Norjaan!

tiggikalapuikkomag..

Mielenkiinnosta kyselisin että onko täällä kukaan ollut norjassa hitsaajana? saisi ainakin enemmän voita leivänpäälle sielläpäin kolvaillessa,,kiinnostaisi kovasti päästä sinne töihin..niin huonosti maksavat ainakin täälläpäin suomea. norjan kieltä en osaa oikeastaan ollenkaan, englantia välttävästi riittäneekö tuollainen kielitaito? olen 25 vuotias mies ja hitsauskokemusta on noin 5 vuotta,

7

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sillialus

      Kyllä Norjassa töitä löytyy ammattimiehelle, korjaustelakalta ainakin. se onkin sitten miesten hommaa.

    • 33v jässikkä.

      Tässä pieni kerronta.

      Olin Norjassa Raudebergissä toissä n:10v. sitte. Minulla oli MAG:lle ja MMA:lle yleisimmät pätevyydet, ei putkipätevyyksiä. Pääsin töihin Räisäsen Matin firmaan nimeltä Möley stål AS. Möley stål oli (suomalaisten työntekijöiden 10-15 jätkää) Båttbygg AS:lle toimiva alihankkija. Korjattiin kalalaivoja. Työ oli raskasta, laihduin 7kk. aikana 18kg. Olin nuorin ja minulta vaadittiinkin paljon, mm. kaikki paskahommat. Palkka oli silloin 17€/h. Päivän pituus normaalisti 13h ja lauantaisin 7.5h. Olin suhteellisen kokematon tuolloin, pohjalla oli ammattikoulu levysepäksi ja Masa Yardsin laivalevyseppä kurssi. Yuon Norjan keikan jälkeen avautuivat ovet työelämään. Nykyään korjaan paperikoneita, mutta hiljasta on sillä rintamalla. Odottelenkin pääsyä tuotantonosturikurssille, tieto tulee huomenna, että pääsenkö. En jaksa enään matkustaa ja kontata tehtaitten kellareita ja konesaleja. Yritys on kova päästä nosturikurssille ja sitä kautta vakituiseksi SSAB:lle Sen tiedän, että määräaikaisena saattaa mennä 4-8v. ennen kuin pääsee "vakituiseksi". Viime vuodet on opettanut noyryyttä ja pitkäjänteisyyttä, jaksan kyllä roikkua määräaikaisenakin. Tottakai nosturikuskin palkkakin motivoi (3566€/kk). Työ on kyllä tarkkaa ja vastuuta kovasti, mutta ei tarvi kuin istua, ei kontata paskasissa vaatteissa.

    • hitsari3

      Kertokaahan muutkin ketkä ovat olleet norjassa töissä paljon maksetaan ja riittääkö välttävä englannin taito? ja mihin firmoihin kannattaa soitella? ja mitä päevyyksiä kannattaa hitsata?

    • mistäköhän kysellä?

      kiinnostaisi..oon netistä yrittänyt katsoa paikkoja mutta ei tunnu olevan? pitäisikö sinne jalkasin mennä kyselemään? ja ei ole ruotsin eikä norjan kieli valitettavasti hallussa eli englannilla pitäisi pärjätä.joku suomalainen joka on siellä töissä niin olisin kiitollinen jos antaisit vaikka sähköpostiosoitteen.Kontakteja pitäisi saada hitsauskokemusta ja taitoa on.

      • 33v jässikkä

        Suhteilla homma pelaa parhaiten. En sanoisi etteikö onnistuisi vaan paikalle menemällä. Jos hallitset hitsaamisen oikeasti erinomaisesti, erityisesti TIG, niin hommaa saat varmasti. Annat näytön taidoistasi niin saat paikan tai et saa, kaikki riippuu taidoistasi. Norjalaiset puhuvat hyvin englantia, sillä parjää. Ajelisin ensimmäisenä tuonne.--> http://www.baatbygg.no/index.php?action=kontaktoss tai soita Räisäsen Matille.


    • snövitt

      Olen ollut töissä Målöy Stålilla yhteensä 2 vuotta. Firma oli aiemin nimellä Nordcon AS. Jos tykkäät hitsailla ja polttoleikkailla tai avata saumoja hiilellä kaatosateessa, niin tämä on se oikea paikka täällä ei luokkia tarvita. Tammikuun sademäärä voi olla 900mm, luit oikein 90cm ja sitä tulee niin vaaka- kuin pystysuoraan, vaara että rupeaa kahden vuode jälkeen kasvamaan suomut. Norskit tietysti hoitavat siistit sisähommat. Palkka huono ja Matti 90%-tisesti kuin kyrvän niellyt, ei edes huomenta sano. Målöy on kaikenlisäksi Jumalan selän takana, eli jos haluaa liikkua omalla autolla niin Tukholmaan tulee matkaa 1100km. Haluat hyötyä hitsaustaidoistasi niin suosittelen yhteydenottoa Lappalaisen Harriin Lafopa A/S Verdalsöra, Tronheimin pohjois puolella josta myöskin helpot yhteydet maanteitse Vaasaan

      • welder

        No ei verdalin putkisanka firmaan ainakaan kannata kusetettavaksi lähteä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3797
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      176
      1388
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe