Motivan lämmitystapojen vertailulaskurissa on karkea virhe

Laskuri reilaan

Motivan lämmitystapojen vertailulaskurissa on karkea virhe http://lammitysvertailu.eneuvonta.fi/

Sähkön hinnan nousu vuodessa on Motivan laskurissa tuplattu 6,4% vuodessa, kun se todellisuudessa on 3,2 prosenttia, hintatilasto on otettu 10 viimeisen vuoden ajalta.

Energiamarkkinaviraston sivuilta on helppo tarkastaa sähkön reaalihintojen kehitys kymmeneltä viime vuodelta http://www.sahkonhinta.fi/summariesandgraphs
joka on vuonna 2003-2003 138% ja sijoittamalla korkolaskuriin nähdään että reaalihintojen kehitys on ollut n. 3,2% http://alandsbanken.fi/info/opencms/Finland/fi/pankkipalvelut/saasta_ja_sijoita/laskin/korkoa_korolle/

Virhe on karkea eikä sitä selitä edes inflaatiokorjauksen unohtuminen.

Muutenkin laskuri antaa kummallisen kovan vuosikulutuksen sähkölämmitteiselle uudelle 2012 omakotitalolle esim. 120m2 talolle on laskettu ilpin kanssa (ei takkaa) n. 10tkwh eli 1200€ vuodessa pelkkään lämmitykseen, kun meillä vastaavilla spekseillä oleva talo kuluttaa kokonaisuudessaan mukaanlukien käyttösähkö, vain n. 10tkwh eli 1200€.

Ei taida laskurissa olla kaikki parametrit ihan kohdillaan, sinällään karkea virhe, kun moni valitsee lämmitysjärjestelmän tuon motivan laskurin perusteella. Esim. maalampö maksaisi itsensä takaisin (ja alkaisi tuottaa) laskurin mukaan vastaavassa talossa 10 vuoden päästä, vaikka todellisuudessa siihen menisi huomattavasti kauemmin. Lisäksi lämmitysjärjestelmien huoltokustannukset on unohtuneet jonnekin.

6

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkömiehen

      Ihannepaikka on Kaksoisvirranmaa

    • maalämpökallis

      Niin no ku n ei tosiseikat puhu homman järkevyyden puolesta. Muuttamalla parametrejä saadaan haluttu lopputulos. Valtion kannalta toki tavallaan kiusallista kun so called asiantuntijaelin on valjastettu irrationallisella arkkinoinnilla myymään kalliita ja vielä kesken eräisiä maalämpöpumppu kuviooita. Voittaja on selvillä ja kun ei kansa muuten tajuu niin eikun kunnon veroa vaan kehään niin saadaan sähkön hyöty alas. Toisaalat akun maalämpöpumppu nauttii samaa 1.7 kerrointa koska ei toimi laite ilman sähköä. On tilanne jokseenkin sekava.

    • Pelit ja pensselit

      Ootte te ihmiset ihme juutalaisia, meillä menee pelkästään käyttösähköön ehkä n. 12000 kWh vuodessa. Jokunen tuhat ilppiin ja loput öljyllä.

      • Käyttösähkö

        Tuossahan ei oltu eritelty käyttösähkön määrää ja käyttösähköhän lämmittää taloa talvella lähes samallailla kuin lämmitysjärjestelmän tuottama lämpö. Tämä tuntuu usein unohtuvan laskelmissa. Lisäksi uudessa talossa on uudet pihit laitteet...


    • polttopuun hinta

      Eikös nuo uudet 2012 talot ole kaikki matalaenergiataloja. Kun korjaa tuon sähkön hinnan nousuvirheen, niin jopa 200m2 uuteen taloon kannattaa laittaa vain sähkölämmitys, koska esim maalämpö ei tuo säästöjä kuin vasta yli kymmenen vuoden jälkeen.

      Ilpin säästöt on muuten laitettu tosi alhaisiksi vain vähän päälle 200€ vuodessa.

      Polttopuun hinnannousuksi on laitettu jopa yli 7% vuodessa , sehän tarkoittaa että hinta kaksinkertaistuisi 10 vuodessa, on kyllä melko hurjia nuo alkuarvot

    • Huoltokustannus

      Huoltokustannukset lämmitysjärjestelmästä puuttuu kokonaan, niitä ei voi edes lisätä, vai kuvitteleeko joku että maalämpö tai ilppi pysyy kunnossa ilman minkäänlaisia korjauksi yli 20 vuotta.

      Noita muita parametrejä voi muuttaa, mutta todella kummallinen virhe tuo sähkön tuplattu hinnan nousu tuollahan selvästi todetaan että sähkön hinnan vuosittainen nousuprosentti on laskettu 10 viimeisen vuoden hinnoista lähteenä Energiamarkkinavirasto, mutta silti tuo onnistuttu tuplaamaan, haiskahtaa kyllä hieman palaneelta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe