Miksi pyöräilijän pitää ajaa melkein oveen kiinni?

pyöräilijät joo

Ajan tietä missä kohta edessä on suojatie, pyöräilijä tulee reippaalla vauhdilla siihen suojatien kohdaan samaan aikaan kuin minäkin, no pitäisikö nyt pysähtyä ja kuluttaa jarruja, aikoo se tosiaan ajaa fillarillaan eteen. No ei ajanut eteen, renkaansa ajoi varmaan muutaman sentin päähän autoni ovesta, jotkut autoilijat öykkäröi liikenteessä niin samaa paskasakkia löytyy pyöräilijöistäkin.

Ihan sama paikka eilen, fillaroitsija ajoi ihan autoni keulan edestä,
kyllä se vielä osuu ilmeisesti. Pitäsköhän hankkia "karja"puskuri keulaan että
ei maalipinta ja pelti mene niin herkästi rikki?

Parempi olisi muuttaa suojatiesäännöt koska ei pyöräilijät ikinä
opi niitä tuntemaan, autoilijoitten pitää sitten joustaa säännöissä ja
kuka ei jousta niin voi käydä ikävästi.

68

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • idiootit..

      Katkerat miinustajat iskee :D

    • LZ 127

      Luultavasti kyse on jälleen kerran siitä, että sinä et osaa väistämissääntöjä. Pyörätien yli kääntyvä autoilija väistää pyöräilijöitä, samaten kolmion takaa tuleva autoilija. Käy äkkiä palauttamassa ajokorttisi.

      • miinustajat..

        En mä ole minnekkään kääntymässä..


    • Byöräilijä

      Tieliikennelaki 15$

      Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

      Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

      Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.

      • Uncle Ben

        "Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan."
        Hyvä, että muistutit aloituksen pyöräilijää tästä. Tätähän pyöräilijä ei noudattanut.


      • Byöräilijä

        Ja lisää... huomioikaa 1. kohta.

        tieliikennelaki 27$

        Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

        Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

        Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

        1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624)

        2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;

        3) niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle;

        4) siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy;

        5) alikäytävässä ja tunnelissa;

        6) mäenharjalla tai näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa ja niiden läheisyydessä;

        7) missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;

        8) jollei maksua ole suoritettu, sellaiselle pysäköintipaikalle tai -alueelle, jonka käyttämisestä on vahvistettu maksu; sekä

        9) sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa.

        Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.


      • Uncle Ben
        Byöräilijä kirjoitti:

        Ja lisää... huomioikaa 1. kohta.

        tieliikennelaki 27$

        Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

        Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

        Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

        1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624)

        2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;

        3) niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle;

        4) siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy;

        5) alikäytävässä ja tunnelissa;

        6) mäenharjalla tai näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa ja niiden läheisyydessä;

        7) missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;

        8) jollei maksua ole suoritettu, sellaiselle pysäköintipaikalle tai -alueelle, jonka käyttämisestä on vahvistettu maksu; sekä

        9) sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa.

        Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.

        Ja sitten täytyy erottaa pysäyttämis- ja pysäköintikielloissa se, että ne ovat kieltoja kuljettajasta lähtevälle tekemiselle.
        Ts. kuljettaja ei saa pysäyttää tai pysäköidä suojatielle esim. JÄTTÄÄKSEEN MATKUSTAJAN POIS tai MENNÄKSEEN KIOSKILLE KÄYMÄÄN.
        Näillä mainituilla ei ole mitään tekemistä liikennetilanteiden vaatimien pysäyttämisien kanssa kuten esim. jalankulkijan päästämiseksi suojatiellä. Silloin pysäytetään suojatien eteen vaikka pysäyttämiskielto on 5 m, koska se pysäyttäminen ei ole kuljettajasta lähtöisin vaan liikennetilanteesta.

        Aloittajan tapaukseen nämä eivät liity mitenkään.
        Olikohan tämän faktan esittäminen nyt taas jotain "vaahtoamista"...


      • Rousto
        Uncle Ben kirjoitti:

        Ja sitten täytyy erottaa pysäyttämis- ja pysäköintikielloissa se, että ne ovat kieltoja kuljettajasta lähtevälle tekemiselle.
        Ts. kuljettaja ei saa pysäyttää tai pysäköidä suojatielle esim. JÄTTÄÄKSEEN MATKUSTAJAN POIS tai MENNÄKSEEN KIOSKILLE KÄYMÄÄN.
        Näillä mainituilla ei ole mitään tekemistä liikennetilanteiden vaatimien pysäyttämisien kanssa kuten esim. jalankulkijan päästämiseksi suojatiellä. Silloin pysäytetään suojatien eteen vaikka pysäyttämiskielto on 5 m, koska se pysäyttäminen ei ole kuljettajasta lähtöisin vaan liikennetilanteesta.

        Aloittajan tapaukseen nämä eivät liity mitenkään.
        Olikohan tämän faktan esittäminen nyt taas jotain "vaahtoamista"...

        Joo, oispa haastavaa selittää yliajetulle jalankulkijalle että enhän mä voinut pysähtyä kun se on tieliikennelaissa kiellettyä...

        Olen sitä mieltä että polkupyörän kuljettamiseen julkisilla teillä tulisi vaatia ajokortti.


      • Pyörät pois
        Rousto kirjoitti:

        Joo, oispa haastavaa selittää yliajetulle jalankulkijalle että enhän mä voinut pysähtyä kun se on tieliikennelaissa kiellettyä...

        Olen sitä mieltä että polkupyörän kuljettamiseen julkisilla teillä tulisi vaatia ajokortti.

        Pyöräily kaupunkien ydinkeskustoissa on vaihtoehto kävelylle. Voitaisiin rajata kaupunkikeskustoista suorakaiteen muotoinen alue joka paikkakunnalla, semmoinen, että sinne ei pyöriä tuoda.


      • 80 %
        Rousto kirjoitti:

        Joo, oispa haastavaa selittää yliajetulle jalankulkijalle että enhän mä voinut pysähtyä kun se on tieliikennelaissa kiellettyä...

        Olen sitä mieltä että polkupyörän kuljettamiseen julkisilla teillä tulisi vaatia ajokortti.

        80 % Yli 15 vuotiaista suomalaista omistaa jo ajokortin eli kyllä se kortti löytyy suurimmalta osalta pyöräilijöistäkin.

        Mutta eipä näytä se ajokortti autoilijoillakaan mitään auttavan. Ei tarvitse kuin lukea poliisi.fi sivua niin huomaa.


      • Rousto
        80 % kirjoitti:

        80 % Yli 15 vuotiaista suomalaista omistaa jo ajokortin eli kyllä se kortti löytyy suurimmalta osalta pyöräilijöistäkin.

        Mutta eipä näytä se ajokortti autoilijoillakaan mitään auttavan. Ei tarvitse kuin lukea poliisi.fi sivua niin huomaa.

        Juu, eihän se kortti itsessään mitään pyhitä. Mutta on nurinkurista että kulkuvälinettä joka kulkee parhaimmillaan yli viittäkymppiä kaupunkialueella, usein samoilla väylillä jalankulkijoiden kanssa, saa käyttää ilman todistettua kykyä noudattaa liikennesääntöjä ja hallita ajokkiaan.

        Eduskunnan tulisi säätää tästä uusi laki välittömästi. Lisäksi olisi paikallaan säätää laki polkupyöräverosta, polkupyörien vuosikatsastuksesta ja polkupyöräöljyn verotuksen kiristämisestä. Poliisin tulisi panostaa liikennevalvontaan pyöräteillä, mukaanlukien nopeusvalvonta. Perusteet ovat selvät - liikenneturvallisuus, pyöräteiden rakennuskustannukset, ja ympäristöhaitat. Pyöräillessä hengitys tihenee, hiilidioksidipäästöt kohoavat ja kasvishuoneilmiö kiihtyy.


      • nurinkurista
        Rousto kirjoitti:

        Juu, eihän se kortti itsessään mitään pyhitä. Mutta on nurinkurista että kulkuvälinettä joka kulkee parhaimmillaan yli viittäkymppiä kaupunkialueella, usein samoilla väylillä jalankulkijoiden kanssa, saa käyttää ilman todistettua kykyä noudattaa liikennesääntöjä ja hallita ajokkiaan.

        Eduskunnan tulisi säätää tästä uusi laki välittömästi. Lisäksi olisi paikallaan säätää laki polkupyöräverosta, polkupyörien vuosikatsastuksesta ja polkupyöräöljyn verotuksen kiristämisestä. Poliisin tulisi panostaa liikennevalvontaan pyöräteillä, mukaanlukien nopeusvalvonta. Perusteet ovat selvät - liikenneturvallisuus, pyöräteiden rakennuskustannukset, ja ympäristöhaitat. Pyöräillessä hengitys tihenee, hiilidioksidipäästöt kohoavat ja kasvishuoneilmiö kiihtyy.

        Polkupyörän nopeusennätys on paljon enemmän, sillä ei kuitenkaan ajeta keskustoissa viittäkymppiä. Autoillakin pääse reilusti yli satasta, mutta ei niilläkään sitä nopeutta keskustassa ajeta. Harva pyöräilijä edes pääsee pariakymppiä kovempaa ja lopuilla pyöräteiden kunto, kanttikivet ja pyöräteille pysäköidyt autot varmistavat reippaasti alle nopeusrajoituksen mukaisen nopeuden.
        Nurinkurista on että autoilijat kykenevät näkemään viittäkymppiä ajavan auton, mutta yli puolet hitaampi pyöräilijä on näkymätön kamikazeohjus.
        Pyöräilyn kokonaisvaikutuset ovat kansantaloudelle positiiviset. Pyöräily kuluttaa energiaa kävelyä vähemmän eli vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Ennemmin siis kävely verolle.


      • pyöräily kuriin
        Pyörät pois kirjoitti:

        Pyöräily kaupunkien ydinkeskustoissa on vaihtoehto kävelylle. Voitaisiin rajata kaupunkikeskustoista suorakaiteen muotoinen alue joka paikkakunnalla, semmoinen, että sinne ei pyöriä tuoda.

        Tämmöiseen ehdotukseen joku esitti, että huonojalkaisille ja vanhuksille on helpompi, että saavat kulkea pyörällä.

        Eli logiikka siis sitä, että ajokyvyttömille ja arvaamattomille tapauksille apua pyörästä. Mutta kun katsoo nykyistä pyöräilykulttuuria, niin niinhän on jo käynyt.

        Vanha vitsi vaarista, josta perikunta tahtoi eroon. Neuvona, että sille piti ostaa mopo.


      • Rousto
        nurinkurista kirjoitti:

        Polkupyörän nopeusennätys on paljon enemmän, sillä ei kuitenkaan ajeta keskustoissa viittäkymppiä. Autoillakin pääse reilusti yli satasta, mutta ei niilläkään sitä nopeutta keskustassa ajeta. Harva pyöräilijä edes pääsee pariakymppiä kovempaa ja lopuilla pyöräteiden kunto, kanttikivet ja pyöräteille pysäköidyt autot varmistavat reippaasti alle nopeusrajoituksen mukaisen nopeuden.
        Nurinkurista on että autoilijat kykenevät näkemään viittäkymppiä ajavan auton, mutta yli puolet hitaampi pyöräilijä on näkymätön kamikazeohjus.
        Pyöräilyn kokonaisvaikutuset ovat kansantaloudelle positiiviset. Pyöräily kuluttaa energiaa kävelyä vähemmän eli vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Ennemmin siis kävely verolle.

        Pyöräilijän nopeushan riippuu mm. paikasta. Sopiva alamäki niin vauhti nousee. Lisäksi osa pyöräilijöistä paskat piittaa hidasteista, esim. jalankulkijoista. Bussipysäkeillä syntyy uusia uhreja jatkuvasti.

        Kuinka mielestäsi on nurinkurista että pienemmän kohteen havaitseminen on vaikeampaa? Osaan pyöräilijöistä tuo kielikuva "näkymätön kamikazeohjus" sopii kuin nyrkki silmään.

        En olisi niinkään varma tuosta kokonaisvaikutuksesta kansantaloudelle. Yksi kuollut tai eliniäkseen vammautunut kansalainen maksaa nimittäin aika hemmetin paljon.


      • Uncle Ben
        nurinkurista kirjoitti:

        Polkupyörän nopeusennätys on paljon enemmän, sillä ei kuitenkaan ajeta keskustoissa viittäkymppiä. Autoillakin pääse reilusti yli satasta, mutta ei niilläkään sitä nopeutta keskustassa ajeta. Harva pyöräilijä edes pääsee pariakymppiä kovempaa ja lopuilla pyöräteiden kunto, kanttikivet ja pyöräteille pysäköidyt autot varmistavat reippaasti alle nopeusrajoituksen mukaisen nopeuden.
        Nurinkurista on että autoilijat kykenevät näkemään viittäkymppiä ajavan auton, mutta yli puolet hitaampi pyöräilijä on näkymätön kamikazeohjus.
        Pyöräilyn kokonaisvaikutuset ovat kansantaloudelle positiiviset. Pyöräily kuluttaa energiaa kävelyä vähemmän eli vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Ennemmin siis kävely verolle.

        @nurinkurista
        "Pyöräilyn kokonaisvaikutuset ovat kansantaloudelle positiiviset."
        Laittaisitko tuosta tarkemmin taustaa?


      • Tutustu faktoihin
        Rousto kirjoitti:

        Juu, eihän se kortti itsessään mitään pyhitä. Mutta on nurinkurista että kulkuvälinettä joka kulkee parhaimmillaan yli viittäkymppiä kaupunkialueella, usein samoilla väylillä jalankulkijoiden kanssa, saa käyttää ilman todistettua kykyä noudattaa liikennesääntöjä ja hallita ajokkiaan.

        Eduskunnan tulisi säätää tästä uusi laki välittömästi. Lisäksi olisi paikallaan säätää laki polkupyöräverosta, polkupyörien vuosikatsastuksesta ja polkupyöräöljyn verotuksen kiristämisestä. Poliisin tulisi panostaa liikennevalvontaan pyöräteillä, mukaanlukien nopeusvalvonta. Perusteet ovat selvät - liikenneturvallisuus, pyöräteiden rakennuskustannukset, ja ympäristöhaitat. Pyöräillessä hengitys tihenee, hiilidioksidipäästöt kohoavat ja kasvishuoneilmiö kiihtyy.

        Pyörätiet ihan kuten kaikki muutkin tiet, parkkipaikat autoille ja jalkakäytävät kustannetaan kuntien ja kaupunkien alueilla kunnallisverovaroista.
        Esim Helsingissä tieliikenteeseen varatuista kunnallisverovaroista menee 99 % autoilun infraan ja vain 1 % kevyenliikenteen ( jalankulkijat - pyöräilijät ).
        Kuitenkin vain alle 45 % Helsinkiläisistä omistaa auton.


      • nurinkurista
        Rousto kirjoitti:

        Pyöräilijän nopeushan riippuu mm. paikasta. Sopiva alamäki niin vauhti nousee. Lisäksi osa pyöräilijöistä paskat piittaa hidasteista, esim. jalankulkijoista. Bussipysäkeillä syntyy uusia uhreja jatkuvasti.

        Kuinka mielestäsi on nurinkurista että pienemmän kohteen havaitseminen on vaikeampaa? Osaan pyöräilijöistä tuo kielikuva "näkymätön kamikazeohjus" sopii kuin nyrkki silmään.

        En olisi niinkään varma tuosta kokonaisvaikutuksesta kansantaloudelle. Yksi kuollut tai eliniäkseen vammautunut kansalainen maksaa nimittäin aika hemmetin paljon.

        "Bussipysäkeillä syntyy uusia uhreja jatkuvasti."
        Syntyy vai? Missä päivittäiset uutiset niistä?

        "näkymätön kamikazeohjus"
        Se kertoo siitä ettei autoilija ole katsonut pyörätielle.

        Usko tai älä, silti se on niin. Pyöräilyssä kuolee tai vammautuu loppuiäkseen todella harvoin. Sinun kaavalla laskettuna autoilu olisi ollut kiellettyä kansantalouden takia tai se olisi vain miljonäärin huvia.


      • Rousto
        nurinkurista kirjoitti:

        "Bussipysäkeillä syntyy uusia uhreja jatkuvasti."
        Syntyy vai? Missä päivittäiset uutiset niistä?

        "näkymätön kamikazeohjus"
        Se kertoo siitä ettei autoilija ole katsonut pyörätielle.

        Usko tai älä, silti se on niin. Pyöräilyssä kuolee tai vammautuu loppuiäkseen todella harvoin. Sinun kaavalla laskettuna autoilu olisi ollut kiellettyä kansantalouden takia tai se olisi vain miljonäärin huvia.

        Ei tämä mikään uskon asia ole. Kaksi tuntemaani ihmistä on kuollut pyöräilyonnettomuudessa, ja neljä vammautunut. Pyöräilyonnettomuus ei tyypillisesti ylitä uutiskynnystä - eivät nämäkään sitä tehneet.

        Tuolla tavalla ei voi verrata autoilua ja pyöräilyä. Melkoinen osa autoilusta on ammattiliikennettä, pyöräilystä taas huvittelua ja kuntoilua. Kuolemiin johtavat auto-onnettomuudet tapahtuvat pääosin valtateillä jossa nopeudet ovat suuria - ja rekkaa et voi korvata polkupyörällä.


      • Tutustupa itse
        Tutustu faktoihin kirjoitti:

        Pyörätiet ihan kuten kaikki muutkin tiet, parkkipaikat autoille ja jalkakäytävät kustannetaan kuntien ja kaupunkien alueilla kunnallisverovaroista.
        Esim Helsingissä tieliikenteeseen varatuista kunnallisverovaroista menee 99 % autoilun infraan ja vain 1 % kevyenliikenteen ( jalankulkijat - pyöräilijät ).
        Kuitenkin vain alle 45 % Helsinkiläisistä omistaa auton.

        Otapa huomioon että tuota infraa käyttää myös julkinen liikenne ja muu ammattiautoilu.

        Mistä nuo %-luvut ovat peräisin - antaisitko viitteen?


      • nurinkurista
        Rousto kirjoitti:

        Ei tämä mikään uskon asia ole. Kaksi tuntemaani ihmistä on kuollut pyöräilyonnettomuudessa, ja neljä vammautunut. Pyöräilyonnettomuus ei tyypillisesti ylitä uutiskynnystä - eivät nämäkään sitä tehneet.

        Tuolla tavalla ei voi verrata autoilua ja pyöräilyä. Melkoinen osa autoilusta on ammattiliikennettä, pyöräilystä taas huvittelua ja kuntoilua. Kuolemiin johtavat auto-onnettomuudet tapahtuvat pääosin valtateillä jossa nopeudet ovat suuria - ja rekkaa et voi korvata polkupyörällä.

        Kaksi onkin niin suuri määrä että sen perusteella pystyy tekemään luotettavia päätelmiä. Tai sitten ei. Kuolemantapaukset päätyvät tilastoihin ilman uutisiakin. Kuolemaan johtaneet onnettomuudet kiinnostavat aina lehdistöä. Tuon väitteen perusteella en usko kertomukseksi tippaakaan.

        Autoilu on silti autoilua olkoon sen tarkoitus mikä tahansa, niin pyöräilykin. Vertaus on aivan pätevä.


      • Tutustu itse vaan
        Tutustupa itse kirjoitti:

        Otapa huomioon että tuota infraa käyttää myös julkinen liikenne ja muu ammattiautoilu.

        Mistä nuo %-luvut ovat peräisin - antaisitko viitteen?

        On otettu huomioon ja luvut löytyy Helsingin kaupungin budjetista.

        Nimimerkille " nurinkurista ": Tiesitkö että Helsingissä on hieman reilut 1200 km kevyenliikenteen väyliä joista 90 % on yhdistettyjä eli sekä jalan´kulkijoille että pyöräilijöille tarkoitettuja. 6 % on pelkkiä jalkakäytäviä ja vain 4 % on pelkästään pyöräilijöille tarkoitettuja pyöräteitä tai pyöräkaistoja, ( joita autoilijat käyttävät jatkuvasti parkkipaikkoina).

        Joten ihmetyttää että et ole vaatimassa jalankulkijoille kenkäveroa jalkakäytävien rakentamisen kustanmiseksi.


      • Tutustupa itse
        Tutustu itse vaan kirjoitti:

        On otettu huomioon ja luvut löytyy Helsingin kaupungin budjetista.

        Nimimerkille " nurinkurista ": Tiesitkö että Helsingissä on hieman reilut 1200 km kevyenliikenteen väyliä joista 90 % on yhdistettyjä eli sekä jalan´kulkijoille että pyöräilijöille tarkoitettuja. 6 % on pelkkiä jalkakäytäviä ja vain 4 % on pelkästään pyöräilijöille tarkoitettuja pyöräteitä tai pyöräkaistoja, ( joita autoilijat käyttävät jatkuvasti parkkipaikkoina).

        Joten ihmetyttää että et ole vaatimassa jalankulkijoille kenkäveroa jalkakäytävien rakentamisen kustanmiseksi.

        Kyllä minä vaadin jalankulkijoillekin veroa siinä vaiheessa kun alkavat kävellä sellaista vauhtia että tulee fataaleja törmäyksiä seiniin, toisiin kulkijoihin, pyöriin ja autoihin. Silloin tulen myös vaatimaan sitä että kävely yli 0,5 promillen humalassa kielletään lailla.


      • Rousto
        nurinkurista kirjoitti:

        Kaksi onkin niin suuri määrä että sen perusteella pystyy tekemään luotettavia päätelmiä. Tai sitten ei. Kuolemantapaukset päätyvät tilastoihin ilman uutisiakin. Kuolemaan johtaneet onnettomuudet kiinnostavat aina lehdistöä. Tuon väitteen perusteella en usko kertomukseksi tippaakaan.

        Autoilu on silti autoilua olkoon sen tarkoitus mikä tahansa, niin pyöräilykin. Vertaus on aivan pätevä.

        No tule uskollasi autuaaksi. Olisi erittäin hyvä jos vain kaksi ihmistä olisi menehtynyt pyöräilyonnettomuksissa - mutta se että juuri minä satuin tuntemaan molemmat on aika epätodennäköistä. Suomessa kuolee joka päivä niin monta ihmistä että vain pieni osa niistä päätyy mediaan. Vaikka onhan noista joissain paikallislehdyköissä saattanut ollakin uutinen, ne eivät vain päädy alueen ulkopuolella asuvien luettavaksi.

        Kansantalouden kannalta autoilun kieltäminen olisi katastrofi. Julkinen liikenne kärsisi, tavara ei liikkuisi satamista, valtavat verotulot yksityisautoista ja polttoaineesta jäisivät saamatta. Pyöräilyn kieltäminen ei vaikuttaisi juuri mitään. Ja sinun mielestäsi vertaus on pätevä?


      • nurinkurista
        Rousto kirjoitti:

        No tule uskollasi autuaaksi. Olisi erittäin hyvä jos vain kaksi ihmistä olisi menehtynyt pyöräilyonnettomuksissa - mutta se että juuri minä satuin tuntemaan molemmat on aika epätodennäköistä. Suomessa kuolee joka päivä niin monta ihmistä että vain pieni osa niistä päätyy mediaan. Vaikka onhan noista joissain paikallislehdyköissä saattanut ollakin uutinen, ne eivät vain päädy alueen ulkopuolella asuvien luettavaksi.

        Kansantalouden kannalta autoilun kieltäminen olisi katastrofi. Julkinen liikenne kärsisi, tavara ei liikkuisi satamista, valtavat verotulot yksityisautoista ja polttoaineesta jäisivät saamatta. Pyöräilyn kieltäminen ei vaikuttaisi juuri mitään. Ja sinun mielestäsi vertaus on pätevä?

        Väiteesi oli että uusia uhreja tulee jatkuvasti. Jos edes murto-osa päätyisi uutisiin, ne kyllä huomaisi. Ja uutisten lisäksi jokainen päätyisi tilastoihin. Toinen valehtelee, sinä tai tilastot. Laitan panokseni ensimmäiselle.

        Kansantaloudelle on hyväksi edistää pyöräilyä, ei rajoittaa sitä. Yksityisautoilun verotulot eivät ole valtavat. En ollut kieltämistä autoilua, esitin vertauksella kuinka naurettava väitteeksi oli.


      • Rousto
        nurinkurista kirjoitti:

        Väiteesi oli että uusia uhreja tulee jatkuvasti. Jos edes murto-osa päätyisi uutisiin, ne kyllä huomaisi. Ja uutisten lisäksi jokainen päätyisi tilastoihin. Toinen valehtelee, sinä tai tilastot. Laitan panokseni ensimmäiselle.

        Kansantaloudelle on hyväksi edistää pyöräilyä, ei rajoittaa sitä. Yksityisautoilun verotulot eivät ole valtavat. En ollut kieltämistä autoilua, esitin vertauksella kuinka naurettava väitteeksi oli.

        Ilmeisesti sinulla on erilainen käsitys siitä mitä tarkoittaa sana "jatkuvasti". Nykyään tyypillisesti noin 30 pyöräilijää vuodessa saa surmansa onnettomuuksissa, ja pahimpina vuosina lähemmäs 100. Voit tarkistaa asian esim. Kaupunkifillarin sivuilta. Minä arvostan ihmiselämää sen verran paljon että pidän asiaa huolestuttavana. Sinulla voi tietenkin olla erilaiset arvostuksen kohteet. Onnea rulettiin.

        Et muuten vieläkään ole perustellut miksi kansantaloudelle on hyväksi edistää pyöräilyä. Epäilen että kyseessä on enemmänkin ideologia, ei faktat.


      • nurinkurista
        Rousto kirjoitti:

        Ilmeisesti sinulla on erilainen käsitys siitä mitä tarkoittaa sana "jatkuvasti". Nykyään tyypillisesti noin 30 pyöräilijää vuodessa saa surmansa onnettomuuksissa, ja pahimpina vuosina lähemmäs 100. Voit tarkistaa asian esim. Kaupunkifillarin sivuilta. Minä arvostan ihmiselämää sen verran paljon että pidän asiaa huolestuttavana. Sinulla voi tietenkin olla erilaiset arvostuksen kohteet. Onnea rulettiin.

        Et muuten vieläkään ole perustellut miksi kansantaloudelle on hyväksi edistää pyöräilyä. Epäilen että kyseessä on enemmänkin ideologia, ei faktat.

        Kuinka monta noista tulee bussipysäkillä? Kaikki vai yksi kymmennessä vuodessa? Onko jälkimmäinenkin vaihtoehto "jatkuvasti"?

        Vedit hienot luvut hatusta. Oliko pitkäkorvakin samassa hatussa? 88 ei ole lähemmäksi sata ja kolmekymmentä menneen talven lumia.

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pyorailyonnettomuuksien-maara-on-romahtanut---nopean-pyorailyn-kasvu-ei-nay-tilastoissa--/2335664

        Osaat etsiä tietoa, mutta et kykene itse etsimään tuohon mitään todistetta? Koska haluat uskoa vain kuvitelmiisi? Faktoihin et tietenkään usko, koska ne ovat asenteellista ideologiaasi vastaan. Tuossa yksi, lisää löydät nopeasti, jos hyväksyt tosiasiat.

        http://www.hel.fi/hki/KSV/fi/Uutiset/Uutisarkisto?id=18947&office=ksv&lang=fi&period=yyyy&path=


      • Rousto
        nurinkurista kirjoitti:

        Kuinka monta noista tulee bussipysäkillä? Kaikki vai yksi kymmennessä vuodessa? Onko jälkimmäinenkin vaihtoehto "jatkuvasti"?

        Vedit hienot luvut hatusta. Oliko pitkäkorvakin samassa hatussa? 88 ei ole lähemmäksi sata ja kolmekymmentä menneen talven lumia.

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pyorailyonnettomuuksien-maara-on-romahtanut---nopean-pyorailyn-kasvu-ei-nay-tilastoissa--/2335664

        Osaat etsiä tietoa, mutta et kykene itse etsimään tuohon mitään todistetta? Koska haluat uskoa vain kuvitelmiisi? Faktoihin et tietenkään usko, koska ne ovat asenteellista ideologiaasi vastaan. Tuossa yksi, lisää löydät nopeasti, jos hyväksyt tosiasiat.

        http://www.hel.fi/hki/KSV/fi/Uutiset/Uutisarkisto?id=18947&office=ksv&lang=fi&period=yyyy&path=

        No voi hemmetti, pitääkö tässä vielä ruveta tilastomatematiikkaa ja hakukoneen käyttöä opettamaan? Minähän annoin avainsanan, sen perusteella pitäis kyllä nuo numerot löytyä. Jos noin 10%:n ero ei ole lähellä niin homman nimi on pilkun nussinta.

        Ideologiasta - en ole kuullut että kukaan vastustaisi pyöräilyä ideologisin perustein, kuten esim. autoilua. Pyöräilyn puolustajilta tuollaisia perusteita löytyy sitten enemmän.

        Vastaappa nyt kiltisti Uncle Ben'in esittämään kysymykseen pyöräilyn kansantaloudellisista hyödyistä niin voidaan lopettaa tämä inttäminen. Linkkikin kelpaa, jos et itse osaa selittää.


      • nurinkurista
        Rousto kirjoitti:

        No voi hemmetti, pitääkö tässä vielä ruveta tilastomatematiikkaa ja hakukoneen käyttöä opettamaan? Minähän annoin avainsanan, sen perusteella pitäis kyllä nuo numerot löytyä. Jos noin 10%:n ero ei ole lähellä niin homman nimi on pilkun nussinta.

        Ideologiasta - en ole kuullut että kukaan vastustaisi pyöräilyä ideologisin perustein, kuten esim. autoilua. Pyöräilyn puolustajilta tuollaisia perusteita löytyy sitten enemmän.

        Vastaappa nyt kiltisti Uncle Ben'in esittämään kysymykseen pyöräilyn kansantaloudellisista hyödyistä niin voidaan lopettaa tämä inttäminen. Linkkikin kelpaa, jos et itse osaa selittää.

        "No voi hemmetti, pitääkö tässä vielä ruveta tilastomatematiikkaa ja hakukoneen käyttöä opettamaan? "
        Riittää kun opettelee ne itse.

        Kuinka monta onnettomuuksista tapahtui bussipysäkillä?

        "en ole kuullut että kukaan vastustaisi pyöräilyä ideologisin perustein,"
        Tietoisesti tai tiedostamattaan. Kumpaan ryhmään sinä kuulut?

        "Pyöräilyn puolustajilta tuollaisia perusteita löytyy sitten enemmän."
        Todisteet?

        Vastata sinulle vai toiselle persoonallesi? Niin kuin arvelinkin, et ymmärrä mitään mikä on sinun ajatusmaailmaa ei vastaan.


      • Rousto
        nurinkurista kirjoitti:

        "No voi hemmetti, pitääkö tässä vielä ruveta tilastomatematiikkaa ja hakukoneen käyttöä opettamaan? "
        Riittää kun opettelee ne itse.

        Kuinka monta onnettomuuksista tapahtui bussipysäkillä?

        "en ole kuullut että kukaan vastustaisi pyöräilyä ideologisin perustein,"
        Tietoisesti tai tiedostamattaan. Kumpaan ryhmään sinä kuulut?

        "Pyöräilyn puolustajilta tuollaisia perusteita löytyy sitten enemmän."
        Todisteet?

        Vastata sinulle vai toiselle persoonallesi? Niin kuin arvelinkin, et ymmärrä mitään mikä on sinun ajatusmaailmaa ei vastaan.

        Jaa, ilmeisesti et sitten pysty perustelemaan esittämäsi melko perustavaa laatua olevaa väitettä. Päättelen tästä että pyöräilystä ei todellakaan koidu mitään hyötyä kansantaloudelle. M.O.T.


      • nurinkurista
        Rousto kirjoitti:

        Jaa, ilmeisesti et sitten pysty perustelemaan esittämäsi melko perustavaa laatua olevaa väitettä. Päättelen tästä että pyöräilystä ei todellakaan koidu mitään hyötyä kansantaloudelle. M.O.T.

        Ei, sinä et ole perustellut tuulesta temmattua väitettäsi. Montako onnettomuutta on tapahtunut bussipysäkillä?

        Minä perustelun, mutta kuten arvelinkin, et halua edes uskoa asiaa joka on sinun pyöräilyn vastaista ajattelutapaa vastaan.


      • Teiliikennelaki
        Uncle Ben kirjoitti:

        Ja sitten täytyy erottaa pysäyttämis- ja pysäköintikielloissa se, että ne ovat kieltoja kuljettajasta lähtevälle tekemiselle.
        Ts. kuljettaja ei saa pysäyttää tai pysäköidä suojatielle esim. JÄTTÄÄKSEEN MATKUSTAJAN POIS tai MENNÄKSEEN KIOSKILLE KÄYMÄÄN.
        Näillä mainituilla ei ole mitään tekemistä liikennetilanteiden vaatimien pysäyttämisien kanssa kuten esim. jalankulkijan päästämiseksi suojatiellä. Silloin pysäytetään suojatien eteen vaikka pysäyttämiskielto on 5 m, koska se pysäyttäminen ei ole kuljettajasta lähtöisin vaan liikennetilanteesta.

        Aloittajan tapaukseen nämä eivät liity mitenkään.
        Olikohan tämän faktan esittäminen nyt taas jotain "vaahtoamista"...

        Oletpa itse keksinyt omatekoisen laintulkinnan, joka on ihan täyttä potaskaa. Tieliikennelaissa pysähtyminen ja pysäyttäminen on täysin sama asia, ja molemmat on totaalisesti kielletty suojatiellä ja 5m matkalla ennen suojatietä. Ilman mitään ehtoa "kuljettajasta lähtevälle tekemiselle".

        Mihin tieliikennelain pykälään perustat tulkintasi, jonka mukaan muka suojatien eteen "pysäyttäminen" joskus on ja joskus taas ei ole sallittu. Muuttuuko autosi läpinäkyväksi, jos pysähtyminen ei ole "kuljettajasta"? Jolloin se ei muodostakaan näköestettä?

        Tieliikenneasetuksessa merkki 371:

        Merkki 371

        Merkillä kielletään pysäyttäminen muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen takia tien sillä puolella, jolle merkki on asetettu.

        Tieliikennelaissa §27 ei ole vastaavaa lievennystä "pakollisesta liikenne-esteestä". Joten suojatielle tai sen eteen ei saa pysäyttää alle 5m päähän edes pakollisen liikenne-esteen takia. Jos saisi, se olisi toki mainittu laissa samoin kuin se on kerrottu asetuksessa.

        Eri asia on se että jos vaikka pyöräilijä ajaa vastoin liikennesääntöjä suojatielle, niin silloin toki pysähdytään joka tapauksessa eikä välitetä pykälistä mitään.


      • Päätä leikataan
        Teiliikennelaki kirjoitti:

        Oletpa itse keksinyt omatekoisen laintulkinnan, joka on ihan täyttä potaskaa. Tieliikennelaissa pysähtyminen ja pysäyttäminen on täysin sama asia, ja molemmat on totaalisesti kielletty suojatiellä ja 5m matkalla ennen suojatietä. Ilman mitään ehtoa "kuljettajasta lähtevälle tekemiselle".

        Mihin tieliikennelain pykälään perustat tulkintasi, jonka mukaan muka suojatien eteen "pysäyttäminen" joskus on ja joskus taas ei ole sallittu. Muuttuuko autosi läpinäkyväksi, jos pysähtyminen ei ole "kuljettajasta"? Jolloin se ei muodostakaan näköestettä?

        Tieliikenneasetuksessa merkki 371:

        Merkki 371

        Merkillä kielletään pysäyttäminen muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen takia tien sillä puolella, jolle merkki on asetettu.

        Tieliikennelaissa §27 ei ole vastaavaa lievennystä "pakollisesta liikenne-esteestä". Joten suojatielle tai sen eteen ei saa pysäyttää alle 5m päähän edes pakollisen liikenne-esteen takia. Jos saisi, se olisi toki mainittu laissa samoin kuin se on kerrottu asetuksessa.

        Eri asia on se että jos vaikka pyöräilijä ajaa vastoin liikennesääntöjä suojatielle, niin silloin toki pysähdytään joka tapauksessa eikä välitetä pykälistä mitään.

        Lienet trolli - kukaan ei oikeasti voi olla noin pässi.


    • Uncle Ben

      Korjaus
      "ei ole kuljettajasta lähtöisin vaan LIIKENNETILANTEESTA."

    • Uncle Ben

      "jotkut autoilijat öykkäröi liikenteessä niin samaa paskasakkia löytyy pyöräilijöistäkin."
      Osuvasti sanottu.

    • Pliiis!

      Mitä luultavimmin kyse on siitä, että autoilija ei ymmärtänyt väistämisvelvollisuuttaan. Siksi pyöräilijä pysähtyy lopulta jäädäkseen edes henkiin. Lähellehän se menee, kun odottaa viime tinkaan asti että se #¤"#&T autoilija näyttäisi edes jonkin merkin väistämisaikeistaan.

      • näin se menee

        Juuri näin, osuvasti sanottu.


      • Munamankelimies

        Panen kyllä osan näistä tapahtumista suomalaisen liikeennesuunnittelun piikkiin. Itsellänikin on ollut pari vastaavaa tilannetta viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana.

        Tyypillinen suomalainen T-risteys: pääajoväylä, jonka vieressä kulkee pyörätie, ehkä jyrkkä alamäki. Sivukadulta tuleville on kärkikolmio, joka velvoittaa väistämään pyöräilijöitä. Ja pääväylän varteen - tietenkin - on molempiin suuntiin pystytetty korkea pensas- tai kiviaita. Herra/Rouva Autoilija tulee risteykseen, pysähtyy suojatien eteen, katsoo ettei jalankulkijoita tai pyöräilijöitä ole tulossa... mutta huomaa ettei aitojen vuoksi näe liikennettä pääväylällä. Mikä neuvoksi? Ei auta muu kuin ajaa suojatielle katsomaan. Tuleekin pitkä jono autoja kummastakin suunnasta. Odotetaan. Minuutin päästä tulee Herra/Rouva Pyöräilijä alamäkeä 50 km/h nopeutta. Ensimmäiset reaktiot: Nyrkki pystyyn ja raivokasta huutoa. Seuraava reaktio: jarrutus, jos ehtii.

        Mikä neuvoksi? Pitäisikö asia hoitaa pilkkimistaktiikalla - jos suojatiellä huomaa ettei pääse pääväylälle, peruuttaa? Entä jos takana on jono? Vai odottaa lumen tuloon saakka niin että pyöräilijöiden esiintymisen todennäköisyys pienenee?


      • Uncle Ben
        Munamankelimies kirjoitti:

        Panen kyllä osan näistä tapahtumista suomalaisen liikeennesuunnittelun piikkiin. Itsellänikin on ollut pari vastaavaa tilannetta viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana.

        Tyypillinen suomalainen T-risteys: pääajoväylä, jonka vieressä kulkee pyörätie, ehkä jyrkkä alamäki. Sivukadulta tuleville on kärkikolmio, joka velvoittaa väistämään pyöräilijöitä. Ja pääväylän varteen - tietenkin - on molempiin suuntiin pystytetty korkea pensas- tai kiviaita. Herra/Rouva Autoilija tulee risteykseen, pysähtyy suojatien eteen, katsoo ettei jalankulkijoita tai pyöräilijöitä ole tulossa... mutta huomaa ettei aitojen vuoksi näe liikennettä pääväylällä. Mikä neuvoksi? Ei auta muu kuin ajaa suojatielle katsomaan. Tuleekin pitkä jono autoja kummastakin suunnasta. Odotetaan. Minuutin päästä tulee Herra/Rouva Pyöräilijä alamäkeä 50 km/h nopeutta. Ensimmäiset reaktiot: Nyrkki pystyyn ja raivokasta huutoa. Seuraava reaktio: jarrutus, jos ehtii.

        Mikä neuvoksi? Pitäisikö asia hoitaa pilkkimistaktiikalla - jos suojatiellä huomaa ettei pääse pääväylälle, peruuttaa? Entä jos takana on jono? Vai odottaa lumen tuloon saakka niin että pyöräilijöiden esiintymisen todennäköisyys pienenee?

        En ole keksinyt tuohon kikkakutosta. Suunnittelusta se lähtee.
        Varsinkin kantakaupungeissa näitä kurjia paikkoja riittää, kun nykytrendi on, että vähän joka paikkaan ängetään pyörätie. Monissa paikoissa ajaisin mieluummin ajoradalla pyörätien sijaan.
        Toki paljon muuallakin on pulmapaikkoja.
        Liikennepeili on yksi hyvä apu, mutta on semmoinen pikku kutina Helsingistä, että niitä on jopa poistettu enemmän kuin asennettu uusia. Tehdääs ketju siihen.


      • Uncle Ben
        Munamankelimies kirjoitti:

        Panen kyllä osan näistä tapahtumista suomalaisen liikeennesuunnittelun piikkiin. Itsellänikin on ollut pari vastaavaa tilannetta viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana.

        Tyypillinen suomalainen T-risteys: pääajoväylä, jonka vieressä kulkee pyörätie, ehkä jyrkkä alamäki. Sivukadulta tuleville on kärkikolmio, joka velvoittaa väistämään pyöräilijöitä. Ja pääväylän varteen - tietenkin - on molempiin suuntiin pystytetty korkea pensas- tai kiviaita. Herra/Rouva Autoilija tulee risteykseen, pysähtyy suojatien eteen, katsoo ettei jalankulkijoita tai pyöräilijöitä ole tulossa... mutta huomaa ettei aitojen vuoksi näe liikennettä pääväylällä. Mikä neuvoksi? Ei auta muu kuin ajaa suojatielle katsomaan. Tuleekin pitkä jono autoja kummastakin suunnasta. Odotetaan. Minuutin päästä tulee Herra/Rouva Pyöräilijä alamäkeä 50 km/h nopeutta. Ensimmäiset reaktiot: Nyrkki pystyyn ja raivokasta huutoa. Seuraava reaktio: jarrutus, jos ehtii.

        Mikä neuvoksi? Pitäisikö asia hoitaa pilkkimistaktiikalla - jos suojatiellä huomaa ettei pääse pääväylälle, peruuttaa? Entä jos takana on jono? Vai odottaa lumen tuloon saakka niin että pyöräilijöiden esiintymisen todennäköisyys pienenee?

        "Munamankelimiehelle" vielä.
        Ajojärjestysvirhettä pp kanssa tuossa ei ole vaan tuossa vaiheessa vois puhua ”kohteliaisuusvirheestä”. Liikennetilanne on pakottanut pt jatkeelle. Pp kiertää auton takaa.


      • laista löytyy
        Uncle Ben kirjoitti:

        "Munamankelimiehelle" vielä.
        Ajojärjestysvirhettä pp kanssa tuossa ei ole vaan tuossa vaiheessa vois puhua ”kohteliaisuusvirheestä”. Liikennetilanne on pakottanut pt jatkeelle. Pp kiertää auton takaa.

        "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."

        "Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

        Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

        1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624)"


      • Uncle Ben
        laista löytyy kirjoitti:

        "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."

        "Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

        Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

        1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624)"

        @laista löytyy
        jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."
        Täytyis määritellä risteys.

        Noista muista vastasin ylempänä.


      • heheheeeeee
        Uncle Ben kirjoitti:

        @laista löytyy
        jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."
        Täytyis määritellä risteys.

        Noista muista vastasin ylempänä.

        Risteyksiä ei ole koska laissa ei ole määritelty niitä?


      • Uncle Ben
        heheheeeeee kirjoitti:

        Risteyksiä ei ole koska laissa ei ole määritelty niitä?

        @heheheeeeee
        Hyvä.
        Haulla sain TLL:stä 20 eri taivutusmuotoa ajoradan risteyksestä, mutta lainsäätäjä ei katso tarpeelliseksi enää kertoa mitä sillä tarkoittaa.
        No, onhan se niin kauan ollut laissa, että se tieto on kaikilla jo äidinmaidossa.
        Risteyksen määritelmä oli ajoratojen sivujen ajateltujen jatkeiden rajoittama alue. Tässä kuvassa 3n suojatien rajaama alue. Ts. suojatiet ja pyörätie eivät kuulu risteykseen
        http://postimg.org/image/slnxk81ph/

        Sitten luetaan uudestaan
        "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."
        ja jäädään funtsimaan, että mitä se mahtaa tarkoittaa.


      • ehkä joskus
        Uncle Ben kirjoitti:

        @heheheeeeee
        Hyvä.
        Haulla sain TLL:stä 20 eri taivutusmuotoa ajoradan risteyksestä, mutta lainsäätäjä ei katso tarpeelliseksi enää kertoa mitä sillä tarkoittaa.
        No, onhan se niin kauan ollut laissa, että se tieto on kaikilla jo äidinmaidossa.
        Risteyksen määritelmä oli ajoratojen sivujen ajateltujen jatkeiden rajoittama alue. Tässä kuvassa 3n suojatien rajaama alue. Ts. suojatiet ja pyörätie eivät kuulu risteykseen
        http://postimg.org/image/slnxk81ph/

        Sitten luetaan uudestaan
        "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."
        ja jäädään funtsimaan, että mitä se mahtaa tarkoittaa.

        Funtsi vielä lisää, ehkä se sitten aukeaa myös sinulle.


      • Byöräilijä
        Uncle Ben kirjoitti:

        @heheheeeeee
        Hyvä.
        Haulla sain TLL:stä 20 eri taivutusmuotoa ajoradan risteyksestä, mutta lainsäätäjä ei katso tarpeelliseksi enää kertoa mitä sillä tarkoittaa.
        No, onhan se niin kauan ollut laissa, että se tieto on kaikilla jo äidinmaidossa.
        Risteyksen määritelmä oli ajoratojen sivujen ajateltujen jatkeiden rajoittama alue. Tässä kuvassa 3n suojatien rajaama alue. Ts. suojatiet ja pyörätie eivät kuulu risteykseen
        http://postimg.org/image/slnxk81ph/

        Sitten luetaan uudestaan
        "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."
        ja jäädään funtsimaan, että mitä se mahtaa tarkoittaa.

        Uncle Ben wrote

        "Haulla sain TLL:stä 20 eri taivutusmuotoa ajoradan risteyksestä, mutta lainsäätäjä ei katso tarpeelliseksi enää kertoa mitä sillä tarkoittaa.
        No, onhan se niin kauan ollut laissa"

        Mitäs UB kirjoittelet?


      • Uncle Ben
        Byöräilijä kirjoitti:

        Uncle Ben wrote

        "Haulla sain TLL:stä 20 eri taivutusmuotoa ajoradan risteyksestä, mutta lainsäätäjä ei katso tarpeelliseksi enää kertoa mitä sillä tarkoittaa.
        No, onhan se niin kauan ollut laissa"

        Mitäs UB kirjoittelet?

        @Byöräilijä
        "Mitäs UB kirjoittelet?"
        No mitäs, mitäs...
        Risteys on varsin oleellinen sana, mutta tuo määritelmä jäi pois 1981 TLL. Määritelmä oli noin ainakin 1957-81, ehkä aikaisemminkin.

        Kukas hiffaa miksi määritelmää ei ole enää nykyisessä laissa?
        Ja tielaitos ei tunne sanaa ollenkaan vaan puhuu liittymästä.


    • Uncle Ben

      Yksikään lisäkseni vastanneista pyöräilijöistä ei ole ymmärtänyt tilannetta mistä puhutaan ja väittävät autoilijaa väistäväksi.
      Mistä lähtien tässä tilanteessa ja näillä liikennemerkeillä auto väistää?
      http://postimg.org/image/slnxk81ph/
      Aloittaja vielä selvensi
      ”En mä ole minnekkään kääntymässä..”

      Tuskin TÄTÄKÄÄN viestiäni noilla palikoilla ymmärretään, kun on kuupat noin sekaisin, joten siitä vaan tavanomaisesti miinustamaan ja vastaanänkkäämään. On tämä stnan surkeeta.

      • alas kieppuen

        Pyöräily syö älykkyysosamäärää kuin leipää.


      • Jep jpe

        "lisäkseni vastanneista pyöräilijöistä"
        Sinä pyöräilijä, HAH hah.

        "kuupat noin sekaisin"
        Sanottavan loputtua alkaa haukkuminen.

        "vastaanänkkäämään"
        Olet sen erikoisasiantuntija.


      • tsykkeli_

        Aloittaja ei ole missään kohtaan ottanut kantaa siihen tuliko hän itse kolmion takaa. Jos ei, niin ymmärrän harmistuksen. Toisaalta sellaisia autoilijoita näkee lähes päivittäin, jotka tulevat kolmion takaa pyöräilijän eteen luullen, että pyöräilijän täytyy väistää. Se, että pyöräilijöitä on jatkuvasti pyrkimässä sivuovesta syliin, viittaa vahvasti siihen, että vika saattaa piillä autoilijassa.

        Tuolla ulkona liikkuu myös paljon pyöräilijöitä, jotka luulevat suojatien/pyörätien jatkeen antavan jonkinlaisen etuajo-oikeuden. Ei anna. Suojatiesäännöt koskevat vain jalankulkijaa. Pyöräilijä väistää aina tullessaa pyörätieltä ajoradalle ellei muuta ole liikennemerkein tai muissa säännöissä määrätty.


      • pje epj
        Jep jpe kirjoitti:

        "lisäkseni vastanneista pyöräilijöistä"
        Sinä pyöräilijä, HAH hah.

        "kuupat noin sekaisin"
        Sanottavan loputtua alkaa haukkuminen.

        "vastaanänkkäämään"
        Olet sen erikoisasiantuntija.

        Ben-setä tietää kaiken. Siispä älä turhaan väitä vastaan. ;-)

        Aloittavassa viestissä EI ole kerrottu mitään todellista väistämisvelvollisuuden perusteista ko. tilanteessa. Koko ketju on spekulaatiota, huomatkaa tämä. Se ei tietenkään mitenkään muuta sitä faktaa, että valitettavan suuri osa autoilijoista ei osaa väistää pyörää omalla vuorollaan. Juurikin siksi pyöräilijä joskus pysähtyy tosi lähellä hänen oikeuksiaan polkevan auton kylkeä. "Olisi sen pitänyt väistää, mutta siinä se jököttää keskellä pyörätien jatketta."

        Kun joku edes pysähtyisi ennen sitä suojatietä eikä vasta sen päälle...


      • Byöräilijä

        Aloittajako selvensi vai joku muu, ehkä itse Uncle Ben?


      • ei sovi kaikille
        alas kieppuen kirjoitti:

        Pyöräily syö älykkyysosamäärää kuin leipää.

        Kovin pienellä älyllä kun istahtaa pyörän satulaan, niin voi hupsahtaa miinukselle äo. Siinä tilassa ei kykene enää nousemaan yksin pois satulasta. Lähimmäisten pitää auttaa ja viedä suu vaahdossa sekoileva kansalainen arvauskeskukseen. Tästä on laissa.


      • Bertil K.

        Monella pyöräilijällä on se käsitys että polkupyöräilijällä on aina etuajo-oikeus jalankulkijoihin, autoilijoihin, metsän eläimiin ja puihin nähden, paikasta riippumatta. Sen huomaa näistä kommenteistakin.


      • fakta homma
        Bertil K. kirjoitti:

        Monella pyöräilijällä on se käsitys että polkupyöräilijällä on aina etuajo-oikeus jalankulkijoihin, autoilijoihin, metsän eläimiin ja puihin nähden, paikasta riippumatta. Sen huomaa näistä kommenteistakin.

        Millainen käsitys liikennesäännöistä on kolmion takaa, pihasta tulevalla tai kääntyvällä ja päälle ajavalla autoilijalla?


    • hmmmmmm3

      Jos on ns. pääväylää ylittävästä suojatiestä, niin siellä monasti on pikkukärkikolmio juuri pyöräilijöille osoittamassa väistämisvelvollisuutta. Nekin on helppo ilmeisesti jättää huomioimatta.

      Toki niin autoilijat kuin pyöräilijätkään eivät tunne väistövelvollisuuttaan tarpeeksi hyvin. Autoilijat tosiaan ovat myös useimmiten väistövelvollisia myös pyöräilijöihin nähden, mutta sekin vaikuttaa olevan epäselvää. Päälle ajaminen hiljaisellakin nopeudella voi johtaa vakaviin vammoihin, että sekin on hyvä pitää molempien mielessä.

    • vois tuumia tätä

      oisko niin mahoton juttu kieltää pyöräily isoimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. laitettaisiin muutamaan paikkaan pyöräparkit, jos ei julkinen liikenne kaikille kelpaa. ydinkeskusta-alueella sitten jalan.

    • vois tuumia tätäkin

      oisko niin mahoton juttu kieltää autoilu isoimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. laitettaisiin muutamaan paikkaan autoparkit, jos ei julkinen liikenne kaikille kelpaa. ydinkeskusta-alueella sitten jalan.

    • Uncle Ben

      "Pyöräilyn kokonaisvaikutuset ovat kansantaloudelle positiiviset."
      ”Kansantaloudelle on hyväksi edistää pyöräilyä, ei rajoittaa sitä.”
      ”Yksityisautoilun verotulot eivät ole valtavat.”

      Globaalille saastumiselle pyöräilyllä autoilun sijasta on vähentävä vaikutuksensa, mutta kansantaloudelle negatiiviset.
      Tietty potti rahaa täytyy valtion saada jotenkin kerättyä. Valtion ja kuntien MERKITTÄVIÄ KULUJA ovat mm. sosiaali- ja terveydenhuolto, toimeentulo- ja asumistuki. Erittäin merkittävä tekijä tulonhankinnassa on autoilun ja kaiken siihen liittyvän toiminnan verottamisesta/maksuista saatava tulo.
      Valtion tämän vuoden talousarviossa tulot ovat 47,2 miljardia, josta valtion autoliikenteen verotuoton osuus 7,6 miljardia eli 16,1%. Luvussa ovat vasta suoranaiset autoliikenteen verot.
      Menot ovat 53,9 miljardia, josta maantieliikenteen osuus 1 miljardi eli 1,85%.
      Sen lisäksi tulee autoalan satojentuhansien ihmisten palkkojen kunnallisvero ja esim. kiinteistöverot.
      Liikenneministeriö on jo ilmaissut huolensa, että aina vain paremmat autot kuluttavat vähemmän polttoainetta ja polttoaineverotulot vähenevät.

      Se, että pyöräilyn avulla kansa on terveempää, vähentää LYHYELLÄ TÄHTÄIMELLÄ terveydenhoitokuluja, mutta samalla se myös nostaa keskimääräistä elinikää eli joudutaan maksamaan eläkkeitä nykyistä pidempään. Onko saavutettu hyöty plusmiinusnolla saa joku muu laskea.
      Autoilun sijasta pyöräilyn valitseva kaventaa kansantaloutta ja suomalaista hyvinvointi- ja sosiaalimallia. Autoilusta säästyneet eurot käytetään yhä enemmän ulkomailla eikä kotimaassa matkailuun ja ostetaan ulkomaisia tuotteita kuten elektroniikkaa ja polkupyöriä.
      Tuosta autoileva-pyöräilevä vaikutusta kansantalouteen voi verrata asetelmaan tupakoiva-tupakoimaton. Terveydenhoidon kustannukset ovat tupakoimattomalla neljänneksen suuremmat kuin tupakoivalla. Tässä ei ole lainkaan huomioitu korkeampia eläkekustannuksia.
      http://www.iltalehti.fi/terveys/200810068379693_tr.shtml

      Helsingin seudulla asumisen kalleus on hyytävän järkyttävää. Sen takia uusien asuntojen yhteyteen monin paikoin ei rakenneta enää autopaikkoja/-halleja, jotta asunnon myyntihinta saadaan näyttämään edes hiukan siedettävämmältä, mutta samalla silläkin rajoitetaan autoilua.

      Tällä kirjoituksella en puolusta autoilua, mutta en hyväksy tuota väitettä, että pyöräily edistää kansantaloutta, koska asiassa on kyse paljon muustakin kuin vain pyöräilyn mainostetut lyhyen tähtäimen ”terveemmät ihmiset”.
      Sosiaali- ja terveydenhuollon menoja on jo vuosia pyritty aktiivisesti vähentämään, mutta on hyvin todennäköistä, että sen lisäksi esim. toimeentulo- ja asumistukia joudutaan lähivuosina massiivisesti kaventamaan tai osin poistamaan kokonaan – autoilun tuoton vähenemisen vuoksi, johon lisääntyneellä pyöräilyllä on ollut vaikutuksensa.

      Ps. En puolusta suomalaista hyvinvointimallia itseni takia, koska olen ollut elämässäni onnekas enkä ole tarvinnut mitään sosiaali- ja terveydenhuollon tai toimeentulo- ja asumistuen palveluja lukuunottamatta paria terveyskeskuskäyntiä.

      • nurinkurista

        Oliko tuolle hatusta vedetylle jorinalle todisteita? Teet toisiinsa liittymättömiä päätelmiä, veikkaat, yrität täyttää aukot asiaan liittymättmillä jutuilla...


      • Teiliikennelaki

        Oletpa itse keksinyt omatekoisen laintulkinnan, joka on ihan täyttä potaskaa. Tieliikennelaissa pysähtyminen ja pysäyttäminen on täysin sama asia, ja molemmat on totaalisesti kielletty suojatiellä ja 5m matkalla ennen suojatietä. Ilman mitään ehtoa "kuljettajasta lähtevälle tekemiselle".

        Mihin tieliikennelain pykälään perustat tulkintasi, jonka mukaan muka suojatien eteen "pysäyttäminen" joskus on ja joskus taas ei ole sallittu. Muuttuuko autosi läpinäkyväksi, jos pysähtyminen ei ole "kuljettajasta"? Jolloin se ei muodostakaan näköestettä?

        Tieliikenneasetuksessa merkki 371:

        Merkki 371

        Merkillä kielletään pysäyttäminen muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen takia tien sillä puolella, jolle merkki on asetettu.

        Tieliikennelaissa §27 ei ole vastaavaa lievennystä "pakollisesta liikenne-esteestä". Joten suojatielle tai sen eteen ei saa pysäyttää alle 5m päähän edes pakollisen liikenne-esteen takia. Jos saisi, se olisi toki mainittu laissa samoin kuin se on kerrottu asetuksessa.

        Eri asia on se että jos vaikka pyöräilijä ajaa vastoin liikennesääntöjä suojatielle, niin silloin toki pysähdytään joka tapauksessa eikä välitetä pykälistä mitään.


      • kysynpä vaan
        Teiliikennelaki kirjoitti:

        Oletpa itse keksinyt omatekoisen laintulkinnan, joka on ihan täyttä potaskaa. Tieliikennelaissa pysähtyminen ja pysäyttäminen on täysin sama asia, ja molemmat on totaalisesti kielletty suojatiellä ja 5m matkalla ennen suojatietä. Ilman mitään ehtoa "kuljettajasta lähtevälle tekemiselle".

        Mihin tieliikennelain pykälään perustat tulkintasi, jonka mukaan muka suojatien eteen "pysäyttäminen" joskus on ja joskus taas ei ole sallittu. Muuttuuko autosi läpinäkyväksi, jos pysähtyminen ei ole "kuljettajasta"? Jolloin se ei muodostakaan näköestettä?

        Tieliikenneasetuksessa merkki 371:

        Merkki 371

        Merkillä kielletään pysäyttäminen muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen takia tien sillä puolella, jolle merkki on asetettu.

        Tieliikennelaissa §27 ei ole vastaavaa lievennystä "pakollisesta liikenne-esteestä". Joten suojatielle tai sen eteen ei saa pysäyttää alle 5m päähän edes pakollisen liikenne-esteen takia. Jos saisi, se olisi toki mainittu laissa samoin kuin se on kerrottu asetuksessa.

        Eri asia on se että jos vaikka pyöräilijä ajaa vastoin liikennesääntöjä suojatielle, niin silloin toki pysähdytään joka tapauksessa eikä välitetä pykälistä mitään.

        Teiliikennelaki vai Tieliikennelaki?


      • M. Schultz
        nurinkurista kirjoitti:

        Oliko tuolle hatusta vedetylle jorinalle todisteita? Teet toisiinsa liittymättömiä päätelmiä, veikkaat, yrität täyttää aukot asiaan liittymättmillä jutuilla...

        Mille asialle haluat todisteita - sillekö että Helsingissä asuminen on kallista? Kaikki nuo UB:n mainitsevat asiat kuuluvat yleissivistykseen. Mutta, esitäpä sinä nyt lopultakin oma analyysisi pyöräilyn kansantaloudellisista vaikutuksista niin että saadaan nauraa.

        Kun näitä juttujasi lukee niin alan lähes uskoa että liiallisella pyöräilyllä on aivoihin sama vaikutus kuin pitkäaikaisella tötsyttelyllä - johtaa tuhnuaivoisuuteen.


      • nurinkurista
        M. Schultz kirjoitti:

        Mille asialle haluat todisteita - sillekö että Helsingissä asuminen on kallista? Kaikki nuo UB:n mainitsevat asiat kuuluvat yleissivistykseen. Mutta, esitäpä sinä nyt lopultakin oma analyysisi pyöräilyn kansantaloudellisista vaikutuksista niin että saadaan nauraa.

        Kun näitä juttujasi lukee niin alan lähes uskoa että liiallisella pyöräilyllä on aivoihin sama vaikutus kuin pitkäaikaisella tötsyttelyllä - johtaa tuhnuaivoisuuteen.

        Tuossa on suuria yleissivistyksen aukkoja.
        Esitetty.
        Miten minun juttujen perusteella voit päätellä pyöräilyn vaikutukset? Jätä se pössyttely vähemmälle.


      • Uncle Ben
        nurinkurista kirjoitti:

        Oliko tuolle hatusta vedetylle jorinalle todisteita? Teet toisiinsa liittymättömiä päätelmiä, veikkaat, yrität täyttää aukot asiaan liittymättmillä jutuilla...

        Pahoittelen, että olette joutunut odottamaan vastauksia. Myönnän, että tämä on käsittämättömän huonoa palvelua, mutta ei tahdo aika riittää kaikkeen eikä kaikkeen ehdi vastaamaan. Älkää ainakaan koskaan pidätelkö hengitystä odottaessa.

        @nurinkurista
        Määrärahat
        Liikenneministeriön toimiala
        20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 2 v) 987 484 000 euroa
        http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp;jsessionid=BCDF119CB07D1F7810EE3AF90565CD3D?year=2014&lang=fi&maindoc=/2014/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&opennode=0:1:127:
        Zoomasin sitä enemmän ja ilmenikin, että tässä määrärahassa on yhdistetty radanpito, vesiväylät ja tienpito. Tieliikenteen osuudeksi jää haarukka 550-580 miljoonaa euroa eikä miljardi kuten aikaisemmin sanoin.
        "Olemassa oleva liikenneverkko pidetään kunnossa perusväylänpidon toimin. Perusväylänpidon määrärahoilla rahoitetaan tien- ja radanpitoa sekä vesiväylänpitoa. Maantielain mukaan tienpito käsittää maantien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja liikenteen hallinnan.”
        http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2014&lang=fi&maindoc=/2014/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&id=/2014/tae/hallituksenEsitys/YksityiskohtaisetPerustelut/31/10/20/20.html

        Suorat verotulot tieliikenteestä 7,6 miljardia euroa
        http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

        Viittasin autojen parkkipaikkojen rakentamattomuuteen Helsingissä. Autoilijaa on jo vuosikymmeniä rangaistu monenlaisin ja -tason rajoituksin. Liikennesuunnittelu profiloituu vahvasti pyöräilyyn. Tuo saattaa olla kallis suuntaus, kun Helsinkiin kerrostaloon muuttoa suunnittelevan VERONMAKSUKYKYISEN perheen faija miettii, että tuonne ei ainakaan muuteta, kun ei kotitalossa saa autoa parkkiin ja stadillakin on liikuttava fillarilla tai julkisilla. Nokkelimmat varmaan huomasivat yhteyden. Jätän enemmät sanomatta, kun menee politikoinniksi.

        ”Selvitys: Euro pyöräilyyn tuo kahdeksan euron hyödyt”
        Mm. pyöräilyn terveydellisissä vaikutuksissa ei otettu sanallakaan huomioon nousevia eläkekustannuksia.
        Kuoleman hintana pidetään about 2 milj. euroa, joka on yksi tutkimuksen varsin abstrakteista käsitteistä kuten inhimillisen hyvinvoinnin menetys ja ajansäästökin. Sen hintaperusteena pidetään liikenteessä yleistä uhrin ikää 15-24v, jolla huollettavia lapsia. Siinä lähdetään olettamuksista henkilön vaikutuksista elämänsä aikana bkt:hen, josta taas ei ole mitään takeita. Voi olla, että henkilö 60v mennessä saa aikaan vain pitkän rikosrekisterin ja omaisuutena on reppu selässä.
        Tuota kuoleman euroarvoa ei pitäisi ainakaan käyttää pyöräilyn laskennassa, koska pyöräilyssä kuolleista on yli puolet yli 64v eli todennäköisesti eläkeläinen.
        Tällaisia tutkimuksia ei pitäisi ERILLISINÄ julkistaa yleisölle vaan niitä pitäisi käyttää ammattilaisten suunnittelun VERTAILUSSA eri liikennemuotojen ja -ratkaisujen aiheuttamiin ”menoihin” ja ”tuottoihin”.
        Joku helsinkiläinen saattaa kuvitella saavansa omille rahoilleen ( 167 eur ) 10v aikana kovan tuoton itselleen ( 1290 eur ).
        Kannattaa lukea kriittisesti
        http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ksv_2013-01-29_Kslk_1_El/20D7C1CF-C105-420E-9CFB-F39A88D58DF6/Liite.pdf


      • Uncle Ben
        Teiliikennelaki kirjoitti:

        Oletpa itse keksinyt omatekoisen laintulkinnan, joka on ihan täyttä potaskaa. Tieliikennelaissa pysähtyminen ja pysäyttäminen on täysin sama asia, ja molemmat on totaalisesti kielletty suojatiellä ja 5m matkalla ennen suojatietä. Ilman mitään ehtoa "kuljettajasta lähtevälle tekemiselle".

        Mihin tieliikennelain pykälään perustat tulkintasi, jonka mukaan muka suojatien eteen "pysäyttäminen" joskus on ja joskus taas ei ole sallittu. Muuttuuko autosi läpinäkyväksi, jos pysähtyminen ei ole "kuljettajasta"? Jolloin se ei muodostakaan näköestettä?

        Tieliikenneasetuksessa merkki 371:

        Merkki 371

        Merkillä kielletään pysäyttäminen muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen takia tien sillä puolella, jolle merkki on asetettu.

        Tieliikennelaissa §27 ei ole vastaavaa lievennystä "pakollisesta liikenne-esteestä". Joten suojatielle tai sen eteen ei saa pysäyttää alle 5m päähän edes pakollisen liikenne-esteen takia. Jos saisi, se olisi toki mainittu laissa samoin kuin se on kerrottu asetuksessa.

        Eri asia on se että jos vaikka pyöräilijä ajaa vastoin liikennesääntöjä suojatielle, niin silloin toki pysähdytään joka tapauksessa eikä välitetä pykälistä mitään.

        Katseles maailmaa laajemmin kuin vain eteesi tulevia asioita pyörätiellä ja muistele mitä sanoin.

        Suojatien ja punaisiin valoihin pysähtyvien lisäksi voisit ihmetellä tätäkin
        ”Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
        9) sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa.”
        Kuvan 3 autoa vasemmalla kaistalla ovat mielestäsi laittomassa paikassa.
        http://goo.gl/maps/dmh7f


      • Uncle Ben
        Uncle Ben kirjoitti:

        Katseles maailmaa laajemmin kuin vain eteesi tulevia asioita pyörätiellä ja muistele mitä sanoin.

        Suojatien ja punaisiin valoihin pysähtyvien lisäksi voisit ihmetellä tätäkin
        ”Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
        9) sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa.”
        Kuvan 3 autoa vasemmalla kaistalla ovat mielestäsi laittomassa paikassa.
        http://goo.gl/maps/dmh7f

        *suojatien eteen...


      • nurinkurista.
        Uncle Ben kirjoitti:

        Pahoittelen, että olette joutunut odottamaan vastauksia. Myönnän, että tämä on käsittämättömän huonoa palvelua, mutta ei tahdo aika riittää kaikkeen eikä kaikkeen ehdi vastaamaan. Älkää ainakaan koskaan pidätelkö hengitystä odottaessa.

        @nurinkurista
        Määrärahat
        Liikenneministeriön toimiala
        20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 2 v) 987 484 000 euroa
        http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp;jsessionid=BCDF119CB07D1F7810EE3AF90565CD3D?year=2014&lang=fi&maindoc=/2014/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&opennode=0:1:127:
        Zoomasin sitä enemmän ja ilmenikin, että tässä määrärahassa on yhdistetty radanpito, vesiväylät ja tienpito. Tieliikenteen osuudeksi jää haarukka 550-580 miljoonaa euroa eikä miljardi kuten aikaisemmin sanoin.
        "Olemassa oleva liikenneverkko pidetään kunnossa perusväylänpidon toimin. Perusväylänpidon määrärahoilla rahoitetaan tien- ja radanpitoa sekä vesiväylänpitoa. Maantielain mukaan tienpito käsittää maantien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja liikenteen hallinnan.”
        http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2014&lang=fi&maindoc=/2014/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&id=/2014/tae/hallituksenEsitys/YksityiskohtaisetPerustelut/31/10/20/20.html

        Suorat verotulot tieliikenteestä 7,6 miljardia euroa
        http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

        Viittasin autojen parkkipaikkojen rakentamattomuuteen Helsingissä. Autoilijaa on jo vuosikymmeniä rangaistu monenlaisin ja -tason rajoituksin. Liikennesuunnittelu profiloituu vahvasti pyöräilyyn. Tuo saattaa olla kallis suuntaus, kun Helsinkiin kerrostaloon muuttoa suunnittelevan VERONMAKSUKYKYISEN perheen faija miettii, että tuonne ei ainakaan muuteta, kun ei kotitalossa saa autoa parkkiin ja stadillakin on liikuttava fillarilla tai julkisilla. Nokkelimmat varmaan huomasivat yhteyden. Jätän enemmät sanomatta, kun menee politikoinniksi.

        ”Selvitys: Euro pyöräilyyn tuo kahdeksan euron hyödyt”
        Mm. pyöräilyn terveydellisissä vaikutuksissa ei otettu sanallakaan huomioon nousevia eläkekustannuksia.
        Kuoleman hintana pidetään about 2 milj. euroa, joka on yksi tutkimuksen varsin abstrakteista käsitteistä kuten inhimillisen hyvinvoinnin menetys ja ajansäästökin. Sen hintaperusteena pidetään liikenteessä yleistä uhrin ikää 15-24v, jolla huollettavia lapsia. Siinä lähdetään olettamuksista henkilön vaikutuksista elämänsä aikana bkt:hen, josta taas ei ole mitään takeita. Voi olla, että henkilö 60v mennessä saa aikaan vain pitkän rikosrekisterin ja omaisuutena on reppu selässä.
        Tuota kuoleman euroarvoa ei pitäisi ainakaan käyttää pyöräilyn laskennassa, koska pyöräilyssä kuolleista on yli puolet yli 64v eli todennäköisesti eläkeläinen.
        Tällaisia tutkimuksia ei pitäisi ERILLISINÄ julkistaa yleisölle vaan niitä pitäisi käyttää ammattilaisten suunnittelun VERTAILUSSA eri liikennemuotojen ja -ratkaisujen aiheuttamiin ”menoihin” ja ”tuottoihin”.
        Joku helsinkiläinen saattaa kuvitella saavansa omille rahoilleen ( 167 eur ) 10v aikana kovan tuoton itselleen ( 1290 eur ).
        Kannattaa lukea kriittisesti
        http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ksv_2013-01-29_Kslk_1_El/20D7C1CF-C105-420E-9CFB-F39A88D58DF6/Liite.pdf

        "Liikennesuunnittelu profiloituu vahvasti pyöräilyyn."
        Koska päättäjät ovat sinua fiksumpia.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe