Kylpyammeen vaikutus asunnon hintaan

riittääkö 10 000 €

Suomalaiset rakastavat kylpemistä. Ihan joka ainoa. Näkeehän tämän siitäkin, että peseytymistilaa kutsutaan kylpyhuoneeksi.

Kylpemisellä on vahvat perinteet ja 50-70 -luvuilla joka ainoa kerrostalo varustettiinkin asuntokohtaisin kylpyammein. Valitettavasti energiakriisin vuoksi asuntojen varustelua karsittiin, kansalaisten toiveista piittaamatta. Nyt pitäisi vaatia, että tehdään kylpyhuoneesta taas KYLPYhuone - siis oikea nautiskelun ja rentoutumisen keidas - sen sijaan ettää tyydytään hätäiseen suihkutteluun ja hampaat irvessä istuskeluun rutikuivassa sähkögrillissä, jolla kylpykeitaita yritettiin korvata 80-luvulta lähtien.

Kylpyammeita puolustaa järkikin - amme on monikäyttöisempi kuin suihku. Siinähän voi kylpemisen sijaan ottaa myös pikaisen suihkun tai pestä jopa vaatteita.

Kylpyamme pitää rakentaa joka asuntoon! Jos joku somali ei siitä tykkää, sen voi purkaa. Ei yksittäisen somalin takia pidä alkaa perinteitä hylkäämään!

33

1923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 44455222222222222222

      Mä en ymmärrä miksi näistä ammeista lähdettiin luopumaan ja korvaamaan niitä pelkillä suihkuilla. Ei siinä ammeessa välttämättä suinkaan aina enemmän vettä mene kuin mitä suikussa jos suihkua vähänkin pidempään päällä pitää. Ja optimaalisemminkin voi vielä pesuveden käyttää nimenomaan ammeessa.
      Mulla on ihan uusi kerrostaloasunto missä vesimaksut menee kulutuksen mukaan ja kylppärin katossa on vesimittarit ja päähanat. Samalla tavalla siinä suihkua käytän ammeessa ja sen veden annan vielä valua ammeeseen josta siitäkin sitä vielä pesuvetenäni käytän, vain harvemmin edes viitsin koko ammetta täyteen asti ottaa.
      Myös yhdessä vuokrakämpässäni minulla on vielä amme ja kovalla paineella sinne päijänteen vesi tulee, amme kyllä täyttyy nopeasti mutta niin sitä vettä paineella suihkustakin valuu yhtä lailla, vesimaksu siinä on vain kiinteä 9€/henkilö. Tätä systeemiä missä ei paineilla pihistellä ja vesimaksu on kiinteä pidän parhaana, näissä uusissa missä vesimaksu kulutuksen mukaan pihistellään aina paineiden kanssa ja suihkut ei siksi edes kunnolla pelaa.

    • Jästipää.

      Älytön vedentuhlaaja se amme, mikä muumio kun elää entisaikaa, kuka lutrailee ammeessa, suihku on paras, huoneistot, joissa vesimittarit, niissä havaitaan veden kulutus ja ammeen käyttäjä maksaa itsensä kipiäksi.

      • 77788555556666666666

        Huoneistokohtaiset vesimittarit ja matalat paineet kyllä päätyvät säästämään vettä, mutta ei se josko ammetta on tai ei. Päinvastoin juuri ammeessa voi sen suihkuvedenkin käyttää tehokkaammin kuin mitä ilman ammetta suihkussa missä vesi sitä myötä aina valuu viemäriin. Suihkuhan näihin ammeisiinkin tulee ja harvemmin kukaan pelkästään raanasta valuttaen sitä ammetta täyttää. Tukkakin pestään aina suihkua käyttäen ja yleensä ensimmäiseksi.
        Minä en kyllä tykkää näistä uusissa asunnoissa vallitsevista käytännöistä misssä huoneistokohtaiset vesimittarit siksi kun niissä aina pidetään niin matalia paineita, että ei suihkukaan kunnolla edes pelaa. Hyvähän se kyllä on että maksut menee kulutuksen mukaan, mutta kyllä ne paineet siltikin voisivat olla riittävän suuret.


    • ammeellinen

      Olen laittamassa myyntiin asuntoni, jossa on amme. Kaikissa muissa asunnoissa tässä portaassa on jo amme poistettu ja mietinkin laskeeko amme asuntoni arvoa, vai onko se samantekevää.

      • kusipaljut on out

        Kyllä se n. 5 tonnia laskee, jos kylppäri muutenkin ddr-kuosissa, saa toiset 5 tonnia laskea pois.


    • Ostaisin heti

      Kuuma kylpy rentouttaa paremmin kuin sauna. Samalla kylvyssä voi lukea päivän lehdet ja katsoa lempi sarjoja tai elokuvia. Palju ja poreamme ovat turhia keksintöjä ja vaivalloisia putsata.

      • Miksei saunassa voi lehteä lukea? tai katsoa elokuvia?
        Minä en voi, koska en ole saanut hallituksen lupaa laitteistoon, mutta esim. kaverillani on laadukas äänentpoistojärjestelmä saunassa, en hetkeäkään epäile etteikö nykytekniikalla saataisi jo kuvaruutukin hyvin lämpöä/kosteutta kestäväksi.

        Eräällä kaverin kaverilla on poreamme sellainen, ettei siihen tarvitse vettä vaihtaa, homma hoituu kemikaaleilla. On ihan järkevä, jos käyttää paljon.


    • Ammeessa suihkukin

      Ammeessa on hyvä käydä suihkussakin. Suihkuverho estää veden leviämisen koko tilaan ja suihkuttelu onnistuu sekä seisten että istuen. Ostin kivan imukupeilla varustetun muovisen "maton" altaan pohjalle. Taatusti en luovu ammeesta.

    • ok-ylivääpeli

      Täällä oltiin juuri paljuissa (monikko). Vaimolla oma, minulla oma, lapsilla oma palju. Minun paljuni on kaasugrilin vieressä, jossa samalla kääntelen makkaroita ja sisäfilettä istualtani.

      Sellaista täällä ok-kartanossa, ammehan se on tavallaan paljukin, hehe heh.

      • salli nauraa

        Mites mahdut siihen 90 litran Sarvikseen?


    • kasisimo

      Mikä on Wc pytyn vaikutus asunnon hintaan?

    • kylpymahdollisuus

      Kallion slummin asuntoihin ei oikeaa ammetta mahdu, mutta niissä on tapana kylpeä WC:ssä. Sitähän varten bide-suihkut ovat.

      Etenkin jenkkimallin pytty on hyvä tässä. Sehän ei paljoa koossa häpeä nykyään muodikkaita kylpypaljuja.

    • hmmm....

      ""Suomalaiset rakastavat kylpemistä. Ihan joka ainoa""

      Ensinnäkin niin puhu vain itsestäsi. Itse en kylpy ammetta kaipaa vaikka uudehkossa ok-talossa semmoinen suurempi onkin. Poika kaverin kanssa kerran sitä täyttäneet ja varmaan 500 litraa vettä meni. Joo menee kyllä jossain vaiheessa purkuun kun kylpyhuone menee remonttiin. No siihen menee vielä jokunen aika...

    • asiantuntija.

      Kylpyamme on myös kätevä paikka säilyttää juotavaa vettä, kun ydinpommit rupeavat tippumaan Helsingin ympäristöön, vesilaitoksiin, Vantaan lentokentälle sekä ydinvoimaloihin. Lähinnä venäläisten ennaltaehkäisevä isku, ettei Suomen lentokenttiä voi Nato-maat käyttää, sekä ettei infrastruktuuri toimi täällä.

      Sieltä ammeesta sitten voi siemaista raikasta vettä vaikka kuukauden ajan, jos talo vielä ehjä, eikä käy niin ikävästi että yrjöää talon raunioissa säteilysairauden kourissa. Eli kylpyamme voi pelastaa hengen.

    • 44445566666666666666

      Ainakin 70-luvun kerrostaloissa on jo sen verran isot kylppärit, että kyllä sinne aina amme mahtuu. Itse asiassa tyypillisesti 70-luvulla uusissa asunnoissa on melkein aina alunperin amme ollutkin, ja ammeen päällä se kierrettävä kuivausnarujuttu mikä on kertakaikkisen hyvä ja tilaa säästävä ratkaisu. Lisäksi pyykeistä isompi vesi siinä heti valuu ammeeseen eikä lattiaa kastelemaan, ja kun myös kylppärin lämpöpatteri on näissä aina jossain ammeen takana niin siinä ammeen päällä pyykit myös nopeasti kuivaavat, ja ammeesa voi myös pestäkkin jotain vaatteita ja siitä nostaa ammeen päälle olevaan telineeseen kuivumaan.
      70-luvulla ei ammeet kuitenkaan enää olleet kiinteästi rakenteissa kiinni, vaan ihan erillisiä isoja omilla jaloillaan seisovia peltikaukaloita kuten tuolla aiemmassa vanhassa Högforssin mainoksessakin. Näitä ammeita sitten on jostain syystä paljon poistettu tai viety pois juuri näistä 70-luvun asunnoista ja tilalle on jätetty vain pelkkä suihku joka on ripustettu seinään kiinni. No tilaa tämä amme jonkin verran vie, mutta toisaalta siihen ammeen päälle voi laittaa sen kuivaustelinejutun joka pitäisi muuten olla jossain kuitenkin kylppärin nurkassa jaloillaan seisomassa ja tilaa viemässä, eli ei se tilankaan kannalta pahempi ratkaisu ole.
      No tällaisen ammeen voi aina hakea tai tilata jostain rautakaupasta ja alta tonnilla niitä saa, 500€ tienoilla on pienimmät ja halvimmat ammeet.
      Mulla on vuokrakämpässä vielä alkuperäinen peltiamme enkä kyllä pois sitä vie paitsi niin että tuon samalla uuden tilalle, myös se vanhan tyylinen kuivausteline on ammeen päällä ja lämpöpatteri ammeen takana, vuokralaisetkin pitävät näistä kalustoista. Nyt meinasin jo vaihtaakkin ammeen uuteen malliin, sellaiseen muotoiltuun missä toinen pääty korkeampi. Se vaan kun se malli oli jonkun sentin liian pitkä siihen tilaan ja toinen malli oli taasen jo turhan lyhyt ja pieni. Mutta kun sopivan kokoinen malli vaan löytyy niin ei muuta kuin netistä tilaa paikalle tuotuna ja vanha romu pois.

    • Asunnot-on..

      Joo kyllä 10000,- riittää, ei se enempää pudota asunnon hintaa.

    • siitä siis

      Jos olisin ostamassa niin sanoisin -10.000euroa. Pois raijaamisen vaiva ja suihkun rakentaminen sen paikalle.

    • Ok-Loordi

      Loordi on kesällä laittanut ammeen pihalleen, taloonsa ei Loordi huoli ammetta, oma sauna ja suihkut, mutta kesähelteellä mukava ammeessa virvoitella, siinä lasillinen XO:ta ja kylmää olutta. Kateellisia Kassukeijoja tuntuu kyllä kiinnostavan miedän varakkaiden elintavat, kun Loordi omalla pihallaan pesulla tai vettä heittämässä, niin Keijot kiikaroimassa tontin rajalla, mahtaa kasarmielämä olla ankeaa, kun Ok-Omistajien elämää pitää kadehtia ja vahdata.

      • Ammearska

        Purit emaliammeen pois neukkukaksion kylppäristä ja veit parvekkeelle. Siinä tyhjässä ammeessa on mukavan viilentävää istuskella parvekkeella hellesäällä.


      • Loordilla kantovesi
        Ammearska kirjoitti:

        Purit emaliammeen pois neukkukaksion kylppäristä ja veit parvekkeelle. Siinä tyhjässä ammeessa on mukavan viilentävää istuskella parvekkeella hellesäällä.

        Amme pihakaivon vieressä lyhentää veden kantomatkaa.


    • riittää ja ei

      Jos sulla on 3-4 neliön amme, niin juuri tuo 10000 euroa riittää.

    • Ammeet takaisin!!

      Mun vaatimukseni kämpälle on parveke ja AMME!

    • Amme pois...

      Meillä sattuu olemaan amme. Suuri sellainen. Minusta ihan turha mutta poika pari kertaa muuton jälkeen sen täyttänyt kavereitten kanssa. Menee varmaan yli 500 litraa vettä tai varmaan enemmänkin. Tämä 2001 valmistuneessa talossa ja amme on suuri.......

    • Joskus isäntä

      Täysin makuasia tuo amme. Ei kannata tehdä asialle mitään ennen myyntiä. Rahojaan ei siitä puljauksesta saa takaisin. Itse en ammeesta tykkää, kun olen kerran liukastunut könytessäni laidan yli.

    • Asun

      Meillä on olematonta tuon ammeen käyttö.
      Yläkerran kylppärissä on amme ja suihku ja alakerrassa sauna ja parit suihkut.
      Onhan se amme ihan hauskan näköinen ja myyvä, jos taloa joskus myisi, mutta ei sitä juuri käytettyä tule.

    • OKT-keisari

      Kylpyamme Kalliossa tai jopa sillan toisella puolella Kruununhaassa tarkoittaa yleensä 15-25te lisähintaa. Eirassa lisähinta on jo 60-65te. Siis pelkkä amme! Kelatkaa, löydäpä K-Raudasta tommonen amme. Ei siis kannata heittää ammeita lavalle rempan yhteydessä koska esim. Bukowski- ja Lontoon Sotheby's huutokauppakamarit etsivät helsinkiläisiä arvoammeita huutokauppoihinsa.

    • Luki.
    • ihme meininkiä

      Se riippuu että kuka sitä on ostamassa.

      Jos sitä on ostamassa sellainen joka siitä ammeesta ei piittää tuon taivaallista vaan on purkamassa sen niin hän pitää sitä vain kustannuksena joka tulee poistaa. Eli hän tinkii lisää.

      Jos ostaja on sellainen joka siitä pitää niin kaupat varmaan syntyy, mutta tuskin hän sinulle siitä lisää maksaa kauppahinnan päälle. Se mikä taas on ollut ammeen hinta kauppahinnassa on hyvin vaikea määrittää.

      Mutta ei tuollaisen muutaman satasen amme voi paljon vaikuttaa. Mutta jos vaikuttaa niin sitten joku kusettaan jotakuta ja paljon.

      • Luki.

        j"os sitä on ostamassa sellainen joka siitä ammeesta ei piittää tuon taivaallista vaan on purkamassa sen niin hän pitää sitä vain kustannuksena joka tulee poistaa. Eli hän tinkii lisää."

        Ei se noin mene,sehän kysytään ostajalta,ja ostaja jos ei älyä etuaan niin sen poistaa myyjä,minulla siihen menee minuutti tai kaksi,meinaa se ei paljoa paina eikä siinä ole vesi kytkentöjä.

        Olen siis sen poistanut alta kahteen minuuttiin,joten kustannuksena elämää kaksi minuuttia ja ruisleipä palanen energiaa.


    • nostaa ja paljon

      Etenkin Itä-Helsingissä amme on kultaakin kalliimpi, jos kylppärissä teurastetaan kanoja ja lampaita. Onhan se paljon siistimpää. Tosin asukkaat ovat pääosin tuhnuja.

      • Luki.

        Ja minä sanon suoraan ,että kellä se on niin se nostaa asunnon arvoa kysytympänä kohteena,siinä naiset on pil- märkänä kun näkee sen,ja ukko joutuu ostamaan kohteen käytännössä ammeen takia.

        Vähänkin jos on arvokkaampi kohde (kiinteistö) se täytyy olla.Poreammeet ei ole enään mutia vaan se amme jolla on käyttöä.

        Minulla se on nostava tekijä ei laskeva.


    • 15-20 tonnia kuluja

      HS Asumisliite 11.5.2014 otsikolla "Ei kiitos löylyä meille"

      "Yksi kantoi saunaan ammeen, toinen tietokoneen ja kolmas kunnosti löylyhuoneesta väljän vaatehuoneen".

      Asokodit tarjoaa näköjään mahdollisuutta rempata turhasta sähkögrillistä tasokas vaatehuone tai työpiste ihan rasti ruutuun menetelmällä ja lysti maksoi yhdessä esimerkkitapauksista vain 8 tonnia. Omistusasuntoon ja kokonaan itse teetettynä (lupien hakemiset yms.) vastaavan keikan arvoitiin kustantavan jopa 15-20 tonnia. Että siinä on se paljon puhuttu sähkögrillin arvo!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe