TEAK 2014

LuminousRose

Eli oisko täällä muita keväällä Teatterikorkeakouluun hakijoita? :) Itse haen ensimmäistä kertaa dramaturgiaan ja ois kiva keskustella muiden samaan koulutukseen hakevien kanssa, mutta myös muihin koulutusohjelmiin hakevat ovat tietysti tervetulleita jakamaan ajatuksiaan!

Lisäks jos nyt täällä on joku joka tonne dramaturgiaan ois hakemassa, niin mulla ois pari kysymystä ennakkotehtäviin liittyen: Miten käsititte ton kakkostehtävän, että tuleeko ne kaikki tilanteet samalle sivulle, vai yhen tilanteen max. pituus sen yhen liuskan? Koska itse ymmärsin että ne on kaikki samalle sivulle, mutta kun aloin kirjottaa niin huomasin, etten millään meinaa saada niitä yhdelle sivulle mahtumaan. Ja toinen kysymys, mitä mieltä te ootte tosta Aavesonaatista? Itsehän en saanut siitä oikeen mitään irti, niin mietin että mistäköhän näkökulmasta lähtisin oikein tuota esseetä kirjottamaan.... Mutta eiköhän siitä jonkinlaisen saa vielä aikaiseksi!

Mutta tsemppiä kaikille muille hakijoille ja ennakkotehtävien kanssa painiville! Kertokaa myös ihmeessä monettako kertaa ootte hakemassa, mihin koulutusohjelmaan yms. :)

90

3770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallonaama

      Moi!

      Haen dramturgiaan ensimmäistä kertaa. En ole vielä tutustunut kirjaan ja muutenkin olen vain miettinyt päässäni tehtäviä. Tammikuussa on tarkoitus aloittaa. Ymmärsin tehtävän niin että yhdellle sivulle kaikki. Eniten huolta teettää pienoisnäytelmän teko.

      • LuminousRose

        Moi! Jes, kiva että muitakin ekakertalaisia sinne hakemassa! :) Itse olen kirjoittanut jo esseen ja ne tilanteet (jotka sitten juuri ja juuri sain mahtumaan yhdelle sivulle), enää se pienoisnäytelmä jäljellä... Vaikka varmaan vielä myöhemmin muokkailen noita muitakin tehtäviä. Näytelmän kirjoittaminen oli mulle taas se mieluisin tehtävä, mutta sitä vaan jäin miettimään, että eihän siihen max. 12 liuskaan lasketa esim. kohtausluetteloa? Kun siinähän on paljon vähemmän tekstiä kuin 30 riviä. Tuleepas tyhmä olo kun tuottaa vaan tälläset sivumäärä-jutut ongelmia... :D Oon kyllä yrittänyt sitä näytelmääkin jo kirjotella mutta en kauheesti tykkää siitä mitä oon saanut aikaiseksi. Fiilis jotenkin puuttuu, varmaan alotan sen vielä ihan alusta. Ääh. Pitäis saada inspis jostain.


    • Velma

      Mä olen kanssa hakemassa dramaturgiaan ekaa kertaa.

      Mä myös käsitin sen tilanne-tehtävän niin, että kaikki pitäisi saada yhdelle sivulle. Kirjan olen saanut, mutta en ole vielä lukenut sitä, niin en tietenkään näkökulmaakaan ole keksinyt. Ja näytelmä: mä en ollut edes ajatellut, että siinä pitäisi olla joku kohtausluettelo. :D

      • LuminousRose

        Oho, en olis kuvitellut että tänne tulee enemmänkin ekakertalaisia dramaturgiaan hakevia! :DD Jes. Mutta joo, niin se varmaan kyllä pitää olla se tilanne-tehtävä. Haha, en mä itse asiassa ole varma pitääkö siinä olla kohtausluettelo, mutta mä kyllä tein. :)


    • ....

      Moikka!

      Mä olen kanssa hakemassa tänävuonna ekaa kertaan TEAKiin tosin näyttelijä puolelle. Mulle ennakkotehtävät ei juurikaan tuottanut päänvaivaa. Ne jotenkin vain tuli kun alotti kirjoittaamaan. :D

      Itse ootan ainakin hakuajan alkua jo tosi paljon! Jännää ...

    • Toista kertaa haen Teakiin, näyttelijäpuolelle. Viime vuoteen verrattuna nyt on älyttömän helppoja nuo tehtävät, kirjastakin saa jopa jotain selvää eikä onneksi tarvitse suunnitella mitään tanssia... Itse asiassa nyt nuo tehtävät on niin simppeleitä että hermostuttaa, mitä ne ovat siellä koululla keksineet meidän päiden menoksi, varmaan siellä on taas jotain että "esitä laulusi keimaillen mutta laula agressiivisesti ja strippaa samalla yhdellä jalalla seisten" :D

      Minkähän takia tuossa ei mainittu mitään liikuntatehtävästä?

      • ....

        Mäkin katoin et jotenki näytti paljon helpommilta ku viime vuonna noi tehtävät ja ainaki dialogiata heräs ittelläni enemmän mielikuvia ku viimevuonna. Saanko kysellä että mihin vaiheeseen pääsit viimevuonna? :)


      • .... kirjoitti:

        Mäkin katoin et jotenki näytti paljon helpommilta ku viime vuonna noi tehtävät ja ainaki dialogiata heräs ittelläni enemmän mielikuvia ku viimevuonna. Saanko kysellä että mihin vaiheeseen pääsit viimevuonna? :)

        Joo just tuosta dialogista tuli mieleen paljon enemmän ideoita kuin siitä viime vuoden "tykkään vihreästä ja merestä, ole hiljaa, sinä olet niin herkkä, lalalalaaa"-sekoilusta... Meidän poppoo oli vähän epäonninen kun ei kukaan päässyt iltaan saakka, vaikka siellä oli minun mielestäni vähintään kolme tapausta, jotka olisivat voineet päästä ihan sisällekin saakka Teakiin, mutta kukaan meistä ei nyt ollut sitä mitä viime vuonna haettiin. Tavoitteena on päästä tänä vuonna tuonne iltaan saakka, nyt on hyvä kun on jo kerran käynyt paikan päällä niin tiedän esim. että missä se koko paikka edes on (asun maalla joten Helsinki ei ole tuttu paikka) ja muutenkin vähän sitä mitä se meininki on. Ei tarvitse sitä sitten tänä vuonna jännittää.

        Mites itselläsi, miten meni viime vuonna?


      • ....
        rosa-m.m kirjoitti:

        Joo just tuosta dialogista tuli mieleen paljon enemmän ideoita kuin siitä viime vuoden "tykkään vihreästä ja merestä, ole hiljaa, sinä olet niin herkkä, lalalalaaa"-sekoilusta... Meidän poppoo oli vähän epäonninen kun ei kukaan päässyt iltaan saakka, vaikka siellä oli minun mielestäni vähintään kolme tapausta, jotka olisivat voineet päästä ihan sisällekin saakka Teakiin, mutta kukaan meistä ei nyt ollut sitä mitä viime vuonna haettiin. Tavoitteena on päästä tänä vuonna tuonne iltaan saakka, nyt on hyvä kun on jo kerran käynyt paikan päällä niin tiedän esim. että missä se koko paikka edes on (asun maalla joten Helsinki ei ole tuttu paikka) ja muutenkin vähän sitä mitä se meininki on. Ei tarvitse sitä sitten tänä vuonna jännittää.

        Mites itselläsi, miten meni viime vuonna?

        Haen tänävuonna ekaa kertaa, mutta oon seuraillu noita tehtäviä jo jokusen vuoden ajan. Ootko tehny jo ennakkotehtävät? :)


      • .... kirjoitti:

        Haen tänävuonna ekaa kertaa, mutta oon seuraillu noita tehtäviä jo jokusen vuoden ajan. Ootko tehny jo ennakkotehtävät? :)

        Joo, olen, tein ne itse asiassa valmiiksi jo marraskuussa :)


    • Zuzu

      Mäki haen tänävuonna ekaa kertaa TEAK:n näyttelijä linjalle.. rupeen vasta tekemään ennakkotehtäviä :)

    • ekaa kertaa teakiin

      Tuntuu aika haastavalta tuo itse rakennettava tehtävä. Miten ihmeessä saa 2 minuuttiin mahtumaan jotenkin järkevästi ja loogisesti laulua, tanssia, akrobatiaa, puhetta...? Voikohan tuossa käyttää jotain otetta jostain näytelmästä vai pitääkö keksiä itse repliikit ja koreografiat?

      Olisi kiva kuulla kokeneemmilta pääsykoekävijöiltä millainen tuo pääsykoe tilaisuus oikein on? Mitä kaikkea muuta siellä tehdään, esitetäänkö tehtävät yksin jollekin raadille vai onko salissa koko porukka? Onko hirveän ankara meininki, saako palaitetta, dumataanko, jne?

      • Ei siellä toki siis kaikkia taitoja esitellä, jos osaat laulaa hyvin niin esitä laulu, jos osaat runoilla, esitä kirjoittamasi runo, jos olet hyvä artikuloija, esitä monologi jne. Eli ei tarvitse olla montaa eri juttua siinä näytteessä.

        Teakissa ensin jaetaan porukka ryhmiin nimen mukaan, noin 6-12 hengen kokoisiin, sitten mennään auditorioon kuuntelemaan tsempit ja päivän suunnitelman ja sen jälkeen mennään oman jengin kanssa lämmittelemään. Ensimmäiset pääsevät heti 10 minuutin sisällä aloittamaan, viimeiset (kuten minä) odottavat n. 4 tuntia. Kun homma lähtee kunnolla käyntiin, tarkistetaan ensin että onko vaatteet asianmukaisia (ponnari, ei kenkiä, liikunnalliset vaatteet) ja sen jälkeen mennään siihen saliin joka on sille ryhmälle varattu (saleja on erittäin monta, ainakin 5). Siellä odottavat n.4-6 tuomaria, joko pitkän linjan näyttelijötä, ohjaajia tai tanssijoita. He heittelevät tehtäviä aika lailla summanmutikassa, improvisaatiota esitettiin monta kertaa ja ne olivat melko erikoisia. Minulle sanottiin että esitä monologi nimeltä "Veripalttu muistelee" ja tämän jälkeen minun piti pelastaa mieheni talosta joka palaa ja yhtäkkiä iskee ukonilma ja sähköt menevät poikki.

        Dialogi oli eka tehtävä, sitä ennen oli paljon jumppaamista, spurtteja, tanssimista, laulamista, improa ja muuta. Se esitettiin parin kanssa niin että molemmat ehdottivat omaa näkemystään tarinasta ja tuomarit sekoittivat ne keskenään niin, että molempia tarinoita näkyi esityksessä.

        Palautetta ei anneta missään vaiheessa. Homma etenee erittäin nopeasti, aikaa meni salissa n. tunti. Mitään kyselyitä ei ole, enemmän ruumiillisia tehtäviä, jotka sekä useimmiten nolaavat hakijan tai ovat fyysisesti hyvin raskaita. Minun piti viime vuonna esittää mielipuolta, jonka jalat ja kädet eivät saa koskettaa lattiaa kauempaa kuin sekunnin kerrallaan ja edetä sillä tavalla salin toiseen päähän. En ole eläessäni ollut niin mustelmilla ja kolhuilla kuin tuon päivän jälkeen.

        Esitysten jälkeen on paljon aikaa odotella ja sillä välin saa mennä minne haluaa. Itse menin hotellilleni nukkumaan... Noin kello neljä illalla on pudotus jossa siis suurin osa lähtee kotiin. Jatkoon päässeet ilmoitetaan paperilla ilmoitustaululla. Minun porukastani ei päässyt kukaan jatkoon.

        Tämän jälkeen jatkoon päässeet esittävät monologinsa ja vapaaehtoisen tehtävänsä tuomareille, mutta tällä kertaa yksin eli muut hakijat eivät näe heitä.

        Semmoista. Tsemppiä vaan kaikille, tehdään parhaamme ja nautitaan päivästä!


      • gigazzu
        rosa-m.m kirjoitti:

        Ei siellä toki siis kaikkia taitoja esitellä, jos osaat laulaa hyvin niin esitä laulu, jos osaat runoilla, esitä kirjoittamasi runo, jos olet hyvä artikuloija, esitä monologi jne. Eli ei tarvitse olla montaa eri juttua siinä näytteessä.

        Teakissa ensin jaetaan porukka ryhmiin nimen mukaan, noin 6-12 hengen kokoisiin, sitten mennään auditorioon kuuntelemaan tsempit ja päivän suunnitelman ja sen jälkeen mennään oman jengin kanssa lämmittelemään. Ensimmäiset pääsevät heti 10 minuutin sisällä aloittamaan, viimeiset (kuten minä) odottavat n. 4 tuntia. Kun homma lähtee kunnolla käyntiin, tarkistetaan ensin että onko vaatteet asianmukaisia (ponnari, ei kenkiä, liikunnalliset vaatteet) ja sen jälkeen mennään siihen saliin joka on sille ryhmälle varattu (saleja on erittäin monta, ainakin 5). Siellä odottavat n.4-6 tuomaria, joko pitkän linjan näyttelijötä, ohjaajia tai tanssijoita. He heittelevät tehtäviä aika lailla summanmutikassa, improvisaatiota esitettiin monta kertaa ja ne olivat melko erikoisia. Minulle sanottiin että esitä monologi nimeltä "Veripalttu muistelee" ja tämän jälkeen minun piti pelastaa mieheni talosta joka palaa ja yhtäkkiä iskee ukonilma ja sähköt menevät poikki.

        Dialogi oli eka tehtävä, sitä ennen oli paljon jumppaamista, spurtteja, tanssimista, laulamista, improa ja muuta. Se esitettiin parin kanssa niin että molemmat ehdottivat omaa näkemystään tarinasta ja tuomarit sekoittivat ne keskenään niin, että molempia tarinoita näkyi esityksessä.

        Palautetta ei anneta missään vaiheessa. Homma etenee erittäin nopeasti, aikaa meni salissa n. tunti. Mitään kyselyitä ei ole, enemmän ruumiillisia tehtäviä, jotka sekä useimmiten nolaavat hakijan tai ovat fyysisesti hyvin raskaita. Minun piti viime vuonna esittää mielipuolta, jonka jalat ja kädet eivät saa koskettaa lattiaa kauempaa kuin sekunnin kerrallaan ja edetä sillä tavalla salin toiseen päähän. En ole eläessäni ollut niin mustelmilla ja kolhuilla kuin tuon päivän jälkeen.

        Esitysten jälkeen on paljon aikaa odotella ja sillä välin saa mennä minne haluaa. Itse menin hotellilleni nukkumaan... Noin kello neljä illalla on pudotus jossa siis suurin osa lähtee kotiin. Jatkoon päässeet ilmoitetaan paperilla ilmoitustaululla. Minun porukastani ei päässyt kukaan jatkoon.

        Tämän jälkeen jatkoon päässeet esittävät monologinsa ja vapaaehtoisen tehtävänsä tuomareille, mutta tällä kertaa yksin eli muut hakijat eivät näe heitä.

        Semmoista. Tsemppiä vaan kaikille, tehdään parhaamme ja nautitaan päivästä!

        Kiitti perusteellisesta vastauksesta! Eli siellä on siis aika paljon kaikkea muutakin kuin vain noita ilmoitettuja tehtäviä.

        Veripalttu muistelee?! Mitä hemmettiä :D !! Mitä keksit muuten tuohon, itse olisin varmaan mennyt ihan lukkoon :D

        Valitsin muuten lauluksi tuon Sinä tunteeni täytät, ihan arvalla heitin, koska kumpikaan laulu ei ole ennestään tuttu.

        Aikaa on vielä paljon mutta aika hyvin nuo Hamletin replat ja dialogi alkaa olla hanskassa. Vielä kun opettelee biisin ja keksii sen oman esityksen joka on varmaan tehtävistä vaikein, niin sitten voi hyvillä mielin odotella toukokuun koitosta :)


      • gigazzu
        gigazzu kirjoitti:

        Kiitti perusteellisesta vastauksesta! Eli siellä on siis aika paljon kaikkea muutakin kuin vain noita ilmoitettuja tehtäviä.

        Veripalttu muistelee?! Mitä hemmettiä :D !! Mitä keksit muuten tuohon, itse olisin varmaan mennyt ihan lukkoon :D

        Valitsin muuten lauluksi tuon Sinä tunteeni täytät, ihan arvalla heitin, koska kumpikaan laulu ei ole ennestään tuttu.

        Aikaa on vielä paljon mutta aika hyvin nuo Hamletin replat ja dialogi alkaa olla hanskassa. Vielä kun opettelee biisin ja keksii sen oman esityksen joka on varmaan tehtävistä vaikein, niin sitten voi hyvillä mielin odotella toukokuun koitosta :)

        Höh, ja heti tuli alokasmainen moka: ei siis Hamlet vaan Macbeth :)


      • gigazzu kirjoitti:

        Kiitti perusteellisesta vastauksesta! Eli siellä on siis aika paljon kaikkea muutakin kuin vain noita ilmoitettuja tehtäviä.

        Veripalttu muistelee?! Mitä hemmettiä :D !! Mitä keksit muuten tuohon, itse olisin varmaan mennyt ihan lukkoon :D

        Valitsin muuten lauluksi tuon Sinä tunteeni täytät, ihan arvalla heitin, koska kumpikaan laulu ei ole ennestään tuttu.

        Aikaa on vielä paljon mutta aika hyvin nuo Hamletin replat ja dialogi alkaa olla hanskassa. Vielä kun opettelee biisin ja keksii sen oman esityksen joka on varmaan tehtävistä vaikein, niin sitten voi hyvillä mielin odotella toukokuun koitosta :)

        Veripalttu muistelee meni aika lailla tehotuotannon kuvailun ja suomalaismaisen monologin vääntämiseksi, en paljoa muista noista tehtävistä enää kun niitä tuli ja tuli koko ajan lisää kuin tykin suusta eikä yhteen tehtävään pystynyt koskaan valmistautumaan kun tuomarit heittelivät niitä ja sekunti oli aikaa miettiä :D

        Minäkin valitsin tuon Sinä tunteeni täytät, se on todella kaunis ja sopii korkealle äänelle paremmin kuin Soitto saapuu kaupunkiin... Se oli muutenkin aika rasittava rallatus, mutta jos ei ole kovin varma laulutaidoistaan niin sitten se laulu on huomattavasti parempi valinta simppelin sävelkorkeuden ja aika helposti muistettavan sävelen takia. Ensin meinasin itse asiassa valita jälkimmäisen, koska ensimmäinen ei meinannut aueta kun kuuntelin sen. Youtubesta ei muistaakseni löydy kuin karaoke-versio ja englantilainen, kolmas oli se Kaikuluotain-laulu jonka sanoitus oli niin kamala että oli hankala keskittyä säveleeseen. Kuitenkin viikko sitten kuuntelin sen englantilaisen version uudestaan ja ihastuin kovasti lauluun, saas nähdä miten se esitetään raadille...

        Mitä luulette, laulammeko kaikki tuon valitsemamme kappaleen yksin vai onkohan tuomaristo keksinyt siihen jotain jolla lyhentää esityksiä? Ainakin viimeksi aikataulu oli erittäin tiukka, tunti siinä tehtävien suorittamisessa taisi vierähtää ja äkkiä ulos salista! Joko impro- ja tanssitehtäviä on vähennetty reilusti, aikataulua on pidennetty tai sitten tosiaan laulujen esittämiseen on taas heitetty joku jekku. Tyyliin että saman laulun valinneet laitetaan riviin ja sanotaan että sinä laulat säkeistön 3 ja sinä ensimmäisen, sinä lopetat laulun laulamalla 4. säkeistön. En tiedä, kunhan heitin. Tuo ei tosin sopisi Tunteeni täytät-lauluun kun siinä on periaatteessa vain kaksi säkeistöä.


    • qwerty3

      piti semmosta kysyä kun ennakko tehtävissä on kohta :" elämäsi vaikuttavin taidekokemus" meinaakse niiku oman "uran" kohokohtaa vai sitä et mikä on vaikuttanut eniten (esim joku esitys mitä on käyny katsomassa)..?

      • ....

        Ihan miten itse tulkitset tehtävänannon. Ei ole periaatteessa varmastikkaan vain yhtä ja ainoaa tapaa tehdä näitä. :) Itsellä tosiaan ennakkotehtävät odottaa jo kirjekuoressa hakujen alkua. :)


    • krissssssee

      Mitä ootte siihen 2 minuutin tehtävään luoneet? Onks joku tehnyt pelkkää yhtä, esim. tanssia tai laulua, vai onko ihan välttämätöntä miksailla kaikkea?

      Millasia ootte miettineet tai aiemmin tehneet?

      • Viimeksi päätin esittää kirjoittamani runon, joka juuri ja juuri kestää sen kaksi minuuttia, jotkut ryhmässäni olivat tehneet monologeja, jotkut improvisoivat, jotkut tanssijat ja yksi jopa muistaakseni voimisteli. Nämä siis olivat vain tarkoitus esittää, harmi kun emme päässeet näyttämään näitä raadille, ilmeisesti nuo kaksi tehtävää, monologi ja valinnainen, jätetään aina viimeisiksi jonne pääsevät vain sinne valitut. Uskon että moni meistä olisi päässyt omilla esityksillä jopa kolmosvaiheeseen. :/

        Tänä vuonna aion esittää saman runon, mutta lisään sinne pienen "kehtolaulun" vähän maustamaan muutenkin hyvin suomalaistyyppistä runoa. Voi kun pääsisin esittämään sen, se on tavoitteeni tänä vuonna. Siis että pääsisin iltaan saakka, en elättele toiveita kolmosvaiheesta vielä mutta jos pääsen aamuporukan karsinnoista iltaan, olen täydellisen tyytyväinen.


      • jaaccima
        rosa-m.m kirjoitti:

        Viimeksi päätin esittää kirjoittamani runon, joka juuri ja juuri kestää sen kaksi minuuttia, jotkut ryhmässäni olivat tehneet monologeja, jotkut improvisoivat, jotkut tanssijat ja yksi jopa muistaakseni voimisteli. Nämä siis olivat vain tarkoitus esittää, harmi kun emme päässeet näyttämään näitä raadille, ilmeisesti nuo kaksi tehtävää, monologi ja valinnainen, jätetään aina viimeisiksi jonne pääsevät vain sinne valitut. Uskon että moni meistä olisi päässyt omilla esityksillä jopa kolmosvaiheeseen. :/

        Tänä vuonna aion esittää saman runon, mutta lisään sinne pienen "kehtolaulun" vähän maustamaan muutenkin hyvin suomalaistyyppistä runoa. Voi kun pääsisin esittämään sen, se on tavoitteeni tänä vuonna. Siis että pääsisin iltaan saakka, en elättele toiveita kolmosvaiheesta vielä mutta jos pääsen aamuporukan karsinnoista iltaan, olen täydellisen tyytyväinen.

        Ketäs siellä muuten oli raadissa? Jotenkin voisi kuvitella, että sitä enemmän jännittää mitä tutumpia tyyppejä on arvioimassa.

        Improvisointitaitoahan nuo pääsykokeet kysyvät kaikkein eniten, toki myös fyysistä kuntoa.


      • pro turkka
        jaaccima kirjoitti:

        Ketäs siellä muuten oli raadissa? Jotenkin voisi kuvitella, että sitä enemmän jännittää mitä tutumpia tyyppejä on arvioimassa.

        Improvisointitaitoahan nuo pääsykokeet kysyvät kaikkein eniten, toki myös fyysistä kuntoa.

        Valitettavasti Jouko Turkka ei enää vaikuta Teakissa. Kyllä minun täytyy todeta että taso niin Suomen teatterimaailmassa kuin opetuksessakin on laskenut sitten 80- ja 90-lukujen. Jouko Turkka oli iso tekijä siinä, että Teak valmisti lukuisia timantteja suomalaiseen teatterimaailmaan, vaikka metodit ja vaatimustaso olivatkin kovin ankaria.


      • pro turkka kirjoitti:

        Valitettavasti Jouko Turkka ei enää vaikuta Teakissa. Kyllä minun täytyy todeta että taso niin Suomen teatterimaailmassa kuin opetuksessakin on laskenut sitten 80- ja 90-lukujen. Jouko Turkka oli iso tekijä siinä, että Teak valmisti lukuisia timantteja suomalaiseen teatterimaailmaan, vaikka metodit ja vaatimustaso olivatkin kovin ankaria.

        Tosiaan, Turkalla on ihailijansa ja vihaajansa, itse kunnioitan häntä mutta samalla olen iloinen että hän ei enää ole vaikuttamassa. Turkka antoi aivan liikaa arvoa liikuntatehtäville, okei, nykyäänkin kyllä heti pääsykokeissa erotellaan jyvät akanoista eli urheilijat/liikkujat/terveellisesti syövät näistä päinvastaisista, eli tupakoijista/lihavista/huonokuntoisista, niin karua kuin se on. Kyllä tuo fyysisyys on jo ihan tarpeeksi nykyisissäkin pääsykokeissa. Sen sijaan positiivista Turkassa oli hänen eletietonsa; hän huomasi kuulemma ylimääräisen silmänräpsähdyksenkin ja kehonhallintansa oli/on jotain aivan omaa luokkaansa.

        Ja tosiaan, raadissa minun kohdallani oli ainakin yksi ammattilaistanssija, yksi melko tuore ohjaaja ja kuuluisin oli kenties näyttelijä Kati Outinen. Pirun pelottava nainen, ihan oikeasti. Kuvittelin hänet jotenkin herttaiseksi mutta vitsit että osasikin olla tuima täti :D


      • RaAhe
        rosa-m.m kirjoitti:

        Tosiaan, Turkalla on ihailijansa ja vihaajansa, itse kunnioitan häntä mutta samalla olen iloinen että hän ei enää ole vaikuttamassa. Turkka antoi aivan liikaa arvoa liikuntatehtäville, okei, nykyäänkin kyllä heti pääsykokeissa erotellaan jyvät akanoista eli urheilijat/liikkujat/terveellisesti syövät näistä päinvastaisista, eli tupakoijista/lihavista/huonokuntoisista, niin karua kuin se on. Kyllä tuo fyysisyys on jo ihan tarpeeksi nykyisissäkin pääsykokeissa. Sen sijaan positiivista Turkassa oli hänen eletietonsa; hän huomasi kuulemma ylimääräisen silmänräpsähdyksenkin ja kehonhallintansa oli/on jotain aivan omaa luokkaansa.

        Ja tosiaan, raadissa minun kohdallani oli ainakin yksi ammattilaistanssija, yksi melko tuore ohjaaja ja kuuluisin oli kenties näyttelijä Kati Outinen. Pirun pelottava nainen, ihan oikeasti. Kuvittelin hänet jotenkin herttaiseksi mutta vitsit että osasikin olla tuima täti :D

        Miten muuten on, tuleeko niiltä raatilaisilta jotain palautetta tai käskyjä. Ajattelin vaan kun sanoit että Outinen oli pelottava, niin sanoiko/tekikö jotain sellaista? :)


      • RaAhe kirjoitti:

        Miten muuten on, tuleeko niiltä raatilaisilta jotain palautetta tai käskyjä. Ajattelin vaan kun sanoit että Outinen oli pelottava, niin sanoiko/tekikö jotain sellaista? :)

        Raadilta ei tule itse asiassa sanaakaan palautetta, käskyjä sitäkin enemmän! Myös jos tekee esim. improvisaatiot todella huonosti tai tehtävänannon vastaisesti, se lopetetaan tuomareiden puolelta.


    • Kummankos laulun olette valinneet, "Soitto saapuu kaupunkiin" vai "Sinä tunteeni täytät"? Teakin sivuilla oli muuten virhe tuossa jälkimmäisen nimessä, ai jai jai.

      • ....

        Jeee haku tehty ja tehtävät postitettu! Riittihän niissä kopio hausta, ennakkotehtävät, kuva ja harrastus yms selostus??

        Itse valitsin tuon Sinä tunteeni täytät. Soitto saapuu kaupunkiin en ole koskaan kuullutkaan enkä löytänyt youtubesta joten päädyin tuohon.


      • .... kirjoitti:

        Jeee haku tehty ja tehtävät postitettu! Riittihän niissä kopio hausta, ennakkotehtävät, kuva ja harrastus yms selostus??

        Itse valitsin tuon Sinä tunteeni täytät. Soitto saapuu kaupunkiin en ole koskaan kuullutkaan enkä löytänyt youtubesta joten päädyin tuohon.

        https://www.youtube.com/watch?v=giiK_lYsR0Q

        Tuossa on hyvä video niille, jotka eivät vielä ole valinneet kappalettaan, ja haluaisivat kuulla miltä tuo Soitto saapuu kaupunkiin. Tuossa on siis englanniksi kyseinen kappale ja videokin on tosi ihku mutta siitä kuulee parhaiten sävelen. Tuohon on siis todella yksinkertainen kappale, mutta eniten mietin sitä, että pitäisikö siinä tosiaan opetella ne kaikki 8(?) säkeistöä vai montako niitä nyt olikaan siinä toiveiden laulukirjassa?


    • jepajeejeejeejee

      Eli oonko kässännyt oikein - pitää lähettää paperina se hakemus, joka on tulostettu yliopistohaku.fi:stä?

      • ....

        Eli kopio tai tulostettu versio omasta hausta ja siihen yläkulmaan oma kuva niitattuna. :)


    • jenniina90

      Olen vähän kahden vaiheilla, kannattaako mahdollisiin pääsykokeisiin tulla ollenkaan.
      Tämä on toinen kerta kun haen, ja viime kerralla karsiuduin heti jatkosta.
      Eikö tämä kerro siitä, etten ole ollenkaan sitä, mitä haetaan?
      Viimeksi ryhmästämme pääsivät jatkoon miltei kaikki muut, paitsi minä. Huoh.

      • Minä nyt täällä pälätän koko ajan mutta koska silloin kuin hain ensimmäistä kertaa, olisin halunnut että joku olisi kunnolla vastaillut näihin samoihin kysymyksiin mitä yllä esitettiin, niin halusin nyt ainakin itse tehdä niin. Jos ja kun saat kutsun sinne (olen ymmärtänyt että sinne otetaan liki kaikki hakijat, paitsi siis ihan örvellysteksit mitä nyt varmaan kauheasti ei sinne vaivauduta kirjoittamaan) suosittelisin sinua hakemaan uudestaan. Minun porukastani olin taukojen aikana vannonut puhelimessa pääsevän kaikki paitsi yksi tyttö, jolla mielestäni ei ollut minkäänlaisia lahjakkuuksia teatterin, musiikin eikä tanssin suhteen, improtkin oli lähinnä kiljumista ja kikattamista, mutta kuinkas kävi; ainoa joka pääsi iltaan saakka, oli juuri tämä tyttö jota pidin itsestäänselvyytenä että hän ei pääse. Me muut emme vain olleet heidän etsimiään henkilöitä. Ei tämä tyttökään päässyt silti jatkoon, kolmanteen vaiheeseen, iltaan vain mikä tosin on tänä vuonna oma tavoitteeni.

        Eli joskus tärppää, joskus ei. Tiedän ainoastaan Krista Kososen, joka on päässyt Teakin ekalla yrittämällä, eli uudestaan vain. Tosin, jos asenteesi on nyt vähän tuommoinen että meniskö, en nyt tiijjä, ei ne kumminkaan, niin mieti haluatko todella päästä sinne ja kouluttautua näyttelijäksi? Ehkä joku toinen taiteellinen ala voisi olla sinun juttusi, sellainen johon olisit valmis tekemään lähes mitä vain päästäksesi sisälle


      • rosa-m.m kirjoitti:

        Minä nyt täällä pälätän koko ajan mutta koska silloin kuin hain ensimmäistä kertaa, olisin halunnut että joku olisi kunnolla vastaillut näihin samoihin kysymyksiin mitä yllä esitettiin, niin halusin nyt ainakin itse tehdä niin. Jos ja kun saat kutsun sinne (olen ymmärtänyt että sinne otetaan liki kaikki hakijat, paitsi siis ihan örvellysteksit mitä nyt varmaan kauheasti ei sinne vaivauduta kirjoittamaan) suosittelisin sinua hakemaan uudestaan. Minun porukastani olin taukojen aikana vannonut puhelimessa pääsevän kaikki paitsi yksi tyttö, jolla mielestäni ei ollut minkäänlaisia lahjakkuuksia teatterin, musiikin eikä tanssin suhteen, improtkin oli lähinnä kiljumista ja kikattamista, mutta kuinkas kävi; ainoa joka pääsi iltaan saakka, oli juuri tämä tyttö jota pidin itsestäänselvyytenä että hän ei pääse. Me muut emme vain olleet heidän etsimiään henkilöitä. Ei tämä tyttökään päässyt silti jatkoon, kolmanteen vaiheeseen, iltaan vain mikä tosin on tänä vuonna oma tavoitteeni.

        Eli joskus tärppää, joskus ei. Tiedän ainoastaan Krista Kososen, joka on päässyt Teakin ekalla yrittämällä, eli uudestaan vain. Tosin, jos asenteesi on nyt vähän tuommoinen että meniskö, en nyt tiijjä, ei ne kumminkaan, niin mieti haluatko todella päästä sinne ja kouluttautua näyttelijäksi? Ehkä joku toinen taiteellinen ala voisi olla sinun juttusi, sellainen johon olisit valmis tekemään lähes mitä vain päästäksesi sisälle

        Jatkan vielä, tuossa on fiiliksiäni kaksi päivää sen jälkeen kun ensimmäistä kertaa hain sinne, muita kokemuksia ja ennakkojännittämistä löytyy tuosta suomi24:n teak 2013 keskustelusta http://keskustelu.suomi24.fi/node/11307605

        "'Huh huh, toissapäivänä tosiaan oli pääsykokeet Helsingissä ja tänään tulin takaisin Tampereelle... Oli se kyllä aikamoista rääkkiä, mutta nautin siitä kyllä todella. Itselläni oli raadissa mm. näyttelijä Kati Outinen, muita en tunnistanut.

        Ekaa kertaa hain ja ensi vuonna uudestaan, silloin tosin haen myös Nätyyn koska tänä vuonna sinne ei otettu näyttelijöitä, harmi. Yllätyin siitä että karsinta aamupäivän jälkeen oli niin ankara, meidän ryhmästämme jossa oli muistaakseni 10 henkilöä pääsi jatkoon vain yksi.

        Myös tehtävien fyysisyys oli yllätys, vaikka olinkin varautunut varsin liikunnalliseen päivään. Onneksi kuntoni kesti, mutta joidenkin kohdalla näki että keho pettää minä hetkenä hyvänsä (erityisesti siis tupakoitsijat)

        Vaikka nyt ei tullut menestystä, en ole pettynyt. Annoin todellakin kaikkeni ja tehtävät menivät oikein hyvin, en vain tänä vuonna ollut sitä mitä he hakivat."'


    • oi aikoja, oi tapoja

      Toisaalta, mitä se kertoo Suomen näyttelijäkoulutuksen tasosta, jos joku Krista Kosonen on päässyt Teakiin ja vielä ensi yrittämällä? Näkihän sen Putouksessakin että improvisointitaidot ovat erittäin heikot.

      En tiedä, ehkä aikaa kultaa muistot, mutta 80-luvulla Teak tuotti järjestäen monipuolisia näyttelijöitä, jotka osasivat tehdä uskottavasti niin komiikkaa, draamaa kuin tällaista improvisointiviihdettäkin. Muistelee vaikka sarjaa Nyhjää tyhjästä, jne. Tuohon aikaan oli Jouko Turkkaa, Ritva Valkamaa ja kumppaneita opettamassa ja tulokset puhuivat puolestaan.

      Mutta taas toisaalta, lahjakkuudet erottuvat vaikka kouluja ei olisi käytykään. Esimerkiksi Tenho Sauren ei koskaan kouluttautunut näyttelijäksi, mutta on silti yksi kaikkien aikojen parhaimmista suomalaisista koomikoista. Katsokaapa hänen sarjojaan ja ihastelkaa!

      • kskkzzkl

        ... koska Putoushan on juuri se näyttelijyyden mittari. A) Suurin osa Putouksen """"improtusta"""" on käsikirjoitettua kamaa B) Mietipä onko live-lähetys hedelmällinen näyttelijänkykyjen esittelylle. Mene teatteriin ja kato Kososta lavalla esim. Zholdakin produktioissa, ja tuu sen perusteella puhumaan onko lahjoja vai ei. Säälittää että huono tv-viihde sanelee ihmisten mielipiteitä nykynäyttelijöistä.


    • huonosti kirjoitettu

      Tosiaankin putous taitaa kertoa enemmän korutonta kieltään käsikirjoittajien tasosta. Mutta ei sillä, kyllähän se alkaa olla jo aika väsynyttä, että samat näyttelijät ovat lähes jokaisessa suomi-elokuvassa mukana. Siis nämä Hirviniemet, Niemiset, Vataset ja muut. Jotenkin tuntuu, että nykyään nuoremmat näyttelijät on kuin samasta puusta veistetty ja sellainen monikasvoisuus ja muuntautumiskyky puuttuu. Joku Hirviniemikin on parhaimmillaan ihan ok, mutta ei kuitenkaan mikään Peter Sellers. Kaipaisi ehkä tuuletusta opetukseenkin.

    • pumppaapumppaa

      Joutuukohan pääsykokeissa enää punnertamaan? Turkan aikoina armoton punnertaminen oli yksi tavaramerkeistä.

      • ewtawetawet

        Kyllä on pitänyt punnertaa. Ainakin viime vuonna. Vatsalihaksia ei enää tehty mutta punnerruksia piti tehdä niin helvetisti.


      • lulllug

        Juu kyllä pitäis olla kunnossa, ruotsinkielisellä pistivät porukan seisomaan kädet kattoon kohotettuina ja sit katotaan kauanko jaksaa ja onko tahtoa. Jotkut siellä sitten pyörtyilivät ku pää ois kestäny, mut kroppa ei :)


    • Helppii nuoteissa?

      Toistuuko "Soitto saapuu kaupuniin" -kappaleessa koko ensimmäinen säkeistö? En oikeen osaa tulkita noita kertausmerkkejä :) Ja noudattaako muut säkeet sitten samaa kaavaa, että tulisko nekin sitten teknisesti kahteen kertaan? Tuskinpa tällä nyt pääsykokeissa on merkitystä, mutta jos joku nuottitaitaja voisi kertoa ystävällisesti ;)

      • aw 4eya4

        Ei toistu, vain se jälkimmäinen osa


      • huhheijajja
        aw 4eya4 kirjoitti:

        Ei toistu, vain se jälkimmäinen osa

        eli näinkö menisi eka säkeistö?

        "nyt kaikuen mä katujen
        voin kuulla soivan riemuiten

        miestä monta siellä nyt marssii,
        kun soitto saapuu kaupunkiin.

        ...miestä monta siellä nyt marssii,
        kun soitto saapuu kaupunkiin."

        ja sitten sama juttu jokaisessa neljässä muussa säkeistössä? ja vielä ilman säestystä pitää laulaa? huhhu.


    • En osaa

      Mikä jälkimmäinen?

    • jokohan pian

      Koskahan niitä pääsykoekutsuja voi alkaa odotella?

      • wörtti

        Luultavasti vasta loppuviikolla.. kyllä se sieltä tulee!:)


    • Jee, tänään tuli pääsykoekutsu... Nyt pitää sitten alkaa harjoitella oikein täysillä

    • jeeeeee!!

      Tänään tipahti kutsu sähköpostiin. Vapaavalintainen tehtävä vielä täysin auki, muuta aika hyvin jo hallinnassa. Mitäs te muut olette keksineet siihen itse suunniteltavaan tehtävään? Saakohan se olla vaikka joku monologin pätkä jostain näytelmästä vai pitääkö olla itse keksitty.

      Kysyisin vielä pääsykokeissa aiemmin olleilta, miten pilkun tarkasti pitää noudattaa annettuja aikarajoja? Mittaako raati muka jollain sekuntikellolla että esitys kestää tasan kaksi minuuttia, tms? Itse ymmärsin että nuo ilmoitetut ajat ovat maximi aikoja.

    • titityy3

      Voi paska, onko siellä punnerruskisaa myös :/

      • tänään tuli kutsu

        Teakihan on just siitä kuuluisa että siellä punnerretaan mutta muistaakseni siellä ei ole pariin vuoteen enää ollut vatsalihasten tsekkausta. Viime vuonna huonoin tyttö meidän porukastamme teki miesten punnerruksia vain 5 kappaletta, paras teki muistaakseni 60-70. Itse sijoituin siihen väliin, huomasi kyllä heti ketkä olivat liikkuneet aikasemmin ja ketkä jääneet sohvalle.


    • oliv

      jeeeeee!!,

      Teksti saa olla omaa käsialaa tai olemassaolevasta näytelmästä, ei sitä tehtävää ole mitenkään rajattu.

      Raati ei mittaa sekuntikellolla, mutta käytännössä kannattaa suunnitella tehtävä, joka kestää melkein kaksi minuuttia. Jos tehtäväsi kestäisi vaikka vain 30 sekuntia, raati ei näe sinusta riittävästi. Voi tietysti olla, että raati keskeyttää tehtävän aikana eikä sitä saa tehdä loppuun. Ei noista tiedä.

    • Kiitos rosa vastauksista! Just noita mä halusin kuulla. Oon ekaa kertaa hakemas, ja mul ei ooku yks toive, keinolla millä hyvänsä sisää. :)

    • fyysisyydestä

      Pääsykokeet ovat kuulemma fyysiset, mutta kuinka fyysiset? Miten kovaa tarvii treenata että siellä pärjää edes jotenkin? Siis onko jotain punnerruskisoja, portaiden juoksua? Itse en ole mikään voimanainen, mutta ihan ok peruskunto on. Lenkillä käyn pari kertaa viikossa, mutta en siis mikään kestävyysurheilija. ARveluttaa että miten siellä pärjää jos pitää olla maratoonarin kunto...

      • Ei siellä tarvitse mikään huippu-urheilijan kunto olla, mutta kyllä siinä katsotaan aika tarkkaan että kuka siellä hengästyy tyyliin jostain muutamista spurteista. Punneruksia siellä oli ainakin viime vuonna, mutta ei vatsalihaksia, portaita siellä ei edes vaan hissit eli niitä ei siellä testata :) Eikä siihen olisi oikeastaan edes aikaakaan, enemmän siellä sitä kuntoa testataan esim. vaikka laulamalla ja tanssimalla samaan aikaan. Se muuten on yllättävän vaikeaa hengästymättä!


      • rosa-m.m kirjoitti:

        Ei siellä tarvitse mikään huippu-urheilijan kunto olla, mutta kyllä siinä katsotaan aika tarkkaan että kuka siellä hengästyy tyyliin jostain muutamista spurteista. Punneruksia siellä oli ainakin viime vuonna, mutta ei vatsalihaksia, portaita siellä ei edes vaan hissit eli niitä ei siellä testata :) Eikä siihen olisi oikeastaan edes aikaakaan, enemmän siellä sitä kuntoa testataan esim. vaikka laulamalla ja tanssimalla samaan aikaan. Se muuten on yllättävän vaikeaa hengästymättä!

        Äh, piti kirjoittaa että "portaita siellä ei edes OLE vaan hissit"


    • hakija

      Hei! Itse haen myös näyttelijäntyön koulutusohjelmaan. Te jotka haette tänä vuonna sinne niin minä päivänä teillä on kakkos vaihe? jännittääkö teitä? :)

      • 7.5 on minulla, huh huh, ja jännittää todellakin


    • leppis3

      Haitaako se pahasti jos ei osaa laulaa tai että ainakaan se laulu ei kuulosta hyvältä :D otetaanko sinne huonoja laulajia

      • aewtatewetw

        Tietty se nyt vaikuttaa, näyttelijälle laulutaito on tärkeä (verrattuna esim. tanssitaitoon) mutta jos nyt pari kolme nuottia menee vähän pyllylleen mutta muuten olet loistava niin ei se nyt ihan kuolemantuomio ole sentään.


    • yksilöllinen valinta

      Hei, onko jo dramaturgiaan hakeneille jo tullut kutsua tqi ilmoitusta kakkosvaiheeseen. Vähän jännittää vastaukset tulee hiikolla 17.

    • Eiootullu

      Ei oo tullut. Teakin sivuilla sitä paitsi sanotaan, että kaikki saavat tiedon joka tapauksessa.

    • dramaturgi?

      Mitenkäs teille äskeisille kommentoijille on käynyt? Itsepä sain kutsun – huhhuh! :) Itse oon hakenut muutamana vuonna tosi vaihtelevalla menestyksellä (ekalla kerralla olin nelosvaiheessa, kolmannella kerralla en päässy ees kokeisiin) :)

      • LuminousRose

        Itse en päässyt, mutta tää oli eka kerta kun hain joten ei sinänsä harmita, ens vuonna uus yritys jos ois parempi onni silloin :)


    • Eiootullu

      En mäkään päässyt. Vaihtelevasti tää menee, nelosvaiheessa olen ollut, mutta nyt kävi näin.

    • valde1

      5.5.2014 onks muita?

    • 776655

      Tuohon dialogitehtävään liittyen. Oletteko saanut tolkkua siitä? Tuntuu aika hankalalta keksiä siihen yhtä selkeää tilannetta tai tapahtumaa kun se aaltoilee aika oudosti. Riittääköhän siihen yksi tilanne vai pitääkö miettiä monia eri vaihtoehtoja, joista sopivin toteutetaan?

      Voiko niihin välissä oleviin toimintakohtiin lisätä puhetta vai onko tarkoitus että vain ilmoitetut repliikit puhutaan eikä muuta?

    • vielä reilu viikko!

      ihan käytännön jutuista: ollaanko siellä paljain jaloin vai pitääkö olla sisäkengät, tms? ja 7.5. on mun pääsykokeet!

      • atewtaewtaew

        Paljain jaloin ollaan


    • Kailyn

      ... Mä olin pääsykokeissa näyttelijälinjalla vuonna 2010 ja hain dramaturgiaan vuonna 2011. Ekaan vaiheeseen pääsin molemmilla kerroilla mutten sen pidemmälle. Muistaakseni paljain jaloin olin itse, olikohan ehtona se että sisäkenkiä ei saanut olla... en kyllä muista!! Kannattaa varata ne sisäkengät mukaan kumminkin :) Ja tsemppiä kaikille!!

    • jenzksa

      Esitetäänkö siellä laulu ja monologi ja oma valinta pelkästään raadille vai myös muulle ryhmälle?

      • 2q6263

        Laulu tietysti koko porukalle mutta monologi ja oma valinta pelkälle raadille jos sinne asti sattuu pääsemään


    • jänskättää!!

      Tänään kai alkoivat nuo pääsykokeet, joko joku ehtii kertoa kokemuksistaan?

    • apuva!!!

      Kenellä muulla on pääsykoepäivä huomenna ke 7.5.?
      Jännittää jo nyt, katsotaan saako edes nukuttua!

    • Tanssijatar

      Mulla oli eilen jo omat kokeet (siis 5.5) ja oli superkivaa!!! Ihana kokemus, vaikkei menestystä tullutkaan. Nyt vaan paljon treeniä ja ens vuonna paremmin. :)

      • hakija

        Mullaki oli tänään pääsykokeet. En päässyt iltapäivälle, mutta ihan pirun hauskaa oli :D !!!


      • hakija kirjoitti:

        Mullaki oli tänään pääsykokeet. En päässyt iltapäivälle, mutta ihan pirun hauskaa oli :D !!!

        Jep, mulla oli kanssa tänään mutta fiilikset eivät ole kovin hyvät. Meidän koko porukasta ei päässyt yksikään iltapäivälle ja miettikää, meidän joukossa oli tyttö joka oli viime vuonna päässyt 20 parhaan joukkoon eli ihan millin päähän sisäänpääsystä. Eli nähtävästi myös tuurilla on paljon vaikutusta pisteisiin.

        Itselläni meni dialogi hyvin, tanssi ei ja soolotehtävä meni myös hyvin. Laulamaan emme päässeet koska raatia ei kiinnostanut kuunnella eivätkä antaneet sille painoarvoa, mikä oli mielestäni epäreilua.

        Viime vuonna fiilis koko hommasta oli jotenkin tervetulleempi. Nyt jopa marsut, joiden tehtävänähän on myös pitää innostusta yllä, olivat meidän ryhmässämme ylimielisiä, etäisiä ja katsoivat meitä hakijoita nenänvarttaan pitkin. Harmi. Toinen heistä, viidennen vuoden naispuolinen oppilas, veti täysin itseensä huomion dialogitehtävässä, vaikka homman kuuluisi pyöriä hakijan ympärillä. Ymmärrän, että jos on hyvä ja lahjakas, innostusta näyttelemiseen on vaikea hillitä, mutta tuo ampui jo yli ja hän selvästi halusi näyttää miten hyvä HÄN on.

        Kun menin kysymään tuosta laulutehtävän eväämisestä, täysin asiallisesti ja nöyrästi, minulle vastattiin kipakasti sillä tyylillä, kuin että me hakijat olisimme narreja joiden päälle saa vaikka sylkeä jos tuomaristo niin haluaa. Joo, tietysti ylempien kunnioittaminen on tärkeää, mutta tuo kohtelu mitä meidän ryhmämme päivän mittaan sai oli turhaa ja kylmää.

        Miksi ne lämmittelytkin kestivät alle 2 minuuttia? Ja liikuntatehtävätkin olivat ihan mitättömiä, laskettiin yhdessä että olimme yhteensä päivän aikana lavalla n. 8 minuuttia per naama. Ei siinä ajassa voi tehdä päätöksiä lahjakkuuden suhteen vai voiko? Lisäksi tuomaristo tivasi minulta useaan otteeseen soomotehtävän jälkeen, että "oletko kuullut tästä tehtävästä joltain muulta hakijalta, oletko, mitä, oletko? Tiesitkö tästä jo ennaltaan?" En ole, en ole kuullut tehtävästä mitään!

        En tiedä, jäi nyt vähän karvas maku suuhun. Olin viime vuonna tosi myönteinen vaikka lähtöpassit sainkin, mutta nyt alkaa tuntua siltä että jos ensi vuonna meno on samanlaista, siirryn kokonaan Nätyn puolelle pääsykokeiden puoleen.


    • ohi on!!!

      Oho, kyllä voikin olla erilaiset fiilikset samana päivänä kokeissa käyneillä. Minulle jäi todella hyvä maku tästä päivästä, vaikka tyssäsikin aamupäivään. Raati oli kaikkea muuta kuin millä ennakkoon oli peloteltu - eivät edes katsoneet tuimasti tai puhuneet käskevästi. Olivat ilmeettömiä ja asiallisia.

      Fyysisyydestä ei ollut tietoakaan. Muutaman kerran hypittiin ja loikittiin alkulämmittelyksi, siinä se. Ei tullut edes hiki! Sitten piti parin kanssa ilmaista erilaisia tunteita sanattomasti, sen jälkeen dialogi, ja lopuksi yksi kerrallaan lauloi pari säkeistöä laulusta kun muut odottivat käytävässä. Lauluun liittyi myös eräs improvisaatiotehtävä. Siinä kaikki.

      Kokeet olivat lähestulkoon shokki, koska odotin jotain ihan muuta. En ihan turkkameininkiä, mutta joka tapauksessa kovempaa käsittelyä ja kuntoa vaativia tehtäviä. Nämä marsutkin olivat todella kivoja ja positiivisia, kannustivat ottamaan rennosti, jne. Itselleni oli pieni helpotus, etten tuntenut ketään raatilaisista. Olivat varsin nimettömiä tekijöitä, enkä itse asiassa muista enää yhdenkään nimeä. Alunperin ajattelin, että joku tunnettu näyttelijä raadissa toisi lisää paineita suorittamiseen.

      Ihan ok fiilis jäi. Iltapäivään olisi mieluusti mennyt, mutta myönnän ettei täysin putkeen sujunut. Kokemattomuuden tuomaa kankeutta, luulisin. Ensi vuonna aion vielä yrittää.

      • kckdndnf

        Surkea päivä tänään. Aikaa esiintyä annettiin todella vähän ja liikuntaosuus (voiko sitä edes siksi sanoa) oli käsittämättömän olematon. Raati oli käskyttävä ja yli mielinen. Marsut katsoivat nokkansa yli ja lahjakkaatkaan ihmiset eivät päässeet jatkoon. Vakio kaluste oli epäystävällistä ja koko päivän tunnelma oli väkinäinen, tylsistynyt ja ikävä. Mekään ei saatu laulaa meidän osuuksia, ilmeisesti oli joku A-ryhmän tuomariston päätös. Sekin oli typerää. Nätyyn alan minäkin harkita vaikka asun Helsingissä.


      • Odotus jatkuu...
        kckdndnf kirjoitti:

        Surkea päivä tänään. Aikaa esiintyä annettiin todella vähän ja liikuntaosuus (voiko sitä edes siksi sanoa) oli käsittämättömän olematon. Raati oli käskyttävä ja yli mielinen. Marsut katsoivat nokkansa yli ja lahjakkaatkaan ihmiset eivät päässeet jatkoon. Vakio kaluste oli epäystävällistä ja koko päivän tunnelma oli väkinäinen, tylsistynyt ja ikävä. Mekään ei saatu laulaa meidän osuuksia, ilmeisesti oli joku A-ryhmän tuomariston päätös. Sekin oli typerää. Nätyyn alan minäkin harkita vaikka asun Helsingissä.

        Nätyyn on seuraava haku vasta kahden vuoden päästä, että kyllä sitä kannattaa ainakin siihen asti pyrkiä TeAKiin, ei siitä haittaakaan ole. Totuus on että Nätyyn on paljon vaikeampi päästä kuin TeAKiin ja nimenomaan tuon 3 ja 2 vuoden välin takia. TeAKiin voi sentään hakea joka vuosi ja jos on oikein optimistinen, niin voi ajatella niin että jokainen yritys vielä askeleen lähemmäksi sisälle pääsyä.

        Järkyttävää kuinka eriarvoisesti raadit hakijoita kohtelivat. Meidän raati oli todella mukava ja kannustava :-/


      • pdkkatöpöhäntä

        Täytyy sanoa että tänä vuonna olen melko pettynyt teakin kokeisiin, enkä niinkään omalta osaltani vaan itse koulun. Miksi tänä vuonna ei ollut esim punnerruksia, spurtteja yms. Ei sitä minuutin pituista hyppelyä voi liikunnaksi sanoa. Olin B ryhmässä ja me saimme kyllä laulaa ne kappaleet mutta muuten kyllä tuntui että se tunnelma minkä olen aistinut koulussa sen neljä vuotta mitä olen yrittänyt sinne päästä, oli ihan kadonnut ja lässähtänyt. Haluaisin yrittää nätyyn mutta olen kuullut että sinne on tiukemmat pääsykokeet kuin teakissa niin olen sitten vähän niin kuin jättänyt sen mutta yrittänyttähän ei laiteta joten kai sitä voisi pikku hiljaa alkaa ajatella nätyäkin


    • huono maku jäi

      Kyllähän tuo touhu vähän epäilyttää. Paljon todella lahjakkaita tyyppejä pudotettiin iltapäivästä. Itse pääsin iltapäivään ja odotetaan nyt aukeaako tie jatkoon. Silti tuntuu, että jatkoon pääsi henkilöitä, joiden näytteleminen oli vähän niin ja näin. Ilmeisesti komea ulkonäkö ja korkea ääni riittävät siihen. Tuskin menee kauheasti metsään jos väittää, että iso osa valituista on tänäkin vuonna näyttelijöiden lapsia, jotka jostain mystisestä syystä kiilaavat aina muiden edelle. Piiri pieni pyörii.

      • harmu

        Olen samaa mieltä.... Kuten Rosa ylempänä kirjoitti, hänen ryhmässään oli joku päässyt viime vuonna 20 parhaan joukkoon ja tänä vuonna ei päässyt edes iltaan! Ei siinä enää lahjakkuutta katsota vain pelkkää tuuria ja sitä millä mielin tuomarit siellä pöydän takana pönöttävät. Sitä en väitä etteikö jatkoon päässeissä olisi myös osaavia ihmisiä mutta rannalle jäi nyt valtava määrä todella kokeneita ja taidokkaita tyyppejä! Harmittaa heidänkin puolesta.

        Ja allekirjoitan tuon että pääsykoneet eivät olleet tänä vuonna minkään laiset. Toivottavasti ensi vuonna saataisiin oikeasti hommaan haastetta, fyysisyyttä ja herran jestas sitä aikaa! Ei muutama minuutti riitä. Itsekin tulin Oulusta pääsykokeisiin ja aikaa annettiin niin hirveän vähän että tiesin etten ollut saanut vielä näyttää sitä osaamistani kuten ei moni muukaan.


      • pikkulinnut

        Pikkulinnut laulavat, että miesten pitäisi olla komeita, hoikkia ja treenattuja, naisten pitkiä, hoikkia, kauniita ja vaaleita pitkähiuksisia. Onko näin?


      • Rakkaudella

        Ei pidä paikkaansa, että suhteilla tai sukulaisuuksilla pääsisi kouluun. Tämä on ihan varmaa tietoa ;)
        Paljon taitavia ja äärettömän lahjakkaita hakijoita tippuu pääsykokeissa, se on raastavaa ja pahimmissa tapauksissa aivan väärin, mutta raadissakin ollaan vain ihmisiä. Aika näyttää tarvittava ja arvioida hakijoita on rajallista. Paljon on onnesta kiinni, mutta pelkällä onnella ei sisään pääse, ei todellakaan...


    • rrrr902

      Ootteko tulleet ajatelleeksi, että 20 parhaan joukkoon päässeellä on saattanu olla tänä vuonna hyvin erilaiset lähtökohdat, kaameasti paineita tai liian vähän nöyryyttä?
      Ymmärtääkseni niin N:llä, O:lla kuin D:llä hakijoiden pärjäämisessa on suurtakin eroa vuosien välillä - se on niin paljon pääkopasta kiinni. N:llä myös porukka, jossa esiintyy vaikuttaa - jos dialogissa toinen vetää kovaa, toisen on nostettava omaa panostaan pärjätäkseen, näin myös elämässä.
      Summa summarum, todella ikävää et ekassa vaiheessa ajat on niin lyhyitä, ja pitäis pystyä jättämään kaikkensa lavalle. Se on paljon myös hetkestä kiinni. Kanttia se vaatii, järjettömästi.
      Lohtua tuo se ajatus et se vaihtelu on normaalia, yhtenä vuonna karsiudut heti, seuraavana olet 20 joukossa, sitä seuraavana pääset iltapäivään, ja seuraavana sisään.
      Miettikää ku sinne kerran pääsee. Miten hienolta se sitten tuntuukaan.

    • Näyttelijätär

      Haluaisin tietää mielenkiinnosta, että millaisia tehtäviä teidän muiden piti tehdä tuomareiden edessä aamupäivällä dialogitehtävän ja mahdollisen laulutehtävän lisäksi? Olin yllättynyt siitä, että meitä ei laitettu laulamaan ollenkaan, vaikka aiemmin siinä pääsykoekutsussa oltiin sanottu nimenomaan, että dialogi, laulu ja joitakin improvisatorisia- ja liikunnallisia tehtäviä. Olin myös yllättynyt siitä, miten vähän liikuntaa siellä loppujen lopuksi oli. Olin kuvitellut, kun olin lukenut joidenkin aiempia kokemuksia, että liikuntaa olisi ollut runsaasti enemmän. Suurin osa koko kokeesta näytti olevan improvisaatiota. Onko näin ollut aiempinakin vuosina, vai vaihteleeko se vähän vuosittain, että mitä painotetaan eniten? Haluaisin tietää myös kokemuksia siitä, minkälaisia improvisaatiotehtäviä siellä on ollut aiempina vuosina. Tänä vuonna siellä oli eräs improvisaatiotehtävä, joka oli hyvin odottamaton, joten olen utelias kuulemaan, millaisia siellä on ollut edellisinä vuosina, jotta osaan varautua seuraavaan vuoteen :)

      • aiseefair

        Ei niihin voi varautua mitenkään, oikeasti. Jokut osaavat improa, jotkut eivät. En ole varma, voiko sitä edes varsinaisesti harjoitella, ikä tuo uusia ideoita ja tekniikkaa. Nuo soolotehtävät ovat täysin erilaisia Teakissa ja Nätyssä joka vuosi, viime vuonna minun piti esittää Justin Bieberin isää/manageria joka yrittää saada ramppikuumeista poikaansa lavalle. Tänä vuonna minulla oli siskoni lapset kotonani, avain kotona ja ostoskassit kädessä. Sitä edellisenä vuotena ei soolotehtävää meillä ollutkaan.

        Ja tuosta liikuntaosuudesta, tänä vuonnahan ei edes ollut mitään liikuntaosuutta ellei sitä "tanssia" lasketa mukaan. Punnerrukset ja ne pirun spurttijuoksut oli jätetty kokonaan pois, ihan hyvä koska itse tupakoitsijana inhosin niitä mutta onhan se ihme kuitenkin miten puutteelliset tänä vuonna kokeet olivat. No ensi vuonna taas.


    • rrrr902

      Suosittelen kokonaisvaltaista impron harjoittelua, joko jossain teatterissa, kurssilla, tai kaveriporukalla. Kirjoja, joita voi olla mukava selailla on Keith Johnstonen Impro ja Pia Koposen Improkirja. Etenkin Johnstonen kirja on ihan huippu, suosittelen lämpimästi!

    • ajatelmia

      Pääsin Nätyn valinnassa varasijalle, mutta Teakissa en edes iltapäivään saakka. Kertoo mielestäni paljon siitä että sattumalla on valtava merkitys valinnoissa. Paljon riippuu myös keitä raadissa istuu. Mutta eihän tuo kaksi-kolme minsaa mitä Teakin raadin edessä on aikaa itsekseen improta riitä yhtään mihinkään. Ja siihen sisältyi vielä tuo laulukin - laulu ja impro siis oli jotenkin yhdistettävä. Naurettavan pieni aika mielestäni. Ja dialogissa oma parini sattui vielä mokaamaan vuorosanat jo heti alkuvaiheessa ja jouduin siinä sitten hyppäämään improvisaatioon jo ennen aikojaan.

      Noh, ei silti oikeastaan harmita. Menestys Nätyssä antaa uskoa siihen että jotain lahjakkuutta voisi olla alalle. Ja nyt oli ensi yritys. Vähän eri juttu jos hakisi 6-7 kertaa eikä pääsisi, niin siinä voisi jo harkita, että ehkä musta ei tule näyttelijää :D

    • joku vaan

      Nostan vähän tätä ketjua...

      Millaiset valintakokeet dramaturgiksi pyrkiville on? Etenkin ryhmäosuudelta ja niiltä osin, jos pitää ilmaista itseään ei-kirjaillisesti?

      Netin anti aiheesta oli aika vähäinen, Teakin sivuilta löytyi seuraavaa:
      http://www.teak.fi/tietoa_valintakokeista_dramaturgia

    • Bertta B.

      Hei,
      Päädyin tähän ketjuun jotenkin puolivahingossa ja jännitys tarttui kun luki näitä juttuja läpi! Oon hakenut sekä näyttelijäntyöhön että dramaturgiaan useamman kerran, mutta useampi vuosi on jo aikaa molemmista.

      Näyttelijäntyöstä sen verran, että myöhemmin olen ymmärtänyt tämän "tabula rasa" -meiningin paremmin. Kun hain, ajattelin että mun vahvuus on pitkä harrastajateatteritausta, mutta se voi myös kääntyä itseään vastaan. Raakiletta voi olla paljon helpompi kouluttaa, kuin "lausujaa", joka ehkä uskaltaa olla lavalla ja heittäytyä, mutta toisaalta nimenomaan esittää eikä ole aito. Jos nyt menisin kokeisiin, opettelisin kyllä dialogin ja harjoittelisin annetut tehtävät yhtä huolellisesti, mutta yrittäisin ajatella vähemmän ja kuunnella enemmän. Rennosti noihin kokeisiin en voisi varmaan koskaan mennä, mutta jännityksestä voi yrittää ottaa kaiken irti niin, että on herkkä ja valmis. Vähemmän miettimistä, enemmän läsnäoloa!

      Dramaturgilta vaaditaan ryhmätyötaitoa, joten ainakin kun hain, keskusteltiin ryhmissä näytelmistä, tehtiin jotain omia demoja, ohjattiin omia tekstejä, ideoitiin raadille suullisesti, luettiin omia tekstejä ääneen jne. Muutamassa päivässä ehti tehdä todella paljon ja pidänkin noita pääsykokeita hyvänä kirjoittajakurssina! Sinnekin kannattaa mennä turhia murehtimatta ja miettimättä, mikäli mahdollista. Itsensä saa todella lukkoon jos "ylivalmistautuu". Mulla meni tokana hakuvuonna parhaiten ja väitän, että se johtui myös siitä, etten tiennyt mitä on luvassa. Myöhemmin on ollut enemmän paineita tulevista tehtävistä jo etukäteen.

      Onnea ja voimia kaikille ensi vuoden hakuun!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe