Toyota Auris hybrid Touring Sport kuskit huomio!

Toyjoda

Onko muilla ongelmia 12 voltin akun kanssa? Akku sijaitsee autotavaratilan oikeassa laidassa muovikannen alla.

Mittasin äsken Aurikseni 12 voltin akun jännitteen ja se oli vain 11,8v. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että akku jäätyy kun pakkannen putoaa -25c hujakoille. Mittaus hetkellä pakkasta -10c.

Ongelmana on se ettei akku lämpene edes ajonaikana, sillä auton takakulmassa on kylmä vaikka autolla olisi ajettu pidempikin matka. Ja kylmä akku ei ota latausta kunnolla vastaan.

Aloin tutkimaan miten rakenne poikkeaa Priuksen rakenteesta. Niin huomasin että Gen.2 ja Gen 3 Priuksissa 12 voltin akkku saa lämpöä taakse sijoitetusta isosta ajoakusta auton ollessa liikkeellä. Auriksessa ajoakku on sijoitettu takumatkustajien penkin alle. Sieltä ei lämpöä 12 voltin akulle takakulmaan asti tule. (Terveisiä suunnitteluosastolle).

Toyotan hybridjärjestelmä tarvitsee pientä 12 voltin akkua järjestelmänsä käynnistämiseen vaikka polttomoottorin käynnistys virta otetaankin isolta ajoakulta. Jos 12 voltin akku jäätyy, niin auto ei käynnisty ilman ulkopuolista virtaa.

Kiinnittäkääpä huomiota aiheeseen, ettei autonne hyydy pakkasten kiristyessä.

107

23046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • talvihybrideilijä

      Kiinnitän huomiota aiheeseen vasta, kun edes yhdellä käyttäjällä jää auto käynnistymättä 12v akun "jäätymisen" takia.

      Siihen asti, diipadaapa. Hybridi kulkee ja vainoharhaiset hytisevät pakkasessa yleismittarin kanssa.

      • Toyjoda

        Siinä tapauksessa kehoitan tarkistamaan asian.

        On varsin inhottavaa yrittää päästä käsiksi akkuun kun ei ole virtaa takaluukun sähkölukon avaamiseen.

        Vinkiksi jos näin käy niin moottoritilan sulakerasiasta löytyy piste josta autolle voi antaa apuvirtaa ja maa suoraan runkoon.


      • Anonyymi
        Toyjoda kirjoitti:

        Siinä tapauksessa kehoitan tarkistamaan asian.

        On varsin inhottavaa yrittää päästä käsiksi akkuun kun ei ole virtaa takaluukun sähkölukon avaamiseen.

        Vinkiksi jos näin käy niin moottoritilan sulakerasiasta löytyy piste josta autolle voi antaa apuvirtaa ja maa suoraan runkoon.

        Ylläpito laturi korjaa tilannetta, lataa moottoria lämmitettäessä. Vebaston kanssa voi ladata vaikka kerran viikossa.


      • Anonyymi

        Näin kävisi


    • Juoppodenso

      Auris Touring Sportsi on ollut alla lokakuusta 2013 alkaen, vielä ei ole ainakaan ollut akun kanssa ongelmia vaikka autossa on Webasto. Toisaalta laitoin myös lohkolämmittimen defan akkulaturin jota tulee käytettyä päivittäin, ehkäpä se on pelastanut murheilta.

      Pitää paikkansa että akun suunnittelussa on sössitty huolella. Kylmyyden lisäksi sijoituspaikka on niin ahdas, että Priuksesta tuttua 45 ampeeritunnin pikkuakkua pienennettiin 35 ampeerituntiin! Siihen kun yhdistetään hybridijärjestelmän normaalia heikompi latausvirta niin yhtälön tulos ei ole mairitteleva.

      Akun sippauksista on ollut paljon juttua ulkomaisilla forumeilla, toivottavasti Toyota kuuntelee ja tekee asialle jotain, vaikkapa tuohon koloon sopivan 45 ampeeritunnin vaihtoehtoakun muodossa.

      Lukekaa esim.

      http://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/155262-how-many-auris-hybrids-have-the-12-volt-flat-battery-problem/

      • nauristi

        Heii, tuosta Defan laturista, konehuoneeseen asensit? Mihin laitoit virransyötön? Sulakekotelon apuvirtapisteeseen vai minne?

        Löytyy varastosta ylimääräinen Defan laturi ja sen voisi asentaa pois kuljeksimasta.


      • Toyjoda

        En usko että tuolla 45Ah--35Ah pudotuksella on juurikaan merkitystä.
        Isomalla akulla virta vain riittää aavistukseen pidempään .

        Ongelma on juuri tuo akun kylmyys ja kylmää akkua on paha ladata 14,5-14,6V jännitteellä. Tuon verran ScanGaude ilmoittaa latausjännitteen olevan.

        Mietin ratkaisua asiaan ja yksi sellainen voisi olla akun ympärille kietaistava lämmitysvastus (vrt. lämpötyyny) 20-50W teholtaan. Sille annettaisiin vain virtaa vain silloin kuin auto on "Ready" tilassa. Tällöin akku läppiäisi myös kylmillä keleillä ajellessa ja ottaisi virtaa vastaan. Sillä todnäk. myös jäätymisongelma poistuisi.

        Tulen ainakin vaatimaan omaan auttooni korjausta.


      • HSD -10
        Toyjoda kirjoitti:

        En usko että tuolla 45Ah--35Ah pudotuksella on juurikaan merkitystä.
        Isomalla akulla virta vain riittää aavistukseen pidempään .

        Ongelma on juuri tuo akun kylmyys ja kylmää akkua on paha ladata 14,5-14,6V jännitteellä. Tuon verran ScanGaude ilmoittaa latausjännitteen olevan.

        Mietin ratkaisua asiaan ja yksi sellainen voisi olla akun ympärille kietaistava lämmitysvastus (vrt. lämpötyyny) 20-50W teholtaan. Sille annettaisiin vain virtaa vain silloin kuin auto on "Ready" tilassa. Tällöin akku läppiäisi myös kylmillä keleillä ajellessa ja ottaisi virtaa vastaan. Sillä todnäk. myös jäätymisongelma poistuisi.

        Tulen ainakin vaatimaan omaan auttooni korjausta.

        Tämä oli mulle ihan uusi ongelma uuteen auris farkkuun liittyen, mulla ei vielä ole ollut mitään ongelmia mutta lienee syy se että päivisin ajan reilut 50 km työmatkaa joista 40 km pelkkää maantieajoa....mutta täytyypä tätä seurailla, ei parane kuunnella radiota ainakaan yhtään parkissa ollessaan.


      • Toyjoda
        HSD -10 kirjoitti:

        Tämä oli mulle ihan uusi ongelma uuteen auris farkkuun liittyen, mulla ei vielä ole ollut mitään ongelmia mutta lienee syy se että päivisin ajan reilut 50 km työmatkaa joista 40 km pelkkää maantieajoa....mutta täytyypä tätä seurailla, ei parane kuunnella radiota ainakaan yhtään parkissa ollessaan.

        Koska akkuja on tyhjentynyt myös mm. Italiassa ja Espanjassa en ole varma onko akun jäätyminen sittenkin seuraus tilanteesta, eikä varsinainen syy.

        Tuolla ulkomaalaisilla Tojo palstoilla on pahimmilla Auris kuskeilla menossa kolmas 12V akku puolenvuoden sisään, eli se kertoo jonkin asteisesta suunitteluvirheestä.

        Katsotaan, asiaa kuulemma tutkitaan..


      • HSD -10
        Toyjoda kirjoitti:

        Koska akkuja on tyhjentynyt myös mm. Italiassa ja Espanjassa en ole varma onko akun jäätyminen sittenkin seuraus tilanteesta, eikä varsinainen syy.

        Tuolla ulkomaalaisilla Tojo palstoilla on pahimmilla Auris kuskeilla menossa kolmas 12V akku puolenvuoden sisään, eli se kertoo jonkin asteisesta suunitteluvirheestä.

        Katsotaan, asiaa kuulemma tutkitaan..

        Mulla nyt mittarissa lähes 20000 km ja auto ollut n. puoli vuotta, edellisessä Auris hybridissä tavaratilassa sijaitseva hybridi-akku oli käsikoskettaessa lämmin vielä kahdeksan tunnin päästä joten se on myös lämmittänyt tuota 12 V-akkua mutta tässä uudessa niistä lämmöistä ei ole hyötyä.


      • Juoppodenso
        nauristi kirjoitti:

        Heii, tuosta Defan laturista, konehuoneeseen asensit? Mihin laitoit virransyötön? Sulakekotelon apuvirtapisteeseen vai minne?

        Löytyy varastosta ylimääräinen Defan laturi ja sen voisi asentaa pois kuljeksimasta.

        Valitettavasti en osaa vastata varmuudella, sillä asensivat tuon värkin liikkeessä ennen auton luovuttamista, enkä ole purkanut auton 12v akkua vielä kertaakaan näkyville.

        Automyyjä mainitsi että joutuvat vetämään pitkät piuhat, mikä viittaisi että ovat laittaneet syötön suoraan akulle. Mutta uusien autojen myyjien tekninen tietämys ei välttämättä ole ihan kärkeä, varsinkaan jälkiasenteisten lisävarusteiden asennusten osalta.


      • Gen-II
        Toyjoda kirjoitti:

        Koska akkuja on tyhjentynyt myös mm. Italiassa ja Espanjassa en ole varma onko akun jäätyminen sittenkin seuraus tilanteesta, eikä varsinainen syy.

        Tuolla ulkomaalaisilla Tojo palstoilla on pahimmilla Auris kuskeilla menossa kolmas 12V akku puolenvuoden sisään, eli se kertoo jonkin asteisesta suunitteluvirheestä.

        Katsotaan, asiaa kuulemma tutkitaan..

        Saksassa tai jossain on huomattu vikaa hätävillkun toteutuksessa... se voi kai satunaisesti jumiutua virtaa kuluttavaan tilaan

        http://priuschat.com/threads/toyota-auris-excel-hybrid-uk-with-a-flat-battery-again.136658/page-5


      • Antti Auris

    • kivicci

      Minä laitatin merkkipajalla omaan Auris HSD Gen II:een Defa 1204 ylläpitolaturin. Laittoivat sen konetilaan ja virransyötön apuvirtapisteeseen. Laturi ottaa virtansa lohkolämmittimen johdosta.

    • Hybridguru

      Yksi pihaan jäänyt Auris hybrid touring sport kuski ilmoittautuu.

      Eilen jäi auto käynnistymättä auton ollessa parkissa noin 60 tuntia ilman ajoa. Auton lähti käymään lisävirralla. Tuntuu typerältä että takapenkin alla on akku täynnä virtaa, mutta se ei hyödytä jos ei tietokoneita yms. oheislaitteita saada herätettyä ensin 12v akulla käyntiin.

      En usko että vika korjaantui, huollon tekemällä maakaapelin puhdistamisella ja akunlatauksella. Siksi kävinkin hakemassa itselleni starttiapuakun, ensi kertaa varten.

      Toyota kuulemma tutkii asiaa ja siihen yritetään etsiä ratkaisua.

      • Voi helevetti!

        Pitäs lähteä ylihuomenna vaimon kanssa mökille Kuusamoon viikoksi. Liikkua luonnossa ja nauttia olemisesta ilman nykyajan mukavuuksia. Mökillä ei ole sähköjä, muuten on erittäinkin pätevä asumus.
        Jos uusi Auris Hybrid Touring Sports on noin epävarma käynnistyjä pitkän seisonnan jälkeen, pitänee harkita matkalle lähtöä perheen kakkosautolla, 20 vuotta vanhalla pakettiautoksi rekisteröidyllä farkku-Golfilla, joka ei ole vielä koskaan jäänyt käynnistymättä.
        Kiva kertoa perillä odottavalle velipojalle ettei hybridin koeajo kunnon talvioloissa onnistukaan tällä kertaa kun autoa ei uskalla jättää viikoksi seisomaan pakkaseen. Velipoika nimittäin lähtee sieltä kotiinsa jo perjantaina.


      • HSD -10
        Voi helevetti! kirjoitti:

        Pitäs lähteä ylihuomenna vaimon kanssa mökille Kuusamoon viikoksi. Liikkua luonnossa ja nauttia olemisesta ilman nykyajan mukavuuksia. Mökillä ei ole sähköjä, muuten on erittäinkin pätevä asumus.
        Jos uusi Auris Hybrid Touring Sports on noin epävarma käynnistyjä pitkän seisonnan jälkeen, pitänee harkita matkalle lähtöä perheen kakkosautolla, 20 vuotta vanhalla pakettiautoksi rekisteröidyllä farkku-Golfilla, joka ei ole vielä koskaan jäänyt käynnistymättä.
        Kiva kertoa perillä odottavalle velipojalle ettei hybridin koeajo kunnon talvioloissa onnistukaan tällä kertaa kun autoa ei uskalla jättää viikoksi seisomaan pakkaseen. Velipoika nimittäin lähtee sieltä kotiinsa jo perjantaina.

        Äläpä "voi helevetti" hättäile.

        Mulla ollut nyt tuo farkku auris hybrid hiukan yli puoli vuotta ja kertaakaan ei ole vielä jättänyt käynnistymättä, toki päivittäinen ajo on suht.pitkää maantieajoa joten akkukin kerkiää latautua ihan eri malliin kuin jos työmatka olisi vain viisi kilsaa sivuunsa, tuolla menolla akku saattaisi kovien pakkasten aikaan tyhjetäkkin. Mutta jos sulla on pitempää matkaa tiedossa niin en olisi huolissani edes muutaman päivän stopista kyläpaikassa, ei tietenkään kannata avaimen kanssa liikkua muutaman metrin päästä autoa ettei auto "keskustele" avaimen kanssa jatkuvaan.


      • 14+11===

        Ei luulisi noin nopeasti tyhjenevän jos kaikki kunnossa. Itselläni Prius III ja olen ollut usein kuukauden reissussa ja auto käynnistyny näinkin pitkän seisonnan jälkeen. Omituista ääntä moottori kyllä pitää ensialkuun ( muutamasta sekunnista ehkä vajaaseen minuuttiin) ikäänkuin kävisi kolmella sylinterillä.


      • kolme + kuusi
        14+11=== kirjoitti:

        Ei luulisi noin nopeasti tyhjenevän jos kaikki kunnossa. Itselläni Prius III ja olen ollut usein kuukauden reissussa ja auto käynnistyny näinkin pitkän seisonnan jälkeen. Omituista ääntä moottori kyllä pitää ensialkuun ( muutamasta sekunnista ehkä vajaaseen minuuttiin) ikäänkuin kävisi kolmella sylinterillä.

        Tuo mitä sanoit että kuuluu kuin kävisi kolmella pytyllä viittaa siihen kampanjaan jossa vaihdetaan jokin osa, en nyt muista mutta kannattaa olla yhteydessä Toyota - huoltoon, takuuseen ne vaihtavat sen.


      • Hybridin omistaja
        HSD -10 kirjoitti:

        Äläpä "voi helevetti" hättäile.

        Mulla ollut nyt tuo farkku auris hybrid hiukan yli puoli vuotta ja kertaakaan ei ole vielä jättänyt käynnistymättä, toki päivittäinen ajo on suht.pitkää maantieajoa joten akkukin kerkiää latautua ihan eri malliin kuin jos työmatka olisi vain viisi kilsaa sivuunsa, tuolla menolla akku saattaisi kovien pakkasten aikaan tyhjetäkkin. Mutta jos sulla on pitempää matkaa tiedossa niin en olisi huolissani edes muutaman päivän stopista kyläpaikassa, ei tietenkään kannata avaimen kanssa liikkua muutaman metrin päästä autoa ettei auto "keskustele" avaimen kanssa jatkuvaan.

        Juurihan tuossa ylhäällä "Hybridiguru" todisti autonsa lähteneen käyntiin vain lisävirralla 60 tunnin seisonnan jälkeen. Ja koska autonsa on Auris hybrid touring sport, ei akku voi olla vanhuuttaan huono.
        Eli enpä minäkään uskaltaisi jäädä pelkästään oman akun varaan jos pitäisi viikko seisottaa Kuusamossa ja yrittää käyntiin ilman esilämmitystä.
        Ottaisin täyteen varatun varakäynnistysakun ja starttikaapelit mukaan ja säilyttäisin akkua tuvan lämmössä.
        Onneksi ei tätäkään tarvinnut oppia kantapään kautta!


      • Hybridguru
        HSD -10 kirjoitti:

        Äläpä "voi helevetti" hättäile.

        Mulla ollut nyt tuo farkku auris hybrid hiukan yli puoli vuotta ja kertaakaan ei ole vielä jättänyt käynnistymättä, toki päivittäinen ajo on suht.pitkää maantieajoa joten akkukin kerkiää latautua ihan eri malliin kuin jos työmatka olisi vain viisi kilsaa sivuunsa, tuolla menolla akku saattaisi kovien pakkasten aikaan tyhjetäkkin. Mutta jos sulla on pitempää matkaa tiedossa niin en olisi huolissani edes muutaman päivän stopista kyläpaikassa, ei tietenkään kannata avaimen kanssa liikkua muutaman metrin päästä autoa ettei auto "keskustele" avaimen kanssa jatkuvaan.

        Tuo minun autoni on myös puoli vuotta vanha ja 5000km ajettu.

        Uskon että autossani on jotain komponentti tai systeemi tason vikaa. Edellisessä hybrid Auriksessa, joka minulla oli ei ollut vian vikaa 60tkm matkalla.

        Tuossa Activessa ei ole "Smart Entry" järjestelmää, joten vika ei ole siinä että avaimet olisivat olleet liian lähellä autoa.

        Tuolla lähtee ensi kerralla liikkeelle: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-mukana-kompressori-37905/

        Katsotaan nyt tarvitseeko sitä käyttää ennen kuin nämä ongelmat ratkaistaan.


      • Gen-II
        Hybridguru kirjoitti:

        Tuo minun autoni on myös puoli vuotta vanha ja 5000km ajettu.

        Uskon että autossani on jotain komponentti tai systeemi tason vikaa. Edellisessä hybrid Auriksessa, joka minulla oli ei ollut vian vikaa 60tkm matkalla.

        Tuossa Activessa ei ole "Smart Entry" järjestelmää, joten vika ei ole siinä että avaimet olisivat olleet liian lähellä autoa.

        Tuolla lähtee ensi kerralla liikkeelle: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-mukana-kompressori-37905/

        Katsotaan nyt tarvitseeko sitä käyttää ennen kuin nämä ongelmat ratkaistaan.

        Toivottavasti ongelma selviää. Tuo 12V järjestelmä voisi kyllä olla paremmin varmistettu.

        Ennen apuakun kytkemistä kannattaa mielessään tarkistaa, miten päin ne kaapelit pitää kytkeä. Tästä on minulle jäänyt mieleen se hetki, kun joskus viime vuosisadalla olin antamassa virtaa tyttöystävän autoon. Pari sekuntia kytkennän jälkeen kun tajuaa, että plus ja miinus ovat väärin päin ja oikosulussa... Silloin sellaisesta vielä selvisi pelkällä säikähdyksellä.

        HSD:n sähköpuolella menisi komponentteja uusiksi tuollaisesta virheestä ja niitähän tapahtuu. Ulkomaisilta foorumeilta löytyy kertomuksia. HSD:n kai saisi käyntiin vaikka akkuporakoneen akulla, kun vaan sen kytkentävaiheen saisi 100% virheettömäksi.


      • Hybridguru
        Gen-II kirjoitti:

        Toivottavasti ongelma selviää. Tuo 12V järjestelmä voisi kyllä olla paremmin varmistettu.

        Ennen apuakun kytkemistä kannattaa mielessään tarkistaa, miten päin ne kaapelit pitää kytkeä. Tästä on minulle jäänyt mieleen se hetki, kun joskus viime vuosisadalla olin antamassa virtaa tyttöystävän autoon. Pari sekuntia kytkennän jälkeen kun tajuaa, että plus ja miinus ovat väärin päin ja oikosulussa... Silloin sellaisesta vielä selvisi pelkällä säikähdyksellä.

        HSD:n sähköpuolella menisi komponentteja uusiksi tuollaisesta virheestä ja niitähän tapahtuu. Ulkomaisilta foorumeilta löytyy kertomuksia. HSD:n kai saisi käyntiin vaikka akkuporakoneen akulla, kun vaan sen kytkentävaiheen saisi 100% virheettömäksi.

        Tuli tuossa testattu ihan omin käsin kuinka lisävirran antaminen tapahtuu. Mekaanisella pikkuavaimella ensin autoon sisään. Sitten konepelti auki. Konehuoneessa kuljettajan edessä on sulakerasia sen luukku auki.

        Sulakerasian yläreunassa on merkin alla punainen suoja sen avaamalla paljastuu leveä kosketin. Siihen kiinni ja maa runkoon.

        Takaluukkuun ei ole mitään asiaa, koska lukko ei toimi ilman virtaa.

        Kokeilin ensin ladata auto Cetekin 5A polar mallilla, mutta sen potku ei riittänyt tyydyttämään virran tarvetta, vaan oli soitettava tiepalvelu apuun. Oli muuten ihan ekakerta kun lähes koko 20v Toyota uran aikana, kun piti saada ulkopuolista apua.


      • hybridos

        Täällä ihan sama tarina. Paitsi auto oli seisonut vain noin 48h.

        Apuvirralla lähti pelaamaan minkä jälkeen soitto huoltoon joka pyysi tuomaan auton näytille.

        Minulle sanoivat huollossa (espoo) että näitä on muutama putsattu, kuulemma "tehtaan jäljiltä maalia akun miinusnavassa joka saattaa aiheuttaa ongelmia maadoituksessa"... tai jotenkin noin, tästä on nyt pari viikkoa aikaa. Näyttivät myös akkutestauksesta raportin jonka mukaan akun kunto 100%.


      • Gen-II
        hybridos kirjoitti:

        Täällä ihan sama tarina. Paitsi auto oli seisonut vain noin 48h.

        Apuvirralla lähti pelaamaan minkä jälkeen soitto huoltoon joka pyysi tuomaan auton näytille.

        Minulle sanoivat huollossa (espoo) että näitä on muutama putsattu, kuulemma "tehtaan jäljiltä maalia akun miinusnavassa joka saattaa aiheuttaa ongelmia maadoituksessa"... tai jotenkin noin, tästä on nyt pari viikkoa aikaa. Näyttivät myös akkutestauksesta raportin jonka mukaan akun kunto 100%.

        Maadoituskaapelista ei ulkomailla ole näkynyt mainintoja. Hätävilkusta sen sijaan löytyy nyt kuvaus Toyotan omiltakin sivuilta:
        http://blog.toyota.co.uk/toyota-auris-owners-12-volt-flat-batteries


      • kivicci
        Gen-II kirjoitti:

        Maadoituskaapelista ei ulkomailla ole näkynyt mainintoja. Hätävilkusta sen sijaan löytyy nyt kuvaus Toyotan omiltakin sivuilta:
        http://blog.toyota.co.uk/toyota-auris-owners-12-volt-flat-batteries

        Ulkomaisilla foorumeilla on juttua, joiden mukaan akun tyhjentyminen johtuis siitä, että ECU jää virheellisesti ns. odotustilaan saatuaan hätävikkunapilta signaalin, jolloin se kuluttaa normaalia enemmän virtaa myös auton ollessa parkissa. Toyota on julkaissut ongelmasta tiedotteen ainakin Saksassa.

        Mulla tyhjeni Auris HSD MY13 12 V akku yhden kerran syystalvella. Huolto sanoi, että akun tyhjeneminen voi johtua lyhyistä pätkäajoista. Itse pidän varteenotettavana vaihtoehtona myös tuota ECU:n virheellistä toimintaa myös omassa autossani.


      • Voi helevetti! kirjoitti:

        Pitäs lähteä ylihuomenna vaimon kanssa mökille Kuusamoon viikoksi. Liikkua luonnossa ja nauttia olemisesta ilman nykyajan mukavuuksia. Mökillä ei ole sähköjä, muuten on erittäinkin pätevä asumus.
        Jos uusi Auris Hybrid Touring Sports on noin epävarma käynnistyjä pitkän seisonnan jälkeen, pitänee harkita matkalle lähtöä perheen kakkosautolla, 20 vuotta vanhalla pakettiautoksi rekisteröidyllä farkku-Golfilla, joka ei ole vielä koskaan jäänyt käynnistymättä.
        Kiva kertoa perillä odottavalle velipojalle ettei hybridin koeajo kunnon talvioloissa onnistukaan tällä kertaa kun autoa ei uskalla jättää viikoksi seisomaan pakkaseen. Velipoika nimittäin lähtee sieltä kotiinsa jo perjantaina.

        Ei kai se nyt sitä tarkoita, että joka autossa näin olisi ! Vika voi olla akussa itsessään ei siinä tartte olla kuin pari kennoa hieman oikkarissa niin akku tyhjenee itsestään!


      • Hybridguru
        Hybridguru kirjoitti:

        Tuli tuossa testattu ihan omin käsin kuinka lisävirran antaminen tapahtuu. Mekaanisella pikkuavaimella ensin autoon sisään. Sitten konepelti auki. Konehuoneessa kuljettajan edessä on sulakerasia sen luukku auki.

        Sulakerasian yläreunassa on merkin alla punainen suoja sen avaamalla paljastuu leveä kosketin. Siihen kiinni ja maa runkoon.

        Takaluukkuun ei ole mitään asiaa, koska lukko ei toimi ilman virtaa.

        Kokeilin ensin ladata auto Cetekin 5A polar mallilla, mutta sen potku ei riittänyt tyydyttämään virran tarvetta, vaan oli soitettava tiepalvelu apuun. Oli muuten ihan ekakerta kun lähes koko 20v Toyota uran aikana, kun piti saada ulkopuolista apua.

        Itselleni vastaten. Tänään tuli postissa kutsu softan päivitykseen Toyotalle.

        Tämän päivityksen pitäisi korjata ongelma.


      • HSD -10
        Hybridguru kirjoitti:

        Itselleni vastaten. Tänään tuli postissa kutsu softan päivitykseen Toyotalle.

        Tämän päivityksen pitäisi korjata ongelma.

        Joo niin tuli kutsu ja täytynee viedä auto vasta marraskuun 30tkm huoltoon kun akku ei tyhjentynyt edes heinäkuussakaan vaikkei autolla ajettu kolmeen viikkoon, luulisi tuolloin tyhjentyneen mikäli siinä jotain vikaa olisi ollut.


      • Hybridguru
        HSD -10 kirjoitti:

        Joo niin tuli kutsu ja täytynee viedä auto vasta marraskuun 30tkm huoltoon kun akku ei tyhjentynyt edes heinäkuussakaan vaikkei autolla ajettu kolmeen viikkoon, luulisi tuolloin tyhjentyneen mikäli siinä jotain vikaa olisi ollut.

        Vika vaan esiintyy hyvin epäsäännöllisesti. Ei minullakaan ole ollut ongelmia helmikuun jälkeen... Mutta päivityksen hoidan heti kun ehdin.


      • Hybridguru kirjoitti:

        Itselleni vastaten. Tänään tuli postissa kutsu softan päivitykseen Toyotalle.

        Tämän päivityksen pitäisi korjata ongelma.

        Tilattu aika 15000 km huoltoon ja samalla mittariston ohjainyksiköiden päivitys...postia tuli. Ei ollut ongelmia tän asian tiimoilta itselläni. Eka kerta kun kohdalleni osu kutsu korjaamolle.


    • 000000000000

      Pienellä yksinkertaisella muuntimella saisi ajoakusta otettua järjestelmän boottaukseen tarvittavan virran.
      Harmi, ettei tehdas ole tällaista tehnyt.

      • huhtoyotahuh

        Mulla teki tuon tänään 3-päivää oli ajamatta mykkä mikä mykkä...noh huomenna starttiboosterii ostaa...maku meni koko autoon vm.2013 ajettu 11.000km..pitäis palauttaa kauppaan..nythän tota miettii koko ajan et lähteekö vai ei lähde käyntiin!!!


    • Hybridguru

      Auriksen 12V akkuongelmaan on nyt löytynyt ratkaisu. Odotellaan milloin korjauskampanjat täällä meillä saadaan käyntiin.

      Toivottavasti pian!

      • Hybridguru

      • aurishki
        Hybridguru kirjoitti:

        Linkkiä perään: http://blog.toyota.co.uk/toyota-auris-owners-12-volt-flat-batteries

        Onko jonkun uutta Aurista korjattu (tai siis oikeastaan päivitetty) tämän asian tiimoilta Suomessa tämän kevään/kesän aikana? Eivät nimittäin tunnu huollossa edelleenkään ihan tietävän asiasta...

        Oma 20t ajettu Auris Touring Sports hybridi oli nyt kesäviikonlopun seistyään tyhjentänyt 12v -akun ja piti hinata huoltoon, Espoon Toyotalle. Aika ylimielisesti olivat sitä mieltä että varmaan on vaan sisävalo jäänyt päälle, vaikka sanoin että ei takuulla, ja itse jouduin tästä tyyppiviasta ottamaan selvää googlaamalla. Nyt pitäisi odotella mitä huollosta raportoivat... toistaiseksi palvelu ollut asiassa erittäin nihkeää.


      • kivicci
        aurishki kirjoitti:

        Onko jonkun uutta Aurista korjattu (tai siis oikeastaan päivitetty) tämän asian tiimoilta Suomessa tämän kevään/kesän aikana? Eivät nimittäin tunnu huollossa edelleenkään ihan tietävän asiasta...

        Oma 20t ajettu Auris Touring Sports hybridi oli nyt kesäviikonlopun seistyään tyhjentänyt 12v -akun ja piti hinata huoltoon, Espoon Toyotalle. Aika ylimielisesti olivat sitä mieltä että varmaan on vaan sisävalo jäänyt päälle, vaikka sanoin että ei takuulla, ja itse jouduin tästä tyyppiviasta ottamaan selvää googlaamalla. Nyt pitäisi odotella mitä huollosta raportoivat... toistaiseksi palvelu ollut asiassa erittäin nihkeää.

        Minun uuskoppainen Auris hybrid päivitettiin 11.6 ko. ongelman takia. Toyotalla on suomenkielinen huoltotiedote ko. asiasta nimellä "12 voltin akku tyhjä lyhyen käyttämättömyysjakson jälkeen". Huoltotiedotteessa on mm. ilmiön kuvaus sekä mittariohjelmiston päivitysohjeet.


      • rtdecyrfugthioj
        kivicci kirjoitti:

        Minun uuskoppainen Auris hybrid päivitettiin 11.6 ko. ongelman takia. Toyotalla on suomenkielinen huoltotiedote ko. asiasta nimellä "12 voltin akku tyhjä lyhyen käyttämättömyysjakson jälkeen". Huoltotiedotteessa on mm. ilmiön kuvaus sekä mittariohjelmiston päivitysohjeet.

        Aika huonoa toimintaa tojotalta alkaa nihkeilemään ilmiselvässä asiassa, mutta lienee liikekohtaisia eroja.

        Ihmetystä itselleni on aiheuttanut se, että prius jossa ei tietääkseni ole yhtään merkittävää tyyppivikaa ja ympäri maailman porukka on ajellut niillä tajuttoman suuria kilometrimääriä niin suomessa juuri käytettyjen priusten hinta on alkanut putoamaan todella rajusti. Viimeisintä mallia saa jo alle 15t€ (vm 2009 / 2010).

        Käyköhän tuolle Aurisille sama kun muutama vuosi kuluu? Ovat tuolloin alle 150tkm ajettuna todella hyviä ostoksia kuten priukset nyt.


      • jo ihhjkok
        aurishki kirjoitti:

        Onko jonkun uutta Aurista korjattu (tai siis oikeastaan päivitetty) tämän asian tiimoilta Suomessa tämän kevään/kesän aikana? Eivät nimittäin tunnu huollossa edelleenkään ihan tietävän asiasta...

        Oma 20t ajettu Auris Touring Sports hybridi oli nyt kesäviikonlopun seistyään tyhjentänyt 12v -akun ja piti hinata huoltoon, Espoon Toyotalle. Aika ylimielisesti olivat sitä mieltä että varmaan on vaan sisävalo jäänyt päälle, vaikka sanoin että ei takuulla, ja itse jouduin tästä tyyppiviasta ottamaan selvää googlaamalla. Nyt pitäisi odotella mitä huollosta raportoivat... toistaiseksi palvelu ollut asiassa erittäin nihkeää.

        Oma autoni kävi EspoonToyotalla samasta syystä jo viime helmikuussa. On se kumma jos ei puoli vuotta riitä ottamaan asoista selvää.

        Tehdas on julkaissut korjaus ohjeen jossa softa päivitetään. Millään muulla sisävalolla kuin meikkipeilin valolla tuota akun tyhjentämistä ei voi tehdä, sillä auto sammuttaa sisävalonsa kymmenen minuutin kuluttua automaattisesti.

        Ensi kerralla älä kiikuta autoasi Tojolle, vedä se itse akkuboosterilla käyntiin ajat sinne ja vaadit että softapäivitys tehdään autolle per heti.


    • Antonioxi

      Kyllähän sinne 12v akuun menee invertterin kautta virtaa HV akusta. mutta vain virtojen päällä ollessa.. Meidän priuksessa lähtee toinen snaiderin 45Ah jo vaihtoon 2v sisään. Akun kuoleentuminen ilmenee reippaana kulutuksen nousuna.. (n:6L/100km) :( Onneks menee takuuseen.. Avaimeton järjestelmä kyllä tyhjentää akun 2vk sisään jos sitä ei kytke pois käytöstä lentokentällä seisomisen aikana PRKL..... kiva ylläri oli..

    • Hsd

      Onko joku laittanut siis eebaston hybridiin? Tämänhän ei pitänyt olla mahdollista?

      Hyvin lähti oma Hsd käyntiin -30 pakkasella talven kylmimpänä aamuna tammikuussa. En muistanut lohkoon laittaa illalla. Ja aina on muutenkin lähten mittailematta jännitteitä.

      • Hybridsynergy

      • Juoppodenso

        Juu, minulla on Webasto Touring Sports hybridissä. Maahantuoja eli Toyota Kaivoksela ei suostunut laittamaan vaikka yritin taivutella, mutta Toyota Airport suostui.

        Mitään ongelmia ei ole ollut Webaston kanssa, ainakaan toistaiseksi. Se nopeuttaa entisestäänkin auton lämpenemistä kovilla pakkasilla ja säästää polttoainetta. Lämmitysajat olen pitänyt lyhyinä, eli max. 15-20 minuuttia, ellei satu auto olemaan akkulaturiin kytkettynä.


      • Tottakai se on mahdollista mutta pienen akun takia ei suositeltavaa! akun pitäis olla suunnilleen 75AH ennen kuin bensa lämppäriä kannattaa asentaa! Kyllä se pienikin akku sitä varmaan potkii jonkun aikaa mutta se vaan käy akun päälle enemmän eli akun ikä on hyvin lyhyt!


      • Naurishybrid
        nippondenso kirjoitti:

        Tottakai se on mahdollista mutta pienen akun takia ei suositeltavaa! akun pitäis olla suunnilleen 75AH ennen kuin bensa lämppäriä kannattaa asentaa! Kyllä se pienikin akku sitä varmaan potkii jonkun aikaa mutta se vaan käy akun päälle enemmän eli akun ikä on hyvin lyhyt!

        Moro.
        Auriksessa oleva energiamonitori joka näyttää akun varauksen niin kuuluuko mennä täyteen asti? Itse olen seurannut jo jonkin aikaa ja akku jää aina kaksi pykälää vajaaksi, liekkö joatin vikaa akuissa? Miten muilla kulutukset ovat, kesärenkailla, kun kulutukset on muikeat 5.8-6 litraa sataselle ja pääasiassa 80 tietä köröttelen töihin.


      • Gen-II
        Naurishybrid kirjoitti:

        Moro.
        Auriksessa oleva energiamonitori joka näyttää akun varauksen niin kuuluuko mennä täyteen asti? Itse olen seurannut jo jonkin aikaa ja akku jää aina kaksi pykälää vajaaksi, liekkö joatin vikaa akuissa? Miten muilla kulutukset ovat, kesärenkailla, kun kulutukset on muikeat 5.8-6 litraa sataselle ja pääasiassa 80 tietä köröttelen töihin.

        Ajoakun varaustila kuulostaa normaalilta. Suomen oloissa täysi varaus voi joskus tulla talvella, jos moottoria on pitänyt käyttää lämmityksen takia suuremmalla teholla kuin ajamiseen tarvitaan. Se ei siis ole mitenkään tavoiteltavaa. Täyteen akkuunhan ei enää voisi ladata alamäkien ja jarrutuksien energiaa.

        Tuo kulutuslukemasi kuulostaa aika suurelta, jos maantieajoa on enemmän kuin varttitunti suuntaansa. Lyhyillä ajomatkoilla parempiin lukemiin ei taida päästä, koska kylmällä moottorilla ajettujen minuuttien osuus on suuri.

        Tarkista ainakin rengaspaineet. Lähtöarvona voisi käyttää valmistajan suositusta suuren nopeuden/kuorman paineiksi.


      • HSD -10
        Gen-II kirjoitti:

        Ajoakun varaustila kuulostaa normaalilta. Suomen oloissa täysi varaus voi joskus tulla talvella, jos moottoria on pitänyt käyttää lämmityksen takia suuremmalla teholla kuin ajamiseen tarvitaan. Se ei siis ole mitenkään tavoiteltavaa. Täyteen akkuunhan ei enää voisi ladata alamäkien ja jarrutuksien energiaa.

        Tuo kulutuslukemasi kuulostaa aika suurelta, jos maantieajoa on enemmän kuin varttitunti suuntaansa. Lyhyillä ajomatkoilla parempiin lukemiin ei taida päästä, koska kylmällä moottorilla ajettujen minuuttien osuus on suuri.

        Tarkista ainakin rengaspaineet. Lähtöarvona voisi käyttää valmistajan suositusta suuren nopeuden/kuorman paineiksi.

        Mulla kulutus nousi työmatkalla kesärenkaisiin siirryttäessä parilla desillä kun oli vielä talvirajoitukset ja siitä vielä parilla desillä kun tuli kesärajoitukset eli 205/55x16 nastarenkaista siirtyminen 225/45x17 kesärenkaisiin nosti kulutusta 0.4 l/100km kun ajomatkana on normityömatka.

        Karkea asfaltti ja leveät renkaat ottavat omansa.


      • Naurishybrid
        HSD -10 kirjoitti:

        Mulla kulutus nousi työmatkalla kesärenkaisiin siirryttäessä parilla desillä kun oli vielä talvirajoitukset ja siitä vielä parilla desillä kun tuli kesärajoitukset eli 205/55x16 nastarenkaista siirtyminen 225/45x17 kesärenkaisiin nosti kulutusta 0.4 l/100km kun ajomatkana on normityömatka.

        Karkea asfaltti ja leveät renkaat ottavat omansa.

        Moro. Kyllä paineet on renkaista tarkistettu ja ne on kohdallaan. Talvirenkailla tuo vakiomatka mitä ajan niin meni kulutuksella 5.0-5.2 ja nyt todellakin huitelee välillä 5.8-6 litraa. Ihmetyttää vain tuo akku, kun ei se ole latautunut täyteen pidemmilläkään matkoilla. Viime viikolla ajettu reissu helsinkiin eikä silloinkaan missään vaiheessa palkit täyttyneet. Pitkänkin ajomatkan jälkeen saattaa liikennevaloista lähdettäessä käyttää sähköä vain 50 metrin ajan...eilen kokeilin kaupan pihasta lähdettäessä laittaa EV-moden päälle, kun akussa oli 50% virtaa jäljellä ja ei suostunut sitä kytkemään päälle. Mitä kesärenkaita on muilla tullut autoliikkeestä? Itsellä tulivat Bridgestonen Potenza S001 ja ei voi kyllä renkaita kehua.


      • Naurishybrid
        Naurishybrid kirjoitti:

        Moro. Kyllä paineet on renkaista tarkistettu ja ne on kohdallaan. Talvirenkailla tuo vakiomatka mitä ajan niin meni kulutuksella 5.0-5.2 ja nyt todellakin huitelee välillä 5.8-6 litraa. Ihmetyttää vain tuo akku, kun ei se ole latautunut täyteen pidemmilläkään matkoilla. Viime viikolla ajettu reissu helsinkiin eikä silloinkaan missään vaiheessa palkit täyttyneet. Pitkänkin ajomatkan jälkeen saattaa liikennevaloista lähdettäessä käyttää sähköä vain 50 metrin ajan...eilen kokeilin kaupan pihasta lähdettäessä laittaa EV-moden päälle, kun akussa oli 50% virtaa jäljellä ja ei suostunut sitä kytkemään päälle. Mitä kesärenkaita on muilla tullut autoliikkeestä? Itsellä tulivat Bridgestonen Potenza S001 ja ei voi kyllä renkaita kehua.

        Paljon Hsd-10:llä on ollut kulutus?


      • HSD -10
        Naurishybrid kirjoitti:

        Paljon Hsd-10:llä on ollut kulutus?

        Ei se akku ikinä täyteen lataudukkaan, aina jää pari palkkia vajaaksi jotta jää tilaa lataukseen jotka tulevat eteen jarrutuksissa ja alamäkiosuuksissa joka nyt ei täällä kotimaassa ole ongelma, kerran olen päässyt yhden palkin päähän täydestä, mikäli se täyteen joskus jossain alamäessä menisi niin silloin jarrutukset hoituisivat normijarruilla.

        Olen seurannut näitä kulutuksia yleensä viikon jaksoissa jolloin talvirenkain ja talvirajoituksin työmatka 2 asteen lämpötilassa meni 4.6 l/100km, nyt kesärenkain ja kesärajoituksin niin ikään 2 asteen lämpötilassa viekin 5.4 l/100km.
        Viime syksynä auton ollessa uusi ja lämpötilan ollessa 5 asteessa kulutus oli tasan 5.0 l/100km joten suurimmaksi osaksi epäilen tuota tien karkeutta joka nostaa kulutusta, auto ei rullaa läheskään siihen malliin tuossa urassa kuin uran reunalla, helppo testata se myös itse.

        Autoon tuli Dunlop FastResponse renkaat jotka kyllä ovat lehtien mukaan hiljaisimmasta päästä ja ovat kuulemma vierinvastukseltaankin hyvät joten mitä se veisikään jollain huonommilla..


      • Gen-II
        Naurishybrid kirjoitti:

        Moro. Kyllä paineet on renkaista tarkistettu ja ne on kohdallaan. Talvirenkailla tuo vakiomatka mitä ajan niin meni kulutuksella 5.0-5.2 ja nyt todellakin huitelee välillä 5.8-6 litraa. Ihmetyttää vain tuo akku, kun ei se ole latautunut täyteen pidemmilläkään matkoilla. Viime viikolla ajettu reissu helsinkiin eikä silloinkaan missään vaiheessa palkit täyttyneet. Pitkänkin ajomatkan jälkeen saattaa liikennevaloista lähdettäessä käyttää sähköä vain 50 metrin ajan...eilen kokeilin kaupan pihasta lähdettäessä laittaa EV-moden päälle, kun akussa oli 50% virtaa jäljellä ja ei suostunut sitä kytkemään päälle. Mitä kesärenkaita on muilla tullut autoliikkeestä? Itsellä tulivat Bridgestonen Potenza S001 ja ei voi kyllä renkaita kehua.

        Näissä hybrideissä ei kannata väkisin pyrkiä sähköllä ajamiseen... ylämäet ja kiihdytykset matkanopeuteen ovat polttomoottorin hommia.

        EV-tilaa kannattaa käyttää oikeastaan vain parkkipaikoilla, jos sielläkään. 50% varaus ei kuitenkaan pitäisi olla esteenä. Jos EV-tila ei mene päälle, sinulla on ehkä päällä jokin tehoa vaativa lämmityksen tai ilmastoinnin toiminto. Liikkeelle lähdettäessä EV-nappia pitäisi myös painaa ennen kuin polttomoottori on käynnissä. Kylmäkäynnistetyn moottorin ohjaus pitää moottorin käynnissä kunnes se on lämmennyt.

        Jos renkaat ovat ainoa muutos kulutuksen noustua, kai se sitten on vaan niiden ominaisuus. Olethan mitannut ne paineet kylmistä renkaista. Paineiden korotus voisi jotain vaikuttaa, mutta mene ja tiedä...


      • Naurishybrid
        Gen-II kirjoitti:

        Näissä hybrideissä ei kannata väkisin pyrkiä sähköllä ajamiseen... ylämäet ja kiihdytykset matkanopeuteen ovat polttomoottorin hommia.

        EV-tilaa kannattaa käyttää oikeastaan vain parkkipaikoilla, jos sielläkään. 50% varaus ei kuitenkaan pitäisi olla esteenä. Jos EV-tila ei mene päälle, sinulla on ehkä päällä jokin tehoa vaativa lämmityksen tai ilmastoinnin toiminto. Liikkeelle lähdettäessä EV-nappia pitäisi myös painaa ennen kuin polttomoottori on käynnissä. Kylmäkäynnistetyn moottorin ohjaus pitää moottorin käynnissä kunnes se on lämmennyt.

        Jos renkaat ovat ainoa muutos kulutuksen noustua, kai se sitten on vaan niiden ominaisuus. Olethan mitannut ne paineet kylmistä renkaista. Paineiden korotus voisi jotain vaikuttaa, mutta mene ja tiedä...

        On kylminä mitattu. Melkoiset rouskut ovat kyllä nämä renkaat, ääni on hurjan kova kesärenkaille ja muutenkin ajotuntuma on melko huono. Ajellaan nyt nuo pois ja katsellaan sitten mihin renkaisiin päädytään. Ei ole väen väkisin tullutkaan sähköllä ajetua, mutta lähinnä sitä vain kokeilin, kun on tuntunut nuo matkat sähkön avulla vähentyneen niinkin radikaalisti.


      • HSD -10
        Naurishybrid kirjoitti:

        On kylminä mitattu. Melkoiset rouskut ovat kyllä nämä renkaat, ääni on hurjan kova kesärenkaille ja muutenkin ajotuntuma on melko huono. Ajellaan nyt nuo pois ja katsellaan sitten mihin renkaisiin päädytään. Ei ole väen väkisin tullutkaan sähköllä ajetua, mutta lähinnä sitä vain kokeilin, kun on tuntunut nuo matkat sähkön avulla vähentyneen niinkin radikaalisti.

        No minkä verran sähkökäytöllä olet päässyt?

        Olen päässyt akut täyteen ajettuani (siis 2 pykälää vaille täysi) 2.4 km kun olen pitänyt neulan juuri siinä ECO-alueen alapuolella jolloin nopeuden pystyy pitämään parhaimmillaan 65 km/h mittarinopeutta.
        Ei tarvinne olla yhtään huolissaan kokeile ajaa kaupungissa jossa nuo kesärenkaiden vierinvastukset ja karkea asfaltti ei haittaa matalammasta nopeudesta johtuen niin huomannet että pääset vähemmällä polttoaineella kuin talvella kun moottoria ei tarvitse käynnistää kylmyyden takia.


      • HSD -10 kirjoitti:

        No minkä verran sähkökäytöllä olet päässyt?

        Olen päässyt akut täyteen ajettuani (siis 2 pykälää vaille täysi) 2.4 km kun olen pitänyt neulan juuri siinä ECO-alueen alapuolella jolloin nopeuden pystyy pitämään parhaimmillaan 65 km/h mittarinopeutta.
        Ei tarvinne olla yhtään huolissaan kokeile ajaa kaupungissa jossa nuo kesärenkaiden vierinvastukset ja karkea asfaltti ei haittaa matalammasta nopeudesta johtuen niin huomannet että pääset vähemmällä polttoaineella kuin talvella kun moottoria ei tarvitse käynnistää kylmyyden takia.

        Itse olen päässyt 3 km sähköllä akut tietysti täyteen ladattuna( tosiaankin 2 pykälää vaille täysi) ja oikeestaan sen 5 km pätkän noin neljä kilsaa on menty sähköllä tosin on hieman alamäki voittonen pätkä...nopeus noin 60 km/h. Itsellänni ei muutosta kulutuksen suhteen kesäkiekkoihin vaihdettuna...uskoisin kun lämpötila nousee lisää sen jälkeen muutosta tapahtuu. Renkaat on kummatkin 15 tuumaset. Kulutus on pyörinyt alle viiden tällä hetkellä...siis todellinen.


    • Hybrisdi

      Oppia ikä kaikki.

      tähän asti olen luullut että näissä hybrideissä olisi sähköajolla jotain todellista merkitystä kulutukseen ja päästöihin.

      Nyt ihmettelen mitä virkaa on kalliilla sähkötekniikalla, jos akun varaus riittää vain 3km ajoon ja pakkasella voi jäädä sinne metsään kun on patteri tyhjänä.

      • Hybridin fakta on tämä

        Eipä voi sanoa vielä sun kohdalla että kaikki oppi olisi mennyt perille.

        Sun ei tartte tietää mitään muuta kuin se että; hybridi auris ja prius vie käytännössä 5 l/100km kun muut vastaavan kokoiset autot samantehoisilla moottoreilla ja automaattivaihteistolla varustettuna vievät reilusti yli 6 l/100km, ei mitään muuta sun kannata ajatella, vain tuo fakta.


      • sokea piste
        Hybridin fakta on tämä kirjoitti:

        Eipä voi sanoa vielä sun kohdalla että kaikki oppi olisi mennyt perille.

        Sun ei tartte tietää mitään muuta kuin se että; hybridi auris ja prius vie käytännössä 5 l/100km kun muut vastaavan kokoiset autot samantehoisilla moottoreilla ja automaattivaihteistolla varustettuna vievät reilusti yli 6 l/100km, ei mitään muuta sun kannata ajatella, vain tuo fakta.

        Ja noita hyperiittejä ostaa papat, jotka ajavat alle 10 tkm/vuosi.

        10 tkm ja kulutuksessa vaikka 2 l ero = 200 l / 340 €/vuosi säästö. 20 tkm/vuosi ajolla säästöä vajaat 700 €/vuosi.

        Toisaalta hyperiittien arvonalenema on sieltä pahimmasta päästä, parikymmentä prosenttia vuodessa = 600 €/kk tjsp.

        Jep, kyllä kannattaa tuijottaa pelkkää kulutusta.


      • kulujenlaskija
        sokea piste kirjoitti:

        Ja noita hyperiittejä ostaa papat, jotka ajavat alle 10 tkm/vuosi.

        10 tkm ja kulutuksessa vaikka 2 l ero = 200 l / 340 €/vuosi säästö. 20 tkm/vuosi ajolla säästöä vajaat 700 €/vuosi.

        Toisaalta hyperiittien arvonalenema on sieltä pahimmasta päästä, parikymmentä prosenttia vuodessa = 600 €/kk tjsp.

        Jep, kyllä kannattaa tuijottaa pelkkää kulutusta.

        Ehdottomasti hybridi tai mikä tahansa säästömielessä ostettava auto pitää ostaa alle 20000€:lla. Mielellään alle 15000€. Tuolloin pääomakulut jäävät alle 2000€/vuosi jota voi pitää kohtuullisena. Jos tuon päälle muut kulut kuten polttoaineenkulutus, vakuutukset, ajoneuvovero ja huollot ovat keskimääräistä edullisempia, niin silloin on autoilun kokonaiskulut kohtuulliset ja esim. vähäkulutuksisuudesta edes jotain hyötyä.


      • paappa.hytriiti
        sokea piste kirjoitti:

        Ja noita hyperiittejä ostaa papat, jotka ajavat alle 10 tkm/vuosi.

        10 tkm ja kulutuksessa vaikka 2 l ero = 200 l / 340 €/vuosi säästö. 20 tkm/vuosi ajolla säästöä vajaat 700 €/vuosi.

        Toisaalta hyperiittien arvonalenema on sieltä pahimmasta päästä, parikymmentä prosenttia vuodessa = 600 €/kk tjsp.

        Jep, kyllä kannattaa tuijottaa pelkkää kulutusta.

        Ihte ostin hybriidin kun siinä 340hv ja silti normiajon kulutus helposti alle 10 litran kovillakin pakkasilla. Nyt kun lauhtuu niin alkaa kulutus menee jo alle 9 litran. Semmonen paappa-auto se on, hytriiti.


    • hybrisdi

      Ja talviseisokin jälkeen eivät nuo hybridi-ihmeet kuluta bensaa yhtään, kun on patteri lopussa.

      Litran säästö satasella ei ole minulle lähimainkaan riittävä peruste valita autoa, jolla ei saa edes peräkärryä vetää.

      Olis mulla vitsit vähissä, jos 25 asteen pakkasella jäisin mettään hybriidini kanssa.

      • Voi voi, et ole

        tainnut ymmärtää koko hybridin ideaa. Metsään sillä jää jos polttoaine on loppu ja jompikumpi akku tyhjä. Näin olen asian yksinkertaistettuna ymmärtänyt.


      • prius

        Prius on varmasti yksi varmimpia autoja lähtemään kylmästä käyntiin. 35 asteen pakkasessa ei priuksella ollut mitään ongelmia startata lämmittämättä, kylmemmästä en tiedä.


      • HSD -10
        prius kirjoitti:

        Prius on varmasti yksi varmimpia autoja lähtemään kylmästä käyntiin. 35 asteen pakkasessa ei priuksella ollut mitään ongelmia startata lämmittämättä, kylmemmästä en tiedä.

        " Huoltotiedotteessa on mm. ilmiön kuvaus sekä mittariohjelmiston päivitysohjeet. "

        Mitä tuo mittariohjelmiston päivitys pitää sisällään, mitä siinä tulee uutta vai tuleeko ylipäänsä mitään mitä käyttäjä huomaa uutena ominaisuutena ?


      • hmmm???
        HSD -10 kirjoitti:

        " Huoltotiedotteessa on mm. ilmiön kuvaus sekä mittariohjelmiston päivitysohjeet. "

        Mitä tuo mittariohjelmiston päivitys pitää sisällään, mitä siinä tulee uutta vai tuleeko ylipäänsä mitään mitä käyttäjä huomaa uutena ominaisuutena ?

        pidätkö jotain sisällä.


    • väärin

      Aloittajalle tiedoksi että auto on Auris Hybrid Touring Sports Farkku

      • furkkumestari

        s puuttui sportin perästä, mutta mitä tuo sun "farkku" siellä tekee???


      • Rius
        furkkumestari kirjoitti:

        s puuttui sportin perästä, mutta mitä tuo sun "farkku" siellä tekee???

        Mul on Priuksessa pikkuakun voltit olleet 9,6V ja hyvin lähtee käyntiin. Tohon pikkuakkuun ei tunnu saavan ees yli 12V. Vaihdoin uuden akun vuosi sitten ja aina se 11,6-11,9V näyttää.


      • mittaajaaasiw
        Rius kirjoitti:

        Mul on Priuksessa pikkuakun voltit olleet 9,6V ja hyvin lähtee käyntiin. Tohon pikkuakkuun ei tunnu saavan ees yli 12V. Vaihdoin uuden akun vuosi sitten ja aina se 11,6-11,9V näyttää.

        Mielestäni 9,6v kuormittamattomasta akusta mittattuna (lepojännitte) tarkoittaa että akku on rikki.

        http://www.autotarvike.fi/images/big/akku8vyK.gif

        Tuossa on ainakin todellinen jäätymisriski jo pienessäkin pakkasessa. Tarkistappa se yleismittarisi paikkaansa pitävyys.


    • ekihan
    • ToyotaAllwaysinBetter

      Höpö taulukko. Kenen lie muokkaama? Tavallisesti 9,6v on kriittinen tilanne olipa kesä tai talvi, mutta hybridin "käynnistysakku" antaa virtaa vain järjestelmän herätykseen, käynnistysvirta otetaan ajoakusta. siksi sinne riittää niinkin ohuet kaapelit kuin on.
      2x30kv moottorit pyöräyttää polttomoottorin käyntiin jokseenkin kevyesti vert tavallinen startti tehot 1.2-2kv.

      • pekku_123

        Jo on suuret jännitteet autoissa oiken kilovolttia. Teho kyllä ilmoitetaan wateissa ta kilowateissa.


      • 309625525

        Jännitteen tunnus on muuten iso V, eikä pikku v, eli kilovoltti ilmaistaan kV kun kilowatti puolestaan kW. Oiskohan kyseessä kirotusvirhe?


    • halpa_korjaus
    • Jhgh

      Viikon ajamatta oli prius 5~15 asteen pakkasessa.Käyntiin lähti kuin kesällä.

      • ABH

        MORO! Laitoin Oululaisen Arctic Heatin akkulämmittimen akkuun ja niiden ABC 6A laturin. Lämpenee ajon aikana ja laturina avulla kun on roikassa! JA TOIMII!!!!


    • Tilapäinenvika

      Tuossa ketjun aloittajan otsikon aikaan eli tammikuussa 2014 tuohon tuota autoa vaivasi se ohjelmistovika joka liittyi vilkkuihin joka purki akun kun autolla ei ajetu viikkoon. Se on historiaa, kun ohjelmisto päivitettiin pikaisesti.

      Minun Aurikseni akku on toiminut täysin luotettavasti näissä Lapin pakkasissa joka talvi.

      Miksi tämä otettiin esiin?

    • u7turururutr

      mulla 2014 auris ja toimii jos ajaa kerran kuukaudessa vähintään ja on hieno pirssi, stadissa ehdoton peli.

    • Heikaikkihybridikuskit
    • Tarkoitusperäsi

      HYBRIDIKUSKEJA EI TARVITSE KENENKÄÄN PELASTELLA.

      Tuosta Toyotan hybridin virrankulutusohjelmasta keskusteltiin vuoden 2014 alussa. Akun virran kuluminen poistui mittariohjelmiston päivityksellä. Se ratkaistiin parissa viikossa.

      Nyt 12 voltin akku ei tyhjene ja sen virta kyllä aina riittää sen hybridijärjestelmän päälle laittamiseen ilman mitään lämmittimiä tai muita lisukkeita. Tehokas ajoakku käynnistää aina polttomottorin. 12 v akkua tarvitaan antamaan virta hybridijärjestelmälle ja siihen riittää yksi aaa-paristokin.

      Toyotalla oli tuolloin suomenkielinen huoltotiedote ko. asiasta nimellä "12 voltin akku tyhjä lyhyen käyttämättömyysjakson jälkeen". Huoltotiedotteessa oli mm. ilmiön kuvaus sekä mittariohjelmiston päivitysohjeet.

      • Taitaaharmittaa

        No otappa se 12v akku pois ja kokeile 1,5v aaa paristoa, et taida päästä edes kytkemään akkua takaisin kun ei takaluukku edes aukea.
        Mielestäni urpoa edes väittää että ongelma olisi ratkaistu, akku on edelleen kylmässä eikä lataannu ajon aikana.
        Ystäväni auris ei ole lähtenyt käyntiin kertaakaan ilman apuvirtaa tämän pakkasjakson aikana.


    • enopentti

      Avimeton järjestelmä syö akun tyhjäksi pitkän seisonnan aikana n.2vk.. Ainakin meidän piriuksesta napista painamalla ratin alta saa avimen "haku toiminnon" pois päältä esim. ulkomaan loma 3vk kun seisio auto lentokentän parkissa.. 5v 90tkm olemme vaihtaneet 3x 12v akun. 1x takuuseen.. nyt 38Ah tilalla 45Ah akku japanin sisä markkinoillahan näissä on syväpurkaus geeli akut.. mutta turkasen kallis.. ylläpitolaturi on pop..

    • yarisko

      Arctic Heatillä on hybridiautoihin oma ABH lämmityssysteemi. Máksaa satasen tienoilla. Toimii!

    • dfdsfadsfdfasd

      Aloituksen asiassa oli kyse tästä. Nyt korjattu:

      Tuossa ketjun aloittajan otsikon aikaan eli tammikuussa 2014 tuohon tuota autoa vaivasi se ohjelmistovika joka liittyi vilkkuihin joka purki akun kun autolla ei ajetu viikkoon. Se on historiaa, kun ohjelmisto päivitettiin pikaisesti.

      Minun Aurikseni akku on toiminut täysin luotettavasti näissä Lapin pakkasissa joka talvi.

      Miksi tämä otettiin esiin?

    • AURISHYB

      Arctic Heat Control OY:llä hybridien akkuun nopea akkulämmitin! GONOW autot käyttää jo!

    • ongelmahyb

      Minun 2014 Auris seisoi viikon - akkujäätyi. Uusi akku oli ostettava. Pakkasta -4 akku ei ottanut laturista virtaa vastaan.

      • asialinja

        Akun ikä on 4-5 vuotta.


    • Anonyymi

      Tojotaa ei kannata jättää seisomaan pitkäksi aikaa, muuten voi olla edessä hinauskyyti. Tojoilla pitää ajaa koko ajan jotta akut lataantuu.

      • Anonyymi

        Jos ihmettelitte Toyotaa solvaavia mielipiteitä tässäkin ketjussa niin voin kertoa että asialla oli tapojensa mukaan Toyota-palstan oma trollipoju Pentti.


    • Anonyymi

      Auto seisoi muutaman viikon tuossa pihassa käyttämättä. Ajettu 27 tkm.

      Akku meni tyhjäksi, koska joku ajonestolaite tms. syö virtaa koko ajan.
      Akku siis vainaa. Takaluukkuja ei saa auki ilman virtaa farmarissa. Eli on ryömittävä takapenkin kautta irrottamaan akku. Kunhan ensin oli Toyota- huollosta annettu lupa irrottaa akku ilman erityistoimenpiteitä.

      Vähän hatuttaa.

    • Anonyymi

      Toyota hyyty miksi virtsa on kadonnut, kakka kikotin?

    • Anonyymi

      Onkohan näillä joilla ongelmia niin vetonoukku asennettuna ja minkä merkkinen sähkösarja. On ilmennyt läpivuotoa sähkösarjoissa. Brink.

    • Anonyymi

      Tare
      Minulla ei ole ollut mitään vikaa talvella vaikka -40 mutta myt 26 helteellä teki Auris tempun ettei käynnisty. Pyytää lukemaan ohjekirjaa, herjaa akun lataukseen sekä etuikkunan etäisyys systeemin valot palaa kuin my.s yleinen hälytys kolmio. Kun yrittää k.yntiin, ei edes ohjaustehostin lähde toimintaan.

      • Anonyymi

        Juu havaittu että BRINK 754143 sähkösarja tuottaa toyotaan ongelmia, ongelmat loppuu kun irrottaa sulakkeet koukun sähkösarjasta. Silmann-Tech myy noita ainakin, siellä väitetään ettei noissa voi olla vikaa.


    • Anonyymi

      Tuo vika korjattiin ohjelmistopäivityksellä välittömästi seitsemän vuotta sitten kun tuo ongelma ilmeni.

      • Anonyymi

        2.2014 jälkeen ei ole tullut uutta ohjelmisto päivitystä eli omassa 2018 on uusin valmiina jo


    • Anonyymi

      EU TOYOTA= PASKAA

      Ensin diesel D4D 1.4, 2.0, 2.2 ja nyt nämä hybridit .. Ei jatkoon ..

      Japsi Toyota toimii kyllä!

    • Anonyymi

      ??? Siis mitä! Eikö Toyotan hybrideissä ole 12V akkulaturia, vaikka autossa on suurjänniteakku ja sen latausjärjestelmä? Aika alkeellinen moka, mutta sästäähän silläkin.

      • Anonyymi

        on siinä


    • Anonyymi

      Useimmissa sähköautoissakin on 12V akku samassa roolissa kuin Tojon hybrideissä.
      Kaikissa plugareissa on myös 12V akku.

      Ongelma on siis yhteinen kaikilla merkeillä.

      • Anonyymi

        BMW on ratkaissut tuonkin ongelman plugareissaan. 12V akkua ladataan tarvittaessa ajoakulta otettavalla sähköllä.
        Käynnistysmoottori itse käyttää sitä 400V akkua, samoin kuin ilmastoinnin pyörittämiseen yms.


    • Anonyymi

      Corolla 2,0 hybrid ei käynnisty. Pari päivää ajamatta ja käynnistysvirta lopussa. hinurilla huoltoon, takuuta jäljellä. Yli 20 astetta pakkasta on ollut viime päivät

    • Anonyymi

      Akku on paskana jos siinä on lämmitys elementti viritys!🌨️❄️

    • Anonyymi

      Kahdesti nyt jättänyt auto koti pihaan. Pakasta vaivaiset -10 astetta. Taidanpa asennusta ylläpito laturin että auto lataa kun on roikassa

    • Anonyymi

      Toyota Auris Hybrid (ns itselatautuva) vm 2016. Suositeltu akun vaihto 4 vuoden välein. Itsellä menossa jo kolmas akku. Ensimmäinen oli käytössä 5 v sitten ei latautunut millään (en silloin tiennyt että akku suositeltu vaihdettavaksi 4 vuoden jälkeen) . Akkuliikkeestä ostettu akku (ei merkkihuollon Toyotan suosittelema) ei toiminut kuin reilun vuoden kun alkoi ongelmat. Akku tyhjeni kun autolla ei oltu ajettu muutamaan päivään. Nyt kolmas, Toyotan merkkihuollon asentama, otettu käyttöön. Mikäli tähänkin alkaa ilmetä ongelmia laitan auton myyntiin.

      40 vuoden ajalta en muista yhtään autoa jossa olisi ollut tällaisia akkuun liittyviä ongelmia. Kun akun vaihtoi sai olla huoletta seuraavat ainakin 6 vuotta.

      • Anonyymi

        Minä vaihdoin syksyllä 14 vuotta vanhaan autoon akun, siinä oli vielä alkuperäinen akku. Iso akku takakontissa (eurooppalainen dieselauto). Tämäkään akku ei osoittanut hyytymisen merkkejä, mutta varmuuden vuoksi vaihdoin, kun vanhalle oli muuta käyttöä.


    • Anonyymi

      Auris hyytyi parkkipaikalle ja Nauris jäätyi kauppakassiin.

    • Anonyymi

      Corollat ei ainakaan lähde käyntiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe