valtavirrasta poikkeavia koulutustapoja ?

-ipsukka-

Millaisia erilaisia " menetelmiä" ja tapoja on olemassa koiran kanssa olemiseen ja sen kouluttamiseen ?

5

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Many different way

      Valloillaan on kaksi eri suuntausta, joista toinen on johtajuuskorosteinen, sekä se toinen on posetiivinen kouluttaminen. Jompaa kumpaa kannattavien mielestä kaikkien tulisi olla samalla kannalla kuin hän on. Erimieltä ja eri tavalla kuin nämä kaksi koulutussuuntausta kannattavat, dumpataan näillä palstoilla armotta.

      Katso ja selaa vanhoja keskusteluja, seuraa mitkä viestit ovat saaneet eniten miinuksia, ja lue ne tarkkaan. Sieltä löytyy useampiakin tapoja toimia koiran kanssa. Ja mikä parasta, ne myös useimmiten toimii paremmin kuin kumpikaan noiden uskonlahkojen vouhkaamat menetelmät.

      • koiransa pilannut

        Juuri noin. Koira on loppujen lopuksi helppo kouluttaa, ihan kaikki niistä. Koiralle voi antaa myös löysää, miksi koiran pitää esimerkiksi kulkea koko ajan jalanvierellä ? En tajua yhtään. Oma koirani on "koulutettu" lepsusti, tulee kyllä luokse, tottelee hyvin, vaikken ole mitenkään erikoisemmin kouluttanut. Ehkäpä se että juttelen koiralle ja olen jutellut heti sen kotiin tullessa, on koiralle mieleen. Esim. ollaan menossa tien yli, koira pysähtyy katsoo minuun ja odottaa lupaa mennä tien yli, itse se on sen oppinut ilmeisesti vahingossa, koska sitä ei ole johtajuudella eikä palkinnoilla siihen opetettu.

        Koirani ei siis ole koskaan karannut vaikka ilman hihnaa ulkoillaan, koirani ei ole koskaan tappelua aloittanut vaikka on nuori uros jne. On vain paljon saanut rapsutuksia ja syliä, kyllä olen tehnyt sen viimeisen virheen mitä ihminen voi tehdä, jos koiraa pentuna jokin pelotti, otin syliin...eli koirani ei saanutkaan itse kohdata pelkojaan ja opetella niistä selviämään, tosin vieläkin turvautuu minuun mieluummin kuin alkaa esim. tappelemaan. Pilalla olosta huolimatta, koiraa on kehuttu kun on niin täyspäinen ja mahtava uros, on pyydettyt "isäksikin", eikä erään kouluttajan mielestä saa "palleja poistaa".


      • Niin erilaisia
        koiransa pilannut kirjoitti:

        Juuri noin. Koira on loppujen lopuksi helppo kouluttaa, ihan kaikki niistä. Koiralle voi antaa myös löysää, miksi koiran pitää esimerkiksi kulkea koko ajan jalanvierellä ? En tajua yhtään. Oma koirani on "koulutettu" lepsusti, tulee kyllä luokse, tottelee hyvin, vaikken ole mitenkään erikoisemmin kouluttanut. Ehkäpä se että juttelen koiralle ja olen jutellut heti sen kotiin tullessa, on koiralle mieleen. Esim. ollaan menossa tien yli, koira pysähtyy katsoo minuun ja odottaa lupaa mennä tien yli, itse se on sen oppinut ilmeisesti vahingossa, koska sitä ei ole johtajuudella eikä palkinnoilla siihen opetettu.

        Koirani ei siis ole koskaan karannut vaikka ilman hihnaa ulkoillaan, koirani ei ole koskaan tappelua aloittanut vaikka on nuori uros jne. On vain paljon saanut rapsutuksia ja syliä, kyllä olen tehnyt sen viimeisen virheen mitä ihminen voi tehdä, jos koiraa pentuna jokin pelotti, otin syliin...eli koirani ei saanutkaan itse kohdata pelkojaan ja opetella niistä selviämään, tosin vieläkin turvautuu minuun mieluummin kuin alkaa esim. tappelemaan. Pilalla olosta huolimatta, koiraa on kehuttu kun on niin täyspäinen ja mahtava uros, on pyydettyt "isäksikin", eikä erään kouluttajan mielestä saa "palleja poistaa".

        Ilmeisesti sinulla on ollut vain tämä yksi koira? Useiden koirien jälkeen voi havaita että saman rodun sisälläkin asioita opitaan ja sisäistetään niin eri tavalla. Tälläkin hetkellä meillä on kolme koiraa, jotka kaikki on pääsääntöisesti koulutettu samoin tavoin. Yksi niistä kulkee ja käyttäytyy niin hyvin kuin vain koira voi, on koko ajan yhteydessä omistajaansa ja vielä totteleekin annettuja käskyjä. Toinen taas täysin hulvaton, vetää hihnassa, räksyttää pihalla (jos ei olla valvomassa) ja muutenkin korvat ovat täysin hukassa. Kolmas on sitten näiden puolivälistä.

        Niin erilaisia ovat kaikki meillä asustaneet koirat olleet ja koulutusta tulee sitten vaan koiran mukaisesti muuttaa. Siinä onkin haastetta, kun on useimpia koiria ja kaikkia pitäisi esimerkiksi lenkin aikana kohdella eri tavalla ;-)

        Kaikkien kanssa ollaan menty melko vahvasti positiivisen kouluttamisen kautta. Sitten kun se pelkkä sanominen joillekin ei ole riittänyt, ollaan niille koirille osoitettu se kuka laumassa johtajana toimii.


    • bullipoju

      Koulutustapoja pitäisi olla niin monta kuin koirayksilöä. Näin minun mielestäni, koska koirat ovat yksilöitä eikä todellakaan ole olemassa mitään tiettyä koulutustapaa joka toimisi jokaiseen koirayksilöön saumattomasti.
      Oikeastaan ei ole muita menetelmiä kuin tuo johtajuuteen perustuva ja positiiviseen ehdollistamiseen perustuva. Kaikki muut ovat yksittäisten kouluttajien omia sovelluksia näistä jommasta kummasta tai sitten jotain siltä väliltä.
      Itse en ole ikinä liputtanut kummankaan puolesta koska kuten sanoin, koirat on yksilöitä ja uskonkin että aika monet muutkin kouluttajat on samoilla linjoilla eikä sen vuoksi noita koulutusmetodeja ole tuon enempää ilmaantunut.
      Tokihan olisi aika mielenkiintoista jos jostakin ilmestyisi joku aivan erilainen tapa kouluttaa koiraa joka ei mitenkään liittyisi noihin kahteen, olisiko se sitten se koirien vapaakasvatus? :D Sitä kyllä taitaa olla jo liikkeellä! ;)

    • ...

      On olemassa yksi tapa kouluttaa koiraa: ehdollistaminen. Koira saa palautetta tekemisestään ja tätä kautta oppii. Ja sen sisällä on yhtä monta koulutustapaa kuin kouluttajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe