Mitä eroa wanha tango ja suomalainen tango?

tanssija31

Mitä eroa on näissä tansseissa? Entäs miten eroaa argentiinalainen tango näistä? Minulla on tanssikilometreja takana vaikka kuinka paljon, mutta koska olen tavistanssija, niin en tiedä nimistä mitään. Osaan vain tanssia kuten viejä vie.

74

2101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nälkäpäivä

      Vanha tango keksitty tanssi. Pitäähän tanssinopettajien elää

    • hedelmäpeli

      Erään itäsuomalaisen tanssinopettajan pitää maksaa laskutkin.

      Muuten ne menee helposti Helsingin kasinolla uhkapeleihin.

      • tavallinen tanssija4

        Tuntuu että tanssiminen on muodostunut suorittamiseksi. Jatkuvasti mainostetaan tanssikursseja. En yhtään ihmettele, että tanssipaikoilla ei kovasti tanssijoita käy ainakin jos rupeaa näitä kirjoituksia lukemaan. Rohkeus mennä tansseihin lopahtaa. Puolison kanssa hallitsemme nämä perustanssit ja monet nopeat kappaleet mennään yhdistetyllä humppa-foksityylillä samoin chacha:n askeleihin on menty foksin askelein. No eilen tanssi-illassa joku taitavan tanssityylin, kuvioita ja kiepautuksia tuli ihan suoraan päälle ensin pysäyttämällä ja siitä peruuttaen taaksepäin, miehen kyynärpää vain iski lapaluitten kohdalla, ei edes anteeksipyyntöä kuulunut.


    • tanssin taikaa

      Wanha tango taitaa olla keksitty nimitys mannetangolle tai tango- romanolle, mitä mustalaiset ovat tanssineet. Vaikutteita on otettu suomalaisesta foksitangosta ja argentiinalaisesta tangosta. Wanha tango on näiden sekoitus.

      Tuo eräs itäsuomalainen tanssinopettaja on elvyttänyt tämän tangomuodon. Nälvimisen sijaan nostaisin hattua tuolle nimenomaiselle tanssinopettajalle!

      Kulttuuriteosta puhuisin!

      • mooses pessi

        Wanha tango tanssina ja nimenä keksitty. Ns mannetango oikeampi.
        Vanha satu keisarin uusista vaatteista. Tanssin taikaa opetuslapsi..


      • $$$$$

        Rahan teosta itse puhuisin.


      • ouhouh
        $$$$$ kirjoitti:

        Rahan teosta itse puhuisin.

        Ja se tarkoittaa yhtä kuin työ.


      • mooses pessi
        ouhouh kirjoitti:

        Ja se tarkoittaa yhtä kuin työ.

        Tanssin taikaa taitaa olla Susel-jengiä. Miksi käyttää sanaa elvyttää tuon tanssin yhteydessä.


      • Ei suselin jengiä
        mooses pessi kirjoitti:

        Tanssin taikaa taitaa olla Susel-jengiä. Miksi käyttää sanaa elvyttää tuon tanssin yhteydessä.

        Wanha tango tai mikä sen nimi onkaan (sillä ei ole merkitystä) on ihana tanssi, rennompi versio tangosta. Tanssin sitä mielelläni, jos mies vain osaa viedä. Harvat osaavat, mikä on harmi. Kuinka moni täällä kommentoivista osaa sitä tanssia?


      • tanssin taikaa
        Ei suselin jengiä kirjoitti:

        Wanha tango tai mikä sen nimi onkaan (sillä ei ole merkitystä) on ihana tanssi, rennompi versio tangosta. Tanssin sitä mielelläni, jos mies vain osaa viedä. Harvat osaavat, mikä on harmi. Kuinka moni täällä kommentoivista osaa sitä tanssia?

        Minä osaan viedä Wanhaa tangoa


      • Äinään Miäs
        tanssin taikaa kirjoitti:

        Minä osaan viedä Wanhaa tangoa

        Sinä siis olet jotain jengiä.


    • arkkumies

      Arkkutango on tunnetila,suomitangossa voi päästä samoille aaltopituudelle joskus.
      Ns wanhaa tangoa tanssitaan kauempana partnerista,vaatii isompaa tilaa.
      Jos haluat fyysisen ja henkisen kontaktin partneriin tanssin aikana unohda wanha tango.

      • Nauraa naurismaan ai

        Höpö höpö höp höp höp höp! Siinä meillä varsinainen wanhan tangon asiantuntija: ei edes tanssiasentoa ottaa osaa ja tulee tänne selittämään tunnetiloista.


      • tanssin taikaa
        Nauraa naurismaan ai kirjoitti:

        Höpö höpö höp höp höp höp! Siinä meillä varsinainen wanhan tangon asiantuntija: ei edes tanssiasentoa ottaa osaa ja tulee tänne selittämään tunnetiloista.

        Tunnetilahan on jokaisen henkilökohtainen kokemus. Wanhaa tangoa mennään miehen käsivarsi daamin selällä lievässä v- asennossa. Daami on siis kutakuinkin miehen kainalossa, otsat ovat kiinni toisissaan, samoin daami kietoo kätensä miehen kaulalle. En osaa sanoa,miten tämä hyvinkin intiimi ote estää fiilikseen pääsyä?


      • naurismaan aidatkin
        tanssin taikaa kirjoitti:

        Tunnetilahan on jokaisen henkilökohtainen kokemus. Wanhaa tangoa mennään miehen käsivarsi daamin selällä lievässä v- asennossa. Daami on siis kutakuinkin miehen kainalossa, otsat ovat kiinni toisissaan, samoin daami kietoo kätensä miehen kaulalle. En osaa sanoa,miten tämä hyvinkin intiimi ote estää fiilikseen pääsyä?

        Näin sen voi nähdä, mutta arkkumies varmaankin voi selittää fiilis- ja kontakitiesteenkin sen jälkeen, kun hän on opetellut wanhan tangon tanssiasennon ja kokeillut sitä todellisissa tanssiympäristöissä.


    • TangoTango

      Romanien tanssimma tango on tanssi missä tangoon on otettu ne suomalaisen tangon askeleet ja kuviot mitkä mahdollistaa sellaisen tanssimisen, missä miesten askeleet eivät mene hameen helmojen sisään, ja hameen helmat eivät jää miehen askeleiden alle. Nyt sama osa suomalaista tangoa on saanut nimen "wanha tango".

    • staka*

      aloittajalle:

      Jos et tiedä niin tutkipa nettiä. Sieltä löytyy malleja live-muodossa - paljon huonoja, mutta parempiakin joukossa. Itse pidän wanhasta tangosta hirmuisesti, siinä on oikeata tyyliä!!!

      Tosi harva suomalainen edes ikinä oppisi argentiinalaista tangoa. Jos et usko niin tutkailepa ko. tanssivideoita. Mutta yrittänyttähän ei laiteta...

      • vamos, si

        "Tosi harva suomalainen edes ikinä oppisi argentiinalaista tangoa"

        Mikä suomalaista estää oppimasta argentiinalaista?
        Aika monet luulee, että Argentiinassa kaikki tanssivat tangoa ja oppivat sen äidenmaidossa. Ei pidä paikaansa, suurin osa ei ole koskaan tanssinut sitä van se on Buenos Airesin pienen piirin touhua.


      • Naisen käyttötarkoit

        Sitten, kun minä en enää pysty tekemään naiselle mitään muuta kuin nojailemaan naiseen ja puristelemaan naista, aloitan argentiinalaisen tangon harjoitukset ellen keksi parempaa tekemistä.


      • voy, vas, va
        vamos, si kirjoitti:

        "Tosi harva suomalainen edes ikinä oppisi argentiinalaista tangoa"

        Mikä suomalaista estää oppimasta argentiinalaista?
        Aika monet luulee, että Argentiinassa kaikki tanssivat tangoa ja oppivat sen äidenmaidossa. Ei pidä paikaansa, suurin osa ei ole koskaan tanssinut sitä van se on Buenos Airesin pienen piirin touhua.

        vamos, si

        Siksi että harva suomalainen mies oppii argentiinalaisen tangon 'äidinmaidossa' tahi vähän vanhempana bordellien odotushuoneissa ;-D).

        Jos esim. suomalainen herrahenkilö joskus 40-50-vuotiaana alkaa opetella - vanhemmista herroista nyt puhumattakaan - niin täytyy olla tanssijatausta jos hyväksi oppii. Se on jo kuulkaas tuo oman painopisteen hallinnan kanssa taiteilu tuossa tanssissa vaikeaa, ja kun vielä täytyy 'hollata' homma niin että löydetään se yhdessä partnerin kanssa. Nämä asiat eivät tule kenenkään selkärangasta ilman vuosien/vuosikymmenten harjoittelua. Tai älyttömän suurta lahjakkuutta. Jollain suselin kursseilla ei pitkälle pötkitä.

        Oletteko muuten huomanneet, että parhaissa tanssivideoissa miehet ovat useimmiten huomattavan iäkästä vuosikertaa partnereihinsa nähden? Mistähän johtunee - luulen että iänaikaisesta harjoittelusta. Uljasta katseltavaa toki.

        Voidaanhan täällä meilläkin askeleita opetella, muutama käännös ja ochot monella tavalla, mutta mutta ... harvoista tulee tanssilavataitureita. Tai hei, ei oteta hommaa niin raskaasti. Eiku harjoittelemaan, "ei yrittänyttä laiteta" kuuluu vanha viisauskin!


      • ahoy
        voy, vas, va kirjoitti:

        vamos, si

        Siksi että harva suomalainen mies oppii argentiinalaisen tangon 'äidinmaidossa' tahi vähän vanhempana bordellien odotushuoneissa ;-D).

        Jos esim. suomalainen herrahenkilö joskus 40-50-vuotiaana alkaa opetella - vanhemmista herroista nyt puhumattakaan - niin täytyy olla tanssijatausta jos hyväksi oppii. Se on jo kuulkaas tuo oman painopisteen hallinnan kanssa taiteilu tuossa tanssissa vaikeaa, ja kun vielä täytyy 'hollata' homma niin että löydetään se yhdessä partnerin kanssa. Nämä asiat eivät tule kenenkään selkärangasta ilman vuosien/vuosikymmenten harjoittelua. Tai älyttömän suurta lahjakkuutta. Jollain suselin kursseilla ei pitkälle pötkitä.

        Oletteko muuten huomanneet, että parhaissa tanssivideoissa miehet ovat useimmiten huomattavan iäkästä vuosikertaa partnereihinsa nähden? Mistähän johtunee - luulen että iänaikaisesta harjoittelusta. Uljasta katseltavaa toki.

        Voidaanhan täällä meilläkin askeleita opetella, muutama käännös ja ochot monella tavalla, mutta mutta ... harvoista tulee tanssilavataitureita. Tai hei, ei oteta hommaa niin raskaasti. Eiku harjoittelemaan, "ei yrittänyttä laiteta" kuuluu vanha viisauskin!

        Suomalainen tango on äkkisiltään katsoen sellaista käpyttelyä jonkun musiikin mukaan.

        Mutta ihan samanlaista on arkkutango äkkisiltään katsottuna, sellaista käpyttelyä jonkun musiikin mukaan.

        Buenos Airesin milongassa kuultua: when they start to dance? No mitäpä siihen sanoisi.


    • Osaajat harvassa

      Tuskin mikään estää, mutta on se vaan yksi vaikeimpia tansseja niiden noin 30-40 tanssilajin joukossa, joita suomessa yleisesti opetetaan. Osittain kai siksi, kun siitäkin on useita tyylisuuntia.

      Varsin vähän ja harvat osaavat Suomessakin tangoa, jos foksikävelyä ei lasketa tangoksi. Niinsanotut wanha mannetango ja suomalainen tango lienevät aika uusia ohjaajapiirien luomuksia.

      • olen tanssinut

        Mitä väliä osaako jonkun oikeaksi väittämää tangoa, se on vain yksi monista tavoista. Foksikävelytango on aivan yhtä oikea tango ja sitä osaavat hyvin monet. Oikeastaan voisi sanoa, että se on oikeampi tapa koska se on kansan riveissä syntynyt tanssi.

        Ei arkkutango ole vaikeaa, vaikeaa on sen määritelmiksi syntyneiden sääntöjen noudattaminen. Säännöt taas teki se parempi väki joka lopulta halusi tanssia köyhälistön tanssia koska se näytti mukavalle. Se kansan parissa ilmennyt mukavuus taas pyritään tappamaan tiukalla oikeaksi määrittelyllä. Siitä taas seuraa että kansa siirtyy johonkin vapaampaan kuten hiphopiin...

        Arvatkaa kumpi oli ensin, tango vai säännöt....


    • tanssin taikaa

      Käyttämällä koko illan foksaamiseen pääsee toki tiettyyn fiilikseen. Ja jos se on ainoa tanssilaji, minkä tuntee hallitsevansa, niin kaikkihan on ihan ok! Sama juttu, jos haluaa mennä buggina kaiken.

      Ei näitä eri tanssilajeja ja muotoja ole turhan takia keksitty. Osa niistä jää elämään. Valssia on mentyy varmaan jo aika monta vuotta jne

      Tiettyyn musiikkiin tuo Wanha tango kaikkine pyörähdyksineen ja käännöksineen vaan tuntuu istuvan tosi hyvin. Sen avulla on mahdollisuus saavuttaa sopivan daamin kanssa huippu tanssifiilis. Esimerkiksi foksaamalla tuota samaa tunnelmaa ei kenties tavoittaisi.

    • Äinään Miäs

      Mitä eroa on Ruusulinnan tanssimuijalla ja prinsessalla?

    • Äinään Miäs

      3 drinkkiä

      • Vastetta kaipaava

        Eipä tullut otettua vettäväkevämpää vaikka olin Ruusulinnassa. Tangoakin sain tanssia ihanasti vietynä. Harmillista oli se, kun ei uskaltanut parille muuten hyvälle viejälle sanoa, että vienti oli liian "löysä". Käden vaste olisi jo kummasti korjannnut tuntumaa, niin pienestä kiiinni. Sama pätee kaikissa tansseissa, Jämäkkyyttä mutta joustavasti.


      • tanssin taikaa
        Vastetta kaipaava kirjoitti:

        Eipä tullut otettua vettäväkevämpää vaikka olin Ruusulinnassa. Tangoakin sain tanssia ihanasti vietynä. Harmillista oli se, kun ei uskaltanut parille muuten hyvälle viejälle sanoa, että vienti oli liian "löysä". Käden vaste olisi jo kummasti korjannnut tuntumaa, niin pienestä kiiinni. Sama pätee kaikissa tansseissa, Jämäkkyyttä mutta joustavasti.

        Vaste- asia on aika vaikea. Sen on niitä tanssin perusjuttuja.

        Mielestäni vaste ei pysy samana koko tanssin ajan vaan vaihtelee suurestikin. Ja sitten eri tanssilajeissa on vaste myös erilainen. Esimerkiksi salsassa "daamin kädet ovat miehen omaisuutta". Uskokaa tai älkää, mutta salsan vaste on heiveröinen, mutta se on olemassa kuitenkin.

        Punttisalit ovat asia erikseen, voimavienti ei kuulu tanssiin. Mielestäni vientivasteen pitäisi olla niin pieni kuin se suinkin vaan on mahdollista. Siis niin pieni, että daami tajuaa siitä liikahtaa.

        Tätä asiaa on vaikea kuvailla näin kirjallisesti. Käytännössä tämä pitäisi testata. Vasteeseen vaikuttaa myös rytmitaju, samanaikainen jousto, koko kroppa yms


      • Vastetta tanssiin
        tanssin taikaa kirjoitti:

        Vaste- asia on aika vaikea. Sen on niitä tanssin perusjuttuja.

        Mielestäni vaste ei pysy samana koko tanssin ajan vaan vaihtelee suurestikin. Ja sitten eri tanssilajeissa on vaste myös erilainen. Esimerkiksi salsassa "daamin kädet ovat miehen omaisuutta". Uskokaa tai älkää, mutta salsan vaste on heiveröinen, mutta se on olemassa kuitenkin.

        Punttisalit ovat asia erikseen, voimavienti ei kuulu tanssiin. Mielestäni vientivasteen pitäisi olla niin pieni kuin se suinkin vaan on mahdollista. Siis niin pieni, että daami tajuaa siitä liikahtaa.

        Tätä asiaa on vaikea kuvailla näin kirjallisesti. Käytännössä tämä pitäisi testata. Vasteeseen vaikuttaa myös rytmitaju, samanaikainen jousto, koko kroppa yms

        Totta puhut, vasteiden toimiminen on tanssin perusjuttuja, mutta silti todella vaikeaa, vain harvojen kanssa onnistuu miellyttävällä tavalla. Saattaa johtua monen kohdalla enemmän tottumuksista kuin pelkästä taidoista.

        Yleensä taitaa olla niin, että kokeneilla ja taitavilla on pienimmät vasteet. Tärkeintä miehelle on kai se, kun tuntee daamin aina reagoivan vientivasteisiin, ovatpa ne luonteeltaan työntäviä tai vetäviä. Kun mies työntää tai vetää, daami vastaa niihin työntämällä tai vetämällä yhtä suurella voimalla ja saa siten myös apua käännöksiä tehdessään. Liikesuuntien muutoksissa vasteet saanevat olla varsin suuriakin oikeilla hetkillä. Tyhjentävä selittäminen on vaikeaa, riippuu myös tanssilajista.

        Samat periaatteet toimivat sekä suljetun otteen tansseissa (esim. tango) että avoimen otteen lajeissa (esim. fusku, BW, salsa). Erona on vain vastepisteiden sijainti, avoimessa otteessa ne ovat lähinnä kädet ja suljetussa otteessa vartalokontakti (lantiosta rintaan ja daamin selkä miehen oikea käsi).

        Mielestäni myös monissa salsan kuvioissa tarvitaan merkittäviä veto- ja työntövasteita, Toki pääsääntöisesti kädet ovat varsin rentoja, mutta silti aina valmiina reagoimaan vasteisiin. Yksi asia salsassa hiukan askarruttaa ja vaikeuttaa vientiäkin. Nimittäin monet naiset tekevät käsillään "pyörivää" liikettä vieden mukanaan miehen käsiä. Käsittääkseni kaikki opettajat eivät näitä liikkeitä opeta tai edes suosittele.

        Koska vastetuntemukset eri naisilla ovat hyvinkin erilaisia, oikeasta totuudesta on erittäin vaikeaa päästä selville. Paitsi löysyys, jolloin vientien onnistuminen on lähes mahdotonta. Ehkä löysyys on juuri sitä, ettei vastata veto- ja työntötuntemuksiin.


      • valdemar
        tanssin taikaa kirjoitti:

        Vaste- asia on aika vaikea. Sen on niitä tanssin perusjuttuja.

        Mielestäni vaste ei pysy samana koko tanssin ajan vaan vaihtelee suurestikin. Ja sitten eri tanssilajeissa on vaste myös erilainen. Esimerkiksi salsassa "daamin kädet ovat miehen omaisuutta". Uskokaa tai älkää, mutta salsan vaste on heiveröinen, mutta se on olemassa kuitenkin.

        Punttisalit ovat asia erikseen, voimavienti ei kuulu tanssiin. Mielestäni vientivasteen pitäisi olla niin pieni kuin se suinkin vaan on mahdollista. Siis niin pieni, että daami tajuaa siitä liikahtaa.

        Tätä asiaa on vaikea kuvailla näin kirjallisesti. Käytännössä tämä pitäisi testata. Vasteeseen vaikuttaa myös rytmitaju, samanaikainen jousto, koko kroppa yms

        "Uskokaa tai älkää(??), mutta salsan vaste on heiveröinen, mutta se on olemassa kuitenkin"

        Kaikissa tansseissa viennin pitäisi olla "heiveröistä" eikä punttisalivoima vientiä! Jos on hyvin seuraava nainen niin daami tajuaa liikahtaa tuntematta edes että häntä ohjataan viennissä!!!!!!!
        Se kehon viesti!!!!


      • Vartalo tanssii
        Vastetta tanssiin kirjoitti:

        Totta puhut, vasteiden toimiminen on tanssin perusjuttuja, mutta silti todella vaikeaa, vain harvojen kanssa onnistuu miellyttävällä tavalla. Saattaa johtua monen kohdalla enemmän tottumuksista kuin pelkästä taidoista.

        Yleensä taitaa olla niin, että kokeneilla ja taitavilla on pienimmät vasteet. Tärkeintä miehelle on kai se, kun tuntee daamin aina reagoivan vientivasteisiin, ovatpa ne luonteeltaan työntäviä tai vetäviä. Kun mies työntää tai vetää, daami vastaa niihin työntämällä tai vetämällä yhtä suurella voimalla ja saa siten myös apua käännöksiä tehdessään. Liikesuuntien muutoksissa vasteet saanevat olla varsin suuriakin oikeilla hetkillä. Tyhjentävä selittäminen on vaikeaa, riippuu myös tanssilajista.

        Samat periaatteet toimivat sekä suljetun otteen tansseissa (esim. tango) että avoimen otteen lajeissa (esim. fusku, BW, salsa). Erona on vain vastepisteiden sijainti, avoimessa otteessa ne ovat lähinnä kädet ja suljetussa otteessa vartalokontakti (lantiosta rintaan ja daamin selkä miehen oikea käsi).

        Mielestäni myös monissa salsan kuvioissa tarvitaan merkittäviä veto- ja työntövasteita, Toki pääsääntöisesti kädet ovat varsin rentoja, mutta silti aina valmiina reagoimaan vasteisiin. Yksi asia salsassa hiukan askarruttaa ja vaikeuttaa vientiäkin. Nimittäin monet naiset tekevät käsillään "pyörivää" liikettä vieden mukanaan miehen käsiä. Käsittääkseni kaikki opettajat eivät näitä liikkeitä opeta tai edes suosittele.

        Koska vastetuntemukset eri naisilla ovat hyvinkin erilaisia, oikeasta totuudesta on erittäin vaikeaa päästä selville. Paitsi löysyys, jolloin vientien onnistuminen on lähes mahdotonta. Ehkä löysyys on juuri sitä, ettei vastata veto- ja työntötuntemuksiin.

        Salsaa(kin) tanssitaan vartalolla, ei käsillä.


      • tanssin taikaa
        Vastetta tanssiin kirjoitti:

        Totta puhut, vasteiden toimiminen on tanssin perusjuttuja, mutta silti todella vaikeaa, vain harvojen kanssa onnistuu miellyttävällä tavalla. Saattaa johtua monen kohdalla enemmän tottumuksista kuin pelkästä taidoista.

        Yleensä taitaa olla niin, että kokeneilla ja taitavilla on pienimmät vasteet. Tärkeintä miehelle on kai se, kun tuntee daamin aina reagoivan vientivasteisiin, ovatpa ne luonteeltaan työntäviä tai vetäviä. Kun mies työntää tai vetää, daami vastaa niihin työntämällä tai vetämällä yhtä suurella voimalla ja saa siten myös apua käännöksiä tehdessään. Liikesuuntien muutoksissa vasteet saanevat olla varsin suuriakin oikeilla hetkillä. Tyhjentävä selittäminen on vaikeaa, riippuu myös tanssilajista.

        Samat periaatteet toimivat sekä suljetun otteen tansseissa (esim. tango) että avoimen otteen lajeissa (esim. fusku, BW, salsa). Erona on vain vastepisteiden sijainti, avoimessa otteessa ne ovat lähinnä kädet ja suljetussa otteessa vartalokontakti (lantiosta rintaan ja daamin selkä miehen oikea käsi).

        Mielestäni myös monissa salsan kuvioissa tarvitaan merkittäviä veto- ja työntövasteita, Toki pääsääntöisesti kädet ovat varsin rentoja, mutta silti aina valmiina reagoimaan vasteisiin. Yksi asia salsassa hiukan askarruttaa ja vaikeuttaa vientiäkin. Nimittäin monet naiset tekevät käsillään "pyörivää" liikettä vieden mukanaan miehen käsiä. Käsittääkseni kaikki opettajat eivät näitä liikkeitä opeta tai edes suosittele.

        Koska vastetuntemukset eri naisilla ovat hyvinkin erilaisia, oikeasta totuudesta on erittäin vaikeaa päästä selville. Paitsi löysyys, jolloin vientien onnistuminen on lähes mahdotonta. Ehkä löysyys on juuri sitä, ettei vastata veto- ja työntötuntemuksiin.

        Joo, tuo pyörivä liike salsassa, minkä nainen tekee... siis nainenhan ei tee yhtään mitään, ei salsassakaan, jos ei mies vie. Tuo käsien pikku pyöritys liittyy salsan avoimeen otteeseen, jossa kädet hiukan pyörivät. Käy muuten hyvin myös esim chachaan hetkittäin!

        Salsassa ei ole missään kohdassa "merkittäviä veto- ja työntövasteita" ei ainakaan pitäisi olla, Käytäntö saattaa olla siten toinen, Pääsääntöisesti mennään tosi pienellä vasteella ja rennoilla käsillä. Joskus kun olen tästä daamille huomauttanut, kun vastassa on kivikovat kädet, he eivät ole uskoneet ja alkaneet väitellä asiasta, Näin se nyt vaan on!


      • kippeenä - taas
        Vastetta kaipaava kirjoitti:

        Eipä tullut otettua vettäväkevämpää vaikka olin Ruusulinnassa. Tangoakin sain tanssia ihanasti vietynä. Harmillista oli se, kun ei uskaltanut parille muuten hyvälle viejälle sanoa, että vienti oli liian "löysä". Käden vaste olisi jo kummasti korjannnut tuntumaa, niin pienestä kiiinni. Sama pätee kaikissa tansseissa, Jämäkkyyttä mutta joustavasti.

        Oliko Ruusulinnassa hyvät esiintyjät? Mainostivat tangoiltana.


      • Hyvä viejät
        kippeenä - taas kirjoitti:

        Oliko Ruusulinnassa hyvät esiintyjät? Mainostivat tangoiltana.

        Esiintyjiin en ota kantaa, mutta muutama todella hyvä viejä oli. Tuntui, että sai oikeasti tanssia tangoa.


      • Timbero1
        tanssin taikaa kirjoitti:

        Joo, tuo pyörivä liike salsassa, minkä nainen tekee... siis nainenhan ei tee yhtään mitään, ei salsassakaan, jos ei mies vie. Tuo käsien pikku pyöritys liittyy salsan avoimeen otteeseen, jossa kädet hiukan pyörivät. Käy muuten hyvin myös esim chachaan hetkittäin!

        Salsassa ei ole missään kohdassa "merkittäviä veto- ja työntövasteita" ei ainakaan pitäisi olla, Käytäntö saattaa olla siten toinen, Pääsääntöisesti mennään tosi pienellä vasteella ja rennoilla käsillä. Joskus kun olen tästä daamille huomauttanut, kun vastassa on kivikovat kädet, he eivät ole uskoneet ja alkaneet väitellä asiasta, Näin se nyt vaan on!

        Salsaa on kahta eri lajia:
        Turistisalsa, jota Kuubassa on perinteisesti opetettu turisteille, jotka eivät muuta opi. Menee länsimaissa eri nimillä, lavasalsa, la, ny jne...
        Afrokuubalaisest perinteestä nouseva kuubalainen salsa, tai toiselta nimeltään sen paritanssiversio on kai casino.

        Näitä kahta jos ei osaa erottaa toisistaan, niin keskustelusta ei ymmärrä kukaan mitään. Nämä ovat kaksi aivan eri lajia. Molempia opetetaan Suomessa.

        Salsaa tanssivat kuubalaisetkin erilaisin vastein ja viennein. Se nainen, jonka kanssa olet väitellyt, on ollut todennäköisesti oikeassa, niinkuin olet ollut sinäkin.


      • tanssin taikaa
        Timbero1 kirjoitti:

        Salsaa on kahta eri lajia:
        Turistisalsa, jota Kuubassa on perinteisesti opetettu turisteille, jotka eivät muuta opi. Menee länsimaissa eri nimillä, lavasalsa, la, ny jne...
        Afrokuubalaisest perinteestä nouseva kuubalainen salsa, tai toiselta nimeltään sen paritanssiversio on kai casino.

        Näitä kahta jos ei osaa erottaa toisistaan, niin keskustelusta ei ymmärrä kukaan mitään. Nämä ovat kaksi aivan eri lajia. Molempia opetetaan Suomessa.

        Salsaa tanssivat kuubalaisetkin erilaisin vastein ja viennein. Se nainen, jonka kanssa olet väitellyt, on ollut todennäköisesti oikeassa, niinkuin olet ollut sinäkin.

        Salsaa tanssivat miljoonat ihmiset eri puolilla maailmaa. Onko niitä tyylisuuntia sitten kaksi tai kaksisataa?. Salsaa vaan ei voi mennä jäykillä käsillä eikä kovalla vasteella. Vaihteleehan se vaste toki tanssin aikana, mutta skaala on esimerkiksi pehmeän notkeasta tavalliseen notkeaan.

        Kuten sanottua, tästä aiheesta ei näin kirjallisesti kannata kovin pitkälle vääntää!


      • tanssin taikaa kirjoitti:

        Joo, tuo pyörivä liike salsassa, minkä nainen tekee... siis nainenhan ei tee yhtään mitään, ei salsassakaan, jos ei mies vie. Tuo käsien pikku pyöritys liittyy salsan avoimeen otteeseen, jossa kädet hiukan pyörivät. Käy muuten hyvin myös esim chachaan hetkittäin!

        Salsassa ei ole missään kohdassa "merkittäviä veto- ja työntövasteita" ei ainakaan pitäisi olla, Käytäntö saattaa olla siten toinen, Pääsääntöisesti mennään tosi pienellä vasteella ja rennoilla käsillä. Joskus kun olen tästä daamille huomauttanut, kun vastassa on kivikovat kädet, he eivät ole uskoneet ja alkaneet väitellä asiasta, Näin se nyt vaan on!

        " käsien pikku pyöritys liittyy salsan avoimeen otteeseen"

        Käsien pikku pyöritys jonka viejä tekee:Esim. avoimessa otteessa viejä pyöräyttää kätensä ranteen kohdilta vietävän käsien alle ja työntää kätensä vietävän kylkien kohdille ranteet osuen ja sivuittain liikuttelee vietävää saaden aikaan keinuvan sivuttais liikkeen.

        Salsa on muuten ihastuttavan rento tanssi.


      • Bastante suave
        Timbero1 kirjoitti:

        Salsaa on kahta eri lajia:
        Turistisalsa, jota Kuubassa on perinteisesti opetettu turisteille, jotka eivät muuta opi. Menee länsimaissa eri nimillä, lavasalsa, la, ny jne...
        Afrokuubalaisest perinteestä nouseva kuubalainen salsa, tai toiselta nimeltään sen paritanssiversio on kai casino.

        Näitä kahta jos ei osaa erottaa toisistaan, niin keskustelusta ei ymmärrä kukaan mitään. Nämä ovat kaksi aivan eri lajia. Molempia opetetaan Suomessa.

        Salsaa tanssivat kuubalaisetkin erilaisin vastein ja viennein. Se nainen, jonka kanssa olet väitellyt, on ollut todennäköisesti oikeassa, niinkuin olet ollut sinäkin.

        Lienee ilmeisen rohkeaa rinnastaa samanlaisiksi lavasalsa, LA ja NY. Lavasalsa on luultavasti kaikkein sekavin ja epämääräisin soppa. Jos annettiin ymmärtää casino vaikeimmaksi ja yhtenäisimmäksi, siitäkin ollaan varmasti montaa mieltä. En ainakaan itse ole kokenut opetusta yhtenäiseksi. Veikkaan casinoa varsinkin naisille helpoimmaksi. Lavasalsa voi olla kaikkein vaikein, koska se voi olla yhdistelmä kaikista tyylisuunnista ja itseoppineiden virityksistä.

        Mahtavalta tuntuu, jos nainen seuraa sujuvasti kevyttä vientiä. Valitettavasti heitä on prosentuaalisesti aika pieni osa salsaajista (ja muidenkin lajien tanssijoista. Käytännössä monien kohdalla tarvitaan vastoin oppeja laajaliikkeisempää ja voimakkaampaakin vientiä selvitäkseen kohtuudella edes perusliikkeistä.

        Yksi hyvä tapa ei toimi, jos seuraajien tottumuksia on laidasta toiseen.


      • trunnum
        Bastante suave kirjoitti:

        Lienee ilmeisen rohkeaa rinnastaa samanlaisiksi lavasalsa, LA ja NY. Lavasalsa on luultavasti kaikkein sekavin ja epämääräisin soppa. Jos annettiin ymmärtää casino vaikeimmaksi ja yhtenäisimmäksi, siitäkin ollaan varmasti montaa mieltä. En ainakaan itse ole kokenut opetusta yhtenäiseksi. Veikkaan casinoa varsinkin naisille helpoimmaksi. Lavasalsa voi olla kaikkein vaikein, koska se voi olla yhdistelmä kaikista tyylisuunnista ja itseoppineiden virityksistä.

        Mahtavalta tuntuu, jos nainen seuraa sujuvasti kevyttä vientiä. Valitettavasti heitä on prosentuaalisesti aika pieni osa salsaajista (ja muidenkin lajien tanssijoista. Käytännössä monien kohdalla tarvitaan vastoin oppeja laajaliikkeisempää ja voimakkaampaakin vientiä selvitäkseen kohtuudella edes perusliikkeistä.

        Yksi hyvä tapa ei toimi, jos seuraajien tottumuksia on laidasta toiseen.

        Loppuosan kirjoituksestasi päätellen vientisi ei ole edes johdonmukaista jota voisi seurata edes kunnolla!


      • Kaikki yksilöitä
        trunnum kirjoitti:

        Loppuosan kirjoituksestasi päätellen vientisi ei ole edes johdonmukaista jota voisi seurata edes kunnolla!

        Tunnustan kyvyttömyyteni seurata trunnummin ajatuksen juoksua. Minulla ainakin on vaikeuksia sopeuttaa vientiä toimivaksi kaikille naisille. Jos yrittää itsepintaisesti toteuttaa hyviä kurssioppeja, tulee syytteitä epäselvästä viennistä tai liian "hennoista" otteista. Kuitenkin sama tekniikka toimii joidenkin naisten kohdalla mainion nautinnollisesti. Ääripäiden naisille (puristavat, jäykät tai löysät kädet) ei kannata yrittää kuin kaikkein helpoimpia kuvioita.

        Mielestäni salsan tapauksessa kaikkea ei voi selittää puhtaalla vartaloviennillä. Käsilläkin on paljon merkitystä, muutakin kuin pelkkinä vartalon jatkeina.


      • tanssin taikaa
        Kaikki yksilöitä kirjoitti:

        Tunnustan kyvyttömyyteni seurata trunnummin ajatuksen juoksua. Minulla ainakin on vaikeuksia sopeuttaa vientiä toimivaksi kaikille naisille. Jos yrittää itsepintaisesti toteuttaa hyviä kurssioppeja, tulee syytteitä epäselvästä viennistä tai liian "hennoista" otteista. Kuitenkin sama tekniikka toimii joidenkin naisten kohdalla mainion nautinnollisesti. Ääripäiden naisille (puristavat, jäykät tai löysät kädet) ei kannata yrittää kuin kaikkein helpoimpia kuvioita.

        Mielestäni salsan tapauksessa kaikkea ei voi selittää puhtaalla vartaloviennillä. Käsilläkin on paljon merkitystä, muutakin kuin pelkkinä vartalon jatkeina.

        Joo, varmaan just noin niinkuin "Kaikki yksilöitä" kirjoitti.

        Tommi Koivula osaa näyttää hyvin omalla esimerkillään mistä tuossa vartaloviennissä oikein on kysymys. Jos pelkät kädet huitovat, ei se ole tanssia ollenkaan... ei ainakaan kunnon vientiä. Ja sama koskee sitten myös seuraamista!

        Otapas joskus asia Tommin kanssa puheeksi.


      • Timbero1
        Bastante suave kirjoitti:

        Lienee ilmeisen rohkeaa rinnastaa samanlaisiksi lavasalsa, LA ja NY. Lavasalsa on luultavasti kaikkein sekavin ja epämääräisin soppa. Jos annettiin ymmärtää casino vaikeimmaksi ja yhtenäisimmäksi, siitäkin ollaan varmasti montaa mieltä. En ainakaan itse ole kokenut opetusta yhtenäiseksi. Veikkaan casinoa varsinkin naisille helpoimmaksi. Lavasalsa voi olla kaikkein vaikein, koska se voi olla yhdistelmä kaikista tyylisuunnista ja itseoppineiden virityksistä.

        Mahtavalta tuntuu, jos nainen seuraa sujuvasti kevyttä vientiä. Valitettavasti heitä on prosentuaalisesti aika pieni osa salsaajista (ja muidenkin lajien tanssijoista. Käytännössä monien kohdalla tarvitaan vastoin oppeja laajaliikkeisempää ja voimakkaampaakin vientiä selvitäkseen kohtuudella edes perusliikkeistä.

        Yksi hyvä tapa ei toimi, jos seuraajien tottumuksia on laidasta toiseen.

        Erotan nämä salsat kahteen leiriin siksi, että vain kuubalaisessa salsassa on enää mukana afrikkalainen perinne. Siinä siis on sama rytmi ja vartalon käyttö kuin niissä tansseissa, joista se on syntynyt. Siihenhän on sekoittunut ilmeisesti takaisinvaikutteita amerikkalaisista swing -lajeista 50 -luvulla. Siihen myös tanssiessa sekoitetaan rumbaa (siis afrokuubalaista rumbaa) ja muita afrokuubalaisia mausteita. Nämähän eivät kuulu enää millään tavalla näihin länsimaisiin salsoihin. Siis: nämä kaikki muut lavasalsat, nytit ja latit, ovat länsimaisia tansseja, joissa ei ole enää elementtejä tuosta afrikkalaisesta perinteestä. Liikkuminen tilassa on myös kuubalaisessa salsassa toisenlaista, se ei ole linjaan tanssittava tanssi kuten muut salsat.

        Lavasalsalle ei taida olla edes mitään määrittelyä, mutta silloinhan se on mukava sosiaalinen tanssi, jota jokainen saa mennä haluamallaan tavalla. Pidän siitä itse eniten näistä muista vaihtoehdoista. Meidän omasta supisuomalaisesta salsasta!

        Saa olla eri mieltä siitä, että casino on näistä sitä taikka tätä. Taas keskustelua haittaa se, että suurimmalla osalla suomalaisia on aivan väärä käsitys siitä, mitä on kuubalainen salsa, koska sillä nimellä täällä saa opettaa ilmeisesti mitä vain.

        Olen itse käynyt opiskelemassa sitä paikan päällä Kuubassa, paikallisten opettajien ja ihmisten kanssa. Pääsääntöisesti kaikki, mitä Suomessa kuubalaisesta salsasta kuulee puhuttavan, on joko täysin virheellistä tai pääosin virheellistä. En tiedä, mistä ihmeestä tämä väärinkäsitys johtuu.


      • Timberos1
        sishill kirjoitti:

        " käsien pikku pyöritys liittyy salsan avoimeen otteeseen"

        Käsien pikku pyöritys jonka viejä tekee:Esim. avoimessa otteessa viejä pyöräyttää kätensä ranteen kohdilta vietävän käsien alle ja työntää kätensä vietävän kylkien kohdille ranteet osuen ja sivuittain liikuttelee vietävää saaden aikaan keinuvan sivuttais liikkeen.

        Salsa on muuten ihastuttavan rento tanssi.

        En usko, että tässä tarkoitettiin tuota pyöritystä tai pyöräyttämistä kylkiin. Kuubalaisessa salsassa kädet liikkuvat rennosti, ehkä pyöreähköä liikettä, muun yläkehon ja rytmin mukana.

        Se, että nainen tekee sitä yksin ja yleensä vielä väärään rytmiin, on todella ärsyttävää. Sellaista naista ei voi viedä ollenkaan.

        Salsa on todella mukavaa musiikkia ja varmasti jokaisessa versiossaan tanssijoille antoisa laji!


      • tanssin taikaa
        Timbero1 kirjoitti:

        Erotan nämä salsat kahteen leiriin siksi, että vain kuubalaisessa salsassa on enää mukana afrikkalainen perinne. Siinä siis on sama rytmi ja vartalon käyttö kuin niissä tansseissa, joista se on syntynyt. Siihenhän on sekoittunut ilmeisesti takaisinvaikutteita amerikkalaisista swing -lajeista 50 -luvulla. Siihen myös tanssiessa sekoitetaan rumbaa (siis afrokuubalaista rumbaa) ja muita afrokuubalaisia mausteita. Nämähän eivät kuulu enää millään tavalla näihin länsimaisiin salsoihin. Siis: nämä kaikki muut lavasalsat, nytit ja latit, ovat länsimaisia tansseja, joissa ei ole enää elementtejä tuosta afrikkalaisesta perinteestä. Liikkuminen tilassa on myös kuubalaisessa salsassa toisenlaista, se ei ole linjaan tanssittava tanssi kuten muut salsat.

        Lavasalsalle ei taida olla edes mitään määrittelyä, mutta silloinhan se on mukava sosiaalinen tanssi, jota jokainen saa mennä haluamallaan tavalla. Pidän siitä itse eniten näistä muista vaihtoehdoista. Meidän omasta supisuomalaisesta salsasta!

        Saa olla eri mieltä siitä, että casino on näistä sitä taikka tätä. Taas keskustelua haittaa se, että suurimmalla osalla suomalaisia on aivan väärä käsitys siitä, mitä on kuubalainen salsa, koska sillä nimellä täällä saa opettaa ilmeisesti mitä vain.

        Olen itse käynyt opiskelemassa sitä paikan päällä Kuubassa, paikallisten opettajien ja ihmisten kanssa. Pääsääntöisesti kaikki, mitä Suomessa kuubalaisesta salsasta kuulee puhuttavan, on joko täysin virheellistä tai pääosin virheellistä. En tiedä, mistä ihmeestä tämä väärinkäsitys johtuu.

        Eikös Carlos Correa ole kotoisin Kuubasta? Hän kyllä puhuu hyvää suomea kun on asunut täällä jo monta vuotta. Carlos opettaa salsaa suomeksi ja Suomessa.

        Kai se tanssin alkuperä on siellä Afrikassa, onhan se ihmisenkin alkukoti. Kaikki me ollaan siis tavallaan lähtöisin sieltä.

        Televisiossa tuli ohjelma, missä väitetiin jopa argentiinalaisen tangon olevan peräisin Afrikasta. En vaan nähnyt mitään yhtymäkohtia. Kai se aika kaukaista perintöä on, jos ne ihmiset on tulleet Argentiinaan Siperian ja Alaskan kautta ja siitä sitten hiljalleen laskeutuneet Etelä-Amerikkaan.

        Siinä on kerinnyt olla jo monta jääkautta välissä...


      • Timbero1
        tanssin taikaa kirjoitti:

        Eikös Carlos Correa ole kotoisin Kuubasta? Hän kyllä puhuu hyvää suomea kun on asunut täällä jo monta vuotta. Carlos opettaa salsaa suomeksi ja Suomessa.

        Kai se tanssin alkuperä on siellä Afrikassa, onhan se ihmisenkin alkukoti. Kaikki me ollaan siis tavallaan lähtöisin sieltä.

        Televisiossa tuli ohjelma, missä väitetiin jopa argentiinalaisen tangon olevan peräisin Afrikasta. En vaan nähnyt mitään yhtymäkohtia. Kai se aika kaukaista perintöä on, jos ne ihmiset on tulleet Argentiinaan Siperian ja Alaskan kautta ja siitä sitten hiljalleen laskeutuneet Etelä-Amerikkaan.

        Siinä on kerinnyt olla jo monta jääkautta välissä...

        Kyllä, Carlos on Kuubalainen. Ja tanssii varmasti hyvin.

        Mutta opettaako Carlos kuubalaista casinoa niinkuin kuubalaiset sitä tanssivat vai ei? Kummalle rytmille hän sitä opettaa, ykköselle vai kolmoselle? Kummalle kuubalaiset tanssivat? Kummalle opettavat turisteja tanssimaan?

        Sen mikä tieto minulla on, niin hän opettaa kuten kuubalaiset opettavat turisteja. Ei niinkuin kuubalaiset itse tanssivat salsaa. Siinä on iso ero.


      • Timberos1 kirjoitti:

        En usko, että tässä tarkoitettiin tuota pyöritystä tai pyöräyttämistä kylkiin. Kuubalaisessa salsassa kädet liikkuvat rennosti, ehkä pyöreähköä liikettä, muun yläkehon ja rytmin mukana.

        Se, että nainen tekee sitä yksin ja yleensä vielä väärään rytmiin, on todella ärsyttävää. Sellaista naista ei voi viedä ollenkaan.

        Salsa on todella mukavaa musiikkia ja varmasti jokaisessa versiossaan tanssijoille antoisa laji!

        Niinpäniin...vastasinkin viestiin kun luin että "pyöritys/pyöräyttämistä"...mutta pyöreähköä käsien liikettä tarkoittaa jo aivan toista, mitä on salsassa.

        Olen käynyt salsa escuelaa Las Palmasissa (Paso a Paso) jossa oli pääopettajien lisäksi opettajana myös Kuubalainen mies.


      • tanssin taikaa
        Timbero1 kirjoitti:

        Kyllä, Carlos on Kuubalainen. Ja tanssii varmasti hyvin.

        Mutta opettaako Carlos kuubalaista casinoa niinkuin kuubalaiset sitä tanssivat vai ei? Kummalle rytmille hän sitä opettaa, ykköselle vai kolmoselle? Kummalle kuubalaiset tanssivat? Kummalle opettavat turisteja tanssimaan?

        Sen mikä tieto minulla on, niin hän opettaa kuten kuubalaiset opettavat turisteja. Ei niinkuin kuubalaiset itse tanssivat salsaa. Siinä on iso ero.

        Minusta se on ihan sama mille iskulle mennään. Pääasia on itse tanssi. Olin kerran tuon kuubalaisen salsan kurssilla ja ihan samaa tanssia se on. Aloitus vaan lähti eri iskulla. En muista opettajan nimeä (nainen), mutta hän on naimisissa kuubalaisen kanssa.

        Vaikeaahan se oli ensialkuun!


      • Mukavaa oli
        kippeenä - taas kirjoitti:

        Oliko Ruusulinnassa hyvät esiintyjät? Mainostivat tangoiltana.

        Oli hyvät tanssit Ruusulinnasss ja hyvää musikkis minun mielestä. Onneksi oli muutama taitava tangon tansittaja.


      • tiiittari
        sishill kirjoitti:

        Niinpäniin...vastasinkin viestiin kun luin että "pyöritys/pyöräyttämistä"...mutta pyöreähköä käsien liikettä tarkoittaa jo aivan toista, mitä on salsassa.

        Olen käynyt salsa escuelaa Las Palmasissa (Paso a Paso) jossa oli pääopettajien lisäksi opettajana myös Kuubalainen mies.

        Luuletteko tosiaan, että jokainen kuubalainen on mestaritanssija ja hyvä tanssin opettaja?
        Yhtä vähän kuin jokainen suomalainen maailmalla on hyvä murtomaahiihdon opettaja...


      • Timbero1
        tanssin taikaa kirjoitti:

        Minusta se on ihan sama mille iskulle mennään. Pääasia on itse tanssi. Olin kerran tuon kuubalaisen salsan kurssilla ja ihan samaa tanssia se on. Aloitus vaan lähti eri iskulla. En muista opettajan nimeä (nainen), mutta hän on naimisissa kuubalaisen kanssa.

        Vaikeaahan se oli ensialkuun!

        Minunkin mielestä salsaa voi opettaa miten haluaa ja mitä versiota haluaa. Ja jokainen valitsee ne versiot, joita haluaa opetella. Ja kaikista noista versioista voi nauttia. Olen aivan samaa mieltä siitä, että pääosassa on itse tanssi ja siitä yhdessä nauttiminen. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, mitä versiota tai lajia on opettelemassa.

        On olemassa syy sille, miksi nämä kuubalaiset opettavat eri iskulle turisteja, kuin mille itse tanssivat. Koska se on helpompaa. Samalla siitä tulee enemmän tai vähemmän eri tanssi - johan tuo määritelmä siitä, että kuubalaiset muuttavat sitä turisteja varten kertoo, että se ei enää ole sama asia. Se, missä kohtaa salsa lakkaa olemasta enää sen kuubalainen versio, voi jonkun mielestä olla makuasia. Minun mielestäni se ei sitä ole. Jos tanssi ei ole sitä, mitä kuubalainen tanssii kuubalaisen kanssa, niin se ei enää ole kuubalaista salsaa. Minä kutsun tätä toista versiota turistisalsaksi, koska kuubalaiset itse liittävät siihen tämän turisti-ulottuvuuden. Kun kysyy kuubalaiselta, miksi he tanssivat tähän toiseen rytmiin niin vastaus on, että kun turistit eivät osaa muuta.

        Joten minulle ei ole sama, mille iskulle mennään. Sillä on merkitystä, se ei ole pelkästään makuasia tai mielipidekysymys, vaan se vaikuttaa syvällä tanssin olemuksessa. Salsassa on erilaisia rytmejä, pohjana clave, joka on synkopoitu rytmi. Ei siis ole merkityksetöntä, mistä kohtaa kahdeksaan iskuun toistuvaa synkopoitua rytmikuviota lähdetään tanssimaan. Vaikka voi tanssia neljän tai kahdeksan iskun sarjaan ja valita sieltä oman ykkösen mistä kohtaa haluaa, niin se rytmi siellä taustalla on jokaisen valinnan seurauksena eri.

        Ja tässä pätee se, mitä sanoin jo aikaisemmin. Tavallinen suomalainen ei ikinä törmää aitoon kuubalaiseen salsaan edes sillä kurssilla, jossa opettaa kuubalainen, jolla on lista kuubalaisia tanssiopiskeluja takanaan. Ja siksi keskustelu siitä, mikä on kuubalaista salsaa ja mikä ei, ei täällä onnistu. Koska kun ihmiset saavat näiden expatriootti-kuubalaisten myötä opetusta turistisalsassa, eivät kuubalaisessa salsassa, niin väärinkäsitys on valmis.

        Ei sillä niin väliä. Vähän turhaa hiustenhalkomista, varsinkin kun käytännön merkitystä näillä leveyspiireillä ei juurikaan ole. Niinkuin itsekin huomasit, niin tavallisessa sosiaalisessa tanssissa eroa ei edes ymmärrä. Ei siitä silloin pidä välittääkään.


      • Periaate yksinkertai
        Kaikki yksilöitä kirjoitti:

        Tunnustan kyvyttömyyteni seurata trunnummin ajatuksen juoksua. Minulla ainakin on vaikeuksia sopeuttaa vientiä toimivaksi kaikille naisille. Jos yrittää itsepintaisesti toteuttaa hyviä kurssioppeja, tulee syytteitä epäselvästä viennistä tai liian "hennoista" otteista. Kuitenkin sama tekniikka toimii joidenkin naisten kohdalla mainion nautinnollisesti. Ääripäiden naisille (puristavat, jäykät tai löysät kädet) ei kannata yrittää kuin kaikkein helpoimpia kuvioita.

        Mielestäni salsan tapauksessa kaikkea ei voi selittää puhtaalla vartaloviennillä. Käsilläkin on paljon merkitystä, muutakin kuin pelkkinä vartalon jatkeina.

        Kaikissa tansseissa käden tulisi toimia niin, että se vastaa heti samalla voimalla kaverin käteen: tätä kutsutaan käden vasteeksi. Käden vastetta tarvitaan lähdettäessä kuvioon ja kuvion lopetuksessa. Käden vastetta ei tarvita kuviossa: kuviossa esiintyvää käden vastetta kutsutaan hinaukseksi. Hinaus on merkki siitä, että joko viejä yrittää liikaa tai siitä, ettei seuraaja yritä tarpeeksi.

        Avoimessa otteessa viedään kädelläkin suljetun otteen tavoin muualtakin kuin seuraajan kädestä. Tällöin seuraajan kropan muun kohdan tulee vastata viejän käteen samalla voimalla. Seuraajan varsin yksinkertainen tehtävä on siis odottaa jossain kroppansa kohdassa tuntuvaa, seuraajan liikkeen jatkumista vastustavaa voimaa ja tehdä siihen saakka sitä, mitä olikin tekemässä: ei ole seuraajan syy, jos hän sitä voimaa odotellessaan kävelee suoraan esimerkiksi tanssiseuran tanssipalkintovitriinin lasiovia päin. Viejä on tällöin velvollinen korvaamaan rikkoutuneet tanssipalkintovitriinin lasiovet, koska ei antanut seuraajalle merkkiä edes pysähtyä.


      • Osa tekstistäsi puut
        Timbero1 kirjoitti:

        Minunkin mielestä salsaa voi opettaa miten haluaa ja mitä versiota haluaa. Ja jokainen valitsee ne versiot, joita haluaa opetella. Ja kaikista noista versioista voi nauttia. Olen aivan samaa mieltä siitä, että pääosassa on itse tanssi ja siitä yhdessä nauttiminen. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, mitä versiota tai lajia on opettelemassa.

        On olemassa syy sille, miksi nämä kuubalaiset opettavat eri iskulle turisteja, kuin mille itse tanssivat. Koska se on helpompaa. Samalla siitä tulee enemmän tai vähemmän eri tanssi - johan tuo määritelmä siitä, että kuubalaiset muuttavat sitä turisteja varten kertoo, että se ei enää ole sama asia. Se, missä kohtaa salsa lakkaa olemasta enää sen kuubalainen versio, voi jonkun mielestä olla makuasia. Minun mielestäni se ei sitä ole. Jos tanssi ei ole sitä, mitä kuubalainen tanssii kuubalaisen kanssa, niin se ei enää ole kuubalaista salsaa. Minä kutsun tätä toista versiota turistisalsaksi, koska kuubalaiset itse liittävät siihen tämän turisti-ulottuvuuden. Kun kysyy kuubalaiselta, miksi he tanssivat tähän toiseen rytmiin niin vastaus on, että kun turistit eivät osaa muuta.

        Joten minulle ei ole sama, mille iskulle mennään. Sillä on merkitystä, se ei ole pelkästään makuasia tai mielipidekysymys, vaan se vaikuttaa syvällä tanssin olemuksessa. Salsassa on erilaisia rytmejä, pohjana clave, joka on synkopoitu rytmi. Ei siis ole merkityksetöntä, mistä kohtaa kahdeksaan iskuun toistuvaa synkopoitua rytmikuviota lähdetään tanssimaan. Vaikka voi tanssia neljän tai kahdeksan iskun sarjaan ja valita sieltä oman ykkösen mistä kohtaa haluaa, niin se rytmi siellä taustalla on jokaisen valinnan seurauksena eri.

        Ja tässä pätee se, mitä sanoin jo aikaisemmin. Tavallinen suomalainen ei ikinä törmää aitoon kuubalaiseen salsaan edes sillä kurssilla, jossa opettaa kuubalainen, jolla on lista kuubalaisia tanssiopiskeluja takanaan. Ja siksi keskustelu siitä, mikä on kuubalaista salsaa ja mikä ei, ei täällä onnistu. Koska kun ihmiset saavat näiden expatriootti-kuubalaisten myötä opetusta turistisalsassa, eivät kuubalaisessa salsassa, niin väärinkäsitys on valmis.

        Ei sillä niin väliä. Vähän turhaa hiustenhalkomista, varsinkin kun käytännön merkitystä näillä leveyspiireillä ei juurikaan ole. Niinkuin itsekin huomasit, niin tavallisessa sosiaalisessa tanssissa eroa ei edes ymmärrä. Ei siitä silloin pidä välittääkään.

        Suomessa on paljon arvosteltu hakukäytännöistä eritoten bussipysäkki- ja tanssitaksisysteemiä. Mistä sinun mielestäsi voisi johtua, että vaikka Kuubassa toimii vain tanssitaksi- ja bussipysäkkisysteemi, niin siitä ei kukaan täällä Suomessakaan ole poikkipuoleista sanaa lausunut?

        Milleköhän iskulle Kuuban turistille sitä salsaa opetetaan? Jalka ja isku tanssikehiin nyt sitten vaan.


      • TRAITTIS
        Timbero1 kirjoitti:

        Minunkin mielestä salsaa voi opettaa miten haluaa ja mitä versiota haluaa. Ja jokainen valitsee ne versiot, joita haluaa opetella. Ja kaikista noista versioista voi nauttia. Olen aivan samaa mieltä siitä, että pääosassa on itse tanssi ja siitä yhdessä nauttiminen. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, mitä versiota tai lajia on opettelemassa.

        On olemassa syy sille, miksi nämä kuubalaiset opettavat eri iskulle turisteja, kuin mille itse tanssivat. Koska se on helpompaa. Samalla siitä tulee enemmän tai vähemmän eri tanssi - johan tuo määritelmä siitä, että kuubalaiset muuttavat sitä turisteja varten kertoo, että se ei enää ole sama asia. Se, missä kohtaa salsa lakkaa olemasta enää sen kuubalainen versio, voi jonkun mielestä olla makuasia. Minun mielestäni se ei sitä ole. Jos tanssi ei ole sitä, mitä kuubalainen tanssii kuubalaisen kanssa, niin se ei enää ole kuubalaista salsaa. Minä kutsun tätä toista versiota turistisalsaksi, koska kuubalaiset itse liittävät siihen tämän turisti-ulottuvuuden. Kun kysyy kuubalaiselta, miksi he tanssivat tähän toiseen rytmiin niin vastaus on, että kun turistit eivät osaa muuta.

        Joten minulle ei ole sama, mille iskulle mennään. Sillä on merkitystä, se ei ole pelkästään makuasia tai mielipidekysymys, vaan se vaikuttaa syvällä tanssin olemuksessa. Salsassa on erilaisia rytmejä, pohjana clave, joka on synkopoitu rytmi. Ei siis ole merkityksetöntä, mistä kohtaa kahdeksaan iskuun toistuvaa synkopoitua rytmikuviota lähdetään tanssimaan. Vaikka voi tanssia neljän tai kahdeksan iskun sarjaan ja valita sieltä oman ykkösen mistä kohtaa haluaa, niin se rytmi siellä taustalla on jokaisen valinnan seurauksena eri.

        Ja tässä pätee se, mitä sanoin jo aikaisemmin. Tavallinen suomalainen ei ikinä törmää aitoon kuubalaiseen salsaan edes sillä kurssilla, jossa opettaa kuubalainen, jolla on lista kuubalaisia tanssiopiskeluja takanaan. Ja siksi keskustelu siitä, mikä on kuubalaista salsaa ja mikä ei, ei täällä onnistu. Koska kun ihmiset saavat näiden expatriootti-kuubalaisten myötä opetusta turistisalsassa, eivät kuubalaisessa salsassa, niin väärinkäsitys on valmis.

        Ei sillä niin väliä. Vähän turhaa hiustenhalkomista, varsinkin kun käytännön merkitystä näillä leveyspiireillä ei juurikaan ole. Niinkuin itsekin huomasit, niin tavallisessa sosiaalisessa tanssissa eroa ei edes ymmärrä. Ei siitä silloin pidä välittääkään.

        Timpero 1 kirjoitti näin: ``Turhaa hiustenhalkomista, varsinkin kun käytännön merkitystä näillä leveyspiireillä ei juurikaan ole``. No sitähän tässä nyt ihmetellään kuinka sinä TIMPERO SELITÄT NOIN PALJON KUN OLET SUOMALAINEN!!!!!


      • tanssin taikaa
        Periaate yksinkertai kirjoitti:

        Kaikissa tansseissa käden tulisi toimia niin, että se vastaa heti samalla voimalla kaverin käteen: tätä kutsutaan käden vasteeksi. Käden vastetta tarvitaan lähdettäessä kuvioon ja kuvion lopetuksessa. Käden vastetta ei tarvita kuviossa: kuviossa esiintyvää käden vastetta kutsutaan hinaukseksi. Hinaus on merkki siitä, että joko viejä yrittää liikaa tai siitä, ettei seuraaja yritä tarpeeksi.

        Avoimessa otteessa viedään kädelläkin suljetun otteen tavoin muualtakin kuin seuraajan kädestä. Tällöin seuraajan kropan muun kohdan tulee vastata viejän käteen samalla voimalla. Seuraajan varsin yksinkertainen tehtävä on siis odottaa jossain kroppansa kohdassa tuntuvaa, seuraajan liikkeen jatkumista vastustavaa voimaa ja tehdä siihen saakka sitä, mitä olikin tekemässä: ei ole seuraajan syy, jos hän sitä voimaa odotellessaan kävelee suoraan esimerkiksi tanssiseuran tanssipalkintovitriinin lasiovia päin. Viejä on tällöin velvollinen korvaamaan rikkoutuneet tanssipalkintovitriinin lasiovet, koska ei antanut seuraajalle merkkiä edes pysähtyä.

        No, bugissa mies antaa naiselle suunnan ja nainen menee siihen suuntaan niin kauan kunnes annetaan uusi suunta.

        Fuskussa taasen kaikki askeleet ja liikkeet ovat vietyjä. enennän tai vähemmän.

        Näin ainakin opetetaan!

        Että jos menet buggia, niin voit kävellä sitä tanssipalkintovitriiniiä kohti, mutta fuskua mentäessä et mene, etkä varsinkaan riko lasia.

        Is this understood?


      • Ymmärrys puuttui
        tanssin taikaa kirjoitti:

        No, bugissa mies antaa naiselle suunnan ja nainen menee siihen suuntaan niin kauan kunnes annetaan uusi suunta.

        Fuskussa taasen kaikki askeleet ja liikkeet ovat vietyjä. enennän tai vähemmän.

        Näin ainakin opetetaan!

        Että jos menet buggia, niin voit kävellä sitä tanssipalkintovitriiniiä kohti, mutta fuskua mentäessä et mene, etkä varsinkaan riko lasia.

        Is this understood?

        Et ole ehkä täysin ymmärtänyt käden ali tanssittavista lajeista alkeistasolla yksinkertaisimmankaan lajin, fuskun viseä. Myös fuskussa seuraajan varsin yksinkertainen tehtävä on koko ajan askeltaa raaminsa pitäen niin kuin viejää ei olisikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ilman viejää seuraaja ottaa myös rock-askeleen vasemman jalkansa viereen eikä taakse eikä eteen eikä sivulle. Se, missä ilmeisesti olet lähtenyt askeltamaan sankkaan fusku-metsään koskee sitä kohtaa, jonka olet tanssikurssilla kuullut menevän kutakuinkin niin, että: viejä TYÖNTÄÄ KÄDELLÄÄN seuraajan rock-askeleelle ja viejä VETÄÄ KÄDELLÄÄN seuraajan rock-askeleelta takaisin. Taitava viejä ei työnnä eikä vedä (tätä kutsutaan hinaukseksi) kädellään ketään minnekään: taitava viejä tuuppaa ja pysäyttää kropallaan seuraajan myös fuskussa rock-askeleelle, minkä jälkeen taitava viejä tuuppaa kropallaan seuraajan rock-askeleelta.

        Helpoin tapa harjoitella viejän näkökulmasta katsottuna rock-askeleen vientiä on asettaa parvekkeen kaiteelle kukkaruukku. Kukkaruukku on siis tässä rock-askelesimerkkitapauksessamme seuraaja. Viejä tuuppaa kropallaan kukkaruukkua, minkä johdosta kukkaruukku (eli seuraaja) lipsahtaa parvekkeen kaiteelta ja jatkaa matkaansa niin kauan tasaisella (maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys on yksinkertaisuuden vuoksi jätetty esimerkissämme huomioimatta) nopeudella, kunnes alkaa tuntea jarruttavaa voimaa eli kohtaa katutason. Kukkaruukun vienti rock-askeleelle oli oppikirjan mukainen, mikäli kukkaruukku halkesi. Mikäli sekä kukkaruukku että viejän kallo halkesi, vienti ei ollut aivan oppikirjan mukainen: viejä oli kropallaan (todennäköisesti kuitenkin kädellään) työntänyt kukkaruukkua rock-askeleelle, vaikka oppikirjan mukaan hänen piti kropallaan tuupata kukkaruukku rock-askeleelle.


      • tralalaa
        Ymmärrys puuttui kirjoitti:

        Et ole ehkä täysin ymmärtänyt käden ali tanssittavista lajeista alkeistasolla yksinkertaisimmankaan lajin, fuskun viseä. Myös fuskussa seuraajan varsin yksinkertainen tehtävä on koko ajan askeltaa raaminsa pitäen niin kuin viejää ei olisikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ilman viejää seuraaja ottaa myös rock-askeleen vasemman jalkansa viereen eikä taakse eikä eteen eikä sivulle. Se, missä ilmeisesti olet lähtenyt askeltamaan sankkaan fusku-metsään koskee sitä kohtaa, jonka olet tanssikurssilla kuullut menevän kutakuinkin niin, että: viejä TYÖNTÄÄ KÄDELLÄÄN seuraajan rock-askeleelle ja viejä VETÄÄ KÄDELLÄÄN seuraajan rock-askeleelta takaisin. Taitava viejä ei työnnä eikä vedä (tätä kutsutaan hinaukseksi) kädellään ketään minnekään: taitava viejä tuuppaa ja pysäyttää kropallaan seuraajan myös fuskussa rock-askeleelle, minkä jälkeen taitava viejä tuuppaa kropallaan seuraajan rock-askeleelta.

        Helpoin tapa harjoitella viejän näkökulmasta katsottuna rock-askeleen vientiä on asettaa parvekkeen kaiteelle kukkaruukku. Kukkaruukku on siis tässä rock-askelesimerkkitapauksessamme seuraaja. Viejä tuuppaa kropallaan kukkaruukkua, minkä johdosta kukkaruukku (eli seuraaja) lipsahtaa parvekkeen kaiteelta ja jatkaa matkaansa niin kauan tasaisella (maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys on yksinkertaisuuden vuoksi jätetty esimerkissämme huomioimatta) nopeudella, kunnes alkaa tuntea jarruttavaa voimaa eli kohtaa katutason. Kukkaruukun vienti rock-askeleelle oli oppikirjan mukainen, mikäli kukkaruukku halkesi. Mikäli sekä kukkaruukku että viejän kallo halkesi, vienti ei ollut aivan oppikirjan mukainen: viejä oli kropallaan (todennäköisesti kuitenkin kädellään) työntänyt kukkaruukkua rock-askeleelle, vaikka oppikirjan mukaan hänen piti kropallaan tuupata kukkaruukku rock-askeleelle.

        Timpero/Pimperoko se taas selittää vuorostaan rokkia ja vuskua,,,, härrekuut


      • Vise helppoo on
        tralalaa kirjoitti:

        Timpero/Pimperoko se taas selittää vuorostaan rokkia ja vuskua,,,, härrekuut

        Sinun on ehkä helpompi sisäistää (olet tämän tiedostamattasi ehkä jo tehnytkin) vientiseuraamisen syvin olemus suhteessa ympärilläsi tanssiviin muihin pareihin nähden. Olen melko varma siitä, että viejän ominaisuudessa sinä toimit suhteessa ympärilläsi tanssiviin muihin pareihin nähden siten, että kun haluat edessäsi olevan parin kiihdyttävän vauhtiaan, sinä ajat edessäsi olevan parin päälle tuupaten parille lisää vauhtia. Tuuppaukseski johtuu todennäköisesti siitä, ettet halua säilyttää kontaktia tuohon pariin eli alkaa työntää sitä edelläsi, koska sen parin viejä on niin tulisieluinen tyyppi, että hän saattaisi hermostua pidemmästä kontaktista. Mutta yhtäkaikki viereisen parin vientisi oli täydellinen ja siten oppikirjan mukainen: tuuppauksesi jälkeen välillänne ei vaikuta työntövoimaa, mikäli tuuppaamasi parin viejä ei ole todella lyhytpinnainen tyyppi.


      • Verdad o no
        Timbero1 kirjoitti:

        Minunkin mielestä salsaa voi opettaa miten haluaa ja mitä versiota haluaa. Ja jokainen valitsee ne versiot, joita haluaa opetella. Ja kaikista noista versioista voi nauttia. Olen aivan samaa mieltä siitä, että pääosassa on itse tanssi ja siitä yhdessä nauttiminen. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, mitä versiota tai lajia on opettelemassa.

        On olemassa syy sille, miksi nämä kuubalaiset opettavat eri iskulle turisteja, kuin mille itse tanssivat. Koska se on helpompaa. Samalla siitä tulee enemmän tai vähemmän eri tanssi - johan tuo määritelmä siitä, että kuubalaiset muuttavat sitä turisteja varten kertoo, että se ei enää ole sama asia. Se, missä kohtaa salsa lakkaa olemasta enää sen kuubalainen versio, voi jonkun mielestä olla makuasia. Minun mielestäni se ei sitä ole. Jos tanssi ei ole sitä, mitä kuubalainen tanssii kuubalaisen kanssa, niin se ei enää ole kuubalaista salsaa. Minä kutsun tätä toista versiota turistisalsaksi, koska kuubalaiset itse liittävät siihen tämän turisti-ulottuvuuden. Kun kysyy kuubalaiselta, miksi he tanssivat tähän toiseen rytmiin niin vastaus on, että kun turistit eivät osaa muuta.

        Joten minulle ei ole sama, mille iskulle mennään. Sillä on merkitystä, se ei ole pelkästään makuasia tai mielipidekysymys, vaan se vaikuttaa syvällä tanssin olemuksessa. Salsassa on erilaisia rytmejä, pohjana clave, joka on synkopoitu rytmi. Ei siis ole merkityksetöntä, mistä kohtaa kahdeksaan iskuun toistuvaa synkopoitua rytmikuviota lähdetään tanssimaan. Vaikka voi tanssia neljän tai kahdeksan iskun sarjaan ja valita sieltä oman ykkösen mistä kohtaa haluaa, niin se rytmi siellä taustalla on jokaisen valinnan seurauksena eri.

        Ja tässä pätee se, mitä sanoin jo aikaisemmin. Tavallinen suomalainen ei ikinä törmää aitoon kuubalaiseen salsaan edes sillä kurssilla, jossa opettaa kuubalainen, jolla on lista kuubalaisia tanssiopiskeluja takanaan. Ja siksi keskustelu siitä, mikä on kuubalaista salsaa ja mikä ei, ei täällä onnistu. Koska kun ihmiset saavat näiden expatriootti-kuubalaisten myötä opetusta turistisalsassa, eivät kuubalaisessa salsassa, niin väärinkäsitys on valmis.

        Ei sillä niin väliä. Vähän turhaa hiustenhalkomista, varsinkin kun käytännön merkitystä näillä leveyspiireillä ei juurikaan ole. Niinkuin itsekin huomasit, niin tavallisessa sosiaalisessa tanssissa eroa ei edes ymmärrä. Ei siitä silloin pidä välittääkään.

        Joskus on tullut mieleen onko casinon opetus pelkkää bisnestä. Petetäänkö meitä? Lähes kaikki paikat, joissa olen casinoa opetellut, ovat olleet kuubalaisvetoisia, ts. ainakin joku ohjaajista on kuubalaissyntyinen.

        Sillä ei ole juurikaan tanssin kannalta merkitystä millä iskulla lähdetään liikkeelle. Cha chaankin voi yhtä hyvin aloittaa kakkosesta kuin nelosesta. Muistaakseni parissa paikassa opetettiin aloittamaan casino taukoa edeltävältä iskulta (3 vai 7?), molemmat askel pariaan kohti, jossain ykkösellä (askel taakse), mutta ihan sama lopputulos.

        Osaavatko kaikki lukea musiikkia. Jos eivät, silloin periaatteilla tanssia tietyille iskuille ei ole paljoa merkitystä. Se väärä ajoitus saatta tuntua joillekin paremmalta.

        Opetuksen eroja on ollut käsien käytössä ja painonsiirrossa "taukoaskeleella". Eroja sitenkin, ettei näihin opeteta yhtään mitään.

        Väite opetuksen poikkeavuudesta kuubalaisesta vaikuttaa vähän oudolta, koska näiden samojen koulujen oppilaat käyvät vuosittain Kuubassa harjoittelemassa ja bilettämässä.

        Ymmärrän hyvin, jos lavatanssiseurojen salsaopetus on vailla mitään selkeämpää pohjaa. Lisäksi lavoilla musiikkikin on aivan erilaista.

        Todellakaan en tiedä mitä kaikkia variaatioita jo pelkästä perusaskelluksesta opetetaan.

        Vasteista ja niiden voimakkuuksista kirjoittelu taitaa olla mahdotonta, kun samoja sanojakin ymmärretään eri tavoilla. Ei helppoa edes käytännössä päästä parin (kaikkien) kanssa molempia tyydyttävään lopputulokseen.

        Ai niin. Mikä se kuubalisten itse tanssima rytmi sitten on?

        Eli tässä taas "argentiinalaista tangoa" S24 tarjoamissa puitteissa :) Aiheet vaihtuvat, otsikko ei.


      • En ymmärrä
        Ymmärrys puuttui kirjoitti:

        Et ole ehkä täysin ymmärtänyt käden ali tanssittavista lajeista alkeistasolla yksinkertaisimmankaan lajin, fuskun viseä. Myös fuskussa seuraajan varsin yksinkertainen tehtävä on koko ajan askeltaa raaminsa pitäen niin kuin viejää ei olisikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ilman viejää seuraaja ottaa myös rock-askeleen vasemman jalkansa viereen eikä taakse eikä eteen eikä sivulle. Se, missä ilmeisesti olet lähtenyt askeltamaan sankkaan fusku-metsään koskee sitä kohtaa, jonka olet tanssikurssilla kuullut menevän kutakuinkin niin, että: viejä TYÖNTÄÄ KÄDELLÄÄN seuraajan rock-askeleelle ja viejä VETÄÄ KÄDELLÄÄN seuraajan rock-askeleelta takaisin. Taitava viejä ei työnnä eikä vedä (tätä kutsutaan hinaukseksi) kädellään ketään minnekään: taitava viejä tuuppaa ja pysäyttää kropallaan seuraajan myös fuskussa rock-askeleelle, minkä jälkeen taitava viejä tuuppaa kropallaan seuraajan rock-askeleelta.

        Helpoin tapa harjoitella viejän näkökulmasta katsottuna rock-askeleen vientiä on asettaa parvekkeen kaiteelle kukkaruukku. Kukkaruukku on siis tässä rock-askelesimerkkitapauksessamme seuraaja. Viejä tuuppaa kropallaan kukkaruukkua, minkä johdosta kukkaruukku (eli seuraaja) lipsahtaa parvekkeen kaiteelta ja jatkaa matkaansa niin kauan tasaisella (maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys on yksinkertaisuuden vuoksi jätetty esimerkissämme huomioimatta) nopeudella, kunnes alkaa tuntea jarruttavaa voimaa eli kohtaa katutason. Kukkaruukun vienti rock-askeleelle oli oppikirjan mukainen, mikäli kukkaruukku halkesi. Mikäli sekä kukkaruukku että viejän kallo halkesi, vienti ei ollut aivan oppikirjan mukainen: viejä oli kropallaan (todennäköisesti kuitenkin kädellään) työntänyt kukkaruukkua rock-askeleelle, vaikka oppikirjan mukaan hänen piti kropallaan tuupata kukkaruukku rock-askeleelle.

        "..taitava viejä tuuppaa ja pysäyttää kropallaan seuraajan myös fuskussa rock-askeleelle.."

        Tuupataanko rinnalla ja pysäytetäänkö vatsalla? Eikö niillä käsillä ole mitään virkaa vartaloviennissä (avoin ote).


      • i got it
        Ymmärrys puuttui kirjoitti:

        Et ole ehkä täysin ymmärtänyt käden ali tanssittavista lajeista alkeistasolla yksinkertaisimmankaan lajin, fuskun viseä. Myös fuskussa seuraajan varsin yksinkertainen tehtävä on koko ajan askeltaa raaminsa pitäen niin kuin viejää ei olisikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ilman viejää seuraaja ottaa myös rock-askeleen vasemman jalkansa viereen eikä taakse eikä eteen eikä sivulle. Se, missä ilmeisesti olet lähtenyt askeltamaan sankkaan fusku-metsään koskee sitä kohtaa, jonka olet tanssikurssilla kuullut menevän kutakuinkin niin, että: viejä TYÖNTÄÄ KÄDELLÄÄN seuraajan rock-askeleelle ja viejä VETÄÄ KÄDELLÄÄN seuraajan rock-askeleelta takaisin. Taitava viejä ei työnnä eikä vedä (tätä kutsutaan hinaukseksi) kädellään ketään minnekään: taitava viejä tuuppaa ja pysäyttää kropallaan seuraajan myös fuskussa rock-askeleelle, minkä jälkeen taitava viejä tuuppaa kropallaan seuraajan rock-askeleelta.

        Helpoin tapa harjoitella viejän näkökulmasta katsottuna rock-askeleen vientiä on asettaa parvekkeen kaiteelle kukkaruukku. Kukkaruukku on siis tässä rock-askelesimerkkitapauksessamme seuraaja. Viejä tuuppaa kropallaan kukkaruukkua, minkä johdosta kukkaruukku (eli seuraaja) lipsahtaa parvekkeen kaiteelta ja jatkaa matkaansa niin kauan tasaisella (maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys on yksinkertaisuuden vuoksi jätetty esimerkissämme huomioimatta) nopeudella, kunnes alkaa tuntea jarruttavaa voimaa eli kohtaa katutason. Kukkaruukun vienti rock-askeleelle oli oppikirjan mukainen, mikäli kukkaruukku halkesi. Mikäli sekä kukkaruukku että viejän kallo halkesi, vienti ei ollut aivan oppikirjan mukainen: viejä oli kropallaan (todennäköisesti kuitenkin kädellään) työntänyt kukkaruukkua rock-askeleelle, vaikka oppikirjan mukaan hänen piti kropallaan tuupata kukkaruukku rock-askeleelle.

        Jes! Mä sain sen! Tämä on se legendaarinen pylly-vasten-pyllyä-pump-pump???
        Käsiä ei käytetä vaan pumpsitaan kropalla.


      • Matkalla on väliä
        En ymmärrä kirjoitti:

        "..taitava viejä tuuppaa ja pysäyttää kropallaan seuraajan myös fuskussa rock-askeleelle.."

        Tuupataanko rinnalla ja pysäytetäänkö vatsalla? Eikö niillä käsillä ole mitään virkaa vartaloviennissä (avoin ote).

        Kädet ovat osa kroppaa, joten niillä on merkitystä viennissä, mutta vienti ei ole kädellä työntämistä eikä kädellä vetämistä: kädellä säädetään etäisyys, jolla viejä ja seuraaja toisiinsa nähden liikkuvat. Käsi on siis välystulkki: mitä suorempi käsi, sitä suurempi välys viejällä ja seuraajalla on.

        Joka viejistä tätä epäilee, teippauttakoon myös tanssin opettelussa ihmeitä tekevällä jeesusteipillä kätensä selkänsä taa ja haluamansa mittaisen suorakulman vasempaan kylkeensä osoittamaan suoraan eteen ja sanokoon seuraajalle, että: otappa tuosta kii. Ja tehköön fuskun tai minkä tahansa tanssi perusaskeleen. Ihmeen pitäisi olla nyt tapahtunut: seuraaja liikkuu tismalleen viejän peilikuvana, vaikka viejä ei häneen kädellään koske. Johtopäätös on väistämätön: vienti tapahtui viejän kropalla. Nerokasta eikö vain olekin?!?!

        Johtopäätös hyvin epätodennäköiselle tapaukselle, jossa viejän kylkeen teipattu suorakulma meni nurinniskoin tai suorastaan repesi kyljestä irti: seuraaja ei halunnut/osannut seurata viejää.


      • Timbero1
        Verdad o no kirjoitti:

        Joskus on tullut mieleen onko casinon opetus pelkkää bisnestä. Petetäänkö meitä? Lähes kaikki paikat, joissa olen casinoa opetellut, ovat olleet kuubalaisvetoisia, ts. ainakin joku ohjaajista on kuubalaissyntyinen.

        Sillä ei ole juurikaan tanssin kannalta merkitystä millä iskulla lähdetään liikkeelle. Cha chaankin voi yhtä hyvin aloittaa kakkosesta kuin nelosesta. Muistaakseni parissa paikassa opetettiin aloittamaan casino taukoa edeltävältä iskulta (3 vai 7?), molemmat askel pariaan kohti, jossain ykkösellä (askel taakse), mutta ihan sama lopputulos.

        Osaavatko kaikki lukea musiikkia. Jos eivät, silloin periaatteilla tanssia tietyille iskuille ei ole paljoa merkitystä. Se väärä ajoitus saatta tuntua joillekin paremmalta.

        Opetuksen eroja on ollut käsien käytössä ja painonsiirrossa "taukoaskeleella". Eroja sitenkin, ettei näihin opeteta yhtään mitään.

        Väite opetuksen poikkeavuudesta kuubalaisesta vaikuttaa vähän oudolta, koska näiden samojen koulujen oppilaat käyvät vuosittain Kuubassa harjoittelemassa ja bilettämässä.

        Ymmärrän hyvin, jos lavatanssiseurojen salsaopetus on vailla mitään selkeämpää pohjaa. Lisäksi lavoilla musiikkikin on aivan erilaista.

        Todellakaan en tiedä mitä kaikkia variaatioita jo pelkästä perusaskelluksesta opetetaan.

        Vasteista ja niiden voimakkuuksista kirjoittelu taitaa olla mahdotonta, kun samoja sanojakin ymmärretään eri tavoilla. Ei helppoa edes käytännössä päästä parin (kaikkien) kanssa molempia tyydyttävään lopputulokseen.

        Ai niin. Mikä se kuubalisten itse tanssima rytmi sitten on?

        Eli tässä taas "argentiinalaista tangoa" S24 tarjoamissa puitteissa :) Aiheet vaihtuvat, otsikko ei.

        Tässä videossa:
        http://www.youtube.com/watch?v=CgaUQAcn23E
        Tanssitaan kolmoselle.
        Kuubalaiset tanssivat casinoa ykköselle.

        Ja kun täältä turisteja sinne menee, niin heidän kanssaan tanssitaan kolmoselle. Vaikka kuinka olisivat tanssikoulusta. Ja opetus tapahtuu kolmoselle. Itse tanssivat ykköselle.

        Esimerkiksi tässä videossa.

        http://www.youtube.com/watch?v=U3osIPrc7tM

        Kiva keskustelu aiheesta, minä päätän osaltani tähän.


      • Ykkösellä mentiin
        Timbero1 kirjoitti:

        Tässä videossa:
        http://www.youtube.com/watch?v=CgaUQAcn23E
        Tanssitaan kolmoselle.
        Kuubalaiset tanssivat casinoa ykköselle.

        Ja kun täältä turisteja sinne menee, niin heidän kanssaan tanssitaan kolmoselle. Vaikka kuinka olisivat tanssikoulusta. Ja opetus tapahtuu kolmoselle. Itse tanssivat ykköselle.

        Esimerkiksi tässä videossa.

        http://www.youtube.com/watch?v=U3osIPrc7tM

        Kiva keskustelu aiheesta, minä päätän osaltani tähän.

        Molemmat videot mentiin ykkösellä


    • Äinään Miäs

      bikkarit

    • staka*

      Hyvät sanan "arkkutango" käyttäjät: mitä se sana tarkoittaa, siis millaista tangoa? Ei ole aikaisemmin tullut vastaan tuo sana, aikasen ilmeikästä tämä suomenkieli.

      Äkkipäätä tulee mieleen tango jossa nojataan vahvasti toiseen - näinhän opetetaan sekä wanhassa että argentiinalaisessa tangossa. Siis vartalon yläosalla nojataan. Kaipa muodostelma voisi hyvällä mielikuvituksella kuvata ruumisarkkua?

      Toinen veikkaukseni: se on yleisnimi tangosta jossa tanssijat (köpyttelijät?) ovat jo aika lähellä haudan reunaa...

      Olenkohan oikeilla jäljillä? Ja jos ei sinne päinkään niin kertokaa ihmeellä ihan omin sanoin mitä tuo a r k k u t a n g o tarkoittaa. On kova halu 'sivistyä'.
      ;D) Kiitos.

    • Äinään Miäs

      Sitä mennään kuudestakympistä kuolemaan.0

    • Optinen harha

      Salsaa havaintoni mukaan tanssitaan myös fuskun askelin, vaan salsalta tanssi näyttää. Siinä tehdään jotain älyttömän nopeaa. Oikeestaan näyttää täysin joltain muulta kuin fuskulta. Onks tää nyt sit se neljän askeleen salsa vai jotain muuta. Vain onko vaan nopeuden aiheuttamasta optisesta harhasta kysymys.

      • Optista kai

        Vain yksi daami on vaatinut viemään salsaa fuskun askelin. Ei tullut tanssista mitään. On aika nopeaa, jos neljän iskun aikana ottaa ne "HHNN"-askeleet. Jalat ei tottele, jos musiikki vie salsaa.

        Ehkä harhaa. Saattaa olla kysymys siitäkin, jos tanssija tekee jonkun pikku täpin tai vastaavan sen "taukoaskeleen" aikana. Oikeasti se ei ole askel. Tällöin ei kuitenkaan toteudu tuo HHNN-periaate ja on puhtaasti salsan askellusta 123- 567-.
        .


      • hyvinmeneevieläkin
        Optista kai kirjoitti:

        Vain yksi daami on vaatinut viemään salsaa fuskun askelin. Ei tullut tanssista mitään. On aika nopeaa, jos neljän iskun aikana ottaa ne "HHNN"-askeleet. Jalat ei tottele, jos musiikki vie salsaa.

        Ehkä harhaa. Saattaa olla kysymys siitäkin, jos tanssija tekee jonkun pikku täpin tai vastaavan sen "taukoaskeleen" aikana. Oikeasti se ei ole askel. Tällöin ei kuitenkaan toteudu tuo HHNN-periaate ja on puhtaasti salsan askellusta 123- 567-.
        .

        Koen sen niin että salsassa nelonen vain "ajatellaan", voi sen kait kevyesti täpätäkin. Kuitenkin jätetään varsinainen askel nelos-iskulla tekemättä. Niin, nelosen ajattelu tuntuu ja ehkä vähän näkyykin kropassa.

        Ja avoimessa otteessa tosiaan kevyt pyörähtävä liikerata. Susel-systeemeissä siis noin opetetaan.

        Mutta kun YouTubesta katselee joitakin eksoottisten = varsinaisten salsamaiden videoita, niin aika erilaiselta se näyttää kuin nämä meille rantautuneet (kehitellyt) versiot.

        Miten tämä juttu nyt salsaan vinksahti, tangoahan tässä piti... :-D)))


      • taina ilo
        hyvinmeneevieläkin kirjoitti:

        Koen sen niin että salsassa nelonen vain "ajatellaan", voi sen kait kevyesti täpätäkin. Kuitenkin jätetään varsinainen askel nelos-iskulla tekemättä. Niin, nelosen ajattelu tuntuu ja ehkä vähän näkyykin kropassa.

        Ja avoimessa otteessa tosiaan kevyt pyörähtävä liikerata. Susel-systeemeissä siis noin opetetaan.

        Mutta kun YouTubesta katselee joitakin eksoottisten = varsinaisten salsamaiden videoita, niin aika erilaiselta se näyttää kuin nämä meille rantautuneet (kehitellyt) versiot.

        Miten tämä juttu nyt salsaan vinksahti, tangoahan tässä piti... :-D)))

        Kun menee Kuubaan ja kysyy miten salsaa oikein tanssitaan niin saa vastaukseksi vain ihmetteleviä katseita. Sama jos menee suomalaiseen tai minne tahansa discoon ja kysyy "miten discoa tanssitaan oikein?" Ei sellaista ole kuin oikea tai väärä ennen kuin joku tanssikoulu alkaa sitä määritellä, sen jälkeen koko idea, syy ja toteutus on vesitetty.


      • Timoteirtai
        taina ilo kirjoitti:

        Kun menee Kuubaan ja kysyy miten salsaa oikein tanssitaan niin saa vastaukseksi vain ihmetteleviä katseita. Sama jos menee suomalaiseen tai minne tahansa discoon ja kysyy "miten discoa tanssitaan oikein?" Ei sellaista ole kuin oikea tai väärä ennen kuin joku tanssikoulu alkaa sitä määritellä, sen jälkeen koko idea, syy ja toteutus on vesitetty.

        Tämä Timperos 1 se selitteli pitkiä juttuja kuubalaisen salsan niin erikoisuudesta jota ei edes Suomessa asuva kuubalainen osaa opettaa kurssilaisille. Niin ja ettei sitä kuulemma aitoa kuubalaista salsaa edes opeteta kuin kuubalaisille.
        Täyttä selityksen intoa vain Timperoksella vai Pimeperosko se olikin se selittelijä.


    • salsapaskaa

      salsa on paskaa. sellasta perseen ketkutusta. naiset juoksee kursseilla jotta kuubalainen panis. oikeudessa asti sitten kadutaan kun panikin, sairasta.

      • Nomen Nescio

        Olemme siis päätyneet kulturellisten kysymysten äärelle, kun supisuomalaisuus kohtaa toisaalta hillityn ja pidätetyn kiihkon verhoon puetun latinomaisuuden tai toisaalta avoimesti seksuaalisväritteisen kuubalaisuuden. Lisämausteena oma kansallinen mutta musikaalinen vähemmistösuuntauksemme. Ainekset vähintään kolmiodraamaan siis olemassa.

        Pikaisesti ketju läpilukien huomaa, että aika usein sekoitetaan asiat, että millä iskulla aloittaa ja mille iskulle tanssii. Aloituksen tarkoitushan on vain päästä rytmiin kiinni, ja se vaihtelee eri henkilöillä, miten musiikin kuulee ja kuuntelee. Pääsääntöisesti kaiketi pitäisi löytää musiikin ykkönen, mutta tanssin voi sinällään aloittaa millä askeleella tahansa.

        Salsan osalta olen ymmärtänyt olevan kaksi pääsuuntausta, kuubalainen ja linjasalsa, ja molempia kai voidaan tanssia ajoituksella on1 tai on2. Ja tämä on2 ajoitus kai olisi sitten sitä originaalisempaa kuubalaista. Youtube-videoita katsellessa huomaa tanssin olevan ja näyttävän hieman erilaiselta riippuen siitä, kummalla ajoituksella mennään. On2-ajoitus lienee muutamien kuvioiden osalta "paremmin toimiva", se antaa "enemmän aikaa" daamille. Mutta on1, onko se nyt sitten sitä turistisalsaa, on useimmille meistä "loogisempi", kun olemme muiden tanssilajien myötä oppineet aloittamaan "ykkösellä liikkeelle".

        Mutta silti, en tykkää tuosta kuubalaisesta "pyörivästä" salsasta, nuo käsihäkkyröinnit eivät ole minun juttuni tanssimisessa. Juu, en edes osaakaan, mutta kun tuo ei vain liikekielenä puhuttele yhtään. Linjasalsaa voisi opetellakin.

        Itsellä menee myös helposti lavatanssissa salsa semmoiseksi fuskusalsaksi. Tuohon kyllä vaikuttaa jopa sekin, kuinka tätä suomisalsaa yleensä tuolla soitetaan. Hurma on mielestäni ehkä paras lattarimusiikin esittäjä juuri sen takia, että heidän soitostaan on kuultavissa "oikea soundi".

        Ja en tosiaan tiedä, kuinka tärkeitä ja oleellisia nämä askelikot ja mihin tahtiin mennään loppujen lopuksi ovat. Olennaista on pitää parin kanssa hauskaa ja nauttia tanssimisesta.


      • Näin se menee
        Nomen Nescio kirjoitti:

        Olemme siis päätyneet kulturellisten kysymysten äärelle, kun supisuomalaisuus kohtaa toisaalta hillityn ja pidätetyn kiihkon verhoon puetun latinomaisuuden tai toisaalta avoimesti seksuaalisväritteisen kuubalaisuuden. Lisämausteena oma kansallinen mutta musikaalinen vähemmistösuuntauksemme. Ainekset vähintään kolmiodraamaan siis olemassa.

        Pikaisesti ketju läpilukien huomaa, että aika usein sekoitetaan asiat, että millä iskulla aloittaa ja mille iskulle tanssii. Aloituksen tarkoitushan on vain päästä rytmiin kiinni, ja se vaihtelee eri henkilöillä, miten musiikin kuulee ja kuuntelee. Pääsääntöisesti kaiketi pitäisi löytää musiikin ykkönen, mutta tanssin voi sinällään aloittaa millä askeleella tahansa.

        Salsan osalta olen ymmärtänyt olevan kaksi pääsuuntausta, kuubalainen ja linjasalsa, ja molempia kai voidaan tanssia ajoituksella on1 tai on2. Ja tämä on2 ajoitus kai olisi sitten sitä originaalisempaa kuubalaista. Youtube-videoita katsellessa huomaa tanssin olevan ja näyttävän hieman erilaiselta riippuen siitä, kummalla ajoituksella mennään. On2-ajoitus lienee muutamien kuvioiden osalta "paremmin toimiva", se antaa "enemmän aikaa" daamille. Mutta on1, onko se nyt sitten sitä turistisalsaa, on useimmille meistä "loogisempi", kun olemme muiden tanssilajien myötä oppineet aloittamaan "ykkösellä liikkeelle".

        Mutta silti, en tykkää tuosta kuubalaisesta "pyörivästä" salsasta, nuo käsihäkkyröinnit eivät ole minun juttuni tanssimisessa. Juu, en edes osaakaan, mutta kun tuo ei vain liikekielenä puhuttele yhtään. Linjasalsaa voisi opetellakin.

        Itsellä menee myös helposti lavatanssissa salsa semmoiseksi fuskusalsaksi. Tuohon kyllä vaikuttaa jopa sekin, kuinka tätä suomisalsaa yleensä tuolla soitetaan. Hurma on mielestäni ehkä paras lattarimusiikin esittäjä juuri sen takia, että heidän soitostaan on kuultavissa "oikea soundi".

        Ja en tosiaan tiedä, kuinka tärkeitä ja oleellisia nämä askelikot ja mihin tahtiin mennään loppujen lopuksi ovat. Olennaista on pitää parin kanssa hauskaa ja nauttia tanssimisesta.

        Salsassa mies vaihtaa jalkaa jatkuvasti. Tuossa lienee syy sinunkin väärinkäsityksellesi. Jalan vaihtoa ei tarvitse miettiä, vaan se tulee automaattisesti, ellei mies yritä tanssia käsillään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe