Liiketalouden ennakkomateriaaleista ja pääsykokeista!

tradenomiksi

Ennakkomateriaalithan ovat 1)Fazer-konsernin vuosikertomus 2012, 2) Suomen Uusyrityskeskukset ry: Perustamisopas alkavalle yrittäjälle 2013 sekä 3)U.S. & Foreign Commercial Service and U.S. Department of State: Doing Business in Finland: 2013 Country Commercial Guide for U.S. Companies

Pääsykokeessahan tulee olemaan kirjoitelma ja monivalintatehtäviä. Ensiksi jotenkin oletin, että kirjoitelma tulisi perustumaan tuohon Fazerin vuosikertomukseen, mutta tajusin, että voihan se olla vaikkapa niinkin päin, että kirjoitelman aihe pohjautuukin tuohon enkun kieliseen tekstiin ja monivalintakysymykset pohjautuvat Fazerin tekstiin ja yritystekstiin. Eikö niin?

Mitä mieltä te olette ennakkomateriaaleista?

65

2160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Americanfinnishdude

      Siis... Ei ole turhaan annettu kaikki nämä opiskeltavaksi. Kaikki kuuluu siihen kokeeseen. Ja essee voi olla mistä tahansa, samoin monivalinnat.

      Tämä on vielä ihan iisii tekstiä. Jos ei tätä jaksa opiskella, ei jaksa muutenkaan opiskella AMK:ssa. Joten jos tämä ei miellytä niin kannattaa jättää AMK kokonaan väliin.

    • tradenomiksi

      Minusta nuo materiaalit vaikuttavat ihan hyviltä ja mielenkiintoisilta, odotin pahempaa. Tosin tuo englannin kielinen tulee mulle tuottamaan vaikeuksia, mutta aion siitäkin selvitä. Olen tosissani hakemassa, joten älä siitä huolehdi ;) Tämän avauksen tarkoitus oli saada aikaan keskustelua aiheesta, ja samalla halusin saada vastauksen tuohon kysymykseeni. Tai lähinnä varmistuksen sille, että olen oikein ymmärtänyt.

    • wnbtradenomi

      Fazer -vuosikertomus varsin mielenkiintoinen, mutta englanninkielinen on kyllä aika haaste. Itse koen lukion jälkeen englanninkieleni varsin hyväksi, mutta näin ensisilmäyksellä vaikuttaisi, että aika tahkominen tuon läpikäymisessä silti on... >.< Tsemppiä kanssahakijat !

    • DORK

      Kuuluuks tohon englanninkieliseen noi kaikki 96 sivua ? fuuuck. Vai onks se vaan se Chapter 4 ? Toiveajattelua(ko) ? xD

    • haagahelialetsgo

      kaikki sivut kuuluu englanninkieliseen. melkoista markkinointia toi fazerin vuosikertomus, ainakin omasta mielestäni. ja jatkuvaa toistoa.

    • 3+16

      Joka vuosi on ollut jokin vuosikertomus, ei siis tänäkään vuonna mitään erityistä markkinointia. On ollut Konetta, Stockmannia, HOK-Elantoa jne.

      Kokeessa tulee yleensä monivalinnat kaikista aineistoista, tänä vuonna painottuen eniten englanninkieliseen materiaaliin. Joka aineistosta muutamia kohtia kuitenkin. Kirjotelma tulee todennäköisesti yritysaineistosta, mutta varmasti ei tule olemaan kysymys siitä, että mitä pitää tehdä jos haluaa perustaa yrityksen. Aihe on joku vähän tarkempi ja rajatumpi.

      Näin minä luulen.

      T: Vanhoihin pääsykokeisiin tutustunut, nyt ekaa kertaa hakeva

    • Pääsiäispupu

      Sitä englanninkielistä materiaalia on itseasiassa vähemmän kuin suomenkielistä.

    • 15 + 5

      Mitähän tuosta Fazerin vuosikertomuksesta voidaan kysyä valintakokeessa. Tekstiä on melko vähän, mutta uskoisin kuitenkin monivalintakysymysten muodostuvan kaikistta aineistoista tasaisesti. Jotenkin sellainen kutina, että tuosta vuosikertomuksesta tulevat väittämät ovat jotakin nippelitietoa kuten liikevaihdon kasvusta tai vuosiluvuista...

      • 0p0sseum

        Enkunkielisessä on useita linkkejä jotka vievät johonkin www-sivulle, onkohan tarkoitus osata nekin??


    • Jappemus

      Paljonko te meinaatte lukea?

    • Jarppi231

      Moi vaan kaikille

      kirjoitelma tulee yleensä AINA enkunkielisestä matskusta. Kannattaa harjoitella kaikki materiaalit, harvalla on varaa jättää joku osio luikematta. Lisäksi pitää muistaa, että laskinta ei saa käyttää. Monivalinnoissa on aina kompia, joihin suurin osa lankeaa, kun ei ole lukennut kunnolla.

      Onnea pääsykokeeseen ihmiset, esim Haaga-Heliaan on yhtä vaikee päästä kuin yliopistoon vaan n. 11 % hakijoista pääsee sisään. Muihin ehkä hieman helpompaa päästä sisään pääkaupunkiseudulla. Maakunnissa ihan eri asia, pääsee suht. helpolla sisään.

      • ylioppilas

        Se, että 11% pääsee sisään johonkin kouluun ei oikeasti kerro vaikeudesta päästä sisään.

        Amk-pääsykokeissa kilpailet aivan eri tason porukan kanssa kuin yliopiston pääsykokeissa. Esimerkiksi lääkiksen ja tkk:n pääsykokeisiin osallistuu lähinnä vain parhaiten yo-kokeissa menestyneet. Lääkiksessä pääsykokeet ovat lukion fysiikasta, kemiasta ja biologiasta, tkk:lla pitkästä matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Kilpaile siinä sitten muiden lääkikseen/tkk:n hakijoiden kesken, kun hakijoiden ylioppalasarvosanojen keskiarvo edellä mainituista aineista on tasoa E-L.

        Amk:n pääsykokeisiin osallistuu aina ammattikoululaisia ja hakijoista jopa 50% saattaa olla amiksia. Ylioppilaiden taso ei ole todellakaan E-L, vaan pikemminkin B-C.

        Jos seuraat 12.6 alkavia jalkapallon mm-kisoja, huomaat, että joissain alkulohkoissa on huomattavasti huonomman tason joukkueita. Silti jokaisesta lohkosta 50% pääsee jatkoon. Oletko vielä sitä mieltä, että jokaisesta lohkosta on yhtä helppo/vaikea päästä jatkoon?


      • proffa1
        ylioppilas kirjoitti:

        Se, että 11% pääsee sisään johonkin kouluun ei oikeasti kerro vaikeudesta päästä sisään.

        Amk-pääsykokeissa kilpailet aivan eri tason porukan kanssa kuin yliopiston pääsykokeissa. Esimerkiksi lääkiksen ja tkk:n pääsykokeisiin osallistuu lähinnä vain parhaiten yo-kokeissa menestyneet. Lääkiksessä pääsykokeet ovat lukion fysiikasta, kemiasta ja biologiasta, tkk:lla pitkästä matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Kilpaile siinä sitten muiden lääkikseen/tkk:n hakijoiden kesken, kun hakijoiden ylioppalasarvosanojen keskiarvo edellä mainituista aineista on tasoa E-L.

        Amk:n pääsykokeisiin osallistuu aina ammattikoululaisia ja hakijoista jopa 50% saattaa olla amiksia. Ylioppilaiden taso ei ole todellakaan E-L, vaan pikemminkin B-C.

        Jos seuraat 12.6 alkavia jalkapallon mm-kisoja, huomaat, että joissain alkulohkoissa on huomattavasti huonomman tason joukkueita. Silti jokaisesta lohkosta 50% pääsee jatkoon. Oletko vielä sitä mieltä, että jokaisesta lohkosta on yhtä helppo/vaikea päästä jatkoon?

        Ihmeellinen kommentti, tuohan on fakta. Ja lisäksi suurin osa esim Aaltoon hyvillä papruilla pyrkjöistä ei pääse sisään ja menee HH:aan. Kyllä yliopistoonkin pyritään ihan kaiken tasoisilla papereilla ja A -pahveillakin voi päästä sisään, koska on voi päästä yhteis- tai koepisteillä. Yliopistoonkin voi pyrkiä, vaikka ei ole ylioppilas ja sinne pyrkii ihmisä ja pääseekin sisään. Ja AMK:n suoritettua voi hakea esim suoraan kauppatieteen maisteriopintoihin.

        Lääketiede, fysiikka ja kemia ovat kyllä sitten ihan eri asia kuin kaikki muut tieteet, ne on mielestäni ainoaa "oikeaa" tiedettä, mitä esim valtsikka, kauppatieteet, oikis yms ei mun mielestä ole, samaa vaan lukemista, johon kuka tahansa pystyy, jos vaan jaksaa istua ja on kohtuullisen täyspäinen.

        Totuus on vaan nyt se, että myös suosittuihin ammattikorkeakouluhin on nykyisin erittäin vaikea päästä.


    • Tinttixi

      Moi sinä 3 16, kiinnostaa suuresti missä olet päässyt tutustumaan vanhoihin pääsykokeisiin, kun ne eivät ole julkisesti saatavilla missään ? Olen todella koittanut etsiä, muutamia vanhoja laskuja kyllä jostain löytyy, ei muuta. Kerro hei meille muillekin, olisi tosi suuri hyöty. kiitti !!

      • cdonpistecom

        Itse en ole edes niitä vanhoja laskuja löytänyt.. Mistä sinä Tinttixi olet niihin päässyt käsiksi?


      • 1+1
        cdonpistecom kirjoitti:

        Itse en ole edes niitä vanhoja laskuja löytänyt.. Mistä sinä Tinttixi olet niihin päässyt käsiksi?

        Moi, vielä pari vuotta sitten löytyi, jos kirjoitti googleen : "pääsykoearkisto" ei näköjään enää löydy sieltä, harmi ! Myös jossain täältä suomi24 keskuteluketjuista löytyi linkkejä joihinkin laskuihin, jos täällä selaa vanhoja keskusteluja aiheesta voipi löytää jotain ! Yhtälönpyöritystä tarvitsee ratkaisuissa ja prosenttilaskut pitää osata kunnolla. Kannattaa kerrata niin tyhmiä juttuja kuin kertotauluja ja jakokulmaa ja alekkainlaskemista, ettei tule tyhmiä mokia siksi, kun ei muista kertotaulua DD Tsempit ja onnet kokeeseen kaikille!
        Tinttixi


    • Juhnis

      Moi hakijoille!

      Kaksi kertaa pääsykokeesta läpi päässeenä osaan kai kertoa jotain. Matematiikan tehtävät ei ole mitään rakettitiedettä, lyhyellä matikalla pärjää oikein hyvin. Nämä olivat itselleni vahva osa-alue. Monivalinnoissa tulee jokaisesta materiaalista kysymyksiä, muistelen että ovat kyllä-ei -valintoja. Molemmissa kokeissa joihin itse olen osallistunut, kirjoitelma on ollut englanninkielisestä materiaalista joten siihenkin kannattaa panostaa.
      Itse olen päässyt maakunnan ammattikorkeaan, joten kokemusta ei ole esim. Haaga-Helian pisterajoista. Minulla oli se hyvä onni, että sain ennakkopisteistä 64/65, eli kokeesta riitti se pakolliset viisi pistettä. Kokeesta sain reilut kymmenen pistettä ja sillä pääsin sisälle.

      • Russisch

        En oikeasti ymmärrä tätä systeemiä. Minusta kaikkien pitäis aloittaa nollasta, eikä saada mitään vitun tyhmiä lisäpisteitä koulumenestyksestä koska se eit tarkoita sitä että nämä samat oppilaat olisivat mukamas parempia. Nykyään 30% AMK aloittaneista lopettaa AMK kesken, joten mitähän helvetin järkeä tossa taas on.

        Kaikki aloittaa puhtaalta pöydältä jolloin nähdään parhaiten kuka oikeasti sitä opiskelupaikkaa haluaa, ja se joka tekee eniten työtä sen eteen myös saa sen. Itselläni oli huonot arvosanat amiksessa, mutta AMK pääsykokeissa oli pakko saada täydet pisteet että pääsisin ja myös pääsin. Mutta vain sen takia että luin ja valmistauduin kokeeseen joka päivä 8-12h tuntia. Että helppoa ei todellakaan ollut.

        T: Nykään lukemassa ekonomin maisteriksi Saksassa


      • DeeJay88
        Russisch kirjoitti:

        En oikeasti ymmärrä tätä systeemiä. Minusta kaikkien pitäis aloittaa nollasta, eikä saada mitään vitun tyhmiä lisäpisteitä koulumenestyksestä koska se eit tarkoita sitä että nämä samat oppilaat olisivat mukamas parempia. Nykyään 30% AMK aloittaneista lopettaa AMK kesken, joten mitähän helvetin järkeä tossa taas on.

        Kaikki aloittaa puhtaalta pöydältä jolloin nähdään parhaiten kuka oikeasti sitä opiskelupaikkaa haluaa, ja se joka tekee eniten työtä sen eteen myös saa sen. Itselläni oli huonot arvosanat amiksessa, mutta AMK pääsykokeissa oli pakko saada täydet pisteet että pääsisin ja myös pääsin. Mutta vain sen takia että luin ja valmistauduin kokeeseen joka päivä 8-12h tuntia. Että helppoa ei todellakaan ollut.

        T: Nykään lukemassa ekonomin maisteriksi Saksassa

        sen takia että oot juonut eeässää koko amk läpi facebookia selaillessa ei tarkoita sitä että niitä jotka on koulun vetänyt läpi kiitettävästi pitäisi rankaista. nykyinen menetelmä on paras mahdollinen.


      • Russisch
        DeeJay88 kirjoitti:

        sen takia että oot juonut eeässää koko amk läpi facebookia selaillessa ei tarkoita sitä että niitä jotka on koulun vetänyt läpi kiitettävästi pitäisi rankaista. nykyinen menetelmä on paras mahdollinen.

        Mitä selität? Mikä amk ja facebook? Se on ihan ammattikoulu, eikä siihen aikaan mitään "eesässiä" eikä naamakirjoja ollut. Ammattikoulun arvosanat meni huonoiksi sen takia koska olin väärällä alalla. Eikä enää 2 vuonna viittinyt vaihtaa. Äläkä tule yhtään pätee kun et mistään mitään tiedä.


    • jännitysjäbä

      Millaisilla aloituspisteillä olette lähdössä hakemaan? Haen itse Vaasaan ja saan koulumenestyksestä ja ensimmäisestä hakuvaihtoehdosta rapiat 47 pistettä. Näyttäisi siltä, että tarvitsen noin 10 - 12 pistettä kokeesta, jos samanlainen trendi sisäänpäässeiden pistemäärissä jatkuu.

      Jännittää aivan törkeästi, vaikka oletan, että noiden 12 pisteen pitäisi irrota kokeesta lähes maalaisjärkeä käyttäen..

    • Laureaan

      Toi englannin kielinen materiaali on aika mielenkiintoinen minun mielestä, vaikka olen englannissa heikko niin ymmärsin suurimman osan materiaalista. Fazer vuosikertomus on sellainen jonka voisin opettella jopa ulkoa. "Suomen Uusyrityskeskukset ry: Perustamisopas alkavalle yrittäjälle " taas tuntuu aikamoiselta puurtamiselta

    • 6ij5j75kj7k6j7k

      Mä tarviin n. 18p valintakokeesta.
      Mulla on valmennuskurssikin ja kunnolla luen niin eiköhän tuu noi toiv :)

    • Mielenkiinto3

      Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä liiketalouden valmennuskurssilla voidaan opettaa? Siis käydäänkö siellä yhdessä aineistoa läpi, vai mikä on pointti?

    • perushakija

      No kyllä minusta tuo englanninkielinen setti vaikuttaa aika vaativalta viimevuoteen verrattuna!? 96 sivuu hepreaa shieet!

    • Jooseppi opiskelee
    • jukka95

      Jos/kun essee pamahtaa tuosta englanninkielisestä aineistosta, tuleeko vastaus kirjoittaa myös englanniksi vai ei? Itsellä kun ei tuo enkku ole mikään vahvin osa-alue...

    • Jou2014

      Paljoko meinaatte lukea?

      • jännitysjäbä

        Itse olen lukenut koko aineiston kertalleen läpi. Tulevina päivinä luen aineistojen sisällysluetteloista kappaleen otsikon ja kirjoitan siitä ulkomuistista tiivistelmän. Tiivistelmän tekemisen jälkeen luen kappaleen uudelleen samalla korjaillen tiivistelmääni.

        Viimeisellä viikolla ennen pääsykoetta käyn läpi tiivistelmiäni aineistosta.


    • propagandaa

      Fazerin vuosikertomuksessa painotettiin useassa kohdassa tasa-arvon merkitystä ja siitä miten sekä miehiä että naisia kannustetaan hakemaan erilaisiin tehtäviin. Ei voinut olla hymyilemättä kun katsoin konsernin hallituksen kokoonpanon (16 henkilön kuvan joista kaksi naista). Hymiö.

    • Hesamies

      On kyllä kohtalaisen tahkoamista engannin aineisto. Fazrein vuosikertomus on jo opiskeltu ja tiivistetty, yrittäjän opasta en ole edes aukaissut koska olen yrittäjä (sivutoiminen) ja käynyt kurssit ennen firman perustamista. Englannin aineistosta vielä 7,8,9 ja 10 täytyisi lukea.

      Viimeisimmästä koulun penkin kuluttamisesta on kuitenkin hetki aikaa, joten juuri valmistuneet opiskelijat saavat ainakin itseeni nähden etua mm matemaattisista tehtävistä. Laskeskelin että noin puolet olisi saatava valitakokeen pistemäärästä, jotta opiskelupaikka irtoaisi (verrattuna viime vuoteen).

    • todellahuolestunut

      Argh, tuo englannin kielinen teksti tuottaa todella paljon vaikeuksia. En ymmärrä joitakin kohtia, vaikka käytän apuna nettisanakirjaa ja Google kääntäjää (tämä on ollut yllättävät hyvä apu tässä, antaa välillä edes jotain suuntaa). 1-4 kappaleet ymmärsin suht hyvin, mutta siitä eteenpäin.. Paljoa ei ole motivaatiota kahlata tätä tekstiä, kun ei edes ymmärrä, mitä on juuri lukenut, vaikka yrittäisi kääntää. Toivon todella paljon, että jos kirjotelma tulee englannin kielisestä tekstistä, se tulisi kappaleesta 4, jossa käsitellää eri aloja ja niiden mahdollisuuksia ja odotuksia.

    • 3KertaTodenSanoo

      Mä haen nyt kolmatta kertaa. Aiempina kertoina oon päässy sisää, mut ekana vuonna aloitin työt eri kaupungissa (TAMK / Ikaalinen), tokana vuotena työt jatkui enkä voinut ottaa paikkaa nuorisopuolelta vastaan (TAMK / Tampere). Eli tällä kertaa haetaan aikuispuolelle (TAMK / Ikaalinen). Hain viime vuonnakin aikuispuolelle, mut koe on _huomattavasti_ vaikeampi kuin nuorisopuolen, tällä kertaa paremmin valmistautuneena mennään.

      Essee on joka kerralla ollu englanninkielisestä osuudesta, mutta se ei ole mikään itsestäänselvyys. Essee on koskenut laajaa aluetta tekstistä, eli tänä vuonna esseen aihe saattaa olla "Selitä Suomen tullausjärjestelmä" tai "Mitä yhdysvaltalaisen yrityksen tulee ottaa huomioon pyrkiessään Suomen markkinoille?". Toistaiseksi essee on joka kerta pitänyt kirjoittaa suomeksi, mutta kaikki on mahdollista.

      Tänä vuonna enkkumateriaali on huomattavasti haastavampi, kuin aiempina vuosina - paljon sellaista, minkä voi vaan ihan päätellä toki, mut paljon verotukseen, tullaukseen yms liittyvää tekstiä, mikä on itselleni vierasta. Ja ne lyhenteet! ARGH :) Todennäköisesti kokeessa on yksi tai useampikin "TBT lyhenne tulee sanoista Technical barriers to trade? [ ] Kyllä [ ] Ei". Tai monivalintana "Tuleeko GDP lyhenne sanoista a) Great dominant price b) Gross domestic product c) Government balance prosess?"

      Kysymykset ovat aiemmin olleet englanninkielellä, joten kannattaa opetella myös synonyymeja sanoille! Esimerkiksi tekstissä käytettiin palkasta sanaa "Wage" ja "Remuneration", mutta kysymyksessä saatetaan käyttää sanaa "Salary". Aika kehno esimerkki, mutta tällaisiin oon itse jumittunut aiemmin.

      Fazerin teksti on aika kevyttä, mutta noihin vuosikertomuksiin liittyvät kysymykset ovat aina olleet todella tiukkoja. "Fazer Norjan liikevaihto kasvoi 12,5%? [ ] Kyllä [ ] Ei." Eli huomiokaa myös tilastot ja kaavat sieltä tekstin reunoilta - ehdottomasti kannattaa opetella vähintään nousiko vai laskiko vaihdot / voitot yms. Mikäli Fazerista tulee essee, aihe saattaa olla esimerkiksi "Selitä Fazerin Yritysvastuuohjelma".

      Yrityksen perustaminen on ollut materiaalina aiempanakin vuotena. Tästä en osaa sanoa mitään tärppiä, se on aika lailla sellainen teksti, mikä pitää osata kokonaan. Varsinkin verotus- ja rekisteröintiasiat! Kysymyksinä saattaa olla "Kirjanpitäjä on aina pakollinen yrityksissä? [ ] Kyllä [ ] Ei". En usko, että essee koskee yrityksen perustamista, mutta jos, niin aiheena saattaisi olla esimerkiksi "Mitä erilaisia rahoitusvaihtoehtoja uudella yrityksellä on?"

      Nää kaikki perustuu nyt sit vain ja ainoastaan mun kokemukseen, joku saattaa olla ihan eri mieltä tekstien helppoudesta ja mahdollisista aihepiireistä. Aika paljon materiaalissa on kokeeseen verrattuna ns. "turhaa", mutta kysymykset saattavat olla jostain ihan pikkuasiastakin tekstissä. Itse luin tekstit kokonaan ainoastaan kerran läpi tehden muistiinpanoja samalla, sen jälkeen lukenut muistiinpanoja pari kertaa. En tiedä, riittääkö - jotain olennaista on helposti saattanut jäädä huomioimatta. Mutta sitten jää, huomenna kokeeseen!

      Tsemppiä kaikille :)

    • veikkauksia?

      Minkähänlainen tuo haastattelu tulee olemaan? Pääsykoemateriaalista vai motivaatiosta ym?

    • tiinuliinu2

      Haastattelu vaihtelee! Se on nimenomaan joko "miksi sinä sopisit tähän kouluun" tyylinen, tai sitten valintakokeisiin liittyvä. Esimerkiksi joskus on ollut ryhmähaastattelu, joka on ollut ns. mielipidekeskustelua jostain ennakkomateriaaliin liittyvästä.

    • pakkopaita

      Aikuispuolella on siis jo nyt pääsykokeet ? Tuo englanninkielinen teksti kyllä hirvittää :S

    • Jospanyt

      Voi apua, vähitellen alkaa stressiä pukata.

      Musta Fazer on helpoin materiaali tässä, paljon toistettuna asioita ja suht kevyttä luettavaa. (tulee vaan hirvee nälkä!!)
      Englanninkielinen on huomattavasti vaikeampi kuin vuosi sitten. Olen käynyt englanniksi koulut mutta tossa on niin paljon asiaa joka voi olla tärkeetä että mulla on vaikeuksia tekstin hahmottamisessa kokonaisuutena.
      Yrittäjyys aineisto tuntuu siltä että pitää muistaa ulkoa jokainen nippelitieto. Vaikea arvailla mistä kyselis ja mikä on sitten todella tärkeä tietää kun kaikki tuntuu tärkeältä.

      Mun veikkaus on että kirjotelma tulee yrittäjyydestä, eri muodoista varmaan ja miten tietää mikä sopii just sille porukalle. Myös Fazerin aineistosta veikkaisin että mitä haasteita Fazerilla on vuodelle 2013. Englanninkielisestä en uskalla arvailla, vaikka epäilen jotain Suomen Venäjän suhteisiin liittyvää

      Matikka puoli vähän stressaa myös, päässälaskut ei oo mun vahvin puoli.. Allekkainlaskuja ja jakokulmaa harjoteltu, onneks vielä 2 vk aikaa olla pro! :D

      Olin ite viime vuonna valmennuskurssilla ja noh.. Tässä taas ollaan, lie syy mussa vai siinä että kurssin vetäjä 'monen vuoden kokemuksella' aika pitkälti opetti vääriä asioita :) Syy miks sinne ilmottauduin oli matikan takia ja oli ku ojasta allikkoon. Matikan opettaja ties asiat mutta selittäessään veti hirveellä vauhdilla ja kokemuksesta pinttyneillä termeillä joista en ymmärtäny mitään. Ei myöskään ollut koskaan ollut kokeessa tai tiennyt mitä siellä kysyttiin, kysyi jopa mitä siellä kysytään. Tunnin jälkeen oli hirveet kyselyt mutta ei nekään hirveesti selventäneet kellekään siellä..

      Opiskelutekniikoita otan vastaan! Ensin luin aineiston, sitten stabilolla uudestaan läpi ja sitten vielä muistiinpanot niistä. Joidenki sivujen kanssa (etenki englanninkielisessä tekstissä) kaikki teksti oli korostettu eli saa nyt nähä miten nää muistiinpanot käytännössä toimii.. Ajattelin pyytää kaveria/perhettä kyselemään multa tekstistä, tuntuu että mulle se on paras tapa oppia.

    • kobrakäsi

      Kuinka tarkkaan olette opetelleet tuosta Fazerin vuosikertomuksesta, että miten on mennyt missäkin maassa ja missä maassa tullut mitäkin tuotteita jne.? Itsellä menee ainakin Latviat ja Liettuat sun muut keskenään sekaisin että mikäs juttu kuului mihinkin.. Pitäisi varmaan tehdä joku mindmap.

    • huokaus!

      Kahteen kertaan olen nyt lukenut tuon englannin kielisen tekstin läpi, mutta tuntuu ettei päähän ole syntynyt minkäänlaista yhtenäistä kuvaa tekstin sisällöstä. Kyseinen teksti on sanastoltaankin melko haastava, ainakin minulle.. Viime vuoteen verrattuna ennakkoaineisto on kyllä haastavampi! Silloin jäi pisteen kymmenys vajaaksi hyväksyttyyn pistemäärään.
      Aiempien kommenttien perusteella ilmeisesti nimenomaan tuolle englannin kieliselle tekstille kannattaisi laittaa eniten painoarvoa? Muut aineistot olen kertaalleen lukenut läpi. Jos joku osaa, ja haluaa jakaa tietonsa, tiivistää tuon englannin kielisen tekstin pääpointit niin ilolla otetaan näkemyksiä vastaan!

    • mita ihmetta

      Mitä porukka puhuu kirjoitelmasta, mulla ainakin lapuissa lukee, että olis haastattelu? Toivottavasti ei ole englanninkielisestä materiaalista, ei ole sitä tuulut luettua juuri yhtään... Suomenkieliset pariin kertaan läpi muistiinpanot.

      Onneksi on sen verran hyvät lähtöpisteet, että jos veikata täytyy niin 11 pistettä riittänee koulupaikkaan.

      • aidahoo

        Hehe, ne laittaa sen haastattelun sinne melkeen pelkästään muodonvuoksi... Toista kertaa hakemassa (en nyt mikään pro näissä pääsykokeissa ole :D) ja aikasempia pääsykoekeskusteluja kattellen sitä haastattelua luultavasti ei tule ollenkaan.

        Ja just se englanninkielinen teksti kannattaa lukea läpi kunnolla, kuten muutamassa yo. viestissä luki, essee tulee mitä luultavammin just siitä.


    • mita ihmeetta

      Oli ihan aika varattu tuolle haastattelulle kumminkin?

    • Jospanyt

      Vaihtelee koulusta onko haastattelua vai ei

    • huhheijaa!

      Pikkasen meni nyt hutiloimiseks, kun halusin uskoa että enkunkielisestä matskusta tulis vaan 1. kappale.. en todellakaan jaksa alkaa suomentamaan sanasta sanaan 100 sivua.. enkun arvosana ollut tuurilla 4-10 asteikolla 6. :( :( olisko joku kirjottanut siitä tiivistelmää suomeks ja haluais jakaa sen epätoivoselle.... Tympii tosissaan jos jää koko kouluunpääsy kiinni huonosta kielipäästä. Muusta aineistosta uskon selviäväni helposti.

      • huhheijaa!

        ...Ja kysehän oli siis JAMKin matskuista, eli tuosta Doing Business in Finland: 2013 Country Commercial Guide for U.S. Companies..


    • ketjun aloittaja

      Se ilmeisesti on koulukohtaista, että onko kokeessa haastattelu vai kirjoitelma ( monivalinnat ja matikanosio). Mun pääsykoekutsussa ainakin lukee että kirjoitelma, ja olen siis hakenut Savoniaan.

      Kuinka paljon te ootte lukeneet? Alun epätoivosta selvittyäni sain kun sainkin suomennettua enkunkielisen osion, aikaa siihen tosin meni ihan älyttömästi. Tänään sain sen luettua toisen kerran läpi, mutta edelleen sen hahmottaminen kokonaisuutena on aika vaikeaa.. Toivottavasti kirjoitelma tulee jommasta kummasta suomenkielisestä tekstistä, nehän nyt on ton enkun rinnalla niiiin iisejä!

      • 10 pistettä riittää

        itsellä tuli MAMK:iin laput niin siinä luki että haastattelu aika varataan siitä ja siitä linkistä jne, voisiko hakijoiden määrällä olla jotain vaikutusta onko kirjoitelma vaiko haastattelu.


    • traden0mi

      Olisikos kukaan muuten halukas kertaamaan aineistoja yhdessä sähköpostin välityksellä? Voisi esimerkiksi keksiä muutamia kysymyksiä/väittämiä vuorotellen ja toinen koettaisi sitten itsekseen miettiä niitä. Itse ainakin kokisin, että oppisin hyvin kun miettisin vastauksia toisen keksimiin kysymykseen. Myös siinäkin saattaisi oppia kun laatisitoiselle kysymyksiä :)

    • salamakeisari

      essee on luultavimmin enkun kielisestä materiaalista, mutta suomeksi. älkää antako hämätä, se voi tehdä siitä jopa vaikeamman, koska joutuu osoittamaan suoneksi, että on todella tajunnut tekstin, ei voi opetella ulkoa.
      käsittääkseni aikuispuolella on usein haastattelu ja nuorisopuolella essee.

    • helppoenkku

      Englanninkielinen materiaali on mielestäni noista kaikista mielenkiintoisin, ainakin ensimmäisen 30 sivun perusteella. Sen verran helppoa englantia, että hus ammattikouluun tai muille aloille jos ei tuota pysty lukemaan. Toivottavasti essee tulee tästä materiaalista, koska on ainoa, jota pystyy lukemaan nukahtelematta.

    • hesamies

      Englannin aineisto on periaatteessa helppolukuista, itselläni hankaluudet alkoivatkin siellä puolen välin jälkeen (chapter 5 kaikista vittumaisinta). Aika suurpiirteistä tuo teksti on, pitää vain yrittää poimia "tärppejä" ylös. Lyhenteitä on AIVAN hemmetisti, enkä kyllä ajatellut opetella niistä kaikkia.

      Suomenkieliset aineistot väitän hallitsevani jo hyvin.

      Onneksi on tullut luettua aika hyvin, ja voi hyvillä mielin lähteä viikon päästä pääsykokeeseen, ensi viikolla lähinnä kertaillen ja jos yrittäisi kerrata matematiikkaa, koska se ei ole ainakaan vahvuus itselle.

    • trädenömiks

      Haluaako joku kertoa tärppejä tai tarkeitä pointteja tosta englanninkielisestä tekstistä? lukenut sen ja tuntuu että ei mitään tartu mieleen...

    • Jospanyt

      Käänsin just wordissa on englanninkielisen tekstin. Autto huomattavasti huomaamaan ne tärkeämmät asiat, tosin en tässä niitä osaa ihan sanoa kun ne on niin laajoja kokonaisuuksia, kaikki kuitenki parin sivun kokonaisuuksia. Mut meni kevyesti 13 tuntia breikit ton vääntämiseen. toisalta 32 sivua siitä saiki irti tekstiä. huhhele :D *silmienpyörittelyemoji*

      Sanoisin että kappaleet 3,4,5, on tärkeimmät.. Myös kappale 7 pankkijärjestelmät vois olla hyvä opiskella. Muuten aika perustietoa kunhan lukee kunnolla. Toisalta noi 4 kappaletta jo vaan on 80 sivua.. Mutta aika paljon on linkkiä, muuta soopaa jota voi skipata, esim ite en kääntäny 3 kappaleen EU direktiivejä niille lisävalmiste ja vastaaville. Jos kysyy tosta niin on kyllä melkosta pilkunviilaamista kun on päivämääriä ja direktiivi sitätätätota yms. :D Samoin aika paljon löytyy kaikenlaisia lyhenteitä, niistä osa oli aivan turhaa tietoa mutta ehkä perus ICT ja GDP vastaavat kannattaa tietää mitä tarkottaa. Harmittaa jos koe tökähtää siihen ettei tiedä ihan perusasioita, joita kuulee muualtaki kokoajan.

      Pieni paniikki alkaa tosin vähitellen iskeä, 4 päivää enää.. (mutta paniikkihan on hyvästä, silloin on tosissaan? :D) Tällä viikolla enää kertailen materiaalit, pitäis olla itellä hallussa suht hyvin nyt.

      ^ottaen kantaa vähän aiempaan kommenttiin englanninkielen osaamisesta, kannattaa varmaan harjotella jonkun verran, käsittääkseni opiskellessa aineisto/kirjat on englanniks aika pitkälti. Tietenki koulusta riippuen jne mutta aika hyvin kannattais hanskata, muuten voi käydä aika köpelösti jos sitten pääseekin pääsykokeesta läpi ja opiskellessa ei osaa kirjottaa mitään tai tipahtaa heti kursseilla kärryiltä..

    • Kirre

      Nyt mua alko ahdistamaan kun luin tän viestiketjun. Miten paljon onkaan jotkut teistä lukeneet. Itse oon lukenut kaikki aineistot läpi kertaalleen ja vähän kertaillut sieltä täältä. Tiedän noin yleistietopohjaisesti mitä kaikissa matskuissa on sisältönä, mutta nippelitiedon hallinta on vähän niin ja näin...

      Periaatteessa pitäisi vissiin saada joku 10-15 pistettä kokeesta jotta sisälle pääsen, ja yritän nyt itselle uskotella että ne saa nyt kasaan jo melkeinpä vain maalaisjärjellä.... Todellisuudesta en sitten tiedä :s

    • Jännitysjäbä

      Löytyisikö täältä internetin ihmeellisestä maailmasta lainkaan valmistavia tehtäviä tuohon kokeen matemaattiseen osaan? Olen harjoitellut alekkain kerto- ja jakolaskut ja tehnyt aiempien kokeiden matemaattiset osiot, mutta pelkään, että tämä ei tule riittämään.

      Aineiston olen lukenut läpi kaksi kertaa, mutta aion vielä tällä viikolla ennen koetta selailla sen vielä kerran läpi. Pisteitä tarvitsen kokeesta edellisien vuosien pisterajojen perusteella n. 12..

      Pitäisikö noiden 12 pisteen irrota jo lähes pelkällä maalaisjärjellä, vai onko kohonnut verenpaineeni ja unettomat yöt aiheellisia? :D

      • Lugan0

        Jos vaan 12 pistettä tarvitsee niin ei kyllä tarttisi ollenkaa lukea.. Maalaisjärjellä menee suurin osa monivalintakysymyksistä ja jos matikkaa osaa edes keskitasoisesti niin saa helposti 7-9 pistettä siitä osiosta.


    • Ei stressiä;)

      Muistakaa lukea hyvin tuon Fazerin vuosikertomuksen loppuosa, siis sivusta 38 eteenpäin! Sain vähän vinkkiä, että kirjoitelma saattaisi perustua siihen.

      • nohöh

        Huono vitsi. :(


    • Condena

      Muistakaa että kirjoitelma ei välttämättä tule aineistoista! Se voi olla myös tietynlainen hakemus opiskelupaikkaa varten, vähän kuin työhakemus. Tällaisessa txulee siis kertoa itsestään, omista motiiveistaan ja tiedoista alaa kohtaan sekä missä näkee itsensä viiden tai kymmenen vuoden kuluttua.

      Mikäli tällainen tulee, on syytä kiinnittää huomiota ainakin tekstin asetteluun ja että muotoilu näyttäisi mahdollisimman paljon asiakirjastandardien mukaiselta. Pitää siis huomioida päivämäärän, otsikon, omien tietojen ja leipätekstin paikat.

    • kriimiä

      Mulle on merkattu haastattelu klo. 15.30 ja koekutsussa lukee vaan ennakkoaineistoon pohjautuvat monivalintakysymykset.

      Eli ei ole kirjotelmaa ja haastattelu pohjautuu (ehkä) pääsykoemateriaaliin?

    • Ejuss

      Ihan mielelläni näkisin kyllä kirjoitelman englanninkielisestä osuudesta, kunhan se sitten käsittelisi aihetta laaja-alaisesti, eikä aiheena olisi luokkaa "Millä ympäristötekniikan osa-alueella yhdysvaltaiset yritykset pystyisivät parhaiten kilpailemaan?" tai "Millaisilla tuotteilla yhdysvaltalaiset yritykset parhaiten vastaisivat uusiutuvan energian kysynnän tarpeisiin?" jne jne.

      Mikäli olen oikein katsonut, niin tarvitsisin about 22-23 pistettä minimissään, että HH:n ovet aukeaisivat. 23/35 saattaa kuulostaa helpolta, mutta katsotaan nyt...

    • lyypekki

      itse olen tämän päivän uhrannut lukemiselle ja elän siinä toivossa että pärjään ilman englanninkielen osion lukemista. 20p pitäis saada ainakin, että katsotaan mihin pääsen...

    • Pfftf

      Kaikki suht ok hallussa, mutta hieman nyt ärsyttää kun ei pari kohtaa tuosta jenkkien tekstistä avaudu, vaikka koen englantini olevan hyvällä tasolla. Voisiko joku kääntää nämä kohdat:

      "Non-EU goods presented to customs must be assigned a customs-approved treatment or use authorized for such non-Community goods."

      ja

      "Conscious of the discrepancies among EU member states in product labeling, language use, legal guarantee, and liability, the redress of which inevitably frustrates consumers in cross-border shopping, the EU institutions have launched a number of initiatives aimed at harmonizing national legislation."

      Lähinnä tuo "redress of which--" jotenkin hämää.

    • lyypekki

      kohta sitä mennään tsemppiä kaikille!

    • Trinity83

      Nooh? Miten jengille kävi? :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe