma syyni, kun menen hyväksymään kaveripyyntöä, mutta en ymmärtänyt, että joku järjestelmä voi toimia näin tyhmästi. Mitä tässä oikeastaan tapahtui, voisiko joku viisaampi neuvoa? Mitä nyt pitäisi tehdä? On niin noloa kun viestit ovat menneet nimissäni kaikille puolitutuille ja iankaikkisen vanhoihin osoitteisiin, joihin en ole ollut yhteydessä vuosikausiin kunnes tulee yhtäkkiä englanniksi kehoituksia.

Ottakaa kantaa ja ehdottakaa yksinkertaisempaa sähköpostia, jonka vanhempikin ymmärtää niin ettei tulisi tällaisia yllätyksiä. Tuntuu, että kaikki vempaimet on suunniteltu nuorille ja vanhemmat unohdetaan. Hekin haluavat toimintaa ja virikkeitä. Kiitos.

9

1287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 243432423423423432

Tuollaista voi tapahtua missä tahansa sähköpostissa jos painelee omituisia viestejä.

Tuo flipora on sellainen netti selaimeen asennettu hakutyökalu joka mainostaa sinulle, eli se on täyttä kakkaa.

Avaa tietokoneessa Ohjauspaneeli ja poista " Discovery Tools " sen jälkeen avaa nettiselaimessa lisäosat tai laajennukset riippuu mitä selainta käytät ja poista Flib BHO ja Flipora sidebar.

http://malwaretips.com/blogs/remove-flipora-search/ tuossa on vielä tarkemmin englanniksi ohjeet eri selaimille en jaksanut suomentaa kaikille erikseen.

Muista että sähköpostissa omituisia viestejä ei kannata lukea.

Suosittelen myös asentamaan Firefox nimisen selaimen https://download.mozilla.org/?product=firefox-stub&os=win&lang=fi ja LAita firefox selaimeen lisäosat/laajennukset Adblock plus ja Noscript niin viruksista ja mainoksista ei tarvitse enään huolehtia.

• 4324232342432545345

Suosittelen myös Hotmail.com sähköpostia, itse olen käyttänyt sitä jo vuosia, ja en ole vieläkään löytänyt selkeämpää sähköpostia.

• kysy nettiliittymält

Mikäs nettiliittymä "seniorimummolla" on ?? ( Sonera, saunalahti, dna ??)
      Suomessa melkein kaikilla nettipalvelun tarjoajilla tulee auomaattisesti myös sähköpostipalvelut..

Linkissä soneran s-posti:

http://www5.sonera.fi/ohjeet/Sähköposti

• Gmail on varsin yksinkertainen sähköposti kunhan vaan ymmärtää nämä perustoiminnot ja jutut.

Itselleni ei ole koskaan tapahtunut tuolleen näiden 6-vuoden aikana mitä olen Gmailia käyttänyt.

Mutta on toki olemassa muitakin sähköposteja kuten Hotmail, Suomi24.

• IJtfkPY5

Selainpostit ovat melkoisen kökköjä systeemeitä. On paljon varmempaa käyttää postia omalla postiohjelmalla. Silloin tulee vähemmän kömmähdyksiä.

• 0hm0

Sillä postiohjelmalla ei tee miään jos ei osaa käyttää selainpostia.

• Tosin usein selainsähköpostit ovat sen verran kehittyneitä ettei postiohjelmaa tarvita. Ne toimii hyvin selaimella.

• "En tarkalleen tiedä, mutta alan saada tarpeekseni tästä gmail- sähköpostista, joka on jatkuvassa muutostilassa. Olen jo iäkäs ihminen enkä tarvitse missään nimessä näin monimutkaisia toimintoja. Tietääkö joku sanoa yksinkertaisen, toimivan sähköpostin?"

Vähän tarvisi tarkentavia kysymyksiä:

1. Aiotko käyttää sähköpostia yhdeltä tietokoneelta, useammalta tietokoneelta vai WWW-selaimella mistä tahansa laitteelta?

2. Tarvitsetko kalenteria?

3. Tarvitseeko sähköpostia synkronoida esim. puhelimeen?

4. Kuinka usein sähköpostin käyttöliittymään saa tulla muutoksia? Mahdollisimman harvoin tietysti mutta mikä vielä on siedettävää?

---

Ymmärrän oikein hyvin millainen harmi se jatkuva muutos on. Silloin tietotekniikka ei oikein palvele käyttäjää.

• Seniorimummo

Seniorimummo jatkaa tätä juttua. Kiitos vastauksista kaikille! Olen kokeillut useita sähköposteja vuosien varrella ja ehkä tämä gmail on sittenkin kaikkein paras ja se on toiminut myös kännykässäni hyvin. Operaattorikohtainen sähköposti toimi huonosti aikoinaan jne. Ajattelin vain kysyä, että jos on ilmestynyt jokin aivan uusi sähköposti, joka on aivan erityisen hyvä ja josta en ole kuullut, kun tämä kehitys menee niin nopeasti eteenpäin.

Joku kysyi mitä selainta käytän. Se on Chrome.

Kertaan vielä ja tarkennan tapahtumien taustaa. Sain siis kaveripyynnön sähköpostiini ulkomailla asuvalta julkisuuden henkilöltä. Hän on aikaisemmin auttanut minua eräässä asiassa aivan pyyteettömällä tavalla. Siksi hyväksyin hänen kaveripyyntönsä. En kuitenkaan tiennyt mitä kaikkea se tarkoitti ja voihan se olla, että joku välistävetäjä tai kolmas osapuoli on ollut asialla. Kuka asiasta hyötyy ja miten en tiedä. Voihan sitä olla ihan vilpittömästikin liikkeellä tyyliin, että on kaikkien etu vaihtaa mielipiteitä ja kuulumisia.

TOTEUTUS OLI KUITENKIN SURKEA! On suorastaan rikollista mielestäni, että yleensä joku järjestelmä toimii niin, että se lähettää tietämättäni minun nimissäni englanninkielistä sähköpostia, josta ei edes näy mitä se sisältää ennenkuin sen avaa. Ja kun sen avaa niin sivut neuvovat etenemään ja lopulta pääset tämän julkisuuden henkilön sivustoille. Tässä tapauksessa englanninkielinen viesti oli lähetetty noin 130:lle, siis kaikille nimille jotka ovat sähköpostissani.

Joskus kuulee sanottavan älä avaa roskapostia, jos et tiedä mitä se sisältää. Nyt kuitenkin kyseinen posti saattaa tulla ainavain jatkossakin, kunnes sen lopettaa. Siis täytyy avata kyseinen posti ja sieltä jostain löytyy englanniksi lause, jota klikkaamalla lähetykset loppuvat. Kuinka moni iäkkäistä ystävistäni sitten osaa tämän tehdä onkin jo toinen juttu. Täytyy toivoa, että lähetykset loppuvat vain itsekseen, jos niitä ei avaa.

Yritän nyt poistaa kaikki tarpeettomat sähköpostiosoitteet gmail-postistani, jottei vastaisuudessa enää milloinkaan tällaista tapahtuisi. Ehkä osoitteet kannattaa ryhmitellä ja jakaa tärkeimmät nimet erilleen toiseen sähköpostiin.

FLIPORA tuntuu olevan aika erikoinen ja KIELTEISESSÄ mielessä. Kuinka paljon se on vaikuttanut tapahtumien kulkuun en tiedä.

Yritin äsken poistaa käyttämättömiä nimiä gmail-sähköpostistani, mutta sepä ei onnistunutkaan. Mitään ei tapahtunut kun klikkasin poistettavaa nimeä ensin hiiren oikealla näppäimellä ja sen jälkeen vasemmalla. Voisiko joku ystävällisesti neuvoa kuinka nimet saa poistettua? Missä sijaitsevat kyseiset asetukset gmailissa?

Onhan sähköpostista iloakin paljon ollut, sitä ei käy kieltäminen ja näin Joulun alla onkin varmaan syytä kiinnittää päähuomio siihen eikä mahdollisiin vastoinkäymisiin, jotka nekin voi lopulta kääntää voitokseen omalla asennoitumisellaan :)

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      116
      5423
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      436
      1701
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      200
      1203
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1163
    5. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      20
      1159
    6. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1063
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      951
    8. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      951
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      896
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      846
    Aihe