Kannettavan akku pysyy paremmassa kunnossa

kun ei lataa täyteen

Jos akku on kannettavassa koko ajan ja laturi on siinä kiinni sanotaanko että kokoajan niin akku on jatkuvasti täyteen varattu.

Mutta joissakin yrityskannettavissa on oikeasti kehittynyt ohjelmisto jolla ohjataan latausta oikeasti.

Lenovossa joka minulla , voi laittaa akun ylläpito asetuksia ja käyttöiän pidennyksen eli alkaa lataamaan vaikka 25% kohdalla ja päättymään 100% tai minkä vaan haluaa. Erittäin hyvä. Noin 50% varaus on optimaallinen li-ion akulle. Jos haluaa mahdollisimman pitkän eliniän.


Onko muissa tälläistä mahdollisuutta?

11

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin Samsungeissa on mahdollisuus asettaa akun lataus loppumaan 80 %:n kohdalle, jolloin akun käyttöikä pitenee, kun ei akkua aina ladata täyteen kapasiteettiin.

    • Akkuisti

      Akut ovat käyttökamaa, ei niiden säilymisestä tai pitkäikäisyydestä tarvitse välittää sen enempää kuin auton akun iän pidentämisestä. Jos se joskus muuttuu liian vähätehoiseksi, vaihtaa sitten uuteen akkuun.

      Tuntuisi hassulta jättää akun lataus vajaaksi vain 50-80% tienoille. Mitäs sitten kun sitä akkua oikeasti tarvitsee käyttää, eikä se olekaan valmiiksi varattu täyteen?

      Jätättekö puhelimenkin akun varauksen vain puoliväliin, kun otatte sen aamulla mukaan päivän rientoihin? Mitäs jos akku loppuu kesken puhelun tai feissailun?

      • 1stMacFinn

        Just noin.

        Ja jos se akun säilyminen on niin tärkeää, osta pöytäkone.

        Mulla on läppäri, 2,5 vuotias, akku nyt antaa 97,4 % alkuperäisen tehosta. Ja tää siis on lähes aina verkkovirrassa. Toki käytän myös akulla viikottain.


      • akku80euroa_murr
        1stMacFinn kirjoitti:

        Just noin.

        Ja jos se akun säilyminen on niin tärkeää, osta pöytäkone.

        Mulla on läppäri, 2,5 vuotias, akku nyt antaa 97,4 % alkuperäisen tehosta. Ja tää siis on lähes aina verkkovirrassa. Toki käytän myös akulla viikottain.

        > Tuntuisi hassulta jättää akun lataus vajaaksi vain 50-80% tienoille

        Tuntuu hassulta pilata akkunsa, joka läppärin vanhetessa maksaa enemmän kuin itse läppäri. Varsin suuri osa käytöstä on kuitenkin kotona tai muussa vakipaikassa. Lataa täyteen vasta sitten kun tietää lähipäivinä tarvitsevansa pitkää akkukäyttöä


      • 3421VGWE

        Kyllä se kuule auton akussakin on vaihtelevaa se kestoikä. Ei kaikilla ole kuulemma kestäneet akut 10 vuotta, kuten esim. meillä Corollan akku kesti. Tai kesti itse asiassa ylikin, samoin toisessa autossamme (n. 12 vuoden luokkaa). Jotkut puhuvat 5 vuoden kestoista...

        Sama muidenkin asioiden kanssa. Oikealla hoidolla asiat kestävät pidempään.

        Minulla on 4-5 vuotta vanhassa kännykässä yhä yli viikon akunkesto. Myin uuden puhelimen hetimiten pois ja otin vanhan takaisin käyttöön, kun ei näillä uusilla mitään tee.


      • Akkuisti
        akku80euroa_murr kirjoitti:

        > Tuntuisi hassulta jättää akun lataus vajaaksi vain 50-80% tienoille

        Tuntuu hassulta pilata akkunsa, joka läppärin vanhetessa maksaa enemmän kuin itse läppäri. Varsin suuri osa käytöstä on kuitenkin kotona tai muussa vakipaikassa. Lataa täyteen vasta sitten kun tietää lähipäivinä tarvitsevansa pitkää akkukäyttöä

        Jos haluaa säästää akkuaan eikä sitä varsinaisesti tarvitse, kyllä se läppäri toimii verkkovirrallakin ilman akkua. Akku kaappiin odottamaan oikeaa käyttöä, jos kerran sen kapasiteetin säilyminen on ensiarvoisen tärkeää.

        Silti olen sitä mieltä että käyttötavaraa ne ovat, turha niiden säilymistä on niin paljoa murehtia, varsinkaan läppärityypeissä joissa akku on vaihdettavissa.


    • lenovot

      Kannattaisiko läppäristä ottaa akku irti tykkänään täyteen ladattuna ja laittaa se vaikka pöytälaatikkoon, jos läppäriä pitää lähes jatkuvasti verkkovirrassa?
      piteneekö akun elinajan odote?

      • sähkömies_

        Laita jääkaappiin minigrip pussissa, jottei kosteus pääse sen sisälle.
        MUISTA LIITTÄÄ SE LATAUKSEEN 6KK VÄLEIN. Oma läppärini toimii mainiosti verĸovirralla ilman akkua.
        Akku on käytössä kun mennään mökille tai matkoille missä sähkönsaanti on hetkittäistä.
        Hyvin toimii alkuperäinen akku vieläkin. Kone on Asuksen 17" läppärin win7 käyttiksellä.


    • http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku

      "Li-ion-akut tulisi säilyttää varattuina; suositeltavin varaustaso on 70–90 %. Varaustaso ei saa päästä laskemaan niin alhaiseksi, että kennon napajännite putoaa alle 2,5 volttiin kolmea kuukautta pidemmäksi ajaksi. Jos niin pääsee käymään, osa akun kapasiteetista on mennyttä lopullisesti. "

      Tuo kannattaa muistaa säilytyksessä.

    • HP on hyvä merkki

      Ainakin tässä mun HP Compaq 6715s Akku on ihan sökönä. Vaikka akku olisi ladattu täyteen niin kone sammuu muutaman sekunnin päästä kun ottaa laturin pois. sit ku koneen käynnistää uudelleen (virta johdon kanssa) niin akku onkin tyhjä. Kone on tietenkin 6-7 vuotta vanha ja ollut koko ajan latauksessa niin akku on menny ihan sököksi ja näin vanhaan koneeseen ei uutta akkua kannata ostaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe