kilppari & kuukautiset

vuotoihin kyllästynyt

Hei! Jos kilpparini päädytään poistamaan kuin on aikeena, mikä on sen vaikutus hormonitoimintaan, vartoin kuukautisiin?

Ennenkuin diagnosoitiin kilpparin liikatoiminta, kuukautiset oli tihkuttelua n. 2 vkon välein. Sain tyrazolin ja kuukautiset muuttui lähes jatkuvaksi tihkutteluksi. Jos on 2 - 4 vrk ettei ole sitä, on ihme! Hemoglobini on ollut 140 mutta nyt enää 124.
Gyne sanoi että limakalvopaksuus(33 mm) on kuin teinillä jolla on juuri alkanut kuukautiset. Ikää jo 40 vuotta, kuukautiset alkaneet ennen 11 ikävuotta. Ja kuulemma tällä limakalvopaksuudella jatkuu yli 70 vuotiaaksi. Koskaan ei e - pillereitä / hormoneja eikä niille tarvetta. Gyne oli sitä mieltä että jatkuvat tihkuttelut johtuu tyrazolista ( 5 mg vrk ) jota ei endo usko. Endo väittää sen johtuvan kilpparista.

Jos tämä hormonikeidas poistetaan, normalisoituuko kuukautiset? Ei jaksaisi toista 30 vuotta tällaista jatkuvaa tihkuttelua. Kyllä menettelisi vielä kerran kuukaudessa kuin ennen, mutta ei jatkuvana.
Ei koskaan ollut eikä ole sukupuolikontakteja joten ei e - pilleritarvetta.

Paino kun putosi 56 kg sta 38 kiloon 6 vkossa, kuukautismuutokset tapahtui. Olen siis 162 cm ja 38 kg invalidisoitunut 40nen.

Nyt on vajis. T4v on enää 7. Aamulla tabletti thyroxinia 0,1 mg ja illalla puoli tablettia 5 mg tyrazolia.

Joulukuussa alkoi lääkitys.

7

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KilpirauhasSisko

      itselläni oli liikatoiminnan ollessa pahimmillaan, kuukautiset monta kuukautta poissa. lääkityksen alettua tulivat sitten kuukautiset tasan 2vkon välein. eli alle viikko oli vuodotonta, tai sitten siinäkin välissä välivuotoja. sittne kun mentiin vajaan puolelle, jäivät kk taas olemattomiksi.

      väittäisin itse, että nuo vuotohäiriöt johtuvat kilpirauhasesta. minulta poistettiin kilpirauhanen syyskuussa -13, jonka jälkeen kk normalisoituivat. tulevat nyt siis normisti kerran kuussa, niinkun pitääkin. jos eivät tule, niin sitten on lääkitys pielessä ja vajaatoiminta päällä. helppo mittari siis :D

      tällä kokemuksella en voi muuta kuin suositella kilpirauhasen poistoa. helpotti miun elämää ainakin, eikä tarvii ihmetellä josko tauti alkais joskus uudestaan..

      • vuotoihin kyllästynyt

        Oi kiitos vastauksesta! Tuo kuulostaa niin tutulta ja perin ärsyttävältä kun on vaan tihkuttelua! Ei " tulvakaan " ole hyväksi mutta kerran kk ois optimi!

        Kysäisen vielä, että oliko leikkauksen jälkeen kipuja ja tapahtuiko äänessä käheytymistä / menetystä?

        Kävin jo anestesialääkärin ja - hoitajan juttusilla ja struumakirurgi soittaa ens viikolla. Olen leikkauksen kannalla. Odotan kuukautisten normalisoitumista, voimien palautumista ( aika lailla poissa ) ja väsymyksen helpottamista. Ehkä hiustenlähtökin rauhoittuisi.

        Sovussa olen kilpparin kanssa elänyt 38 vuotta mutta toista vuotta on ollut eriävää yhteiselämää. Kerran endo soitti kun oli pahat päivät ja totesi että on hormonihirviö. Meinasin sanoa että et arvaakaan millainen hirviö täällä ajoittain on!

        Ja jos verenpaine tasaantuis ( 160 / 118 )... Mut positiivisin miettein kohti operaatiota!


    • KilpirauhasSisko

      itselläni leikkaus sujui ihan hyvin. arpi on vähn vino, koska kilpirauhanen oli kasvanut sisäänpäin joten joutuivat vähn venyttelemään että saivat poistettua. äänelle ei käynyt kuinkaan. vähän oli käheä pari pv leikkauksen jälkeen, mutta se luultavasti johtui ihan vaan siitä hengitysputken laitosta.

      miusta on ainakin helpompaa syödä yhtä lääkettä kuin kahta (tyrazol ja tyroxin) :D muutenkin lääkityksiä reuman takia, niin ei paljon yhden pillerin nappaaminen päivässä lisää tunnu enää missään.

    • adasdasdadsda

      Minulla taas aiemmin kolmisen päivää kestänyt niukka vuoto on kilpirauhasen poiston jälkeen muuttunut kahdeksan päivän niagaraksi :c tamponista tulee parissa tunnissa läpi ja anemiaa puskee päälle joka kerta. En tiedä mistä johtuu, sillä arvot huitelevat kokeiden mukaan jo liikatoiminnan puolella. Kuitenkin jos lasken annosta vähääkään, nukun yli 15 tuntia vuorokaudesta, olen väsynyt, tukkaa putoaa ja pää on sumussa.

      Minulla oli leikkauksen jälkeen myös tulehdus leikkaushaavassa. Ei siis mitään haudanvakavaa, kipeää se vain teki ja aiheutti lievää liikakasvua. En tiedä miksi tulehtui kun hyvin hoidin. Oh well. Äänelleni ei tapahtunut mitään, ainoastaan kurkku oli sen leikkauspäivän kipeä (kuin olisi flunssa ollut tuloillaan). Ainoa mitä kilpparin mukana lähtivät vahingossa kaikki paitsi yksi lisäkilpirauhasta, mikä sekin aiheutti omat ongelmansa. Jos siis leikkauksen jälkeen sinua pistelee ja puutuilee käsistä sekä jaloista, sano hoitajalle. Saat sitten lisäkalkkia. Itselleni ei edes kerrottu että lisäkilpparit ovat vahingossa lähteneet, saati että tuommoista oireilua pitäisi pitää silmällä. Onneksi älysin lopulta sanoa. Kuukauden vetelin monta kertaa päivässä kalkkia poretabletteina kunnes ainokainen lisäkilppari alkoi toimia. Voin sanoa että tuli korvista :D

      On myös alkanut tulla ihan hirveästi finnejä. Ja kaikenlaisia vaivoja sekä kremppoja. Puoli vuotta on kilpparin poistosta ja välillä olen niin kipeä että tunnen oloni ihan eläkeläiseksi :D olen 23. Tuottaahan kilpirauhanen montaa muutakin hormonia tyroksiinin lisäksi, tai sitten synteettinen tyroksiini ei oikein toimi minulla. Armouriin ei kuitenkaan ole varaa niin näillä mennään.

      En halua siis pelotella, mutta kaikenlaista ikävää oiretta on tullut leikkauksen jälkeen. Huonoina päivinä kadun koko leikkausta, vaikka siihen olikin syynsä.

      • huoh................

        Aiheuttiko kilpparin poisto noi finnit? Jos, niin en kyllä ikinä suostu leikkaukseen.


      • adasdasdadsda
        huoh................ kirjoitti:

        Aiheuttiko kilpparin poisto noi finnit? Jos, niin en kyllä ikinä suostu leikkaukseen.

        Leikkaus ei varsinaisesti niitä aiheuttanut, vaan todennäköisesti tuo tyroksiini josta ei tunnu löytyvän sopivaa annosta (tai sitten synteettinen tyroksiini ei auta niin hyvin kuin pitäisi). Isoja, kipeitä hormonifinnejä useampikin kerrallaan. Joinain päivinä ei huvita mennä edes ulos kun iho on niin kamalassa kunnossa.


    • vuotoihin kyllästynyt

      Parhaimmat kiitokset vastauksista!

      Eilen soitti endo; taas t4v oli 28.5 eli liian puolella ollaan. Ja tänään struumakirurgi. Leikkaus tulossa kuukauden kuluttua jos saa sinne ajan. Kirurgi käy kerran kuukaudessa.

      Mutta luottavaisin mielin leikkaukseen. Toivotan hyvää pääsiäistä ja hyvää vointia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe