Pojan homous

Isän häpeä

Kai sitten olen ahdasmielinen umpijuntti kun en pysty hyväksymään 15v poikani homoseksuaalisuutta. Poika vielä korostaa suuntautumistaan varmaankin ärsyttääkseen minua. Syytän tapahtuneesta ex-vaimoani, eron jälkeen oikein kasvatti poikaani siihen saippuaooppera-maailmaansa, vaihtuviin miehiin ja muihin akkojen kotkotuksiin. Isä pidettiin aina etäällä.
Tunnen häpeää kun kaverit puhuvat pojistaan, kaikista mukavista yhteisistä harrastuksistaan. No, minun pojalla on 'poikakaveri' ja hän inhoaa kaikkea mitä teen. Poika käy netissä ällöttäviä keskusteluja paljon vanhempien miesten kanssa..tästä meille tuli kamala riita, kun olin 'sekaantunut hänen yksityis elämään'. Joskus ajattelen, että tämä kaikki on ohimenevää, olen jopa rukoillut että Jeesus näyttäisi pojalleni oikean tien, vaikken uskovainen olekaan.
Huoli tulevaisuudesta on myös, homomiesten elämä on rikkonaista- päihteitä, masennusta, irtoseksiä, tauteja hiv sun muuta.. ei se niin 'fantsua' ole kun mitä nykyään joka puolella julistetaan.

39

3086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Joo, mutta ajattele asian valoisampaa puolta. Pojastasi ei koskaan tule vaimon hakkaajaa. Sehän olisi paljon suurempi häpeä.

      • häpeäisin isänä

        Täytyy peesata. Pojan homous olisi ihan ok, mutta väkivaltaista öykkäriä en kehtaisi sanoa pojakseni.


    • Sisu-pastilli

      "homomiesten elämä on rikkonaista- päihteitä, masennusta, irtoseksiä, tauteja hiv sun muuta.."
      - Tämänkaltaisia ihmisiä on epäilemättä olemassa. Sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa. Jos poikasi ajautuu näihin piireihin, vika on jossakin muualla, ehkä tähänastisissa viidessätoista vuodessa.

      "Isä pidettiin aina etäällä."
      - Eikö sinulla ollut mitään mahdollisuutta ottaa enemmän osaa poikasi elämään ja kasvatukseen? Miksi ei?

      Ihmisen seksuaalinen suuntautuneisuus on synnynnäinen. Ketään ei voi kasvattaa sen enempää homoksi kuin heteroksikaan. Tiedät varmaan, että moni on yrittänyt ennen sinuakin.

      "hän inhoaa kaikkea mitä teen."
      - Kaikki 15-vuotiaat inhoavat sitä, mitä vanhemmat tekevät.

      "Poika käy netissä ällöttäviä keskusteluja paljon vanhempien miesten kanssa."
      - Tämä on kyllä rikollista ja sairasta - siis niiden vanhempien miesten taholta. Heidät pitäisi saada kiinni, sillä poikasi ei ole ainoa uhri.

      Toivot varmaan, että poikasi elämästä tulisi onnellinen ja hän löytäisi hyvän kumppanin. Yritä sopeutua, sinulla ei ole muuta mahdollisuutta, jos haluat pitää häneen kontaktin. Ajan myötä asia tule sinulle - ja hänelle! - helpommaksi.

      • verkkopsykologi

        ^samaa mieltä paitsi en usko että seks. suuntautuminen on geeneissä. Kasvuympäristö vaikuttaa. Kasvatus, aikuisilta saadut toimintamallit, rakkaudettomuus jne. Ei ole sattumaa, että homoseksuaaleilla miehillä on lähes aina huono isäsuhde.


      • isän häpeä

        Exä on muuttanut eromme jälkeen 6 kertaa Suomessa ja ulkomailla, joten aika vaikea olla läsnä kun on tuo omakin elämä. Ainoa asia mikä minulta kelpaa on raha. Olen tavallaan saanut asiassa rauhan. Miksi yrittää olla isä tai kaveri jollekin joka inhoaa, vaikka oma lapsi onkin. Löytäköön oman tiensä.
        Luojan kiitos, olen tätänykyä suhteessa tasapainoisen naisen kanssa ja kumppanini on nyt raskaana. Uusi lapsi on uusi alku jonka ansaitsen.


      • HD3000
        isän häpeä kirjoitti:

        Exä on muuttanut eromme jälkeen 6 kertaa Suomessa ja ulkomailla, joten aika vaikea olla läsnä kun on tuo omakin elämä. Ainoa asia mikä minulta kelpaa on raha. Olen tavallaan saanut asiassa rauhan. Miksi yrittää olla isä tai kaveri jollekin joka inhoaa, vaikka oma lapsi onkin. Löytäköön oman tiensä.
        Luojan kiitos, olen tätänykyä suhteessa tasapainoisen naisen kanssa ja kumppanini on nyt raskaana. Uusi lapsi on uusi alku jonka ansaitsen.

        Miehet ei ajattele muutako omaa etuaa ja rahaa.


      • no jaahas
        verkkopsykologi kirjoitti:

        ^samaa mieltä paitsi en usko että seks. suuntautuminen on geeneissä. Kasvuympäristö vaikuttaa. Kasvatus, aikuisilta saadut toimintamallit, rakkaudettomuus jne. Ei ole sattumaa, että homoseksuaaleilla miehillä on lähes aina huono isäsuhde.

        Höpönpöppöä. Olen homo ja minulla on parempi suhde isääni kuin kenelläkään tuntemallani ihmisellä eikä melkeinpä parempaa voisi toivoa. Jos sitä vain hyväksyttäis se et toiset on lähtöjään homoja ja toiset heteroita ilman mitään "diagnosoitua" syytä.


    • kekk3

      "Ei ole sattumaa, että homoseksuaaleilla miehillä on lähes aina huono isäsuhde."

      Mihin perustat väitteen? Onko kausaliteetti asian suhteen eli huonosta isäsuhteesta seuraa homous, pystytty todistamaan?

      Jos asiaa on edes tutkittu, voisiko se olla juuri toisinpäin eli homoudesta seuraa huono isäsuhde homouteen liittyvien kielteisten ennakkoluulojen vuoksi?

    • Isän häpeä,

      Edellä on annettu hyviä vastauksia ja näkökulmia tilanteeseesi. Koet selkeästi sekä syyllisyyttä että häpeää. Itse näen, että sinun olisi hyvä luoda poikaasi tasapainoinen ja kunnioittava suhde. Se ehkä vaatii aikaa, mutta älä tee mitään lopullista suhteellenne tässä vaiheessa.

      Nuoren kasvattaminen on toisinaan työlästä, varsinkin jos jotkut omat tulevaisuudenajatukset ja toiveet eivät näytä täyttyvän. Pidä tulevaisuus avoimena ja suhtaudu siihen positiivisesti. Aika tekee ihmeitä, mutta anna myös itsellesi mahdollisuus kasvuun ja asioiden uudelleenajattelemiseen.

      Homous ei ole kenenkään syytä, joten syyllisyyteen tai syyllistämiseen saati häpeään ei ole aihetta. Jokainen ihminen on yhtä arvokas ja ansaitsee hyväksyntää ja rakkautta, varsinkin lähipiiriltään.

      Antti-pappi

    • Palstojen seuraaja

      Uskovainen vaimosi suree toisessa ketjussa 15-vuotiaan poikanne homoutta.
      Eikö tämä yhteinen huoli lähennä teitä ja auta lämmittämään uudelleen suhteenne?

      Osoittamalla, että tekin voitte kääntää kelkkanne ja palata jälleen yhteen, saattaa poikannekin arvioida uudelleen elämänkatsomuksensa ja muuttua takaisin heteroksi, kun koti on rakastava, uskova ja kunniallinen.

      Pääsette kaikki huolistanne, sillä tietenkin poikannekin on täysin selvillä, että jatkamalla valitsemallaan tiellä hänen tulevaisuutensa on päihteitä, irtoseksiä, hiviä ja muita tauteja. Helpottakaa hänen elämäänsä kaikin keinoin.

    • skeptikko moi
    • minun tarina

      Olen sitä mieltä, ettei 15-vuotias edes vielä voi tietää seksuaalista suuntautumistaan. Homoseksuaalinen käyttäytyminen nuorella on traumaperäinen vääristymä. Rakkauden kaipuuta ja toisaalta vastakkaisen sukupuolen pelkoa ja hämmennystä. Heteroseksuaalille isälle se on varmasti vaikea paikka kun lapsi ei kehity odotusten mukaisesti. Pitääkö kaikki vaan sitten hyväksyä? Ketään ei voi väkisin muuttaa.

      Itse olin kylmän ja väkivaltaisen kodin hyljeksitty kasvatti ja nuorena sitten riitti että edes joku minua halusi, oli se sitten toinen mies. Homo en kuitenkaan ole. Eheydyin, en Jeesuksen, vaan terapian avulla.

    • Sannnnnnnni

      Jos seksuaalisen suuntautumisen voisi johonkuhun kasvattaa tai valita niin miten homoja sitten olisi, ottaen huomioon että se on kuitenkin paljon vaikeampaa? Maissa jossa homot kivitetään hengiltä on homoja, ja et kai sentään luule että kukaan haluaa tulla kivitetyksi huvikseen.

      Homoilla on perinteisesti ollut paljon vaikeuksia koska rikkinäisestä perheestä seuraa masennusta -ja rikkinäinen perhe seuraa hyväksynnän puutteesta. Käytöksesi aivan suoraan ajaa poikaasi vanhojen pervojen syliin: hän on lapsi joka tarvitsee aikuisen hyväksyntää ja sinun pitää se tarjota ettei hän etsi sitä muualta.

      Homoseksuaalisuus on nykyisin normaalia mutta jollet kestä sitä niin unohda koko juttu ja keskity olemaan hyvä isä ja miehen malli.

      • Isän häpeä

        Mielestäni olen aika lempeä vanhempi. Oma isäni olisi moisesta käytöksestä heittänyt kadulle. Meidän huushollissa poikakavereiden yöpymiset on kielletty eikä gay- chateissa roikuta. Nykypäivän mittapuun mukaan olen varmaan täysi natsi kun kaikkea erilaisuutta pitäisi suvaita ja oikein syleillä. En myöskään hyvällä katso mitään nuoleskelua jota nämä pojat kiusakseni edessäni esittävät. Mistä tällaista opitaan? Missä on lapsen viattomuus?! Äitinsä luona sitten poika saa elää täysin vailla kontrollia ja sääntöjä, mikä tietty hänelle mieleen.


      • Sannnnnnni
        Isän häpeä kirjoitti:

        Mielestäni olen aika lempeä vanhempi. Oma isäni olisi moisesta käytöksestä heittänyt kadulle. Meidän huushollissa poikakavereiden yöpymiset on kielletty eikä gay- chateissa roikuta. Nykypäivän mittapuun mukaan olen varmaan täysi natsi kun kaikkea erilaisuutta pitäisi suvaita ja oikein syleillä. En myöskään hyvällä katso mitään nuoleskelua jota nämä pojat kiusakseni edessäni esittävät. Mistä tällaista opitaan? Missä on lapsen viattomuus?! Äitinsä luona sitten poika saa elää täysin vailla kontrollia ja sääntöjä, mikä tietty hänelle mieleen.

        Unohdat taas (koska vihaat eksääsi, ehkä syystä, en voi tietää) että lapsesi on LAPSI. Ei mikään ihme pervo. Gaychateissa roikkumisen voi kieltää ihan rauhassa (nais-mies chateissakin roikkumisen saa mielestäni teiniltä kieltää samoin perustein).
        Lapsen viattomuus on juurikin siinä että itse näet vaikka mitä sodomiaa koska olet aikuinen; lapsi ei näe kuin ehkä varhaista itseilmaisua tai ehkä vain muotia. Itse ajattelet kaikenlaista hyvinkin pitkälle menevää ja pohdit eksäsi moraalittomuutta; lapsi ei tiedä tästä yhtään mitään. Voi olla että lapsesi on homo mutta tuskin harrastaa vielä mitään seksiä; toistan että voit nimenomaan tuputtaa vanhempia miehiä koska et anna lapsen olla rauhassa. Teinien käyttäytyminen usein näyttää aikuiselle seksuaaliselta koska meille tietyt merkit tarkoittavat muuta, mutta ajattele päiväkerhoikäistä tyttöä joka lainaa äitinsä huulipunaa. Lapset usein kopioivat aikuisia ymmärtämättä.

        Älä leimaa lastasi seksuaaliseksi aikuiseksi; anna tilaa. Teini-ikäinen näyttää aikuiselta, muttei ole. (Homoseksuaalisuus on synnynnäinen ominaisuus jolle ei voi oikein mitään, mutta sitä voi silti olla hyvinkin perinteinen ja yksiavioinen, varsinkin jos saa kasvaa rauhassa niin ettei yliseksuaalisuutta tuputeta).


    • Tyhmää

      Aika tunteetonta ja kylmää provoilla näin vaikeasta aiheesta ja lukea sitten toisten tosissaan kirjoittamia kommentteja.

      Homous ei ole leikin asia kenellekään.

    • mies vai nainen vai

      Omasta kokemuksestani voin sanoa, että tuo homous juttu voi olla kokeilu tai sitten hän vain on homo. Oma lapsi pitäisi jokaisen kuitenkin hyväksyä sellaisena kuin hän on ja syyttämättä ketään hänen homoudestaan (esim. jos ex naisesi on hakannut yms lasta ja se on vaikuttanut lapseen niin silloin syyttäminenkin on hyväksyttävää)

      En usko, että kukaan voi kasvattaa erityisesti homo tai lesbo lapsia, ihminen syntyy heteroksi tai sitten homoksi/lesboksi/bi.

      Itselläni ollessani 15v oli "kokeilu" 16 vuotiaan tytön kanssa, olen siis nainen itsekkin. Seurustelin 1,5 vuotta kyseisen tytön kanssa (suhteeseen kuului seksi myös) ja tajusin, että miehet kuitenkin minua kiinnostavat minua ja tuossa iässä minulla ei pahemmin ollut kokemuksia miehistä.

      :) En tiedä voiko kokeiluksi sinäänsä enää sanoa kun kesti noin kauan, mutta joka tapauksessa nykyään en enää naisen kanssa seurustelisi tai menisi edes sänkyyn.

      En kuitenkaan voi edelleenkään tietää rakastunko vielä joskus naiseen. :)

      Niin ja kasvatukseni on ihan normaali, ei ole mitään lesbomaisia juttuja. :D

    • jorrikkä

      Kai niitä on jotain eheytymisleirejä, jonne voisit
      poikasi viedä...

    • ressu1

      älä koke mullakin on homoseksuaali tytär en häpeä...en kiertele jos joku kysyy..lapsen seksuaalisuuteen ei voi vaikuttaa..ole onnellinen

    • putkiaivo tane

      Häpeätkö että olet hetero ja poikasi on homo? Rakkus lapseen ei häviä tuollaisen takia.Lapsi otetaan vastaan ehdoitta ja hän kaipaa rakkautta ja hyväksyntääsi.

    • Jyystöö

      Mä olen bi..
      Mä nussin kaikkien kans.

    • Anna aikaa

      Tähän tekee mieli sanoa, että 15-vuotias etsii vielä suuntaansa ja hakee omaa tietään kaikessa muussakin, miettii, kokeilee, puntaroi ... niin seksuaaliasioissa kuin kaikissa muissakin elämän aiheissa ja asioissa.

    • kansan_mies

      Näyttää olevan oikein muotia nykyään nuorten keskuudessa olla ainakin biseksuaali ja kokeilla kaikenlaista. Kyllä ne sitten iän mukana oppivat pelisäännöt, viisastuvat. Onhan se rankkaa olla homopojan isä sen ymmärrän. Mutta ei lasta/nuorta saa väkivalloin käsitellä tietenkään.

    • perinteinen rva

      oli aloitus provo tai ei, isän ja homoseksuaalisen pojan suhde on aina vaikea. Homomiehille äiti on yleensä korostuneen tärkeä, isäsuhteen jäädessä etäiseksi. On ymmärrettävää, että oman pojan homouden hyväksyminen on isälle vaikea paikka ja helpommin sanottu kuin tehty.
      Omassa tuttavapiirissäni olen katsellut kuinka yh-äiti ensin potki miehensä pihalle ja jäi viettämään vauhdikasta sinkkuelämää kasvattaen sivussa poikaansa. Pojalla ei minkäänlaista miehenmallia, eikä äiti draamailullaan ole osannut kasvattaa poikaa vaan muokannut hänestä jonkinlaisen shoppailuseuralaisen itselleen. Minulla huoli tuosta pojasta, on niin omaksunut äitinsä yliampuvat toimintamallit.. aika huonot eväät miehen elämään.

    • Suuren perheen äiti

      En ymmärrä miksi otsikkona on "poikani homous".
      Sehän ei tässä ole ongelmana vaan ap:kin kertoo tajauvansa että ongelmansa on oma "umpijunttiutensa".

      • Anonyymi

        Tässä taas yksi "suvakki"


    • kokemus-k

      Eiköhän tuo isän ja pojan konflikti juonna juurensa hyvin pitkälle siitä että poika toimii juuri niin kuin teinit toimivat. Hän siis oikein provosoi isäänsä kun tietää tämän kannan homouteen. Poika siis toimii korostetun seksuaalisesti kun tietää isän siitä suuttuvan. Todellisuudessahan poika on vielä ihan teini ja hänen maailmaansa kuuluvat lähinnä ihastukset ja omaa seksuaalisuuteen kasvaminen.

      Jos isällä on yhtään järkeä päässä ja kypsyyttä vanhempana, hän pistä nyt tämän "homo jutun" hetkeksi taka-alalle ja alkaa olla pojalleen taas vain isä. Ei provosoidu pojan tempuista vaan keksii oikeasti yhteistä tekemistä joka sopii molemmille, keskustelee rakentavasti pojan kansaa elämän asioista. Ja kaikkein tärkeimpänä osoittaa myös sen rakkauden ja välittämisen pojalleen sekä kehuu niistä asioista joita pojassaan arvostaa. Jos koko isän elämä on vain pojan tuomitsemista, ei ole ihme jos välit eivät ole kunnossa ja poika hakee huomiota provokatiivisella käytöksellään.

      On lopulta aika yhdentekevää onko poika lopullisesti homo vai ei. Tärkeää on se että hän tuntee olevansa myös isän taholta hyväksytty ja rakastettu.

      • hallelujaa!!!!

        Eikö sellasia eheytys leirejä ole olemassa? Vie poikas sinne vaikka korvista kiskomalla ja sano ettei kotiin ole asiaa, ennenkuin hintteys karisee. Poikas kiittää sua vielä joskus..


      • KokemusK
        hallelujaa!!!! kirjoitti:

        Eikö sellasia eheytys leirejä ole olemassa? Vie poikas sinne vaikka korvista kiskomalla ja sano ettei kotiin ole asiaa, ennenkuin hintteys karisee. Poikas kiittää sua vielä joskus..

        "Eikö sellasia eheytys leirejä ole olemassa?"

        Ei. Joillain uskis-porukoilla on jotain ohjelmiaan mutta ei sinne ketään vastoin omaa tahtoa oteta eikä niissä kenestäkään väkisin voida heteroa saada.
        Sitä paitsi nuo eivät oikeasti edes toimi...


    • Häpeilijät

      Kuinka poika voi olla varma suuntautumisestaan noin nuorena?
      Olet yllyttänyt häntä uskomaan, että hän on homo. Olet halveksinut hänen ystäviään, vaanit hänen nettikavereitaan, sekaannut hänen elämäänsä ja nyt häpeät HÄNTÄ:
      Olisi aihetta sinun hävetä omaa käytöstäsi.

      Teet pojastasi väkisin homon ja erilaisen, ihmisen, johon et tule myöhemmin saamaan mitään yhteyttä, kun hän tuosta kasvaa ja katkaisee sinuun välinsä.

      Varmaan ihmettelisit, jos ymmärtäisit, että poikasi häpeää sinua ja käytöstäsi.

      • Homoksi ei tehdä

        Nää on niin naurettavia väitteitä, että seksuaalista suuntautumista ei voisi tietää kuin tietyn ikäisenä. Kenestäkään ei voi tehdä homoa. Seksi ja seksuaalisuus ovat kaksi eri asiaa. Seksuaalisuus on kolmen ulottuvuuden kokonaisuus, joka koostuu seksuaalisesta, eroottisesta ja romanttisesta ulottuvuudesta. Lapset ovat jo seksuaalisia olentoja siinä mielessä, että he tutkiskelevat omaa kehoaan, tuntevat omasta kosketuksestaan mielihyvää ja voivat kokea jo jonkin asteista vetoa jompaan kumpaan sukupuoleen. Vasta murrosiässä kuitenkin tapahtuu tunteiden erotisoituminen eli halu varsinaiseen seksiin muodostuu. Oman seksuaalisen suuntautumisensa moni homo on kuitenkin tiennyt hyvin varhaisessa vaiheessa, jo kouluiässäkin.

        Homoseksuaalisuus kuten heteroseksuaalisuus, on muutakin kuin halua seksiin. Se pitää sisällään seksuaalisen halun sitä sukupuolta kohtaan, johon tunnemme vetoa, mielikuvia, fantasioita, odotuksia, tarpeita ja niin edelleen. Seksuaalisuus on siis herännyt ja ollut kehittymässä ennen murrosikääkin. Ei se sieltä yhtäkkiä vain putkahda. Näin ollen on täysin mahdollista, että seksuaalinen suuntautuminen on jo yksilön omassa tiedossaan lapsuusaikana. Tätä ei kukaan toinen voi toisen puolesta päättää.


    • poikani on..

      ..myös homo, tai kun teini-ikäinen on, niin käy läpi jotain -toivottavasti ohimenevää- vaihetta. En puutu, mutten myöskään millään tavoin pysty käsittelemään asiaa. Näin poikani kaupungilla käsi kädessä toisen pojan kanssa ja meinasin saada sydärin. Poika vaikuttaa kovin hämmentyneeltä ja päämäärättömältä, eikä pysty löytämään kanavia seksuaalisille tunteilleen eikä oikein elämälleen yleensäkään. Oma isäni oli oikea hirviö eikä olisi moista menoa katsellut. Sen virheen haluan välttää. Vanhemmuus on haastavaa.

    • luulen, että poikasi korostaa homouttaan vain ärsyttääkseen lisää sinua koska et hyväksy häntä sellaisena kuin hän on. Heteromiehen vaikea ymmärtää jos pojasta tulee homo, mutta asiaa ei pitäisi käsitellä pelkästään seksualisuuden näkökulmasta vaan isä-poika suhteesta. Ajatellaanpa että JOS poikasi olisi vaikka esim. kehitysvammainen tai mielenterveysongelmainen, kohtelistko häntä samoin kuin kohtelet nyt?
      Eikö kuitenkin olisi parempi ottaa asia pojan kanssa puheeksi ihan asialinjalla syyllistämättä ketään. Jos olet ISÄ pojallesi niin hyväksyt myös vastoinkäymiset ja omien toiveittesi täyttymättömyydenkin. Sillä nekin kuuluvat jokaisen elämään eikä elämä aina mene niinkuin itse sen haluaisi.

    • Kungpao

      Siis mä en ymmärrä nykyajan isie että kaikesta syytetään lapsen äitiä, siis kaikesta!

    • heteromies33

      Ole hyvilläsi että on vain homo..olis sulle voinu paskempikin munkki käydä.. :D homous ei estä lisääntymistä!

    • JuoponPoika

      Ei tuosta tule kerrassaan mitään, kaksi aikuista ihmistä mätkii nuorukaista Raamatulla, on alhaista menoa. Hoidattakaa ensin itsenne kuntoon, poika kyllä selviää, kun jätätte rauhaan.

      Minä inhoan tuota isää jo nyt, vaikka en ole koskaan nähnyt.

      Oliko Jeesus homo? Rakasti Johannesta.

      PS: Opettele juopoksi, silloin alkaa homotkin kelvata, jos niillä on viinaa, niin teki minun isäni.

    • Tekisinsamoin

      Hae siis apua häpeääsi, jotta pojastasi ja hänen tulevaisuudestaan ei tule rikkonaista. Samalla kun junttiutesi hellittää saattaa pojankin asenne ja katsantokanta muuttua. Nyt hän panee hanttiin junttiuunolle sen minkä ikinä pystyy.

    • Priplop

      Kukakohan täällä on toistaan parempi.me suomalaiset olemme kyllä ansaittu se mitä olemme tilanneet.emme ole KOSKAAN tyytyväisiä yhtään mihinkään aina jaksamme haukkua ja valittaa.eli synnymme,valitamme ja kuolemme.siinä se oli pähkinänkuoressa.

    • JumalaOnYhäSama

      Ihmisten syyllisyys
      18 Jumalan viha ilmestyy taivaasta ja kohdistuu kaikkeen jumalattomuuteen ja vääryyteen, jota ihmiset tekevät pitäessään totuutta vääryyden vallassa. 19 Sen, mitä Jumalasta voidaan tietää, he kyllä voivat nähdä. Onhan Jumala ilmaissut sen heille. 20 Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan. Sen vuoksi he eivät voi puolustautua. 21 Vaikka he ovat tunteneet Jumalan, he eivät ole kunnioittaneet ja kiittäneet häntä Jumalana, vaan heidän ajatuksensa ovat käyneet turhanpäiväisiksi ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
      22 He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet tyhmiksi, 23 ja he ovat vaihtaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviin. 24 Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. 25 He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa -- olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen. 26 Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, 27 ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan.

      28 Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi. 29 He ovat täynnä kaikenlaista vääryyttä, halpamaisuutta, ahneutta ja pahuutta, täynnä kateutta, murhanhimoa, riitaisuutta, petollisuutta ja pahansuopuutta, he panettelevat 30 ja parjaavat, vihaavat Jumalaa, ovat röyhkeitä ja pöyhkeitä, rehenteleviä ja pahanilkisiä, vanhemmilleen tottelemattomia, 31 ymmärtämättömiä ja epäluotettavia, rakkaudettomia ja säälimättömiä. 32 Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      623
      3788
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      45
      1690
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1477
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      38
      1416
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      171
      1399
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      1299
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      106
      1116
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      47
      1022
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      61
      991
    10. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      929
    Aihe