Milloin Suomi lopettaa turhan velan kasvattamisen?

Veikko.

Suomen valtiovelka on kohta noin 100 miljardia euroa Siinä on siis noin 20000 euroa otettu velkaa per nuppi, muistelen laskeneeni että Amerikkalaislla se on noin 55000 dollaria per nuppi, joka dollari on jotakuinkin samassa kurssissa nykyään kuin euro.

Milloin turhalle velanottamiselle tai edes lisävelkaantumiselle pannaan stoppi? En tarkoita välttämättä, että pienituloisten veroja, kannattaisi kauheasti kiristää, tai suorastaan verotusrajan alapuolella oleville, vaikka multa periaatteessa viimevuona meni veroa 1% tuloistani, mutta eivätpä oo vielä sitä laskua vielä lähettänyt, koska se olisi vain jotain 80 euroa, vaikka kyllä sekin 1/3 yhden koko kuun todellisesta nettopalkastani heti olisi.
Sen sijaan että turhaan ostaisi sellaista kulutushyödykettä, jota ei tarvi, ei tarvi autoa vaihtaa jatkuvasti, eikä jatkuvasti ostaa uutta tietokonetta, tuskin tarvii XP-konettakakaan välttämättä vaihtaa, koska ei varsinaisten virusohjelmistojen päivitäämistä välttämättä silti lopeta XP:llekään, koska sehän siinä se ainoo vaara on kai XP-koneisssa, että jos F-Securet sun muut lopettavat tehdä tukea tuolle silti melko uudelle konetyypille, niin virus voi jonakin päivänä tuhota käytännössä koko koneen kovalevyn boottilohkon, ja sen jälkeen pitäisi olla kyllä ihan huippuammattilainen, joka sieltä enää saisi mitään mahdollisesti tärkeetäkin irti. Tietysti jos koskaan ei surffaile netissä, kovin monilla kummallisilla sivustoilla, jotka kyllä aina silloin tahallaan ovat itse pistäneet sen viruksen sinne leviämään, melko varmasti, niin silloin saattaa uuden viruksen kanssa XP-kone kaatua, vaikka uuden viruksen suhteen kaatuu kyllä silti virustorjuntaohjemastkin huolimatta varmaan, jos sille ei ole vielä tunnistetta virusohjemiston rinnakkaisajoprosessissa.
..
Ei tuosta ole vaikea laskea, että jos oikeasti suurituloiset, joita ehkä jotain 100000 kpl Suomessa, maksaisivat edes 10000 euroa veroa lisää, niin se jo heti vuodessakin miljardin jäytäisi tuota pois. Mutta jos miljoona muuta keskituloista siis edes 1000 euroa se olisi samanverran eli miljardi euroa....
Luultavasti jo tuolla velkaantuminen loppuisi ainakin muutamaksi vuodeksi, vaikka ei vielä varsinaisesti lyhennä tuota velkaa..

Vaikka olen veikko, tiedän ettei velanottamisessa sinänsä ole mitään vikaa eikä väärin, mutta siinä on jos ottaa sitä jatkuvasti enemmän kuin mitä pystyy maksamaan takaisin. Käytännössähän se on suorastaan Hellvettituomio, jos ihminen on liikaa ottanut velkaa, eikä maksa sitä eläessään jo pois, vaikka en minä sitä vanno että sekään sitä olisi, mutta velkakin pitää saada anteeksi, ja maksamaton velka on ihan sama asia kuin synti....Ja ei Jumala, mammonankin laskija katso suopeasti holttittomia velkaantujia, vaikka olisivat siinä touhussaan kuinkakin iloisia vekkuleita. Iloista antajaa Jumala rakastaa, mutta ei välttämättä iloista ottajaa....

6

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veikko2

      Miksi velkaantuminen pitää lopettaa? Koska ei rahalla ole yksinkertaisesti enää mitään merkistystä, jos velkaa voi ottaa ihan mitä tahansa määriä, ja vain maailmansa rakastelun takia saisi sen aina anteeksi, muutamankymmentä vuotta, saamatta kuitenkaan köyhiltä sitä anteeksi tai Jumalalta....

      Sotaahan se koko velkaantuminen tietysti valmistaa eikä tuo 10^^11 ole kauheen pieni velka jos sen arvoisen ydinpommin Suomeen joskus kumpi tahansa, Usa tai Venäjä; Israeli tai kuka hyvänsä tänne mossauttaisi?

      • Veikko.

        Eli kyllähän tosta jo 5 matikalla näkisi, ettei tuo 80 euroo silti minultakaan ollut oikea vero, koska viime vuonna sain jotain 400 nettoa, ja siis tänä vuonna tuskin 240 per kuukausi. eli jos siitä olisi ottanut veroa prosentin viime vuoden tuloista niin 4 euroa kertaa 12 olisi ollut 48 euroa vain... Eli luultavasti joku Sakkeus minullekin veromäärät oli ilmoittanut verohallinnolle, mutta se oli oikeasti elämäni eka vuosi kun multa veroja meni, ja kyllä sen silti pystyn maksamaan....
        Tai jos 1% korkoa korolle per kuukausi eikä vuosi niin 1,01^12=1,12682503
        Eli silloin se olisi jopa 12,7% per vuosi se silloin mullekin olisi jo heti....
        No, tänä vuonna siis tuloni palasivat normaalin psykokuntoutujan tulotasolle, ja tuskin pystyvät tuosta enää alemmaksi verotettavan tulon rajaa saamaan, tai kohta pitää ruveta verottomaan jo siitäkin, että pistää kirjaimen nettiin tai juo lasin vettä....


    • Veikko.

      Jos isotuloiset tuosta laskelmasta raivostuvat, koska pankkitilinsä kredit-numero ei silloin joka vuosi kasvaisikaan, vaan depet puolelle tuliskin jotain vähän isompaa välillä, jos joutuisivat velkansa maksamaan heti, niin kyllä se on mahdollista silti kohta semmonenkin laki tehdä, että jokaisen suomalaisen se sama 20000 euroa pitäisi joskus puristaa pois. Minä en sitä vuodessa heti pysty ainakaan maksamaan, koska on pienemmät tulotkin vuodessa, kuin tuo valtiovelka per nuppi, mutta kymmenessä vuodessa ehkä pystyisin tuo oman osuuteni hoitamaan....Teoriassa silloin, jos koko omaisuuteni nyt myisin, niin saattaisin hetikin tuon 20000 euroa pystyä maksamaan, koska kyllä mää vanhemmiltani sain sen verran lahjaa, että noiden arvon pystyisin heti pois maksamaan, mutta silloin loppuisi multa kaikki työnteko tietokoneella, ja Mooseksen laissa sanottaan, että valenpanttina ei silti saa keneltäkään ottaa pois myllynkiveään...Koska sehän vain kuolisi, jos ei mitään työtä edes viihdetaiteiljana tehdä....Ja sellainen velan vaatiminen olisi siis vain murha....

      • Aukino

        Periaatteessa mää on silti todella vaarallisen varakas, koska ei minun ole tarvinnut virallisesti ole tarviinut ottaa mitään velkaa keneeltääkään, vaikka Kela mulle jotain 1100-1200 euroa kuukadessa maksaa, vai oisko jop 1300, plus sata euroo äitin perintöö per kuukaksi, ehkä puolitoista vuotta vielä, mutta totta helekutissa on TÄYSIN PAKKO maksaa aina pois jotain 80% Tampereen Kaupungille asuntoni vuokrasta... Tietenkään nettotuloistani ei jää jäljelle säästöihin mitään, koska tupakki vielä siitä toisinaan yli puolet, ja loput nettimaksuun, ja Roope Setäkin multa muutaman euron nykyään saa... Itse kymmennyksistä kirkolle en rupeaisi nyt saivartelemaan, kyllä mää nekin maksan mutta en turhaan lähestystyöhön tarkoitettuja rahoja itte kirkon kolehdin kautta kierrätä vaan suoraan Uniseffille... Kaverikin multta joka kuukasi ehkä pikkuisen vippaavat, mutta se ei ole iso prosentti mullakaan vielä, minkä antaisin niiden multa viedä, siksi en kyllä kenenkään paras kaveri ehkä vielä ole....
        Vaikka en siis kyllä itse mammonaa Jumalani pidä, vaan sen laskemista, niin ei minua ole silti vielä liian väärin Suomessa kohdeltu kuitenkaan, en tiedä miksi ei ole....


      • Matin pikkuveli.
        Aukino kirjoitti:

        Periaatteessa mää on silti todella vaarallisen varakas, koska ei minun ole tarvinnut virallisesti ole tarviinut ottaa mitään velkaa keneeltääkään, vaikka Kela mulle jotain 1100-1200 euroa kuukadessa maksaa, vai oisko jop 1300, plus sata euroo äitin perintöö per kuukaksi, ehkä puolitoista vuotta vielä, mutta totta helekutissa on TÄYSIN PAKKO maksaa aina pois jotain 80% Tampereen Kaupungille asuntoni vuokrasta... Tietenkään nettotuloistani ei jää jäljelle säästöihin mitään, koska tupakki vielä siitä toisinaan yli puolet, ja loput nettimaksuun, ja Roope Setäkin multa muutaman euron nykyään saa... Itse kymmennyksistä kirkolle en rupeaisi nyt saivartelemaan, kyllä mää nekin maksan mutta en turhaan lähestystyöhön tarkoitettuja rahoja itte kirkon kolehdin kautta kierrätä vaan suoraan Uniseffille... Kaverikin multta joka kuukasi ehkä pikkuisen vippaavat, mutta se ei ole iso prosentti mullakaan vielä, minkä antaisin niiden multa viedä, siksi en kyllä kenenkään paras kaveri ehkä vielä ole....
        Vaikka en siis kyllä itse mammonaa Jumalani pidä, vaan sen laskemista, niin ei minua ole silti vielä liian väärin Suomessa kohdeltu kuitenkaan, en tiedä miksi ei ole....

        Teoriassa totuus tässä on se, että jos velka ei kasva koko ajan suuremmalla prosslla mitä itse väestönlisäysprossa on (10 vuodessa Suomella noin 10,8% vuodesta 1750, ruottalaisilla ihme kyllä vain 7%), niin eihän se vielä liian suuri ongelma...


    • sinikka kaarina

      Laina tarjous 3%
      Hei,
      Teemme kaikenlaisia ​​monikäyttöisiä rahoitusta, vaivattoman, kohtuulliset hinnat ja nopea palvelut

      OUR paketit sisältävät:

      * Home Loan
      * Auto Loan
      * Mortgage Loan
      * Business Loan
      * Kansainvälinen Laina
      * Personal Loan
      * Ja paljon muuta .........

      Lähetä omia sovelluksia sähköpostitse ja vakuutamme teille ihanaa palvelut 24h. klo:

      [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1602
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1048
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe