Salat julki SDA huijarilahkosta!

Sinua on petetty!

Adventtikirkon sisällä tiedetään hyvin tarkkaan, että Ellen White ei ole milloinkaan ollut perofetian henki. Adventtikirkon on kuitenkin täytynyt lähes 150-vuoden ajan salata oikea totuus mm. Ellen Whitesta ja hänen kirjoituksikseen väitetyistä toeksista jäsenistöltään, sillä adventtikirkon ajan saatossa omaksuma ja Ellen Whiten nimellä kulkevien kirjoitusten pohjalle rakennettu oppi romahtaisi tyystin.

Ellen Whiten aivovammasta johtuen hänellä oli mm. vakava luki- ja kirjoitushäiriö ja senpä vuoksi Ellen joutui käyttämään kirjuria, joka sitten yritti kääntää selkokielelle Ellen Whiten sanelemia asioita. Yhteisymmärrys ei kuitenkaan ollut ruusuinen, koska kirjurina toimineet avustajat ihmettelivät Ellen Whiten näkemyksiä ja senpä vuoksi hänen avustansa päätyivät ratkaisuun kirjoittaa ja koota kirjat suurimmalta osalta muista sen ajan hengellisistä lähteistä.

Mm. "Tie kristuksen luo" kirjan osalta käyty selvitys:

”Ellen White ei kirjoittanut kirjaa omakätisesti ---
joten en voi lähettää sinulle käsikirjoitussivun kopiota.
Sen kirjan kokosivat hänen toimitusavustajansa hänen aikaisemmista kirjoituksistaan, jotka nekin ovat Ellen G. Whiten avustajien laatimia suurimmalta osalta.”

Näihin toimitusavustajiin pitäisi laskea mukaan Fannie Bolton.
Me tiedämme myös sen, että Ellen White
ei kirjoittanut Tie Kristuksen luo kirjaa,
vaan sen kirjoittivat ja kokosivat hänen toimitusavustajansa.

68

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lässyn lässyn

      Lässyn lässyn. Valehtele mitä valehtelet. Ei kiinnosta.

      • 666=EGW

        E.White sai viestejä tuonpuoleisesta.


      • lässyn lässyn
        666=EGW kirjoitti:

        E.White sai viestejä tuonpuoleisesta.

        Olet puhdas valehtelija.


      • Miksi sitten

        "Lässyn lässyn. Valehtele mitä valehtelet. Ei kiinnosta."

        En käsitä mitä teet tässä ketjussa. Ketjun otsikko on:
        "Salat julki SDA huijarilahkosta!" ja sen on avannut:
        "Sinua on petetty!"

        Ei luulisi olevan vaikeaa arvata millä tavoin ketju lähtee liikkeelle. Kuitenkin olet jo toisena ketjussa kertomassa, ettei sinua kiinnosta. Miten se on mahdollista, jos puhut totta? Aukesiko ketju ruudullesi itsestään? En usko. Kyllä sinä sen ihan itse avasit hiirtäsi linkissä klikkaamalla.

        Voisin ymmärtää läsnäolosi kirkkoasi arvostelevassa avauksessa, jos tarkoituksesi olisi puolustaa kirkkoasi, mutta kun et tee sitäkään. Annat jokaiselle kuvan henkilöstä joka vihaa kirkkoon kohdistuvaa kritiikkiä, mutta ei uskalla paneutua siihen mitä kriitikko sanoo. Sen sijaan pistät kädet korvillesi ja huudat lässyn lässyn ja toivot, että kriitikko väsyy kun näkee että kritiikillä ei ole vaikutusta. Et anna vaikutelmaa uskossasi varmasta, vaan epävarmasta.


      • Kehno on
        Miksi sitten kirjoitti:

        "Lässyn lässyn. Valehtele mitä valehtelet. Ei kiinnosta."

        En käsitä mitä teet tässä ketjussa. Ketjun otsikko on:
        "Salat julki SDA huijarilahkosta!" ja sen on avannut:
        "Sinua on petetty!"

        Ei luulisi olevan vaikeaa arvata millä tavoin ketju lähtee liikkeelle. Kuitenkin olet jo toisena ketjussa kertomassa, ettei sinua kiinnosta. Miten se on mahdollista, jos puhut totta? Aukesiko ketju ruudullesi itsestään? En usko. Kyllä sinä sen ihan itse avasit hiirtäsi linkissä klikkaamalla.

        Voisin ymmärtää läsnäolosi kirkkoasi arvostelevassa avauksessa, jos tarkoituksesi olisi puolustaa kirkkoasi, mutta kun et tee sitäkään. Annat jokaiselle kuvan henkilöstä joka vihaa kirkkoon kohdistuvaa kritiikkiä, mutta ei uskalla paneutua siihen mitä kriitikko sanoo. Sen sijaan pistät kädet korvillesi ja huudat lässyn lässyn ja toivot, että kriitikko väsyy kun näkee että kritiikillä ei ole vaikutusta. Et anna vaikutelmaa uskossasi varmasta, vaan epävarmasta.

        Näin menee... Taitaa "lässyn lässyn" olla se entinen "pyh" alias "höpön löpön", jolla ei koskaan ole mitään sanottavaa. Ei siis osallistu keskusteluun, huutelee vaan häiriytyneesti. Ehkä hänelle sitten tuottaa suurta tyydytystä, kun joku reagoi näihin tyhmiin huudahduksiin. Mahtava olo "minä poika se herätin huomiota" - niinkö? Voi raasua, ei taida olla noita henkisiä resursseja kovin mittavasti, kun tuo "antikin" on mitä on...


    • Mitä valehtelua

      ja lähimäisen (Ellenin) syyttelyä!

      Sanoit, että:
      &&& Ellen White ei kirjoittanut Tie Kristuksen luo kirjaa,
      vaan sen kirjoittivat ja kokosivat hänen toimitusavustajansa.&&& ISO VALE!

      Ihan sama, kuka sen pani paperille, niin SE OLI ja ON E G W kirjoittama kirja, kuten KAIKKI muutkin hänen teoksistaan.

      Elen G White oli omien sanojensa mukaan "Jumalan SANAN SAATAJA" ja hänellä oli todistetusti profetoimisen lahja.

      Olen lukenut kirjan hänen profetoinnistaan ja ne toteutuvat kaikki aikanaan.

      Luin jo 1937 painetusta teoksesta esimerkiksi ennustuksen niistä amerikan tornitalojen tuhosta ja oli niinkuin olisi päivälehdestä lukenut uutisen kun se aikanaan sitten tapahtui.

      Samoin venäjällä tapahtunut atomivoimalan(Sernobil)räjähdys ja monta, monta muuta. Että sinun on turhaa tulla väittämään, että sellaiset asiat olisivat jotenkin vain ihmisviisautta, tai hulluutta.

    • Huomenta

      Lähestyt asiaa väärästä näkökulmasta. Lähestyt ihmistä ihmisenä.
      Sinun tulee lähestyä kaikkea kirjoitettua sanaa 1 Tess 5:19-23 metodia vasten.
      Jokainen sällistä lukkariin- likasta mummoon, mammasta paaparaiseen ja papista pastoriin arvostelee itse henkilökohtaisesti jokaisen sanan mitä on kirjoitettu ja pitää itse henkilökohtaisesti sen sanan minkä itse henkilökohtaisesti näkee juuri sillä hetkelle precis itse henkilökohtaisesti hyväksi itse henkilökohtaisesti.
      > Tämä on se näkökulma missä lähestytään kaikkea kirjoitettua sanaa !
      >>>>>>>>>>> 1 Tess 5:19-23 on tärkeä.

      Ellen G White oli hurkas nainen joka uhrasi elämänsä Kristuksen arvovallan Raamatun auktoriteetin Jumalan Room 3:20 synnin opettavan merkityksen korottajana ja eli itse sen mukaisen elämän.
      Hän oli ihminen- hengellinen tuottelias kirjailija jonka jokainen sana on merkitty muistiin mitä on kirjoittanut. Hän oli kaikessa sen ajan tiedon valossa ja varassa niin kuin kaikki muutkin ihmiset. >>>>>>> Hänen oletettua profetian lahjaa ovat miljoonat ihmiset koetelleet Raamatulla ja tutkineet. Hänen jokainen sana ei ole toki profetian sanaa eli suoraa ilmoitusta Jumalalta, mutta jotkut sanat on tulkittu itse henkilökohtaisesti aina itse kukin oman mielen mukaan profetian sanaksikin. Uusia mooseksia ei kasva joka oksalla ja itse katson asiaa Apt 21:9 vasten paljolti. Hankalina aikoina kuten tuossa 21:9 alkuseurakunnan roomalaishankaluuksien aikaan- ja hengellinen herätys on hyvinkin ollut sekin sellainen pimeän keskiajan jälkeen 1800 luvulla että Jumala on antanut halukkaille lisävaloja. Profetian lahja on armolahja joka harvakseltaan esiintynyt silloin kun on tarvittu ja ollut halukkaita vastaanottajia tarpeeseen, siis tarpeeseen halukkaasti vastaanottajia. Ei Jumala kaivoon sanojaan kaada.

      Ei kukaan ole niin tyhmä etteikö käyttäisi sihteerejä taikka sihteerikköjä niin kiireinen kun hänkin oli jos sihteerikköjä ja sihteereitä on käytettävissä.

      Ellen G White 1827-1915 sanoi itse että ei saa puhua hänestä mitään ellei toinen ensin tunne hyvin Raamattua. Lue lisäksi 1 Tess 5:23 jae hyvin ja ne muutkin jakeet.

      Ellen G Whiten lahja oli seurakunnan hyväksi. Koskaan ei profetian lahja ole yhden ihmisen hyväksi, sellainen liittyy uskon lahjaan kaikki henkilökohtainen vahvistus jos sellaista saa. Profetian lahja on aina suuremman joukon hyväksi ollakseen profetian lahja. Tietenkin Ellen GW hyödytti oman aikansa seurakuntaa. Joitakin asioita on tietenkin millä on merkitystä kaikkena aikana loppuun asti ja itse olen tulkinnut olennaisen arvosisällön tällä: >> Ilm 14:12, 12:17, Hebr 12:14, Jaak 2:10, Nämä olivat ne arvot (minun mukaan) joita Ellen GW korotti pelastuksen neuvona ja joiden eteen hän teki töitä auttaakseen ihmisiä Jumalan työssä uskossa.

      Hän oli yksinkertaisesti Raamatun opettaja, hengellinen tuottelias kirjailija,
      joilla ilmeisesti oli profetiankin sanoja jotka pitää jokaisen itse löytää ja arvostella itse.

      Kirkossa tutkitaan EGW kirjoituksia, muitakin kirjoituksia Raamattu tunneilla ja arvostellaan kirjoituksia yhdessä Raamattu kourassa itse kukin.
      > Kirkko ei voi antaa julkilausumia aikanasa odottavista asioista etukäteen.
      Ajan merkit kertoi Jeesus itse, Raamatun opetti Jeesus itse ja 2 Piet 1:21.

      Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      keskustelijana

      • säätiöity

        Adventismiin kuuluu suuri rakkaus Ellen Whiteä kohtaan. Ellen W on säätiöity ja koroitettu kirkon toimesta Totuuden Valoksi.
        Osa adventisteista puolustaa mustasukkaisest Elleniä.
        Jokaisen addventistin on omistettava Ellen Whiten kirjoja.
        White EI OLE kristittyjen profeetta.


      • lässyn lässyn
        säätiöity kirjoitti:

        Adventismiin kuuluu suuri rakkaus Ellen Whiteä kohtaan. Ellen W on säätiöity ja koroitettu kirkon toimesta Totuuden Valoksi.
        Osa adventisteista puolustaa mustasukkaisest Elleniä.
        Jokaisen addventistin on omistettava Ellen Whiten kirjoja.
        White EI OLE kristittyjen profeetta.

        Lässyn lässyn. Sama itkuvirsi päivästä toiseen.


      • adv lässylle
        lässyn lässyn kirjoitti:

        Lässyn lässyn. Sama itkuvirsi päivästä toiseen.

        Ellen White - yli 2100 profetaallista unta ja näkyä eli enemmän kuin Raamatussa yhteensä.


      • lässyn lässyn
        adv lässylle kirjoitti:

        Ellen White - yli 2100 profetaallista unta ja näkyä eli enemmän kuin Raamatussa yhteensä.

        Lässyn lässyn.


      • Korvat kiinni
        lässyn lässyn kirjoitti:

        Lässyn lässyn.

        Lässyn lässyn? Peität korvasi ja toivot ettet kuule? Suljet silmäsi, ettet vaan näkisi? Totuus ei vain kiinnosta.


      • Kameleontti
        Korvat kiinni kirjoitti:

        Lässyn lässyn? Peität korvasi ja toivot ettet kuule? Suljet silmäsi, ettet vaan näkisi? Totuus ei vain kiinnosta.

        "lässyn lässyn" lienee entinen "pyh", kun tuo hengen anti(?) on niin samantapaista... Käyttää välillä myös nimimerkkiä "höpön löpön"


      • lässyttäjälle
        Korvat kiinni kirjoitti:

        Lässyn lässyn? Peität korvasi ja toivot ettet kuule? Suljet silmäsi, ettet vaan näkisi? Totuus ei vain kiinnosta.

        Valheesi ei minua kiinnosta.


      • säätiöity kirjoitti:

        Adventismiin kuuluu suuri rakkaus Ellen Whiteä kohtaan. Ellen W on säätiöity ja koroitettu kirkon toimesta Totuuden Valoksi.
        Osa adventisteista puolustaa mustasukkaisest Elleniä.
        Jokaisen addventistin on omistettava Ellen Whiten kirjoja.
        White EI OLE kristittyjen profeetta.

        Hei-

        Kirjoituksia tutkitaan ja arvostelee jokainen itse henkilökohtaisesti ja pitää sen minkä näkee hyväksi.

        Se että EGW säätiö on olemassa on tahdottu vaalia tietenkin hengellisen kirjailijan perintöä ja miljoonat ihmiset ovat koetelleet hänen kirjoituksensa Raamatulla.
        Tässä joukossa suuri määrä teologian korkean professionaalisen tiedon omaavia ihmisiä. 1 Tess 5:19-23, itse kukin henk koht. - Kirkon teologian ja rinnakkaistieteiden taologit, kandidaatit, maisterity ja tohtorit eivät ole paenneet mihinkään toiseen muuhun piiriin ja pariin., Uskaltavat varmaan tunnustautua täysijärkisisksikin kun suorittavat- suorittivat yliopistokursseja ja tutkintojakin.

        Velvollisuuksia ei ihmisvainajaa kohtaan ole ainokaistakaan olemassa kenellekään; 1 Tess 5:19-23.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelijana


      • Kumpaa tarkoitat
        lässyttäjälle kirjoitti:

        Valheesi ei minua kiinnosta.

        "Valheesi ei minua kiinnosta."

        Mitähän sinä mahdat tarkoittaa valheellani? Katsotaan vaikka tätä Ellenin tekstiä, voit kertoa mitä valheella tarkoitat:

        "The colored people should not urge that they be placed on an equality with white people. The relation of the two races has been a matter hard to deal with, and I fear that it will ever remain a most perplexing problem.
        I know that if we attempt to meet the ideas and preferences of some of the colored people, we shall find our way blocked completely. The work of proclaiming the truth for this time is not to be hindered by an effort to adjust the position of the Negro race. Should we attempt to do this we should find that barriers like mountains would be raised to hinder the work that God desires to have done. If we move quietly and judiciously, laboring in the way that God has marked out, both white and colored people will be benefited by our labors." (Testimonies for the Church, Volume Nine, page 214 paragraph 3-page 215 paragraph 0.)"

        Onko tässä nyt sitten valhetta se, että:

        1) Ellen ei ole koskaan tuota kirjoittanut ja minä lainaan virheellistä lähdettä? vai:

        2) Ellenin väite, että värillisten ei tulisi tavoitella tasa-arvoisuutta valkoisten kanssa ei ole jumalallista puhetta?

        Kumpaa sinä nyt sitten oikeen valheella tarkoitat? Jos sinulla on varma tieto, että Ellen ei koskaan kirjoittanut tuota mitä hänen kirjoittamakseen väitetään, olet oikeassa, sinun ei tarvitse valheesta kiinnostua. Mutta jos Ellen on todellakin noin sanonut, sinun pitäisi kiinnostua asiasta valtavasti, koska kirkkosi profeetaksi nostama henkilö puhuukin Raamatun vastaisesti. Iäisyyskohtalosi vuoksi sen pitäisi kiinnostaa jokaista joka uskaltaa ajatella.


      • Antiellunisti
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei-

        Kirjoituksia tutkitaan ja arvostelee jokainen itse henkilökohtaisesti ja pitää sen minkä näkee hyväksi.

        Se että EGW säätiö on olemassa on tahdottu vaalia tietenkin hengellisen kirjailijan perintöä ja miljoonat ihmiset ovat koetelleet hänen kirjoituksensa Raamatulla.
        Tässä joukossa suuri määrä teologian korkean professionaalisen tiedon omaavia ihmisiä. 1 Tess 5:19-23, itse kukin henk koht. - Kirkon teologian ja rinnakkaistieteiden taologit, kandidaatit, maisterity ja tohtorit eivät ole paenneet mihinkään toiseen muuhun piiriin ja pariin., Uskaltavat varmaan tunnustautua täysijärkisisksikin kun suorittavat- suorittivat yliopistokursseja ja tutkintojakin.

        Velvollisuuksia ei ihmisvainajaa kohtaan ole ainokaistakaan olemassa kenellekään; 1 Tess 5:19-23.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelijana

        Ellenin kirjoittama kama on kyllä surkuhupaisaakin: polkupyörällä ajo syntiä, samoin pienten hilkkamyssyjen, joissa on nauhat leuan alla, käyttö, rukoukset eivat nouse taivaisiin, jos pöydällä on maitoa tai kananmunia jne. Johan on profeetta! Mutta pakkohan Elleniin on uskoa, kun pääkonferenssi ja kirkko käskevät, opinkohdat pakottavat ja kastelupaus sitoo. Äly hoi, älä jätä!


      • Kaunokirjallisuutta?
        Antiellunisti kirjoitti:

        Ellenin kirjoittama kama on kyllä surkuhupaisaakin: polkupyörällä ajo syntiä, samoin pienten hilkkamyssyjen, joissa on nauhat leuan alla, käyttö, rukoukset eivat nouse taivaisiin, jos pöydällä on maitoa tai kananmunia jne. Johan on profeetta! Mutta pakkohan Elleniin on uskoa, kun pääkonferenssi ja kirkko käskevät, opinkohdat pakottavat ja kastelupaus sitoo. Äly hoi, älä jätä!

        Adventisti joka lukee kaunokirjallisuutta ruokki hengellisyyttä tuhoavaa pahaa.

        "The readers of fiction are indulging an evil that destroys spirituality, eclipsing the beauty of the sacred page. It creates an unhealthy excitement, fevers the imagination, unfits the mind for usefulness, weans the soul from prayer, and disqualifies it for any spiritual exercise.{CCh 168.5}"

        Romaanien lukeminen on huono tapa, sillä se poistaa kiinnostuksen opiskella Raamattua ja synnistä tulee vähemmän vastenmielistä. Romaanien lukemisen kautta Saa-tana voi ottaa sielun valtaansa.

        "Before accepting the present truth, some had formed the habit of novel reading. Upon uniting with the church, they made an effort to overcome this habit. To place before this class reading similar to that which they have discarded is like offering intoxicants to the inebriate. Yielding to the temptation continually before them, they soon lose their relish for solid reading. They have no interest in Bible study. Their moral power becomes enfeebled. Sin appears less and less repulsive. There is manifest an increasing unfaithfulness, a growing distaste for life’s practical duties. As the mind becomes perverted, it is ready to grasp any reading of a stimulating character. Thus the way is open for Satan to bring the soul fully under his domination.244{CCh 170.4}"


      • Antiellunisti
        Kaunokirjallisuutta? kirjoitti:

        Adventisti joka lukee kaunokirjallisuutta ruokki hengellisyyttä tuhoavaa pahaa.

        "The readers of fiction are indulging an evil that destroys spirituality, eclipsing the beauty of the sacred page. It creates an unhealthy excitement, fevers the imagination, unfits the mind for usefulness, weans the soul from prayer, and disqualifies it for any spiritual exercise.{CCh 168.5}"

        Romaanien lukeminen on huono tapa, sillä se poistaa kiinnostuksen opiskella Raamattua ja synnistä tulee vähemmän vastenmielistä. Romaanien lukemisen kautta Saa-tana voi ottaa sielun valtaansa.

        "Before accepting the present truth, some had formed the habit of novel reading. Upon uniting with the church, they made an effort to overcome this habit. To place before this class reading similar to that which they have discarded is like offering intoxicants to the inebriate. Yielding to the temptation continually before them, they soon lose their relish for solid reading. They have no interest in Bible study. Their moral power becomes enfeebled. Sin appears less and less repulsive. There is manifest an increasing unfaithfulness, a growing distaste for life’s practical duties. As the mind becomes perverted, it is ready to grasp any reading of a stimulating character. Thus the way is open for Satan to bring the soul fully under his domination.244{CCh 170.4}"

        Näin siis kaikki esim. kielten opettajiksi opiskelevat adventistit ovat syvääkin syvemmällä synnin kuilussa? Koskeeko äidinkielen opettajia "myllynkivivertaus", kun laittavat oppilaitaan lukemaan kaunokirjallisuutta? Voi kauhistus noita Ellun oppeja!


      • Jeesus riittää!
        Kumpaa tarkoitat kirjoitti:

        "Valheesi ei minua kiinnosta."

        Mitähän sinä mahdat tarkoittaa valheellani? Katsotaan vaikka tätä Ellenin tekstiä, voit kertoa mitä valheella tarkoitat:

        "The colored people should not urge that they be placed on an equality with white people. The relation of the two races has been a matter hard to deal with, and I fear that it will ever remain a most perplexing problem.
        I know that if we attempt to meet the ideas and preferences of some of the colored people, we shall find our way blocked completely. The work of proclaiming the truth for this time is not to be hindered by an effort to adjust the position of the Negro race. Should we attempt to do this we should find that barriers like mountains would be raised to hinder the work that God desires to have done. If we move quietly and judiciously, laboring in the way that God has marked out, both white and colored people will be benefited by our labors." (Testimonies for the Church, Volume Nine, page 214 paragraph 3-page 215 paragraph 0.)"

        Onko tässä nyt sitten valhetta se, että:

        1) Ellen ei ole koskaan tuota kirjoittanut ja minä lainaan virheellistä lähdettä? vai:

        2) Ellenin väite, että värillisten ei tulisi tavoitella tasa-arvoisuutta valkoisten kanssa ei ole jumalallista puhetta?

        Kumpaa sinä nyt sitten oikeen valheella tarkoitat? Jos sinulla on varma tieto, että Ellen ei koskaan kirjoittanut tuota mitä hänen kirjoittamakseen väitetään, olet oikeassa, sinun ei tarvitse valheesta kiinnostua. Mutta jos Ellen on todellakin noin sanonut, sinun pitäisi kiinnostua asiasta valtavasti, koska kirkkosi profeetaksi nostama henkilö puhuukin Raamatun vastaisesti. Iäisyyskohtalosi vuoksi sen pitäisi kiinnostaa jokaista joka uskaltaa ajatella.

        >>>Mutta jos Ellen on todellakin noin sanonut, sinun pitäisi kiinnostua asiasta valtavasti, koska kirkkosi profeetaksi nostama henkilö puhuukin Raamatun vastaisesti. Iäisyyskohtalosi vuoksi sen pitäisi kiinnostaa jokaista joka uskaltaa ajatella.


      • Siinä tapauksessa
        Jeesus riittää! kirjoitti:

        >>>Mutta jos Ellen on todellakin noin sanonut, sinun pitäisi kiinnostua asiasta valtavasti, koska kirkkosi profeetaksi nostama henkilö puhuukin Raamatun vastaisesti. Iäisyyskohtalosi vuoksi sen pitäisi kiinnostaa jokaista joka uskaltaa ajatella.

        "Ei todellakaan tarvitse kiinostaa, Jeesus riittää ja YKSIN Hän, myöskin adventisteille ja Ellenille."

        Siinä tapauksessa adventistikirkko on varmaankin virallisesti sanoutunut irti Ellenin vääristä opetuksista?


      • Antiellunisti kirjoitti:

        Ellenin kirjoittama kama on kyllä surkuhupaisaakin: polkupyörällä ajo syntiä, samoin pienten hilkkamyssyjen, joissa on nauhat leuan alla, käyttö, rukoukset eivat nouse taivaisiin, jos pöydällä on maitoa tai kananmunia jne. Johan on profeetta! Mutta pakkohan Elleniin on uskoa, kun pääkonferenssi ja kirkko käskevät, opinkohdat pakottavat ja kastelupaus sitoo. Äly hoi, älä jätä!

        Hei !


        Noissa ei ole mitään muuta kuin jotakin, en nyt kehitä oikeita sanoja.

        Mutta totuudesta niissä ei ole kyse. Ei kukaan noin kaistapäinen ole että tuollaisia edes luulisi. Pitää käyttää pikkusen älyä.

        Monenlaista tarinaa saa kun lainaa jonkun lauseen irti asiayhteydestään ja tulkitsee lausetta sitten omien tarkoitusperien mukaisesti miten tahtoo.
        > Ei noissa väittämissä mitään muuta taigaa ole enkä viitsi niihin edes vastata jokaiseen- kyllä niihin vastaukset on mistä todellisuudesta on kyse noissa mitä kerroit. Ei ollenkaan ole sellaisista asioista siis tuollaisenaan mitä esität eikä äly ole jättänyt. Äly on himassa hyvin ollut kyllä.,

        Sanon nyt lyhyesti äkkiä kuitenkin että "hillamyssyissä" on kyse sen ajan raskaista päälaitteista. Sellaiset voivat painaa 10-15 kg jopa. Niissä käytettiin lyijypainoja että pysyivät päässä. Naiset käyttivät sellaisia, miehet kalukukkaroita, ja liian pienillä kengillä on pinennetty jalkoja ja naisten muotoja parannettu korseteilla niin ettei hengitys kulkenut., Kyse oli tällaisista päälaitteista.
        > Polkupyöräilyssä on saattanut olla kyse hameen ja pyörän yhdistelmästä.
        Ei ole tarkoitus näytellä alushousuja miehille tuulisessa säässä.
        Kyse oli siis näissä turhamaisuudesta, epäterveellisestä muodista ja siveydestä.
        > Rukoukset nousevat aina taivaisiin totuudessa ja hengessä, mutta kananmunissa ja maidossa on ollut kyse lopun ajan eläintaudeista. Alueittain joudutaan saastumisen ja eläintautien vuoksi ravintoaineita hylkäämään.
        Joisitko hullun lehmän maitoa -voita, ja söisitkö kanasalmonella munia ? Tästä on kyse. Ihmisiinkin tarttuvaa kanasalmonellaa on tavattu jo.


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila


      • Kaunokirjallisuutta? kirjoitti:

        Adventisti joka lukee kaunokirjallisuutta ruokki hengellisyyttä tuhoavaa pahaa.

        "The readers of fiction are indulging an evil that destroys spirituality, eclipsing the beauty of the sacred page. It creates an unhealthy excitement, fevers the imagination, unfits the mind for usefulness, weans the soul from prayer, and disqualifies it for any spiritual exercise.{CCh 168.5}"

        Romaanien lukeminen on huono tapa, sillä se poistaa kiinnostuksen opiskella Raamattua ja synnistä tulee vähemmän vastenmielistä. Romaanien lukemisen kautta Saa-tana voi ottaa sielun valtaansa.

        "Before accepting the present truth, some had formed the habit of novel reading. Upon uniting with the church, they made an effort to overcome this habit. To place before this class reading similar to that which they have discarded is like offering intoxicants to the inebriate. Yielding to the temptation continually before them, they soon lose their relish for solid reading. They have no interest in Bible study. Their moral power becomes enfeebled. Sin appears less and less repulsive. There is manifest an increasing unfaithfulness, a growing distaste for life’s practical duties. As the mind becomes perverted, it is ready to grasp any reading of a stimulating character. Thus the way is open for Satan to bring the soul fully under his domination.244{CCh 170.4}"

        Hei-


        Ihminen on mitä syö silmilläänkin. -Ruokkii ja kasvattaa mielihalujaan.

        1 Joh 2:15 -16 !

        Joh 15:18-19, 14:17, 27, 1 Kor 3:19,
        1 Joh 2:17, 3:13, Jaak 1:27, 3:6, 4:4, Matt 18:7,

        yst. t. Jari Laurila
        keskustelijana


      • Aivan kaikki
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei-


        Ihminen on mitä syö silmilläänkin. -Ruokkii ja kasvattaa mielihalujaan.

        1 Joh 2:15 -16 !

        Joh 15:18-19, 14:17, 27, 1 Kor 3:19,
        1 Joh 2:17, 3:13, Jaak 1:27, 3:6, 4:4, Matt 18:7,

        yst. t. Jari Laurila
        keskustelijana

        "Ihminen on mitä syö silmilläänkin. -Ruokkii ja kasvattaa mielihalujaan."

        Varmastikin. En väitä vastaan tuolta osin. Mutta huomaathan, että Ellen White ei kiellä vain haitallista kaunokirjallisuuttaa vaan aivan kaiken kaunokirjallisuuden. Mitä mieltä olet siitä?


      • Jeesus riittää! kirjoitti:

        >>>Mutta jos Ellen on todellakin noin sanonut, sinun pitäisi kiinnostua asiasta valtavasti, koska kirkkosi profeetaksi nostama henkilö puhuukin Raamatun vastaisesti. Iäisyyskohtalosi vuoksi sen pitäisi kiinnostaa jokaista joka uskaltaa ajatella.

        Hei-

        Pitää ensin lukea ja osata Raamattu hyvin- ja vasta sitten puhua "ellenistä"

        Niin Ellen G White (1927-1915) itse toivoi ja sanoi.


        1 Tess 5:19-23 jae 23 !
        Siinä ohje kaikkeen mitä ihmiset kirjoittavat. Ellen itse antoi tuon ohjeen.

        Hän uhrasi elämänsä Jeesuksen Kristuksen- Raamatun arvovallan korottamiselle sekä teki selväksi lain merkityksen synnin opettajana, sekä "kuuliaisuuden" merkityksenä 1 Joh 5:23-, 2:1-5, Room 3:20, 6:22-23 ajan loppuun saakka. Ilm 12:17, 14:12, Hebr 12:14.


        Siinä tärkeät Raamatun paikat !

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelijana


      • Onko irrottautunut?
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei !


        Noissa ei ole mitään muuta kuin jotakin, en nyt kehitä oikeita sanoja.

        Mutta totuudesta niissä ei ole kyse. Ei kukaan noin kaistapäinen ole että tuollaisia edes luulisi. Pitää käyttää pikkusen älyä.

        Monenlaista tarinaa saa kun lainaa jonkun lauseen irti asiayhteydestään ja tulkitsee lausetta sitten omien tarkoitusperien mukaisesti miten tahtoo.
        > Ei noissa väittämissä mitään muuta taigaa ole enkä viitsi niihin edes vastata jokaiseen- kyllä niihin vastaukset on mistä todellisuudesta on kyse noissa mitä kerroit. Ei ollenkaan ole sellaisista asioista siis tuollaisenaan mitä esität eikä äly ole jättänyt. Äly on himassa hyvin ollut kyllä.,

        Sanon nyt lyhyesti äkkiä kuitenkin että "hillamyssyissä" on kyse sen ajan raskaista päälaitteista. Sellaiset voivat painaa 10-15 kg jopa. Niissä käytettiin lyijypainoja että pysyivät päässä. Naiset käyttivät sellaisia, miehet kalukukkaroita, ja liian pienillä kengillä on pinennetty jalkoja ja naisten muotoja parannettu korseteilla niin ettei hengitys kulkenut., Kyse oli tällaisista päälaitteista.
        > Polkupyöräilyssä on saattanut olla kyse hameen ja pyörän yhdistelmästä.
        Ei ole tarkoitus näytellä alushousuja miehille tuulisessa säässä.
        Kyse oli siis näissä turhamaisuudesta, epäterveellisestä muodista ja siveydestä.
        > Rukoukset nousevat aina taivaisiin totuudessa ja hengessä, mutta kananmunissa ja maidossa on ollut kyse lopun ajan eläintaudeista. Alueittain joudutaan saastumisen ja eläintautien vuoksi ravintoaineita hylkäämään.
        Joisitko hullun lehmän maitoa -voita, ja söisitkö kanasalmonella munia ? Tästä on kyse. Ihmisiinkin tarttuvaa kanasalmonellaa on tavattu jo.


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila

        "Mutta totuudesta niissä ei ole kyse. Ei kukaan noin kaistapäinen ole että tuollaisia edes luulisi."

        Onko adventistikirkko virallisesti sanoutunut noista irti?


      • Siinä tapauksessa kirjoitti:

        "Ei todellakaan tarvitse kiinostaa, Jeesus riittää ja YKSIN Hän, myöskin adventisteille ja Ellenille."

        Siinä tapauksessa adventistikirkko on varmaankin virallisesti sanoutunut irti Ellenin vääristä opetuksista?

        Hei !

        Miljoonat ihmiset ovat koetelleet kaiken mitä Ellen GW kirjoitti.

        1 Tess 5:19-23.

        Jokaisen pitää käyttää tuota Raamatun ohjetta ja tuktia kaiken itse ja pitää itse sen minkä näkee just sillä hetkellä precis hyväksi. Itse hen koht. jokainen pappi lukkari likka- sälli, mummo ja paaparainen_ itse.

        Jumalan siunausta
        'Jari Laurila
        keskustelijana


      • Sitä en kysynyt
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei !

        Miljoonat ihmiset ovat koetelleet kaiken mitä Ellen GW kirjoitti.

        1 Tess 5:19-23.

        Jokaisen pitää käyttää tuota Raamatun ohjetta ja tuktia kaiken itse ja pitää itse sen minkä näkee just sillä hetkellä precis hyväksi. Itse hen koht. jokainen pappi lukkari likka- sälli, mummo ja paaparainen_ itse.

        Jumalan siunausta
        'Jari Laurila
        keskustelijana

        "Miljoonat ihmiset ovat koetelleet kaiken mitä Ellen GW kirjoitti."

        Kysymykseni ei varsinaisesti koskenut sitä onko Ellenin kirjoittamaa koetultu. Kysyin pikemminkin, että onko adventistikirkko virallisesti sanoutunut irti Ellenistä? Edes siltä osin, kuin adventistikirkko itsekin on sitä mieltä, että Ellen oli väärässä? Vai onko Ellen missään väärässä adventistikirkon mielestä?


      • Onko irrottautunut? kirjoitti:

        "Mutta totuudesta niissä ei ole kyse. Ei kukaan noin kaistapäinen ole että tuollaisia edes luulisi."

        Onko adventistikirkko virallisesti sanoutunut noista irti?

        Hei-

        Adventtikirkolla ei ole mitään tekemistä esittämiesi sanojen kanssa koskaan ollutkaan.
        Sinulla on väärä osoite kokonaan sanojen kanssa joita esitit.

        Kerroin jo edellä mistä on ollut kyse- alushousujen esittelyssä, 10-15 kg päälaitteissa, ja eläintaudeissa ja saastumisessa asiayhteydessä. Lue mitä edellä kirjoitin.


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelijana


      • Eli irtisanoutuu
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei-

        Adventtikirkolla ei ole mitään tekemistä esittämiesi sanojen kanssa koskaan ollutkaan.
        Sinulla on väärä osoite kokonaan sanojen kanssa joita esitit.

        Kerroin jo edellä mistä on ollut kyse- alushousujen esittelyssä, 10-15 kg päälaitteissa, ja eläintaudeissa ja saastumisessa asiayhteydessä. Lue mitä edellä kirjoitin.


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelijana

        "Adventtikirkolla ei ole mitään tekemistä esittämiesi sanojen kanssa koskaan ollutkaan."

        Ne sanat ovat kuitenkin Ellen Whiten sanoja. Ymmärrän kirjoittamasi niin, että adventistikirkko irtisanoutuu viimeistään nyt noista Ellen Whiten kirjoituksista.


      • Anneriitta2
        Antiellunisti kirjoitti:

        Näin siis kaikki esim. kielten opettajiksi opiskelevat adventistit ovat syvääkin syvemmällä synnin kuilussa? Koskeeko äidinkielen opettajia "myllynkivivertaus", kun laittavat oppilaitaan lukemaan kaunokirjallisuutta? Voi kauhistus noita Ellun oppeja!

        Tiedän, että kaunokirjallisuutta opetuksessa ei pidetä suotavana. Tietynlaisia ehkä, mutta ei mitään analyyttistä, omia ajatuksia herättävää. Siis sellaisia, joissa ns. opetus on hyvin sormella osoittelevaa. Kokemuksesta puhun. Kirjallisuuden syventävät opinnot yliopistossa opiskelleena tätä on vaikea ymmärtää. Kirjallisuushan rikastuttaa monipuolisesti ihmistä, monella tapaa: lohtua, viihdettä, samastumista, kieli rikastuu jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
        Mutta hyvää pääsiäistä kaikille!!


      • Anneriitta2
        Anneriitta2 kirjoitti:

        Tiedän, että kaunokirjallisuutta opetuksessa ei pidetä suotavana. Tietynlaisia ehkä, mutta ei mitään analyyttistä, omia ajatuksia herättävää. Siis sellaisia, joissa ns. opetus on hyvin sormella osoittelevaa. Kokemuksesta puhun. Kirjallisuuden syventävät opinnot yliopistossa opiskelleena tätä on vaikea ymmärtää. Kirjallisuushan rikastuttaa monipuolisesti ihmistä, monella tapaa: lohtua, viihdettä, samastumista, kieli rikastuu jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
        Mutta hyvää pääsiäistä kaikille!!

        Tarkennan omaa viestiäni. Siis sellainen kirjallisuus hyväksytään, missä opetus on hyvin konkreettista, sormella osoittelevaa. Käytännössä tietysti Kirjatoimen julkaisut.


      • Antiellunisti
        Eli irtisanoutuu kirjoitti:

        "Adventtikirkolla ei ole mitään tekemistä esittämiesi sanojen kanssa koskaan ollutkaan."

        Ne sanat ovat kuitenkin Ellen Whiten sanoja. Ymmärrän kirjoittamasi niin, että adventistikirkko irtisanoutuu viimeistään nyt noista Ellen Whiten kirjoituksista.

        Voi ei Adventtikirkko ikinä Ellenistä sanoudu irti, siinähän menisi koko oma erityisidentiteetti ja käteen jäisi vain Raamattu ja Jeesus kuten muillakin kristityillä. Mutta kun adventistit ovat sitä mieltä, että muut kristityt ovat "pimennossa" ja Babylonin huoria, niin täytyy todeta, että Ellen G Whitella (hänhän se nimenomaan on se Adventtikirkkoa muusta kristikunnasta erottava tekijä) on kovinkin tärkeä osa adventismin pelastusopissa. Näin loogisesti se menee. Jos Adventtikirkolle riittäisi Raamattu ja Jeesus, niin Elleniä ei tarvittaisi, mutta kun ei...


      • Sitä en kysynyt kirjoitti:

        "Miljoonat ihmiset ovat koetelleet kaiken mitä Ellen GW kirjoitti."

        Kysymykseni ei varsinaisesti koskenut sitä onko Ellenin kirjoittamaa koetultu. Kysyin pikemminkin, että onko adventistikirkko virallisesti sanoutunut irti Ellenistä? Edes siltä osin, kuin adventistikirkko itsekin on sitä mieltä, että Ellen oli väärässä? Vai onko Ellen missään väärässä adventistikirkon mielestä?

        Hei !

        Ellen GW ei ole erehtymätön, ei ollut Mooseskaan eikä yksikään opetuslapsikaan ollut erehtymätön,. Jokainen ihminen Moosesta myöten olivat kaikessa sen ajan tiedon valossa ja jokaisella oli oma persoonallisuus ja oma persoonallinen sanakielensä ja tapansa. Jos Jumala antoi jotakin suoraan 2 Piet 1:21, - senkin he pukivat omaan persoonalliseen sanakieleensä ja aikansa tapakulttuuriin.
        Eivät Jumalan antamaa aina itse edes ymmärtäneetkään vaan sanoma selvisi myöhemmin kun aika oli kypsä.

        Ei ole mitään syytä sanoutua irti "ellenistä."
        Ellen GW oli oman aikansa seurakunnan hyödyksi (Apt 21:9) ja monet opetukset ovat hyviä ajan loppuun saakka. 1 Tess5:19-23.
        Ellenin kirjoituksissa on huomoitava aina että hän oli oman aikansa tapahtumakulttuurin tiedon varassa ja opetti Raamattua- korotti Kristusta ja Raamatun arvovaltaa- ja Jumalan lakia synnin opettajana.
        > Ei ole mitään syytä hyljätä hyviä opetuksia, mutta jokainen pappi, likka, mummo, sälli paaparainenkin tutkii ja arvostelee itse kaiken 1 Tess 5:19-23 mukaan ja pitää sen mistä itte tykkää että on hyvää, nk. Raamatun ohje 1 Tess 5:19-23 neuvoo.

        Kirkko ei ole mitenkään luopunut "ellenistä" mutta hänen kirjallisuutensa- hengellinen tuotelias kirjaillija on 1800 luvun tapahtuma- tapa- kulttuurin aikalaisia- ja yksikään kirja ei kelpaa sellaisenaan painoon enää nykyihmiselle.
        > Eli pitää osata soveltaa.


        Mutta "Tie Kristuksen luo" "Kristuksen vertaukset" mm.- ainakin ovat kelpoja sellaisinaan viimeisinä painoksina. On muitakin- kyllä kelpoja- luettavissa nykykielelläkin tapahtuma-ajassamme- onhan monia asioita joista on opetuksissa hyötyä ajan loppuun saakka.
        On kuitenkin kirjoituksia jotka ovat aikansa eläneitä- metodit lähetystyölle ovat muuttuneet kirjaevankelistojen ja kokous-saarnaajien ajoista esim. mm.-

        Kyllä kelpoa Elleniä luettavaksi löytyy vieläkin- mutta osa jää historiaan aikansa eläneinä koska on 1800 luvun ajoista kyse- 1900 luvun alusta- mutta ei niissä mitään katumista ole- ovat vain historiaa nykyihmiselle vanhanaikaisia, mutta soveltaen osaaville ihan mielenkiintoisia ja hyviä kaikki.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelijana


      • Tämä ainakin
        Antiellunisti kirjoitti:

        Voi ei Adventtikirkko ikinä Ellenistä sanoudu irti, siinähän menisi koko oma erityisidentiteetti ja käteen jäisi vain Raamattu ja Jeesus kuten muillakin kristityillä. Mutta kun adventistit ovat sitä mieltä, että muut kristityt ovat "pimennossa" ja Babylonin huoria, niin täytyy todeta, että Ellen G Whitella (hänhän se nimenomaan on se Adventtikirkkoa muusta kristikunnasta erottava tekijä) on kovinkin tärkeä osa adventismin pelastusopissa. Näin loogisesti se menee. Jos Adventtikirkolle riittäisi Raamattu ja Jeesus, niin Elleniä ei tarvittaisi, mutta kun ei...

        "Voi ei Adventtikirkko ikinä Ellenistä sanoudu irti"

        No, ainakin Jari Laurila näyttää irtisanoutuvan Ellen Whiten sanoista.


      • Eli irtisanoutuu kirjoitti:

        "Adventtikirkolla ei ole mitään tekemistä esittämiesi sanojen kanssa koskaan ollutkaan."

        Ne sanat ovat kuitenkin Ellen Whiten sanoja. Ymmärrän kirjoittamasi niin, että adventistikirkko irtisanoutuu viimeistään nyt noista Ellen Whiten kirjoituksista.

        Adventtikirkolla ei ole sanojesi kanssa mitään tekemistä eikä niiden väitteiden kanssa mitä esität ei Adventtikirkolla ole mitään tekemistä.

        Olet väärässä osoitteessa. Väärä kirkko Adventtikirkko Sinun esittämiesi sanojen kanssa.

        Lue uudelleen mitä kirjoitin ja mene oikeaan kirkkoon sanojen kanssa jotka esitit. Adventtikirkolla ei ole niiden kanssa tekemistä.

        Kerroin jo että lauseet on irroitettu asiayhteydestään ja tulkittu miten lystää mutta ei sellaisessa merkityksessä kuin ne on alunperin kirjoittettu.
        Olen lyhyesti kertonut mistä niissä on ollut kyse- mm. "hilkkamyssyt" ovat 10-15 kg painavia aikansa muoti-ilmiöitä terveydelle vaarallisia päässä pidettäviä koriste päälaitteita. Mene naurtamaan sinne niitä missä valheet on esitetty ja kirjoitukset vääristetty- Adventtikirkko on väärä osoite eikä ole mitään poistettavaa missään Adventtikirkossa. Poistettavaa löytyy jostakin toisesta osoiteesta kuin Adventtikirkko- Koeta tajuta tämä.

        Yst. t. Jari Laurila
        keskustelijana


      • Mitä sovellat
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei !

        Ellen GW ei ole erehtymätön, ei ollut Mooseskaan eikä yksikään opetuslapsikaan ollut erehtymätön,. Jokainen ihminen Moosesta myöten olivat kaikessa sen ajan tiedon valossa ja jokaisella oli oma persoonallisuus ja oma persoonallinen sanakielensä ja tapansa. Jos Jumala antoi jotakin suoraan 2 Piet 1:21, - senkin he pukivat omaan persoonalliseen sanakieleensä ja aikansa tapakulttuuriin.
        Eivät Jumalan antamaa aina itse edes ymmärtäneetkään vaan sanoma selvisi myöhemmin kun aika oli kypsä.

        Ei ole mitään syytä sanoutua irti "ellenistä."
        Ellen GW oli oman aikansa seurakunnan hyödyksi (Apt 21:9) ja monet opetukset ovat hyviä ajan loppuun saakka. 1 Tess5:19-23.
        Ellenin kirjoituksissa on huomoitava aina että hän oli oman aikansa tapahtumakulttuurin tiedon varassa ja opetti Raamattua- korotti Kristusta ja Raamatun arvovaltaa- ja Jumalan lakia synnin opettajana.
        > Ei ole mitään syytä hyljätä hyviä opetuksia, mutta jokainen pappi, likka, mummo, sälli paaparainenkin tutkii ja arvostelee itse kaiken 1 Tess 5:19-23 mukaan ja pitää sen mistä itte tykkää että on hyvää, nk. Raamatun ohje 1 Tess 5:19-23 neuvoo.

        Kirkko ei ole mitenkään luopunut "ellenistä" mutta hänen kirjallisuutensa- hengellinen tuotelias kirjaillija on 1800 luvun tapahtuma- tapa- kulttuurin aikalaisia- ja yksikään kirja ei kelpaa sellaisenaan painoon enää nykyihmiselle.
        > Eli pitää osata soveltaa.


        Mutta "Tie Kristuksen luo" "Kristuksen vertaukset" mm.- ainakin ovat kelpoja sellaisinaan viimeisinä painoksina. On muitakin- kyllä kelpoja- luettavissa nykykielelläkin tapahtuma-ajassamme- onhan monia asioita joista on opetuksissa hyötyä ajan loppuun saakka.
        On kuitenkin kirjoituksia jotka ovat aikansa eläneitä- metodit lähetystyölle ovat muuttuneet kirjaevankelistojen ja kokous-saarnaajien ajoista esim. mm.-

        Kyllä kelpoa Elleniä luettavaksi löytyy vieläkin- mutta osa jää historiaan aikansa eläneinä koska on 1800 luvun ajoista kyse- 1900 luvun alusta- mutta ei niissä mitään katumista ole- ovat vain historiaa nykyihmiselle vanhanaikaisia, mutta soveltaen osaaville ihan mielenkiintoisia ja hyviä kaikki.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelijana

        "Ei ole mitään syytä sanoutua irti "ellenistä."

        Eikö edes niiltä osin ole syytä, joissa Ellenin ilmoitus on Raamatun ilmoituksen kanssa ristiriidassa?

        "Ellenin kirjoituksissa on huomoitava aina että hän oli oman aikansa tapahtumakulttuurin tiedon varassa"

        Raamatun sana on kuitenkin ikuista. Ellenin opetukset selvästikään eivät olleet. Siinäkin on huomattava ero Raamatun ja Ellenin välillä.

        "mutta jokainen pappi, likka, mummo, sälli paaparainenkin tutkii ja arvostelee itse kaiken 1 Tess 5:19-23 mukaan ja pitää sen mistä itte tykkää että on hyvää"

        Voisitko antaa esimerkkejä mitä olet tutkinut ja arvostellut Ellen Whiten kirjoituksissa ja sen jälkeen päättänyt ettei se ole hyvää ja et sitä pidä?

        "Eli pitää osata soveltaa."

        Mitä oppeja Elleniltä itse jätät soveltamatta ja miksi? Tarkoitan lähinnä jotain opillista, en pelkästään lähetystyön metodikysymyksiä.


      • Anneriitta2 kirjoitti:

        Tarkennan omaa viestiäni. Siis sellainen kirjallisuus hyväksytään, missä opetus on hyvin konkreettista, sormella osoittelevaa. Käytännössä tietysti Kirjatoimen julkaisut.

        Jokainen arvostelee kaiken mitä ihmiset kirjoittavat ja puhuvat itse henkilökohtaisesti jokainen likka sälli mummo paaparainen pappi lukkari itse.
        > Jokainen itse henk koht arvostelee, 1 Tess 5:19-23 ohjeen mukaan. Siistiä ja kätevää, yksinkertaista.

        Ei tämän vaikeampaa.

        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelijana


      • Antiellunisti
        Anneriitta2 kirjoitti:

        Tiedän, että kaunokirjallisuutta opetuksessa ei pidetä suotavana. Tietynlaisia ehkä, mutta ei mitään analyyttistä, omia ajatuksia herättävää. Siis sellaisia, joissa ns. opetus on hyvin sormella osoittelevaa. Kokemuksesta puhun. Kirjallisuuden syventävät opinnot yliopistossa opiskelleena tätä on vaikea ymmärtää. Kirjallisuushan rikastuttaa monipuolisesti ihmistä, monella tapaa: lohtua, viihdettä, samastumista, kieli rikastuu jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
        Mutta hyvää pääsiäistä kaikille!!

        Anneriitta2, kiitos kun valaisit tuota kirjallisuuspuolta asiantuntijan sanoilla. Onko näin myös kaikkien muiden taiteen alojen suhteen? Kirjallisuus, runous, maalaustaide, musiikki? Siis oikeasti? Taide ja siihen liittyvä estetiikka ovat lahjoja ihmiselle, tämä on mielipiteeni! Miksi siitä ei saisi nauttia? Jos näin on, niin ei kai elokuvissakaan saa käydä? Eikä tanssin liikuntanautinnosta iloita?

        Tuo omien ajatusten kieltäminen seurakuntalaisilta ei ole adventismissa mitään uutta. Nyökyttelevää kuulijakuntaa on joka pastorin helpompi hallita kuin omia aivojaan (Jumalan ihmiselle antamia!!!) käyttäviä. Siksihän se tietysti on ymmärrettävissä, että omien kirjapainojen ennakkosensuurin läpikäyneet kirjat vain sallitaan. Tässä valossa on nähtävä sekin, miksi lapsiparat laitetaan tynnyriopetukseen Topilaan oman pyhän kirjatuotannon keskelle. Kulttuurishokki sanan varsinaisessa merkityksessä taitaa olla vastassa sitten koulusta päästyä... Paitsi jos lähetetään Newboldiin, edelleen "säästymään maailman vaikutteilta". Ja samalla löytämään jonkun yhtä "säästyneen" aviopuolisoksi, jotta oman adventismikulttuurin pyhä puhtaus voidaan siirtää seuraavillekin sukupolville. Ihan kuin Amerikassa Amish People!


      • Adventisti
        Siinä tapauksessa kirjoitti:

        "Ei todellakaan tarvitse kiinostaa, Jeesus riittää ja YKSIN Hän, myöskin adventisteille ja Ellenille."

        Siinä tapauksessa adventistikirkko on varmaankin virallisesti sanoutunut irti Ellenin vääristä opetuksista?

        Ei tarvitse yhtään enempää kun sinunkaan Lutteristasi. Kyllä Ellenin evankelioimistyö on Jumalasta. Ei yksikään adventisti palvo Elleniä vaan Jumalaa Jeesuksessa Kristuksessa. Me tunnustamme, että Jeesus on Herra.

        Eikö teillä riitä kaivamista omissa harhaopeissanne, kun olette noin kovia toisia käännyttämään?


      • Oikein.
        Adventisti kirjoitti:

        Ei tarvitse yhtään enempää kun sinunkaan Lutteristasi. Kyllä Ellenin evankelioimistyö on Jumalasta. Ei yksikään adventisti palvo Elleniä vaan Jumalaa Jeesuksessa Kristuksessa. Me tunnustamme, että Jeesus on Herra.

        Eikö teillä riitä kaivamista omissa harhaopeissanne, kun olette noin kovia toisia käännyttämään?

        HYVÄ, "lyhyestä virsi kaunis."


      • Miten on
        jarinhotelli kirjoitti:

        Adventtikirkolla ei ole sanojesi kanssa mitään tekemistä eikä niiden väitteiden kanssa mitä esität ei Adventtikirkolla ole mitään tekemistä.

        Olet väärässä osoitteessa. Väärä kirkko Adventtikirkko Sinun esittämiesi sanojen kanssa.

        Lue uudelleen mitä kirjoitin ja mene oikeaan kirkkoon sanojen kanssa jotka esitit. Adventtikirkolla ei ole niiden kanssa tekemistä.

        Kerroin jo että lauseet on irroitettu asiayhteydestään ja tulkittu miten lystää mutta ei sellaisessa merkityksessä kuin ne on alunperin kirjoittettu.
        Olen lyhyesti kertonut mistä niissä on ollut kyse- mm. "hilkkamyssyt" ovat 10-15 kg painavia aikansa muoti-ilmiöitä terveydelle vaarallisia päässä pidettäviä koriste päälaitteita. Mene naurtamaan sinne niitä missä valheet on esitetty ja kirjoitukset vääristetty- Adventtikirkko on väärä osoite eikä ole mitään poistettavaa missään Adventtikirkossa. Poistettavaa löytyy jostakin toisesta osoiteesta kuin Adventtikirkko- Koeta tajuta tämä.

        Yst. t. Jari Laurila
        keskustelijana

        "Adventtikirkolla ei ole sanojesi kanssa mitään tekemistä"

        Jos tarkoitat minua, niin sen verran korjaan, että minun sanoistahan tässä ei ole kyse vaan Ellen Whiten. En minä olettaisikaan, että adventtikirkolla olisi jotain irtisanoutumisen aihetta minun sanoistani. Jos sellaista ymmärsit, olet käsittänyt väärin.

        "Kerroin jo että lauseet on irroitettu asiayhteydestään ja tulkittu miten lystää mutta ei sellaisessa merkityksessä kuin ne on alunperin kirjoittettu."

        Ehkä et huomaa keskustelevasi useamman, vähintäänkin kahden, henkilön kanssa. Tässä on aiemmin esiin nostamani suora lainaus, jossa Ellen White kieltää kaiken, ei vain haitallisen, kaunokirjallisuuden lukemisen.

        "The readers of fiction are indulging an evil that destroys spirituality, eclipsing the beauty of the sacred page. It creates an unhealthy excitement, fevers the imagination, unfits the mind for usefulness, weans the soul from prayer, and disqualifies it for any spiritual exercise.{CCh 168.5}"

        Ajatteleeko adventtikirkkokin kuten Ellen White, eli ei erottele haitallista kaunokirjallisuutta hyvästä kaunokirjallisuudesta?


      • Kerro, kerro!
        Adventisti kirjoitti:

        Ei tarvitse yhtään enempää kun sinunkaan Lutteristasi. Kyllä Ellenin evankelioimistyö on Jumalasta. Ei yksikään adventisti palvo Elleniä vaan Jumalaa Jeesuksessa Kristuksessa. Me tunnustamme, että Jeesus on Herra.

        Eikö teillä riitä kaivamista omissa harhaopeissanne, kun olette noin kovia toisia käännyttämään?

        Mitkä olisivat helluntai-, vapaa- ja baptistiseurakunnan omat erityisopit, jotka erottavat heidät muusta kristikunnasta? Entä näiden kirkkokuntien omat profeetat, jotka opinkappeleiksi on tehty, kuten adventisteilla EGW? Vastaapa tähän, "adventisti"!


      • Miksi sitten
        Adventisti kirjoitti:

        Ei tarvitse yhtään enempää kun sinunkaan Lutteristasi. Kyllä Ellenin evankelioimistyö on Jumalasta. Ei yksikään adventisti palvo Elleniä vaan Jumalaa Jeesuksessa Kristuksessa. Me tunnustamme, että Jeesus on Herra.

        Eikö teillä riitä kaivamista omissa harhaopeissanne, kun olette noin kovia toisia käännyttämään?

        "Kyllä Ellenin evankelioimistyö on Jumalasta."

        Miksi hän sitten profeettana erehtyi niin usein? Ei Jumalan profeetta erehdy.


      • Naisihminen olen
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei !


        Noissa ei ole mitään muuta kuin jotakin, en nyt kehitä oikeita sanoja.

        Mutta totuudesta niissä ei ole kyse. Ei kukaan noin kaistapäinen ole että tuollaisia edes luulisi. Pitää käyttää pikkusen älyä.

        Monenlaista tarinaa saa kun lainaa jonkun lauseen irti asiayhteydestään ja tulkitsee lausetta sitten omien tarkoitusperien mukaisesti miten tahtoo.
        > Ei noissa väittämissä mitään muuta taigaa ole enkä viitsi niihin edes vastata jokaiseen- kyllä niihin vastaukset on mistä todellisuudesta on kyse noissa mitä kerroit. Ei ollenkaan ole sellaisista asioista siis tuollaisenaan mitä esität eikä äly ole jättänyt. Äly on himassa hyvin ollut kyllä.,

        Sanon nyt lyhyesti äkkiä kuitenkin että "hillamyssyissä" on kyse sen ajan raskaista päälaitteista. Sellaiset voivat painaa 10-15 kg jopa. Niissä käytettiin lyijypainoja että pysyivät päässä. Naiset käyttivät sellaisia, miehet kalukukkaroita, ja liian pienillä kengillä on pinennetty jalkoja ja naisten muotoja parannettu korseteilla niin ettei hengitys kulkenut., Kyse oli tällaisista päälaitteista.
        > Polkupyöräilyssä on saattanut olla kyse hameen ja pyörän yhdistelmästä.
        Ei ole tarkoitus näytellä alushousuja miehille tuulisessa säässä.
        Kyse oli siis näissä turhamaisuudesta, epäterveellisestä muodista ja siveydestä.
        > Rukoukset nousevat aina taivaisiin totuudessa ja hengessä, mutta kananmunissa ja maidossa on ollut kyse lopun ajan eläintaudeista. Alueittain joudutaan saastumisen ja eläintautien vuoksi ravintoaineita hylkäämään.
        Joisitko hullun lehmän maitoa -voita, ja söisitkö kanasalmonella munia ? Tästä on kyse. Ihmisiinkin tarttuvaa kanasalmonellaa on tavattu jo.


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila

        Pieni hilkkamyssy on niin köykäinen kangaspala - olisko 100gr- niin että se ei varmaankaan paina päässä... Muistatko. Jari, joltain 70-luvultakohan se oli, sellaista TV-sarjaa kuin "Pikku talo preerialla", siinä oli naisilla sellaisia myssyjä. Vähän niin kuin vauvan myssy, edessä röyhelö ja nauhat leuan alla. Joidenkin kansojen kansallispuvuissa on myös sen tyyppisiä.


      • Naisihminen olen kirjoitti:

        Pieni hilkkamyssy on niin köykäinen kangaspala - olisko 100gr- niin että se ei varmaankaan paina päässä... Muistatko. Jari, joltain 70-luvultakohan se oli, sellaista TV-sarjaa kuin "Pikku talo preerialla", siinä oli naisilla sellaisia myssyjä. Vähän niin kuin vauvan myssy, edessä röyhelö ja nauhat leuan alla. Joidenkin kansojen kansallispuvuissa on myös sen tyyppisiä.

        Niin hellanlettas sentään.

        Siunausta
        Jari Laurila


      • Anneriitta2
        Antiellunisti kirjoitti:

        Anneriitta2, kiitos kun valaisit tuota kirjallisuuspuolta asiantuntijan sanoilla. Onko näin myös kaikkien muiden taiteen alojen suhteen? Kirjallisuus, runous, maalaustaide, musiikki? Siis oikeasti? Taide ja siihen liittyvä estetiikka ovat lahjoja ihmiselle, tämä on mielipiteeni! Miksi siitä ei saisi nauttia? Jos näin on, niin ei kai elokuvissakaan saa käydä? Eikä tanssin liikuntanautinnosta iloita?

        Tuo omien ajatusten kieltäminen seurakuntalaisilta ei ole adventismissa mitään uutta. Nyökyttelevää kuulijakuntaa on joka pastorin helpompi hallita kuin omia aivojaan (Jumalan ihmiselle antamia!!!) käyttäviä. Siksihän se tietysti on ymmärrettävissä, että omien kirjapainojen ennakkosensuurin läpikäyneet kirjat vain sallitaan. Tässä valossa on nähtävä sekin, miksi lapsiparat laitetaan tynnyriopetukseen Topilaan oman pyhän kirjatuotannon keskelle. Kulttuurishokki sanan varsinaisessa merkityksessä taitaa olla vastassa sitten koulusta päästyä... Paitsi jos lähetetään Newboldiin, edelleen "säästymään maailman vaikutteilta". Ja samalla löytämään jonkun yhtä "säästyneen" aviopuolisoksi, jotta oman adventismikulttuurin pyhä puhtaus voidaan siirtää seuraavillekin sukupolville. Ihan kuin Amerikassa Amish People!

        No ei varmasti hyvällä katsota tanssia, minkäänlaista kevyttä musiikkia eikä "maailmallista" kuvataidetta. Kyllä se näin on. Näin nimenomaan omat pyritään pitämään puhtaina ja säästymään maailman "moraalittomilta" vaikutteilta. Paha vain, että et koskaan opi kyseenalaistamaan etkä ajattelemaan omilla aivoillasi. Kultti mikä kultti.


    • Älä sekoita asioita:

      "Sinua on petetty!"

      >>Adventtikirkon sisällä tiedetään hyvin tarkkaan, että Ellen White ei ole milloinkaan ollut perofetian henki.

      • Antiellunisti

        Ellen G Whitella armolahja??? Huhuhuhuh! Sekopäiset hourailut eivät ole minkäänmoinen armolahja, ihan sairasta meininkiä koko Ellenin "näyt" - ei järkeä eikä totuuden hitusta, valosta puhumattakaan... Kyllä armolahjat ovat ihan muuta kuin nuo EGW sekoilut.


      • Mittapuu

        "Joillakin ihmisillä tosin on profetoimisen laha, yksi Jumalan armolahjoista. Ja juuri se armolahja oli E G Whitellä."

        Jumalan profeetta ei koskaan erehdy. Jos profeetta erehtyy, ei hän ole Jumalasta.


      • Antiellunisti
        Mittapuu kirjoitti:

        "Joillakin ihmisillä tosin on profetoimisen laha, yksi Jumalan armolahjoista. Ja juuri se armolahja oli E G Whitellä."

        Jumalan profeetta ei koskaan erehdy. Jos profeetta erehtyy, ei hän ole Jumalasta.

        Hyvä "mittapuu"! Näin on täysin selvää, että Ellen G White oli eksyttäjä ja VÄÄRÄ profeetta omituisine täyttymättömine ennustuksineen.


    • Osaatko vastata?

      Miksi olet antautunut adentistipastoreiden huijattavaksi ja aivopesemäksi?
      Haluatko olla Adventistipastoreille vain mieliksi? Miksi?
      Mikset luota yksin Jeesukseen ja hänen opetukseensa?
      Miksi luotat johonkin 1800-luvulla syntyneeseen amerikkalaiseen kulttiin ja sen erääseen perustajaan Ellen Whiteen, vaikka hänen kaikki ns. profetiansa on todettu valheeksi?
      Miksi haluat elää USA:ssa 150 vuotta sitten keksittyyn valheeseen?

    • tyhmä advari

      Haluan olla tyhmä lammas ja siksi olen adventisti. Uskon kaiken mitä pastori minulle kertoo. USA:ssa keksitty valhekkin muuttuu todeksi pastorin suussa ja hänen vakuuttelunsa tuloksena.
      Hallelujaa! Kiitos pastorista, jolle annan kaiken omaisuuteni.

      • Lahkoni-kusettajat

        Lahkoni julistama kusetus perustuu adventtiliikkeen liiketoiminnan tuloksen maksimointiin.
        Pastoreiksi nimitämme niitä, jotka on nimitetty lahkon pääkusettajaksi. Heidän tehtävänsä on hankkia lahkoomme lisää herkkäuskoisia maksavia jäseniä. Kun pastori on tehtävänsä suorittanut tältä osin paremmin kuin muut hänen virkaveljensä, niin luonnollisesti eniten kusetuksen uhreja lahkoon saanut palkitaan parempi palkkaisella viralla lahkon sisällä.

        Kusettajan ammattilaisuuden saadakseen, pastorin on kouluttauduttava mm. Iso-Britanniassa ja USA:ssa lahkon omissa aivopesuloissa taitavammaksi kusettajaksi.

        Nykyään sivistyneen ihmisen kusettaminen on tullut entistä vaikeammaksi ja siksi adventtiliikkeen on ollut pakko siirtyä kehitysmaihin köyhien ja lukutaidottomien ihmisten luokse. Viidakon ihmisten kusettaminen kun on vielä hyvinkin helppoa.


      • mietin.vain

        Taitaa olla tuossa atventien ellenissä aika voima, kun puurokattila meinaa palaa joillakin pohjaan.
        Raamatunmukaan Ellenit ja Mellerit, sekä Lutterit saa olla täällä.
        Puuronkeittäjät itse ovat jokainen tuomiolla, siis täällä olevat arvostelijat, he vastaavat omastaan, ei toisten asioista ja jokainen omastaan.

        Mutta, tuntuuhan se lihassa, kun saa oikein jubileerata ja meuhta elämässä, eikös vain?
        Sinullakin jubileeraa ja luulee näinollen elävänsä jumalaista elämää.

        Olisiko sinulla meuhaaja jotain Kristuksesta puhuttavaa, evankeliumia, luomisesta, lunastuksesta, mitä raamattu opettaa jne. jne.?? Eikö? Aika turhauttaa ja tyhjään haukattua asiaa sitten.


    • profetianhenki

      Ellen on ja pysyy profettana loppuun asti. Piste.

    • kysynpävaa

      Tuolla aikaisemmin joku mainitsi, että Jumalan oikea profeetta ei erehdy ??
      Mitä ominaisuuksia ja määritteitä sisällytämme automaattisesti sanaan "profeetta" ? "Erehtymätön" ? "Luonteeltaan täydellinen" ? "Muuttumaton" ? Kuuluvatko nuo ominaisuudet sanaan "profeetta" samalla tavalla kuin "pyöreä" kuuluu "ympyrään"? Vai ovatko ne mielukuvia, jotka eivät välttämättä tai määritelmällisesti siihen kuulu ?

    • Yksi_usko

      >>Mm. "Tie kristuksen luo" kirjan osalta käyty selvitys:>>

      Tie Kristuksen luo on pieni kirjanen, joka on sopivan kokoinen jaettavaksi ym. kirkolliseen toimintaan. Siihen on koottu Whiten kirjoituksia. Mitä sitten, jos kirjan olisi koonnut vaikka Fannie Bolton (todennäköisesti)? Jos esim. minä lainaan jonkun tekstiä, niin mainitsen lähteen nimen. Bolton on koonnut Whiten tekstejä, joten on oikein, että White merkitään kirjoittajaksi.

    • pyhpyhjapyh5616

      Aloittajan valheet eivät hetkauta ollenkaan.

      • Todistettu.on

        Aloittajan teksti oli totisinta totta, mutta kuten hyvin jo tiedämme, adventisteja ei totuus kiinnosta, koska heille on kerrottu jo 150 vuotta pelkkiä valheita. Miten adventismi voisikaan sanoutua irti valheistaan. Ei mitenkään, koska silloin adventtikirkkoa ei enää olisi olemassa.
        Tänä päivänä adventtikirkko on pakotettu jatkamaan valheitaan. Ei ole muuta mahdollisuutta, jos kirkko halutaan ylipäätään vielä pitää pystyssä.


      • näin.se.vain.on

        Aamen!


      • pyhpyh2245
        Todistettu.on kirjoitti:

        Aloittajan teksti oli totisinta totta, mutta kuten hyvin jo tiedämme, adventisteja ei totuus kiinnosta, koska heille on kerrottu jo 150 vuotta pelkkiä valheita. Miten adventismi voisikaan sanoutua irti valheistaan. Ei mitenkään, koska silloin adventtikirkkoa ei enää olisi olemassa.
        Tänä päivänä adventtikirkko on pakotettu jatkamaan valheitaan. Ei ole muuta mahdollisuutta, jos kirkko halutaan ylipäätään vielä pitää pystyssä.

        Valheesi ei hetkauta.


    • setänasse

      Kerrassaan upeaa, että tuli tämä SDP:n huijaus nyt ilmi. Nyt tuli lahkosta välittömästi ero.

      • pyhpyh2245

        Politiikka ei kuulu tälle palstalle.


    • kysynpävaa

      Voisiteko kertoa kuka Raamatun profeetta ei olisi koskaan erehtynyt ?

    • Hei!

      Adventtikirkolla huoli ei ole asiassa mitään huolia_!_ Ole huoleti asiassa.

      Syy;
      - Adventtikirkossa jokainen teologi, ja jokainen rivijäsen noudattaa Raamatun ohjeita myös Ellen G Whiten kirjoituksia tutkimisessa.
      Raamatun ohje on tämä; " 1 Tess 5:19-23 -lue tarkasti mitä jakeissa lukee_!_

      1 Kor 12:10, Apt 21:9.


      Miljoonat ihmiset ovat kirjoitukset tutkineet.
      Ryhdytkö väittämään miljoonia ihmisiä aivovammaisiksi_!

      Ellen Whiten tunnetuimmat kirjoitukset on tutkittu ATK- ohjelmalla verraten niitä saman ajan aikalaistensa kirjoituksiin. Päällekkäisyyttä, että kirjoitukset olisi plagioitu ei voitu näyttää.

      Kiireiset ihmiset eivät ole niin tyhmiä, että eivät käyttäisi avustajia ja sihteeriä, kun sellaisiin on mahdollisuuksia seurakunnan-uskonpuhdistusliikkeen jäsenien keskuudessa.

      Ellen White 1827-1915 oli tuottelias hengellinen kirjailija. Hän kirjoitti paljon kaikkea muuta kuin profetian sanaa. Ellen White oli Jeesuksen seuraaja. Hän oli erinomainen Raamatun opettaja.

      "Profetian Henki; Ilm 19:10; Tarkoittaa kaikkea sitä mitä Jeesus opetti. Jumalan Hengen yhteydessä uuden liiton uskovainen on taikka ei ole; Hebr 10:12-18.

      Ellen White antoi ohjeita käytännön evankeliumin työhön aikansa välineiden mahdollisuuksien rajoissa. White antoi hyviä neuvoja kasvatukseen perheasioissa. White neuvoi myös koulukasvatuksessa.
      Kristityn hengellisen kasvun asioista White opetti erottamaan Jumalan pyhyyden arvot Suuren Babylonin maailmallisista arvoista. Jumalan rakkaus oli Ellen Whiten mieluinen opetuksen aihe; 1 Joh 4:8.

      Jumalan Henki on armollinen, opettava innoittaja. Jumalan Henki uudistaa lähemmäksi Jumalaa. Jumalan Henki jakaa "armolahjat" uskossa ja evankeliumin palveluksessa; Luuk 1:35, 4:18, Apt 1:8, 10:38, 2 Kor 3:17-18, Joh 15:26-27, Hebr 4:14-16,  Joh 14 luku.


      Adventtikirkko on rekisteröity 1863.  Ellen White aloitti palvelunsa kaksikymmentä vuotta ennen kirkon järjestäytymisen aikaa. Pidätkö tyhminä ja aivovammaisina niitä lukuisia miljoonia ihmisiä, jotka ovat kirjoitukset tutkineet?

      Ellen Whitesta olevia tetoja on nykyajan lääketieteen valossa puhuteltu lääkärikuntaa, ja ymmärretty että ennen aikuisikää saatu tälli päähän (kivi otsaan) ole aiheuttanut järjen vähyyttä. Tämän tästä tällejä ihmiset päähänsä saavat. Kun lapsi saa kiven murikan otsaan siitä voi olla seurauksen aivotärähdys, ja pitää side laittaa päähän haavan vuoksi.
      On tietenkin monenlaisten kriitikoiden yrityksiä saada omia tarkoituksiaan perille väittämällä olemattomia. Voi ymmärtää sitten ettei ole itse lukenut riviäkään Ellen Whiten kirjoituksia.

      Minä en ole Adventtikirkon jäsen. Olen lukenut kaikki Ellen White kirjat mitä on suomennettu Suomessa historiassa.

      t. Jarinhotelli

    • pyhpyh2245

      Noihin aloittajan valheisiin on vastattu miljoona kertaa.

      • 2245hyphyppy

        Jälleen "pyhpyh2245" valehtelet kuin jumalaton rakki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe