Millainen vatsatauti?

matkaanvaan

Se nyt on itsestään selvyys että jotkut sairastuu vatsavaivoihin mutta kiinnostaa tietää millainen se oli ( raju/lievä)tai mistä saatoitte saada sen. Jouduitteko menemään lääkäriin? Menikö monta päivää pilalle hotellissa kykkien? Oliko sairastuneita lapsia? Lääkitsittekö jollain ?

Itse olen kerran ollut patong beachilla ja silloin ei tullut mitään oireita. Las Palmasissa me vanhemmat sairastuttiin todella rajuun vatsatautiin. Lapset onneksi säästyi silloin. Mies kävi tiputuksessakin.

66

4683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thaikut edessä viel

      Kova - kovempi - kovin. Kyll, kandeis miettiä millä suojautua näiltä ikäviltä vaivoilt. Tiiän yhen konstin, joka pelaa aika hyvin maassa kuin maassa. Valitse hyvä hotla. Käy siisteissä ruokapaikoissa. Juo pullotettua vettä. Pese kädet aina ennen kuin syöt. Älä syö majoneesia tai nauti hotlasi ulkopuolella ainakaan jätskiä. Ota kaikki rokotukset, jotka kroppas kestää. Dokaa hillitysti ja pysy omassa seurassa. Kokemuksesta tiiän, ett reissu kun reissu menee pilalle, jos ja, kun sairastuu vatsapöpöön. Niin se tärkein vinkkini on. Osta Suomesta lomalle mukaan Precosaa tiedän koko poppoon tarpeisiin ja aloita päivää ennen ko. tablujen syönti ja syö vielä kotimaassakin muutama päivä reissun jälkeen ja olosi on melko hyvä. Huomioi silti kaukomatkan rasitukset, mut kyl henkiin jää.

      • usiampi kerta

        Nämä "siistit" ruokapaikat on yleensä niitä pöpöjen lähteitä.. Kun vaihtuvuus on pientä, nii pöperöt seisoo pitkään, eikä kylmäketjun katkeaminen ole harvinaista. Kun taas muovituolipaikoissa joissa paikalliset syö, on ruoka tuoreempaa ja monesti paljon parempaakin.


      • Tyhmät juntit

        Et edes tiedä mikä on Precosa.


      • Hyvinkään likka
        usiampi kerta kirjoitti:

        Nämä "siistit" ruokapaikat on yleensä niitä pöpöjen lähteitä.. Kun vaihtuvuus on pientä, nii pöperöt seisoo pitkään, eikä kylmäketjun katkeaminen ole harvinaista. Kun taas muovituolipaikoissa joissa paikalliset syö, on ruoka tuoreempaa ja monesti paljon parempaakin.

        91 vuotias tätini matkusti paljon palloa ristiin rastiin. Kerran Thaimaassa hän sairastui vatsatautiin josta hän kertoi ajatelleensa, että "jos niillä on tämä tauti, niin niillä on silloin lääkekin siihen" ja meni paikalliseen apteekkiin pyytämään ripulilääkettä. Ripuli oli lähtenyt kuin kuppa Töölöstä. Eikä mitään lekurikäyntejä tai tiputuksia ollut tarvittu. Eikä lomamatka päiviä ollut mennyt hukkaan.


      • takana 58 maata

        Syö siellä missä paikalliset syö. Syö ainoastaan kuumennettua ruokaa. Käytä käsidesiä. Juo pullovettä, olutta tai limua. Aloita maitohappobakteerikuuri jo Suomessa. Ota mukaan Precosaa ja jos paha vatsatauti, niin koneeseen vaipat päälle ja puhtaita vaatteita.

        Käytä järkeä.


      • Englanniksi.com
        Hyvinkään likka kirjoitti:

        91 vuotias tätini matkusti paljon palloa ristiin rastiin. Kerran Thaimaassa hän sairastui vatsatautiin josta hän kertoi ajatelleensa, että "jos niillä on tämä tauti, niin niillä on silloin lääkekin siihen" ja meni paikalliseen apteekkiin pyytämään ripulilääkettä. Ripuli oli lähtenyt kuin kuppa Töölöstä. Eikä mitään lekurikäyntejä tai tiputuksia ollut tarvittu. Eikä lomamatka päiviä ollut mennyt hukkaan.

        Osaako tärisi hoitaa asiat www.englanniksi.com


      • Autopahoinvointia

    • matkaanvaan

      Precosa onkin mulle uusi juttu. Täytyykin tutustua. Kiitos vinkistä :)

      Joo perushygienia tietous on hallussa :) Tarkkana niissä ollaan. Lähinnä mietityttää esim. uima-allas vedet. Lapsia kun on mukana.

      • Matkatuumailija

        Oltiin viikko Khao Lakissa maaliskuussa ja syötiin kokomperhe Precosaa,,aikuiset 2x2 ja lapset 1x2. Ei tullut kenellekään mahatautia,,tosin noudatettiin myös tarkkaa hygieniaa. Precosa on kallis mutta tehokas.


      • mainosnikkareita

        Ei vaikuta mitenkään tuo hiivasieni edes normaaliin turistiripuliin.


    • Doctor who

      Vatsataudit pysyy poissa kun syö aamiaisella paikallista jugurttia tai muita maitotuotteitä. Käsihygieniaa ei pidä unohtaa suomessakaan. Jos vatsataudin saa niin paikallisista apteekeista saa hyviä lääkkeitä. Yli 20 reissua thaimaahan, ilman vatsatauteja ja syönyt lähes kaikkea mahdollista.

      • Ei koskaan

        Maitotuotteet ja jugurtti ovat bakteeripesiä.


      • zorroperro..
        Ei koskaan kirjoitti:

        Maitotuotteet ja jugurtti ovat bakteeripesiä.

        "Maitotuotteet ja jugurtti ovat bakteeripesiä."

        Joo onhan ne ja kyllä ihmisen suolistossa pitääkin olla bakteereita - oikean
        laisia - siksi ihmiselle on "joku viisas" pukannut umpisuolenkin mahan tyhjäksi
        kurahtamisen varalle.

        Joskus aikoinaan oli pan-acido nimisiä maitohappobakteeri kapseleita, joita
        oli mukana espanjan ja portugalin reissuilla ja kyllä niistä tuntui apua olevan.


    • kantsii kokeilla

      ite oon aina alkanu ennen reissua syömään maitohappobakteereita,ja syöny koko reissun ajan,ja aamulla ottanu aina tyhjään mahaan pari hörppyä raakaa viinaa.olen pysyny terveenä,vaikka mullakin äärimmäisen herkkä maha. samoten käsidesiä kuljetan käsilaukussa.

      • Thaikut edessä viel

        Precosa on kyllä hyvä ja tehokas. Ja ko. mediciiniä kannattaa varata matkalle mukaan yli oman tarpeen. Maitohappobakteerit, vaikkakin tällä kerralla laktoosittomat, niin jäi itteltä kokonaan ottamatta. Mut, yks vinkki. Olin jossain muualla lomalla kuin Thaikuissa ja tältä palstalta luin, että ko. maasta saa salmonellaa. Tulin itse sairaaksi jo kotimaassa salmonellarokotteesta (tabletteina Suomessa) ennen lomaani ja sairaus oli pahin kaukomaassa ekan vrk:n aikana. Vinkkinä myös teille Thaikkufaneille, kuten itsekin oon, että hankkiutukaa terveiksi ennen kaukolomamatkallenne lähtöä. Vaikka lento olisi kuinka hyvä tahansa, niin vatsataudin poikanen voi tehdä perillä kohteessa teille tepposet. Eli neuvoksi teille. Ottakaa rokotteet kunnolla hyvissä ajoin ennen lomamatkaanne, niin säästytte siltä, miltä itse en säästynyt. Hyvää, terveellistä, turvallista ja nautinnollista lomaa Phuketiin!


      • Maija Maitoparta
        Thaikut edessä viel kirjoitti:

        Precosa on kyllä hyvä ja tehokas. Ja ko. mediciiniä kannattaa varata matkalle mukaan yli oman tarpeen. Maitohappobakteerit, vaikkakin tällä kerralla laktoosittomat, niin jäi itteltä kokonaan ottamatta. Mut, yks vinkki. Olin jossain muualla lomalla kuin Thaikuissa ja tältä palstalta luin, että ko. maasta saa salmonellaa. Tulin itse sairaaksi jo kotimaassa salmonellarokotteesta (tabletteina Suomessa) ennen lomaani ja sairaus oli pahin kaukomaassa ekan vrk:n aikana. Vinkkinä myös teille Thaikkufaneille, kuten itsekin oon, että hankkiutukaa terveiksi ennen kaukolomamatkallenne lähtöä. Vaikka lento olisi kuinka hyvä tahansa, niin vatsataudin poikanen voi tehdä perillä kohteessa teille tepposet. Eli neuvoksi teille. Ottakaa rokotteet kunnolla hyvissä ajoin ennen lomamatkaanne, niin säästytte siltä, miltä itse en säästynyt. Hyvää, terveellistä, turvallista ja nautinnollista lomaa Phuketiin!

        Thaimaassa viimeiset 10 vuotta kulkeneena voin kertoa,että menee vuosia että ei iske mikään pöpö ja toisina vuosina saa oksentaa ja ripuloida useaankin eri kertaan kuukauden lomalla. Vaikka kuin vetää maitohappobakteereja ja aamiais kosskut vetää naamaan. Olenkin pari viimeistä vuotta toiminut siten, että heti ensi oireiden tultua soitan lääkärin hotelliin, niin tauti on ohi vrk. Apteekistakin saa lääkkeitä, mutta ei niin tehokkaita.


      • kommentti.
        Maija Maitoparta kirjoitti:

        Thaimaassa viimeiset 10 vuotta kulkeneena voin kertoa,että menee vuosia että ei iske mikään pöpö ja toisina vuosina saa oksentaa ja ripuloida useaankin eri kertaan kuukauden lomalla. Vaikka kuin vetää maitohappobakteereja ja aamiais kosskut vetää naamaan. Olenkin pari viimeistä vuotta toiminut siten, että heti ensi oireiden tultua soitan lääkärin hotelliin, niin tauti on ohi vrk. Apteekistakin saa lääkkeitä, mutta ei niin tehokkaita.

        Apteekeista sain hyvät lääkkeet ripuliin. Päivällä söin ja illalla täysin kunnossa. Lääkkeiden nimeä en nyt muista mutta hinta oli alle 300 THB (6€). Thaimaan apteekeista saa vahvempiä lääkkeitä kuin Suomesta. Vaimoni joka tulee helposti merisairaaksi osti ennen merimatkaa hyvät lääkkeet pharmacystä myös tosi edullisesti alle 100 THB kaksi pilleriä jotka tehosivat.


      • o80tygpvo
        kommentti. kirjoitti:

        Apteekeista sain hyvät lääkkeet ripuliin. Päivällä söin ja illalla täysin kunnossa. Lääkkeiden nimeä en nyt muista mutta hinta oli alle 300 THB (6€). Thaimaan apteekeista saa vahvempiä lääkkeitä kuin Suomesta. Vaimoni joka tulee helposti merisairaaksi osti ennen merimatkaa hyvät lääkkeet pharmacystä myös tosi edullisesti alle 100 THB kaksi pilleriä jotka tehosivat.

        HuaHinissä söin Thaikku evästä. Sitten kerran menin jenkki burgeriin ja kaks päivää yökköä


    • Hjhjhjh

      Rahoista sen yleisimmin saa. Vielä en ole koskaan saanut, mutta olenkin desinfioinut kädet aina raha käsittelyn jälkeen.

      • 25v Nainen

        Tuo on hyvä muistaa!


      • 30v Suomesta poissa
        25v Nainen kirjoitti:

        Tuo on hyvä muistaa!

        Kumma, kun minä tulen Suomeen, niin saan aina vatsataudin. Epäilen epäpuhdasta vettä. Tietysti suoliston bakteerikanta muuttuu.


    • 11-vuotias :3

      Meidän perheellä ei ole koskaan ollut mitään ''vaivoja'' ulkomailla. c:
      Toivottavasti ei tuu nytkään. Lähetään (taas) Kreikkaan, iskäkin tulee vaikka sillä oli kaksi vuotta sitten aivoverenvuoto.

      • 25v Nainen

        Onnea teille sitten matkalle!


      • 11-vuotias :3
        25v Nainen kirjoitti:

        Onnea teille sitten matkalle!

        Kiitos, up! :3


      • Kauhutarinoitako?

        No onhan teillä ollut tauteja kuten aivoverenvuoto.
        Toivottavasti ei uusiudu lennolla tai matkalla.

        Eipä ole ittelläkään eikä muijalla ollut ei ikinä mitään. Kolmekymmentä vuotta ollaan reissattu.

        Huonoissa maissa voi vekslailla luottokortillakin hanskat kädessä jos oikein pelottaa. Yksi mikä tärkeää kaikkialla tulisi syödä elävää ravintoa ja luomua kuten torakoita, etanoita, käärmeitä...ai niin kerran söin raakaa myrkkykäärmettä ja sain kuumetta. Saattaahan se olla, että olisi tullut ilmankäärmettäkin.

        Niin täällä puhutaan ettei saisi syödä majoneesia. Kuulkaa ei ne salaatit ole sen puhtaampia kuin mikään muu. Kaikkialla kaukomaissa mutta myös euroopassa salaatit huuhdellaan sillä rana vedellä mikä on juomakelvotonta. Tai sadevesitynnyrissä joka on täynnä esimerkiksi malariaa levittävät hyönteisen munia sekä olen nähnyt salaatteja huuhdeltavan jopa vesilätäkössä.

        Joten salaatit tulisi syödä suoraan luonnosta.


      • kalimera

        Kreikasta en ole ikinä saanut mitään vaivoja, jopa vesijohtovettä pystyy juomaan.. Lapset kylläkin kihomatoja salaatista. Muttaa niihinkin on lääkettä apteekissa.


    • matkaan

      Ollessamme lennolla egyptin Hugharaan oli samassa koneessa kaksi sairasta, joista emme tietäneet ja sairastuimme ja tauti tuntui niin kovalta, jotta pyysimme vastaanotosta tilaamaan lääkärin joka tuli huoneeseemme ja antoi niin kovat tropit, että suomessa lääkäri ihmetteli niiden vahvuutta:En muista oliko varsinaista vatsatautia, mutta kova oli tauti.Domikaanisesta tasavallasta ei selviä kuulemani mukaan kukaan ilman ripulia, joten tuli koettua sekin,mutta ei haittaa hieno kokemus tästä maasta.Ei muuta, kuin uutta matoa koukkuun eli matkalle.

    • tautimaa

      suomessaha noita oksennustauteja on ja usein !! 4 -5 kertaa vuodessa ! en itse ole ulkomailla sairastanut mut täälä kyllä kaiken saa !

    • Heissuville

      Joskus 15 vuotta sitten 8-vuotiaana Turkissa sain lopussa tosi pahan vatsataudin, luultavasti kun hieroin silmiä koskettuani johonkin kylällä. Lääkärille mentiin ja se määräs jotain peräpuikkoja, äiti oli kovin sitä lääkäriä vastaan, ehkä kun oli kämäsen näköinen turistilääkäri. Vasta matkan jälkeen vedin Gefilusta pitkin viikkoa ja sitten helpotti.
      Viimeksi pari vuotta sitten viimeisenä iltana Kanarialla erehdyin syömään jotain vatsalleni väärää, mangopastataskuja, taisi taikinakin olla hieman alikypsää, ja vatsatauti tuli pariksi päiväksi.

      Mietin tarkkaan minkälaista ruokaa tilaan, ja yleensä ennen matkaa aloitan maitohappokuurin joka jatkuu sitten matkan aikana. Hygienia on avainsana.

      • en vaikka maksettais

        Miks vitussa pitää ängetä ja vielä maksaa, että tuollaisiin saastaisiin maihin pääsee?


      • kalinihta
        en vaikka maksettais kirjoitti:

        Miks vitussa pitää ängetä ja vielä maksaa, että tuollaisiin saastaisiin maihin pääsee?

        Koska ihminen on perimmiltään masokisti. Nauttii kun saa kärsiä.
        Täällä sitten muka valittavat vaivoistaan.
        Matkustaminen on rassaavaa, typerää ajanhukkaa.Olen siitä saanut niiiiin tarpeekseni ja kystä kyllin etten moiseen enää rahojani enkä kallista aikaani hukkaa !


      • 185pv/v pois maasta
        kalinihta kirjoitti:

        Koska ihminen on perimmiltään masokisti. Nauttii kun saa kärsiä.
        Täällä sitten muka valittavat vaivoistaan.
        Matkustaminen on rassaavaa, typerää ajanhukkaa.Olen siitä saanut niiiiin tarpeekseni ja kystä kyllin etten moiseen enää rahojani enkä kallista aikaani hukkaa !

        "Matkustaminen on rassaavaa, typerää ajanhukkaa.Olen siitä saanut niiiiin tarpeekseni ja kystä kyllin etten moiseen enää rahojani enkä kallista aikaani hukkaa ! "

        Heh heh. Hyvä läppä. Joka hetki pois Suomesta, sen säännöistä ja veroista on nautintoa


      • omassa parempi
        185pv/v pois maasta kirjoitti:

        "Matkustaminen on rassaavaa, typerää ajanhukkaa.Olen siitä saanut niiiiin tarpeekseni ja kystä kyllin etten moiseen enää rahojani enkä kallista aikaani hukkaa ! "

        Heh heh. Hyvä läppä. Joka hetki pois Suomesta, sen säännöistä ja veroista on nautintoa

        Se ensimmäinen hetki, kun lähdet tästä maasta, on todellista sääntöjen kanssa elämistä, lentokentän jonotus, turvatarkastukset, koneen ahtaudessa kyykkiminen, ärsyttävien ihmisten sietämistä, perillä kohteessa taskuvarkaat kyttäävät sinua alituiseen, kadulle sylkemisestä voi jossakin maassa saada vankeustuomion, josta on turha valittaa, kurapaskatauteja, rikollisia...jne. Viikko tätä maksaa monelle vuoden säästöt....ootte te hulluja!

        On toki totta, että sossutantat ovat rakentaneet suomesta sääntö ja verohelvetin, mutta ei paljon kiinnosta, ei niitä kukaan voi valvoa harvaanasutussa maassa, itse elän ja teen kuten haluan, haistatan säännöille paskat.


    • nnnncncbcncncnclföff

      Kerran sain tsekin tasavallassa ripulin vesijohtovedestä. Sitä ennen sitä olin kymmeniä kertoja juonut. No otin opikseni ja sen jälkeen olen juonut vain kaljaa.

    • autocorrect.fi

      Www.auto-cleaning.fi

    • Jussi juu

      Hieman korostettu hygienia ja pari päivää ennen matkaa alkava hiilitabletti-kuuri,
      niillä yleisimmin pärjää !
      Pari hiilaria aamulla , pari illalla, niin pärjää hienosti ja jos malttaa vielä jatkaa pari
      päivää kuuria matkan jälkeen, niin on vatsa voi hyvin !

      • lääkehiili

        Hiilitablettejahan otetaan ennenkuin mennään A-klinikalta ottamaan antabustabletteja, että voi juoda viinaa.


    • Lääkkeet mukaan.

      Välttäkää uima-altaita, ja ottakaa mukaan Imodiumia ja lääkehiiltä. Kyllä tokenee jollei ole bilharzia.

      • Ei voi mitään

        Riittää kun ei ui suu auki ja nielaise sitä allas tai merivettä sisäänsä. Harva pystyy sylkäisemään suustansa kaikkea vettä pois mitä sinne menee. Samanlailla se vesi menee suuhun ja mahaan nenän kautta.


    • Ruokavalio

      Tee niinkuin kaveri,se ei syönyt koko matkalla muuta kuin rasvassa keitettyjä ranskalaisia,kiehuvassa öljyssä ei pöpöt viihdy.

      • kalinihta

        Taisi olla aika rasvattu kaveri.
        Kypsennettyjä ruokia juu, ei pelkästään ranskalaisia,mm. lihaakin voi kypsentää. Salaateista taas ei voi mennä takuuseen.


    • torpedo2

      Kannattaa aina ostaa rullakebab pystygrillistä, jonka majoneesit on olleet koko päivän auringon paisteessa.

    • perusasiat

      Netissä on paljon ohjeita hakusanoilla miten toimia. Kertaus. Kannattaa huomioida imodium mukaan ym lääkkeet, välttää natriumglutamaattia runsaasti sisältäviä Aasialaisia ruokia, ottaa selvää miten toimia eri tilanteissa.

    • snapsi

      Se riippuu niin monista asioista.Olen perheeni kanssa sekä yksin kiertänyt maailma monissa kolkissa.iin turistirysissä kuin muissakin paikoissa yli 40 vuotta.
      Ja joskus tauteja on liikkeellä niinkuin joka maassa,kun joskus saa lähes koko matkan sairastaa ja samoin toimenpitein joskus taasen ei.
      En tiedä pitäneekö paikkaansa,mutta kumppanini ei yleensä tule kipeäksi,vaikka me muut olisimme ja hänen mottonsa aikuiseille onkin,että joka ruokailua ennen vahvaa,kirkasta alkoholia tyhjään vatsaan.
      No pari kertaa,kun olen hänen neuvoaan noudattanut eli vain ruokaryyppy,niin en ole sairastunut.
      En tiedä onko vahinkoa vai tapaako vahva alkoholi pöpöt?

    • Ruokamyrkytys

      Yleisin syy itsellä vatsatautiin ulkomailla on ollut ruokamyrkystys, joka alkaa yleensä 4- 7h päästä ruokailusta. Ja tämä johtuu huonosta hygieniasta ravintolassa ja pilaantuneista tuotteista. Tämän voit yrittää välttää, kun tietää missä ja mitä syödä. Usein kannattaa etsiä ravintola missä käy paljon paikallisia ja esim . Thaimaassa kannattaa syödä paljon kasviksia ja mereneläviä, koska ne ovat tuoreita, mutta kannattaa välttää punaista lihaa yms millä huono menekki ravintoloissa. Ennen matkaa ja matkan aikana pitää muistaa syödä maitohappobakteereja.

    • terve järki voittaa

      jokainen on erilainen niin tauti kuin ihminenkin
      Syön ennen matkaa ja matkalla relaa.
      ikinä en ole pessyt hedelmiä vaan syön suoraan toreilta
      vessasta lähtiessä en pese käsiä , koska niitä ei saa kuivaksi ja ovenkahvat ovat varsinaise likäpesät..Vaan käytän tipan antiseptista käsigeeliä.sama lapsille kun aletaan syömään niin tippa käsigeeliä. Ja vain pullotettua vettä.
      Jäätelöä on syöty milloin missäkin varon vain majoneesia.
      minet reissut tehty ja ainä säästytty terveinä.

    • hup

      Mistäkö vatsapöpö tulee? Salaatista, jääkuutioista, huonosti kypsennetystä kanasta, vesijohtovedestä.
      Itse torjun Idoformilla.

    • Mantelit

      Juo vettä vain pullosta ja pese hampaatkin pullovedellä. Ei kypsentämättömiä vihanneksia koska ne pestään hanavedellä. Maitotuotteet vähän niin ja näin, kermavaahdon voi unohtaa kokonaan, kahvimaito usein ok ja jätski kaupasta ostettuna. Kylmien ruokien kanssa kannattaa käyttää harkintaa.

      Itse olen mallorcalla saanu vatsataudin leipomosta ostetusta pullasta jossa oli kermavaahtoa ja tytär perunamunakkaasta. Egyptissä sain Kairon retkellä puoli päivää kestävän ripulin maksapasteijasta ja toinen tytär jostakin hotellin seisovanpöydän ruuasta.

      Jos jo kotona on tarkka hygieniasta, kova pesemään ja kuorimaan kaikki vihannekset ja hedelmät niin on suurempi mahdollisuus saada ulkomailla vatsatauti. Sillon on parempi ottaa joku lääkekuuri jo ennen matkaa ja popsia niitä lääkkeitä koko reissun ajan

    • pese kädet

      Minä sanoisin, että hyvä käsihygienia on se joka estää paljon. Pitäis muistaa desifioida aina kädet ennenkuin koskee yhteenkään sipsiin tai suolapähinään tai edes oman juomapullon korkkiin. Pöpöjö tarttuu erityisen paljon rahan käsittelystä sekä kahvoista tuolin selkänojista, ruokalistoista yms. mitä ei edes niin miellä vaaralliseksi. Harvoin ruoka ihan ittessään on aiheuttaja ellei sitten ole pilaantunutta.

    • luin edellisetki

      Yx neuvo on kans se, että, vaikka hotlakin ois reissulla hyvä, niin kantsii otta buffetista lautaselle vain niistä tarjoiluastioista, jotka näyttävät siisteiltä. Olin toosi toosi kaukana pari viikkoo ja vatsatautia ei reissulta tullu.

    • oho

      Oho pruiks
      oho oho prööt

    • Hudahinen

      Olen immuunipuutteinen lääkityksestäni johtuen. Joka kerta kun olen ollut ulkomailla, niin on tullut sekä ripuli että usein vielä hengitystieinfektio. Olen syönyt vain kuumennettua ja juonut vain lähdevettä jne.

      Pari vuotta sitten päätin etten ulkomaille enää lähde itseni kiusaamaan. Vietän kotimaassa lomani terveenä, ja loman jälkeenkin voin hyvin:-). Paljon on kotimaassakin nähtävää ja koettavaa.

    • jiiihaaa

      Voi pojat! Mahtavaa olla köyhä. Olen vain kotona, eikä vatsataudit vaivaa.

    • matkaanvaan

      Mites lapsiperheillä mennyt? Lapset kun varmasti saa uima-altaan vettä suuhun! Muuten me aikuiset pystytäänkin huolehtimaan hyvin pitkälle hygienisyydestä. Ja lapsilla on usein tapana laittaa sormia suuhun ajatuksissaan.

      • näin on

        sanon että liika hygenia kotimaassa kostautuu myös ulkomailla


    • p.v5

      Kolera lääke auttaa sietämään myös pöpöja, olikohan 40% . Muistaakseni Ducoral. Olin intiassa 2kk ja täysin terve Olin. Tietenkin se mitä syöt ja missä on tärkein juttu.

      • pankakosken höylä

        Sama kokemus. Kerran otin 'viidakkoon' mennessä, eikä mitään ongelmia tullut, johtuiko sitten tuosta, en tiedä.


    • Ainakin Turkkiin

      Maitohappobakteeritabletteja kannattaa syödä jo pari-kolme viikkoa ennen reissuun lähtöä, sen aikana ja jälkeen. Lisäksi jos kyseessä on all-inclusive, kannattaa varmistua siitä, että maitotuotteet (myös majoneesi) ovat olleet kylmässä , mieluiten välttää majoneeseja kokonaan, maitotuotteet (esim. kahvimaito kannattaa ostaa kaupasta ja säilyttää jääkaapissa.

    • Virukset koneesta

      n. 5 vuotta sitten lennettiin Teneriffalle Noro virus aikaan, ja taisi puolet Finnmatkalaisista sairastua. Vaikeaa on koneessa välttää tartuntaa kun ollaan samassa tilassa 6 tunnin lento. Ainoa kerta kun meni meilläkin loma pilalle.

      Aluksi kyllä epäilimme ruokamyrkytystä, mutta oli syöty aika lailla eri ruokaa eri porukoissa ja tauti oli kyllä niin tyypillinen 1 vrk:n noro-ripuli-oksennus, että kyllä ainakin meidän tapauksessa tauti oli ihan kotoa tuotua.

      Tarinan opetus on kai se, että älkää reissatko muiden suomalaisten kanssa, saatte vielä jonkin pöpön niiltä.

    • Riikkuri.

      Kaliforniassa sain suht' rajun vatsataudin Jack In The Box- nimisestä purislaisketjun ravintolasta. Kävin siellä useammankin kerran (sama ravintola joka kerta). Erään kerran sitten alkoi heikottaa tunti siellä syömisen jälkeen.. Ja sittenhän se oksennus tuli ja kunnolla! Kaksi päivää oksentelin, mikään ei pysynyt sisällä :o Muistan vieläkin sen kun tuli oksennusrefleksi mutta vatsa oli niin tyhjä etten oksentanut mitään.

      Siinä sitten tervehdyin viikon sisään... Kyseisen paikan seinällä komeili terveystarkastajan hyväksyntä muutes... Ja enää en koskaan mennyt kyseisen ketjun ravintoloihin tuon sairastumisen jälkeen. Oksettaa jo pelkkä paikan näkeminen! En mennyt jälkeenpäin kertomaan että sainpas teidän ruuastanne ruokamyrkytyksen.. Olisi varmaan pitänyt :o Ravintola josta sain sen, sijaitsee Bellflowerin alueella Etelä-Kaliforniassa.

      Niin ja sillä reissulla ei ollut voimassa olevaa matkavakuutusta :D Todella typerää kun ajattelee jälkeenpäin kuinka kallista on joutua sairaalahoitoon Jenkeissä... Ajattelen aina "Ei mulle koskaan tapahdu mitään.." :) :D :O

    • 2+18

      Koskaan en o vatsatautia saannu ulkomailla. Mutta turussa olen. Riittää kun kiertää kaukaa.

    • ulkomailla asunut

      kaksi viikkoa ennen matkaa maitohappobakteerit peliin.(saa apteekista.)Jos silti tulee vatsatauti,niin ruokalusikallinen fernebrancaa,niin ihme jos ei vatsatauti helpotu.(on alkoholia ei siis lapsille.)Lääkäriin kannattaa mennä,jos kolmen päivän sisällä ei helpota.

    • pankakosken höylä

      Maitohappobakteerit, hiilet ja imodiumit ei riitä mihinkään kun kunnon matkaripuli tai ruokamyrkytys yllättää. Ciprofloxacin -antibiootti mukaan lääkärin reseptillä, tai jotain vastaavaa 'hevosenlääkettä', niin tauti kyllä lähtee jos on bakteeriperäinen. Virusperäinen suolistotulehdus tai loinen on sitten ikävämpi homma..

      Tuo on pelastanut monta matkapäivää minulle ja reissukavereille nuhjuisilla takamailla, jossa kyökkiin tuodaan yliajettuja kanoja ja kokki on pessyt kätensä viimeksi maaliskuussa.

      Paskatautia tulee Suomen ruokavalioon ja veteen tottuneelle 100% varmasti, kunhan vain matkapäiviä alkaa kertymään tarpeeksi.

    • rajutauti

      Lapsiperheenä matkustettu ja raju vatsatauti saatu ,paikallinen lääkäri tuli ja määräsi lääkkeet,joilla parannuttiin,
      Suomesta ei ole vastaavia lääkkeitä löytynyt.
      (Rotavirusta oli.)

    • ............

      Syön ulkomailla vain harvoissa ja valituissa paikoissa. Yleisesti ottaen ostan ruoan kaupasta ja syön vain sellaista ruokaa mikä on hyvin pakattua. Vettä juon pullosta samaten virvokkeita. Jossain pitza paikassa saattaa tulla myös käytyä. Yleisesti ottaen syön loman aikana todella vähän. Juon paljon. Molkosan pullo aina mukana ellei kaksi. Toisille ulkomaanmatkailussa on se erilainen ruokailu just juttu, onneks mulle ei.

    • 9+4

      Ei kaikki vatsataudit johdu huonosta tai pilaantuneesta ruoasta.
      Jos ilmasto kuuma eikä tule juotua riittävästi, voi huono-olo johtua auringonpistosta eli nestehukasta.

      Riittävästi nestettä peliin.
      Enkä nyt tarkoita viinaksia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1880
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      705
    Aihe